Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Jos joku tekee noin ahtaaseen väliin tilaa niin voi sitten painaa kaasua kunnollakin ettei sen toisen tarvitse odotella siellä rekan takana.

Tämän takia itsekään en noihin ahtaimpiin väleihin lähde puikkimaan kun ei sieltä pääse pois enää.

Se "hiukan" vauhdin nosto kun voi olla se 1km/h nopeusero ja ohitus on valmis 2km päästä.
Tämä. Jos joku tosiaan väistää ohituskaistalla pois edestä sellaiseen väliin, että meinaa syntyä pussitustilanne, niin kiitän kyllä nostamalla nopeutta ihan reilusti. Toki jos siinä ohituskaistalla on edessä joku niin sitten ei välttämättä onnistu. Pidän kuitenkin aina sen verran turvaväliä, että eteenkin se tilan antaja mahtuu takaisin jos niin päättää tehdä enkä jaksa siitä ärsyyntyä.
 
Ei kun herra VW oli urpo ja lähti hyppimään oikealle kaistalle ja antoi tilaa, tila otettiin käyttöön ja VW sai jäädä taakse.

Se että VW ei ennakoinut ei tarkoita sitä että kun se yht'äkkiä haluaa takaisin vasemmalle kaistalle niin kaikkien on annettava tilaa, ei. VW vaihtaa kaistaa kuten laki määrää ja tässä tapauksessa sen BMW taakse, mitäs lähti vaihtamaan kaistaa.


Ja tämä johtaa siihen, että kaikki ajavat vain vasenta kaistaa kun kukaan ei enää tee tilaa, jos olet erehtynyt olemaan kohtelias ja päästät takaa nopeammin ajavan eteesi.

Silloin kun itse aloitin ajelemaan reilut parikymmentä vuotta sitten, kaikki palasivat oikealle kaistalle ohitettuaan hitaammin etenevän ajoneuvon, nykyään kaikki posottavat vasenta kaistaa 40-50km putkeen etteivät vain jää pussiin oikealle kaistalle, kun mulkerot eivät kuitenkaan tee tilaa

Ja tämä tilanne on nyt johtanut siihen, että röyhkeimmät ohittelee motarilla oikealta ja tunkevat väkisin vasemmanpuoleiselle kaistalle aiheuttaen jarrutuksissa yms, kun eteen tulee se SEMäkisen rekka.

Kyllä on nautinto ajaa Suomessa...
 
Ja tämä johtaa siihen, että kaikki ajavat vain vasenta kaistaa kun kukaan ei enää tee tilaa, jos olet erehtynyt olemaan kohtelias ja päästät takaa nopeammin ajavan eteesi.

Silloin kun itse aloitin ajelemaan reilut parikymmentä vuotta sitten, kaikki palasivat oikealle kaistalle ohitettuaan hitaammin etenevän ajoneuvon, nykyään kaikki posottavat vasenta kaistaa 40-50km putkeen etteivät vain jää pussiin oikealle kaistalle, kun mulkerot eivät kuitenkaan tee tilaa

Ja tämä tilanne on nyt johtanut siihen, että röyhkeimmät ohittelee motarilla oikealta ja tunkevat väkisin vasemmanpuoleiselle kaistalle aiheuttaen jarrutuksissa yms, kun eteen tulee se SEMäkisen rekka.

Kyllä on nautinto ajaa Suomessa...

Muista, kaistan vaihtaja on aina väistämisvelvollinen, mutta tässähän oli kyseessä jono ja jos ei kykene yhtään katsomaan eteenpäin ja ennakoimaan vaan hyppää oikealle kaistalle niin se on voi voi ja ei sieltä ole asiaa takaisin sillä oikeudella että ajoi juuri siinä hetki aikaisemmin. Sitä mennään sitten sinne jonon hännille.

Asiassa on monta puolta ja tilanteet ei ole koskaan samoja, mutta on eri asia mennä 10 auton jonossa vasenta kaistaa kun kahden auton jonossa. Kahden auton jonossa voi helposti antaa takana tulevalle nopeasti tilaa, useamman auton jonossa se ei onnistu, tai tilaa voi antaa, mutta turha kuvitella tulla heti takaisin ja sekin johtuu vain siitä että ihmiset ajaa ilman turvavälejä. Moottoritiellä 100m matkalla menee kolme auto kuin köyhäntalon porsaat jonossa alle 10m päässä toisistaan.:facepalm:

Poliisi kun rupeaisi jokaiselle ilman turvaväliä ajavalle jakamaan sakkoja niin niitä olisi satoja päivässä!
 
Siinä on taas mainio liikennemerkki. Tuohan siis sallii pysäköinnin kaikkialle muualle paitsi tuolle korokkeelle.
Olisitko pysäköinyt tähän paikkaan? – Jasmin teki niin ja sai parkkisakon
No sallii joo, mutta ei tuolla pätkällä ole mitään paikkaa mihin saisi pysäköidä oli merkkiä tai ei. Tuon merkkiyhdistelmän avulla sallitaan juuri tuo pysähtyminen lastauksen ajaksi tuohon korokkeelle, jolloin ajorata, pyöräkaista ja jalkakäytävä pysyvät vapaina jos tuohon jonkun pitää lastaamisen takia pysähtyä.
 
Tämä. Jos joku tosiaan väistää ohituskaistalla pois edestä sellaiseen väliin, että meinaa syntyä pussitustilanne, niin kiitän kyllä nostamalla nopeutta ihan reilusti. Toki jos siinä ohituskaistalla on edessä joku niin sitten ei välttämättä onnistu.
Näin yritinkin, minähän kiihdytin. Mutta vielä kolmannen kerran: koska edessäni oli A, ja pööpöilevä VW-kuski halusi välttämättä kiihdyttää rinnallani niin lopputulos oli että VW jäi pussiin. Kuin myös että minua ei pätkääkään kiinnostanut lähteä hiillostamaan yhtään lähemmäksi A:n takapuskuria.

Otetaan vielä toisesta näkökulmasta sama tilanne. Jos VW olisi jatkanut samaa vauhtia kuin ennen oikealle kaistalle vaihtaessaan, olisin ehtinyt kevyesti VW:n edelle, VW olisi voinut vaihtaa takaisin vasemmalle taakseni täysin ilman mitään jarrutteluja/kaasutteluja ja kaikki olisi sujunut herrasmiesmäisesti.

Tämän paksumpaa rautalankaa en jaksa aiheesta vääntää. Seuraava aihe, kiitos.


Edit. Tätä kirjoittaessani tulikin mieleen. Jospa VW:ssä oli aktiivinen vakkari päällä, eli kun vaihtoi oikealle ja kaistalla oli tilaa, niin jospa vakkari päätti lähteä kiihdyttämään kohti tavoitenopeutta? Se kyllä selittäisi täysin tuon rinnalla kiihdyttämisen.
 
No sallii joo, mutta ei tuolla pätkällä ole mitään paikkaa mihin saisi pysäköidä oli merkkiä tai ei. Tuon merkkiyhdistelmän avulla sallitaan juuri tuo pysähtyminen lastauksen ajaksi tuohon korokkeelle, jolloin ajorata, pyöräkaista ja jalkakäytävä pysyvät vapaina jos tuohon jonkun pitää lastaamisen takia pysähtyä.
Tuo merkkihän ei ole itseasiassa laillinen, mutta tuolla tavalla merkittynä nimenomaan sallitaan pysäköinti kadun reunaan ajoradalle.
Nyt tuo lisäkilpi rajoittaa pysäköintikiellon koskemaan vain ja ainoastaan tuota koroketta.
 
Kuka väistää, kun autoa peruutetaan parkkiruutuun? Sääntö selvä, mutta tilannetajuakin pitää olla

"– Ajoväylältä parkkiruutuun peruutettaessa väistämisvelvollisuus on aina peruuttajalla. Toivoisin kuitenkin autoilijoilta kohteliaisuutta ja tilannetajua, jotta jo peruuttamisen aloittanut autoilija pääsisi ruutuunsa, Oksanen muistuttaa."

Onko joku täällä samaa mieltä IS:n kanssa? Saa näyttää sen pykälän joka näin sanoo.
Voisikohan seuraava pykälä tulla kyseeseen?

20§
Ajoneuvon peruuttaminen ja kääntäminen tiellä

Ajoneuvoa ei saa peruuttaa eikä kääntää tiellä, ellei se voi tapahtua vaaratta ja muita estämättä.
 
Niin? Jos siinä ei olisi merkkiä, niin mihin pysäköisit/pysähtyisit? Pyöräkaistalle, jalkakäytävälle?
Ilman sitä lisäkilpeä pysähtyminen olisi sallittua tuolle korokkeelle ja tien reunaan. Pysäköiminen olisi kummassakin kielletty. Nyt siis pysäköiminenkin on sallittua tielle mutta ei korokkeelle.
 
Ilman sitä lisäkilpeä pysähtyminen olisi sallittua tuolle korokkeelle ja tien reunaan. Pysäköiminen olisi kummassakin kielletty. Nyt siis pysäköiminenkin on sallittua tielle mutta ei korokkeelle.
Ajoradalla on pyöräkaista, siihen ei saa pysäköidä ja pysäyttääkin saa vain mikäli muuta paikkaa ei ole. Tuolla merkkiyhdistelmällä yritetään kertoa, että suunniteltu pysäyttämispaikka on korokkeella.

Kieltämättä hämäävä merkkiyhdistelmä, mutta ei tuollaisen opastuksen toteuttaminen kai muutenkaan onnistu.
 
Ajoradalla on pyöräkaista, siihen ei saa pysäköidä ja pysäyttääkin saa vain mikäli muuta paikkaa ei ole. Tuolla merkkiyhdistelmällä yritetään kertoa, että suunniteltu pysäyttämispaikka on korokkeella.

Kieltämättä hämäävä merkkiyhdistelmä, mutta ei tuollaisen opastuksen toteuttaminen kai muutenkaan onnistu.
Totta että pyöräkaistalle ei saa pysäköidä mutta ajoradalle saa jos sitä ei ole kielletty. Nyt sitä ei ole kielletty.
Lisäksi edelleen tuo ei ole sallittu lisäkilpi pysäköintikieltomerkin kanssa vaan se tarkoittaa seuraavaa:
"Lisäkilvet 844 ja 845 Lisäkilvellä osoitetaan ajoneuvon sijoitus reunakiveen nähden."
845. Pysäköintitapa
 
Tänään lähdin siirtymään letkassa eteenpäin niin ohitettava löysikin sen kaasupolkimen ooppelistansa ja vastaan tulee auto, ei toki lähelläpiti ollut mutta kuitenkin alkaa vituttamaan että eikö sitä vitun poljinta aiemmin ollut ettei tarvi sen perkeleen rekan perässä ajaa. Maantie jossa satasen rajoitus.
 
Mutta eikö pyöräkaista ole osa ajorataa? Miten siis pysäköit tuossa ajoradan oikeaan reunaan pysäköimättä pyöräkaistalle? :tdown:

Onhan tuossa tavallaan perää. Mihin pykälään perustat ettei pyöräkaistalle saa pysäköidä? En muista pyöräkaistasääntöjä ulkoa ja puhelimella ei nyt saa näppärästi lakia selattua. Ja jos pyöräkaista on kevyen liikenteen väyläksi tulkittava niin ei se kuulu autojen ajorataan.
 
Mihin pykälään perustat ettei pyöräkaistalle saa pysäköidä?
Oli tällainen muistikuva, mutta nyt kun vilkaisin TLL:ää niin ei siellä pysäköintikielloissa mainita pyöräkaistaa. Eli joo, ajoradalle saa pysäköidä ja koska pyöräkaista on osa ajorataa (TLL 2 §, kohta 12) niin sen päälle tässä tapauksessa.
 
Onhan tuossa tavallaan perää. Mihin pykälään perustat ettei pyöräkaistalle saa pysäköidä? En muista pyöräkaistasääntöjä ulkoa ja puhelimella ei nyt saa näppärästi lakia selattua. Ja jos pyöräkaista on kevyen liikenteen väyläksi tulkittava niin ei se kuulu autojen ajorataan.
Näytti tuo pyöräkaistalle pysähtyminen olevan kiellettyä, mitä tuossa aiemmin vilkaisin tieliikennelakia, pykälää en muista.
Mutta aika erikoinen hässäkkä tuossa on saatu aikaan.

Korjaus. Tuo olikin uusi tuleva tieliikennelaki missä tuo pysäyttäminen on kiellettyä. Nykyisellä lailla tuo on sallittua.
 
On muuten kerrankin hyvä muutos tulossa, idiottimaista että on ollut sallittua pysäköidä pyöräkaistalle ellei ole erikseen kielletty. Toki eihän niin kukaan täysjärkinen tee, mutta kuitenkin.

Pysähtymisen kanssa olen hieman kahden vaiheilla, riippuu vähän paikasta. Lähinnä lastaus/purku mielessä.
 
On muuten kerrankin hyvä muutos tulossa, idiottimaista että on ollut sallittua pysäköidä pyöräkaistalle ellei ole erikseen kielletty. Toki eihän niin kukaan täysjärkinen tee, mutta kuitenkin.

Pysähtymisen kanssa olen hieman kahden vaiheilla, riippuu vähän paikasta. Lähinnä lastaus/purku mielessä.
Tarkoitat varmaan pysäyttämistä. Eri asia kuin pysähtyminen.
 
Moottoriteiden sankarit, jotka ajavat ensiksi hurjaa vauhtia ja sitten jäävät puskuriin roikkumaan vaikka seuraavaan liittymään on useita kilometrejä ja vasen kaista on tyhjänä! En tiedä, ehkä heillä on jokin pakonomainen tarve ajaa jonkun perässä? En harjoita jarrutestailua taikka jarruvalojen vilkuttelua, mutta saatan ottaa vakionopeuden pois päältä. Siinä sitten vauhti putoaa hiljalleen ja tasaisesti. Yleensä lähtevät ohittamaan vasta kun vauhtini on noin 50-60km/h alhaisempi kuin heidän alkuperäinen vauhtinsa.

Sekin on mielenkiintoista, että ohittamisen jälkeen nämä sankarit ajavat paljon hitaampaa kuin alunperin. Kun minä kiihdytän omaan alkuperäiseen vauhtiini..niin joudun ohittamaan heidät.

Miksi he eivät voi kohdatessa vain siirtyä vasemmalle kaistalle, mennä ohi ja hetken kuluttua palata omalle kaistalle.. muuttamatta vauhtiansa? Kyse ei ole siitä, että he pelkäisivät ajavansa ohi liittymästänsä, koska niistä kerrotaan aina liikennemerkein hyvissä ajoin.
 
Viimeksi muokattu:
Moottoriteiden sankarit, jotka ajavat ensiksi hurjaa vauhtia ja sitten jäävät puskuriin roikkumaan vaikka seuraavaan liittymään on useita kilometrejä ja vasen kaista on tyhjänä! En tiedä, ehkä heillä on jokin pakonomainen tarve ajaa jonkun perässä? En harjoita jarrutestailua taikka jarruvalojen vilkuttelua, mutta saatan ottaa vakionopeuden pois päältä. Siinä sitten vauhti putoaa hiljalleen ja tasaisesti. Yleensä lähtevät ohittamaan vasta kun vauhtini on noin 50-60km/h alhaisempi kuin heidän alkuperäinen vauhtinsa.

Sekin on mielenkiintoista, että ohittamisen jälkeen nämä sankarit ajavat paljon hitaampaa kuin alunperin. Kun minä kiihdytän omaan alkuperäiseen vauhtiini..niin joudun ohittamaan heidät.

Miksi he eivät voi kohdatessa vain siirtyä vasemmalle kaistalle, mennä ohi ja hetken kuluttua palata omalle kaistalle.. muuttamatta vauhtiansa? Kyse ei ole siitä, että he pelkäisivät ajavansa ohi liittymästänsä, koska niistä kerrotaan aina liikennemerkein hyvissä ajoin.
Näitä riittää..

Parhainta ajaa vakkarilla, joku ajelee pitkään perässä, sitten ponnahdetaan ohi, vaihdetaan siihen eteen, jopa jarrutetaan edellä olevan taakse, 10 sekuntia myöhemmin tämän puskuri tulee vastaan ja saa siirtyä ohituskaistalle. Ja vakkari samassa asennossa toki. Samaa tapahtuu pidemmälläkin välillä, vaikka parin kilsan pätkällä. Rajoitus kun nousee 100--->120 niin saa monesti ohittaa samat jampat jotka posotti ohi 100 alueella.

Ei voi ymmärtää. No, harvoin noista haittaakaan on, onhan se hilpeää ohittaa sama auto 5 kertaa jollakin 100km pätkällä.
 
Ihan tosissaanko taas väität ettei auton pysäyttäminen ole pysähtymistä? Mistä tämä harhakäsitys on peräisin?
Laista. Paikoissa jossa on pysäyttäminen kiellettyä, pysähtyminen ei ole(vai ajatko vaikka liikenneympyrässä tai moottoritiellä päin eteesi pysähtynyttä sakkojen pelossa?). Pysäyttäminen lain määritelmissä myös eritelty lyhytaikaiseksi pysäköinniksi esim lastausta varten. Pysähtyminen on liikennetilanteesta johtuva.

Kannattaa lukea noista itsekkin ennenkuin alkaa väittämään.

Tai vielä parempi, kuvaa video jossa ajat tietä jossa on sekä pysäyttämiskieltomerkki ja stop merkki niin että ajat omasta mielestäsi lain mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Laista. Paikoissa jossa on pysäyttäminen kiellettyä, pysähtyminen ei ole(vai ajatko vaikka liikenneympyrässä tai moottoritiellä päin eteesi pysähtynyttä sakkojen pelossa?). Pysäyttäminen lain määritelmissä myös eritelty lyhytaikaiseksi pysäköinniksi esim lastausta varten. Pysähtyminen on liikennetilanteesta johtuva.

Kannattaa lukea noista itsekkin ennenkuin alkaa väittämään.

Tai vielä parempi, kuvaa video jossa ajat tietä jossa on sekä pysäyttämiskieltomerkki ja stop merkki niin että ajat omasta mielestäsi lain mukaan.
Olet ymmärtänyt väärin. Tieliikennelaissa puhutaan pysäyttämisestä ja sillä tarkoitetaan pysähtymistä.
Meinaat lisäksi että jos tiellä on pysättämiskielto sekä pakollinen pysäyttäminen (stop) niin lain noudattaminen on mahdotonta? Ihan oikeesti nyt, ajattele.
Eikä pysäyttämistä ole määritelty miksikään lyhytaikaiseksi pysäköinniksi, laita toki lähde mistä olet tämmöisen käsityksen saanut.
 
Kaikki taitavat olla samaa mieltä, mutta termit ovat vähän hakusalla.

Liikennesäännöt
Tieliikennelaki 26§ Pysäyttäminen

Liikennesäännöt erottavat pysäköinnin ja pysäyttämisen toisistaan. Liikenteestä johtuva pysäyttäminen, (esim. punaiset liikennevalot) ei kuulu kumpaankaan ryhmään ja on aina sallittua.

Pysäyttämisestä on kysymys silloin kun autosta poistuu tai autoon tulee joku henkilö. Pysäyttämistä on myös auton kuormaaminen tai kuorman purkaminen.

Muulloin on kysymys pysäköinnistä, vaikka moottori kävisi ja kuljettaja istuisi autossa.

Oikein pysäköity tai pysäytetty auto on:
Tien suuntaisesti
Tien oikeassa laidassa
Yksisuuntaisella tiellä myös vasemmassa laidassa

Ja sama vielä Finlexistä:

Tieliikennelaki 267/1981 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Pysäyttäminen ja pysäköinti

Ajoneuvon saa tiellä pysäyttää tai pysäköidä vain oikealle puolelle. Yksisuuntaisella tiellä on pysäyttäminen ja pysäköinti myös vasemmalle puolelle tietä sallittu.

Ajoneuvo on pysäytettävä tai pysäköitävä tien suuntaisesti ja mahdollisimman kauas ajoradan keskeltä.

Maitoa kuljettavan ajoneuvon saa taajaman ulkopuolella pysäyttää kaksisuuntaisellakin tiellä myös tien vasemmalle puolelle maitolaiturin kohdalle kuormaamista ja kuorman purkamista varten. Tällöin kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta.
 
Sehän tässä juuri on se ongelma, kun lakitekstissä puhutaan pysäyttämisestä (ajoneuvon) ja puhekielessä puhutaan pysähtymisestä, mutta näillä tarkoitetaan ja ne myös lakiteknisesti ovat sama asia. Ja jossakin on sitten päässyt ilmoille virheellinen ajatus, että kyse olisikin eri asioista, niinkuin mm. Tommykin yrittää väittää.
 
Tampereelta Helsinkiin matkalla ohitin saman auton 9kertaa, 10kertaa ei tullut kun työkaveri oli kirjoittanut lapun "tämä on 9krt kun ohitamme sinut, opettele ajamaan" :rofl:
Ajo-opetus vaiheessa kun ajoin moottoritiellä ohitse autoista, niin 90%:ssa tapauksia ohitettu nosti vauhtia ja meni ohitseni(pl. rekat). Taisin kolmion kanssa aiheuttaa melkoista kaahailua moottoriteillä.

Sama homma toimi myös normaaleilla maanteillä pienemmissä mittakaavoissa.
 
Motarilla (Turuntiellä) tänään ajelin jonkun kymmenen kilometriä lähes samaa vauhtia (eli näköetäisyydellä) ekan sukupolven Saab 9-3:n perässä. En ymmärrä mikä kyseistä miestä vaivasi, kun vaihtoi kaistaa sen parikymmentä kertaa ja ikinä ei näyttänyt vilkkua vaan ampaisi vaan sinne toiselle kaistalle hieman kaasua painaen. Tämä vilkun näyttämättömyys on toki yleistä ja se ei välttämättä itsessään aiheuta vaaratilanteita, mutta kun kyseinen jätkä palasi oikealle kaistalle aina ohitetun nokkaa viistäen. Välillä niin, että juuri ja juuri jää auton mitta väliä, välillä sitten vielä tiukemmin viistäen. Ohitetut sitten reagoivat eri tavoin tuohon yllättävään poukkoiluun: osa pelästyi ja jarrutti, osa laittoi valoshowta pystyyn, osa ei ollut moksiskaan. Pidän joka tapauksessa jo vilkun näyttämättömyyttä osoituksena paskoista ajotaidoista ja siitä, että ei ole millään muotoa läsnä siinä paritonnisen peltilehmän puikoissa, mutta tuo oman auton mittojen hahmottamattomuus siihen päälle niin vois jo kunnolla sakottaa tai ottaa kortin suosiolla pois.

Aikaisemmin tällä viikolla ajelin maaseudulla vanhemman (2014 tai 2015) Volvo XC60 D4 AWD:n perässä. Joku perheenisä siellä muistutti kahdesta kanssa-autoilijoissa ärsyttävästä tavasta. Ensinnäkin nopeus ei ikinä muuttunut vaikka nopeusrajoitus muuttui jolloin sama 70km/h oli lasissa kaikilla nopeusalueilla 40-80km/h. Tämä toki tuolla seudulla liian yleistä, kun poliisikin eksyy paikalle vain kerran vuodessa. Toinen ärsyttävä piirre onkin sitten se sivusuunnassa poispäin mutkasta liikkuminen ennen mutkaa, eli esimerkiksi pieni nykäys vasemmalle (renkaat vastaantulijan kaistalle) ja sitten tiukka käännös oikealle kun mutka on oikealle. Siinä näkee jo takanaliikkujakin, kuinka Volvo huojuu, kun massa on eka pakotettu liikkumaan väärään suuntaan ennen sitä mutkaan taittamista. Tämä jälkimmäinen tapa on mielestäni puhtaasti umpipaskan kuljettajan erityispiirre, koska mitään hyötyä siitä ei saa missään olosuhteissa. Edes puoliperävaunuyhdistelmällä ei tarvitse ottaa noissa mutkissa tilaa vastaantulijoiden kaistalta vaikka ajaisi rajoituksen mukaan.

Nämä molemmat ovat myös varmasti mielestään "keskivertoa parempia kuljettajia", kun osaavat ajaa niin helvetin dynaamisesti.
 
kyllä oli mukava ajella kuopioon vaihteeksi, 100km/h rajotuksen alueella autot menee jonossa 80km/h ja jarruttavat lisää tolppienkohdalla o_O
 
kyllä oli mukava ajella kuopioon vaihteeksi, 100km/h rajotuksen alueella autot menee jonossa 80km/h ja jarruttavat lisää tolppienkohdalla o_O
Sellaista se on. Ei muuta kuin lisää tolppia ja sijoittelu mahdollisimman kauaksi viimeisimmästä nopeusrajoitusmerkistä, niin turvallisuus ja sujuva liikkuminen on taattu. Eiku.
 
Niinpä.

Ajelin yksi ilta kangasalalta lahteenpäin, vissiin liian pimeää kun 20 autoa jonossa, 80 näytti mittari ja tolpan kohdalla 60 (100 alue, 80 alueella mentiin 70 pääosin). Onneksi käännyin hämeenlinnaan siitä possujonosta.

Vaatii jo aika törkeää röyhkeyttä jos haluaisi ajaa rajoituksien sallimaa noilla kamerateillä, 90% kun ajelee alinopeutta viimeistään kameran kohdalla.

Ja sitten pyörii taas iltapuluissa ym. videota kun jotkut kuumakallet kiskoo väkisin ohi pitkästä letkasta henkensä uhalla. Ohittajan tyhmyyttä tuokin ja tietenkin täysin tuomittavaa, mutta ei sikäli vaikeasti ymmärrettävää mistä tuollainen käytös juontaa juurensa.
 
Ainakin Oulun seudun liikenteestä on tullut aivan toivotonta, uskomattomien uuvattien määrä on kasvanut ihan luokattomasti. Omalla 74kW vapaastihengittävällä lussulla saa valoista lähdettäessä aina varoa, ettei liikaa lähene edellä "lähtevän" perää. Ihan poikkeuksetta valoihin valutellaan kahtakymppiä jo satoja metrejä ennen pysähtymistä. Lentokentäntiellä joillakin kestää toista kilometriä nostaa nopeutta 60 -> 80. Eilen Oulu-Ii -välillä muori ajoi seitsemääkymppiä satasen alueella, letka perässä. Toisessa ääripäässä sitten tummanharmaa farkkuastra veti kolmesta autosta ohi keltaisilla ja lähti suoraan ensimmäistä autoa viistäen oikealle liittymään. Moottoritien tietyömailla ajellaan surutta kahdeksaakymppiä 30 rajoituksella.

Ajele sitten näiden keskellä.
 
Ainakin Oulun seudun liikenteestä on tullut aivan toivotonta, uskomattomien uuvattien määrä on kasvanut ihan luokattomasti. Omalla 74kW vapaastihengittävällä lussulla saa valoista lähdettäessä aina varoa, ettei liikaa lähene edellä "lähtevän" perää. Ihan poikkeuksetta valoihin valutellaan kahtakymppiä jo satoja metrejä ennen pysähtymistä. Lentokentäntiellä joillakin kestää toista kilometriä nostaa nopeutta 60 -> 80. Eilen Oulu-Ii -välillä muori ajoi seitsemääkymppiä satasen alueella, letka perässä. Toisessa ääripäässä sitten tummanharmaa farkkuastra veti kolmesta autosta ohi keltaisilla ja lähti suoraan ensimmäistä autoa viistäen oikealle liittymään. Moottoritien tietyömailla ajellaan surutta kahdeksaakymppiä 30 rajoituksella.

Ajele sitten näiden keskellä.
Nomuttakun renkaat kuluu ja bensaa kuluu ja iltalehtikin pitäisi lukea. Ainiin mikäs se rajotus olikaan? No ajetaan varanvuoksi 60km/h.
 
Olin moottoripyörällä valoissa ensimmäisenä olleen takana. Tämä oli ryhmittynyt suoraan menevien ja oikealle kääntyvien kaistalle aivan kiinni vasemmanpuoleiseen kaistaviivaan, eikä vilkku ollut päällä. Itse olin kääntymässä oikealle ja hetken harkitsin, että ryhmityn auton viereen, mutta kypärän sisään asti levinnyt Wunderbaumin katku ja aivan liian leveät ja matalat renkaat soittivat hälytyskelloja. Kuinka ollakaan, valojen vaihtuessa auto koukkasi oikealle.

Seurasin vielä kaksi käännöstä oikealle, ja koko matkan auto ajoi aivan kaistan vasemmassa reunassa. Rallirenkaat vissiin vaikeuttavat kääntymistä liikaa.
 
Niinpä.

Ajelin yksi ilta kangasalalta lahteenpäin, vissiin liian pimeää kun 20 autoa jonossa, 80 näytti mittari ja tolpan kohdalla 60 (100 alue, 80 alueella mentiin 70 pääosin). Onneksi käännyin hämeenlinnaan siitä possujonosta.

Vaatii jo aika törkeää röyhkeyttä jos haluaisi ajaa rajoituksien sallimaa noilla kamerateillä, 90% kun ajelee alinopeutta viimeistään kameran kohdalla.

Ja sitten pyörii taas iltapuluissa ym. videota kun jotkut kuumakallet kiskoo väkisin ohi pitkästä letkasta henkensä uhalla. Ohittajan tyhmyyttä tuokin ja tietenkin täysin tuomittavaa, mutta ei sikäli vaikeasti ymmärrettävää mistä tuollainen käytös juontaa juurensa.

Tämä on niin totta ja ikävä kyllä ittekkin tulee vedettyä melko röyhkeästi letkasta ohi, kun paikka tulee. Mutta kaikki tai ainakin suurin osa noista röyhkeistä ohituksesta olisi vältettävissä, jos turvavälit olisi kunnossa, (ainakin ittellä ohitusnopeudet tippuvat kunnon turvaväleillä) nyt ne eivät pääsääntöisesti ole, niin on hankala/järjetön ohitella auton mittaisiin turvaväleihin auto kerrallaan.
 
Taas pari arjen sankaria oli tänään Länsiväylällä liikenteessä. Ajoin Lauttasaaren kohdalla kohti Ruoholahtea vasenta kaistaa 87km/h vakkarissa (2 viikkoa sitten sain kamera-autosta huomatuksen kotiin, kun samoilla kohdin ajoin 89km/h, lapussa luki 84km/h, en siis viitsi yli ton 87 ajaa). No oikea kaista tukossa n. 75-80km/h eteneviä. Mun perässä ajaa joku valkoinen katumaasturi n.5m päässä. Heti kun oikealla oli n.50m rako, niin sitä kautta ilman vilkkua ohi... Jatkoin vasenta kaistaa, niin eiköhän siellä Audikuski vilkuttele valoja... No heti kun pääsi musta ohi, niin oikealle kaistalle ja Lauttasaaren jälkimmäisestä liittymästä pois. Aivan käsittämätöntä ajamista klo 8 aamuruuhkassa yhdellä Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä tiellä.
 
Tämä on niin totta ja ikävä kyllä ittekkin tulee vedettyä melko röyhkeästi letkasta ohi, kun paikka tulee. Mutta kaikki tai ainakin suurin osa noista röyhkeistä ohituksesta olisi vältettävissä, jos turvavälit olisi kunnossa, (ainakin ittellä ohitusnopeudet tippuvat kunnon turvaväleillä) nyt ne eivät pääsääntöisesti ole, niin on hankala/järjetön ohitella auton mittaisiin turvaväleihin auto kerrallaan.
Joo se olisi mukavaa kun sinne väliin mahtuu eikä kuten yleensä, että saa väkisin survoa väliin ja takana vilkutellaan sitten.

Joskus työmatkalla ajeli joku kanssa 60kmh 80 alueella, joku sen perässä. Lähdin ohittamaan ja sieltä kaempaa kääntyi joku yhtäkkiä vastaantulijan kaistalle ja alkoi ajaa kohti.

Kiskasin sitten vilkun päälle kun en ollut niin tehokkaalla kiesillä liikenteessä, että olisin toisesta enää kerennyt. Ei siihen muutaman metrin rakoon meinannut millään mahtua ja toki valoja vilkuteltiin.
 
Joskus työmatkalla ajeli joku kanssa 60kmh 80 alueella, joku sen perässä. Lähdin ohittamaan ja sieltä kaempaa kääntyi joku yhtäkkiä vastaantulijan kaistalle ja alkoi ajaa kohti.
Tuokin on kyllä väärin. Jos se kääntyjä tuli kolmion takaa, niin väistämisvelvollisuus sillä oli myös sua kohtaan.
 
Tänään joku pysähtyi vihreällä nuolivalolla antamaan pyöräilijälle tietä :facepalm: Toinen taas pysähtyi suoralla tiellä päästämään pyöräilijän yli :facepalm:
 
Minulle tuli ihan uutena tietona tämä Twitter-tili, jonne tulee (vissin automaattisesti) tilannetiedotus Tampereen keskustan ja Rantatunnelin tilanteesta. Kätevää TreLiikenne_keskusta (@TreLiikenne_1) | Twitter
Vielä kun saisivat itse tunnelin toimimaan, tuoltakin näkee aika hyvin, että lähes päivittäin tunneli on väliaikaisesti pois käytöstä ja liikenne ohjautuu keskustan läpi...
 
Minulle tuli ihan uutena tietona tämä Twitter-tili, jonne tulee (vissin automaattisesti) tilannetiedotus Tampereen keskustan ja Rantatunnelin tilanteesta. Kätevää TreLiikenne_keskusta (@TreLiikenne_1) | Twitter
Vielä kun saisivat itse tunnelin toimimaan, tuoltakin näkee aika hyvin, että lähes päivittäin tunneli on väliaikaisesti pois käytöstä ja liikenne ohjautuu keskustan läpi...
Ompa kyllä tiheessä probleemia tuossa röörissä.
Vaikka tulee 1-2krt viikossa siitä suhailtua läpi, niin kertaakaan en ole ongelmiin törmännyt. Parasta koputtaa puuta, päätä tai ees jotain...

Pistämpä tuon tilin seurantaan, tattis.

Edit: Noita @TreLiikenne -tilejä on nähtävästi 5, eri alueilta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 416
Viestejä
4 511 780
Jäsenet
74 368
Uusin jäsen
PerusJantteri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom