Millään kelilllä parin metrin turvaväli ei ole ok. Luulis tuollaisen poikkeuksenkin ymmärtävän.
Joo olen samaa mieltä,mutta omasta mielestä ei siis ollut huono näkyvyys perjantaina.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Millään kelilllä parin metrin turvaväli ei ole ok. Luulis tuollaisen poikkeuksenkin ymmärtävän.
Säädetty ljärjestäin lyhyelle, lähinnä peräänajo estimiä.Ainakaan täällä Pohjois-Pohjanmaalla ei passaa millään olettaa, että uudessakaan autossa ajettaisi (adaptiivisella) vakkarilla, vaikka satavarmasti tietää kyseisestä autosta moisen varusteen löytyvän.
Ärsyttääkö muita ihmiset, jotka laittavat kaistaa vaihtaessaan liian aikaisin vilkun päälle. Jos ei ole aikomusta yrittää ängetä väliin, vilkku päälle vasta tilan avautuessa. Sitä varten se vilkkuviiksi on ratin takana, että saat sen sopivasti mukaan päälle rattia kääntäessä.
Käytännössä pakko himmata ettei tule kylkeen tai suoraan eteen eikä sitten näköjään edes vaihda kaistaa vaan jääkin odottamaan.
Ei. Vilkku on sitä varten että kerrot aikomuksesi, eikä sitä varten että kerrot mitä teit hetki sitten.
Edit: Jos jotain niin autoileva kansa kokonaisuutena saisi käyttää vilkkua vielä enemmän. Se ärsyttää kun joku tekee sellaisen nopean vilkautuksen missä vilkku välähtää kerran, tai ei kunnolla sitäkään jos on vanhanaikaisempi vilkkujärjestelmä, ja olettaa että kaikki huomasi tämän ja antaa tilaa.
no mutta tässä se ongelma on juurikin se, että laittamalla vilkun päälle siirtyvä autoilija tekee tilapyynnön, vaikka on jo päättänyt vaihtaa kaistaa vasta pian kohdalle lipuvan (omani!) ajoneuvon jälkeen.
Itse olen säätänyt burstin pois koska on noloa vilkuttaa esim. jo liikenneympyrästä poistuttua vielä 30 m jälkeenkin.
Mitä ihmettä nyt taas?Itse olen säätänyt burstin pois koska on noloa vilkuttaa esim. jo liikenneympyrästä poistuttua vielä 30 m jälkeenkin.
Mitä ihmettä nyt taas?
Tämä sinun mielipide "nolosta" vilkun käytöstä selittänee miksi täällä ajetaan päin persettä ja liikenteen sujuvuus on toisarvoinen seikka, pääasia ettei ole nolosti vilkku päällä, huoh.
Toi perässä roikkuminen on vähän kaksijakoinen juttu ja riippuu tilanteesta. Vasemmalla kaistalla jos on alinopeutta ajava tukkeuma, niin ajan ihan surutta konttiin kiinni. Tässä vaiheessa luulisi edellä ajavan miettivän että miksi näin tapahtuu, mahdollisesti tajuaa virheensä ja ajaa oikealle kaistalle tai lisää ajonopeutta. Sit jos jäät 100 metrin päähän kärkkymään, niin eihän se edellä ajava mieti tilanteessa yhtään mitään ja jatkaa samaan malliin koska olettaa sen olevan muille fine. Viime kesänä alinopeutta ajeleva näyttikin keskisormea kun siitä vihdoin ja viimein joskus ohi pääsin, ei nähtävästi tykännyt kun osoitin mieltä tätä virheellistä ajotapaansa kohtaan.
no mutta tässä se ongelma on juurikin se, että laittamalla vilkun päälle siirtyvä autoilija tekee tilapyynnön, vaikka on jo päättänyt vaihtaa kaistaa vasta pian kohdalle lipuvan (omani!) ajoneuvon jälkeen.
Vilkku ei ole mikään tilapyyntö vaan kertomus aikeesta, mitä aikoo tehdä.
Vilkku ei ole mikään tilapyyntö vaan kertomus aikeesta, mitä aikoo tehdä.
Aivan aivan, mutta konseptuaalinen ero esimerkiksi moottoritiellä tilanteessa, jossa oikeanpuoleinen kaista pussiutuu asuntovaunun taakse on, että ilmoittaako kuski "aikeensa" tulla vasemmalle puolelle väkisin
Se, että se ei oikeuta mihinkään ei tarkoita, että se vilkuttaja ei tule eteen joko koska ei huomaa sinua, tai koska hän kuvittelee sen oikeuttavan.Liikenteessä ei kenelläkään ole mitään oikeutta änkeä mihinkään väliin välisin eikä vilkku millään tavalla oikeuta sitä joten se ei myöskään ole mikään merkki siitä.
Sinulla tuntuu nyt koko ajatusmaailma liikenteen pelisäännöistä olevan ihan hukassa.
Liikenteessä ei kenelläkään ole mitään oikeutta änkeä mihinkään väliin välisin eikä vilkku millään tavalla oikeuta sitä joten se ei myöskään ole mikään merkki siitä.
Sinulla tuntuu nyt koko ajatusmaailma liikenteen pelisäännöistä olevan ihan hukassa.
Se, että kokee toisen tyhmän ajotavan oikeutukseksi Omalle vaaralliselle ajamiselle on vielä typerämpää käytöstä kuin sen hitaasti ajavan käytös.
Siinä autossa on sekä töötti että pitkät valot, joita voi vilkuttaa. Kumpi tahansa on aika paljon turvallismpia keinoja kertoa sille tientukkeelle, että sen pitäisi väistää.
Ja usein se vasemman kaistan jonon viimeinen auto ei voi mitään sille, että sen edellä joku ajaa hiljaa. Tällöin sen perseeseen roikkumaan meneminen ei ole mitään muuta kuin aivan puhdasta itsekeskeistä idiotismia.
Toi perässä roikkuminen on vähän kaksijakoinen juttu ja riippuu tilanteesta. Vasemmalla kaistalla jos on alinopeutta ajava tukkeuma, niin ajan ihan surutta konttiin kiinni.
Vilkku on tosiaan pyyntö ja sillä näytetään se mihin haluttaisiin tulla, ei se sitä tarkoita että sinun pitää antaa tilaa varsinkin jos nopeusero on iso mikä tarkoittaisi huomattavaa jarruttamista.no mutta tässä se ongelma on juurikin se, että laittamalla vilkun päälle siirtyvä autoilija tekee tilapyynnön, vaikka on jo päättänyt vaihtaa kaistaa vasta pian kohdalle lipuvan (omani!) ajoneuvon jälkeen.
Itse olen säätänyt burstin pois koska on noloa vilkuttaa esim. jo liikenneympyrästä poistuttua vielä 30 m jälkeenkin.
Se vilkku laitetaan päälle heti kun eturenkaat ovat ohittaneet edellisen liittymän, tai jos on poistumassa ensimmäisestä liittymästä, samaan aikaan kuin ihan tavallisessa risteyksessä laittaisi. Tällöin 1) muut voivat ennakoida aikeesi, eivätkä odota turhaan pois kääntymässä olevaa autoa ja 2) automatiikka laittaa vilkun onnistuneesti pois päältä, sillä ratti on käännettynä oikean sijaan vasemmalle vilkkua laittaessa.jos auto on jo poistunut liikenneympyrästä, niin mitäpä sitä enää vilkuttamaan. Ja tyypillisessä nelisuuntaisessa ympyrässä sitä ei voi oikein "hyvissä ajoinkaan" päälle laittaa.
Ja olet aina sataprosenttisen varma, että olet havainnut jokaisen tielläliikkujan, joita aikeesi saattaisivat kiinnostaa?Edit: katson peilistä (tai edestä sivulta tms.), miten vilkkua tarttee käyttää vs. että lähettäisin jotain valomerkkejä aikeistani avaruuteen ihan turhaan
Ärsyttääkö muita ihmiset, jotka laittavat kaistaa vaihtaessaan liian aikaisin vilkun päälle. Jos ei ole aikomusta yrittää ängetä väliin, vilkku päälle vasta tilan avautuessa. Sitä varten se vilkkuviiksi on ratin takana, että saat sen sopivasti mukaan päälle rattia kääntäessä.
Käytännössä pakko himmata ettei tule kylkeen tai suoraan eteen eikä sitten näköjään edes vaihda kaistaa vaan jääkin odottamaan.
Aivan aivan, mutta konseptuaalinen ero esimerkiksi moottoritiellä tilanteessa, jossa oikeanpuoleinen kaista pussiutuu asuntovaunun taakse on, että ilmoittaako kuski "aikeensa" tulla vasemmalle puolelle väkisin – huolimatta jo muodostuneesta 30km/h nopeuserosta – vai odottaako hän riittävän suurta rakoa, ja ilmoittaa aikeensa vasta sen realisoiduttua.
Ensinmainittu aiheuttaa juurikin haitariliikkeen pakottamalla vasemman puoleisen kaistan hidastamaan – usein jopa ihan turhaan kun ilmoitettu aikomus on väärä.
Kyllä tämä vaan on valitettavan yleistä.Ei sieltä oikealta tulla missään motarilla vasemmalle haitaten jo vasemmalla ajajia.
Ei se ole aikeen toteutuksen aloittamisesta kertova merkki, vaan siitä aikeesta.Tuntuu vähän ristiriitaiseltakin jo, että samalla kun sanotaan ettei vilkku ole mikään paikanvarausmerkki vaan osoitus aikeesta tehdä jotain, niin se silti pitäisi lyödä päälle jo tilanteessa, kun aietta ei voi toteuttaa?
Aika moni sitä kuitenkin käyttää tuolla edelläkin mainitulla "kun ratti kääntyy niin vilkku menee päälle" tavalla, joten ihan ymmärrettävästi saattaa ohi ajajassa aiheuttaa varovaisuutta ja hidastumista, kun vilkku syttyy etuoikealla.Ei se ole aikeen toteutuksen aloittamisesta kertova merkki, vaan siitä aikeesta.
Jep, mutta se että jotkut käyttää vilkkua väärin ei pitäisi estää sen käyttämistä oikein.Aika moni sitä kuitenkin käyttää tuolla edelläkin mainitulla "kun ratti kääntyy niin vilkku menee päälle" tavalla, joten ihan ymmärrettävästi saattaa ohi ajajassa aiheuttaa varovaisuutta ja hidastumista, kun vilkku syttyy etuoikealla.
Varsinkin moni liittyjä tuntuu kokevan, että vilkku päällä saa moottoritielle liittyä miten vain ja muut väistävät.
Ei toki, lähinnä vain kyseenalaistan sen vilkun käyttämisen hyötyä noissa tilanteissa, kun ei ole vielä mahdollistakaan vaihtaa kaistaa (koska pitää väistää takaa nopeammin tulevia). Juuri siitä syystä siis, että takaa tulevat eivät kuitenkaan sillä tiedolla tee mitään, tai ei ainakaan pitäisi tehdä normaalissa liikennetilanteessa. Ainoa peruste mitä tälle keksin on, että takanasi ajaa joku joka ehkä myös ohittaa, ja ilmaiset tälle aikeesi? Toisaalta tällöinhän käyttötarkoitus on käytännössä tuo vuoron varaaminen, jos takaa ei saa lähteä ohi edessä olevan osoitettua aikeensa ohittaa?Jep, mutta se että jotkut käyttää vilkkua väärin ei pitäisi estää sen käyttämistä oikein.
Olisko tässä kyse siitä että kirjoittaja kuvittelee erilaisia tilanteita.Kyllä tämä vaan on valitettavan yleistä.
Yllättävän moni täällä tuntuu liputtavan sen mukaan, että ensin laitetaan vilkku päälle ja sitten aletaan arpomaan pitääkö väistää muita tien käyttäjiä. Tuntuu vähän ristiriitaiseltakin jo, että samalla kun sanotaan ettei vilkku ole mikään paikanvarausmerkki vaan osoitus aikeesta tehdä jotain, niin se silti pitäisi lyödä päälle jo tilanteessa, kun aietta ei voi toteuttaa? Mitä muuta se on tämmöisessä tilanteessa, kuin paikanvarausmerkki?
Jos siis ajan oikealla kaistalla, ja näen sivupeileistä, että takaa vasenta kaistaa tulee kolmen auton letka joita mun pitää väistää, niin ketä se hyödyttää, että se vilkku menee päälle ennen kuin ensimmäinenkään niistä on mennyt mun ohi? Jos vilkun on tarkoitus osoittaa aikomukseni tehdä jotain, niin tämmöisessä tilanteessa ei ole todellakaan selvää tarkoittaako se aikomusta tunkea siihen väliin vai vaihtaa kaistaa vasta letkan jälkeen. Sillä, että se vilkku ei oikeuta mihinkään ei ole tässä tilanteessa mitään merkitystä, kyllä se hämmennystä silti voi aiheuttaa.
Sillä vilkulla kerrotaan muille aikeet. varoitetaan, takana tuleva tietää mitä meinaat, vasemmalla puolella tietävät aikeesi. Jos sen vilkun laittaa ennen kuin se vasemmalla puolella on ohittanut, niin tuskin siitä kenellekkään on haittaa.Ainoa peruste mitä tälle keksin on, että takanasi ajaa joku joka ehkä myös ohittaa, ja ilmaiset tälle aikeesi? Toisaalta tällöinhän käyttötarkoitus on käytännössä tuo vuoron varaaminen, jos takaa ei saa lähteä ohi edessä olevan osoitettua aikeensa ohittaa?
Tämä myös hyvä, edessäolevatkin hyötyvät tiedosta.Kyllä siitä on hyötyä myös niille joita aiot lähteä ohittamaan. Tietävät etukäteen mitä tapahtuu kun itse saat tilaa. Ehkäisee paljon sitä mahdollisuutta että edessäsi suunnitellaan ohituksen aloittamista heti kun se viimeinen ohittaja on päässyt ohi ja se edessä olijakin vielä odottelee vilkun kanssa viime hetkeen.
Kyllä siitä on hyötyä myös niille joita aiot lähteä ohittamaan. Tietävät etukäteen mitä tapahtuu kun itse saat tilaa. Ehkäisee paljon sitä mahdollisuutta että edessäsi suunnitellaan ohituksen aloittamista heti kun se viimeinen ohittaja on päässyt ohi ja se edessä olijakin vielä odottelee vilkun kanssa viime hetkeen.Ei toki, lähinnä vain kyseenalaistan sen vilkun käyttämisen hyötyä noissa tilanteissa, kun ei ole vielä mahdollistakaan vaihtaa kaistaa (koska pitää väistää takaa nopeammin tulevia). Juuri siitä syystä siis, että takaa tulevat eivät kuitenkaan sillä tiedolla tee mitään, tai ei ainakaan pitäisi tehdä normaalissa liikennetilanteessa. Ainoa peruste mitä tälle keksin on, että takanasi ajaa joku joka ehkä myös ohittaa, ja ilmaiset tälle aikeesi? Toisaalta tällöinhän käyttötarkoitus on käytännössä tuo vuoron varaaminen, jos takaa ei saa lähteä ohi edessä olevan osoitettua aikeensa ohittaa?
Itse ainakin pälyilen peilejä jatkuvasti, joten sitten vasta kun luulen tien olevan selvä laitan vilkun päälle ja vilkaisen vielä peilit ja kuolleen kulman uudelleen. Omat kokemukset on, että jos vilkkua alkaa käyttämään "turhan ajoissa", niin joku siellä alkaa kuitenkin arpomaan ja sitten ihmetellään vuoronperään, että kumpi nyt sitten ensin menee.
Hohhoijjaa täällä rauman seudulla. Nyt yritettiin vasemmalla kaistalla estää ohittamasta rekkaa.
Tämmösen persreijän pussittaisin jo itse seuraavan rekan rinnalla taakse vaikka se onkin jo kaikkien sääntöjen ja hyvien tapojen vastaista. Ihan vaan periaatteesta.Näitä pellejä riittää. Ihan kaikkialla. Itsellänikin kesällä tuli tälläinen kohdalle. Vasemmalla kaistalla ei ollut ketään, oikealla oli rekkoja ja tämä yksi sankari. Noh vaihdoin vasemmalle, että menen ohi, niin pelle sitten tuli siihen vasemmalle köröttämään 80km/h. Tätä kesti ehkä 2km. No seuraavasta rampista lähtikin se pellen rinnalla ollut rekka pois. Seuraavaan rekkaan oli joku 300m. Oikealle kaistalle ja lappu lattiaan -> oikealta ohi reippaalla vauhdilla. Kyllähä se pelle vielä yritti kiihdyttämällä estää ohituksen, mutta sen verran löytyy tehoa että mentiin heittämällä ohi. Tämän jälkeen alkoi takana pitkien vilkuttelu..
Vähän vastaava tapaus tuli itselläkin vastaan muutama viikko takaperin Turunväylällä Kehä III:n ja Kehä II:n välillä.Näitä pellejä riittää. Ihan kaikkialla. Itsellänikin kesällä tuli tälläinen kohdalle. Vasemmalla kaistalla ei ollut ketään, oikealla oli rekkoja ja tämä yksi sankari. Noh vaihdoin vasemmalle, että menen ohi, niin pelle sitten tuli siihen vasemmalle köröttämään 80km/h. Tätä kesti ehkä 2km. No seuraavasta rampista lähtikin se pellen rinnalla ollut rekka pois. Seuraavaan rekkaan oli joku 300m. Oikealle kaistalle ja lappu lattiaan -> oikealta ohi reippaalla vauhdilla. Kyllähä se pelle vielä yritti kiihdyttämällä estää ohituksen, mutta sen verran löytyy tehoa että mentiin heittämällä ohi. Tämän jälkeen alkoi takana pitkien vilkuttelu..
Vähän vastaava tapaus tuli itselläkin vastaan muutama viikko takaperin Turunväylällä Kehä III:n ja Kehä II:n välillä.
En nyt muista ajelinko jo vasenta kaistaa vai vaihdoinko vasemmalle ohittaakseni edellä menevän henkilöauton ja kuorma-auton. Itse ajoin vähän yli rajoituksen ja nuo meni vähän alle. Kuitenkin tuo henkilöauto siirtyi minun eteen vasemmalle kaistalle ja junnasi siinä tuon kuorma-auton rinnalla pitkän matkaa. Vähän ennen Kehä II:n ramppia kuorma-auto jäi jälkeen ja pääsin vaihtamaan oikealle kaistalle ja hivuttautumaan tuon henkilöauton ohi. Juuri kohdalla tämä sitten väläyttää vilkkua minun suuntaan ja ehkä tekee pienen ohjausliikkeen minun suuntaan. Jotenkin jäi vaan vaikutelma että tässä olisi ollut kotipoliisi yrittänyt kouluttaa minua...tai sitten kaikki "koulutus" oli vaan omaa mielikuvitusta ja tyyppi ei nähnyt minua kunnolla
Aja parkkialueelta toisten alle, mene liikenneympyrässä vilkku vasemmalle
Kasettiautolla ylinopeutta risteyksen läpi, vaikka muilla vihreät jo 1-2s. Toivottavasti poliisisetä vei ajokortin, vilkut ainakin syttyivät.
Ajan tuosta joka päivä arkena, 4/5pvä siihen joku pysähtyy "odottamaan" sopivaa rakoaSiis kehälle liittyminen jännittää niin paljon ettei sitä ennen voi havainnoida muuta
Enemmän normaalissa t-risteyksessä vasemmalle kääntyessä joutuu mielestäni katsomaan ympäriinsä...
Tämmöisissä paikoissa, missä on syystä tai toisesta alempi rajoitus kuin voisi intuitiivisesti ajatella, soisin Poliisin harrastavan valvontaa enemmänkin. Mutta tuntuvat vahtaavan niitä kaiteilla eroteltuja tienpätkiä, missä ajellaan pääasiassa rajoituksen mukaan. Varsinkin motarin jälkeen tai motarilla tietyöntakia olevat 50km/h rajoitukset on jengille ihan liian vaikeita ymmärtää.Ai kun nauratti makeasti. Naapurikaupungin puolelle ajellessa on vajaan kilometrin mittainen suora, jossa on 50 km/h rajoitus, mutta melkein jokainen ajaa 60-70 km/h. Toiseen suuntaan mennessä oli poliisi pysäyttänyt Audin. Noin viiden minuutin päästä ajelin toiseen suuntaan, ja melkein samassa paikassa toisella puolella tietä oli sama poliisiauto pysäyttänyt BMW:n. Pääsivätköhän kotiin koko iltana, pysäyteltäviä varmasti riittää
Tämmöisissä paikoissa, missä on syystä tai toisesta alempi rajoitus kuin voisi intuitiivisesti ajatella, soisin Poliisin harrastavan valvontaa enemmänkin.
Kukas sen päättää missä rajoitus on hyvästä syystä? Ei kai autoilijat itse sentään?Tämmöisissä paikoissa, missä on ilman hyvää syytä alempi rajoitus kuin olisi järkevää olla, soisin poliisin jättävän valvonnan vähemmällee, ja keskittyvän liikentessä niiden OIEKASTI VAARALLISTEN ASIOIDEN valvomisen. Eli suojatiekäyttäytymiseen, väistämisvelvollisuuksien rikkomiseen, perseessäroikkumiseen.
Ja ylinopeuksiin vain paikoissa joissa niillä rajoituksilla on hyvä syy.
Sieltä auton ratista voi olla vaikea nähdä sitä syytä sille alhaiselle rajoitukselle, ja tämän takia niitä pitäisi noudattaa sokeasti eikä ajatella, että voihan tässä nyt ajaa kovempaa.Tämmöisissä paikoissa, missä on ilman hyvää syytä alempi rajoitus kuin olisi järkevää olla, soisin poliisin jättävän valvonnan vähemmällee, ja keskittyvän liikentessä niiden OIEKASTI VAARALLISTEN ASIOIDEN valvomisen. Eli suojatiekäyttäytymiseen, väistämisvelvollisuuksien rikkomiseen, perseessäroikkumiseen.
Ja ylinopeuksiin vain paikoissa joissa niillä rajoituksilla on hyvä syy.
Tämmöisissä paikoissa, missä on ilman hyvää syytä alempi rajoitus kuin olisi järkevää olla, soisin poliisin jättävän valvonnan vähemmällee, ja keskittyvän liikentessä niiden OIEKASTI VAARALLISTEN ASIOIDEN valvomisen. Eli suojatiekäyttäytymiseen, väistämisvelvollisuuksien rikkomiseen, perseessäroikkumiseen.Tämmöisissä paikoissa, missä on syystä tai toisesta alempi rajoitus kuin voisi intuitiivisesti ajatella, soisin Poliisin harrastavan valvontaa enemmänkin.
Rajoitukselle on kyllä hyvä syy, että otahan rauhallisesti siellä.Tämmöisissä paikoissa, missä on ilman hyvää syytä alempi rajoitus kuin olisi järkevää olla, soisin poliisin jättävän valvonnan vähemmällee, ja keskittyvän liikentessä niiden OIKEASTI VAARALLISTEN ASIOIDEN valvomisen. Eli suojatiekäyttäytymiseen, väistämisvelvollisuuksien rikkomiseen, perseessäroikkumiseen.
Ja ylinopeuksiin vain paikoissa joissa niillä rajoituksilla on hyvä syy.
Fun fact. Siinä Tammiston kohdalla rajoitus pudotettiin alemmaksi asukasviihtyvyyden vuoksi, ei turvallisuuden. Kyseisellä kohdalla on iso peltoaukea ja pari hassua kerrostaloa + muutama pientalo.Tämmöisissä paikoissa, missä on syystä tai toisesta alempi rajoitus kuin voisi intuitiivisesti ajatella, soisin Poliisin harrastavan valvontaa enemmänkin. Mutta tuntuvat vahtaavan niitä kaiteilla eroteltuja tienpätkiä, missä ajellaan pääasiassa rajoituksen mukaan. Varsinkin motarin jälkeen tai motarilla tietyöntakia olevat 50km/h rajoitukset on jengille ihan liian vaikeita ymmärtää.
Esim. Tuusulantiellä jengi ajaa aika kuuliaisesti Helsingistä päin tullessa ennen kehä 1 suht rajoituksen mukaan, mutta siinä Kehä 1 alapuolella on ollut yksi lempipaikka poliisille pitää valvonta-autoa. Itse sain siitä kerran huomautuksen, kun oli 85km/h vauhtia, rajoitus siis 80m/h. Tuosta kun menisi 500m eteenpäin, niin alkaisi rapsumaan. Siitä alkoi ennen 100km/h rajoitus, mutta vaikka ei ala enää, niin puolet jengistä tuntuu vetävän sitä satasta ihan ulkomuistista.
Ottaa päähän, kun yritän itse parhaani mukaan noudattaa rajoituksia (eli ajaa alle sakkorajojen), mutta sitten ne reipasta ylinopeutta ajavat pääsevät pälkähästä. Olisi monta hyvää paikkaa vinkata mistä valtio voisi käydä keräämässä vähän lisää rahaa kirstun pohjalle.