Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

No sallii joo, mutta ei tuolla pätkällä ole mitään paikkaa mihin saisi pysäköidä oli merkkiä tai ei. Tuon merkkiyhdistelmän avulla sallitaan juuri tuo pysähtyminen lastauksen ajaksi tuohon korokkeelle, jolloin ajorata, pyöräkaista ja jalkakäytävä pysyvät vapaina jos tuohon jonkun pitää lastaamisen takia pysähtyä.
Tuo merkkihän ei ole itseasiassa laillinen, mutta tuolla tavalla merkittynä nimenomaan sallitaan pysäköinti kadun reunaan ajoradalle.
Nyt tuo lisäkilpi rajoittaa pysäköintikiellon koskemaan vain ja ainoastaan tuota koroketta.
 
Kuka väistää, kun autoa peruutetaan parkkiruutuun? Sääntö selvä, mutta tilannetajuakin pitää olla

"– Ajoväylältä parkkiruutuun peruutettaessa väistämisvelvollisuus on aina peruuttajalla. Toivoisin kuitenkin autoilijoilta kohteliaisuutta ja tilannetajua, jotta jo peruuttamisen aloittanut autoilija pääsisi ruutuunsa, Oksanen muistuttaa."

Onko joku täällä samaa mieltä IS:n kanssa? Saa näyttää sen pykälän joka näin sanoo.
Voisikohan seuraava pykälä tulla kyseeseen?

20§
Ajoneuvon peruuttaminen ja kääntäminen tiellä

Ajoneuvoa ei saa peruuttaa eikä kääntää tiellä, ellei se voi tapahtua vaaratta ja muita estämättä.
 
Niin? Jos siinä ei olisi merkkiä, niin mihin pysäköisit/pysähtyisit? Pyöräkaistalle, jalkakäytävälle?
Ilman sitä lisäkilpeä pysähtyminen olisi sallittua tuolle korokkeelle ja tien reunaan. Pysäköiminen olisi kummassakin kielletty. Nyt siis pysäköiminenkin on sallittua tielle mutta ei korokkeelle.
 
Ilman sitä lisäkilpeä pysähtyminen olisi sallittua tuolle korokkeelle ja tien reunaan. Pysäköiminen olisi kummassakin kielletty. Nyt siis pysäköiminenkin on sallittua tielle mutta ei korokkeelle.
Ajoradalla on pyöräkaista, siihen ei saa pysäköidä ja pysäyttääkin saa vain mikäli muuta paikkaa ei ole. Tuolla merkkiyhdistelmällä yritetään kertoa, että suunniteltu pysäyttämispaikka on korokkeella.

Kieltämättä hämäävä merkkiyhdistelmä, mutta ei tuollaisen opastuksen toteuttaminen kai muutenkaan onnistu.
 
Ajoradalla on pyöräkaista, siihen ei saa pysäköidä ja pysäyttääkin saa vain mikäli muuta paikkaa ei ole. Tuolla merkkiyhdistelmällä yritetään kertoa, että suunniteltu pysäyttämispaikka on korokkeella.

Kieltämättä hämäävä merkkiyhdistelmä, mutta ei tuollaisen opastuksen toteuttaminen kai muutenkaan onnistu.
Totta että pyöräkaistalle ei saa pysäköidä mutta ajoradalle saa jos sitä ei ole kielletty. Nyt sitä ei ole kielletty.
Lisäksi edelleen tuo ei ole sallittu lisäkilpi pysäköintikieltomerkin kanssa vaan se tarkoittaa seuraavaa:
"Lisäkilvet 844 ja 845 Lisäkilvellä osoitetaan ajoneuvon sijoitus reunakiveen nähden."
845. Pysäköintitapa
 
Tänään lähdin siirtymään letkassa eteenpäin niin ohitettava löysikin sen kaasupolkimen ooppelistansa ja vastaan tulee auto, ei toki lähelläpiti ollut mutta kuitenkin alkaa vituttamaan että eikö sitä vitun poljinta aiemmin ollut ettei tarvi sen perkeleen rekan perässä ajaa. Maantie jossa satasen rajoitus.
 
Mutta eikö pyöräkaista ole osa ajorataa? Miten siis pysäköit tuossa ajoradan oikeaan reunaan pysäköimättä pyöräkaistalle? :tdown:

Onhan tuossa tavallaan perää. Mihin pykälään perustat ettei pyöräkaistalle saa pysäköidä? En muista pyöräkaistasääntöjä ulkoa ja puhelimella ei nyt saa näppärästi lakia selattua. Ja jos pyöräkaista on kevyen liikenteen väyläksi tulkittava niin ei se kuulu autojen ajorataan.
 
Mihin pykälään perustat ettei pyöräkaistalle saa pysäköidä?
Oli tällainen muistikuva, mutta nyt kun vilkaisin TLL:ää niin ei siellä pysäköintikielloissa mainita pyöräkaistaa. Eli joo, ajoradalle saa pysäköidä ja koska pyöräkaista on osa ajorataa (TLL 2 §, kohta 12) niin sen päälle tässä tapauksessa.
 
Onhan tuossa tavallaan perää. Mihin pykälään perustat ettei pyöräkaistalle saa pysäköidä? En muista pyöräkaistasääntöjä ulkoa ja puhelimella ei nyt saa näppärästi lakia selattua. Ja jos pyöräkaista on kevyen liikenteen väyläksi tulkittava niin ei se kuulu autojen ajorataan.
Näytti tuo pyöräkaistalle pysähtyminen olevan kiellettyä, mitä tuossa aiemmin vilkaisin tieliikennelakia, pykälää en muista.
Mutta aika erikoinen hässäkkä tuossa on saatu aikaan.

Korjaus. Tuo olikin uusi tuleva tieliikennelaki missä tuo pysäyttäminen on kiellettyä. Nykyisellä lailla tuo on sallittua.
 
On muuten kerrankin hyvä muutos tulossa, idiottimaista että on ollut sallittua pysäköidä pyöräkaistalle ellei ole erikseen kielletty. Toki eihän niin kukaan täysjärkinen tee, mutta kuitenkin.

Pysähtymisen kanssa olen hieman kahden vaiheilla, riippuu vähän paikasta. Lähinnä lastaus/purku mielessä.
 
On muuten kerrankin hyvä muutos tulossa, idiottimaista että on ollut sallittua pysäköidä pyöräkaistalle ellei ole erikseen kielletty. Toki eihän niin kukaan täysjärkinen tee, mutta kuitenkin.

Pysähtymisen kanssa olen hieman kahden vaiheilla, riippuu vähän paikasta. Lähinnä lastaus/purku mielessä.
Tarkoitat varmaan pysäyttämistä. Eri asia kuin pysähtyminen.
 
Moottoriteiden sankarit, jotka ajavat ensiksi hurjaa vauhtia ja sitten jäävät puskuriin roikkumaan vaikka seuraavaan liittymään on useita kilometrejä ja vasen kaista on tyhjänä! En tiedä, ehkä heillä on jokin pakonomainen tarve ajaa jonkun perässä? En harjoita jarrutestailua taikka jarruvalojen vilkuttelua, mutta saatan ottaa vakionopeuden pois päältä. Siinä sitten vauhti putoaa hiljalleen ja tasaisesti. Yleensä lähtevät ohittamaan vasta kun vauhtini on noin 50-60km/h alhaisempi kuin heidän alkuperäinen vauhtinsa.

Sekin on mielenkiintoista, että ohittamisen jälkeen nämä sankarit ajavat paljon hitaampaa kuin alunperin. Kun minä kiihdytän omaan alkuperäiseen vauhtiini..niin joudun ohittamaan heidät.

Miksi he eivät voi kohdatessa vain siirtyä vasemmalle kaistalle, mennä ohi ja hetken kuluttua palata omalle kaistalle.. muuttamatta vauhtiansa? Kyse ei ole siitä, että he pelkäisivät ajavansa ohi liittymästänsä, koska niistä kerrotaan aina liikennemerkein hyvissä ajoin.
 
Viimeksi muokattu:
Moottoriteiden sankarit, jotka ajavat ensiksi hurjaa vauhtia ja sitten jäävät puskuriin roikkumaan vaikka seuraavaan liittymään on useita kilometrejä ja vasen kaista on tyhjänä! En tiedä, ehkä heillä on jokin pakonomainen tarve ajaa jonkun perässä? En harjoita jarrutestailua taikka jarruvalojen vilkuttelua, mutta saatan ottaa vakionopeuden pois päältä. Siinä sitten vauhti putoaa hiljalleen ja tasaisesti. Yleensä lähtevät ohittamaan vasta kun vauhtini on noin 50-60km/h alhaisempi kuin heidän alkuperäinen vauhtinsa.

Sekin on mielenkiintoista, että ohittamisen jälkeen nämä sankarit ajavat paljon hitaampaa kuin alunperin. Kun minä kiihdytän omaan alkuperäiseen vauhtiini..niin joudun ohittamaan heidät.

Miksi he eivät voi kohdatessa vain siirtyä vasemmalle kaistalle, mennä ohi ja hetken kuluttua palata omalle kaistalle.. muuttamatta vauhtiansa? Kyse ei ole siitä, että he pelkäisivät ajavansa ohi liittymästänsä, koska niistä kerrotaan aina liikennemerkein hyvissä ajoin.
Näitä riittää..

Parhainta ajaa vakkarilla, joku ajelee pitkään perässä, sitten ponnahdetaan ohi, vaihdetaan siihen eteen, jopa jarrutetaan edellä olevan taakse, 10 sekuntia myöhemmin tämän puskuri tulee vastaan ja saa siirtyä ohituskaistalle. Ja vakkari samassa asennossa toki. Samaa tapahtuu pidemmälläkin välillä, vaikka parin kilsan pätkällä. Rajoitus kun nousee 100--->120 niin saa monesti ohittaa samat jampat jotka posotti ohi 100 alueella.

Ei voi ymmärtää. No, harvoin noista haittaakaan on, onhan se hilpeää ohittaa sama auto 5 kertaa jollakin 100km pätkällä.
 
Ihan tosissaanko taas väität ettei auton pysäyttäminen ole pysähtymistä? Mistä tämä harhakäsitys on peräisin?
Laista. Paikoissa jossa on pysäyttäminen kiellettyä, pysähtyminen ei ole(vai ajatko vaikka liikenneympyrässä tai moottoritiellä päin eteesi pysähtynyttä sakkojen pelossa?). Pysäyttäminen lain määritelmissä myös eritelty lyhytaikaiseksi pysäköinniksi esim lastausta varten. Pysähtyminen on liikennetilanteesta johtuva.

Kannattaa lukea noista itsekkin ennenkuin alkaa väittämään.

Tai vielä parempi, kuvaa video jossa ajat tietä jossa on sekä pysäyttämiskieltomerkki ja stop merkki niin että ajat omasta mielestäsi lain mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Laista. Paikoissa jossa on pysäyttäminen kiellettyä, pysähtyminen ei ole(vai ajatko vaikka liikenneympyrässä tai moottoritiellä päin eteesi pysähtynyttä sakkojen pelossa?). Pysäyttäminen lain määritelmissä myös eritelty lyhytaikaiseksi pysäköinniksi esim lastausta varten. Pysähtyminen on liikennetilanteesta johtuva.

Kannattaa lukea noista itsekkin ennenkuin alkaa väittämään.

Tai vielä parempi, kuvaa video jossa ajat tietä jossa on sekä pysäyttämiskieltomerkki ja stop merkki niin että ajat omasta mielestäsi lain mukaan.
Olet ymmärtänyt väärin. Tieliikennelaissa puhutaan pysäyttämisestä ja sillä tarkoitetaan pysähtymistä.
Meinaat lisäksi että jos tiellä on pysättämiskielto sekä pakollinen pysäyttäminen (stop) niin lain noudattaminen on mahdotonta? Ihan oikeesti nyt, ajattele.
Eikä pysäyttämistä ole määritelty miksikään lyhytaikaiseksi pysäköinniksi, laita toki lähde mistä olet tämmöisen käsityksen saanut.
 
Kaikki taitavat olla samaa mieltä, mutta termit ovat vähän hakusalla.

Liikennesäännöt
Tieliikennelaki 26§ Pysäyttäminen

Liikennesäännöt erottavat pysäköinnin ja pysäyttämisen toisistaan. Liikenteestä johtuva pysäyttäminen, (esim. punaiset liikennevalot) ei kuulu kumpaankaan ryhmään ja on aina sallittua.

Pysäyttämisestä on kysymys silloin kun autosta poistuu tai autoon tulee joku henkilö. Pysäyttämistä on myös auton kuormaaminen tai kuorman purkaminen.

Muulloin on kysymys pysäköinnistä, vaikka moottori kävisi ja kuljettaja istuisi autossa.

Oikein pysäköity tai pysäytetty auto on:
Tien suuntaisesti
Tien oikeassa laidassa
Yksisuuntaisella tiellä myös vasemmassa laidassa

Ja sama vielä Finlexistä:

Tieliikennelaki 267/1981 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Pysäyttäminen ja pysäköinti

Ajoneuvon saa tiellä pysäyttää tai pysäköidä vain oikealle puolelle. Yksisuuntaisella tiellä on pysäyttäminen ja pysäköinti myös vasemmalle puolelle tietä sallittu.

Ajoneuvo on pysäytettävä tai pysäköitävä tien suuntaisesti ja mahdollisimman kauas ajoradan keskeltä.

Maitoa kuljettavan ajoneuvon saa taajaman ulkopuolella pysäyttää kaksisuuntaisellakin tiellä myös tien vasemmalle puolelle maitolaiturin kohdalle kuormaamista ja kuorman purkamista varten. Tällöin kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta.
 
Sehän tässä juuri on se ongelma, kun lakitekstissä puhutaan pysäyttämisestä (ajoneuvon) ja puhekielessä puhutaan pysähtymisestä, mutta näillä tarkoitetaan ja ne myös lakiteknisesti ovat sama asia. Ja jossakin on sitten päässyt ilmoille virheellinen ajatus, että kyse olisikin eri asioista, niinkuin mm. Tommykin yrittää väittää.
 
Tampereelta Helsinkiin matkalla ohitin saman auton 9kertaa, 10kertaa ei tullut kun työkaveri oli kirjoittanut lapun "tämä on 9krt kun ohitamme sinut, opettele ajamaan" :rofl:
Ajo-opetus vaiheessa kun ajoin moottoritiellä ohitse autoista, niin 90%:ssa tapauksia ohitettu nosti vauhtia ja meni ohitseni(pl. rekat). Taisin kolmion kanssa aiheuttaa melkoista kaahailua moottoriteillä.

Sama homma toimi myös normaaleilla maanteillä pienemmissä mittakaavoissa.
 
Motarilla (Turuntiellä) tänään ajelin jonkun kymmenen kilometriä lähes samaa vauhtia (eli näköetäisyydellä) ekan sukupolven Saab 9-3:n perässä. En ymmärrä mikä kyseistä miestä vaivasi, kun vaihtoi kaistaa sen parikymmentä kertaa ja ikinä ei näyttänyt vilkkua vaan ampaisi vaan sinne toiselle kaistalle hieman kaasua painaen. Tämä vilkun näyttämättömyys on toki yleistä ja se ei välttämättä itsessään aiheuta vaaratilanteita, mutta kun kyseinen jätkä palasi oikealle kaistalle aina ohitetun nokkaa viistäen. Välillä niin, että juuri ja juuri jää auton mitta väliä, välillä sitten vielä tiukemmin viistäen. Ohitetut sitten reagoivat eri tavoin tuohon yllättävään poukkoiluun: osa pelästyi ja jarrutti, osa laittoi valoshowta pystyyn, osa ei ollut moksiskaan. Pidän joka tapauksessa jo vilkun näyttämättömyyttä osoituksena paskoista ajotaidoista ja siitä, että ei ole millään muotoa läsnä siinä paritonnisen peltilehmän puikoissa, mutta tuo oman auton mittojen hahmottamattomuus siihen päälle niin vois jo kunnolla sakottaa tai ottaa kortin suosiolla pois.

Aikaisemmin tällä viikolla ajelin maaseudulla vanhemman (2014 tai 2015) Volvo XC60 D4 AWD:n perässä. Joku perheenisä siellä muistutti kahdesta kanssa-autoilijoissa ärsyttävästä tavasta. Ensinnäkin nopeus ei ikinä muuttunut vaikka nopeusrajoitus muuttui jolloin sama 70km/h oli lasissa kaikilla nopeusalueilla 40-80km/h. Tämä toki tuolla seudulla liian yleistä, kun poliisikin eksyy paikalle vain kerran vuodessa. Toinen ärsyttävä piirre onkin sitten se sivusuunnassa poispäin mutkasta liikkuminen ennen mutkaa, eli esimerkiksi pieni nykäys vasemmalle (renkaat vastaantulijan kaistalle) ja sitten tiukka käännös oikealle kun mutka on oikealle. Siinä näkee jo takanaliikkujakin, kuinka Volvo huojuu, kun massa on eka pakotettu liikkumaan väärään suuntaan ennen sitä mutkaan taittamista. Tämä jälkimmäinen tapa on mielestäni puhtaasti umpipaskan kuljettajan erityispiirre, koska mitään hyötyä siitä ei saa missään olosuhteissa. Edes puoliperävaunuyhdistelmällä ei tarvitse ottaa noissa mutkissa tilaa vastaantulijoiden kaistalta vaikka ajaisi rajoituksen mukaan.

Nämä molemmat ovat myös varmasti mielestään "keskivertoa parempia kuljettajia", kun osaavat ajaa niin helvetin dynaamisesti.
 
kyllä oli mukava ajella kuopioon vaihteeksi, 100km/h rajotuksen alueella autot menee jonossa 80km/h ja jarruttavat lisää tolppienkohdalla o_O
 
kyllä oli mukava ajella kuopioon vaihteeksi, 100km/h rajotuksen alueella autot menee jonossa 80km/h ja jarruttavat lisää tolppienkohdalla o_O
Sellaista se on. Ei muuta kuin lisää tolppia ja sijoittelu mahdollisimman kauaksi viimeisimmästä nopeusrajoitusmerkistä, niin turvallisuus ja sujuva liikkuminen on taattu. Eiku.
 
Niinpä.

Ajelin yksi ilta kangasalalta lahteenpäin, vissiin liian pimeää kun 20 autoa jonossa, 80 näytti mittari ja tolpan kohdalla 60 (100 alue, 80 alueella mentiin 70 pääosin). Onneksi käännyin hämeenlinnaan siitä possujonosta.

Vaatii jo aika törkeää röyhkeyttä jos haluaisi ajaa rajoituksien sallimaa noilla kamerateillä, 90% kun ajelee alinopeutta viimeistään kameran kohdalla.

Ja sitten pyörii taas iltapuluissa ym. videota kun jotkut kuumakallet kiskoo väkisin ohi pitkästä letkasta henkensä uhalla. Ohittajan tyhmyyttä tuokin ja tietenkin täysin tuomittavaa, mutta ei sikäli vaikeasti ymmärrettävää mistä tuollainen käytös juontaa juurensa.
 
Ainakin Oulun seudun liikenteestä on tullut aivan toivotonta, uskomattomien uuvattien määrä on kasvanut ihan luokattomasti. Omalla 74kW vapaastihengittävällä lussulla saa valoista lähdettäessä aina varoa, ettei liikaa lähene edellä "lähtevän" perää. Ihan poikkeuksetta valoihin valutellaan kahtakymppiä jo satoja metrejä ennen pysähtymistä. Lentokentäntiellä joillakin kestää toista kilometriä nostaa nopeutta 60 -> 80. Eilen Oulu-Ii -välillä muori ajoi seitsemääkymppiä satasen alueella, letka perässä. Toisessa ääripäässä sitten tummanharmaa farkkuastra veti kolmesta autosta ohi keltaisilla ja lähti suoraan ensimmäistä autoa viistäen oikealle liittymään. Moottoritien tietyömailla ajellaan surutta kahdeksaakymppiä 30 rajoituksella.

Ajele sitten näiden keskellä.
 
Ainakin Oulun seudun liikenteestä on tullut aivan toivotonta, uskomattomien uuvattien määrä on kasvanut ihan luokattomasti. Omalla 74kW vapaastihengittävällä lussulla saa valoista lähdettäessä aina varoa, ettei liikaa lähene edellä "lähtevän" perää. Ihan poikkeuksetta valoihin valutellaan kahtakymppiä jo satoja metrejä ennen pysähtymistä. Lentokentäntiellä joillakin kestää toista kilometriä nostaa nopeutta 60 -> 80. Eilen Oulu-Ii -välillä muori ajoi seitsemääkymppiä satasen alueella, letka perässä. Toisessa ääripäässä sitten tummanharmaa farkkuastra veti kolmesta autosta ohi keltaisilla ja lähti suoraan ensimmäistä autoa viistäen oikealle liittymään. Moottoritien tietyömailla ajellaan surutta kahdeksaakymppiä 30 rajoituksella.

Ajele sitten näiden keskellä.
Nomuttakun renkaat kuluu ja bensaa kuluu ja iltalehtikin pitäisi lukea. Ainiin mikäs se rajotus olikaan? No ajetaan varanvuoksi 60km/h.
 
Olin moottoripyörällä valoissa ensimmäisenä olleen takana. Tämä oli ryhmittynyt suoraan menevien ja oikealle kääntyvien kaistalle aivan kiinni vasemmanpuoleiseen kaistaviivaan, eikä vilkku ollut päällä. Itse olin kääntymässä oikealle ja hetken harkitsin, että ryhmityn auton viereen, mutta kypärän sisään asti levinnyt Wunderbaumin katku ja aivan liian leveät ja matalat renkaat soittivat hälytyskelloja. Kuinka ollakaan, valojen vaihtuessa auto koukkasi oikealle.

Seurasin vielä kaksi käännöstä oikealle, ja koko matkan auto ajoi aivan kaistan vasemmassa reunassa. Rallirenkaat vissiin vaikeuttavat kääntymistä liikaa.
 
Niinpä.

Ajelin yksi ilta kangasalalta lahteenpäin, vissiin liian pimeää kun 20 autoa jonossa, 80 näytti mittari ja tolpan kohdalla 60 (100 alue, 80 alueella mentiin 70 pääosin). Onneksi käännyin hämeenlinnaan siitä possujonosta.

Vaatii jo aika törkeää röyhkeyttä jos haluaisi ajaa rajoituksien sallimaa noilla kamerateillä, 90% kun ajelee alinopeutta viimeistään kameran kohdalla.

Ja sitten pyörii taas iltapuluissa ym. videota kun jotkut kuumakallet kiskoo väkisin ohi pitkästä letkasta henkensä uhalla. Ohittajan tyhmyyttä tuokin ja tietenkin täysin tuomittavaa, mutta ei sikäli vaikeasti ymmärrettävää mistä tuollainen käytös juontaa juurensa.

Tämä on niin totta ja ikävä kyllä ittekkin tulee vedettyä melko röyhkeästi letkasta ohi, kun paikka tulee. Mutta kaikki tai ainakin suurin osa noista röyhkeistä ohituksesta olisi vältettävissä, jos turvavälit olisi kunnossa, (ainakin ittellä ohitusnopeudet tippuvat kunnon turvaväleillä) nyt ne eivät pääsääntöisesti ole, niin on hankala/järjetön ohitella auton mittaisiin turvaväleihin auto kerrallaan.
 
Taas pari arjen sankaria oli tänään Länsiväylällä liikenteessä. Ajoin Lauttasaaren kohdalla kohti Ruoholahtea vasenta kaistaa 87km/h vakkarissa (2 viikkoa sitten sain kamera-autosta huomatuksen kotiin, kun samoilla kohdin ajoin 89km/h, lapussa luki 84km/h, en siis viitsi yli ton 87 ajaa). No oikea kaista tukossa n. 75-80km/h eteneviä. Mun perässä ajaa joku valkoinen katumaasturi n.5m päässä. Heti kun oikealla oli n.50m rako, niin sitä kautta ilman vilkkua ohi... Jatkoin vasenta kaistaa, niin eiköhän siellä Audikuski vilkuttele valoja... No heti kun pääsi musta ohi, niin oikealle kaistalle ja Lauttasaaren jälkimmäisestä liittymästä pois. Aivan käsittämätöntä ajamista klo 8 aamuruuhkassa yhdellä Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä tiellä.
 
Tämä on niin totta ja ikävä kyllä ittekkin tulee vedettyä melko röyhkeästi letkasta ohi, kun paikka tulee. Mutta kaikki tai ainakin suurin osa noista röyhkeistä ohituksesta olisi vältettävissä, jos turvavälit olisi kunnossa, (ainakin ittellä ohitusnopeudet tippuvat kunnon turvaväleillä) nyt ne eivät pääsääntöisesti ole, niin on hankala/järjetön ohitella auton mittaisiin turvaväleihin auto kerrallaan.
Joo se olisi mukavaa kun sinne väliin mahtuu eikä kuten yleensä, että saa väkisin survoa väliin ja takana vilkutellaan sitten.

Joskus työmatkalla ajeli joku kanssa 60kmh 80 alueella, joku sen perässä. Lähdin ohittamaan ja sieltä kaempaa kääntyi joku yhtäkkiä vastaantulijan kaistalle ja alkoi ajaa kohti.

Kiskasin sitten vilkun päälle kun en ollut niin tehokkaalla kiesillä liikenteessä, että olisin toisesta enää kerennyt. Ei siihen muutaman metrin rakoon meinannut millään mahtua ja toki valoja vilkuteltiin.
 
Joskus työmatkalla ajeli joku kanssa 60kmh 80 alueella, joku sen perässä. Lähdin ohittamaan ja sieltä kaempaa kääntyi joku yhtäkkiä vastaantulijan kaistalle ja alkoi ajaa kohti.
Tuokin on kyllä väärin. Jos se kääntyjä tuli kolmion takaa, niin väistämisvelvollisuus sillä oli myös sua kohtaan.
 
Tänään joku pysähtyi vihreällä nuolivalolla antamaan pyöräilijälle tietä :facepalm: Toinen taas pysähtyi suoralla tiellä päästämään pyöräilijän yli :facepalm:
 
Minulle tuli ihan uutena tietona tämä Twitter-tili, jonne tulee (vissin automaattisesti) tilannetiedotus Tampereen keskustan ja Rantatunnelin tilanteesta. Kätevää TreLiikenne_keskusta (@TreLiikenne_1) | Twitter
Vielä kun saisivat itse tunnelin toimimaan, tuoltakin näkee aika hyvin, että lähes päivittäin tunneli on väliaikaisesti pois käytöstä ja liikenne ohjautuu keskustan läpi...
 
Minulle tuli ihan uutena tietona tämä Twitter-tili, jonne tulee (vissin automaattisesti) tilannetiedotus Tampereen keskustan ja Rantatunnelin tilanteesta. Kätevää TreLiikenne_keskusta (@TreLiikenne_1) | Twitter
Vielä kun saisivat itse tunnelin toimimaan, tuoltakin näkee aika hyvin, että lähes päivittäin tunneli on väliaikaisesti pois käytöstä ja liikenne ohjautuu keskustan läpi...
Ompa kyllä tiheessä probleemia tuossa röörissä.
Vaikka tulee 1-2krt viikossa siitä suhailtua läpi, niin kertaakaan en ole ongelmiin törmännyt. Parasta koputtaa puuta, päätä tai ees jotain...

Pistämpä tuon tilin seurantaan, tattis.

Edit: Noita @TreLiikenne -tilejä on nähtävästi 5, eri alueilta.
 
Jos se ohitus on alkanut ennen sun kääntymistä tielle, kyllä.

Haluaisitko perustella tuon jotenkin?

Vaikka kolmion vaikutusalueen kautta. Montako metriä risteyksestä ja päteekö jonkun pykälän mukaan siihen jos joku ajaa tietä väärään suuntaan jne...

Mites jos sen 100metrin matkalla on mutka joka estää näkemään tuota ohittajaa risteykseltä asti? ;)

Jos et löydä lakiteksteistä perusteita niin oikeuden ennakkopäätös vastaavasta tilanteesta käy myös perusteeksi.
 
Tuokin on kyllä väärin. Jos se kääntyjä tuli kolmion takaa, niin väistämisvelvollisuus sillä oli myös sua kohtaan.
Juu väistäähän sen olisi kuulunut, mutta enpä minäkään kys. autoa nähnyt ohitukseen lähtiessä

Eikä tuossa kohtaa tosiaan ole ohituskieltoa.

Ai tilanteessa että käännyt tielle kolmion takaa oikealle ja sata metriä tämän jälkeen joku tulee vastaan väärää puolta tietä?
Jos näet kolmion takaa jonkun ohittavan niin olet väistämisvelvollinen siinä missä muutenkin.

Haluaisitko perustella tuon jotenkin?

Vaikka kolmion vaikutusalueen kautta. Montako metriä risteyksestä ja päteekö jonkun pykälän mukaan siihen jos joku ajaa tietä väärään suuntaan jne...

Mites jos sen 100metrin matkalla on mutka joka estää näkemään tuota ohittajaa risteykseltä asti? ;)

Jos et löydä lakiteksteistä perusteita niin oikeuden ennakkopäätös vastaavasta tilanteesta käy myös perusteeksi.
Niin, tuossakaan ei tosiaan kys. kaveria siellä risteyksessä näkynyt kun lähdin ohittamaan, eli se on tullut sinne ohituksen aikana ja lähtenyt ajamaan kohti.

Sinänsä harvinainen tilanne mietin sitä itsekin aikani, että mistä se oikein sinne tupsahti. Tuo risteys ilmeisesti semmoisessa kulmassa, että sitä ei oikein nähnyt, vaikka koko muu suora olikin tyhjänä.
 
Haluaisitko perustella tuon jotenkin?

Vaikka kolmion vaikutusalueen kautta. Montako metriä risteyksestä ja päteekö jonkun pykälän mukaan siihen jos joku ajaa tietä väärään suuntaan jne...

Mites jos sen 100metrin matkalla on mutka joka estää näkemään tuota ohittajaa risteykseltä asti? ;)

Jos et löydä lakiteksteistä perusteita niin oikeuden ennakkopäätös vastaavasta tilanteesta käy myös perusteeksi.
Liikenneasetus 3. luku 14 § sanoi:
Merkki 231

Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta.

Yhtälailla se ohitukseen käytettävä kaista on "risteävää tietä".

Tieliikenneasetus 182/1982 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®

Mutkan tapauksessa lakia rikkoo ohittaja, koska
Tieliikennelaki 2. luku 18 § Ohituskiellot sanoi:
Ohitus, johon käytetään vastaan tulevan liikenteen puolta, on kielletty:

1) näkyvyyden ollessa mäenharjan tai kaarteen vuoksi tai muusta syystä turvalliseen ohitukseen riittämätön;
Tällöin näkyvyys on kaarteen vuoksi riittämätön.

Lisäksi samassa laissa sanotaan:
Ohituskielto ei koske risteystä, jossa risteävä tie on polku, tilustie tai muu vähäinen tie, eikä taajaman ulkopuolella muuta kuin liikennemerkistä ilmenevää risteystä.
 
Taas pari arjen sankaria oli tänään Länsiväylällä liikenteessä. Ajoin Lauttasaaren kohdalla kohti Ruoholahtea vasenta kaistaa 87km/h vakkarissa (2 viikkoa sitten sain kamera-autosta huomatuksen kotiin, kun samoilla kohdin ajoin 89km/h, lapussa luki 84km/h, en siis viitsi yli ton 87 ajaa). No oikea kaista tukossa n. 75-80km/h eteneviä. Mun perässä ajaa joku valkoinen katumaasturi n.5m päässä. Heti kun oikealla oli n.50m rako, niin sitä kautta ilman vilkkua ohi... Jatkoin vasenta kaistaa, niin eiköhän siellä Audikuski vilkuttele valoja... No heti kun pääsi musta ohi, niin oikealle kaistalle ja Lauttasaaren jälkimmäisestä liittymästä pois. Aivan käsittämätöntä ajamista klo 8 aamuruuhkassa yhdellä Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä tiellä.
Jos sun edessäs oli iso rako pk-seudun mittapuun mukaan, niin porukka tulkitsee sinut helposti vasemman kaistan mulkuksi ja provosoituu. Sit näkee just noita kenellä menee hermot ja tekevät jotain typerää. 82 km/h todellista on tuossa aika vähän, kun joku keskinopeusseuranta näyttää noilla main helposti 90-100 km/h, tosin ruuhka-aikaan lienee vähän vähemmän. Käytännössä oon todennut, että helpoimmalla pääsee ajamalla possujunan vauhtia oikealla, jos ei kiinnosta kaahata. Tosin 1-tiellä ja 100/120 km/h rajoituksilla ongelmaksi muodostuu rekat yms. tukot. Yleensä tuolloin on "onneksi" molemmat kaistat ihan piukassa ja ei tarvitse valita. Toki tämäkään ei joitain tapauksia estä hinaamassa metrin päässä perseessä kiinni...
 
Jos sun edessäs oli iso rako pk-seudun mittapuun mukaan, niin porukka tulkitsee sinut helposti vasemman kaistan mulkuksi ja provosoituu. Sit näkee just noita kenellä menee hermot ja tekevät jotain typerää. 82 km/h todellista on tuossa aika vähän, kun joku keskinopeusseuranta näyttää noilla main helposti 90-100 km/h, tosin ruuhka-aikaan lienee vähän vähemmän. Käytännössä oon todennut, että helpoimmalla pääsee ajamalla possujunan vauhtia oikealla, jos ei kiinnosta kaahata. Tosin 1-tiellä ja 100/120 km/h rajoituksilla ongelmaksi muodostuu rekat yms. tukot. Yleensä tuolloin on "onneksi" molemmat kaistat ihan piukassa ja ei tarvitse valita. Toki tämäkään ei joitain tapauksia estä hinaamassa metrin päässä perseessä kiinni...
Käsittääkseni vasen kaista ruuhka-aikaan muuttuu normaaliksi kaistaksi, jotta mahdollisimman paljon autoja pääsee etenemään? Eli vasen kaista ei ruuhka-aikaan ole ohituskaista. Eli sitä saa käyttää siinä missä oikeaakin...
 
Käsittääkseni vasen kaista ruuhka-aikaan muuttuu normaaliksi kaistaksi, jotta mahdollisimman paljon autoja pääsee etenemään? Eli vasen kaista ei ruuhka-aikaan ole ohituskaista. Eli sitä saa käyttää siinä missä oikeaakin...
Ei se mihinkään muutu, vaan jos oikea kaista ei ole vapaa, voi käyttää vasenta kaistaa. Joillakin nyt vaan on sellainen kuvitelma, että vasemmalla pitäisi ajaa vähintään heidän valitsemaansa nopeutta. Jos oikealla kaistalla on muka niin paljon tilaa, että sinne pitäisi siirtyä, takaa tuleva voi aivan hyvin ohittaa sitä kaistaa käyttäen.
 
Käsittääkseni vasen kaista ruuhka-aikaan muuttuu normaaliksi kaistaksi, jotta mahdollisimman paljon autoja pääsee etenemään? Eli vasen kaista ei ruuhka-aikaan ole ohituskaista. Eli sitä saa käyttää siinä missä oikeaakin...
Eihän se länärillä nyt muutenkaan varsinainen ohituskaista ole varsinkaan Helsingin päässä, jossa se haarautuu. Eli kyllä sillä saa ajaa. Kommentoin vain sitä, että sinun oma käytöksesi on saattanut provosoida ko. perseilyä, kun useampikin arjen sankari on ärsyyntynyt. Vrt. en muista (aamu)ruuhkassa ajaessani, että kertaakaan olisi valoja vilkuteltu tai oikealta koukkaamalla ohitettu. Sen sijaan muistan hyvin, että tunnelma 1-tiellä on ollut joskus jonossa kireän oloinen, kun joku on körötellyt menemään vasuria satojen metrien tyhjä väylä edessä. Tämä on vähän samanlainen tilanne kuin manskulla pyöräily ruuhka-aikaan. Kyllähän sitä saa lain mukaan tehdä, mutta tempauksen kannattavuus on eri asia jos omaa turvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta arvostaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 090
Viestejä
4 618 350
Jäsenet
75 991
Uusin jäsen
Fimapaperit

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom