Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Onneks itsellä saa sivupeilit parkkiasentoon niin ei häikäse kuin taustapeilissä.
En tiedä millaiset peilit yllä, mutta kuvittelen tuon tarkoittavan ettei niistä ei sitten nää mitä takana tapahtuu.

No ymmärrän että jos vaihtoehto että siinä peilissä iso kirkas valopiste, niin ei silloinkaan nää mitään muuta.

Mutta asiaan, tunnista kyllä ongelman, mutta onnekkaana harvoin tuollaiseen tilanteeseen joutunut ja nekin hitaammissa "ruuhkissa", jolloin ne turvavälit metreissä lyhyitä, tainnut lisäksi olla valaistuja pätkiä, ja vähän asemoinnilla vain toisella puollella, joten elämä jatkunut.


Edit, autoissa on eroja, jos uhrin auto on matala, niin riski varmaan isompi.
 
Nostin lähinnä tuon kaksinaismoralismilta haisevan diagnoosin tikun nokkaan, koska vaikuttaa muna-kana perustelulta sanoa että ei sumuvaloista ole mitään hyötyä/näkyvyyden lisää niin että siitä olisi sumuvaloja käyttävän auton kuljettajalle hyötyä.
Sitten toisaalta sanotaan että valot häiritsevät vastaantulijoita oleellisesti eikä niitä kuulu käyttää. Pääsääntöisesti sumuvaloilla on valokuvio ja ne on suunnattu kuten ajovalot. Valokeilalla on ylälinja joka leikkaa valokuvion alaspäin. Tämän vuoksi useimpia sumuvaloja voi suunnata alaspäin. Nimimerkillä useamman sumuvaloumpion vaihtaneena näihin on tullut tutustuttua.
Mercedeksen ajovaloumpioihin integroidut sumuvalot ovat täysin toinen asia, ne on suunnattu ihan päin metikköä tehtaalta lähtien. Ymmärrän kyllä näiden tapauksessa sen häikäisyn.

Eli kiistämättä, siitä valosta oltava hyötyä jos se kerran näkyy eteenpäin, se miten tuon tiedon käyttää kuljettaja hyväkseen, riippu siitä henkilöstä joka ratin takana on. Oma käyttötapa sumuvaloille on tieliikenne asetuksen mukainen sumu/pöllyävä sade (vesi tai lumi), en ole tällä huutelulla nyt perustelemassa kenenkään tunign ajamisia. Tuossa tuli hyvä pointti siitä, että häikäisyn kokema on yksilöllinen. Itselleni tällainen on kaarrevalot.

Joskus 2008-2012 välissä oli ajoneuvoja joissa oli "kaarrevaloja". Niissä EI ollut valokuviota, ne vaan ampuivat valoa kaarteen suuntaan. Jos jotkut häikäisevät niin ne. Näitä löytyy mm. Mercedes Sprintereistä, Ford S-maxeista ja joistain vw golf/passat malleista. Ihmettelen että ovat tieliikenteeseen kelvanneet aikanaan. Ilmeisesti tarpeeksi iso "innovaatio".

Samoin jo mainitut 20cm tuntumalle ajavat pakut joiden ajovalot ovat niin ylhäällä (henkilö auton katon linjassa), että tavan tieliikennekäyttöön soveltuvasti suunnatuista sivupeileistä loistaa kaksi naantalinaurinkoa marraskuun harmaudessa kuskin silmiin. Taitan peilit tällöin sisään, koska tarttis eteenkin nähdä että milloin mm. liikennevalot vaihtuvat. Verkkokalvoihin palaneiden kirkkaiden pisteiden kohdalta on hivenen vaikea hahmottaa valon vaihtumista. Tällaisia ajoneuvoja ovat esim Fiat Scudo (halogen umpiot), Ford Transit (projektori umpiot).

edit : Ajelen vakiokorkeudella ajettavalla henkilöautolla jossa tehtaan vakiot traktorivieterit ja kyydissä tyypillisesti yksi henkilö. Joten ajosyvyys ei ole tuning luokassa; vaan mallia traktori.
 
Ei tälläkertaa mahdu ihan suoraan topikin alle. Mut voi kele kun oli vaikea ajaa valaitsemattomalla maantiellä autolla ja pysähtyä T risteykseen sivutieltä päätielle kun takana oli farmariauto pitkät ja lisäpitkät päälle unohtuneena. Silmät vuosi vettä eikä niitä voinut pitää auki kuin siristämällä. Käännyin ajotielle täysin umpisokeana kun takana loimotti 2 isoa kannua maskin edessä ja vielä olikohan 2 valoa per umpio. Se kääntyi perässä samaan suuntaan enkä edelleenkään nähnyt juurikaan mitään. En omaa nopeutta enkä eteenpäin. :D Kunnes piina ykskaks loppu kun katuvalot tuli kohdalle ja suhari tajus pudottaa puolikkaille. Piinaa pahenti risteyksessä vielä se että päätie oli ylempänä ja minä kääntyneenä olin jo päätien tasolla mutta piinaaja vielä ylämäessä. Eli kaikki hänen valotehonsa tuli täysillä suoraan meikän kabiiniin.
 
Eli kiistämättä, siitä valosta oltava hyötyä jos se kerran näkyy eteenpäin, se miten tuon tiedon käyttää kuljettaja hyväkseen, riippu siitä henkilöstä joka ratin takana on.

Ei välttämättä, hyvä osoitus on ketjussa käyty sumuvalo keskustelu.



Jas ajetaan taajaman ulkopuolisilla nopeuksilla niin sumuvaloista on haittaa, voisi ennemmin sanoa että suorastaan vaaarallisesti.



Sojottaa ne oikein, tai ainakin vähän sinne päin, niin ne tekee kirkkaan alueen siihen auton lähietäisyydelle, josta johtaa se että kuljettana on vaikeampi tehdä havointoja kauempaa -> turvallisuutta heikentävä .

Nopeasti ei tule mieleen mitä hyötä niistä tuolloin olisi.

Tilanne on toinen jos on sumua tai vastaavaa ja nopeudet on sovitettu näkyvyyteen. jos noeputta ei soviteta tilaneteeseen, niin sumuvalot ei niinkään näkemisen takia, vaan sen takia että muut näkisi auton.



Edit:
Ketjussa esitetyn rautalangan toistoa.

Jos kuljettaja käyttää sumuvaloja ei hän havaitse vaaraa yhtäajoissa (kuin ilman), josta seuraa suurempi onnettomuusriski.

Jos sumuvalot jostainsyystsä vielä häiritsevät vastaantuliaa enemmän kuin lyhyet, niin haittaa muidenkin näkemistä.

Koska osa haluaa riskeerata, niin ymmärettävää että lainsäätäjä on joutunut sumuvalojenkin käyttöä vartavasten ohjeistaan, En tiedä onko mietitty olisi parempi kieltää sumuvalot kokonaan.
 
Ei tälläkertaa mahdu ihan suoraan topikin alle. Mut voi kele kun oli vaikea ajaa valaitsemattomalla maantiellä autolla ja pysähtyä T risteykseen sivutieltä päätielle kun takana oli farmariauto pitkät ja lisäpitkät päälle unohtuneena. Silmät vuosi vettä eikä niitä voinut pitää auki kuin siristämällä. Käännyin ajotielle täysin umpisokeana kun takana loimotti 2 isoa kannua maskin edessä ja vielä olikohan 2 valoa per umpio. Se kääntyi perässä samaan suuntaan enkä edelleenkään nähnyt juurikaan mitään. En omaa nopeutta enkä eteenpäin. :D Kunnes piina ykskaks loppu kun katuvalot tuli kohdalle ja suhari tajus pudottaa puolikkaille. Piinaa pahenti risteyksessä vielä se että päätie oli ylempänä ja minä kääntyneenä olin jo päätien tasolla mutta piinaaja vielä ylämäessä. Eli kaikki hänen valotehonsa tuli täysillä suoraan meikän kabiiniin.
Ei tullu mieleen nousta autosta ja käydä sanomassa, että en muuten pääse tästä mihinkään ennen kuin nuo valot on kiinni? Siis jos olitte peräkkäin siinä risteyksessä seisomassa.
 
Ei tullu mieleen nousta autosta ja käydä sanomassa, että en muuten pääse tästä mihinkään ennen kuin nuo valot on kiinni? Siis jos olitte peräkkäin siinä risteyksessä seisomassa.
En suosittele. Joskus yksi auto roikkui puskurissa kiinni pitkät päällä, päästin ohi ja väläytin valoja. Kuski veti liinat kiinni edessä, käänti auton poikittain ja tuli nuppi punaisena huutamaan, täyttyi kirkkaasti laittoman uhkauksenkin tunnusmerkit. Toki ilmo poliisille lähti.
 
Kyllä voi sylettää ja lujaa etenkin näin syksyisinä iltoina sateisilla keleillä kun tullaan 80 alueella (itsellä vakkari @ 90) roikkumaan AIVAN rekisterikilpeen kiinni, eikä ohi sitten niin millään.
Siihen kun vielä tiedostaa erittäin korkealla olevan peura-kolarin riskin niin :sangry:. Näihin urpoihin toivoisin virkavallalla olevan järeämpiä aseita. Ei oikeen huvita muksujen kanssa alkaa mitään jarrutuksia sankaroimaan edes hiukan tilaa saadakseen.
 
Kaukovalojen käyttöä olisi hyvä kerrata kun pimeä vuodenaika on alkanut.

Ärsyttää:
- Rekkakuskit jotka vaihtavat pitkät pois liian myöhään ja hermostuvat kun räpsäyttää omia valojaan merkiksi
- Rekkakuskit jotka eivät osaa käyttää valoja motarilla
- Urpot jotka pitävät pitkät (ja lisäpitkät) päällä moottoritien sisäkaarteessa
sekä edellisten kohtien kombinaatiot.
 
Kyllä voi sylettää ja lujaa etenkin näin syksyisinä iltoina sateisilla keleillä kun tullaan 80 alueella (itsellä vakkari @ 90) roikkumaan AIVAN rekisterikilpeen kiinni, eikä ohi sitten niin millään.
Siihen kun vielä tiedostaa erittäin korkealla olevan peura-kolarin riskin niin :sangry:. Näihin urpoihin toivoisin virkavallalla olevan järeämpiä aseita. Ei oikeen huvita muksujen kanssa alkaa mitään jarrutuksia sankaroimaan edes hiukan tilaa saadakseen.
Ohituspaikan tullen jalka ylös kaasulta ja vilkku oikealle. Kyllä sieltä tyhmempikin ohi lähtee viimeistään siinä kohtaa kun edellä oleva on pysähtynyt. Toimii hyvin ainakin hiljaisemmilla teillä. Turhaa kai laspset kyydissä mitään ihmeempää lähteä kikkailemaan.
 
Kyllä voi sylettää ja lujaa etenkin näin syksyisinä iltoina sateisilla keleillä kun tullaan 80 alueella (itsellä vakkari @ 90) roikkumaan AIVAN rekisterikilpeen kiinni, eikä ohi sitten niin millään.
Siihen kun vielä tiedostaa erittäin korkealla olevan peura-kolarin riskin niin :sangry:. Näihin urpoihin toivoisin virkavallalla olevan järeämpiä aseita. Ei oikeen huvita muksujen kanssa alkaa mitään jarrutuksia sankaroimaan edes hiukan tilaa saadakseen.
Tilastojenkin mukaan 80 vauhdilla yleensä ehtii estää peura/hirvikolarin ja 90 vauhdilla ei. Ehkä voisi tuonkin puolen hoitaa kuntoon eikä opettaa muksuille jatkuvan ylinopeuden ajotapaa.

Itseä tosiaan ärsyttää samalla tavalla ne takapuskuriin tulijat, etenkin peura-alueilla ja varsinkin jos on muksu kyydissä, mutta tiputan vauhdin tilanteen vaatimalle tasolle jos joku tulee liian lähelle ja jos se ei riitä vihjeeksi niin takasumuvalo on seuraavana. Käytännössä vauhdin hidastus -20m/h kuitenkin aina riittää ja useimmat roikkujat menee siinä kohtaa ohi(ne rajoitus +10 tyypit), tai jättää väliä(ne jotka ei vaan ole keskittynyt itse ajamiseen ja tulevat ajattelemattomuuden takia perään kiinni).
 
Tilastojenkin mukaan 80 vauhdilla yleensä ehtii estää peura/hirvikolarin ja 90 vauhdilla ei. Ehkä voisi tuonkin puolen hoitaa kuntoon eikä opettaa muksuille jatkuvan ylinopeuden ajotapaa.

Itseä tosiaan ärsyttää samalla tavalla ne takapuskuriin tulijat, etenkin peura-alueilla ja varsinkin jos on muksu kyydissä, mutta tiputan vauhdin tilanteen vaatimalle tasolle jos joku tulee liian lähelle ja jos se ei riitä vihjeeksi niin takasumuvalo on seuraavana. Käytännössä vauhdin hidastus -20m/h kuitenkin aina riittää ja useimmat roikkujat menee siinä kohtaa ohi(ne rajoitus +10 tyypit), tai jättää väliä(ne jotka ei vaan ole keskittynyt itse ajamiseen ja tulevat ajattelemattomuuden takia perään kiinni).
Nojoo, sen enempiä omaan todelliseen nopeuteen puuttumatta yhtälailla ne vakkari +10 tyypit voisivat osata jättää sen turvavälin. Ja joo onhan siinä tosiaan monia konsteja päästää ohi ja tehdä jos jotakin kommervenkkejä, mutta onhan tuo nyt oman matkanteon sujuvuuden kannalta ärsyttävää hidastella jos joku urpo sattuu roikkumaan hanurissa.
 
Nojoo, sen enempiä omaan todelliseen nopeuteen puuttumatta yhtälailla ne vakkari +10 tyypit voisivat osata jättää sen turvavälin. Ja joo onhan siinä tosiaan monia konsteja päästää ohi ja tehdä jos jotakin kommervenkkejä, mutta onhan tuo nyt oman matkanteon sujuvuuden kannalta ärsyttävää hidastella jos joku urpo sattuu roikkumaan hanurissa.
Itselle tuo hetkellinen hidastus kyllä sinänsä on ärsyttävää kun se johtuu toisen perseilystä, mutta se on niin pieni kiusa verrattuna taas siihen puoleen että saa ajaa turvallisesti muksu kyydissä, etten anna sen pikkuharmin(sujuvuuden hetkellinen lasku) rekisteröityä tai vaikuttaa ajamiseeni.
 
Nostin lähinnä tuon kaksinaismoralismilta haisevan diagnoosin tikun nokkaan, koska vaikuttaa muna-kana perustelulta sanoa että ei sumuvaloista ole mitään hyötyä/näkyvyyden lisää niin että siitä olisi sumuvaloja käyttävän auton kuljettajalle hyötyä.
Sitten toisaalta sanotaan että valot häiritsevät vastaantulijoita oleellisesti eikä niitä kuulu käyttää. Pääsääntöisesti sumuvaloilla on valokuvio ja ne on suunnattu kuten ajovalot. Valokeilalla on ylälinja joka leikkaa valokuvion alaspäin. Tämän vuoksi useimpia sumuvaloja voi suunnata alaspäin. Nimimerkillä useamman sumuvaloumpion vaihtaneena näihin on tullut tutustuttua.
Mercedeksen ajovaloumpioihin integroidut sumuvalot ovat täysin toinen asia, ne on suunnattu ihan päin metikköä tehtaalta lähtien. Ymmärrän kyllä näiden tapauksessa sen häikäisyn.

Eli kiistämättä, siitä valosta oltava hyötyä jos se kerran näkyy eteenpäin, se miten tuon tiedon käyttää kuljettaja hyväkseen, riippu siitä henkilöstä joka ratin takana on. Oma käyttötapa sumuvaloille on tieliikenne asetuksen mukainen sumu/pöllyävä sade (vesi tai lumi), en ole tällä huutelulla nyt perustelemassa kenenkään tunign ajamisia. Tuossa tuli hyvä pointti siitä, että häikäisyn kokema on yksilöllinen. Itselleni tällainen on kaarrevalot.

Joskus 2008-2012 välissä oli ajoneuvoja joissa oli "kaarrevaloja". Niissä EI ollut valokuviota, ne vaan ampuivat valoa kaarteen suuntaan. Jos jotkut häikäisevät niin ne. Näitä löytyy mm. Mercedes Sprintereistä, Ford S-maxeista ja joistain vw golf/passat malleista. Ihmettelen että ovat tieliikenteeseen kelvanneet aikanaan. Ilmeisesti tarpeeksi iso "innovaatio".

Samoin jo mainitut 20cm tuntumalle ajavat pakut joiden ajovalot ovat niin ylhäällä (henkilö auton katon linjassa), että tavan tieliikennekäyttöön soveltuvasti suunnatuista sivupeileistä loistaa kaksi naantalinaurinkoa marraskuun harmaudessa kuskin silmiin. Taitan peilit tällöin sisään, koska tarttis eteenkin nähdä että milloin mm. liikennevalot vaihtuvat. Verkkokalvoihin palaneiden kirkkaiden pisteiden kohdalta on hivenen vaikea hahmottaa valon vaihtumista. Tällaisia ajoneuvoja ovat esim Fiat Scudo (halogen umpiot), Ford Transit (projektori umpiot).

edit : Ajelen vakiokorkeudella ajettavalla henkilöautolla jossa tehtaan vakiot traktorivieterit ja kyydissä tyypillisesti yksi henkilö. Joten ajosyvyys ei ole tuning luokassa; vaan mallia traktori.

Noita kaarreajovaloja on ihan nykyäänkin, toisin sanoen joko sumari tai "päiväajovalo" syttyy jos renkaita kääntää tarpeeksi / nopeutta on tarpeeksi / jne. valmistajasta riippuvaiset koodinpätkät.

Sen sijaan tavallisten, henkilöauton puskurin alalaidassa olevien sumuvalojen ainoa hyöty on laittaa ne päälle jossain pimeällä mökkitiellä, pimeällä parkkialueella (ym.) tai muulla hämärällä tuntemattomalla alueella, jossa pitää varoa ettei riko rengasta, puskuria / helmaa tai auton öljypohjaa johonkin maakiveen, kanttikiveen, parkkialueella olevaan roinaan ym. Minkäänlaista todellista hyötyä niistä ei ole minkäänlaisten hirvieläimien, porojen, rusakkojen tai edes supikoirien havaitsemiseen ellei aja hernerokkasumussa jotain hölkkävauhtia.

Useimmiten raskaassa liikenteessä, rekoissa ym. olevista lisäasenteisista ns. oikeista sumuvaloista sen sijaan on hyötyä.

Tästä oli juttua ihan faktojen sekä matemaattisten yhtälöiden kanssa joskus aikanaan joko Tuulilasi- tai Tekniikan Maailma -autolehdessä.
 
Kyllä voi sylettää ja lujaa etenkin näin syksyisinä iltoina sateisilla keleillä kun tullaan 80 alueella (itsellä vakkari @ 90) roikkumaan AIVAN rekisterikilpeen kiinni, eikä ohi sitten niin millään.
Siihen kun vielä tiedostaa erittäin korkealla olevan peura-kolarin riskin niin :sangry:. Näihin urpoihin toivoisin virkavallalla olevan järeämpiä aseita. Ei oikeen huvita muksujen kanssa alkaa mitään jarrutuksia sankaroimaan edes hiukan tilaa saadakseen.
Ne on noita, jotka ei osaa ajaa ilman "vetäjää".
Usein omalla työmatkalla tollasia roikkuu perässä, usein vielä, että autoni kuskinpeilisistä paistaa takana olevan kuskinpuolen etuvalo. Harmittaa pimeällä märällä kelillä, jos ohi päästät niin saat unohtaa vakkarin, kun tulevat parin minsan päästä perävalot edellä vastaan, kun ei ollutkaan vetäjää.
Ja kyllä, ajan tuon pakun kanssa ainakin näin "kesäolosuhteissa" sen +10km/h ylinopeutta mittarin mukaan.
Sekä vakkari on päällä, se tossa on kyllä, että 80 rajoituksella(mittarissa 90), hyytyy kutosvaihteella joihinkin ylämäkiin(työmatkan ylämäissä mittarinopeus n. 85), ja taas alamäissä vauhti inasen kiihtyy.
 
Itselle tuo hetkellinen hidastus kyllä sinänsä on ärsyttävää kun se johtuu toisen perseilystä, mutta se on niin pieni kiusa verrattuna taas siihen puoleen että saa ajaa turvallisesti muksu kyydissä, etten anna sen pikkuharmin(sujuvuuden hetkellinen lasku) rekisteröityä tai vaikuttaa ajamiseeni.
Kyllähän se hetken hidastus vähän meinaa ärsyttää, mutta sitä kompensoi hyvin se vahingonilo kun tietää ettei itse juurikaan ärsyynny liikenteessä, mutta juurikin se sujuvan ja turvallisen liikenteen pelisääntöjä perässäroikkumalla rikkonut kiehuu nyt itse siellä takana kiroillen.

Karkuun noita ei kannata yrittää ajaa jos sakkojen makselu haittaa, hidastus on ainoa millä sen laillisen turvavälinsä saa.
 
Kaukovalojen käyttöä olisi hyvä kerrata kun pimeä vuodenaika on alkanut.

Ärsyttää:
- Rekkakuskit jotka vaihtavat pitkät pois liian myöhään ja hermostuvat kun räpsäyttää omia valojaan merkiksi
- Rekkakuskit jotka eivät osaa käyttää valoja motarilla
- Urpot jotka pitävät pitkät (ja lisäpitkät) päällä moottoritien sisäkaarteessa
sekä edellisten kohtien kombinaatiot.

Tähän voisi lisätä ne sankarit jotka rupeavat vilkuttelemaan pitkiä, kun ajaa moottoritiellä pitkät päällä ulkokaarteessa.
 
En nyt tiedä lasketaanko rekkoja kanssa-autoilijoiksi, mutta en ymmärrä miksi on pakko päästä toisen rekan ohi joka menee 1-2km/h hitaampaa? Ja vielä ohituskaistalla jossa nopeusrajoitus nousee sataseen jotta autot pääsisi helposti rekoista ohi. Mutta ei kun rekkojen täytyy alkaa ohittelemaan toisiaan 2km/h nopeuserolla. Ja lastina vielä jotain maa-ainesta mikä ei homehdu jos matkalla menee 5 minuuttia kauemmin
 
En nyt tiedä lasketaanko rekkoja kanssa-autoilijoiksi, mutta en ymmärrä miksi on pakko päästä toisen rekan ohi joka menee 1-2km/h hitaampaa? Ja vielä ohituskaistalla jossa nopeusrajoitus nousee sataseen jotta autot pääsisi helposti rekoista ohi. Mutta ei kun rekkojen täytyy alkaa ohittelemaan toisiaan 2km/h nopeuserolla. Ja lastina vielä jotain maa-ainesta mikä ei homehdu jos matkalla menee 5 minuuttia kauemmin

Edelleen olen sitä mieltä että tälläinen perseily pitäisi kieltää ihan lailla että rekka ei saa ohittaa toista rekkaa mikä kulkee normaalia vauhtia.
 
Uusien autojen valot voisi suunnata tehtaalla tai heikentää valotehoa, ihan kuin pitkät päällä ajaisi ja joissakin se kantama on jo pitkien luokkaa. Vilkut valaisee myös kabiinin tehokkaasti ja jarruvalot häikäsee silmien korkeudella, kiva odotella risteyksissä.
 
Tähän voisi lisätä ne sankarit jotka rupeavat vilkuttelemaan pitkiä, kun ajaa moottoritiellä pitkät päällä ulkokaarteessa.
Joo, tätä näkee melko usein. Kuljettajilla ei tunnu olevan käsitystä kaukovalojen käytöstä motarilla. Ajetaan sitten varmuuden vuoksi kuten maantiellä. Ei tule mieleen tarkistaa sääntökirjasta jos kokee että vastaan tulee usein ”väärin” ajavia.
 
Oletko itse tarkistanut mitä siellä sääntökirjassa on? ;)
En onnistunut löytämään netistä yhtäkään autokoulun teoriaoppikirjaa pdf-muodossa, mutta muistan kyllä kaiken mitä teoriatunnilla on opetettu. Viittauksia valojen käyttöön moottoritiellä löytyy riittävästi ihan iltalehdistäkin.
 
En onnistunut löytämään netistä yhtäkään autokoulun teoriaoppikirjaa pdf-muodossa, mutta muistan kyllä kaiken mitä teoriatunnilla on opetettu. Viittauksia valojen käyttöön moottoritiellä löytyy riittävästi ihan iltalehdistäkin.
Tuota tuota... Se "sääntökirja" pitäisi olla tieliikennelaki, eikä muisto siitä mitä joku joskus aikoinaan sanoi yksinkertaistaen asian riittävästi jotta kortittomat saisi asiasta jonkun idean. Iltalehdet voisi myös unohtaa.

Kävikö siis niin ettet itse ole tuota sääntökirjaa edes vilkaissut? ;)
49 §
Valojen käyttö ajettaessa
 
Tuota tuota... Se "sääntökirja" pitäisi olla tieliikennelaki, eikä muisto siitä mitä joku joskus aikoinaan sanoi yksinkertaistaen asian riittävästi jotta kortittomat saisi asiasta jonkun idean. Iltalehdet voisi myös unohtaa.

Kävikö siis niin ettet itse ole tuota sääntökirjaa edes vilkaissut? ;)
49 §
Valojen käyttö ajettaessa
Eipä laissakaan näyttänyt olevan mitään mikä olisi ristiriidassa viestini kanssa joten mikä on pointtisi?
 
Tuota tuota... Se "sääntökirja" pitäisi olla tieliikennelaki, eikä muisto siitä mitä joku joskus aikoinaan sanoi yksinkertaistaen asian riittävästi jotta kortittomat saisi asiasta jonkun idean. Iltalehdet voisi myös unohtaa.

Kävikö siis niin ettet itse ole tuota sääntökirjaa edes vilkaissut? ;)
49 §
Valojen käyttö ajettaessa
Tuolta ilmeisesti voi lainata
Kaukovaloja ei saa käyttää:


1) valaistulla tiellä;


2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; eikä


3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.
Niissä oppikirjoissa ja tunneilla sitten opastetaan sitten miten käytännössä toimitaan.

Liikenneturvan sivuilla monisanaisempaa ohjetta

Alla pätkä
Milloin lyhyet ja milloin pitkät?
Pimeällä ajettaessa pitkät valot on vaihdettava lyhyisiin toisen auton takana ajettaessa ja kohtaamistilanteessa viimeistään vastaantulevan ajoneuvon valokiilojen kohdatessa omat.

”Pääsääntöisesti Suomessa pitkät valot vaihdetaan lyhyisiin maantieajossa jopa liian aikaisin, jolloin kahden kohtaavan ajoneuvon valojen väliin jää pitkä pimeä katve. Kaukovalot voi kytkeä uudestaan päälle vähän ennen vastaantulevan auton sivuuttamista tai viimeistään sen kohdalla. Näin saadaan aikaan mahdollisimman hyvä näkyvyys häikäisemättä vastaantulevaa kuljettajaa” Heiskanen ohjeistaa.

Jos kaverilta on jäänyt pitkät päälle, ei kuitenkaan kannata hermostua ja väläytellä valoja, vaan pyrkiä keskittymään omaan ajoon.

Moottoritiellä voidaan käyttää kaukovaloja toista ajoneuvoa kohdatessakin, kun ajetaan suoralla tieosuudella, jolloin ajoneuvojen käyttämät ajolinjat ovat sivusuunnassa kaukana toisistaan eikä häikäisyä tapahdu, jos ei tapita suoraan vastaantulijan valoihin. Jos tie kaartuu niin, että kaukovalojen kiila uhkaa kohdistua vastaantulevan silmiin, on moottoritielläkin kuljettajan hyvä vaihtaa lähivaloille.
Lyhyesti suurin ja yleisen riski on se että vaihdetaan liianaikaisin, mutta se ei samalla tavalla ärsytä kuin pitkällä päinajaminen, joka paljon harvinaisempaa.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä laissakaan näyttänyt olevan mitään mikä olisi ristiriidassa viestini kanssa joten mikä on pointtisi?
Se että sääntökirja sanoo pelkästään että jos häikäisee vastaantulijaa niin sitten et saa käyttää pitkiä. Ei se sano mitään mitään moottoriteistä tai kaarteista, joten puutuin pelkästään tuohon kun annoit ymmärtää että sanoisi ja tämä löytyisi sääntökirjasta.

Tietenkin ulkokaarteessa on epätodennäköisempää häikäistä, mutta jos keskialue on kapea ja kaarre ei kovin tiukka niin silti häikäisee. Tai jos autossa on ohjauksen mukaan suuntautuvat etuvalot jne. Ainut mikä ratkaisee on se että häikäistyykö vastaantulija vai ei ja jos se jo vilkuttelee omia valojaan niin todennäköisintä on että siellä on tullut häikäistymistä. Tuossakin on isoa eroa ihmiskohtaisesti että mikä valomäärä tuohon riittää ja myös vaikuttaa onko vastaantulevan auton kuski väsynyt(silmät sopeutuu hitaammin), onko tuulilasi naarmuilla(heijastelee pahemmin) ja monesta muusta asiasta. Aikoinaan yöllä raskaan kaluston ratissa vuosia töitä tehdessä ainakin huomasi että pitkän päivän päätteeksi silmät ei tykännyt yhtään motarilla vastaantulijoista, jotka luuli ettei pitkät häikäise.
 
Kun autoilijat odottavat että edessä menevä on yli tien ennen kuin lähtee eikä samaan aikaan edessä olevan kanssa.
 
Kun autoilijat odottavat että edessä menevä on yli tien ennen kuin lähtee eikä samaan aikaan edessä olevan kanssa.
Mihin tämä liittyy? Risteysalueelle ei saa ajaa jos ei ole varma, että siitä pääsee ajamaan läpi pysähtymättä (ts. haittaamatta muuta liikennettä).
 
Noita kaarreajovaloja on ihan nykyäänkin, toisin sanoen joko sumari tai "päiväajovalo" syttyy jos renkaita kääntää tarpeeksi / nopeutta on tarpeeksi / jne. valmistajasta riippuvaiset koodinpätkät.
Joo, ja kyseessä on nimenomaan staattinen kaarrevalo. Erikseen on dynaaminen kaarrevalo. Samassa autossa voi olla molemmat.

Staattinen kaarrevalo voi myös olla toteutettu ihan omalla dedikoidulla valaisimella, joka ei liity muihin valonheittimiin. Tällöin myös valon suuntaus on selkeästi sivulle, varsin alas ja etenkin valovoima melko vähäinen, kuten kuuluukin.

Näiden aiheuttama häiriö on aika pieni, ja nämä varusteet oleellisesti parantavat turvallisuutta ja mukavuutta. Kun kaarrevaloon on tottunut, tuntuu todella huonolta ajaa ilman. Toki joissakin (minunkin mutuni mukaan vanhemmissa) autoissa ne eivät toimi ihan fiksusti ja vähän häikäisevät.
 
Lainaamassasi pykälässä puhutaan vain punaisesta valosta, eikä sinisestä mistä oli ylempänä puhe.
Ja tähän lisänä mitä jos valot ovatkin "valkoiset" eli esim normi sinertävien xenonpolttimoiden väriset? Ihmiset menevät ihan kokemuksen perusteellakin tästä "vipuun" eikä tarvitse sitten jännittää että onko siniset vilkut poliisisedän mielestä?
 
Vituttaa ihmiset, joilta puuttuu pelisilmä liikenteessä - kohtaan saman tilanteen jokaikinen päivä taloni edessä.


Linkin takana oleva paikka, eli tulen itse pohjoisesta Kuninkaankartanonkatua pitkin ja heti Stålarminkadun risteyksen jälkeen käännyn vasuriin Mestarinkadulle. Joudun tietysti tässä kohtaa väistämään kaikkia etelästä tulevia, ennenkuin pääsen kääntymään. Odotellessani takana tulevat autot kykynevät kyllä ajamaan oikealta ohitseni kiikun kaakun, mutta tämäkin edellyttää, että ajan melkein jo osittain vastaantulevien kaistalle oikealle tilaa jättääkseni. Silloinkin isommat ajoneuvot joutuvat hieman koukkaamaan/odottamaan käännöstäni.

Mutta itse ongelma: ruuhka aikaan etelästä tuleville palaa tässä kohtaa Stålarminkadun riesteyksessä punainen, jolloin "säästäväiset moottorijarruttajat" aloittavat punaisiin jarruttelut jo suurinpiirtein Kupittaankadun kohdilta, aiheuttaen sen, että minä en todellakaan pääse kääntämään heidän matelua odotellessani, yksi auto kerrallaan. Tunnen suurinpiirtein takanani tulevien vihat niskoissani, vaikka todellisuudessa ne kusipäät löytyy aivan muualta. Pitäisi jumalauta olla sen verran pelisilmää, että joko ajaa valoihin asti kunnollista vauhtia, tai sitten jarruttelee ennen mestarinkatua, jotta minä + mahd. pari muutakin kääntyjää kerkeää kääntymään sutjakkaasti. Jarrutus ennen mestarinkatua ei myöskään hidasta heitä, koska onhan heillä joka tapauksessa edessään punainen valo, joten se on aivan sama pysähtyä 6 metriä aikaisemmin, päästää pohjoisesta tulevat kääntymään Mestarinkadulle ja sitten jatkaa matkaa, jahka valot on vaihtuneet vihreiksi.

Mutta ei, ihmiset ovat suurimmaksi osaksi itsekkäitä idiootteja, joita ei vain kiinnosta. Tämä sama kuvio oikeastaan toistuu myös aamuisin, kun en puolestaan pääse kääntymään Mestarinkadulta pohjoiseen Kuninkaankartanonkadulle - punaisiin jonottelevat tukkivat koko paskan ja vihreiden vaihtuessa takaa tulee jo lisää autoja. Vauhdikkaalla kiihdytyksellä asia on toki yleensä ratkennut, mutta kuitenkin.
 
Vituttaa ihmiset, joilta puuttuu pelisilmä liikenteessä - kohtaan saman tilanteen jokaikinen päivä taloni edessä.


Linkin takana oleva paikka, eli tulen itse pohjoisesta Kuninkaankartanonkatua pitkin ja heti Stålarminkadun risteyksen jälkeen käännyn vasuriin Mestarinkadulle. Joudun tietysti tässä kohtaa väistämään kaikkia etelästä tulevia, ennenkuin pääsen kääntymään. Odotellessani takana tulevat autot kykynevät kyllä ajamaan oikealta ohitseni kiikun kaakun, mutta tämäkin edellyttää, että ajan melkein jo osittain vastaantulevien kaistalle oikealle tilaa jättääkseni. Silloinkin isommat ajoneuvot joutuvat hieman koukkaamaan/odottamaan käännöstäni.

Mutta itse ongelma: ruuhka aikaan etelästä tuleville palaa tässä kohtaa Stålarminkadun riesteyksessä punainen, jolloin "säästäväiset moottorijarruttajat" aloittavat punaisiin jarruttelut jo suurinpiirtein Kupittaankadun kohdilta, aiheuttaen sen, että minä en todellakaan pääse kääntämään heidän matelua odotellessani, yksi auto kerrallaan. Tunnen suurinpiirtein takanani tulevien vihat niskoissani, vaikka todellisuudessa ne kusipäät löytyy aivan muualta. Pitäisi jumalauta olla sen verran pelisilmää, että joko ajaa valoihin asti kunnollista vauhtia, tai sitten jarruttelee ennen mestarinkatua, jotta minä + mahd. pari muutakin kääntyjää kerkeää kääntymään sutjakkaasti. Jarrutus ennen mestarinkatua ei myöskään hidasta heitä, koska onhan heillä joka tapauksessa edessään punainen valo, joten se on aivan sama pysähtyä 6 metriä aikaisemmin, päästää pohjoisesta tulevat kääntymään Mestarinkadulle ja sitten jatkaa matkaa, jahka valot on vaihtuneet vihreiksi.

Mutta ei, ihmiset ovat suurimmaksi osaksi itsekkäitä idiootteja, joita ei vain kiinnosta. Tämä sama kuvio oikeastaan toistuu myös aamuisin, kun en puolestaan pääse kääntymään Mestarinkadulta pohjoiseen Kuninkaankartanonkadulle - punaisiin jonottelevat tukkivat koko paskan ja vihreiden vaihtuessa takaa tulee jo lisää autoja. Vauhdikkaalla kiihdytyksellä asia on toki yleensä ratkennut, mutta kuitenkin.
Käänny vasemmalle jo pippurimyllyltä ja sen jälkeen oikealle. Eihän tuossa reitissäsi ole mitään järkeä ruuhka-aikaan, tukit sillä yhden pääväylistä ja laitat itsesi lisäksi kaikki muutkin jonottamaan.
 
Uusien autojen valot voisi suunnata tehtaalla tai heikentää valotehoa, ihan kuin pitkät päällä ajaisi ja joissakin se kantama on jo pitkien luokkaa. Vilkut valaisee myös kabiinin tehokkaasti ja jarruvalot häikäsee silmien korkeudella, kiva odotella risteyksissä.
Jep, tänään aamuhämärissä ajaessa ihmettelin miksi takana oleva ajaa pitkät päällä. muutaman liitymän jälkeen käännyttin kaksikaistaiselle ja takaa vierelle tuli uusi volvon maasturi, lähivaloillaan valaisi varmaan enemmän kuin oma kulkine lisävaloilla. Kaipa adaptiiviset ledit aavistivat vaaraa pusikoista ja vetivät laajalla keilalla koska vastaavat laitteet eivät ole valoisempaan aikaa aiheuttaneet mitään häikäisyä.
 
Käänny vasemmalle jo pippurimyllyltä ja sen jälkeen oikealle. Eihän tuossa reitissäsi ole mitään järkeä ruuhka-aikaan, tukit sillä yhden pääväylistä ja laitat itsesi lisäksi kaikki muutkin jonottamaan.
Voihan sen tehdä noinkin, mutta siinä on yleensä kymmenkertainen määrä autoja + todennäköisesti joudun kääntämään auton jossakin kohtaa ympäri, koska Steinerin edessä olevat parkkikset on ne jotka on vapaana jos jotkin. Ja jos eivät, niin jatkan normaalireitilläni Mestarinkadun kautta Stålarmille, josta Kupittaankadulle. Eli potentiaalisesti koukkaamalla ehdottamaasi reittiä lisään matka-aikaani usealla minuutilla.

Mutta voihan sen kyllä ajatella noin käänteisestikin, eli osittain olen itsekin itsekäs mulkku koska en halua lisätä itselleni säätöä.
 
Vituttaa ihmiset, joilta puuttuu pelisilmä liikenteessä - kohtaan saman tilanteen jokaikinen päivä taloni edessä.

Mutta itse ongelma: ruuhka aikaan etelästä tuleville palaa tässä kohtaa Stålarminkadun riesteyksessä punainen, jolloin "säästäväiset moottorijarruttajat" aloittavat punaisiin jarruttelut jo suurinpiirtein Kupittaankadun kohdilta, aiheuttaen sen, että minä en todellakaan pääse kääntämään heidän matelua odotellessani, yksi auto kerrallaan. Tunnen suurinpiirtein takanani tulevien vihat niskoissani, vaikka todellisuudessa ne kusipäät löytyy aivan muualta. Pitäisi jumalauta olla sen verran pelisilmää, että joko ajaa valoihin asti kunnollista vauhtia, tai sitten jarruttelee ennen mestarinkatua, jotta minä + mahd. pari muutakin kääntyjää kerkeää kääntymään sutjakkaasti. Jarrutus ennen mestarinkatua ei myöskään hidasta heitä, koska onhan heillä joka tapauksessa edessään punainen valo, joten se on aivan sama pysähtyä 6 metriä aikaisemmin, päästää pohjoisesta tulevat kääntymään Mestarinkadulle ja sitten jatkaa matkaa, jahka valot on vaihtuneet vihreiksi.

Mutta ei, ihmiset ovat suurimmaksi osaksi itsekkäitä idiootteja, joita ei vain kiinnosta. Tämä sama kuvio oikeastaan toistuu myös aamuisin, kun en puolestaan pääse kääntymään Mestarinkadulta pohjoiseen Kuninkaankartanonkadulle - punaisiin jonottelevat tukkivat koko paskan ja vihreiden vaihtuessa takaa tulee jo lisää autoja. Vauhdikkaalla kiihdytyksellä asia on toki yleensä ratkennut, mutta kuitenkin.

Niin totta liian monesti ainakin lounais-suomessa, huoh
 
Vituttaa ihmiset, joilta puuttuu pelisilmä liikenteessä - kohtaan saman tilanteen jokaikinen päivä taloni edessä.


Linkin takana oleva paikka, eli tulen itse pohjoisesta Kuninkaankartanonkatua pitkin ja heti Stålarminkadun risteyksen jälkeen käännyn vasuriin Mestarinkadulle. Joudun tietysti tässä kohtaa väistämään kaikkia etelästä tulevia, ennenkuin pääsen kääntymään. Odotellessani takana tulevat autot kykynevät kyllä ajamaan oikealta ohitseni kiikun kaakun, mutta tämäkin edellyttää, että ajan melkein jo osittain vastaantulevien kaistalle oikealle tilaa jättääkseni. Silloinkin isommat ajoneuvot joutuvat hieman koukkaamaan/odottamaan käännöstäni.

Mutta itse ongelma: ruuhka aikaan etelästä tuleville palaa tässä kohtaa Stålarminkadun riesteyksessä punainen, jolloin "säästäväiset moottorijarruttajat" aloittavat punaisiin jarruttelut jo suurinpiirtein Kupittaankadun kohdilta, aiheuttaen sen, että minä en todellakaan pääse kääntämään heidän matelua odotellessani, yksi auto kerrallaan. Tunnen suurinpiirtein takanani tulevien vihat niskoissani, vaikka todellisuudessa ne kusipäät löytyy aivan muualta. Pitäisi jumalauta olla sen verran pelisilmää, että joko ajaa valoihin asti kunnollista vauhtia, tai sitten jarruttelee ennen mestarinkatua, jotta minä + mahd. pari muutakin kääntyjää kerkeää kääntymään sutjakkaasti. Jarrutus ennen mestarinkatua ei myöskään hidasta heitä, koska onhan heillä joka tapauksessa edessään punainen valo, joten se on aivan sama pysähtyä 6 metriä aikaisemmin, päästää pohjoisesta tulevat kääntymään Mestarinkadulle ja sitten jatkaa matkaa, jahka valot on vaihtuneet vihreiksi.

Mutta ei, ihmiset ovat suurimmaksi osaksi itsekkäitä idiootteja, joita ei vain kiinnosta. Tämä sama kuvio oikeastaan toistuu myös aamuisin, kun en puolestaan pääse kääntymään Mestarinkadulta pohjoiseen Kuninkaankartanonkadulle - punaisiin jonottelevat tukkivat koko paskan ja vihreiden vaihtuessa takaa tulee jo lisää autoja. Vauhdikkaalla kiihdytyksellä asia on toki yleensä ratkennut, mutta kuitenkin.
Tai sitten ylipäätänsä jos valot edessä ja näen että joku haluaa kääntyä minun edestä pihaan niin nopea vilautus valoista ja lasken sen siitä menemään, ei ole iso vaiva ei.

Nämä jotka punaisissa tukkii risteykset, niin ajan aina pokkana siihen risteykseen ja tungen väkisin väliin, kyllä sinne mahtuu ja tilaa tulee.
 
Kaikista erikoisin risteyskäyttäytyminen oli tuossa pari viikkoa sitten, kun eräs henkilö päätti himmailla vihreiden valojen aikana ja pysähtyi ilman syytä, sitten ooteltiin valojen vaihtumista edelleenkin vihreillä valoilla ja seuraavilla vihreillä jatkoi suoraan.
 
Siinä vaiheessa kun sumuvalojen alueella näkee peuran ja ehtii sen tajuamaan on siihen jo törmännyt.
Edellispäivänä väistin rusakon, koska leveämmälle näyttävät Ledit (ei tartte sumareita). Taajamassa toki tämä. Ilman leveämpää valokeilaa, salettiin olis CityRusakko ollut tieraatona asfaltilla.
 
Tällanen nistivankkuri oli hyytynyt lähistölle. Ihmettelin kun yöllä kuului hirveetä polkemista tunnin ajan, että mikä helvetin jokkisauton virittely siellä on käynnissä. Olivat kohteliaina herroina jättäneet sentään varoituskolmion, mutta samalla vaivalla olisi voinut työntää sen kotteron helvettiin tosta keskeltä kaistaa.
 

Liitteet

  • bemmigummit1.jpg
    bemmigummit1.jpg
    621,8 KB · Luettu: 234
  • bemmigummit2.jpg
    bemmigummit2.jpg
    2 MB · Luettu: 231
Tällanen nistivankkuri oli hyytynyt lähistölle. Ihmettelin kun yöllä kuului hirveetä polkemista tunnin ajan, että mikä helvetin jokkisauton virittely siellä on käynnissä. Olivat kohteliaina herroina jättäneet sentään varoituskolmion, mutta samalla vaivalla olisi voinut työntää sen kotteron helvettiin tosta keskeltä kaistaa.
Mitä hyötyä sillä muutamalla sentillä olisi? Ei tuosta kuvan perusteella kuitenkaan ajeta sujuvasti kolme rinnakkain.
 
Asuinalueen maine kärsii kun nurkissa pyörii peltoauton romuja.
Jos tuo on peltoauto niin mitä paikallisen amiksen pihalta löytyy? Mihin tuo pitäisi mielestäsi työntää, kun kerran auton lasnäolo näyttäisi olevan se varsinainen ongelma eikä pysäköinti?
 
Tällanen nistivankkuri oli hyytynyt lähistölle. Ihmettelin kun yöllä kuului hirveetä polkemista tunnin ajan, että mikä helvetin jokkisauton virittely siellä on käynnissä. Olivat kohteliaina herroina jättäneet sentään varoituskolmion, mutta samalla vaivalla olisi voinut työntää sen kotteron helvettiin tosta keskeltä kaistaa.
Firman pihaan oli jätetty auto ilman kilpiä, työnnettiin se tielle puoliksi eteen niin ei mennyt kuin pari tuntia niin haettiin pois...
 
Jos tuo on peltoauto niin mitä paikallisen amiksen pihalta löytyy? Mihin tuo pitäisi mielestäsi työntää, kun kerran auton lasnäolo näyttäisi olevan se varsinainen ongelma eikä pysäköinti?

En tiedä, mun aikana amisten autoissa oli ainakin takaikkuna lasia eikä roskasäkkiä. Tossa on lähellä sorakuoppa ja YV:llä voi kysellä bensakanisteria ja tikkuja jos ei itseltä löydy. On vielä sopivasti puiden takana, niin ei haittaa ohikulkijoita eikä tartte enää kuunnella yöllisiä siirtoyrityksiä.
 
No niin, ensilumet tuli ja ajourat tiellä paljastavat miten oman elämänsä formulakuskit vetävät maantiellä siten, että vasemmalle kääntyvässä kaarteessa vedetään keskiviivaa tai yli, ja oikealle kääntyvässä kaarteessa reunaviivaa tai yli. No mut hei, sentään suoralla osuudella pysyy keskellä kaistaa.:thumbsup: :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Omat ajolinjat teollisuusalueella on välillä hyvinkin leveät (klo 5). Hyvin pärjäsi kesärenkailla vaikka radiossa sanottiin ettei mitään asiaa kesärenkailla tielle.
 
No niin, ensilumet tuli ja ajourat tiellä paljastavat miten oman elämänsä formulakuskit vetävät maantiellä siten, että vasemmalle kääntyvässä kaarteessa vedetään keskiviivaa tai yli, ja oikealle kääntyvässä kaarteessa reunaviivaa tai yli. No mut hei, sentään suoralla osuudella pysyy keskellä kaistaa.:thumbsup: :lol:
Nämä samat "sankarit" tulee sitten keskellä tietä mutkassa vastaan kun moottoripyörällä sattuu omalla kaistalla väistämään jotain grand canyon luokan uraa. Vittu että pistää vihaksi aina kun tulee vastaan tuollainen "oikoja" jossain tiukassa mutkassa, jos ei omalla kaistalla pysy niin sitä nopeutta voisi laskea sille tasolle että pystyy pysymään tai kortti pois.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 982
Viestejä
4 654 239
Jäsenet
76 320
Uusin jäsen
code

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom