Niin joo, kävi pieni ajatusvirhe väsyneenä.Ei. Sitä varten on se varmuusvähennys. Jos ajat 78km/h todellista tutkaan, joka näyttää 3km/h liikaa niin varmuusvähennyksen jälkeen lukemat on..... 78km/h.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Niin joo, kävi pieni ajatusvirhe väsyneenä.Ei. Sitä varten on se varmuusvähennys. Jos ajat 78km/h todellista tutkaan, joka näyttää 3km/h liikaa niin varmuusvähennyksen jälkeen lukemat on..... 78km/h.
On se suhteessa auton kokoon.Mikä on takavetokotterosi tarkka malli, niin voidaan katsoa, onko ero todellisuudessa niin valtava?
Tämä. Jos joku tosiaan väistää ohituskaistalla pois edestä sellaiseen väliin, että meinaa syntyä pussitustilanne, niin kiitän kyllä nostamalla nopeutta ihan reilusti. Toki jos siinä ohituskaistalla on edessä joku niin sitten ei välttämättä onnistu. Pidän kuitenkin aina sen verran turvaväliä, että eteenkin se tilan antaja mahtuu takaisin jos niin päättää tehdä enkä jaksa siitä ärsyyntyä.Jos joku tekee noin ahtaaseen väliin tilaa niin voi sitten painaa kaasua kunnollakin ettei sen toisen tarvitse odotella siellä rekan takana.
Tämän takia itsekään en noihin ahtaimpiin väleihin lähde puikkimaan kun ei sieltä pääse pois enää.
Se "hiukan" vauhdin nosto kun voi olla se 1km/h nopeusero ja ohitus on valmis 2km päästä.
Ei kun herra VW oli urpo ja lähti hyppimään oikealle kaistalle ja antoi tilaa, tila otettiin käyttöön ja VW sai jäädä taakse.
Se että VW ei ennakoinut ei tarkoita sitä että kun se yht'äkkiä haluaa takaisin vasemmalle kaistalle niin kaikkien on annettava tilaa, ei. VW vaihtaa kaistaa kuten laki määrää ja tässä tapauksessa sen BMW taakse, mitäs lähti vaihtamaan kaistaa.
Ja tämä johtaa siihen, että kaikki ajavat vain vasenta kaistaa kun kukaan ei enää tee tilaa, jos olet erehtynyt olemaan kohtelias ja päästät takaa nopeammin ajavan eteesi.
Silloin kun itse aloitin ajelemaan reilut parikymmentä vuotta sitten, kaikki palasivat oikealle kaistalle ohitettuaan hitaammin etenevän ajoneuvon, nykyään kaikki posottavat vasenta kaistaa 40-50km putkeen etteivät vain jää pussiin oikealle kaistalle, kun mulkerot eivät kuitenkaan tee tilaa
Ja tämä tilanne on nyt johtanut siihen, että röyhkeimmät ohittelee motarilla oikealta ja tunkevat väkisin vasemmanpuoleiselle kaistalle aiheuttaen jarrutuksissa yms, kun eteen tulee se SEMäkisen rekka.
Kyllä on nautinto ajaa Suomessa...
No sallii joo, mutta ei tuolla pätkällä ole mitään paikkaa mihin saisi pysäköidä oli merkkiä tai ei. Tuon merkkiyhdistelmän avulla sallitaan juuri tuo pysähtyminen lastauksen ajaksi tuohon korokkeelle, jolloin ajorata, pyöräkaista ja jalkakäytävä pysyvät vapaina jos tuohon jonkun pitää lastaamisen takia pysähtyä.Siinä on taas mainio liikennemerkki. Tuohan siis sallii pysäköinnin kaikkialle muualle paitsi tuolle korokkeelle.
Olisitko pysäköinyt tähän paikkaan? – Jasmin teki niin ja sai parkkisakon
Näin yritinkin, minähän kiihdytin. Mutta vielä kolmannen kerran: koska edessäni oli A, ja pööpöilevä VW-kuski halusi välttämättä kiihdyttää rinnallani niin lopputulos oli että VW jäi pussiin. Kuin myös että minua ei pätkääkään kiinnostanut lähteä hiillostamaan yhtään lähemmäksi A:n takapuskuria.Tämä. Jos joku tosiaan väistää ohituskaistalla pois edestä sellaiseen väliin, että meinaa syntyä pussitustilanne, niin kiitän kyllä nostamalla nopeutta ihan reilusti. Toki jos siinä ohituskaistalla on edessä joku niin sitten ei välttämättä onnistu.
Tuo merkkihän ei ole itseasiassa laillinen, mutta tuolla tavalla merkittynä nimenomaan sallitaan pysäköinti kadun reunaan ajoradalle.No sallii joo, mutta ei tuolla pätkällä ole mitään paikkaa mihin saisi pysäköidä oli merkkiä tai ei. Tuon merkkiyhdistelmän avulla sallitaan juuri tuo pysähtyminen lastauksen ajaksi tuohon korokkeelle, jolloin ajorata, pyöräkaista ja jalkakäytävä pysyvät vapaina jos tuohon jonkun pitää lastaamisen takia pysähtyä.
mutta ei tuolla pätkällä ole mitään paikkaa mihin saisi pysäköidä oli merkkiä tai ei.
Voisikohan seuraava pykälä tulla kyseeseen?Kuka väistää, kun autoa peruutetaan parkkiruutuun? Sääntö selvä, mutta tilannetajuakin pitää olla
"– Ajoväylältä parkkiruutuun peruutettaessa väistämisvelvollisuus on aina peruuttajalla. Toivoisin kuitenkin autoilijoilta kohteliaisuutta ja tilannetajua, jotta jo peruuttamisen aloittanut autoilija pääsisi ruutuunsa, Oksanen muistuttaa."
Onko joku täällä samaa mieltä IS:n kanssa? Saa näyttää sen pykälän joka näin sanoo.
Niin? Jos siinä ei olisi merkkiä, niin mihin pysäköisit/pysähtyisit? Pyöräkaistalle, jalkakäytävälle?Lisäkilpi rajaa kiellon vaikutuksen pelkästään korokkeelle.
Ilman sitä lisäkilpeä pysähtyminen olisi sallittua tuolle korokkeelle ja tien reunaan. Pysäköiminen olisi kummassakin kielletty. Nyt siis pysäköiminenkin on sallittua tielle mutta ei korokkeelle.Niin? Jos siinä ei olisi merkkiä, niin mihin pysäköisit/pysähtyisit? Pyöräkaistalle, jalkakäytävälle?
Ajoradalla on pyöräkaista, siihen ei saa pysäköidä ja pysäyttääkin saa vain mikäli muuta paikkaa ei ole. Tuolla merkkiyhdistelmällä yritetään kertoa, että suunniteltu pysäyttämispaikka on korokkeella.Ilman sitä lisäkilpeä pysähtyminen olisi sallittua tuolle korokkeelle ja tien reunaan. Pysäköiminen olisi kummassakin kielletty. Nyt siis pysäköiminenkin on sallittua tielle mutta ei korokkeelle.
Totta että pyöräkaistalle ei saa pysäköidä mutta ajoradalle saa jos sitä ei ole kielletty. Nyt sitä ei ole kielletty.Ajoradalla on pyöräkaista, siihen ei saa pysäköidä ja pysäyttääkin saa vain mikäli muuta paikkaa ei ole. Tuolla merkkiyhdistelmällä yritetään kertoa, että suunniteltu pysäyttämispaikka on korokkeella.
Kieltämättä hämäävä merkkiyhdistelmä, mutta ei tuollaisen opastuksen toteuttaminen kai muutenkaan onnistu.
Ajoradalle.Niin? Jos siinä ei olisi merkkiä, niin mihin pysäköisit/pysähtyisit? Pyöräkaistalle, jalkakäytävälle?
Totta että pyöräkaistalle ei saa pysäköidä mutta ajoradalle saa jos sitä ei ole kielletty.
Mutta eikö pyöräkaista ole osa ajorataa? Miten siis pysäköit tuossa ajoradan oikeaan reunaan pysäköimättä pyöräkaistalle?Ajoradalle.
Mutta eikö pyöräkaista ole osa ajorataa? Miten siis pysäköit tuossa ajoradan oikeaan reunaan pysäköimättä pyöräkaistalle?
Oli tällainen muistikuva, mutta nyt kun vilkaisin TLL:ää niin ei siellä pysäköintikielloissa mainita pyöräkaistaa. Eli joo, ajoradalle saa pysäköidä ja koska pyöräkaista on osa ajorataa (TLL 2 §, kohta 12) niin sen päälle tässä tapauksessa.Mihin pykälään perustat ettei pyöräkaistalle saa pysäköidä?
Näytti tuo pyöräkaistalle pysähtyminen olevan kiellettyä, mitä tuossa aiemmin vilkaisin tieliikennelakia, pykälää en muista.Onhan tuossa tavallaan perää. Mihin pykälään perustat ettei pyöräkaistalle saa pysäköidä? En muista pyöräkaistasääntöjä ulkoa ja puhelimella ei nyt saa näppärästi lakia selattua. Ja jos pyöräkaista on kevyen liikenteen väyläksi tulkittava niin ei se kuulu autojen ajorataan.
Helvetti jäätyy ennen kuin pysäköintivirhemaksuje perutaan järjettömien merkintöjen perusteella.Siinä on taas mainio liikennemerkki. Tuohan siis sallii pysäköinnin kaikkialle muualle paitsi tuolle korokkeelle.
Olisitko pysäköinyt tähän paikkaan? – Jasmin teki niin ja sai parkkisakon
Tarkoitat varmaan pysäyttämistä. Eri asia kuin pysähtyminen.On muuten kerrankin hyvä muutos tulossa, idiottimaista että on ollut sallittua pysäköidä pyöräkaistalle ellei ole erikseen kielletty. Toki eihän niin kukaan täysjärkinen tee, mutta kuitenkin.
Pysähtymisen kanssa olen hieman kahden vaiheilla, riippuu vähän paikasta. Lähinnä lastaus/purku mielessä.
Näitä riittää..Moottoriteiden sankarit, jotka ajavat ensiksi hurjaa vauhtia ja sitten jäävät puskuriin roikkumaan vaikka seuraavaan liittymään on useita kilometrejä ja vasen kaista on tyhjänä! En tiedä, ehkä heillä on jokin pakonomainen tarve ajaa jonkun perässä? En harjoita jarrutestailua taikka jarruvalojen vilkuttelua, mutta saatan ottaa vakionopeuden pois päältä. Siinä sitten vauhti putoaa hiljalleen ja tasaisesti. Yleensä lähtevät ohittamaan vasta kun vauhtini on noin 50-60km/h alhaisempi kuin heidän alkuperäinen vauhtinsa.
Sekin on mielenkiintoista, että ohittamisen jälkeen nämä sankarit ajavat paljon hitaampaa kuin alunperin. Kun minä kiihdytän omaan alkuperäiseen vauhtiini..niin joudun ohittamaan heidät.
Miksi he eivät voi kohdatessa vain siirtyä vasemmalle kaistalle, mennä ohi ja hetken kuluttua palata omalle kaistalle.. muuttamatta vauhtiansa? Kyse ei ole siitä, että he pelkäisivät ajavansa ohi liittymästänsä, koska niistä kerrotaan aina liikennemerkein hyvissä ajoin.
Ihan tosissaanko taas väität ettei auton pysäyttäminen ole pysähtymistä? Mistä tämä harhakäsitys on peräisin?Tarkoitat varmaan pysäyttämistä. Eri asia kuin pysähtyminen.
Laista. Paikoissa jossa on pysäyttäminen kiellettyä, pysähtyminen ei ole(vai ajatko vaikka liikenneympyrässä tai moottoritiellä päin eteesi pysähtynyttä sakkojen pelossa?). Pysäyttäminen lain määritelmissä myös eritelty lyhytaikaiseksi pysäköinniksi esim lastausta varten. Pysähtyminen on liikennetilanteesta johtuva.Ihan tosissaanko taas väität ettei auton pysäyttäminen ole pysähtymistä? Mistä tämä harhakäsitys on peräisin?
Olet ymmärtänyt väärin. Tieliikennelaissa puhutaan pysäyttämisestä ja sillä tarkoitetaan pysähtymistä.Laista. Paikoissa jossa on pysäyttäminen kiellettyä, pysähtyminen ei ole(vai ajatko vaikka liikenneympyrässä tai moottoritiellä päin eteesi pysähtynyttä sakkojen pelossa?). Pysäyttäminen lain määritelmissä myös eritelty lyhytaikaiseksi pysäköinniksi esim lastausta varten. Pysähtyminen on liikennetilanteesta johtuva.
Kannattaa lukea noista itsekkin ennenkuin alkaa väittämään.
Tai vielä parempi, kuvaa video jossa ajat tietä jossa on sekä pysäyttämiskieltomerkki ja stop merkki niin että ajat omasta mielestäsi lain mukaan.
Tieliikennelaki 26§ Pysäyttäminen
Liikennesäännöt erottavat pysäköinnin ja pysäyttämisen toisistaan. Liikenteestä johtuva pysäyttäminen, (esim. punaiset liikennevalot) ei kuulu kumpaankaan ryhmään ja on aina sallittua.
Pysäyttämisestä on kysymys silloin kun autosta poistuu tai autoon tulee joku henkilö. Pysäyttämistä on myös auton kuormaaminen tai kuorman purkaminen.
Muulloin on kysymys pysäköinnistä, vaikka moottori kävisi ja kuljettaja istuisi autossa.
Oikein pysäköity tai pysäytetty auto on:
Tien suuntaisesti
Tien oikeassa laidassa
Yksisuuntaisella tiellä myös vasemmassa laidassa
Pysäyttäminen ja pysäköinti
Ajoneuvon saa tiellä pysäyttää tai pysäköidä vain oikealle puolelle. Yksisuuntaisella tiellä on pysäyttäminen ja pysäköinti myös vasemmalle puolelle tietä sallittu.
Ajoneuvo on pysäytettävä tai pysäköitävä tien suuntaisesti ja mahdollisimman kauas ajoradan keskeltä.
Maitoa kuljettavan ajoneuvon saa taajaman ulkopuolella pysäyttää kaksisuuntaisellakin tiellä myös tien vasemmalle puolelle maitolaiturin kohdalle kuormaamista ja kuorman purkamista varten. Tällöin kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta.
Ajo-opetus vaiheessa kun ajoin moottoritiellä ohitse autoista, niin 90%:ssa tapauksia ohitettu nosti vauhtia ja meni ohitseni(pl. rekat). Taisin kolmion kanssa aiheuttaa melkoista kaahailua moottoriteillä.Tampereelta Helsinkiin matkalla ohitin saman auton 9kertaa, 10kertaa ei tullut kun työkaveri oli kirjoittanut lapun "tämä on 9krt kun ohitamme sinut, opettele ajamaan"
Sellaista se on. Ei muuta kuin lisää tolppia ja sijoittelu mahdollisimman kauaksi viimeisimmästä nopeusrajoitusmerkistä, niin turvallisuus ja sujuva liikkuminen on taattu. Eiku.kyllä oli mukava ajella kuopioon vaihteeksi, 100km/h rajotuksen alueella autot menee jonossa 80km/h ja jarruttavat lisää tolppienkohdalla
Nomuttakun renkaat kuluu ja bensaa kuluu ja iltalehtikin pitäisi lukea. Ainiin mikäs se rajotus olikaan? No ajetaan varanvuoksi 60km/h.Ainakin Oulun seudun liikenteestä on tullut aivan toivotonta, uskomattomien uuvattien määrä on kasvanut ihan luokattomasti. Omalla 74kW vapaastihengittävällä lussulla saa valoista lähdettäessä aina varoa, ettei liikaa lähene edellä "lähtevän" perää. Ihan poikkeuksetta valoihin valutellaan kahtakymppiä jo satoja metrejä ennen pysähtymistä. Lentokentäntiellä joillakin kestää toista kilometriä nostaa nopeutta 60 -> 80. Eilen Oulu-Ii -välillä muori ajoi seitsemääkymppiä satasen alueella, letka perässä. Toisessa ääripäässä sitten tummanharmaa farkkuastra veti kolmesta autosta ohi keltaisilla ja lähti suoraan ensimmäistä autoa viistäen oikealle liittymään. Moottoritien tietyömailla ajellaan surutta kahdeksaakymppiä 30 rajoituksella.
Ajele sitten näiden keskellä.
Niinpä.
Ajelin yksi ilta kangasalalta lahteenpäin, vissiin liian pimeää kun 20 autoa jonossa, 80 näytti mittari ja tolpan kohdalla 60 (100 alue, 80 alueella mentiin 70 pääosin). Onneksi käännyin hämeenlinnaan siitä possujonosta.
Vaatii jo aika törkeää röyhkeyttä jos haluaisi ajaa rajoituksien sallimaa noilla kamerateillä, 90% kun ajelee alinopeutta viimeistään kameran kohdalla.
Ja sitten pyörii taas iltapuluissa ym. videota kun jotkut kuumakallet kiskoo väkisin ohi pitkästä letkasta henkensä uhalla. Ohittajan tyhmyyttä tuokin ja tietenkin täysin tuomittavaa, mutta ei sikäli vaikeasti ymmärrettävää mistä tuollainen käytös juontaa juurensa.
Joo se olisi mukavaa kun sinne väliin mahtuu eikä kuten yleensä, että saa väkisin survoa väliin ja takana vilkutellaan sitten.Tämä on niin totta ja ikävä kyllä ittekkin tulee vedettyä melko röyhkeästi letkasta ohi, kun paikka tulee. Mutta kaikki tai ainakin suurin osa noista röyhkeistä ohituksesta olisi vältettävissä, jos turvavälit olisi kunnossa, (ainakin ittellä ohitusnopeudet tippuvat kunnon turvaväleillä) nyt ne eivät pääsääntöisesti ole, niin on hankala/järjetön ohitella auton mittaisiin turvaväleihin auto kerrallaan.
Tuokin on kyllä väärin. Jos se kääntyjä tuli kolmion takaa, niin väistämisvelvollisuus sillä oli myös sua kohtaan.Joskus työmatkalla ajeli joku kanssa 60kmh 80 alueella, joku sen perässä. Lähdin ohittamaan ja sieltä kaempaa kääntyi joku yhtäkkiä vastaantulijan kaistalle ja alkoi ajaa kohti.
Tuokin on kyllä väärin. Jos se kääntyjä tuli kolmion takaa, niin väistämisvelvollisuus sillä oli myös sua kohtaan.
Ompa kyllä tiheessä probleemia tuossa röörissä.Minulle tuli ihan uutena tietona tämä Twitter-tili, jonne tulee (vissin automaattisesti) tilannetiedotus Tampereen keskustan ja Rantatunnelin tilanteesta. Kätevää TreLiikenne_keskusta (@TreLiikenne_1) | Twitter
Vielä kun saisivat itse tunnelin toimimaan, tuoltakin näkee aika hyvin, että lähes päivittäin tunneli on väliaikaisesti pois käytöstä ja liikenne ohjautuu keskustan läpi...
Tänään joku pysähtyi vihreällä nuolivalolla antamaan pyöräilijälle tietä Toinen taas pysähtyi suoralla tiellä päästämään pyöräilijän yli