- Liittynyt
- 24.10.2016
- Viestejä
- 539
Hitaat punaiset pikkuautot, jotka ei tiedä mitä seuraavaksi aikovat tehdä ärsyttää.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä kanisteri ja tikut kelpaa, mutta missä päin Suomea ne on tarjolla? Ei se muidenkaan riesaksi jättäminen sallittua ole, vaikka ei näkyvällä paikalla olisi. Huoraportaat oli myös aika yleinen näky, mutta ei niitäkään enää näe. Huolestuisin myös enemmän alueen maineesta, jos siellä aletaan polttamaan autoja kuin siitä, että niitä on tien varrella. Renkaista lähtee myös aika musta savu, joten eihän paloautojen paikalle tulo myöskään haittaa kolmen aikaan aamuyöstä?En tiedä, mun aikana amisten autoissa oli ainakin takaikkuna lasia eikä roskasäkkiä. Tossa on lähellä sorakuoppa ja YV:llä voi kysellä bensakanisteria ja tikkuja jos ei itseltä löydy. On vielä sopivasti puiden takana, niin ei haittaa ohikulkijoita eikä tartte enää kuunnella yöllisiä siirtoyrityksiä.
Tilastojenkin mukaan 80 vauhdilla yleensä ehtii estää peura/hirvikolarin ja 90 vauhdilla ei.
Noin se olikin mitä sanoit, ulkomuistista nappasin tuon väärän lukeman. 80km/h vauhdillakaan harvoin onnistuu väistö, mutta 70km/h onnistuu.Laittaisitko linkkiä niihin tilastoihin?
Ne raportit, mitä itse löysin, sanoivat vaan että maanteillä (joissa nopeusrajoitus vähintään 80 km/h) hirvikolareita tapahtui paljon enemmän kuin kaduilla ja pienemmillä teillä.
Laittaisitko linkkiä niihin tilastoihin?
Ne raportit, mitä itse löysin, sanoivat vaan että maanteillä (joissa nopeusrajoitus vähintään 80 km/h) hirvikolareita tapahtui paljon enemmän kuin kaduilla ja pienemmillä teillä.
Noin se olikin mitä sanoit, ulkomuistista nappasin tuon väärän lukeman.
80km/h vauhdillakaan harvoin onnistuu väistö, mutta 70km/h onnistuu.
Tämä kanssa kiinnostaa, mikä on lähteenä että 80km/h väistö harvoin onnistuu, mutta 70km/h onnistuu.Ne tilastot/raportit mitä itse löysin ei edelleenkään sano tätäkään. Niissä ei puhuttu mitään todellisista ajoNOPEUKSISTA vaan vain nopeusRAJOITUKSISTA.
Mutta tänään ärsytti liikenteessä (ehkä kesärenkailla ajava tai muuten talvea pelkäävä?) mummo, joka ajeli moottoritien (hyvin loivasti kääntyvää) ramppia 50km/h. Tuollainen nopeus vaan tekee liikenteestä paljon vaarallisempaa kun tuosta pitäisi liiittyä 100km/h mootoritiellä kulkevan liikenteen sekaan, nopeuserot paljon suuremmat. Moottoritien välittömässä läheisyydessä on kuitenkin aina ne traktoreita ja mopoja varten tehdyt vaihtoehtoreitit, käyttäisi sitten niitä jos ajaa niiden luokassa olevia nopeuksia.
Mutta tuota on kautta vuoden, mutuillut että osasyynä on epäselvyys rajoituksesta, on ramppeja joihin tullaan 50, 60 km alueelta. No en aivan varma onko noissa yleisrajoitus, opetettu on toki että sovittaa vauhti motarinvauhtiin, (itse motarin rajoitusta ei välttämättä tiedä).
Ok, eli 70 luulo, ei selitä 50 valintaa.Tässä tapauksessa ramppi oli 70km/h rajoituksen omaavalta tieltä 100km/h moottoritielle, ja heti rampin alussa oli vihreä moottoritie-liikennemerkki.
Auton tehojen ja hinnan vaikutus yleiseen perseilyyn on kohtalaisen suuri. En ymmärrä mistä johtuu.Havaitsin myös voimakkaan korrelaation siinä, että mitä priimiumpi auto, sitä pienempipippeturvaväli.
Auton tehojen ja hinnan vaikutus yleiseen perseilyyn on kohtalaisen suuri. En ymmärrä mistä johtuu.
Monesti menee myös asiat tunteisiin, vaikka itse olisi se töhöilijä ja vähintään maailman paras kuski.Ihminen, joka haluaa ajaa kovaa tai ei muuten piittaa liikennesäännöistä, usein myös hankkii auton, jolla myös pääsee kovaa.
Alkaako pikku hiljaa hahmottua miksi ei kannata ajaa hyvin lähelle samaa nopeutta kuin suurin osa muista sankareista motarilla? Koska alinopeutta ajaen keulaa viistetään ihan samanlailla kuin nopeamminkin ajaen, niin selvästi keskivertoa nopeammin ajaen on ylivertaisesti miellyttävin ajonopeus motarilla, vaikka siinä tulee jäykkäniskojen vasurille pyrkijöiden kanssa ongelmia, jos rekkaliikenne on vilkasta. 3-tie on kyllä omien kokemusten perusteella harvinaisen täynnä vajakkeja. Mitä lähemmäksi Tamperetta mennään, niin sen vajaampi meno.Tuli pitkästä aikaa ajeltua Tampere-Helsinki -moottoritietä, ja voi itku miten hankalaa voi olla ohittaminen moottoritiellä. Noin 90 % ohi tulleista ei kyennyt hoitamaan ohitusta asiallisesti.
Tein listan tavoista, joilla voi perseillä ohittaessaan kaksikaistaisella tiellä:
- Lähestytään n. 1 km/h nopeuserolla, painetaan vähän kaasua ohituksen suorittamiseksi, ja jäädään vierelle. Siitä sitten eteenpäin 1 km/h nopeuserolla, kunnes 30 sekunnin päästä herätään, mietitään miksi ollaan vasemmalla kaistalla ja siirrytään 10 metrin päähän eteen.
- Sama kuin äskeinen, paitsi jäädään myös taakse hinaamaan viiden metrin päähän, vaikka vasen kaista on tyhjä.
- Lähestytään >20 km/h nopeuserolla, mutta perän tullessa vastaan lyödäänkin jarrua, eikä lähdetä ohi, vaikka vasen kaista on tyhjä.
- Pujotellaan ohi nopeusrajoituksista välittämättä, niin kuin kyseessä olisi este tiellä, eikä ihmisiä sisältävä auto.
- Ohitetaan ensin normaalisti, vaikkakin hieman hitaahkosti, kunnes ohittajan taakse tulee joku puskuriin puskemaan, jonka jälkeen hätäisesti siirrytään ohitetun eteen etäisyydestä riippumatta.
- Ohituksen jälkeen meinataan siirtyä 10 metrin päähän eteen, mutta puolivälissä kaistanvaihtoa herätään ja nykäistään takaisin vasemmalle. Toistetaan 1-N kertaa n. 10 metrin välein ennen oikealle palaamista.
Ei voi olla niin vaikeaa. Havaitsin myös voimakkaan korrelaation siinä, että mitä priimiumpi auto, sitä pienempipippeturvaväli.
Maanteillä on tämä sama juttu, eli kun osa sen tien käyttäjistä on jotain paikallisia jotka käyttää sitä 10km pätkää arkisena kulkureittinään omassa verkkaisessa maalaisessa rytmissään johonkin ABC-liikenneaseman ruokakauppaan, ja osa sitten ajaa pidempää matkaa suurinta sallittua tai hieman yli ja haluaisi siihen matkaan mahdollisimman vähän häiriöitä, niin toinen helposti kokee että toinen on jaloissa, ja toinen ei välttämättä edes eteen koukatessaan, huonosti ryhmittyessään tai hitaasti ajaessaan huomannut että siinä oli joku toinenkin auto omine tarpeineen samalla tiellä.Alkaako pikku hiljaa hahmottua miksi ei kannata ajaa hyvin lähelle samaa nopeutta kuin suurin osa muista sankareista motarilla? Koska alinopeutta ajaen keulaa viistetään ihan samanlailla kuin nopeamminkin ajaen, niin selvästi keskivertoa nopeammin ajaen on ylivertaisesti miellyttävin ajonopeus motarilla, vaikka siinä tulee jäykkäniskojen vasurille pyrkijöiden kanssa ongelmia, jos rekkaliikenne on vilkasta. 3-tie on kyllä omien kokemusten perusteella harvinaisen täynnä vajakkeja. Mitä lähemmäksi Tamperetta mennään, niin sen vajaampi meno.
Havaitsin myös voimakkaan korrelaation siinä, että mitä priimiumpi auto, sitä pienempipippeturvaväli.
Ei, ei valkene ollenkaan, miten nopeus liittyisi asiaan. Minulla ei ainakaan ollut pienintäkään ongelmaa ohittaa 20 km/h hitaammin ajavia eikä 1-2 km/h hitaammin ajavia siten, että ohitettavaan jäi useamman sekunnin rako ennen ja jälkeen ohituksen. Ei myöskään ottanut yhtään miehuuden eikä kunnian päälle jäädä ajelemaan hetkeksi pienellä nopeuserolla saavuttamani auton taakse reilun turvavälin päähän, tai painaa vähän lisää kaasua vakkarin lukemaan nähden, riippuen takana tulevasta liikenteestä.Alkaako pikku hiljaa hahmottua miksi ei kannata ajaa hyvin lähelle samaa nopeutta kuin suurin osa muista sankareista motarilla? Koska alinopeutta ajaen keulaa viistetään ihan samanlailla kuin nopeamminkin ajaen, niin selvästi keskivertoa nopeammin ajaen on ylivertaisesti miellyttävin ajonopeus motarilla, vaikka siinä tulee jäykkäniskojen vasurille pyrkijöiden kanssa ongelmia, jos rekkaliikenne on vilkasta. 3-tie on kyllä omien kokemusten perusteella harvinaisen täynnä vajakkeja. Mitä lähemmäksi Tamperetta mennään, niin sen vajaampi meno.
Jännä kun 5v ~100tkm motaria yöllä ja rekoille välkytellyt yhden käden sormien verran. Sen sijaan kanssa autoilijoista joka toinen ei saa pitkiä pois päältä kun tämän ohittaa tai ajaa vastaan.Kaukovalojen käyttöä olisi hyvä kerrata kun pimeä vuodenaika on alkanut.
Ärsyttää:
- Rekkakuskit jotka vaihtavat pitkät pois liian myöhään ja hermostuvat kun räpsäyttää omia valojaan merkiksi
- Rekkakuskit jotka eivät osaa käyttää valoja motarilla
- Urpot jotka pitävät pitkät (ja lisäpitkät) päällä moottoritien sisäkaarteessa
sekä edellisten kohtien kombinaatiot.
Tän kyllä oon huomannut, jatkuva 130 mittarivauhti taulussa kunhan keli on plussalla eikä monsuuni vaivaa niin eipä tarvitse hirveesti miettiä ajaako toinen samaa vauhtia. Toki jotkut silti tulee ohi ja rekkojen kohalla saa venailla kun rajoituksen mukaan ajelijat ohittaa. En ylipäänsä ymmärrä miksi etelässä pitää olla satanen motarilla talvella.Alkaako pikku hiljaa hahmottua miksi ei kannata ajaa hyvin lähelle samaa nopeutta kuin suurin osa muista sankareista motarilla? Koska alinopeutta ajaen keulaa viistetään ihan samanlailla kuin nopeamminkin ajaen, niin selvästi keskivertoa nopeammin ajaen on ylivertaisesti miellyttävin ajonopeus motarilla, vaikka siinä tulee jäykkäniskojen vasurille pyrkijöiden kanssa ongelmia, jos rekkaliikenne on vilkasta. 3-tie on kyllä omien kokemusten perusteella harvinaisen täynnä vajakkeja. Mitä lähemmäksi Tamperetta mennään, niin sen vajaampi meno.
Mitä sä nyt omaan tekemiseesi vaihdoit, kun valitit muiden käytöksestä sinua kohtaanEi, ei valkene ollenkaan, miten nopeus liittyisi asiaan. Minulla ei ainakaan ollut pienintäkään ongelmaa ohittaa 20 km/h hitaammin ajavia eikä 1-2 km/h hitaammin ajavia siten, että ohitettavaan jäi useamman sekunnin rako ennen ja jälkeen ohituksen. Ei myöskään ottanut yhtään miehuuden eikä kunnian päälle jäädä ajelemaan hetkeksi pienellä nopeuserolla saavuttamani auton taakse reilun turvavälin päähän, tai painaa vähän lisää kaasua vakkarin lukemaan nähden, riippuen takana tulevasta liikenteestä.
Jaa että pitäisi itse alkaa perseilemään, koska muutkin? Hieno asenne liikenteen seassa.Mitä sä nyt omaan tekemiseesi vaihdoit, kun valitit muiden käytöksestä sinua kohtaanIhan vapaasti saat körötellä sitä vauhtia kuin haluat, mutta kannattaa nyt tiedostaa, että ohitusperseilystä on mahdollisuus omilla valinnoilla myös päästä eroon.
Hienoa luetun ymmärtämistä sulla tässä. En ole muuta kertonut kuin keinon päästä eroon 95% ohitustaidottomista törpöistä. Toki jos itse saa hoitaa sen ohittamisen, niin eihän silloin tule vaarallisia ohituksiaKvarkin mielestä pitää ajaa lujempaa kuin muut niin ei tule vaarallisia ohituksia. :-D
Sama suomeksi, rennosti ylinopeutta ajaessa rajoitustenmukaan ajavat tulee peräedellä vastaan, joskus vähän tiukempiakin tilanteita jos joku ei huomaa kaistaavaihtessa nopeampaa rentoa matkalaista.Alkaako pikku hiljaa hahmottua miksi ei kannata ajaa hyvin lähelle samaa nopeutta kuin suurin osa muista sankareista motarilla? Koska alinopeutta ajaen keulaa viistetään ihan samanlailla kuin nopeamminkin ajaen, niin selvästi keskivertoa nopeammin ajaen on ylivertaisesti miellyttävin ajonopeus motarilla, vaikka siinä tulee jäykkäniskojen vasurille pyrkijöiden kanssa ongelmia, jos rekkaliikenne on vilkasta. 3-tie on kyllä omien kokemusten perusteella harvinaisen täynnä vajakkeja. Mitä lähemmäksi Tamperetta mennään, niin sen vajaampi meno.
Huomattavasti vähemmän niitä vaaratilanteita tulee, kun itse määrää ohitustahdin siihen nähden, että antaa kaikkien 1 km/h nopeuserolla ohittavien säätää. Ei tosiaan toimi, jos kaikki nostaa nopeutta, näin ei tietysti tosielämässä koskaan tapahdu. Ei turvallisuuden sanelemaa tarvetta ole mitään syytä hävetä, saa vapaasti ehdottaa muun tavan millä AA:n ilmiöistä pääsee eroon. Eipä oikein löydy, jos motaria on pakko ajaa.Sama suomeksi, rennosti ylinopeutta ajaessa rajoitustenmukaan ajavat tulee peräedellä vastaan, joskus vähän tiukempiakin tilanteita jos joku ei huomaa kaistaavaihtessa nopeampaa rentoa matkalaista.
Toisten eteen (oma) koukkiminen ei myöskään häiritse omaa menoa.
Jos kaikki nouddattaisi moista ohjetta , niin matkanteko sujuu mukavast ja turvallisesti ?
Sen uskon että omalla sikailulla voi saada etuja, mutta ei kai sellaista pidä suositella, vaan ennemmin hävetä.
Tarkennetaan nyt sen verran, että pienellä nopeuserolla ohittaneet ja eteen änkeneet olivat selvässä vähemmistössä. Olisiko kolme tuollaista tapausta ollut. Sen sijaan Dynaamisia Tienkäyttäjiä, joiden nopeusero oli luokkaa 20 km/h, tuli jatkuvalla syötöllä aivan liian lähelle eteen ja usein myös taakse.Huomattavasti vähemmän niitä vaaratilanteita tulee, kun itse määrää ohitustahdin siihen nähden, että antaa kaikkien 1 km/h nopeuserolla ohittavien säätää.
Jos et alinopeutta ajanut, niin oman kokeellisen aineiston pohjalta 10 km/h yli alkaa tiputtaa väkeä reilusti pois. Nyt voi tietysti olla, että talvi/kesä vaihtelut rajoituksissa saa porukan sekaisin. Tänä vuonna sattuneista syistä en ole paljon ajanut, mutta edellisinä vuosina talvirajoitukset ovat yllättäneet, kun porukkaa puskee ohi ”vanhasta muistista”. Sama se tietty kesärajoituksiin mentäessä on, porukka ajelee satasta enemmän. Mut eipä noille kiilaajille juuri mitään voi ellei aja tarpeeksi kovaa. Kärryn kanssa ajellessa on kyllä nähnyt, että järjestäen kaikki nopeusryhmät siihen eteen vetää aika härskisti. Nopeimmat jopa vähemmän, kun poimivat marjoja koko ajan vasurilla.Tarkennetaan nyt sen verran, että pienellä nopeuserolla ohittaneet ja eteen änkeneet olivat selvässä vähemmistössä. Olisiko kolme tuollaista tapausta ollut. Sen sijaan Dynaamisia Tienkäyttäjiä, joiden nopeusero oli luokkaa 20 km/h, tuli jatkuvalla syötöllä aivan liian lähelle eteen ja usein myös taakse.
Yksi arjen pienistä nautinnoista näin ammattikuljettajana on kun nämä oman elämänsä räikköset tulee mutkassa vastaan väärää kaistaa helvetinmoista vauhtia ja ajavat melkeen ulos saatuaan paskahalvauksen kun siellä pimeessä mutkassa olikin Scanian keula. Enkä muuten väistä.Nämä samat "sankarit" tulee sitten keskellä tietä mutkassa vastaan kun moottoripyörällä sattuu omalla kaistalla väistämään jotain grand canyon luokan uraa. Vittu että pistää vihaksi aina kun tulee vastaan tuollainen "oikoja" jossain tiukassa mutkassa, jos ei omalla kaistalla pysy niin sitä nopeutta voisi laskea sille tasolle että pystyy pysymään tai kortti pois.
En tiedä onko ohistukaista kuinka virallinen nimi motarilla, mutta ajamisen kannalta sitä käytetään ohittamiseen "hiljaiseen" aikaan, ja ruuhka-aikaan se on ihan ajokaista.Miten saataisiin motarilla vasenta kaistaa junnaavat tajuamaan se että jos ei osata ohittaa, niin turha lähteä siihen vasemmalle kaistalle.
...
Se on OHITUSKAISTA sen takia että siinä on tarkoitus ohittaa eikä ajaa samaan vauhtia kaiken muun liikenteen kanssa.
Eilen taas ajelin xc90 perässä missä nainen ratissa Tuusulanväylällä satasen alueella 90km/h vasenta kaistaa ja siitä oikean puoleisesta autosta ei vain päästy ohi. Sitten kun vilautin valoja niin alkoi kaikki muu paitsi kaasun painaminen ja lopulta kun pääsin ohi oli akka keskari pystyssäMiten saataisiin motarilla vasenta kaistaa junnaavat tajuamaan se että jos ei osata ohittaa, niin turha lähteä siihen vasemmalle kaistalle.
Suomessa olisi hyvä olla vähän Saksaa vastaava maan tapa että ohituskaistalla ollaan mahdollisimman vähän aikaa ja aina jos takaa tulee nopeampi, väistetään pois alta. Oli rajoitusta tai ei ja ajoi takana tuleva ylinopeutta tai ei. Tuo on ehkä suurin yksittäinen vitutusta aiheuttava asia kun aina edessä joku tusaa siinä motarilla vaikka et ajaisikaan mitään tappovauhteja.
Se on OHITUSKAISTA sen takia että siinä on tarkoitus ohittaa eikä ajaa samaan vauhtia kaiken muun liikenteen kanssa.
Se on OHITUSKAISTA sen takia että siinä on tarkoitus ohittaa eikä ajaa samaan vauhtia kaiken muun liikenteen kanssa.
Moottoritiellä ei osoiteta kaistoja eikä siellä ole koskaan tarvetta kääntyä vasemmalle. Tuo parhaiten soveltuva ajokaista pätee oikeastaan vain kaupunkien monikaistaisilla väylillä, jotka eivät ole moottoriteitä.'Ajoneuvolla on ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos jokin ajokaista on ajosuunnassa liikennemerkillä osoitettu tietylle liikennesuunnalle, ajoneuvolla saa ajaa olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.'
Moottoritiellä ei osoiteta kaistoja eikä siellä ole koskaan tarvetta kääntyä vasemmalle. Tuo parhaiten soveltuva ajokaista pätee oikeastaan vain kaupunkien monikaistaisilla väylillä, jotka eivät ole moottoriteitä.
Tuolla alueella on 80 nopeusrajoitusOnhan noita kaistaosoittimia moottoriteillä vähän joka puolella. Tossa yksi esimerkki: Google Maps
Tuolla alueella on 80 nopeusrajoitusOnkos niitä 120 rajoitusalueella kun ei olla ihan keskustassa?
Moottoritiellä ei osoiteta kaistoja eikä siellä ole koskaan tarvetta kääntyä vasemmalle. Tuo parhaiten soveltuva ajokaista pätee oikeastaan vain kaupunkien monikaistaisilla väylillä, jotka eivät ole moottoriteitä.
Kehä 2 ei ole moottoritie ja sillä saa käyttää kumpaa kaistaa haluaa.Mitenhän tulkitaan tuotakin yleensä oikealla ajamisen ja "liikennemerkillä tietylle liikennesuunnalle osoitettu" -sääntöjä? Lähinnä ajatellen esimerkiksi kehä 2:sta. Liikennemerkki osoittaa liikennesuunnat eri kaistoille vasta 500m ennen kaistojen erkanemista toisistaan. Pitääkö siis tuolla 4km pätkällä ajaa oikeaa kaistaa, vaikka tietää alusta alkaen menevänsä vasemmalle? Ja erityisesti jos tuohon kehälle liittyy vasenta kaistaa, niin tuntuisi olevan ristiriidassa tieliikennelain turhat kaistanvaihdot kieltävän kohdan kanssa se, että vaihtaa oikealle kaistalle vaikka on kohta poistumassa vasemmalle?
Varmaan myös olisi liikenteen kannalta sujuvinta, että kaikki menisivät lopulliselle kaistalleen mahdollisimman pian, eikä vasta 500m ennen erkanemista aleta väkisin tunkemaan jo siihen valmiiksi hidastuvaan jonoon.
Ei niin, mutta tieliikennelaissa silti sanotaan, että pitäis ajaa yleensä eniten oikealla olevalla kaistalla.Kehä 2 ei ole moottoritie ja sillä saa käyttää kumpaa kaistaa haluaa.
Sallitaan ajaminen myös muilla kaistoilla, jos se ei aiheuta vaaraa tai haittaa.Ei niin, mutta tieliikennelaissa silti sanotaan, että pitäis ajaa yleensä eniten oikealla olevalla kaistalla.
Voin myöntää, että kerran pelotti ajaa ilta-auringossa, kun ei nähnyt edes edessä ajavaa autoa, tosin nopeutta ei uskaltanut nostaa eikä laskea.Ihan yleisesti kanssa-autoilijat. Vitun vittu.
Taivaalta sataa vettä -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Taivaalta sataa lunta -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Taivaalla paistaa aurinko horisontissa -> ajan 60kmh 80kmh alueella
Tien pinnalla on vettä -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Tien pinnalla on lunta -> ajan 60kmh 80kmh aluuella.
Tuulen nopeus puuskassa 6m/s -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Edessäni ajaa poliisiauto -> Ajan 60kmh 80kmh alueella.
Edessäni on kameratolppa, ajan 70kmh 80kmh alueella -> ajan 60kmh 80kmh alueella
Autossani on vakionopeudensäädin, säädän sen 70mh 80kmh alueella.
OIkeesti, jos näin paljon pelottaa - jääkää kotiin, kulkekaa busseilla tai takseilla. Näitä ajaa henkilöt joita ei pelota ihan yhtä paljon ja jatkuvasti.
Paitsi että Suomessa moottoritiellä ei ole ohituskaistaa, on vain useampia kuin yksi kaista, joista on käytettävä oikeanpuolimmaista vapaata kaistaa. Oikeilla turvaväleillä oikeanpuoleisin kaista on helposti niin täynnä, ettei sinne tarvi puikkia joka ohituksen jälkeen. Jos jollakin takaatulevalla on erityisesti kiire, niin sillä on siniset vilkkuvalot. Muilla tienkäyttäjillä siellä ei ole mitään erityisiä ohitusoikeuksia.
'Ajoneuvolla on ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos jokin ajokaista on ajosuunnassa liikennemerkillä osoitettu tietylle liikennesuunnalle, ajoneuvolla saa ajaa olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.'
Tieliikennelaki 729/2018 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®
Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.www.finlex.fi
Ihan yleisesti kanssa-autoilijat. Vitun vittu.
Taivaalta sataa vettä -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Taivaalta sataa lunta -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Taivaalla paistaa aurinko horisontissa -> ajan 60kmh 80kmh alueella
Tien pinnalla on vettä -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Tien pinnalla on lunta -> ajan 60kmh 80kmh aluuella.
Tuulen nopeus puuskassa 6m/s -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Edessäni ajaa poliisiauto -> Ajan 60kmh 80kmh alueella.
Edessäni on kameratolppa, ajan 70kmh 80kmh alueella -> ajan 60kmh 80kmh alueella
Autossani on vakionopeudensäädin, säädän sen 70mh 80kmh alueella.
OIkeesti, jos näin paljon pelottaa - jääkää kotiin, kulkekaa busseilla tai takseilla. Näitä ajaa henkilöt joita ei pelota ihan yhtä paljon ja jatkuvasti.
Ihan yleisesti kanssa-autoilijat. Vitun vittu.
Taivaalta sataa vettä -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Taivaalta sataa lunta -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Taivaalla paistaa aurinko horisontissa -> ajan 60kmh 80kmh alueella
Tien pinnalla on vettä -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Tien pinnalla on lunta -> ajan 60kmh 80kmh aluuella.
Tuulen nopeus puuskassa 6m/s -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Edessäni ajaa poliisiauto -> Ajan 60kmh 80kmh alueella.
Edessäni on kameratolppa, ajan 70kmh 80kmh alueella -> ajan 60kmh 80kmh alueella
Autossani on vakionopeudensäädin, säädän sen 70mh 80kmh alueella.
OIkeesti, jos näin paljon pelottaa - jääkää kotiin, kulkekaa busseilla tai takseilla. Näitä ajaa henkilöt joita ei pelota ihan yhtä paljon ja jatkuvasti.
Niin no miksi mun pitäisi vaivautua A) koskemaan vakkarin viikseen B) jarruttamaan C) vaihtamaan kaistaa juuri vain sen takia että se seuraava bmw kuski on tulossa 140kmh lasissa talvirajotuksilla konttiin roikkumaan kun ajan valmiiksi jo lähes 120. Jos joku mun eteen liittyy 100kmh ajavana niin annan ainakin sen saatanan tilan suorittaa se ohitus rauhassa. Mulla ei ole mitään motivaatiota alkaa himmaamaan oikealle kaistalle siksi että joku haluaa ajaa kovempaa jos seuraava perse edellä vastaantuleva on jo 100-200m päässä. Eri asia jos ei ole, sittenhän väistäminen on itsestäänselvyys. Ja sitten erikseen on nämä vammaiset joille ei riitä edes kilometri ohitukseen vaikka ensin on hiillostettu perseessä sen edellisen kilsan pituisen autoletkan ohituksessa.Tässä se ongelma varmaan sitten onkin, tehdään lait jotka mahdollisimman tehokkaasti estää minkään tehokkaan ja sujuvan liikkumisen.
Muissa maissa osataan lukea tilanteita mutta täällä on näitä idiootteja jotka ajaa kirjaimellisesti joka tilanteessa lain kirjaimen mukaan vaikka se ei edistäisi kenenkään asiaa ja maalaisjärjellä olisi heti 100 parempaa konstia toimia.
Juur näin, ja sitten mietitään että joskus 40-50v sitten on painettu lappu lattiassa kaiken maailman kuolemanloukuilla. Ihmiset on varmaan vieraantuneet kaikesta mekaniikasta ja fysiikan laeista niin että niitä omia autoja pelätään hullun lailla eikä uskalleta ajaa ellei joku vilkkuvalo kehota painamaan lisää kaasua.
Onko liikenteen määrät kasvaneet huimasti esim viimeisen 20v aikana? Tuntuu että esim joskus 15v sitten sai motarilla kyllä hyvin tilaa aina kun oli kiire. Jos halusi ajella 140 mittarinopeutta, niin ei se mikään ongelma ollut paitsi ehkä pahimpana ruuhka-aikana. Nykypäivänä sitten on taas näitä vakionopeudensäädin 123kmh kohdassa ajelijoita jotka ei reagoi mihinkään ulkopuolisiin ärsykkeisiin. Tyyli on sellainen että sama vaikka tulisi joku juna päälle niin minä en väistä koska ajan lain mukaan ja minulla on oikeus.
Hiljaa ajelu on valinta ja sen harrastajalla on mahdollisuus valita ajeleeko hiljempaa vai lujempaa. "Kaahareilla" tätä mahdollisuutta ei ole kun joku torppaa ne aikeet aina tehokkaasti sitten kuitenkin, nykymaailmassa tätä voisi väittää jopa syrjimiseksi ja tästä voisi loukkaantua.
Koska jos vaikka 3 imbesilliä ajelevat vakkarit päällä sen 116kmh ajavan ohitse 117,118 ja 119kmh, niin ne tukkivat molemmat kaistat kymmenien kilometrien pituudelta.Niin no miksi mun pitäisi vaivautua A) koskemaan vakkarin viikseen B) jarruttamaan C) vaihtamaan kaistaa juuri vain sen takia että se seuraava bmw kuski on tulossa 140kmh lasissa talvirajotuksilla konttiin roikkumaan kun ajan valmiiksi jo lähes 120. Jos joku mun eteen liittyy 100kmh ajavana niin annan ainakin sen saatanan tilan suorittaa se ohitus rauhassa. Mulla ei ole mitään motivaatiota alkaa himmaamaan oikealle kaistalle siksi että joku haluaa ajaa kovempaa jos seuraava perse edellä vastaantuleva on jo 100-200m päässä. Eri asia jos ei ole, sittenhän väistäminen on itsestäänselvyys. Ja sitten erikseen on nämä vammaiset joille ei riitä edes kilometri ohitukseen vaikka ensin on hiillostettu perseessä sen edellisen kilsan pituisen autoletkan ohituksessa.
Tuossa otit hyvin esille , mihin se "hidastelia" väistäisi jos sitä tilaa ei ole.Mulla ei ole mitään motivaatiota alkaa himmaamaan oikealle kaistalle siksi että joku haluaa ajaa kovempaa jos seuraava perse edellä vastaantuleva on jo 100-200m päässä.
Ja sitten erikseen on nämä vammaiset joille ei riitä edes kilometri ohitukseen vaikka ensin on hiillostettu perseessä sen edellisen kilsan pituisen autoletkan ohituksessa.
Koska jos vaikka 3 imbesilliä ajelevat vakkarit päällä sen 116kmh ajavan ohitse 117,118 ja 119kmh, niin ne tukkivat molemmat kaistat kymmenien kilometrien pituudelta.