Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Nämä samat "sankarit" tulee sitten keskellä tietä mutkassa vastaan kun moottoripyörällä sattuu omalla kaistalla väistämään jotain grand canyon luokan uraa. Vittu että pistää vihaksi aina kun tulee vastaan tuollainen "oikoja" jossain tiukassa mutkassa, jos ei omalla kaistalla pysy niin sitä nopeutta voisi laskea sille tasolle että pystyy pysymään tai kortti pois.
Yksi arjen pienistä nautinnoista näin ammattikuljettajana on kun nämä oman elämänsä räikköset tulee mutkassa vastaan väärää kaistaa helvetinmoista vauhtia ja ajavat melkeen ulos saatuaan paskahalvauksen kun siellä pimeessä mutkassa olikin Scanian keula. Enkä muuten väistä.
 
Miten saataisiin motarilla vasenta kaistaa junnaavat tajuamaan se että jos ei osata ohittaa, niin turha lähteä siihen vasemmalle kaistalle.
Suomessa olisi hyvä olla vähän Saksaa vastaava maan tapa että ohituskaistalla ollaan mahdollisimman vähän aikaa ja aina jos takaa tulee nopeampi, väistetään pois alta. Oli rajoitusta tai ei ja ajoi takana tuleva ylinopeutta tai ei. Tuo on ehkä suurin yksittäinen vitutusta aiheuttava asia kun aina edessä joku tusaa siinä motarilla vaikka et ajaisikaan mitään tappovauhteja.

Se on OHITUSKAISTA sen takia että siinä on tarkoitus ohittaa eikä ajaa samaan vauhtia kaiken muun liikenteen kanssa.
 
Miten saataisiin motarilla vasenta kaistaa junnaavat tajuamaan se että jos ei osata ohittaa, niin turha lähteä siihen vasemmalle kaistalle.
...
Se on OHITUSKAISTA sen takia että siinä on tarkoitus ohittaa eikä ajaa samaan vauhtia kaiken muun liikenteen kanssa.
En tiedä onko ohistukaista kuinka virallinen nimi motarilla, mutta ajamisen kannalta sitä käytetään ohittamiseen "hiljaiseen" aikaan, ja ruuhka-aikaan se on ihan ajokaista.

Joskus näkee kuljettajia jotka on syystä tai toisesta unohtuneet sinne vasemmalle puollle ihan yksinään, yleensä niistä selviää ilman suurta draamaa.

Vilkkaassa liikenteessä toki kaistat enemmän tai vähemmän täynnä ja oikea kaista voi välllä vetää paremmin, se ei sen ihmeellisempää kuin jossain muualla. Jos kovasti liikennettä niin nopeudetkin laskee sekin kuuluu asiaan. Oleellista että pitää turvavälit, ajo sitten kumpaa kaistaa tahansa.


Joskus kuljettaja voi ajatua tilanteeseen missä ohituskaistalle siirtyessä ajettu ohitettavaa lujempaa, mutta ohitettavalla voi se vauhti kiihtyä ylisallitun, jolloin vasemmalla kaistalla olija jää jumiin sinne vasemmalle, ei kai siinä sitten auta muu kuin odottaa että tilaa palata oikealle. Jos takaa puskee väkeä, niin siinä sitten katsella pitäskö hiljentää.
 
Miten saataisiin motarilla vasenta kaistaa junnaavat tajuamaan se että jos ei osata ohittaa, niin turha lähteä siihen vasemmalle kaistalle.
Suomessa olisi hyvä olla vähän Saksaa vastaava maan tapa että ohituskaistalla ollaan mahdollisimman vähän aikaa ja aina jos takaa tulee nopeampi, väistetään pois alta. Oli rajoitusta tai ei ja ajoi takana tuleva ylinopeutta tai ei. Tuo on ehkä suurin yksittäinen vitutusta aiheuttava asia kun aina edessä joku tusaa siinä motarilla vaikka et ajaisikaan mitään tappovauhteja.

Se on OHITUSKAISTA sen takia että siinä on tarkoitus ohittaa eikä ajaa samaan vauhtia kaiken muun liikenteen kanssa.
Eilen taas ajelin xc90 perässä missä nainen ratissa Tuusulanväylällä satasen alueella 90km/h vasenta kaistaa ja siitä oikean puoleisesta autosta ei vain päästy ohi. Sitten kun vilautin valoja niin alkoi kaikki muu paitsi kaasun painaminen ja lopulta kun pääsin ohi oli akka keskari pystyssä :facepalm:

Kun ei edes itse tajuta mitä tuli tehtyä...

Olisi kiva keskustella tuollaisen kanssa ja saada käsitys mitä siellä pään sisällä tapahtuu, vai tapahtuuko mitään...

Ja tämä on joka päiväistä että aina löytyy se yksi joka ajaa alinopeutta oikean kaistan kanssa ja tukkii kaikkien muiden liikkumisen
 
Juur näin... Eihän se harmita jos ajelee sillä litrasella aygolla sitä motaria kerran kuukauteen, mutta kun homma on päivittäistä ja työmatka on molempiin suuntiin käytännössä pelkkää motaria. Joskus tekisi mieli ostaa joku paskaläjä kunnon puskuraudoilla ja työntää noi idiootit metsään siitä edestä nutaamasta.
 
Se on OHITUSKAISTA sen takia että siinä on tarkoitus ohittaa eikä ajaa samaan vauhtia kaiken muun liikenteen kanssa.

Paitsi että Suomessa moottoritiellä ei ole ohituskaistaa, on vain useampia kuin yksi kaista, joista on käytettävä oikeanpuolimmaista vapaata kaistaa. Oikeilla turvaväleillä oikeanpuoleisin kaista on helposti niin täynnä, ettei sinne tarvi puikkia joka ohituksen jälkeen. Jos jollakin takaatulevalla on erityisesti kiire, niin sillä on siniset vilkkuvalot. Muilla tienkäyttäjillä siellä ei ole mitään erityisiä ohitusoikeuksia.

'Ajoneuvolla on ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos jokin ajokaista on ajosuunnassa liikennemerkillä osoitettu tietylle liikennesuunnalle, ajoneuvolla saa ajaa olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.'

 
'Ajoneuvolla on ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos jokin ajokaista on ajosuunnassa liikennemerkillä osoitettu tietylle liikennesuunnalle, ajoneuvolla saa ajaa olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.'
Moottoritiellä ei osoiteta kaistoja eikä siellä ole koskaan tarvetta kääntyä vasemmalle. Tuo parhaiten soveltuva ajokaista pätee oikeastaan vain kaupunkien monikaistaisilla väylillä, jotka eivät ole moottoriteitä.
 
Viimeksi muokattu:
Moottoritiellä ei osoiteta kaistoja eikä siellä ole koskaan tarvetta kääntyä vasemmalle. Tuo parhaiten soveltuva ajokaista pätee oikeastaan vain kaupunkien monikaistaisilla väylillä, jotka eivät ole moottoriteitä.

Onhan noita kaistaosoittimia moottoriteillä vähän joka puolella. Tossa yksi esimerkki: Google Maps
 
Ihan yleisesti kanssa-autoilijat. Vitun vittu.
Taivaalta sataa vettä -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Taivaalta sataa lunta -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Taivaalla paistaa aurinko horisontissa -> ajan 60kmh 80kmh alueella
Tien pinnalla on vettä -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Tien pinnalla on lunta -> ajan 60kmh 80kmh aluuella.
Tuulen nopeus puuskassa 6m/s -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Edessäni ajaa poliisiauto -> Ajan 60kmh 80kmh alueella.
Edessäni on kameratolppa, ajan 70kmh 80kmh alueella -> ajan 60kmh 80kmh alueella
Autossani on vakionopeudensäädin, säädän sen 70mh 80kmh alueella.

OIkeesti, jos näin paljon pelottaa - jääkää kotiin, kulkekaa busseilla tai takseilla. Näitä ajaa henkilöt joita ei pelota ihan yhtä paljon ja jatkuvasti.
 
Tuolla alueella on 80 nopeusrajoitus :asif: Onkos niitä 120 rajoitusalueella kun ei olla ihan keskustassa?

Moottoritie se silti on. Ei osunut silmään nopealla etsimisellä 120 alueella kyseisiä tauluja, mutta muistelen tällaisen ohi ainakin joskus ajaneeni. 100 alueilla löytyykin sitten jo useammasta paikkaa.
 
Moottoritiellä ei osoiteta kaistoja eikä siellä ole koskaan tarvetta kääntyä vasemmalle. Tuo parhaiten soveltuva ajokaista pätee oikeastaan vain kaupunkien monikaistaisilla väylillä, jotka eivät ole moottoriteitä.

Kaistaosoituksiahan kyllä on vaikka ja missä, mutta toki ne enimmäkseen ovat kilometrin-parin sisällä teiden päätepisteistä. Oulun motarin uusitut opasteet sanovat nykyään keskustan kieppeillä molemmilla kaistoilla Kemi tai Jyväskylä. Ennenmuinoin ykköstien moottoritieosuuden päässä Lohjanharjulla Lohjalle päin mentiin motarin vasemmalta kaistalta. Että kyllä niitä vaan on, tai ainakin on ollut, eikä tulevaisuudessakaan aiota moista kieltää.
 
Mitenhän tulkitaan tuotakin yleensä oikealla ajamisen ja "liikennemerkillä tietylle liikennesuunnalle osoitettu" -sääntöjä? Lähinnä ajatellen esimerkiksi kehä 2:sta. Liikennemerkki osoittaa liikennesuunnat eri kaistoille vasta 500m ennen kaistojen erkanemista toisistaan. Pitääkö siis tuolla 4km pätkällä ajaa oikeaa kaistaa, vaikka tietää alusta alkaen menevänsä vasemmalle? Ja erityisesti jos tuohon kehälle liittyy vasenta kaistaa, niin tuntuisi olevan ristiriidassa tieliikennelain turhat kaistanvaihdot kieltävän kohdan kanssa se, että vaihtaa oikealle kaistalle vaikka on kohta poistumassa vasemmalle?

Varmaan myös olisi liikenteen kannalta sujuvinta, että kaikki menisivät lopulliselle kaistalleen mahdollisimman pian, eikä vasta 500m ennen erkanemista aleta väkisin tunkemaan jo siihen valmiiksi hidastuvaan jonoon.
 
Mitenhän tulkitaan tuotakin yleensä oikealla ajamisen ja "liikennemerkillä tietylle liikennesuunnalle osoitettu" -sääntöjä? Lähinnä ajatellen esimerkiksi kehä 2:sta. Liikennemerkki osoittaa liikennesuunnat eri kaistoille vasta 500m ennen kaistojen erkanemista toisistaan. Pitääkö siis tuolla 4km pätkällä ajaa oikeaa kaistaa, vaikka tietää alusta alkaen menevänsä vasemmalle? Ja erityisesti jos tuohon kehälle liittyy vasenta kaistaa, niin tuntuisi olevan ristiriidassa tieliikennelain turhat kaistanvaihdot kieltävän kohdan kanssa se, että vaihtaa oikealle kaistalle vaikka on kohta poistumassa vasemmalle?

Varmaan myös olisi liikenteen kannalta sujuvinta, että kaikki menisivät lopulliselle kaistalleen mahdollisimman pian, eikä vasta 500m ennen erkanemista aleta väkisin tunkemaan jo siihen valmiiksi hidastuvaan jonoon.
Kehä 2 ei ole moottoritie ja sillä saa käyttää kumpaa kaistaa haluaa.
 
Ei niin, mutta tieliikennelaissa silti sanotaan, että pitäis ajaa yleensä eniten oikealla olevalla kaistalla.
Sallitaan ajaminen myös muilla kaistoilla, jos se ei aiheuta vaaraa tai haittaa.
"Jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla taikka muulla ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa. Kaistaa ei saa vaihtaa tarpeettomasti."
 
Ihan yleisesti kanssa-autoilijat. Vitun vittu.
Taivaalta sataa vettä -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Taivaalta sataa lunta -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Taivaalla paistaa aurinko horisontissa -> ajan 60kmh 80kmh alueella
Tien pinnalla on vettä -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Tien pinnalla on lunta -> ajan 60kmh 80kmh aluuella.
Tuulen nopeus puuskassa 6m/s -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Edessäni ajaa poliisiauto -> Ajan 60kmh 80kmh alueella.
Edessäni on kameratolppa, ajan 70kmh 80kmh alueella -> ajan 60kmh 80kmh alueella
Autossani on vakionopeudensäädin, säädän sen 70mh 80kmh alueella.

OIkeesti, jos näin paljon pelottaa - jääkää kotiin, kulkekaa busseilla tai takseilla. Näitä ajaa henkilöt joita ei pelota ihan yhtä paljon ja jatkuvasti.
Voin myöntää, että kerran pelotti ajaa ilta-auringossa, kun ei nähnyt edes edessä ajavaa autoa, tosin nopeutta ei uskaltanut nostaa eikä laskea.
 
Paitsi että Suomessa moottoritiellä ei ole ohituskaistaa, on vain useampia kuin yksi kaista, joista on käytettävä oikeanpuolimmaista vapaata kaistaa. Oikeilla turvaväleillä oikeanpuoleisin kaista on helposti niin täynnä, ettei sinne tarvi puikkia joka ohituksen jälkeen. Jos jollakin takaatulevalla on erityisesti kiire, niin sillä on siniset vilkkuvalot. Muilla tienkäyttäjillä siellä ei ole mitään erityisiä ohitusoikeuksia.

'Ajoneuvolla on ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos jokin ajokaista on ajosuunnassa liikennemerkillä osoitettu tietylle liikennesuunnalle, ajoneuvolla saa ajaa olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.'


Tässä se ongelma varmaan sitten onkin, tehdään lait jotka mahdollisimman tehokkaasti estää minkään tehokkaan ja sujuvan liikkumisen.
Muissa maissa osataan lukea tilanteita mutta täällä on näitä idiootteja jotka ajaa kirjaimellisesti joka tilanteessa lain kirjaimen mukaan vaikka se ei edistäisi kenenkään asiaa ja maalaisjärjellä olisi heti 100 parempaa konstia toimia.



Ihan yleisesti kanssa-autoilijat. Vitun vittu.
Taivaalta sataa vettä -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Taivaalta sataa lunta -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Taivaalla paistaa aurinko horisontissa -> ajan 60kmh 80kmh alueella
Tien pinnalla on vettä -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Tien pinnalla on lunta -> ajan 60kmh 80kmh aluuella.
Tuulen nopeus puuskassa 6m/s -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Edessäni ajaa poliisiauto -> Ajan 60kmh 80kmh alueella.
Edessäni on kameratolppa, ajan 70kmh 80kmh alueella -> ajan 60kmh 80kmh alueella
Autossani on vakionopeudensäädin, säädän sen 70mh 80kmh alueella.

OIkeesti, jos näin paljon pelottaa - jääkää kotiin, kulkekaa busseilla tai takseilla. Näitä ajaa henkilöt joita ei pelota ihan yhtä paljon ja jatkuvasti.

Juur näin, ja sitten mietitään että joskus 40-50v sitten on painettu lappu lattiassa kaiken maailman kuolemanloukuilla. Ihmiset on varmaan vieraantuneet kaikesta mekaniikasta ja fysiikan laeista niin että niitä omia autoja pelätään hullun lailla eikä uskalleta ajaa ellei joku vilkkuvalo kehota painamaan lisää kaasua.

Onko liikenteen määrät kasvaneet huimasti esim viimeisen 20v aikana? Tuntuu että esim joskus 15v sitten sai motarilla kyllä hyvin tilaa aina kun oli kiire. Jos halusi ajella 140 mittarinopeutta, niin ei se mikään ongelma ollut paitsi ehkä pahimpana ruuhka-aikana. Nykypäivänä sitten on taas näitä vakionopeudensäädin 123kmh kohdassa ajelijoita jotka ei reagoi mihinkään ulkopuolisiin ärsykkeisiin. Tyyli on sellainen että sama vaikka tulisi joku juna päälle niin minä en väistä koska ajan lain mukaan ja minulla on oikeus.

Hiljaa ajelu on valinta ja sen harrastajalla on mahdollisuus valita ajeleeko hiljempaa vai lujempaa. "Kaahareilla" tätä mahdollisuutta ei ole kun joku torppaa ne aikeet aina tehokkaasti sitten kuitenkin, nykymaailmassa tätä voisi väittää jopa syrjimiseksi ja tästä voisi loukkaantua.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan yleisesti kanssa-autoilijat. Vitun vittu.
Taivaalta sataa vettä -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Taivaalta sataa lunta -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Taivaalla paistaa aurinko horisontissa -> ajan 60kmh 80kmh alueella
Tien pinnalla on vettä -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Tien pinnalla on lunta -> ajan 60kmh 80kmh aluuella.
Tuulen nopeus puuskassa 6m/s -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Edessäni ajaa poliisiauto -> Ajan 60kmh 80kmh alueella.
Edessäni on kameratolppa, ajan 70kmh 80kmh alueella -> ajan 60kmh 80kmh alueella
Autossani on vakionopeudensäädin, säädän sen 70mh 80kmh alueella.

OIkeesti, jos näin paljon pelottaa - jääkää kotiin, kulkekaa busseilla tai takseilla. Näitä ajaa henkilöt joita ei pelota ihan yhtä paljon ja jatkuvasti.

Muuten ihan samaa mieltä mutta taajamassa tuntuu menevän toisinpäin. Ajetaan jossain horteessa laput silmillä ja ajonopeus tuntuu valikoituvan satunnaisesti. Helposti menee törkeän puolelle. Ei välitetä kolmioista, suojateistä tai mistään muustakaan. Oiotaan risteykset vastaantulijan puolelta ja meinataan ajaa tämän oikomisen takia kylkeen kun itse käännyn normaalia ajolinjaa vasemmalle ja heti seuraavasta risteyksestä vasemmalle pihatielle. (Tämä oikoja ajaa siis käytännössä vastaantulijan kaistaa ja meinaa siksi vetää kylkeen)
Ei oikeasti voi käsittää miten iso osa ajelee päin persettä.
 
Tässä se ongelma varmaan sitten onkin, tehdään lait jotka mahdollisimman tehokkaasti estää minkään tehokkaan ja sujuvan liikkumisen.
Muissa maissa osataan lukea tilanteita mutta täällä on näitä idiootteja jotka ajaa kirjaimellisesti joka tilanteessa lain kirjaimen mukaan vaikka se ei edistäisi kenenkään asiaa ja maalaisjärjellä olisi heti 100 parempaa konstia toimia.





Juur näin, ja sitten mietitään että joskus 40-50v sitten on painettu lappu lattiassa kaiken maailman kuolemanloukuilla. Ihmiset on varmaan vieraantuneet kaikesta mekaniikasta ja fysiikan laeista niin että niitä omia autoja pelätään hullun lailla eikä uskalleta ajaa ellei joku vilkkuvalo kehota painamaan lisää kaasua.

Onko liikenteen määrät kasvaneet huimasti esim viimeisen 20v aikana? Tuntuu että esim joskus 15v sitten sai motarilla kyllä hyvin tilaa aina kun oli kiire. Jos halusi ajella 140 mittarinopeutta, niin ei se mikään ongelma ollut paitsi ehkä pahimpana ruuhka-aikana. Nykypäivänä sitten on taas näitä vakionopeudensäädin 123kmh kohdassa ajelijoita jotka ei reagoi mihinkään ulkopuolisiin ärsykkeisiin. Tyyli on sellainen että sama vaikka tulisi joku juna päälle niin minä en väistä koska ajan lain mukaan ja minulla on oikeus.

Hiljaa ajelu on valinta ja sen harrastajalla on mahdollisuus valita ajeleeko hiljempaa vai lujempaa. "Kaahareilla" tätä mahdollisuutta ei ole kun joku torppaa ne aikeet aina tehokkaasti sitten kuitenkin, nykymaailmassa tätä voisi väittää jopa syrjimiseksi ja tästä voisi loukkaantua.
Niin no miksi mun pitäisi vaivautua A) koskemaan vakkarin viikseen B) jarruttamaan C) vaihtamaan kaistaa juuri vain sen takia että se seuraava bmw kuski on tulossa 140kmh lasissa talvirajotuksilla konttiin roikkumaan kun ajan valmiiksi jo lähes 120. Jos joku mun eteen liittyy 100kmh ajavana niin annan ainakin sen saatanan tilan suorittaa se ohitus rauhassa. Mulla ei ole mitään motivaatiota alkaa himmaamaan oikealle kaistalle siksi että joku haluaa ajaa kovempaa jos seuraava perse edellä vastaantuleva on jo 100-200m päässä. Eri asia jos ei ole, sittenhän väistäminen on itsestäänselvyys. Ja sitten erikseen on nämä vammaiset joille ei riitä edes kilometri ohitukseen vaikka ensin on hiillostettu perseessä sen edellisen kilsan pituisen autoletkan ohituksessa.
 
Niin no miksi mun pitäisi vaivautua A) koskemaan vakkarin viikseen B) jarruttamaan C) vaihtamaan kaistaa juuri vain sen takia että se seuraava bmw kuski on tulossa 140kmh lasissa talvirajotuksilla konttiin roikkumaan kun ajan valmiiksi jo lähes 120. Jos joku mun eteen liittyy 100kmh ajavana niin annan ainakin sen saatanan tilan suorittaa se ohitus rauhassa. Mulla ei ole mitään motivaatiota alkaa himmaamaan oikealle kaistalle siksi että joku haluaa ajaa kovempaa jos seuraava perse edellä vastaantuleva on jo 100-200m päässä. Eri asia jos ei ole, sittenhän väistäminen on itsestäänselvyys. Ja sitten erikseen on nämä vammaiset joille ei riitä edes kilometri ohitukseen vaikka ensin on hiillostettu perseessä sen edellisen kilsan pituisen autoletkan ohituksessa.
Koska jos vaikka 3 imbesilliä ajelevat vakkarit päällä sen 116kmh ajavan ohitse 117,118 ja 119kmh, niin ne tukkivat molemmat kaistat kymmenien kilometrien pituudelta.
 
Mulla ei ole mitään motivaatiota alkaa himmaamaan oikealle kaistalle siksi että joku haluaa ajaa kovempaa jos seuraava perse edellä vastaantuleva on jo 100-200m päässä.
Tuossa otit hyvin esille , mihin se "hidastelia" väistäisi jos sitä tilaa ei ole.

Ja sitten erikseen on nämä vammaiset joille ei riitä edes kilometri ohitukseen vaikka ensin on hiillostettu perseessä sen edellisen kilsan pituisen autoletkan ohituksessa.

Motarilla kilometri ei ole pitkä matka ohitukseen, jos satasen talvi rajoituksilla ohitat 80 ajavan, asiallisesti niin eikö siinä kilometri heilahda.

Tosin jos kuvailit jotain koukkijaa, joka tuikkaa välillä oikealla, vain palateekseen takaisin sen jonon eteen vasemmalle.

Koska jos vaikka 3 imbesilliä ajelevat vakkarit päällä sen 116kmh ajavan ohitse 117,118 ja 119kmh, niin ne tukkivat molemmat kaistat kymmenien kilometrien pituudelta.

Jos liikennettä vähän niin misi ohittaa, mutta joidenkin on vaan pakko ohittaa.

Mutta tuskin tuosta mitää haittaa on. Vaan sitä tehokasta tienkäyttöä :-)

Oletan tietenkin että hälytysajolla antavat tilaa.
 
Videossa myös loistava esimerkki millä varmasti aiheutetaan turhaa vaaraa moottoritiellä, kuiva tie, suora tie, eikä ketään edessä ja ei, ei kiihdy :facepalm:

 
Ihan yleisesti kanssa-autoilijat. Vitun vittu.
Taivaalta sataa vettä -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Taivaalta sataa lunta -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Taivaalla paistaa aurinko horisontissa -> ajan 60kmh 80kmh alueella
Tien pinnalla on vettä -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Tien pinnalla on lunta -> ajan 60kmh 80kmh aluuella.
Tuulen nopeus puuskassa 6m/s -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Edessäni ajaa poliisiauto -> Ajan 60kmh 80kmh alueella.
Edessäni on kameratolppa, ajan 70kmh 80kmh alueella -> ajan 60kmh 80kmh alueella
Autossani on vakionopeudensäädin, säädän sen 70mh 80kmh alueella.

OIkeesti, jos näin paljon pelottaa - jääkää kotiin, kulkekaa busseilla tai takseilla. Näitä ajaa henkilöt joita ei pelota ihan yhtä paljon ja jatkuvasti.
Eikä siinä vielä kaikki. Suurella todennäköisyydellä sama kuski muuttuukin tasanopeus-Taunoksi, kun taajama alkaa:

- Rajoitus vaihtuu 60kmh:iin -> Ajan kerrankin kuten kuuluu!
- Rajoitus vaihtuu 50kmh:iin. -> Ajan 60kmh
- Rajoitus vaihtuu 40kmh:iin -> Ajan 60kmh
- Rajoitus vaihtuu 30kmh:iin -> Ajan 55kmh, jota vauhtia jatkan maailman loppuun saakka, ellei:
- Taajama päättyy ja rajoitus vaihtuu 80kmh:iin -> Jonkun interdimensionaalisen häiriön vuoksi pudotan nopeuden alle 50kmh:iin ennen taajaman päättymistä. Mutta taajaman päättymisen jälkeen palaan takaisin tuohon yarnin taulukkoon. Hiiiiiitaaaaaasti kiihdyttäen, toki.
 
Koska jos vaikka 3 imbesilliä ajelevat vakkarit päällä sen 116kmh ajavan ohitse 117,118 ja 119kmh, niin ne tukkivat molemmat kaistat kymmenien kilometrien pituudelta.
Enkö mää just sanonut että erikseen on tämä lahko joilla kestää kilsan verran se ohittaminen? Mulla ei kestä. Vakkarin päällehän voi aina painaa kaasuakin jos haluaa.
 
Sallitaan ajaminen myös muilla kaistoilla, jos se ei aiheuta vaaraa tai haittaa.
"Jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla taikka muulla ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa. Kaistaa ei saa vaihtaa tarpeettomasti."

Oleellinen boldattu.

Jos haittaa muun liikenteen etenemistä, silloin aiheuttaa haittaa.
 
Oleellinen boldattu.

Jos haittaa muun liikenteen etenemistä, silloin aiheuttaa haittaa.
Kukas sen vasemman kaistan nopeuden saa sitten päättää? Jos siellä on tilanne, että oikealla kaistalla ajaa loputon jono autoja 30m välein 102km/h ja vasemmalla kaistalla ensimmäinen haluaa ajaa 105km/h vakkarilla, toinen 107km/h ja sinä tulet perässä 110km/h. Ei sillä ekalla ole mitään velvollisuutta tällöin tunkea oikealla ajavien sekaan. Se oikealle tunkeminen ainakin aiheuttaa haittaa ja on tarpeeton kaistanvaihto, mikäli on tarve palata vasemmalle kaistalle pian.
 
Oleellinen boldattu.

Jos haittaa muun liikenteen etenemistä, silloin aiheuttaa haittaa.
Jos kehätiellä ajaa nopeusrajoituksen mukaista maksiminopeutta niin silloin ei lähtökohtaisesti haittaa muun liikenteen etenemistä jolloin niillä edelleen saa käyttää mitä tahansa kaistaa.
 
Jos kehätiellä ajaa nopeusrajoituksen mukaista maksiminopeutta niin silloin ei lähtökohtaisesti haittaa muun liikenteen etenemistä jolloin niillä edelleen saa käyttää mitä tahansa kaistaa.

Nyt menee kyllä tulkinta pahasti metsään.

Jos haittaa toisen etenemistä, aiheuttaa haittaa toiselle, ihan riippumatta siitä, mitä vauhtia se toinen haluaa ajaa.
 
Paikallisen liiterin pihaan on hiljattain rakennettu 3 kpl sähköautopaikkaa latausjohtoineen. Vasta nyt näin siinä ensimmäistä kertaa sähköauton. Se oli Model 3 jota hermanni ei ollut tietenkään edes kytkenyt lataukseen :lol:
 
Nyt menee kyllä tulkinta pahasti metsään.

Jos haittaa toisen etenemistä, aiheuttaa haittaa toiselle, ihan riippumatta siitä, mitä vauhtia se toinen haluaa ajaa.
Eli varaankin sitten kaikkien teiden vasemman kaistan omaan käyttööni, kun haluan ajaa niillä vähintään 50 kmh ylinopeutta. Kyllä tätähän lailla toki haetaan :facepalm:
 
Eli varaankin sitten kaikkien teiden vasemman kaistan omaan käyttööni, kun haluan ajaa niillä vähintään 50 kmh ylinopeutta. Kyllä tätähän lailla toki haetaan :facepalm:

Nyt menee melkoiseksi olkiukkoiluksi.

Toista syytetään jälleen tasan siitä, mihin itse syyllistytään.

Se vasen kaista "varataan omaan käyttöön" nimenomaan sillä, että sitä pitkin turhaan jumitetaan vauhtia, joka on hitaampaa kuin takanatuleva haluaisi ajaa.

Se, että halutaan mennä ohi ei ole "kaistan varaamista".
 
Nyt menee melkoiseksi olkiukkoiluksi.

Toista syytetään jälleen tasan siitä, mihin itse syyllistytään.

Se vasen kaista "varataan omaan käyttöön" nimenomaan sillä, että sitä pitkin turhaan jumitetaan vauhtia, joka on hitaampaa kuin takanatuleva haluaisi ajaa.

Se, että halutaan mennä ohi ei ole "kaistan varaamista".
En ihan ehtinyt muokata viestiä, kun tiesin että tulee taatusti seuraavaksi kommenttia "minulla on oikeus ajamisesta". Itse annan erittäinkin kohteliaasti takanatuleville tilaa kun se ei vain häiritse omaa ajamistani (lue en joudu sen takia itse hidastelemaan). Mutta edelleen taajamissa ja noilla kehäteillä lähtökohtaisesti saa käyttää molempia kaistoja. Laissa kielletään myös turhat kaistanvaihdot mitä tulee jos väistäisi jokaista joka haluaa ajaa pari kmh lujempaa.
 
Jos mulla on vauhtia yli rajoituksen ja enemmän, kuin oikealla ajavilla, eikä oikealla ole rakoa johon voin takaa tulevaa turvallisesti väistää pussittamatta itseäni, niin mikä velvoittaa minua väistämään takaa vielä vähän kovempaa tulevaa? Sehän haittaisi minun etenemistäni, että rajoituksen mukaan oikealla olevia ohittaessani joudun väistämään takaa ylinopeutta tulevaa johonkin minirakoon. Ja siihen tunkeminen haittaisi oikealla olevien etenemistä 500m taaempanakin.

Silläkö on eniten oikeuksia, kuka uskaltaa painaa poljinta koviten?

Itse annan erittäinkin kohteliaasti takanatuleville tilaa kun se ei vain häiritse omaa ajamistani (lue en joudu sen takia itse hidastelemaan)
Nimenomaan tämä. Koitan ottaa kaikki huomioon tien päällä, mutta se ei tarkoita, että minä luovun oman matkantekoni sujuvuudesta jotta muut voivat ajaa ylinopeutta esteittä.
 
Autoilija oppii ajamisen säännöt järjestyksessä:
1. Nopeusrajoitus
2. Väistämissäännöt
3. Suojatiekäyttäytyminen
4. Kohteliaat käytöstavat.

Suurin osa kuskeista ei koskaan etene 2. tasosta eteenpäin. Monet saattavat oppia 3. tason perusteet. Nelostasolla osataan sitten tuo kehätieliikennekin ilman lakikirjan tavaamista.
 
Paikallisen liiterin pihaan on hiljattain rakennettu 3 kpl sähköautopaikkaa latausjohtoineen. Vasta nyt näin siinä ensimmäistä kertaa sähköauton. Se oli Model 3 jota hermanni ei ollut tietenkään edes kytkenyt lataukseen :lol:
Ainakin lielahden liiterissä on kokoajan sähköautoja latingissa, tuntuu että paikat loppuu kesken. On se suuri nautinto kyllä paukauttaa toi oma krematorio siihen normaaliin ruutuun ja kävellä kauppaan kun samaan aikaan sitä teslaa ei ole edes saatu vielä peruutettua sinne laturille.
Autoilija oppii ajamisen säännöt järjestyksessä:
1. Nopeusrajoitus
2. Väistämissäännöt
3. Suojatiekäyttäytyminen
4. Kohteliaat käytöstavat.

Suurin osa kuskeista ei koskaan etene 2. tasosta eteenpäin. Monet saattavat oppia 3. tason perusteet. Nelostasolla osataan sitten tuo kehätieliikennekin ilman lakikirjan tavaamista.
Unohdit sen että moni ei saavuta myöskään tasoa 2
 
Autoilija oppii ajamisen säännöt järjestyksessä:
1. Nopeusrajoitus
2. Väistämissäännöt
3. Suojatiekäyttäytyminen
4. Kohteliaat käytöstavat.

Suurin osa kuskeista ei koskaan etene 2. tasosta eteenpäin. Monet saattavat oppia 3. tason perusteet. Nelostasolla osataan sitten tuo kehätieliikennekin ilman lakikirjan tavaamista.

Suuri osa ei opi edes kakkostasoa. Tämän huomaa erittäin hyvin kun on polkupyörällä liikenteessä.

n. puolet autoista alkaa suoraan, ei kolmion takaa tullessaan päästämään sitä pyörätien jatkeelle tulevaa väistämisvelvollista pyörää menemään ensin.

(Erityisesti nelikaistaisella tiellä tämä on hyvin vaarallista, kun toista kaistaa ajavan pitäisi sitten myös pysähtyä, eikä hän aina tajua tai halua tehdä sitä.)

Ja sitten seuraavassa risteyksessä kolmion takaa tullessa kuitenkin ängetään siihen pyörätien jatkeen päälle, rikkoen liikennesääntöjä ja vaarantaen sitä ajavien pyöräilijöiden henki.



Ja poliisien liikennevalvonta on täysi vitsi. Mistään muusta liikennerikkomuksesta kuin ylinopeudesta tai rattijuoppoudesta ei käytännössä ole mitään vaaraa saada liikenteessä sakkoja, ellei aja kolaria, jonka jälkitutkinnassa tämä rikkomus selviää.

Punaisia valoja sentään voisi valvoa melko samanlaisilla kameroilla kuin millä ylinopeuksia valvotaan, mutta edes tätä ei tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Suuri osa ei opi edes kakkostasoa. Tämän huomaa erittäin hyvin kun on polkupyörällä liikenteessä.

n. puolet autoista alkaa suoraan, ei kolmion takaa tullessaan päästämään sitä pyörätien jatkeelle tulevaa väistämisvelvollista pyörää menemään ensin.

(Erityisesti nelikaistaisella tiellä tämä on hyvin vaarallista, kun toista kaistaa ajavan pitäisi sitten myös pysähtyä, eikä hän aina tajua tai halua tehdä sitä.)

Ja sitten seuraavassa risteyksessä kolmion takaa tullessa kuitenkin ängetään siihen pyörätien jatkeen päälle, rikkoen liikennesääntöjä ja vaarantaen sitä ajavien pyöräilijöiden henki.



Ja poliisien liikennevalvonta on täysi vitsi. Mistään muusta liikennerikkomuksesta kuin ylinopeudesta tai rattijuoppoudesta ei käytännössä ole mitään vaaraa saada liikenteessä sakkoja, ellei aja kolaria, jonka jälkitutkinnassa tämä rikkomus selviää.

Punaisia valoja sentään voisi valvoa melko samanlaisilla kameroilla kuin millä ylinopeuksia valvotaan, mutta edes tätä ei tehdä.
Tuo liikennevalvonnan tehottomuus on kyllä niin totta. Lopetettaisiin se nopeushyysäys ja alettaisiin kirjaamaan lappua näille mainituille tapauksille. Mutta sehän vaatisi resursseja.
 
Ja poliisien liikennevalvonta on täysi vitsi. Mistään muusta liikennerikkomuksesta kuin ylinopeudesta tai rattijuoppoudesta ei käytännössä ole mitään vaaraa saada liikenteessä sakkoja, ellei aja kolaria, jonka jälkitutkinnassa tämä rikkomus selviää.

Punaisia valoja sentään voisi valvoa melko samanlaisilla kameroilla kuin millä ylinopeuksia valvotaan, mutta edes tätä ei tehdä.
Tämä. Kaiken lisäksi se nopeusvalvonta suuntautuu enimmäkseen maanteille, tosi harvoin taajamiin, missä sillä olisi enemmän merkitystä.
 
En ihan ehtinyt muokata viestiä, kun tiesin että tulee taatusti seuraavaksi kommenttia "minulla on oikeus ajamisesta". Itse annan erittäinkin kohteliaasti takanatuleville tilaa kun se ei vain häiritse omaa ajamistani (lue en joudu sen takia itse hidastelemaan). Mutta edelleen taajamissa ja noilla kehäteillä lähtökohtaisesti saa käyttää molempia kaistoja. Laissa kielletään myös turhat kaistanvaihdot mitä tulee jos väistäisi jokaista joka haluaa ajaa pari kmh lujempaa.

Itse kyllä päästän käytännössä aina nopeammat takaa ohitse lähestulkoon tilanteessa kuin tilanteessa vaikka ajelisin 150 mittarivauhtia motarilla. En koe että tästä aiheutuisi oikean kaistan ajelijoille yhtään mitään haittaa ellei sitten taakse jää joku super-insinööri joka haluaa väkisin pitää ruuhkaisella motarillakin sen 150m turvavälin.

En käsitä että mikä se kohtuuton haitta ja harmitus siinä on ettei blokkaakaan sitä takanatulevaa jurnuttamaan siihen vasemmalle kaistalle. Itse en ylipäätään edes kehtaisi tehdä niin (jäädä jumittamaan vasemmalle kaistalle), mutta tuntuu että käytöstavat liikenteessä on unohdettu jo ajat sitten.
 
Itse kyllä päästän käytännössä aina nopeammat takaa ohitse lähestulkoon tilanteessa kuin tilanteessa vaikka ajelisin 150 mittarivauhtia motarilla. En koe että tästä aiheutuisi oikean kaistan ajelijoille yhtään mitään haittaa ellei sitten taakse jää joku super-insinööri joka haluaa väkisin pitää ruuhkaisella motarillakin sen 150m turvavälin.

En käsitä että mikä se kohtuuton haitta ja harmitus siinä on ettei blokkaakaan sitä takanatulevaa jurnuttamaan siihen vasemmalle kaistalle. Itse en ylipäätään edes kehtaisi tehdä niin (jäädä jumittamaan vasemmalle kaistalle), mutta tuntuu että käytöstavat liikenteessä on unohdettu jo ajat sitten.
Minähän juuri sanoin että päästän erittäin helposti takanatulijat itsestäni ohi, jos en joudu sen vuoksi jarruttelemaan. Esim en vaihda kaistaa pieneen väliin jos joudun sen vuoksi tiputtamaan nopeutta vaikka 20 kmh. Ikinä ei ole kukaan yli 20 vuoden aikana välkytellyt valoja, tööttäillyt tai ahdistellut takakontissa kiinni niin en nyt kovin usko ärsyttäneen muita tällä toiminnalla.
 
Joo en tarkoittanut tätä minään kritiikkinä teikäläistä kohtaan, vaan siis lähinnä sitä meinasin että juuri näin - ohi kun päästää niin kaikki pääsee pienemmällä vaivalla liikenteessä.
 
Jos mulla on vauhtia yli rajoituksen ja enemmän, kuin oikealla ajavilla, eikä oikealla ole rakoa johon voin takaa tulevaa turvallisesti väistää pussittamatta itseäni, niin mikä velvoittaa minua väistämään takaa vielä vähän kovempaa tulevaa? Sehän haittaisi minun etenemistäni, että rajoituksen mukaan oikealla olevia ohittaessani joudun väistämään takaa ylinopeutta tulevaa johonkin minirakoon. Ja siihen tunkeminen haittaisi oikealla olevien etenemistä 500m taaempanakin.

Silläkö on eniten oikeuksia, kuka uskaltaa painaa poljinta koviten?


Nimenomaan tämä. Koitan ottaa kaikki huomioon tien päällä, mutta se ei tarkoita, että minä luovun oman matkantekoni sujuvuudesta jotta muut voivat ajaa ylinopeutta esteittä.

Viisi kertaa minä -sana viestissäsi kuvastaa hyvin missä se mennään ;) Jos sinä et voi luopua "matkantekosi sujuvuudesta" kuinka oletat, että joustava liikennekulttuuri ylipäätään syntyy?

Yleensäkin paljon auttaa, kun ei leiki poliisia ja kyttää muiden ylinopeuksia. Meillä poliisi hoitaa sen duunin. Väistää aina kun on tilaa silloin jos joku haluaa ajaa sinua kovempaa, yksinkertainen sääntö joka toimii. Valitettavan vaikeaa monelle heidän oman asennevamman vuoksi. Aina jostain sinne kaistalle löytyy satasen alueella ~95 km/h ajavia jotka tukkii kaistan ihan vaan koska katsovat asiakseen sen, että kenelläkään ei ole tarvetta ajaa yli 110 sen heidän Corollan mittarin mukaan.

Itse ajan yleensä GPS:llä 10 kilometriä ylinopeutta ihan vaan koska poliisi sen nykylain mukaan sallii (kirjallisen huomautuksen muodossa). Silti aina mulle sieltä oikelta löytyy tilaa jos joku normaalilla turvavälillä ajava haluaa ajaa oikeasti ylinopeutta.
 
Joskus tulee ajettua motarilla selkeästi muuta henkilöautovirtaa nopeammin ja toisinaan selkeästi hitaammin (esim peräkärryn takia). Molemmissa tapauksissa on itsestään selvää, että se olen minä, jonka tulee joustaa eniten.
En mene ohituskaistalle peräkärryn kanssa kenenkään eteen. Enkä rupea kotipoliisiksi ja vilkuttele edessä menevälle valoja vaikka haluaisinkin mennä kovempaa.
 
Viisi kertaa minä -sana viestissäsi kuvastaa hyvin missä se mennään ;) Jos sinä et voi luopua "matkantekosi sujuvuudesta" kuinka oletat, että joustava liikennekulttuuri ylipäätään syntyy?

Yleensäkin paljon auttaa, kun ei leiki poliisia ja kyttää muiden ylinopeuksia. Meillä poliisi hoitaa sen duunin. Väistää aina kun on tilaa silloin jos joku haluaa ajaa sinua kovempaa, yksinkertainen sääntö joka toimii. Valitettavan vaikeaa monelle heidän oman asennevamman vuoksi. Aina jostain sinne kaistalle löytyy satasen alueella ~95 km/h ajavia jotka tukkii kaistan ihan vaan koska katsovat asiakseen sen, että kenelläkään ei ole tarvetta ajaa yli 110 sen heidän Corollan mittarin mukaan.

Itse ajan yleensä GPS:llä 10 kilometriä ylinopeutta ihan vaan koska poliisi sen nykylain mukaan sallii (kirjallisen huomautuksen muodossa). Silti aina mulle sieltä oikelta löytyy tilaa jos joku normaalilla turvavälillä ajava haluaa ajaa oikeasti ylinopeutta.
Niin mikähän on enemmän sitä minäminä-kulttuuria; se, että ohitan normaalisti +7km/h rajoituksen mukaista nopeutta ajaen ja palaan ohituksen jälkeen semmoiseen rakoon, etten ainakaan seuraavaan 5 sekuntiin joudu jarruttamaan kun edessä oleva tulee perä edellä vastaan, vai se, että takaa tulevan mielestä mun pitäisi jarruttaa oikean kaistan vauhtiin ja siirtyä pois tieltä, koska he haluavat ajaa vielä vähän kovempaa? En todellakaan harrasta mitään vasemmalla jumittamista motarilla, mutta ei kenenkään nyt tarvitse alkaa jarruttelemaan ja keskeyttämään omaa ohitusta, ellei takana tuleva ole hälytysajoneuvo.

Kuten sanoin, se matkanteon sujuvuudesta luopuminen tarkoittaa sitä, että joudun jarruttamaan ja ahtautumaan johonkin pieneen väliin siksi, että takaa pääsee joku 5km/h nopeammin ajava 10 sekuntia aikasemmin ohi mun edessä muutaman kymmenen metrin päässä ajavan taakse. Ei sitä, että väistän oikealle kaistalle kun siellä ihan oikeasti on tilaa, ja se takana ohittava pääsee ohi musta ennen kuin sen seuraavan rekan perä tulee vastaan. Ja nekin joilla on oikeasti kiire kyllä tunnistaa, jolloin voi sitten vähän pienemmässäkin välissä antaa tilaa.

Aiemmin oli tapana antaa tilaa myös kehäteillä vastaavissa tilanteissa, joskus jopa omaa matkantekoa haitaten, mutta luovuin tästä kun yllättävän moni puskurissa roikkuja ei halunnutkaan ohi vaan jäivät vaan jumittamaan siihen vierelle. Nyt varsinkin kun siellä on kamerat niin 87km/h vakkarissa saa ajella aika rauhassa vasenta kaistaa.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 883
Viestejä
4 481 287
Jäsenet
74 024
Uusin jäsen
tillikorva

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom