Kyllä tämä vaan on valitettavan yleistä.
Yllättävän moni täällä tuntuu liputtavan sen mukaan, että ensin laitetaan vilkku päälle ja sitten aletaan arpomaan pitääkö väistää muita tien käyttäjiä. Tuntuu vähän ristiriitaiseltakin jo, että samalla kun sanotaan ettei vilkku ole mikään paikanvarausmerkki vaan osoitus aikeesta tehdä jotain, niin se silti pitäisi lyödä päälle jo tilanteessa, kun aietta ei voi toteuttaa? Mitä muuta se on tämmöisessä tilanteessa, kuin paikanvarausmerkki?
Jos siis ajan oikealla kaistalla, ja näen sivupeileistä, että takaa vasenta kaistaa tulee kolmen auton letka joita mun pitää väistää, niin ketä se hyödyttää, että se vilkku menee päälle ennen kuin ensimmäinenkään niistä on mennyt mun ohi? Jos vilkun on tarkoitus osoittaa aikomukseni tehdä jotain, niin tämmöisessä tilanteessa ei ole todellakaan selvää tarkoittaako se aikomusta tunkea siihen väliin vai vaihtaa kaistaa vasta letkan jälkeen. Sillä, että se vilkku ei oikeuta mihinkään ei ole tässä tilanteessa mitään merkitystä, kyllä se hämmennystä silti voi aiheuttaa.
Olisko tässä kyse siitä että kirjoittaja kuvittelee erilaisia tilanteita.
Kanssasi samaa mieltä, jos en ole aikoihin vaistamassa kaistaa sen takia ettei ole tilaa ja haluan odottaa vuoroni, niin ei ehkä ole syytä vilkkua tuolla hetkellä pistää. Jos sillä ei muille ole hyötyä. En tarkoita etteikö voisi olla aiheellista pistää päällä jo siinä vaiheessa kun se vasemmalla puolella oleva auto ei ole vielä ohittanut.
Mutta kun alkaa se paikka selviää, niin vilku ajoissa, oikeasti ajoissa. Toinen vähän vastaava paikka on rampilta liittyminen, vilkulla voi kertoa paljon, tärkeintä että se on ajoissa, mutta vähän miettiä että tarkoitus olisi selkeä. Eli sama kuin kertomassasi, jos on selkeästi sen auton edessä jonka taakse aikoo sijoittua, niin voi syntyä hämminkiä jos edessä alkaa vilkuttelee.
Mutta kokemuksen perusteella on niin harvinaista että joku käyttäisi vilkkua liianaikaisin, että ennemminkin iloinen tapahtuneesta.
Vilkua ei siis kannata olla käyttämättä, ei siitä haittaa jos muuta kiinittää sinuun huomiota.
Ainoa peruste mitä tälle keksin on, että takanasi ajaa joku joka ehkä myös ohittaa, ja ilmaiset tälle aikeesi? Toisaalta tällöinhän käyttötarkoitus on käytännössä tuo vuoron varaaminen, jos takaa ei saa lähteä ohi edessä olevan osoitettua aikeensa ohittaa?
Sillä vilkulla kerrotaan muille aikeet. varoitetaan, takana tuleva tietää mitä meinaat, vasemmalla puolella tietävät aikeesi. Jos sen vilkun laittaa ennen kuin se vasemmalla puolella on ohittanut, niin tuskin siitä kenellekkään on haittaa.
Vilkku kerkiiä olla päällä useamman sekunnin, ei yllätyksiä. Ja ihan välttämätöntä tuo on jos siellä vasemmallakkin on jono kunnon turvaväleillä ja nopeusero noussut merkittäväksi.
Kyllä siitä on hyötyä myös niille joita aiot lähteä ohittamaan. Tietävät etukäteen mitä tapahtuu kun itse saat tilaa. Ehkäisee paljon sitä mahdollisuutta että edessäsi suunnitellaan ohituksen aloittamista heti kun se viimeinen ohittaja on päässyt ohi ja se edessä olijakin vielä odottelee vilkun kanssa viime hetkeen.
Tämä myös hyvä, edessäolevatkin hyötyvät tiedosta.