Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eikä siinä vielä kaikki. Suurella todennäköisyydellä sama kuski muuttuukin tasanopeus-Taunoksi, kun taajama alkaa:Ihan yleisesti kanssa-autoilijat. Vitun vittu.
Taivaalta sataa vettä -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Taivaalta sataa lunta -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Taivaalla paistaa aurinko horisontissa -> ajan 60kmh 80kmh alueella
Tien pinnalla on vettä -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Tien pinnalla on lunta -> ajan 60kmh 80kmh aluuella.
Tuulen nopeus puuskassa 6m/s -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Edessäni ajaa poliisiauto -> Ajan 60kmh 80kmh alueella.
Edessäni on kameratolppa, ajan 70kmh 80kmh alueella -> ajan 60kmh 80kmh alueella
Autossani on vakionopeudensäädin, säädän sen 70mh 80kmh alueella.
OIkeesti, jos näin paljon pelottaa - jääkää kotiin, kulkekaa busseilla tai takseilla. Näitä ajaa henkilöt joita ei pelota ihan yhtä paljon ja jatkuvasti.
Enkö mää just sanonut että erikseen on tämä lahko joilla kestää kilsan verran se ohittaminen? Mulla ei kestä. Vakkarin päällehän voi aina painaa kaasuakin jos haluaa.Koska jos vaikka 3 imbesilliä ajelevat vakkarit päällä sen 116kmh ajavan ohitse 117,118 ja 119kmh, niin ne tukkivat molemmat kaistat kymmenien kilometrien pituudelta.
Sallitaan ajaminen myös muilla kaistoilla, jos se ei aiheuta vaaraa tai haittaa.
"Jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla taikka muulla ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa. Kaistaa ei saa vaihtaa tarpeettomasti."
Kukas sen vasemman kaistan nopeuden saa sitten päättää? Jos siellä on tilanne, että oikealla kaistalla ajaa loputon jono autoja 30m välein 102km/h ja vasemmalla kaistalla ensimmäinen haluaa ajaa 105km/h vakkarilla, toinen 107km/h ja sinä tulet perässä 110km/h. Ei sillä ekalla ole mitään velvollisuutta tällöin tunkea oikealla ajavien sekaan. Se oikealle tunkeminen ainakin aiheuttaa haittaa ja on tarpeeton kaistanvaihto, mikäli on tarve palata vasemmalle kaistalle pian.Oleellinen boldattu.
Jos haittaa muun liikenteen etenemistä, silloin aiheuttaa haittaa.
Jos kehätiellä ajaa nopeusrajoituksen mukaista maksiminopeutta niin silloin ei lähtökohtaisesti haittaa muun liikenteen etenemistä jolloin niillä edelleen saa käyttää mitä tahansa kaistaa.Oleellinen boldattu.
Jos haittaa muun liikenteen etenemistä, silloin aiheuttaa haittaa.
Jos tiellä ajaa nopeusrajoituksen mukaista maksiminopeutta niin silloin ei lähtökohtaisesti haittaa muun liikenteen etenemistä
Totta, moottoritiet ja moottoriliikennetiet ovat sitten poikkeus tähän, joissa vasen kaista on tarkoitettu nimenomaan ohittamiseen tiettyjä poikkeuksia lukuunottamatta.Korjasin melkein oikein lausumasi.
Jos kehätiellä ajaa nopeusrajoituksen mukaista maksiminopeutta niin silloin ei lähtökohtaisesti haittaa muun liikenteen etenemistä jolloin niillä edelleen saa käyttää mitä tahansa kaistaa.
Eli varaankin sitten kaikkien teiden vasemman kaistan omaan käyttööni, kun haluan ajaa niillä vähintään 50 kmh ylinopeutta. Kyllä tätähän lailla toki haetaanNyt menee kyllä tulkinta pahasti metsään.
Jos haittaa toisen etenemistä, aiheuttaa haittaa toiselle, ihan riippumatta siitä, mitä vauhtia se toinen haluaa ajaa.
Eli varaankin sitten kaikkien teiden vasemman kaistan omaan käyttööni, kun haluan ajaa niillä vähintään 50 kmh ylinopeutta. Kyllä tätähän lailla toki haetaan![]()
En ihan ehtinyt muokata viestiä, kun tiesin että tulee taatusti seuraavaksi kommenttia "minulla on oikeus ajamisesta". Itse annan erittäinkin kohteliaasti takanatuleville tilaa kun se ei vain häiritse omaa ajamistani (lue en joudu sen takia itse hidastelemaan). Mutta edelleen taajamissa ja noilla kehäteillä lähtökohtaisesti saa käyttää molempia kaistoja. Laissa kielletään myös turhat kaistanvaihdot mitä tulee jos väistäisi jokaista joka haluaa ajaa pari kmh lujempaa.Nyt menee melkoiseksi olkiukkoiluksi.
Toista syytetään jälleen tasan siitä, mihin itse syyllistytään.
Se vasen kaista "varataan omaan käyttöön" nimenomaan sillä, että sitä pitkin turhaan jumitetaan vauhtia, joka on hitaampaa kuin takanatuleva haluaisi ajaa.
Se, että halutaan mennä ohi ei ole "kaistan varaamista".
Nimenomaan tämä. Koitan ottaa kaikki huomioon tien päällä, mutta se ei tarkoita, että minä luovun oman matkantekoni sujuvuudesta jotta muut voivat ajaa ylinopeutta esteittä.Itse annan erittäinkin kohteliaasti takanatuleville tilaa kun se ei vain häiritse omaa ajamistani (lue en joudu sen takia itse hidastelemaan)
Videossa myös loistava esimerkki millä varmasti aiheutetaan turhaa vaaraa moottoritiellä, kuiva tie, suora tie, eikä ketään edessä ja ei, ei kiihdy
Ainakin lielahden liiterissä on kokoajan sähköautoja latingissa, tuntuu että paikat loppuu kesken. On se suuri nautinto kyllä paukauttaa toi oma krematorio siihen normaaliin ruutuun ja kävellä kauppaan kun samaan aikaan sitä teslaa ei ole edes saatu vielä peruutettua sinne laturille.Paikallisen liiterin pihaan on hiljattain rakennettu 3 kpl sähköautopaikkaa latausjohtoineen. Vasta nyt näin siinä ensimmäistä kertaa sähköauton. Se oli Model 3 jota hermanni ei ollut tietenkään edes kytkenyt lataukseen![]()
Unohdit sen että moni ei saavuta myöskään tasoa 2Autoilija oppii ajamisen säännöt järjestyksessä:
1. Nopeusrajoitus
2. Väistämissäännöt
3. Suojatiekäyttäytyminen
4. Kohteliaat käytöstavat.
Suurin osa kuskeista ei koskaan etene 2. tasosta eteenpäin. Monet saattavat oppia 3. tason perusteet. Nelostasolla osataan sitten tuo kehätieliikennekin ilman lakikirjan tavaamista.
Ratti ei oikein käänny kun koko ajan vasenta kaistaa ajelee.
Autoilija oppii ajamisen säännöt järjestyksessä:
1. Nopeusrajoitus
2. Väistämissäännöt
3. Suojatiekäyttäytyminen
4. Kohteliaat käytöstavat.
Suurin osa kuskeista ei koskaan etene 2. tasosta eteenpäin. Monet saattavat oppia 3. tason perusteet. Nelostasolla osataan sitten tuo kehätieliikennekin ilman lakikirjan tavaamista.
Tuo liikennevalvonnan tehottomuus on kyllä niin totta. Lopetettaisiin se nopeushyysäys ja alettaisiin kirjaamaan lappua näille mainituille tapauksille. Mutta sehän vaatisi resursseja.Suuri osa ei opi edes kakkostasoa. Tämän huomaa erittäin hyvin kun on polkupyörällä liikenteessä.
n. puolet autoista alkaa suoraan, ei kolmion takaa tullessaan päästämään sitä pyörätien jatkeelle tulevaa väistämisvelvollista pyörää menemään ensin.
(Erityisesti nelikaistaisella tiellä tämä on hyvin vaarallista, kun toista kaistaa ajavan pitäisi sitten myös pysähtyä, eikä hän aina tajua tai halua tehdä sitä.)
Ja sitten seuraavassa risteyksessä kolmion takaa tullessa kuitenkin ängetään siihen pyörätien jatkeen päälle, rikkoen liikennesääntöjä ja vaarantaen sitä ajavien pyöräilijöiden henki.
Ja poliisien liikennevalvonta on täysi vitsi. Mistään muusta liikennerikkomuksesta kuin ylinopeudesta tai rattijuoppoudesta ei käytännössä ole mitään vaaraa saada liikenteessä sakkoja, ellei aja kolaria, jonka jälkitutkinnassa tämä rikkomus selviää.
Punaisia valoja sentään voisi valvoa melko samanlaisilla kameroilla kuin millä ylinopeuksia valvotaan, mutta edes tätä ei tehdä.
Tämä. Kaiken lisäksi se nopeusvalvonta suuntautuu enimmäkseen maanteille, tosi harvoin taajamiin, missä sillä olisi enemmän merkitystä.Ja poliisien liikennevalvonta on täysi vitsi. Mistään muusta liikennerikkomuksesta kuin ylinopeudesta tai rattijuoppoudesta ei käytännössä ole mitään vaaraa saada liikenteessä sakkoja, ellei aja kolaria, jonka jälkitutkinnassa tämä rikkomus selviää.
Punaisia valoja sentään voisi valvoa melko samanlaisilla kameroilla kuin millä ylinopeuksia valvotaan, mutta edes tätä ei tehdä.
En ihan ehtinyt muokata viestiä, kun tiesin että tulee taatusti seuraavaksi kommenttia "minulla on oikeus ajamisesta". Itse annan erittäinkin kohteliaasti takanatuleville tilaa kun se ei vain häiritse omaa ajamistani (lue en joudu sen takia itse hidastelemaan). Mutta edelleen taajamissa ja noilla kehäteillä lähtökohtaisesti saa käyttää molempia kaistoja. Laissa kielletään myös turhat kaistanvaihdot mitä tulee jos väistäisi jokaista joka haluaa ajaa pari kmh lujempaa.
Minähän juuri sanoin että päästän erittäin helposti takanatulijat itsestäni ohi, jos en joudu sen vuoksi jarruttelemaan. Esim en vaihda kaistaa pieneen väliin jos joudun sen vuoksi tiputtamaan nopeutta vaikka 20 kmh. Ikinä ei ole kukaan yli 20 vuoden aikana välkytellyt valoja, tööttäillyt tai ahdistellut takakontissa kiinni niin en nyt kovin usko ärsyttäneen muita tällä toiminnalla.Itse kyllä päästän käytännössä aina nopeammat takaa ohitse lähestulkoon tilanteessa kuin tilanteessa vaikka ajelisin 150 mittarivauhtia motarilla. En koe että tästä aiheutuisi oikean kaistan ajelijoille yhtään mitään haittaa ellei sitten taakse jää joku super-insinööri joka haluaa väkisin pitää ruuhkaisella motarillakin sen 150m turvavälin.
En käsitä että mikä se kohtuuton haitta ja harmitus siinä on ettei blokkaakaan sitä takanatulevaa jurnuttamaan siihen vasemmalle kaistalle. Itse en ylipäätään edes kehtaisi tehdä niin (jäädä jumittamaan vasemmalle kaistalle), mutta tuntuu että käytöstavat liikenteessä on unohdettu jo ajat sitten.
Jos mulla on vauhtia yli rajoituksen ja enemmän, kuin oikealla ajavilla, eikä oikealla ole rakoa johon voin takaa tulevaa turvallisesti väistää pussittamatta itseäni, niin mikä velvoittaa minua väistämään takaa vielä vähän kovempaa tulevaa? Sehän haittaisi minun etenemistäni, että rajoituksen mukaan oikealla olevia ohittaessani joudun väistämään takaa ylinopeutta tulevaa johonkin minirakoon. Ja siihen tunkeminen haittaisi oikealla olevien etenemistä 500m taaempanakin.
Silläkö on eniten oikeuksia, kuka uskaltaa painaa poljinta koviten?
Nimenomaan tämä. Koitan ottaa kaikki huomioon tien päällä, mutta se ei tarkoita, että minä luovun oman matkantekoni sujuvuudesta jotta muut voivat ajaa ylinopeutta esteittä.
Ja sitten ajat alinopeutta motarilla vasemmalla kaistalla ja luot sen possujuna efektin mihin palaa kaikilla käpy?Enkä rupea kotipoliisiksi ja vilkuttele edessä menevälle valoja vaikka haluaisinkin mennä kovempaa.
Niin mikähän on enemmän sitä minäminä-kulttuuria; se, että ohitan normaalisti +7km/h rajoituksen mukaista nopeutta ajaen ja palaan ohituksen jälkeen semmoiseen rakoon, etten ainakaan seuraavaan 5 sekuntiin joudu jarruttamaan kun edessä oleva tulee perä edellä vastaan, vai se, että takaa tulevan mielestä mun pitäisi jarruttaa oikean kaistan vauhtiin ja siirtyä pois tieltä, koska he haluavat ajaa vielä vähän kovempaa? En todellakaan harrasta mitään vasemmalla jumittamista motarilla, mutta ei kenenkään nyt tarvitse alkaa jarruttelemaan ja keskeyttämään omaa ohitusta, ellei takana tuleva ole hälytysajoneuvo.Viisi kertaa minä -sana viestissäsi kuvastaa hyvin missä se mennäänJos sinä et voi luopua "matkantekosi sujuvuudesta" kuinka oletat, että joustava liikennekulttuuri ylipäätään syntyy?
Yleensäkin paljon auttaa, kun ei leiki poliisia ja kyttää muiden ylinopeuksia. Meillä poliisi hoitaa sen duunin. Väistää aina kun on tilaa silloin jos joku haluaa ajaa sinua kovempaa, yksinkertainen sääntö joka toimii. Valitettavan vaikeaa monelle heidän oman asennevamman vuoksi. Aina jostain sinne kaistalle löytyy satasen alueella ~95 km/h ajavia jotka tukkii kaistan ihan vaan koska katsovat asiakseen sen, että kenelläkään ei ole tarvetta ajaa yli 110 sen heidän Corollan mittarin mukaan.
Itse ajan yleensä GPS:llä 10 kilometriä ylinopeutta ihan vaan koska poliisi sen nykylain mukaan sallii (kirjallisen huomautuksen muodossa). Silti aina mulle sieltä oikelta löytyy tilaa jos joku normaalilla turvavälillä ajava haluaa ajaa oikeasti ylinopeutta.
Tässä varmaan kukin miettii omakohtaisia kokemuksia.Oleellinen boldattu.
Jos haittaa muun liikenteen etenemistä, silloin aiheuttaa haittaa.
Nyt kai vitsailet?Mutta totta että rajoitustenmukaan ajavat ovat ärsyttäviä, jos tulevat ns peräedellä vastaan.
On ihmisiä, jotka ymmärtävät, että sääntöjenkin mukaan ajaen voit olla maailmankaikkeuden isoin persläpi kanssaliikkujia kohtaan. Ja sitten on niitä, jotka ajaa ruuhka-aikana vasuria rekan rinnalla Veikkolasta kehä 1:lle 5 km jono perässään.Nyt kai vitsailet?
Se on kyllä käsittämätöntä, että miten niin monelle voi tuottaa vaikeuksia painaa sitä kaasua. Kerran vuodessa edellä ajava saa painettua sitä kaasua riittävästi liittymiseen mennessä.Se kestosuosikki kaikkien näiden vuosien jälkeen on edelleen se moottoritielle liittyminen. ei ota onnistuakseen ei sitten mitenkään. Monissa liittymissä on ensin suht jyrkähkö kaarre, jonka jälkeen suorenee. Tässäkään vaiheessa ei autoilijat kehtaa painaa sitä kaasua.
Nyt menee kyllä tulkinta pahasti metsään.
Jos haittaa toisen etenemistä, aiheuttaa haittaa toiselle, ihan riippumatta siitä, mitä vauhtia se toinen haluaa ajaa.
Mites te hidastelijoita kiroavat kaupan kassajonossa menettelette? Kyllä minä saan ohittaa jonon keppanatölkkieni kanssa kun ette ymmärrä väistää? Niinkö?
Totta.
Ja siellä tarkistetaan ikäkin. Ihan tuntee itsensä nuoreksi jälleen.![]()
Joihinkin taas sopisi kassajono vertaus että kaikkien muiden pitäisi jättää yksi kassajono tyhjäksi("vasen kaista") ja jonottaa pidempään muissa jonoissa, jotta tämä yksi pääsisi sujuvammin läpi, tai sen tyhjän kassajonon kautta oikomaan toisen jonon keskelle jotta saa veikkauksensa jätettyä ajoissa kun tuli lähdettyä liian myöhään kotoa liikkeelle.Kaupan kassan vastine vasemman kaistan tukkoon on kärryllisen ostava noin 50 v naama väärinpäin oleva naisoletettu, joka pakkaa ostoksia kassiinsa vaikka kassa on saanut jo kaiken piipattua valmiiksi. Sieltä sitten lyllertää hitaasti kassalle, etsii matkalaukun kokoisesta käsilaukusta tiiliskiven kokoisen lompakon ja arpoo 3 bonuskorttia ja 4 pullonpalautuskuittia läpi. Tuon ihmistyypin onneksi tunnistaa kaukaa ja voi ottaa toisen jonon. Tämä sama ihmistyyppi muuten varmaaan tulee sieltä liittymästäkin 50 km/h kylkeen![]()
Miksi siitä tyhjästä jonosta pitäis oikaista täyden jonon keskelleJoihinkin taas sopisi kassajono vertaus että kaikkien muiden pitäisi jättää yksi kassajono tyhjäksi("vasen kaista") ja jonottaa pidempään muissa jonoissa, jotta tämä yksi pääsisi sujuvammin läpi, tai sen tyhjän kassajonon kautta oikomaan toisen jonon keskelle jotta saa veikkauksensa jätettyä ajoissa kun tuli lähdettyä liian myöhään kotoa liikkeelle.
Toisella kassalla on veikkauspiste - Toisella kaistalla on ramppi mistä mennään pois motarilta.Miksi siitä tyhjästä jonosta pitäis oikaista täyden jonon keskelleVakavasti ottaen tässä sun ajatuksissa toistuu sama ajatusvirhe siitä, että toisten huomioimisen vaatiminen olisi jotenkin yksipuolista "kiireen" varjolla. Jos taas ei ole kiire, niin silloinko sitä saisi perseillä ihan vapaasti? Selkeästi kuitenkin itsekin hahmotat, että kassajonosta toiseen ja toisen eteen ryntääminen on epäystävällistä kuten myös turha jonossa nysvääminen. Kun mennään liikenteeseen, niin naps, sääntökirjalla päähän ja töykeä käytös toisia kohtaan onkin ihan ok
![]()
Joihinkin taas sopisi kassajono vertaus että kaikkien muiden pitäisi jättää yksi kassajono tyhjäksi("vasen kaista") ja jonottaa pidempään muissa jonoissa, jotta tämä yksi pääsisi sujuvammin läpi, tai sen tyhjän kassajonon kautta oikomaan toisen jonon keskelle jotta saa veikkauksensa jätettyä ajoissa kun tuli lähdettyä liian myöhään kotoa liikkeelle.
Pikakassa tarkistaa aina.
Tommonen hsrmittaa. Vsihdan jonoa jos vaikuttaa moinen tapaus edesdä olevan.
Ihan samanlailla se omasta suvuudestaan tinkimätön minäminäminä etana riikkoo liikennesääntöjä, jos haittaa muun liikenteen sujuvuutta. Jostain kumman syystä pykälänikkareilla ei ole suurtakaan ongelmaa rikkoa sujuvuussääntöä. Koko ajatuksesi kaahaajien "varaamasta" kaistasta on ihan harhainen. Ei se kaista mitenkään ole varattu. Kunhan et vaihda kaistaa kuin idiootti ja jumita siinä turhaan "minulla on oikeus olla kotipoliisi" tyylisesti, niin senkus käytät. En minä ainakaan ole takana hiillostamassa ja valoja välkyttämässä, jos normaalisti pelaa. Torvea saatan soittaa, jos siinä määrin äkäiseen joutuu jarrulle menemään toisen kaistanvaihdon takia, että reppu lentää penkiltä. Toki silti olen hyvin vittuuntunut, jos joku sieltä Veikkolasta asti kotipoliisia leikkii vasurilla.Toisella kassalla on veikkauspiste - Toisella kaistalla on ramppi mistä mennään pois motarilta.
Oma ajatus tässä on että se joka venyttää sääntöjä omaksi hyväkseen on se joka joustaa. Eli jos joku haluaa ajaa muita kovempaa niin tehköön niin kun kaista on tyhjä, muttei voi lähteä vaatimaan että muut luopuu omasta sujuvuudestaan jotta yksi minäminäminäminätyyppi saa varattua koko kaistan itselleen.
Jos ei osaa hahmottaa auton ulkomittoja niin on varmaan "helpompi" ajaa toisen auton viereen tai joku muu vastaava syy noihin varmaan on. Liekkö sitten nämä samat myös niitä jotka tavallaan ulkokurvin kautta hakevat ihmeellisiä ajolinjoja risteyksissä ennen sitä oikeaa kääntymistä.Menee nyt sivuun autoilusta, mutta olen viikon sisään ostanut kahdesti (kerran prismasta, kerran citymarketista) pikakassalta alkoholituotteita, kummallakaan kerralla ei ole kysytty papereita.
---
Citymarketin pihalla pääsin taas ihmettelemään. Kello vähän yli 12, parkkipaikka tyhjänä, jätän kaukaisimpaan nurkkaan niin että lähelläkään ei ole autoja, tulen takaisin niin molemmilla puolilla autot, kuskinpuoleisen oven vieressä oleva viivojen päällä, niin että just ja just mahduin autoon. Seuraako noi tarvitsevat?
Aikamoista olkiukkoa rakentelet.Ihan samanlailla se omasta suvuudestaan tinkimätön minäminäminä etana riikkoo liikennesääntöjä, jos haittaa muun liikenteen sujuvuutta. Jostain kumman syystä pykälänikkareilla ei ole suurtakaan ongelmaa rikkoa sujuvuussääntöä. Koko ajatuksesi kaahaajien "varaamasta" kaistasta on ihan harhainen. Ei se kaista mitenkään ole varattu. Kunhan et vaihda kaistaa kuin idiootti ja jumita siinä turhaan "minulla on oikeus olla kotipoliisi" tyylisesti, niin senkus käytät. En minä ainakaan ole takana hiillostamassa ja valoja välkyttämässä, jos normaalisti pelaa. Torvea saatan soittaa, jos siinä määrin äkäiseen joutuu jarrulle menemään toisen kaistanvaihdon takia, että reppu lentää penkiltä. Toki silti olen hyvin vittuuntunut, jos joku sieltä Veikkolasta asti kotipoliisia leikkii vasurilla.