Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

jos auto on jo poistunut liikenneympyrästä, niin mitäpä sitä enää vilkuttamaan. Ja tyypillisessä nelisuuntaisessa ympyrässä sitä ei voi oikein "hyvissä ajoinkaan" päälle laittaa.
Se vilkku laitetaan päälle heti kun eturenkaat ovat ohittaneet edellisen liittymän, tai jos on poistumassa ensimmäisestä liittymästä, samaan aikaan kuin ihan tavallisessa risteyksessä laittaisi. Tällöin 1) muut voivat ennakoida aikeesi, eivätkä odota turhaan pois kääntymässä olevaa autoa ja 2) automatiikka laittaa vilkun onnistuneesti pois päältä, sillä ratti on käännettynä oikean sijaan vasemmalle vilkkua laittaessa.

Vilkun funktio ei ole kertoa "täsä mä ny käänny!"

Edit: katson peilistä (tai edestä sivulta tms.), miten vilkkua tarttee käyttää vs. että lähettäisin jotain valomerkkejä aikeistani avaruuteen ihan turhaan
Ja olet aina sataprosenttisen varma, että olet havainnut jokaisen tielläliikkujan, joita aikeesi saattaisivat kiinnostaa?
 
Ärsyttääkö muita ihmiset, jotka laittavat kaistaa vaihtaessaan liian aikaisin vilkun päälle. Jos ei ole aikomusta yrittää ängetä väliin, vilkku päälle vasta tilan avautuessa. Sitä varten se vilkkuviiksi on ratin takana, että saat sen sopivasti mukaan päälle rattia kääntäessä. :tup:

Käytännössä pakko himmata ettei tule kylkeen tai suoraan eteen eikä sitten näköjään edes vaihda kaistaa vaan jääkin odottamaan.

Kipin kapin autokouluun opettelemaan vilkun käytön perusteita.
Motoriikka esimerkkitapauksestasi menee näin; Ensin vilkku, sitten rytmin muutos (jarru tai Kaasu) ja sen jälkeen liikkuu ratti.

Aivan aivan, mutta konseptuaalinen ero esimerkiksi moottoritiellä tilanteessa, jossa oikeanpuoleinen kaista pussiutuu asuntovaunun taakse on, että ilmoittaako kuski "aikeensa" tulla vasemmalle puolelle väkisin – huolimatta jo muodostuneesta 30km/h nopeuserosta – vai odottaako hän riittävän suurta rakoa, ja ilmoittaa aikeensa vasta sen realisoiduttua.

Ensinmainittu aiheuttaa juurikin haitariliikkeen pakottamalla vasemman puoleisen kaistan hidastamaan – usein jopa ihan turhaan kun ilmoitettu aikomus on väärä.

Ei sieltä oikealta tulla missään motarilla vasemmalle haitaten jo vasemmalla ajajia. Paitsi Lohjalle menijät oma lukunsa, mutta ne exitit oppii tunnistamaan.

Oikea ratkaisu on olla pussissa kunnes pääsee ajamaan ohi, ei toi autotie ole muuta kuin väylä paikasta A paikkaan B. Ja kerran olet sieltä ohittamaan lähdössä sen vilkun olis syytä olla päällä, siinä kohtaa kun pystyy ohittamaan.. vaikka siinä vieressä joku vielä olisikin vasemmalla kaistalla, sillä on ajovuoro ensin.
 
Ei sieltä oikealta tulla missään motarilla vasemmalle haitaten jo vasemmalla ajajia.
Kyllä tämä vaan on valitettavan yleistä.

Yllättävän moni täällä tuntuu liputtavan sen mukaan, että ensin laitetaan vilkku päälle ja sitten aletaan arpomaan pitääkö väistää muita tien käyttäjiä. Tuntuu vähän ristiriitaiseltakin jo, että samalla kun sanotaan ettei vilkku ole mikään paikanvarausmerkki vaan osoitus aikeesta tehdä jotain, niin se silti pitäisi lyödä päälle jo tilanteessa, kun aietta ei voi toteuttaa? Mitä muuta se on tämmöisessä tilanteessa, kuin paikanvarausmerkki?

Jos siis ajan oikealla kaistalla, ja näen sivupeileistä, että takaa vasenta kaistaa tulee kolmen auton letka joita mun pitää väistää, niin ketä se hyödyttää, että se vilkku menee päälle ennen kuin ensimmäinenkään niistä on mennyt mun ohi? Jos vilkun on tarkoitus osoittaa aikomukseni tehdä jotain, niin tämmöisessä tilanteessa ei ole todellakaan selvää tarkoittaako se aikomusta tunkea siihen väliin vai vaihtaa kaistaa vasta letkan jälkeen. Sillä, että se vilkku ei oikeuta mihinkään ei ole tässä tilanteessa mitään merkitystä, kyllä se hämmennystä silti voi aiheuttaa.

Esimerkkinä taas tilanne, jossa aion kääntyä risteyksessä. Laitan vilkun hyvissä ajoin päälle. Tätä minun käännöstäni ennen on toinenkin risteys, mutta en minä sinne siis ole kääntymässä, vaan osotan ajoissa aikeeni kääntyä jälkimmäisestä risteyksestä. Ensimmäisessä risteyksessä on auto odottelemassa, ja näkee minun vilkuttavan. Kuten vilkku anna oikeuksia, niin se ei myöskään velvoita tekemään mitään. Mutta kyllä silti tuommoisessa tilanteessa 90% autoilijoista ajattelisi, että kun sillä lähestyvällä autolla on vilkku päällä, niin se kääntyy tästä risteyksestä ja voin itse liittyä tielle. Miksei siis motarillakin ajattelisi, että tuo varmaan vaihtaa nyt kaistaa tähän mun eteen, kun vilkku meni päälle?

Vilkulla on tosiaan tarkoitus osoittaa aie, mutta siinä on paljon eroa miten sen aikeen osoittaa. Eli totta kai se vilkku pitää laittaa päälle hyvissä ajoin ennen kuin auton liikerata alkaa muuttumaan, mutta sen käyttäminen ennen mahdollisuutta toteuttaa se aikeesi ei tee muuta, kuin sekoittaa pakkaa. Motarille liittyessä en enää mene kiihdytyskaistaa vilkku päällä, koska silloin motarilla ajavat alkavat jarruttelemaan "helpottaakseen" liittymistäsi, ja sitten kukaan ei tiedä mitä pitäisi tehdä. Kaistaa vaihtaessa motarilla katselen hyvissä ajoin peileihin ja katson mihin väliin mahtuu, ja laitan vilkun päälle vasta tämän väistettävän tultua rinnalle. Olen todennut, että kaikkein vähiten mun tarvitsee arpoa muiden tekemisiä silloin, kun en osoita tulevia aikomuksiani kenellekään ketä minun pitää väistää, vaan väistän heitä ja sitten jatkan omia toimiani.

Ja tämä mielipide tuli nyt kuskilta, joka kiroaa kaikkia vilkkua käyttämättömiä tai ratin kääntyessä vilkuttajia tuolla tien päällä, heidän tekemisensä eivät muihin vaikuttaisikaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ei se ole aikeen toteutuksen aloittamisesta kertova merkki, vaan siitä aikeesta.
Aika moni sitä kuitenkin käyttää tuolla edelläkin mainitulla "kun ratti kääntyy niin vilkku menee päälle" tavalla, joten ihan ymmärrettävästi saattaa ohi ajajassa aiheuttaa varovaisuutta ja hidastumista, kun vilkku syttyy etuoikealla.

Varsinkin moni liittyjä tuntuu kokevan, että vilkku päällä saa moottoritielle liittyä miten vain ja muut väistävät.
 
Aika moni sitä kuitenkin käyttää tuolla edelläkin mainitulla "kun ratti kääntyy niin vilkku menee päälle" tavalla, joten ihan ymmärrettävästi saattaa ohi ajajassa aiheuttaa varovaisuutta ja hidastumista, kun vilkku syttyy etuoikealla.

Varsinkin moni liittyjä tuntuu kokevan, että vilkku päällä saa moottoritielle liittyä miten vain ja muut väistävät.
Jep, mutta se että jotkut käyttää vilkkua väärin ei pitäisi estää sen käyttämistä oikein.
 
Itse hyppäsin jarrupolkimelle, kun olin jo ohittamassa yhtä citimaasturimiestä ja rekkaa. Kummallakaan ei aietta nostaa motarilla 120 vauhtiin, vilkulla hyvissä ajoin näytettynä että vaihdan kaistaa ja lähden ohi.
CIti maasturi hyppäsi ratti+vilkku kombolla suoraan eteeni.
Tuulilasiin härän silmä -minulle.
Jarrupoljin pohjassa - minulla.

Vittu mitä paskaa. Vain siksi, että volvon kuljettaja ajoi päin helvettiä. Ennakoitavuus citimaasturissa 0,% sujuvuus 0%, minäminäminäminä 100%.
Joo olisi voinut tuo kuski myös laittaa vilkun päälle ja odottaa että olisin noin 0.5 sekunnissa ollut hänen ohi, koska takanani oli tilaa noin 700m matkalla.

Se että tämmöset pellehermannit jättää vilkun käyttämättä ja luulevat että se on "vilkun käyttöä" kun käännetään rattia, ei edelleenkään poista ohittajan perusvelvoitetta. Ohittamaan lähtevän on varmistuttava ettei aiheuta toisille haittaa.

Vilkkua käyttämällä voi myös aiheuttaa haittaa, mutta miksi laittaisit sen vilkun jo ennen kolmen auton letkan ensimmäisen auton puskuria päälle? Et mistään syystä. Laitat sen päälle kun kolmas auto on kohdallasi ja selvästi jo ohittamassa sinua.

Perus juttuja tämmöiset, mutta ei ihme että näistä pitää taivutella ratakiskoa ja rautalankaa. Sen verran ihmisiltä nämä on liikenteessä hukassa. Ennakoitavuus ja vuorovaikutus syntyy siitä että kuljettaja seuraa liikennettä. Ei siitä että tulee hätä tehdä ohitus tai taidot ilmaista tämä - puuttuu.
 
Viimeksi muokattu:
Jep, mutta se että jotkut käyttää vilkkua väärin ei pitäisi estää sen käyttämistä oikein.
Ei toki, lähinnä vain kyseenalaistan sen vilkun käyttämisen hyötyä noissa tilanteissa, kun ei ole vielä mahdollistakaan vaihtaa kaistaa (koska pitää väistää takaa nopeammin tulevia). Juuri siitä syystä siis, että takaa tulevat eivät kuitenkaan sillä tiedolla tee mitään, tai ei ainakaan pitäisi tehdä normaalissa liikennetilanteessa. Ainoa peruste mitä tälle keksin on, että takanasi ajaa joku joka ehkä myös ohittaa, ja ilmaiset tälle aikeesi? Toisaalta tällöinhän käyttötarkoitus on käytännössä tuo vuoron varaaminen, jos takaa ei saa lähteä ohi edessä olevan osoitettua aikeensa ohittaa?

Itse ainakin pälyilen peilejä jatkuvasti, joten sitten vasta kun luulen tien olevan selvä laitan vilkun päälle ja vilkaisen vielä peilit ja kuolleen kulman uudelleen. Omat kokemukset on, että jos vilkkua alkaa käyttämään "turhan ajoissa", niin joku siellä alkaa kuitenkin arpomaan ja sitten ihmetellään vuoronperään, että kumpi nyt sitten ensin menee.
 
Kyllä tämä vaan on valitettavan yleistä.

Yllättävän moni täällä tuntuu liputtavan sen mukaan, että ensin laitetaan vilkku päälle ja sitten aletaan arpomaan pitääkö väistää muita tien käyttäjiä. Tuntuu vähän ristiriitaiseltakin jo, että samalla kun sanotaan ettei vilkku ole mikään paikanvarausmerkki vaan osoitus aikeesta tehdä jotain, niin se silti pitäisi lyödä päälle jo tilanteessa, kun aietta ei voi toteuttaa? Mitä muuta se on tämmöisessä tilanteessa, kuin paikanvarausmerkki?

Jos siis ajan oikealla kaistalla, ja näen sivupeileistä, että takaa vasenta kaistaa tulee kolmen auton letka joita mun pitää väistää, niin ketä se hyödyttää, että se vilkku menee päälle ennen kuin ensimmäinenkään niistä on mennyt mun ohi? Jos vilkun on tarkoitus osoittaa aikomukseni tehdä jotain, niin tämmöisessä tilanteessa ei ole todellakaan selvää tarkoittaako se aikomusta tunkea siihen väliin vai vaihtaa kaistaa vasta letkan jälkeen. Sillä, että se vilkku ei oikeuta mihinkään ei ole tässä tilanteessa mitään merkitystä, kyllä se hämmennystä silti voi aiheuttaa.
Olisko tässä kyse siitä että kirjoittaja kuvittelee erilaisia tilanteita.

Kanssasi samaa mieltä, jos en ole aikoihin vaistamassa kaistaa sen takia ettei ole tilaa ja haluan odottaa vuoroni, niin ei ehkä ole syytä vilkkua tuolla hetkellä pistää. Jos sillä ei muille ole hyötyä. En tarkoita etteikö voisi olla aiheellista pistää päällä jo siinä vaiheessa kun se vasemmalla puolella oleva auto ei ole vielä ohittanut.


Mutta kun alkaa se paikka selviää, niin vilku ajoissa, oikeasti ajoissa. Toinen vähän vastaava paikka on rampilta liittyminen, vilkulla voi kertoa paljon, tärkeintä että se on ajoissa, mutta vähän miettiä että tarkoitus olisi selkeä. Eli sama kuin kertomassasi, jos on selkeästi sen auton edessä jonka taakse aikoo sijoittua, niin voi syntyä hämminkiä jos edessä alkaa vilkuttelee.

Mutta kokemuksen perusteella on niin harvinaista että joku käyttäisi vilkkua liianaikaisin, että ennemminkin iloinen tapahtuneesta.

Vilkua ei siis kannata olla käyttämättä, ei siitä haittaa jos muuta kiinittää sinuun huomiota.
Ainoa peruste mitä tälle keksin on, että takanasi ajaa joku joka ehkä myös ohittaa, ja ilmaiset tälle aikeesi? Toisaalta tällöinhän käyttötarkoitus on käytännössä tuo vuoron varaaminen, jos takaa ei saa lähteä ohi edessä olevan osoitettua aikeensa ohittaa?
Sillä vilkulla kerrotaan muille aikeet. varoitetaan, takana tuleva tietää mitä meinaat, vasemmalla puolella tietävät aikeesi. Jos sen vilkun laittaa ennen kuin se vasemmalla puolella on ohittanut, niin tuskin siitä kenellekkään on haittaa.

Vilkku kerkiiä olla päällä useamman sekunnin, ei yllätyksiä. Ja ihan välttämätöntä tuo on jos siellä vasemmallakkin on jono kunnon turvaväleillä ja nopeusero noussut merkittäväksi.


Kyllä siitä on hyötyä myös niille joita aiot lähteä ohittamaan. Tietävät etukäteen mitä tapahtuu kun itse saat tilaa. Ehkäisee paljon sitä mahdollisuutta että edessäsi suunnitellaan ohituksen aloittamista heti kun se viimeinen ohittaja on päässyt ohi ja se edessä olijakin vielä odottelee vilkun kanssa viime hetkeen.
Tämä myös hyvä, edessäolevatkin hyötyvät tiedosta.
 
Viimeksi muokattu:
Ei toki, lähinnä vain kyseenalaistan sen vilkun käyttämisen hyötyä noissa tilanteissa, kun ei ole vielä mahdollistakaan vaihtaa kaistaa (koska pitää väistää takaa nopeammin tulevia). Juuri siitä syystä siis, että takaa tulevat eivät kuitenkaan sillä tiedolla tee mitään, tai ei ainakaan pitäisi tehdä normaalissa liikennetilanteessa. Ainoa peruste mitä tälle keksin on, että takanasi ajaa joku joka ehkä myös ohittaa, ja ilmaiset tälle aikeesi? Toisaalta tällöinhän käyttötarkoitus on käytännössä tuo vuoron varaaminen, jos takaa ei saa lähteä ohi edessä olevan osoitettua aikeensa ohittaa?

Itse ainakin pälyilen peilejä jatkuvasti, joten sitten vasta kun luulen tien olevan selvä laitan vilkun päälle ja vilkaisen vielä peilit ja kuolleen kulman uudelleen. Omat kokemukset on, että jos vilkkua alkaa käyttämään "turhan ajoissa", niin joku siellä alkaa kuitenkin arpomaan ja sitten ihmetellään vuoronperään, että kumpi nyt sitten ensin menee.
Kyllä siitä on hyötyä myös niille joita aiot lähteä ohittamaan. Tietävät etukäteen mitä tapahtuu kun itse saat tilaa. Ehkäisee paljon sitä mahdollisuutta että edessäsi suunnitellaan ohituksen aloittamista heti kun se viimeinen ohittaja on päässyt ohi ja se edessä olijakin vielä odottelee vilkun kanssa viime hetkeen.
 
Nojoo, mietinkin että varmaan jotain on jäänyt itseltäni huomiotta. Ajattelin tosiaan vain takana tulevia, mutta onhan siitä tiedosta toki sille edessä olevalle hyötyä mainitsemassasi tilanteessa, kun hänkin aikoo lähteä ohi.

Ehkä en ajatellut niin optimistisesti, edellä ajava huomaisi peileistä takanakin vilkuttavan :geek:
 
Hohhoijjaa täällä rauman seudulla. Nyt yritettiin vasemmalla kaistalla estää ohittamasta rekkaa.
 
Hohhoijjaa täällä rauman seudulla. Nyt yritettiin vasemmalla kaistalla estää ohittamasta rekkaa.

Näitä pellejä riittää. Ihan kaikkialla. Itsellänikin kesällä tuli tälläinen kohdalle. Vasemmalla kaistalla ei ollut ketään, oikealla oli rekkoja ja tämä yksi sankari. Noh vaihdoin vasemmalle, että menen ohi, niin pelle sitten tuli siihen vasemmalle köröttämään 80km/h. Tätä kesti ehkä 2km. No seuraavasta rampista lähtikin se pellen rinnalla ollut rekka pois. Seuraavaan rekkaan oli joku 300m. Oikealle kaistalle ja lappu lattiaan -> oikealta ohi reippaalla vauhdilla. Kyllähä se pelle vielä yritti kiihdyttämällä estää ohituksen, mutta sen verran löytyy tehoa että mentiin heittämällä ohi. Tämän jälkeen alkoi takana pitkien vilkuttelu..
 
Näitä pellejä riittää. Ihan kaikkialla. Itsellänikin kesällä tuli tälläinen kohdalle. Vasemmalla kaistalla ei ollut ketään, oikealla oli rekkoja ja tämä yksi sankari. Noh vaihdoin vasemmalle, että menen ohi, niin pelle sitten tuli siihen vasemmalle köröttämään 80km/h. Tätä kesti ehkä 2km. No seuraavasta rampista lähtikin se pellen rinnalla ollut rekka pois. Seuraavaan rekkaan oli joku 300m. Oikealle kaistalle ja lappu lattiaan -> oikealta ohi reippaalla vauhdilla. Kyllähä se pelle vielä yritti kiihdyttämällä estää ohituksen, mutta sen verran löytyy tehoa että mentiin heittämällä ohi. Tämän jälkeen alkoi takana pitkien vilkuttelu..
Tämmösen persreijän pussittaisin jo itse seuraavan rekan rinnalla taakse vaikka se onkin jo kaikkien sääntöjen ja hyvien tapojen vastaista. Ihan vaan periaatteesta.
 
Näitä pellejä riittää. Ihan kaikkialla. Itsellänikin kesällä tuli tälläinen kohdalle. Vasemmalla kaistalla ei ollut ketään, oikealla oli rekkoja ja tämä yksi sankari. Noh vaihdoin vasemmalle, että menen ohi, niin pelle sitten tuli siihen vasemmalle köröttämään 80km/h. Tätä kesti ehkä 2km. No seuraavasta rampista lähtikin se pellen rinnalla ollut rekka pois. Seuraavaan rekkaan oli joku 300m. Oikealle kaistalle ja lappu lattiaan -> oikealta ohi reippaalla vauhdilla. Kyllähä se pelle vielä yritti kiihdyttämällä estää ohituksen, mutta sen verran löytyy tehoa että mentiin heittämällä ohi. Tämän jälkeen alkoi takana pitkien vilkuttelu..
Vähän vastaava tapaus tuli itselläkin vastaan muutama viikko takaperin Turunväylällä Kehä III:n ja Kehä II:n välillä.

En nyt muista ajelinko jo vasenta kaistaa vai vaihdoinko vasemmalle ohittaakseni edellä menevän henkilöauton ja kuorma-auton. Itse ajoin vähän yli rajoituksen ja nuo meni vähän alle. Kuitenkin tuo henkilöauto siirtyi minun eteen vasemmalle kaistalle ja junnasi siinä tuon kuorma-auton rinnalla pitkän matkaa. Vähän ennen Kehä II:n ramppia kuorma-auto jäi jälkeen ja pääsin vaihtamaan oikealle kaistalle ja hivuttautumaan tuon henkilöauton ohi. Juuri kohdalla tämä sitten väläyttää vilkkua minun suuntaan ja ehkä tekee pienen ohjausliikkeen minun suuntaan. Jotenkin jäi vaan vaikutelma että tässä olisi ollut kotipoliisi yrittänyt kouluttaa minua...tai sitten kaikki "koulutus" oli vaan omaa mielikuvitusta ja tyyppi ei nähnyt minua kunnolla :D
 
Vähän vastaava tapaus tuli itselläkin vastaan muutama viikko takaperin Turunväylällä Kehä III:n ja Kehä II:n välillä.

En nyt muista ajelinko jo vasenta kaistaa vai vaihdoinko vasemmalle ohittaakseni edellä menevän henkilöauton ja kuorma-auton. Itse ajoin vähän yli rajoituksen ja nuo meni vähän alle. Kuitenkin tuo henkilöauto siirtyi minun eteen vasemmalle kaistalle ja junnasi siinä tuon kuorma-auton rinnalla pitkän matkaa. Vähän ennen Kehä II:n ramppia kuorma-auto jäi jälkeen ja pääsin vaihtamaan oikealle kaistalle ja hivuttautumaan tuon henkilöauton ohi. Juuri kohdalla tämä sitten väläyttää vilkkua minun suuntaan ja ehkä tekee pienen ohjausliikkeen minun suuntaan. Jotenkin jäi vaan vaikutelma että tässä olisi ollut kotipoliisi yrittänyt kouluttaa minua...tai sitten kaikki "koulutus" oli vaan omaa mielikuvitusta ja tyyppi ei nähnyt minua kunnolla :D

Kyllähän niitä ettei näe tapahtuu päivittäin. Itsekin olen seurannut takana kun taksi meinasi motarilla vaihtaa kaistaa vierellä olevan auton kylkeen. Ei ollut osuma kaukana kun vihdoinkin taksi vilkaisi siihen viereen, että siellä onkin auto ja sitten käänsi takain omalle kaistalle niin että kori heilahti. Rinnalla ollut auto oli jo väistänyt melkein kaiteeseen kiinni ja taksikuski oli jo sen reilu puoli metriä toisella kaistalla kunnes tajusi tilanteen. Saattoi olla enemmänkin, itse kuitenkin katsoin tilanne yli 200m päästä, niin vähän hankala arvioida, mutta autojen välissä ei kyllä hirveästi enää ollut tilaa.

Tuosta sinun tapauksesta paha sanoa oliko kotipoliisi vai vaan vähän sokea. :D
 
Aja parkkialueelta toisten alle, mene liikenneympyrässä vilkku vasemmalle :tup:
Kasettiautolla ylinopeutta risteyksen läpi, vaikka muilla vihreät jo 1-2s. Toivottavasti poliisisetä vei ajokortin, vilkut ainakin syttyivät.
 
Aja parkkialueelta toisten alle, mene liikenneympyrässä vilkku vasemmalle :tup:
Kasettiautolla ylinopeutta risteyksen läpi, vaikka muilla vihreät jo 1-2s. Toivottavasti poliisisetä vei ajokortin, vilkut ainakin syttyivät.

Toi "liikenneympyrässä" vasemmalle vilkuttaminen sais olla pakollista Suomessa.
Suomen kiertoliittymät kun on niin pieniä, että näet poistuvan auton vilkutuksen oikealle käytännössä silloin, kun se jo erkanee.
Eli vilkku vasemmalle, kun jatkat kiertoliittymässä.
Säästäisi monta turhaa pysähdystä varsinkin raskaammilla ajoneuvoilla.

Tätä vasemmalle vilkuttamistahan näkee usein ulkomaisilla rekoilla.
Ja näin tietyömaalla töitä tehdessä, nuo ulkomaalaiset on myös kohteliaampia keltaisia vilkkuja kohtaan, kun Suomalaiset V8lippispäät.
Tietysti he eivät varmastikaan halua kolaroida ulkomailla, jotan ovat työmailla yms. varovaisempia.
 
Venäjän kilvissä ollut paku ajoi kiertoliittymään ja vilkautti hätävilkkuja kerran, vilkutti vasemmalle ja vilkutti oikealle poistuessaan kolmannesta liittymästä. Olihan tuossa oma logiikkansa mutta hieman aiheutti hämmennystä.
 
Siis kehälle liittyminen jännittää niin paljon ettei sitä ennen voi havainnoida muuta :oops:

Enemmän normaalissa t-risteyksessä vasemmalle kääntyessä joutuu mielestäni katsomaan ympäriinsä...
Ajan tuosta joka päivä arkena, 4/5pvä siihen joku pysähtyy "odottamaan" sopivaa rakoa :facepalm:

Nykyään painan surutta torvea heti että nyt vittu liikettä, kesällä menen prätkällä vain suoraan ohi.

Saan omalla autolla helposti satasen tuohon vauhtia ja koskaan ei ole ollut liittyminen vaikeaa, mutta joillekin se vain on ylitsepääsemätöntä.
 
Ai kun nauratti makeasti. Naapurikaupungin puolelle ajellessa on vajaan kilometrin mittainen suora, jossa on 50 km/h rajoitus, mutta melkein jokainen ajaa 60-70 km/h. Toiseen suuntaan mennessä oli poliisi pysäyttänyt Audin. Noin viiden minuutin päästä ajelin toiseen suuntaan, ja melkein samassa paikassa toisella puolella tietä oli sama poliisiauto pysäyttänyt BMW:n. Pääsivätköhän kotiin koko iltana, pysäyteltäviä varmasti riittää :lol:
 
Ai kun nauratti makeasti. Naapurikaupungin puolelle ajellessa on vajaan kilometrin mittainen suora, jossa on 50 km/h rajoitus, mutta melkein jokainen ajaa 60-70 km/h. Toiseen suuntaan mennessä oli poliisi pysäyttänyt Audin. Noin viiden minuutin päästä ajelin toiseen suuntaan, ja melkein samassa paikassa toisella puolella tietä oli sama poliisiauto pysäyttänyt BMW:n. Pääsivätköhän kotiin koko iltana, pysäyteltäviä varmasti riittää :lol:
Tämmöisissä paikoissa, missä on syystä tai toisesta alempi rajoitus kuin voisi intuitiivisesti ajatella, soisin Poliisin harrastavan valvontaa enemmänkin. Mutta tuntuvat vahtaavan niitä kaiteilla eroteltuja tienpätkiä, missä ajellaan pääasiassa rajoituksen mukaan. Varsinkin motarin jälkeen tai motarilla tietyöntakia olevat 50km/h rajoitukset on jengille ihan liian vaikeita ymmärtää.

Esim. Tuusulantiellä jengi ajaa aika kuuliaisesti Helsingistä päin tullessa ennen kehä 1 suht rajoituksen mukaan, mutta siinä Kehä 1 alapuolella on ollut yksi lempipaikka poliisille pitää valvonta-autoa. Itse sain siitä kerran huomautuksen, kun oli 85km/h vauhtia, rajoitus siis 80m/h. Tuosta kun menisi 500m eteenpäin, niin alkaisi rapsumaan. Siitä alkoi ennen 100km/h rajoitus, mutta vaikka ei ala enää, niin puolet jengistä tuntuu vetävän sitä satasta ihan ulkomuistista.

Ottaa päähän, kun yritän itse parhaani mukaan noudattaa rajoituksia (eli ajaa alle sakkorajojen), mutta sitten ne reipasta ylinopeutta ajavat pääsevät pälkähästä. Olisi monta hyvää paikkaa vinkata mistä valtio voisi käydä keräämässä vähän lisää rahaa kirstun pohjalle.
 
Tämmöisissä paikoissa, missä on syystä tai toisesta alempi rajoitus kuin voisi intuitiivisesti ajatella, soisin Poliisin harrastavan valvontaa enemmänkin.

Tämmöisissä paikoissa, missä on ilman hyvää syytä alempi rajoitus kuin olisi järkevää olla, soisin poliisin jättävän valvonnan vähemmällee, ja keskittyvän liikentessä niiden OIKEASTI VAARALLISTEN ASIOIDEN valvomisen. Eli suojatiekäyttäytymiseen, väistämisvelvollisuuksien rikkomiseen, perseessäroikkumiseen.

Ja ylinopeuksiin vain paikoissa joissa niillä rajoituksilla on hyvä syy.
 
Viimeksi muokattu:
Tämmöisissä paikoissa, missä on ilman hyvää syytä alempi rajoitus kuin olisi järkevää olla, soisin poliisin jättävän valvonnan vähemmällee, ja keskittyvän liikentessä niiden OIEKASTI VAARALLISTEN ASIOIDEN valvomisen. Eli suojatiekäyttäytymiseen, väistämisvelvollisuuksien rikkomiseen, perseessäroikkumiseen.

Ja ylinopeuksiin vain paikoissa joissa niillä rajoituksilla on hyvä syy.
Kukas sen päättää missä rajoitus on hyvästä syystä? Ei kai autoilijat itse sentään?

Rajoituksien asettamisesta on hyvin yksityiskohtaiset ohjeet, joissa laskelmissa on mukana tien pinnan laatu, kallistus, näkemä, leveys jne. Autoilijoista iso osa ei noita osaa ottaa mitenkään huomioon vaan valitsee nopeuden fiilispohjalta. Ne paikat missä autoilijoiden fiilis yleisesti poikkeaa selvästi rajoituksesta on ihan hyviä paikkoja tutkaamiselle.
 
Tämmöisissä paikoissa, missä on ilman hyvää syytä alempi rajoitus kuin olisi järkevää olla, soisin poliisin jättävän valvonnan vähemmällee, ja keskittyvän liikentessä niiden OIEKASTI VAARALLISTEN ASIOIDEN valvomisen. Eli suojatiekäyttäytymiseen, väistämisvelvollisuuksien rikkomiseen, perseessäroikkumiseen.

Ja ylinopeuksiin vain paikoissa joissa niillä rajoituksilla on hyvä syy.
Sieltä auton ratista voi olla vaikea nähdä sitä syytä sille alhaiselle rajoitukselle, ja tämän takia niitä pitäisi noudattaa sokeasti eikä ajatella, että voihan tässä nyt ajaa kovempaa.

Ehkä kilometrin pituinen suora tie keskellä peltoa nyt on vähän ääritapaus, mutta esim. työpaikkani lähellä on 30km/h rajoitus asutusalueen läpi menevällä tiellä. Siinä on leveä jalkakäytävä ja toisella puolella tietä kaide joissain kohdin, joten monelle tuo 30km/h tuntuu olevan liian alhainen nopeus. Tuossakin kuitenkin kaiteen yli ja metsän reunasta välillä juoksentelee lapsia, joten ihan syystä tuossa ei kovempaa saisikaan ajaa.
 
Tämmöisissä paikoissa, missä on syystä tai toisesta alempi rajoitus kuin voisi intuitiivisesti ajatella, soisin Poliisin harrastavan valvontaa enemmänkin.
Tämmöisissä paikoissa, missä on ilman hyvää syytä alempi rajoitus kuin olisi järkevää olla, soisin poliisin jättävän valvonnan vähemmällee, ja keskittyvän liikentessä niiden OIEKASTI VAARALLISTEN ASIOIDEN valvomisen. Eli suojatiekäyttäytymiseen, väistämisvelvollisuuksien rikkomiseen, perseessäroikkumiseen.

Sinänsä olen samaa mieltä että jos jossain paikassa on rajoitus tarpeettoman alhainen, ja siitä jää kiinni, niin huomautus edellä. Ja ensisijaisesti ne rajoitukset kohdilleen. (nämä kai paikkoja joissa rajoituksen laskun syy on poistunut, tai jokin lyhyt pätkä ja hätänen kuski vähän ennakoinut)

Jos kuljettajat oppivat ettei ylinopeudesta tule seurauksia, jos sen tekee paikalla missä se tuntui hyvältä, niin siinä pieni vaara että ylinopeudet lisääntyy. Kuljettajan paikalta helposti arivoi ne tilateet väärin.

Joka sitten tuollaisissa paikoissa joissa nopeusrajoitus ei tunnu järkevältä (vaikka sen alhaisuus on perusteltu) voi kostautua varsin pahasti.
 
Tämmöisissä paikoissa, missä on ilman hyvää syytä alempi rajoitus kuin olisi järkevää olla, soisin poliisin jättävän valvonnan vähemmällee, ja keskittyvän liikentessä niiden OIKEASTI VAARALLISTEN ASIOIDEN valvomisen. Eli suojatiekäyttäytymiseen, väistämisvelvollisuuksien rikkomiseen, perseessäroikkumiseen.

Ja ylinopeuksiin vain paikoissa joissa niillä rajoituksilla on hyvä syy.
Rajoitukselle on kyllä hyvä syy, että otahan rauhallisesti siellä.

Kyseinen paikka on siis sellainen, että suoran kummastakin päästä lähtee alamäki, ja kuopassa keskellä suoraa on asuinalueelle johtava risteys. Aiemmin siinä oli typerästi muutama sata metriä edellisestä risteyksestä 70 km/h rajoituksella, asuinalueelle johtavan risteyksen kohdalla 100 metriä 50 km/h ja kamera, ja sitten taas 70 km/h. Nyt koko pätkä on 50 km/h ja ilman kameraa. Ehkä olisivat voineet sen kameran jättää paikoilleen.
 
Tämmöisissä paikoissa, missä on syystä tai toisesta alempi rajoitus kuin voisi intuitiivisesti ajatella, soisin Poliisin harrastavan valvontaa enemmänkin. Mutta tuntuvat vahtaavan niitä kaiteilla eroteltuja tienpätkiä, missä ajellaan pääasiassa rajoituksen mukaan. Varsinkin motarin jälkeen tai motarilla tietyöntakia olevat 50km/h rajoitukset on jengille ihan liian vaikeita ymmärtää.

Esim. Tuusulantiellä jengi ajaa aika kuuliaisesti Helsingistä päin tullessa ennen kehä 1 suht rajoituksen mukaan, mutta siinä Kehä 1 alapuolella on ollut yksi lempipaikka poliisille pitää valvonta-autoa. Itse sain siitä kerran huomautuksen, kun oli 85km/h vauhtia, rajoitus siis 80m/h. Tuosta kun menisi 500m eteenpäin, niin alkaisi rapsumaan. Siitä alkoi ennen 100km/h rajoitus, mutta vaikka ei ala enää, niin puolet jengistä tuntuu vetävän sitä satasta ihan ulkomuistista.

Ottaa päähän, kun yritän itse parhaani mukaan noudattaa rajoituksia (eli ajaa alle sakkorajojen), mutta sitten ne reipasta ylinopeutta ajavat pääsevät pälkähästä. Olisi monta hyvää paikkaa vinkata mistä valtio voisi käydä keräämässä vähän lisää rahaa kirstun pohjalle.
Fun fact. Siinä Tammiston kohdalla rajoitus pudotettiin alemmaksi asukasviihtyvyyden vuoksi, ei turvallisuuden. Kyseisellä kohdalla on iso peltoaukea ja pari hassua kerrostaloa + muutama pientalo.
 
Onhan se nyt selvää että olipa tiheään tai harvaan asuttu alue niin liikenne häiritsee. Nopeuden alentamisella saadaan melua ja liikennepäästöjä alemmaksi, tien pinnasta irtoava pöly ei kantaudu yhtä kauas
 
Onhan se nyt selvää että olipa tiheään tai harvaan asuttu alue niin liikenne häiritsee. Nopeuden alentamisella saadaan melua ja liikennepäästöjä alemmaksi, tien pinnasta irtoava pöly ei kantaudu yhtä kauas
Jos tämä kommentti oli minulle osoitettu niin onhan se nyt selvää että rajoitusten laskeminen kyseisellä kohdalla em. perusteella on karkea ylilyönti.
 
Sieltä auton ratista voi olla vaikea nähdä sitä syytä sille alhaiselle rajoitukselle, ja tämän takia niitä pitäisi noudattaa sokeasti eikä ajatella, että voihan tässä nyt ajaa kovempaa.

Eih... Ne rajoitukset on ihmisen asettamia ja ihminen nyt vaan on erehtyväinen. Päivän selvää on että tietyissä paikoissa rajoitus on liian matala. Hyvänä esimerkkinä vaikka Tampereen rantatunneli. Kuka ajelee motaria vastaavalla tiellä kuuttakymppiä - Ei kukaan. No nyt sitten sinne isketään kameroita jotta lampaat tottelisi ja rahaa kilisee kassaan sen sijaan että nostettaisiin rajoitus 80kmh ja problem solved. Joskus tuntuu että mennään väkisin merta edemmäs kalaan.
 
Ei ole, koska kummallakin puolella tietä on asutusta. Saisivat laskea muuallakin.
Ihan HIRVEEEEEESTI asutusta, herran tähden sentään. Vittu, peltoaukea. Vai pitääkö peltomyyrien korvia ruveta suojelemaan?

Edit. Ja ne kourallinen tolloja jotka siihen motarin varrelle muuttivat ja mukamas kärsivät melusta, pölystä ym. niin heiltä kannattaa kysyä että tuliko asiantila kenties yllätyksenä. Nämä on varmaan niitä samoja reppanoita, jotka muuttavat lentokentän viereen ja vaativat rajoituksia, koska lentokenttä meluaa. Ihan yllättäen!

Moottoriteiden nopeuksia tulisi kasvattaa kautta linjan.
 
Viimeksi muokattu:
Eih... Ne rajoitukset on ihmisen asettamia ja ihminen nyt vaan on erehtyväinen. Päivän selvää on että tietyissä paikoissa rajoitus on liian matala. Hyvänä esimerkkinä vaikka Tampereen rantatunneli. Kuka ajelee motaria vastaavalla tiellä kuuttakymppiä - Ei kukaan. No nyt sitten sinne isketään kameroita jotta lampaat tottelisi ja rahaa kilisee kassaan sen sijaan että nostettaisiin rajoitus 80kmh ja problem solved. Joskus tuntuu että mennään väkisin merta edemmäs kalaan.
En sanonutkaan, että joka paikassa olisi perustellusti liian alhaiselta tuntuva rajoitus, mutta aina et ratin takana voi olla varma onko.
 
Siinä asiallinen parkkeeraus. Ei pelkästään blokattu koko kevyenliikenteen läpikulkuväylä, vaan myös kärryn takana oleva pysäköintiruutu. :facepalm:
 

Liitteet

  • skodillac.jpg
    skodillac.jpg
    386,9 KB · Luettu: 374
Kilpeä katsomalla selviää että laajempi pysäköintikulttuuri on levinnyt tänne. Kuormaylityskin merkitty kohtuu hyvin ,verrattuna kotimaan normaaliin.
 
Tuo on käsittämätöntä miksi pitää ajaa 3-raita urat väkisin tielle kuin tielle. Eritoten MUTKIIN.

Edit: @Tellervo tosiaan 3-raitaa tiessä, mutkassa (miksi?? Koska pässit kuskit oikoo vastaantulijan kaistalta.)
 
Viimeksi muokattu:
Ei ehkä jotain mikä yleisesti ärsyttäisi, mutta eilen kyllä mietitytti että kuinkahan kamoissa kuski oli. Kehä 1:llä tulen vasemmalla kaistalla ajavan Passatin taakse. Vauhtia vähän liian vähän eli mittarin mukaan ~80. Ensin meinaa osua oikealla kaistalla olevan auton kylkeen ajautumalla toiselle kaistalle. Sitten vauhti alkaa tippua jonnekin ~60 tienoille ja kameran jälkeen Passat lähtee kaasu pohjassa koska auto ottaa samantien satojen metrien raon. Alle minuuttia myöhemmin auto tulee taas perä edellä vastaan jotain 60km/h tahtia ajaen lähes vasemman puolen aidassa kiinni. Tuossa kohtaa ajoin äkkiä oikealta ohi. Kaksi naista maskit päässä matkalla... Kohti seuraavaa trippiään...

Aloin taas tuon jälkeen miettiä että pitäisiköhän se autokamera hankkia näitä tilanteita varten.
 
Siis ärsyttää että ihmiset ajavat kaistalla?:confused:
Ihan kuvan oikeassa reunassa ovat ulkokurvissa ajaneet oikoneet sen verran, että ajourien välissä ei enää ole lumiavallia. Pienemmillä teillä aika tavallinen näky talvella, että tiellä on vain kolme uraa. Tältä vältyttäisiin, kunhan vain maltettaisiin ajaa siellä omalla kaistalla.
 
Tässä lähellä on jyrkähkö mutka, jossa on 30 km/h rajoitus. Ei tarvittu kuin juuri sen verran huurretta tielle, että tiemerkintöjen näkeminen hankaloitui hieman, niin eiköhän suurin osa alkanut ajamaan mutkan suoraksi. Eikä edes mitenkään vähän, vaan jäljet menevät niin paljon keskiviivan väärällä puolella, että vaikka vastaantulija ajaisi aivan reunassa, kolari tulisi.
 
Ihan kuvan oikeassa reunassa ovat ulkokurvissa ajaneet oikoneet sen verran, että ajourien välissä ei enää ole lumiavallia. Pienemmillä teillä aika tavallinen näky talvella, että tiellä on vain kolme uraa. Tältä vältyttäisiin, kunhan vain maltettaisiin ajaa siellä omalla kaistalla.
Niinpä näkyykin :thumbsup: en osannut kiinnittää huomiota kuvan oikeaan reunaan. Nuo yhteisen keskiuran tiet on jokseenkin tuttuja ja siksi neljäurainen tie ihmetytti.
 
Eih... Ne rajoitukset on ihmisen asettamia ja ihminen nyt vaan on erehtyväinen. Päivän selvää on että tietyissä paikoissa rajoitus on liian matala. Hyvänä esimerkkinä vaikka Tampereen rantatunneli. Kuka ajelee motaria vastaavalla tiellä kuuttakymppiä - Ei kukaan. No nyt sitten sinne isketään kameroita jotta lampaat tottelisi ja rahaa kilisee kassaan sen sijaan että nostettaisiin rajoitus 80kmh ja problem solved. Joskus tuntuu että mennään väkisin merta edemmäs kalaan.

Kyse on vaan tamperelaisesta tavasta tavoitella hiilineutraliteettia: vaikka autoilija selviäisi kaikista 30kmh alueista se ampuu itsensä viimeistään rantatunnelissa.
 
Eikös sinne rantatunnelliin ole nyt tulossa, paitsi kamerat päihin, niin liikennemäärän mukaan muuttuva rajoitus 60-80?

Ei ole kyllä mua haitannut se pieni rajoitus, kun ilman kameroita (ja vielä tulevien tyhmienkin kameroiden kanssa) on voinut ajaa siinä poliisin puuttumiskynnyksen alla eli aina n. 15kmh ylinopeutta niin kuin ko. tieosuudella muutenkin.

Tai jos ei ole voinutkaan täyden liikennevirran takia, niin mitä väliä sillä on elämässä ehtiikö jostain vitun maantietunnelista ulos 20 sekuntia ennemmin vai myöhemmin.
 
Joka aamu 7:30 valkoinen bemari vetää letkaa tuusulanmoottoritiellä 100 alueella 80-90km/h vasemmalla kaistalla :facepalm:

Olen tuota nyt vuoden seurannut ja en voi kuin ihmetellä mikä ajaa tekemään tuota, nykyään koukkaan heti oikealta ohi enkä edes jää kinastelemaan asiasta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 063
Viestejä
4 656 726
Jäsenet
76 337
Uusin jäsen
Heneg

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom