Ei sieltä oikealta tulla missään motarilla vasemmalle haitaten jo vasemmalla ajajia.
Kyllä tämä vaan on valitettavan yleistä.
Yllättävän moni täällä tuntuu liputtavan sen mukaan, että ensin laitetaan vilkku päälle ja sitten aletaan arpomaan pitääkö väistää muita tien käyttäjiä. Tuntuu vähän ristiriitaiseltakin jo, että samalla kun sanotaan ettei vilkku ole mikään paikanvarausmerkki vaan osoitus aikeesta tehdä jotain, niin se silti pitäisi lyödä päälle jo tilanteessa, kun aietta ei voi toteuttaa? Mitä muuta se on tämmöisessä tilanteessa, kuin paikanvarausmerkki?
Jos siis ajan oikealla kaistalla, ja näen sivupeileistä, että takaa vasenta kaistaa tulee kolmen auton letka joita mun pitää väistää, niin ketä se hyödyttää, että se vilkku menee päälle ennen kuin ensimmäinenkään niistä on mennyt mun ohi? Jos vilkun on tarkoitus osoittaa aikomukseni tehdä jotain, niin tämmöisessä tilanteessa ei ole todellakaan selvää tarkoittaako se aikomusta tunkea siihen väliin vai vaihtaa kaistaa vasta letkan jälkeen. Sillä, että se vilkku ei oikeuta mihinkään ei ole tässä tilanteessa mitään merkitystä, kyllä se hämmennystä silti voi aiheuttaa.
Esimerkkinä taas tilanne, jossa aion kääntyä risteyksessä. Laitan vilkun hyvissä ajoin päälle. Tätä minun käännöstäni ennen on toinenkin risteys, mutta en minä sinne siis ole kääntymässä, vaan osotan ajoissa aikeeni kääntyä jälkimmäisestä risteyksestä. Ensimmäisessä risteyksessä on auto odottelemassa, ja näkee minun vilkuttavan. Kuten vilkku anna oikeuksia, niin se ei myöskään velvoita tekemään mitään. Mutta kyllä silti tuommoisessa tilanteessa 90% autoilijoista ajattelisi, että kun sillä lähestyvällä autolla on vilkku päällä, niin se kääntyy tästä risteyksestä ja voin itse liittyä tielle. Miksei siis motarillakin ajattelisi, että tuo varmaan vaihtaa nyt kaistaa tähän mun eteen, kun vilkku meni päälle?
Vilkulla on tosiaan tarkoitus osoittaa aie, mutta siinä on paljon eroa miten sen aikeen osoittaa. Eli totta kai se vilkku pitää laittaa päälle hyvissä ajoin ennen kuin auton liikerata alkaa muuttumaan, mutta sen käyttäminen ennen mahdollisuutta toteuttaa se aikeesi ei tee muuta, kuin sekoittaa pakkaa. Motarille liittyessä en enää mene kiihdytyskaistaa vilkku päällä, koska silloin motarilla ajavat alkavat jarruttelemaan "helpottaakseen" liittymistäsi, ja sitten kukaan ei tiedä mitä pitäisi tehdä. Kaistaa vaihtaessa motarilla katselen hyvissä ajoin peileihin ja katson mihin väliin mahtuu, ja laitan vilkun päälle vasta tämän väistettävän tultua rinnalle. Olen todennut, että kaikkein vähiten mun tarvitsee arpoa muiden tekemisiä silloin, kun en osoita tulevia aikomuksiani kenellekään ketä minun pitää väistää, vaan väistän heitä ja sitten jatkan omia toimiani.
Ja tämä mielipide tuli nyt kuskilta, joka kiroaa kaikkia vilkkua käyttämättömiä tai ratin kääntyessä vilkuttajia tuolla tien päällä, heidän tekemisensä eivät muihin vaikuttaisikaan.