Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Videossa myös loistava esimerkki millä varmasti aiheutetaan turhaa vaaraa moottoritiellä, kuiva tie, suora tie, eikä ketään edessä ja ei, ei kiihdy :facepalm:

 
Ihan yleisesti kanssa-autoilijat. Vitun vittu.
Taivaalta sataa vettä -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Taivaalta sataa lunta -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Taivaalla paistaa aurinko horisontissa -> ajan 60kmh 80kmh alueella
Tien pinnalla on vettä -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Tien pinnalla on lunta -> ajan 60kmh 80kmh aluuella.
Tuulen nopeus puuskassa 6m/s -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Edessäni ajaa poliisiauto -> Ajan 60kmh 80kmh alueella.
Edessäni on kameratolppa, ajan 70kmh 80kmh alueella -> ajan 60kmh 80kmh alueella
Autossani on vakionopeudensäädin, säädän sen 70mh 80kmh alueella.

OIkeesti, jos näin paljon pelottaa - jääkää kotiin, kulkekaa busseilla tai takseilla. Näitä ajaa henkilöt joita ei pelota ihan yhtä paljon ja jatkuvasti.
Eikä siinä vielä kaikki. Suurella todennäköisyydellä sama kuski muuttuukin tasanopeus-Taunoksi, kun taajama alkaa:

- Rajoitus vaihtuu 60kmh:iin -> Ajan kerrankin kuten kuuluu!
- Rajoitus vaihtuu 50kmh:iin. -> Ajan 60kmh
- Rajoitus vaihtuu 40kmh:iin -> Ajan 60kmh
- Rajoitus vaihtuu 30kmh:iin -> Ajan 55kmh, jota vauhtia jatkan maailman loppuun saakka, ellei:
- Taajama päättyy ja rajoitus vaihtuu 80kmh:iin -> Jonkun interdimensionaalisen häiriön vuoksi pudotan nopeuden alle 50kmh:iin ennen taajaman päättymistä. Mutta taajaman päättymisen jälkeen palaan takaisin tuohon yarnin taulukkoon. Hiiiiiitaaaaaasti kiihdyttäen, toki.
 
Koska jos vaikka 3 imbesilliä ajelevat vakkarit päällä sen 116kmh ajavan ohitse 117,118 ja 119kmh, niin ne tukkivat molemmat kaistat kymmenien kilometrien pituudelta.
Enkö mää just sanonut että erikseen on tämä lahko joilla kestää kilsan verran se ohittaminen? Mulla ei kestä. Vakkarin päällehän voi aina painaa kaasuakin jos haluaa.
 
Sallitaan ajaminen myös muilla kaistoilla, jos se ei aiheuta vaaraa tai haittaa.
"Jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla taikka muulla ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa. Kaistaa ei saa vaihtaa tarpeettomasti."

Oleellinen boldattu.

Jos haittaa muun liikenteen etenemistä, silloin aiheuttaa haittaa.
 
Oleellinen boldattu.

Jos haittaa muun liikenteen etenemistä, silloin aiheuttaa haittaa.
Kukas sen vasemman kaistan nopeuden saa sitten päättää? Jos siellä on tilanne, että oikealla kaistalla ajaa loputon jono autoja 30m välein 102km/h ja vasemmalla kaistalla ensimmäinen haluaa ajaa 105km/h vakkarilla, toinen 107km/h ja sinä tulet perässä 110km/h. Ei sillä ekalla ole mitään velvollisuutta tällöin tunkea oikealla ajavien sekaan. Se oikealle tunkeminen ainakin aiheuttaa haittaa ja on tarpeeton kaistanvaihto, mikäli on tarve palata vasemmalle kaistalle pian.
 
Oleellinen boldattu.

Jos haittaa muun liikenteen etenemistä, silloin aiheuttaa haittaa.
Jos kehätiellä ajaa nopeusrajoituksen mukaista maksiminopeutta niin silloin ei lähtökohtaisesti haittaa muun liikenteen etenemistä jolloin niillä edelleen saa käyttää mitä tahansa kaistaa.
 
Jos kehätiellä ajaa nopeusrajoituksen mukaista maksiminopeutta niin silloin ei lähtökohtaisesti haittaa muun liikenteen etenemistä jolloin niillä edelleen saa käyttää mitä tahansa kaistaa.

Nyt menee kyllä tulkinta pahasti metsään.

Jos haittaa toisen etenemistä, aiheuttaa haittaa toiselle, ihan riippumatta siitä, mitä vauhtia se toinen haluaa ajaa.
 
Paikallisen liiterin pihaan on hiljattain rakennettu 3 kpl sähköautopaikkaa latausjohtoineen. Vasta nyt näin siinä ensimmäistä kertaa sähköauton. Se oli Model 3 jota hermanni ei ollut tietenkään edes kytkenyt lataukseen :lol:
 
Nyt menee kyllä tulkinta pahasti metsään.

Jos haittaa toisen etenemistä, aiheuttaa haittaa toiselle, ihan riippumatta siitä, mitä vauhtia se toinen haluaa ajaa.
Eli varaankin sitten kaikkien teiden vasemman kaistan omaan käyttööni, kun haluan ajaa niillä vähintään 50 kmh ylinopeutta. Kyllä tätähän lailla toki haetaan :facepalm:
 
Eli varaankin sitten kaikkien teiden vasemman kaistan omaan käyttööni, kun haluan ajaa niillä vähintään 50 kmh ylinopeutta. Kyllä tätähän lailla toki haetaan :facepalm:

Nyt menee melkoiseksi olkiukkoiluksi.

Toista syytetään jälleen tasan siitä, mihin itse syyllistytään.

Se vasen kaista "varataan omaan käyttöön" nimenomaan sillä, että sitä pitkin turhaan jumitetaan vauhtia, joka on hitaampaa kuin takanatuleva haluaisi ajaa.

Se, että halutaan mennä ohi ei ole "kaistan varaamista".
 
Nyt menee melkoiseksi olkiukkoiluksi.

Toista syytetään jälleen tasan siitä, mihin itse syyllistytään.

Se vasen kaista "varataan omaan käyttöön" nimenomaan sillä, että sitä pitkin turhaan jumitetaan vauhtia, joka on hitaampaa kuin takanatuleva haluaisi ajaa.

Se, että halutaan mennä ohi ei ole "kaistan varaamista".
En ihan ehtinyt muokata viestiä, kun tiesin että tulee taatusti seuraavaksi kommenttia "minulla on oikeus ajamisesta". Itse annan erittäinkin kohteliaasti takanatuleville tilaa kun se ei vain häiritse omaa ajamistani (lue en joudu sen takia itse hidastelemaan). Mutta edelleen taajamissa ja noilla kehäteillä lähtökohtaisesti saa käyttää molempia kaistoja. Laissa kielletään myös turhat kaistanvaihdot mitä tulee jos väistäisi jokaista joka haluaa ajaa pari kmh lujempaa.
 
Jos mulla on vauhtia yli rajoituksen ja enemmän, kuin oikealla ajavilla, eikä oikealla ole rakoa johon voin takaa tulevaa turvallisesti väistää pussittamatta itseäni, niin mikä velvoittaa minua väistämään takaa vielä vähän kovempaa tulevaa? Sehän haittaisi minun etenemistäni, että rajoituksen mukaan oikealla olevia ohittaessani joudun väistämään takaa ylinopeutta tulevaa johonkin minirakoon. Ja siihen tunkeminen haittaisi oikealla olevien etenemistä 500m taaempanakin.

Silläkö on eniten oikeuksia, kuka uskaltaa painaa poljinta koviten?

Itse annan erittäinkin kohteliaasti takanatuleville tilaa kun se ei vain häiritse omaa ajamistani (lue en joudu sen takia itse hidastelemaan)
Nimenomaan tämä. Koitan ottaa kaikki huomioon tien päällä, mutta se ei tarkoita, että minä luovun oman matkantekoni sujuvuudesta jotta muut voivat ajaa ylinopeutta esteittä.
 
Autoilija oppii ajamisen säännöt järjestyksessä:
1. Nopeusrajoitus
2. Väistämissäännöt
3. Suojatiekäyttäytyminen
4. Kohteliaat käytöstavat.

Suurin osa kuskeista ei koskaan etene 2. tasosta eteenpäin. Monet saattavat oppia 3. tason perusteet. Nelostasolla osataan sitten tuo kehätieliikennekin ilman lakikirjan tavaamista.
 
Paikallisen liiterin pihaan on hiljattain rakennettu 3 kpl sähköautopaikkaa latausjohtoineen. Vasta nyt näin siinä ensimmäistä kertaa sähköauton. Se oli Model 3 jota hermanni ei ollut tietenkään edes kytkenyt lataukseen :lol:
Ainakin lielahden liiterissä on kokoajan sähköautoja latingissa, tuntuu että paikat loppuu kesken. On se suuri nautinto kyllä paukauttaa toi oma krematorio siihen normaaliin ruutuun ja kävellä kauppaan kun samaan aikaan sitä teslaa ei ole edes saatu vielä peruutettua sinne laturille.
Autoilija oppii ajamisen säännöt järjestyksessä:
1. Nopeusrajoitus
2. Väistämissäännöt
3. Suojatiekäyttäytyminen
4. Kohteliaat käytöstavat.

Suurin osa kuskeista ei koskaan etene 2. tasosta eteenpäin. Monet saattavat oppia 3. tason perusteet. Nelostasolla osataan sitten tuo kehätieliikennekin ilman lakikirjan tavaamista.
Unohdit sen että moni ei saavuta myöskään tasoa 2
 
Autoilija oppii ajamisen säännöt järjestyksessä:
1. Nopeusrajoitus
2. Väistämissäännöt
3. Suojatiekäyttäytyminen
4. Kohteliaat käytöstavat.

Suurin osa kuskeista ei koskaan etene 2. tasosta eteenpäin. Monet saattavat oppia 3. tason perusteet. Nelostasolla osataan sitten tuo kehätieliikennekin ilman lakikirjan tavaamista.

Suuri osa ei opi edes kakkostasoa. Tämän huomaa erittäin hyvin kun on polkupyörällä liikenteessä.

n. puolet autoista alkaa suoraan, ei kolmion takaa tullessaan päästämään sitä pyörätien jatkeelle tulevaa väistämisvelvollista pyörää menemään ensin.

(Erityisesti nelikaistaisella tiellä tämä on hyvin vaarallista, kun toista kaistaa ajavan pitäisi sitten myös pysähtyä, eikä hän aina tajua tai halua tehdä sitä.)

Ja sitten seuraavassa risteyksessä kolmion takaa tullessa kuitenkin ängetään siihen pyörätien jatkeen päälle, rikkoen liikennesääntöjä ja vaarantaen sitä ajavien pyöräilijöiden henki.



Ja poliisien liikennevalvonta on täysi vitsi. Mistään muusta liikennerikkomuksesta kuin ylinopeudesta tai rattijuoppoudesta ei käytännössä ole mitään vaaraa saada liikenteessä sakkoja, ellei aja kolaria, jonka jälkitutkinnassa tämä rikkomus selviää.

Punaisia valoja sentään voisi valvoa melko samanlaisilla kameroilla kuin millä ylinopeuksia valvotaan, mutta edes tätä ei tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Suuri osa ei opi edes kakkostasoa. Tämän huomaa erittäin hyvin kun on polkupyörällä liikenteessä.

n. puolet autoista alkaa suoraan, ei kolmion takaa tullessaan päästämään sitä pyörätien jatkeelle tulevaa väistämisvelvollista pyörää menemään ensin.

(Erityisesti nelikaistaisella tiellä tämä on hyvin vaarallista, kun toista kaistaa ajavan pitäisi sitten myös pysähtyä, eikä hän aina tajua tai halua tehdä sitä.)

Ja sitten seuraavassa risteyksessä kolmion takaa tullessa kuitenkin ängetään siihen pyörätien jatkeen päälle, rikkoen liikennesääntöjä ja vaarantaen sitä ajavien pyöräilijöiden henki.



Ja poliisien liikennevalvonta on täysi vitsi. Mistään muusta liikennerikkomuksesta kuin ylinopeudesta tai rattijuoppoudesta ei käytännössä ole mitään vaaraa saada liikenteessä sakkoja, ellei aja kolaria, jonka jälkitutkinnassa tämä rikkomus selviää.

Punaisia valoja sentään voisi valvoa melko samanlaisilla kameroilla kuin millä ylinopeuksia valvotaan, mutta edes tätä ei tehdä.
Tuo liikennevalvonnan tehottomuus on kyllä niin totta. Lopetettaisiin se nopeushyysäys ja alettaisiin kirjaamaan lappua näille mainituille tapauksille. Mutta sehän vaatisi resursseja.
 
Ja poliisien liikennevalvonta on täysi vitsi. Mistään muusta liikennerikkomuksesta kuin ylinopeudesta tai rattijuoppoudesta ei käytännössä ole mitään vaaraa saada liikenteessä sakkoja, ellei aja kolaria, jonka jälkitutkinnassa tämä rikkomus selviää.

Punaisia valoja sentään voisi valvoa melko samanlaisilla kameroilla kuin millä ylinopeuksia valvotaan, mutta edes tätä ei tehdä.
Tämä. Kaiken lisäksi se nopeusvalvonta suuntautuu enimmäkseen maanteille, tosi harvoin taajamiin, missä sillä olisi enemmän merkitystä.
 
En ihan ehtinyt muokata viestiä, kun tiesin että tulee taatusti seuraavaksi kommenttia "minulla on oikeus ajamisesta". Itse annan erittäinkin kohteliaasti takanatuleville tilaa kun se ei vain häiritse omaa ajamistani (lue en joudu sen takia itse hidastelemaan). Mutta edelleen taajamissa ja noilla kehäteillä lähtökohtaisesti saa käyttää molempia kaistoja. Laissa kielletään myös turhat kaistanvaihdot mitä tulee jos väistäisi jokaista joka haluaa ajaa pari kmh lujempaa.

Itse kyllä päästän käytännössä aina nopeammat takaa ohitse lähestulkoon tilanteessa kuin tilanteessa vaikka ajelisin 150 mittarivauhtia motarilla. En koe että tästä aiheutuisi oikean kaistan ajelijoille yhtään mitään haittaa ellei sitten taakse jää joku super-insinööri joka haluaa väkisin pitää ruuhkaisella motarillakin sen 150m turvavälin.

En käsitä että mikä se kohtuuton haitta ja harmitus siinä on ettei blokkaakaan sitä takanatulevaa jurnuttamaan siihen vasemmalle kaistalle. Itse en ylipäätään edes kehtaisi tehdä niin (jäädä jumittamaan vasemmalle kaistalle), mutta tuntuu että käytöstavat liikenteessä on unohdettu jo ajat sitten.
 
Itse kyllä päästän käytännössä aina nopeammat takaa ohitse lähestulkoon tilanteessa kuin tilanteessa vaikka ajelisin 150 mittarivauhtia motarilla. En koe että tästä aiheutuisi oikean kaistan ajelijoille yhtään mitään haittaa ellei sitten taakse jää joku super-insinööri joka haluaa väkisin pitää ruuhkaisella motarillakin sen 150m turvavälin.

En käsitä että mikä se kohtuuton haitta ja harmitus siinä on ettei blokkaakaan sitä takanatulevaa jurnuttamaan siihen vasemmalle kaistalle. Itse en ylipäätään edes kehtaisi tehdä niin (jäädä jumittamaan vasemmalle kaistalle), mutta tuntuu että käytöstavat liikenteessä on unohdettu jo ajat sitten.
Minähän juuri sanoin että päästän erittäin helposti takanatulijat itsestäni ohi, jos en joudu sen vuoksi jarruttelemaan. Esim en vaihda kaistaa pieneen väliin jos joudun sen vuoksi tiputtamaan nopeutta vaikka 20 kmh. Ikinä ei ole kukaan yli 20 vuoden aikana välkytellyt valoja, tööttäillyt tai ahdistellut takakontissa kiinni niin en nyt kovin usko ärsyttäneen muita tällä toiminnalla.
 
Joo en tarkoittanut tätä minään kritiikkinä teikäläistä kohtaan, vaan siis lähinnä sitä meinasin että juuri näin - ohi kun päästää niin kaikki pääsee pienemmällä vaivalla liikenteessä.
 
Jos mulla on vauhtia yli rajoituksen ja enemmän, kuin oikealla ajavilla, eikä oikealla ole rakoa johon voin takaa tulevaa turvallisesti väistää pussittamatta itseäni, niin mikä velvoittaa minua väistämään takaa vielä vähän kovempaa tulevaa? Sehän haittaisi minun etenemistäni, että rajoituksen mukaan oikealla olevia ohittaessani joudun väistämään takaa ylinopeutta tulevaa johonkin minirakoon. Ja siihen tunkeminen haittaisi oikealla olevien etenemistä 500m taaempanakin.

Silläkö on eniten oikeuksia, kuka uskaltaa painaa poljinta koviten?


Nimenomaan tämä. Koitan ottaa kaikki huomioon tien päällä, mutta se ei tarkoita, että minä luovun oman matkantekoni sujuvuudesta jotta muut voivat ajaa ylinopeutta esteittä.

Viisi kertaa minä -sana viestissäsi kuvastaa hyvin missä se mennään ;) Jos sinä et voi luopua "matkantekosi sujuvuudesta" kuinka oletat, että joustava liikennekulttuuri ylipäätään syntyy?

Yleensäkin paljon auttaa, kun ei leiki poliisia ja kyttää muiden ylinopeuksia. Meillä poliisi hoitaa sen duunin. Väistää aina kun on tilaa silloin jos joku haluaa ajaa sinua kovempaa, yksinkertainen sääntö joka toimii. Valitettavan vaikeaa monelle heidän oman asennevamman vuoksi. Aina jostain sinne kaistalle löytyy satasen alueella ~95 km/h ajavia jotka tukkii kaistan ihan vaan koska katsovat asiakseen sen, että kenelläkään ei ole tarvetta ajaa yli 110 sen heidän Corollan mittarin mukaan.

Itse ajan yleensä GPS:llä 10 kilometriä ylinopeutta ihan vaan koska poliisi sen nykylain mukaan sallii (kirjallisen huomautuksen muodossa). Silti aina mulle sieltä oikelta löytyy tilaa jos joku normaalilla turvavälillä ajava haluaa ajaa oikeasti ylinopeutta.
 
Joskus tulee ajettua motarilla selkeästi muuta henkilöautovirtaa nopeammin ja toisinaan selkeästi hitaammin (esim peräkärryn takia). Molemmissa tapauksissa on itsestään selvää, että se olen minä, jonka tulee joustaa eniten.
En mene ohituskaistalle peräkärryn kanssa kenenkään eteen. Enkä rupea kotipoliisiksi ja vilkuttele edessä menevälle valoja vaikka haluaisinkin mennä kovempaa.
 
Viisi kertaa minä -sana viestissäsi kuvastaa hyvin missä se mennään ;) Jos sinä et voi luopua "matkantekosi sujuvuudesta" kuinka oletat, että joustava liikennekulttuuri ylipäätään syntyy?

Yleensäkin paljon auttaa, kun ei leiki poliisia ja kyttää muiden ylinopeuksia. Meillä poliisi hoitaa sen duunin. Väistää aina kun on tilaa silloin jos joku haluaa ajaa sinua kovempaa, yksinkertainen sääntö joka toimii. Valitettavan vaikeaa monelle heidän oman asennevamman vuoksi. Aina jostain sinne kaistalle löytyy satasen alueella ~95 km/h ajavia jotka tukkii kaistan ihan vaan koska katsovat asiakseen sen, että kenelläkään ei ole tarvetta ajaa yli 110 sen heidän Corollan mittarin mukaan.

Itse ajan yleensä GPS:llä 10 kilometriä ylinopeutta ihan vaan koska poliisi sen nykylain mukaan sallii (kirjallisen huomautuksen muodossa). Silti aina mulle sieltä oikelta löytyy tilaa jos joku normaalilla turvavälillä ajava haluaa ajaa oikeasti ylinopeutta.
Niin mikähän on enemmän sitä minäminä-kulttuuria; se, että ohitan normaalisti +7km/h rajoituksen mukaista nopeutta ajaen ja palaan ohituksen jälkeen semmoiseen rakoon, etten ainakaan seuraavaan 5 sekuntiin joudu jarruttamaan kun edessä oleva tulee perä edellä vastaan, vai se, että takaa tulevan mielestä mun pitäisi jarruttaa oikean kaistan vauhtiin ja siirtyä pois tieltä, koska he haluavat ajaa vielä vähän kovempaa? En todellakaan harrasta mitään vasemmalla jumittamista motarilla, mutta ei kenenkään nyt tarvitse alkaa jarruttelemaan ja keskeyttämään omaa ohitusta, ellei takana tuleva ole hälytysajoneuvo.

Kuten sanoin, se matkanteon sujuvuudesta luopuminen tarkoittaa sitä, että joudun jarruttamaan ja ahtautumaan johonkin pieneen väliin siksi, että takaa pääsee joku 5km/h nopeammin ajava 10 sekuntia aikasemmin ohi mun edessä muutaman kymmenen metrin päässä ajavan taakse. Ei sitä, että väistän oikealle kaistalle kun siellä ihan oikeasti on tilaa, ja se takana ohittava pääsee ohi musta ennen kuin sen seuraavan rekan perä tulee vastaan. Ja nekin joilla on oikeasti kiire kyllä tunnistaa, jolloin voi sitten vähän pienemmässäkin välissä antaa tilaa.

Aiemmin oli tapana antaa tilaa myös kehäteillä vastaavissa tilanteissa, joskus jopa omaa matkantekoa haitaten, mutta luovuin tästä kun yllättävän moni puskurissa roikkuja ei halunnutkaan ohi vaan jäivät vaan jumittamaan siihen vierelle. Nyt varsinkin kun siellä on kamerat niin 87km/h vakkarissa saa ajella aika rauhassa vasenta kaistaa.
 
Viimeksi muokattu:
Oleellinen boldattu.

Jos haittaa muun liikenteen etenemistä, silloin aiheuttaa haittaa.
Tässä varmaan kukin miettii omakohtaisia kokemuksia.

Jos nyt aikansa kuluksi ajelee vasemmalla kaistalla, niin varmaan kaikkien mielestä aika erikoista (ärsyttävää), oli sitte kyse millaisesta tienpätkästä tahansa (no varmaan jotan missä parempi ajellakkin),.

Silti ne keskiviivan ratsastajat jotka ajelevat tiellä jossa ajosuuntaa mahtuu kaksi rinna, ajavat keskellä tai keskiviivan tuntumassa, monessa kyllässä ihan tapa.

Mutta totta että rajoitustenmukaan ajavat ovat ärsyttäviä, jos tulevat ns peräedellä vastaan.

Mutta
Moottoritiellä yksi ajatus on että ylimääräisi kaistanvaihtoja välteltäisiin.

Ongelma kai se että osalla palaa hihat vähän joka asiasta, ja voi hermo kilahtaa jo siitäkin jos joku ohittaa rajoitustenmukaan ja alkavat vaatimaan että edellä ajavan pitäsi keskyttää ohitus jotta "rikollinen" pääsisi jatkaa tekojaan.

Mutta tässä kai moni myös ajatellut tilannetta motarilla jossa sen verran paljon liikennettä että siellä vasemmalla matkanteko sujuu rajoitustenmukaan ja ohitettavia pisaa, välillä ehkä välejä joissa arpoo että koukkiakko oikella vai ei. Mutta sitten konttiin liimautuu joku jolla enemmän melohaluja, siinä sitten arpoo että mistä löytää välin mihin voisi järkevästi koukkausta muita kiusaamtta, tai edes turhaa vaarantamatta.

Nopeuden lisäksi näkemyseroa todennäköiseti mihin väliin sen edellä olevan pitäisi väistää, voi olla niin paljon että kiirempi koukkii oikealta.
 
Se kestosuosikki kaikkien näiden vuosien jälkeen on edelleen se moottoritielle liittyminen. ei ota onnistuakseen ei sitten mitenkään. Monissa liittymissä on ensin suht jyrkähkö kaarre, jonka jälkeen suorenee. Tässäkään vaiheessa ei autoilijat kehtaa painaa sitä kaasua.
 
Nyt kai vitsailet?
On ihmisiä, jotka ymmärtävät, että sääntöjenkin mukaan ajaen voit olla maailmankaikkeuden isoin persläpi kanssaliikkujia kohtaan. Ja sitten on niitä, jotka ajaa ruuhka-aikana vasuria rekan rinnalla Veikkolasta kehä 1:lle 5 km jono perässään.
 
Se kestosuosikki kaikkien näiden vuosien jälkeen on edelleen se moottoritielle liittyminen. ei ota onnistuakseen ei sitten mitenkään. Monissa liittymissä on ensin suht jyrkähkö kaarre, jonka jälkeen suorenee. Tässäkään vaiheessa ei autoilijat kehtaa painaa sitä kaasua.
Se on kyllä käsittämätöntä, että miten niin monelle voi tuottaa vaikeuksia painaa sitä kaasua. Kerran vuodessa edellä ajava saa painettua sitä kaasua riittävästi liittymiseen mennessä.

Vilkun käyttämättömyys vituttaa myös, kun ei voida viestiä muille mitä ollaan seuraavaksi tekemässä, vaan pitäisi olla itse joku saatanan selvännäkijä. Se myös, että laitetaan se vilkku päälle vasta, kun aletaan kääntymään tai näpäytetään kerran vilkkua kaistanvaihdossa, niin ei sillä enää siinä vaiheessa ole mitään hyötyä. Ei vaan pysty käsittämään, että miten ei pystytä ennakkoon viestimään muille mitä ollaan seuraavaksi tekemässä.
 
R
Nyt menee kyllä tulkinta pahasti metsään.

Jos haittaa toisen etenemistä, aiheuttaa haittaa toiselle, ihan riippumatta siitä, mitä vauhtia se toinen haluaa ajaa.

Pitäiskö saada oikeusoppineelta mielipide tuosta vai olisko ilman muuta selvää, että lakia eli nopeusrajoitusta pitää noudattaa eikä kuitenkaan ajella turhan paljon sen alle.
 
Mites te hidastelijoita kiroavat kaupan kassajonossa menettelette? Kyllä minä saan ohittaa jonon keppanatölkkieni kanssa kun ette ymmärrä väistää? Niinkö?
 
Mites te hidastelijoita kiroavat kaupan kassajonossa menettelette? Kyllä minä saan ohittaa jonon keppanatölkkieni kanssa kun ette ymmärrä väistää? Niinkö?

Onneksi automaattikassoilla on vähemmän porukkaa ja pienemmät ostosmäärät. Ei tarvi jonkun perheen viikon ruokaostoksia venailla.
 
Totta.
Ja siellä tarkistetaan ikäkin. Ihan tuntee itsensä nuoreksi jälleen. :)

Olen ehkä n. kolme kertaa elämässäni ostanut kaupasta jotain, jonka ostamiseen on tarvinnut ikäni tarkastaa.

Kaupan kassalla (kaupoissa joissa ei ole pikakassaa) ärsyttää silloin kun siellä on joku 70v pena raaputtamassa kymmentä ässä-arpaa siinä kassalla ja ostamassa vielä voittorahoilla uudet arvat jotka sitten myös raaputtaa siinä.

Ja itsellä olisi ostoksina vain kaksi maitopurkkia, joiden kanssa ei menisi kassalla kuin kymmenisen sekuntia.
 
Kaupan kassan vastine vasemman kaistan tukkoon on kärryllisen ostava noin 50 v naama väärinpäin oleva naisoletettu, joka pakkaa ostoksia kassiinsa vaikka kassa on saanut jo kaiken piipattua valmiiksi. Sieltä sitten lyllertää hitaasti kassalle, etsii matkalaukun kokoisesta käsilaukusta tiiliskiven kokoisen lompakon ja arpoo 3 bonuskorttia ja 4 pullonpalautuskuittia läpi. Tuon ihmistyypin onneksi tunnistaa kaukaa ja voi ottaa toisen jonon. Tämä sama ihmistyyppi muuten varmaaan tulee sieltä liittymästäkin 50 km/h kylkeen :D
 
Kaupan kassan vastine vasemman kaistan tukkoon on kärryllisen ostava noin 50 v naama väärinpäin oleva naisoletettu, joka pakkaa ostoksia kassiinsa vaikka kassa on saanut jo kaiken piipattua valmiiksi. Sieltä sitten lyllertää hitaasti kassalle, etsii matkalaukun kokoisesta käsilaukusta tiiliskiven kokoisen lompakon ja arpoo 3 bonuskorttia ja 4 pullonpalautuskuittia läpi. Tuon ihmistyypin onneksi tunnistaa kaukaa ja voi ottaa toisen jonon. Tämä sama ihmistyyppi muuten varmaaan tulee sieltä liittymästäkin 50 km/h kylkeen :D
Joihinkin taas sopisi kassajono vertaus että kaikkien muiden pitäisi jättää yksi kassajono tyhjäksi("vasen kaista") ja jonottaa pidempään muissa jonoissa, jotta tämä yksi pääsisi sujuvammin läpi, tai sen tyhjän kassajonon kautta oikomaan toisen jonon keskelle jotta saa veikkauksensa jätettyä ajoissa kun tuli lähdettyä liian myöhään kotoa liikkeelle.
 
Joihinkin taas sopisi kassajono vertaus että kaikkien muiden pitäisi jättää yksi kassajono tyhjäksi("vasen kaista") ja jonottaa pidempään muissa jonoissa, jotta tämä yksi pääsisi sujuvammin läpi, tai sen tyhjän kassajonon kautta oikomaan toisen jonon keskelle jotta saa veikkauksensa jätettyä ajoissa kun tuli lähdettyä liian myöhään kotoa liikkeelle.
Miksi siitä tyhjästä jonosta pitäis oikaista täyden jonon keskelle :D Vakavasti ottaen tässä sun ajatuksissa toistuu sama ajatusvirhe siitä, että toisten huomioimisen vaatiminen olisi jotenkin yksipuolista "kiireen" varjolla. Ihan kuin kiireettömänä sitä saisi perseillä ihan vapaasti? Selkeästi kuitenkin itsekin hahmotat, että kassajonosta toiseen ja toisen eteen ryntääminen on epäystävällistä kuten myös turha jonossa nysvääminen. Kun mennään liikenteeseen, niin naps, sääntökirjalla päähän ja vastaava töykeä käytös toisia kohtaan onkin ihan ok :D

e: Ottaahan ne pikakassat kärryasiakkaitakin, kun muita ei ole jonossa... Mutta jos pika-asiakkaita on, niin kyllähän jokainen sitä kärryänkyrää katsoo kieroon ja ei siihen jonoon kärryllä ole asiaa. Onko se sitten pika-asiakkaiden vika, että kärryasiakkaalla on liikaa tavaraa?
 
Viimeksi muokattu:
Miksi siitä tyhjästä jonosta pitäis oikaista täyden jonon keskelle :D Vakavasti ottaen tässä sun ajatuksissa toistuu sama ajatusvirhe siitä, että toisten huomioimisen vaatiminen olisi jotenkin yksipuolista "kiireen" varjolla. Jos taas ei ole kiire, niin silloinko sitä saisi perseillä ihan vapaasti? Selkeästi kuitenkin itsekin hahmotat, että kassajonosta toiseen ja toisen eteen ryntääminen on epäystävällistä kuten myös turha jonossa nysvääminen. Kun mennään liikenteeseen, niin naps, sääntökirjalla päähän ja töykeä käytös toisia kohtaan onkin ihan ok :D
Toisella kassalla on veikkauspiste - Toisella kaistalla on ramppi mistä mennään pois motarilta.

Oma ajatus tässä on että se joka venyttää sääntöjä omaksi hyväkseen on se joka joustaa. Eli jos joku haluaa ajaa muita kovempaa niin tehköön niin kun kaista on tyhjä, muttei voi lähteä vaatimaan että muut luopuu omasta sujuvuudestaan jotta yksi minäminäminäminätyyppi saa varattua koko kaistan itselleen.
 
Joihinkin taas sopisi kassajono vertaus että kaikkien muiden pitäisi jättää yksi kassajono tyhjäksi("vasen kaista") ja jonottaa pidempään muissa jonoissa, jotta tämä yksi pääsisi sujuvammin läpi, tai sen tyhjän kassajonon kautta oikomaan toisen jonon keskelle jotta saa veikkauksensa jätettyä ajoissa kun tuli lähdettyä liian myöhään kotoa liikkeelle.

Oon monta kertaa kaupassa ollessani miettinyt että olispa sellaisia kassoja joihin vois vaikka 2e maksamalla mennä kaikista jonon ohi. Sais siinä sitten naureskella kun porukka jonottaa pihiyksissään iäisyyksiä. Tämä vertautuu hyvin näihin pisaralla pisimmälle ekoautoilijoille / sähkömopoilijoille ja sakonpelkääjille motarilla (joilla ei sillä 20kmh ylinopeudella olisi edes mitään pelkoa saada sakkoja).
 
Pikakassa tarkistaa aina.

Tommonen hsrmittaa. Vsihdan jonoa jos vaikuttaa moinen tapaus edesdä olevan.

Menee nyt sivuun autoilusta, mutta olen viikon sisään ostanut kahdesti (kerran prismasta, kerran citymarketista) pikakassalta alkoholituotteita, kummallakaan kerralla ei ole kysytty papereita.

---

Citymarketin pihalla pääsin taas ihmettelemään. Kello vähän yli 12, parkkipaikka tyhjänä, jätän kaukaisimpaan nurkkaan niin että lähelläkään ei ole autoja, tulen takaisin niin molemmilla puolilla autot, kuskinpuoleisen oven vieressä oleva viivojen päällä, niin että just ja just mahduin autoon. Seuraako noi tarvitsevat?
 
Toisella kassalla on veikkauspiste - Toisella kaistalla on ramppi mistä mennään pois motarilta.

Oma ajatus tässä on että se joka venyttää sääntöjä omaksi hyväkseen on se joka joustaa. Eli jos joku haluaa ajaa muita kovempaa niin tehköön niin kun kaista on tyhjä, muttei voi lähteä vaatimaan että muut luopuu omasta sujuvuudestaan jotta yksi minäminäminäminätyyppi saa varattua koko kaistan itselleen.
Ihan samanlailla se omasta suvuudestaan tinkimätön minäminäminä etana riikkoo liikennesääntöjä, jos haittaa muun liikenteen sujuvuutta. Jostain kumman syystä pykälänikkareilla ei ole suurtakaan ongelmaa rikkoa sujuvuussääntöä. Koko ajatuksesi kaahaajien "varaamasta" kaistasta on ihan harhainen. Ei se kaista mitenkään ole varattu. Kunhan et vaihda kaistaa kuin idiootti ja jumita siinä turhaan "minulla on oikeus olla kotipoliisi" tyylisesti, niin senkus käytät. En minä ainakaan ole takana hiillostamassa ja valoja välkyttämässä, jos normaalisti pelaa. Torvea saatan soittaa, jos siinä määrin äkäiseen joutuu jarrulle menemään toisen kaistanvaihdon takia, että reppu lentää penkiltä. Toki silti olen hyvin vittuuntunut, jos joku sieltä Veikkolasta asti kotipoliisia leikkii vasurilla.
 
Menee nyt sivuun autoilusta, mutta olen viikon sisään ostanut kahdesti (kerran prismasta, kerran citymarketista) pikakassalta alkoholituotteita, kummallakaan kerralla ei ole kysytty papereita.

---

Citymarketin pihalla pääsin taas ihmettelemään. Kello vähän yli 12, parkkipaikka tyhjänä, jätän kaukaisimpaan nurkkaan niin että lähelläkään ei ole autoja, tulen takaisin niin molemmilla puolilla autot, kuskinpuoleisen oven vieressä oleva viivojen päällä, niin että just ja just mahduin autoon. Seuraako noi tarvitsevat?
Jos ei osaa hahmottaa auton ulkomittoja niin on varmaan "helpompi" ajaa toisen auton viereen tai joku muu vastaava syy noihin varmaan on. Liekkö sitten nämä samat myös niitä jotka tavallaan ulkokurvin kautta hakevat ihmeellisiä ajolinjoja risteyksissä ennen sitä oikeaa kääntymistä.
 
Ihan samanlailla se omasta suvuudestaan tinkimätön minäminäminä etana riikkoo liikennesääntöjä, jos haittaa muun liikenteen sujuvuutta. Jostain kumman syystä pykälänikkareilla ei ole suurtakaan ongelmaa rikkoa sujuvuussääntöä. Koko ajatuksesi kaahaajien "varaamasta" kaistasta on ihan harhainen. Ei se kaista mitenkään ole varattu. Kunhan et vaihda kaistaa kuin idiootti ja jumita siinä turhaan "minulla on oikeus olla kotipoliisi" tyylisesti, niin senkus käytät. En minä ainakaan ole takana hiillostamassa ja valoja välkyttämässä, jos normaalisti pelaa. Torvea saatan soittaa, jos siinä määrin äkäiseen joutuu jarrulle menemään toisen kaistanvaihdon takia, että reppu lentää penkiltä. Toki silti olen hyvin vittuuntunut, jos joku sieltä Veikkolasta asti kotipoliisia leikkii vasurilla.
Aikamoista olkiukkoa rakentelet.
Jos jatketaan samalla logiikalla niin pitäisikö myös tinkiä omasta sääntöjä noudattavasta sujuvuudesta ja väistää vasemmalta tulevia, jottei omilla säännöillään ajavien sujuvuutta tule vaan haitattua?
 
Noi ohituskeskustelut on kyllä aina hauskoja;

"-Minä en kyllä päästä moottoritiellä ohi ylinopeutta ajavia, jos ajan itse ylinopeutta.
MINÄMINÄMINÄ päätän kuinka paljon ylinopeutta saa ajaa.:btooth:"

Itselle on ainakin aivan sama mitä vauhtia itse ajan, monesti ohitan rekkaa alle suurimman sallitun moottoritiellä, jolloin kiihdytän reilusti, jos joku ehtii taakse.

Joskus kiireessä ollut parikymppiä ylinopeutta, MUTTA silti en ole kokenut miehisyyteni kärsivän siitä, että annan nopeammalle tilaa.
Jos ei ole heti välejä ollut, niin olen kiihdyttänyt omaa vauhtia.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 024
Viestejä
4 655 564
Jäsenet
76 328
Uusin jäsen
killbill

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom