Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ei ollut kyse karsimisesta vaan siitä että kun sulla on riittävästi toistoa työlle x niin siihen kannattaa ostaa tai kehittää työkalu tai toimintamalli. Suomessa on sen verran vähän töitä ja työmaiden vaihtelu suurta, niin eipä ne vakioratkaisut kauhean pitkälle kanna kun vertaa johonkin Saksaan missä painitaan ihan eri sarjassa.

Tldr täällä tehdään enemmän asioita käsin ja työmaalla, jos olisi enemmän töitä niin olis varaa kehittää hommia toiseen suuntaan. Tämä on todella pieni maa joten vertailu johonkin Saksaan on lähinnä hassua.
Niin? Edelleen, se infra on joka tapauksessa oltava ja jos ei sitä vain osata tehdä hyvin, niin se kertoo vain siitä ettei sitä osata tehdä hyvin. Joka on juuri se epäkohta jonka toin esille.

Jos syy on volyymissa niin sitten on. Jos vajaa työmäärä johtaa siihen, että urakoitsija lypsää työtä pitämällä kenttää 90 % tyhjillään vaikkapa betoninkuivaamisen nimessä, vaikka todellisuudessa homman voisi hoitaa puolet nopeammin, niin ei minua ainakaan autoilijana lämmitä ajaa kahta vuotta tarpeettoman sikaanin läpi jos se on siinä vain siksi, ettei Suomessa ole "tarpeeksi volyymiä" hoitaa hommaa nopeammin valmiiksi.
 
Koko kesän tunnollisesti ajellut rajoitusten (50) mukaan Tampereen ratikkasillan työmaan alitse (motarilla Hervannan valtaväylän kohdilla), kironnut kusipäitä jotka ajavat tuplanopeutta, ja unelmoinut tällaisesta:



Siinä ei sillan teossa kauaa nokka tuhise :)
 
Kyllä minä silti uskon, että enemmän työn laatuun vaikuttaa maan tapa kuin eri käyrää kulkevat investointikustannukset. Ei yksi kiinalainen kone riitä muuttamaan tätä mielipidettä, josta kyllä mielelläni luovun jos tilalle saadaan parempaa mutua. Volyymi varmasti vaikuttaa jossain määrin, mutta ei selitä viikkoja ja kilometrejä työmaan jälkeen roikkuvia alennettuja nopeuksia.

Viimeisin viestisi ei anna aihetta odottaa kauhean hedelmällistä jatkoa tälle.
 
Ihme vänkäystä taas täällä. Näkeehän noita tarpeettomia alennettuja "työmaarajoituksia" joka kesä. Työmaa on joko jo päättynyt, tai siellä ei muuten vain tapahdu yhtään mitään, mutta silti pitää ajaa 30km/h alueen ohi, kun ketään ei nappaa peittää rajoituksia silloin kun niitä ei tarvita. En tiedä miksi niiden peittäminen/poistaminen on niin helkutin vaikeaa, mutta melkoisesti ne kuitenkin ahdistavat ja aiheuttavat helposti massoille sellaisen fiiliksen, että paskaako niistä sitten välittämään muutenkaan.
 
Suomessa joutuu laittamaan alennetun nopeusrajoituksen jo senkin takia jos kaistamaalaukset puuttuu työmaan ollessa muuten ihan valmis. Tervetuloa byroslaviaan.

Tätä tuli kyllä itsekin hämmästeltyä pari viikkoa sitten Turunväylällä välillä Veikkola - Kehä III Helsingin suuntaan. Miten se tie yhtäkkiä muuttuu "turvattomammaksi" kun onkin vähän vajavaisemmat kaistamerkinnät. Merkinnät oli silloin semmoisia lähinnä spray-maalilla sutaistuja kapeita pieniä viiruja. Muistaakseni rajoitus ei kuitenkaan ollut laskettu kuin 120->100. Kai siinä halutaan varmistaa ettei joku luule että onkin yksi kaista tai jotain...
 
Siksi koska vaikka työmaalla ei ole ketään niin rajoitukset on oltava paikallaan jos se on edelleen työmaa. Jos puuttuu kaide, jos puuttuu ajoratamerkintöjä, jos on sitä ja tätä ja tota.

Aina kauhea ulina työmiesten laiskuudesta kun totuus on se että ELY:n tarkastaja sitä vaatii.

Kunnan ja kaupungin työmaat on sitten ihan oma viidakkonsa josta ei kyllä kiinnosta ottaa selvää. Siinä on vielä enemmän jonkun mielestä "turhia" sääntöjä.
Joo, byrokratiaa on, mutta ei se tee tästä yhtään sen hyväksyttävämpää ja työmiesten laiskuutta se on siltikin. Ei ehkä aina niiden tietyömaan työmiesten laiskuutta, vaan virkamiesten. Tämä on taas tätä "sääntösuomea", jossa ei ole yhtään mitään järkeä.
 
Mikähän selittää sen, että 8-tiellä on 100 kmh rajoitus vaikka on uusi ja täysin valmis moottoritie Raisiosta eteenpäin?
 
Mikähän selittää sen, että 8-tiellä on 100 kmh rajoitus vaikka on uusi ja täysin valmis moottoritie Raisiosta eteenpäin?

Viranomaisen typeryys. Siellä on heidän mielestään niin paljon liittymiä, mäkiä, kaarteita ja mitä lienee, että siellä ei voi turvallisesti ajaa kuin 100 km/h. Perustelu on sinänsä ontuva, koska Turku-Helsinki motarilla on Helsingin päässä aivan helvetin paljon enemmän liittymiä, mäkiä, mutkia ja kaarteita kuin tuolla 8-tiellä, mutta siellä saa kyllä rauhassa paukuttaa 120 km/h...

Vt 8:n ja tietyömaiden nopeusrajoituksista

Valtatie 8:n yleis- ja tiesuunnitelmavaiheessa on alueen sidosryhmien kanssa laajan vuoropuhelun kautta määritetty hankkeen tavoitteet. Raisio–Nousiainen-osuus on suunniteltu ja toteutettu niin sanottuna kaupunkimoottoritienä, jossa muun muassa eritasoliittymiä on sallittu huomattavasti tiheämpään kuin maaseutumoottoriteille (esim. E18 Turku–Helsinki).

Suunnitteluohjeissa annetaan määräyksiä koskien esimerkiksi tien leveyttä, liittymätiheyttä sekä tien kaarteita ja mäkiä, jotka yhdessä liikennemäärän kanssa määräävät moottoritiellä käytettävän nopeusrajoituksen. Ohjeiden keskeisenä lähtökohtana on tienkäyttäjien turvallisuus.

Suunnitteluvaiheessa edellä mainittujen tekijöiden perusteella tien nopeusrajoitukseksi on määritetty 100 km/h. Rakennusvaiheessa olemme tämän perusteella suunnitelleet tuon nopeustason sallimat rakenneratkaisut.
 
Siksi koska vaikka työmaalla ei ole ketään niin rajoitukset on oltava paikallaan jos se on edelleen työmaa. Jos puuttuu kaide, jos puuttuu ajoratamerkintöjä, jos on sitä ja tätä ja tota.

Aina kauhea ulina työmiesten laiskuudesta kun totuus on se että ELY:n tarkastaja sitä vaatii.
Äitini on ELY-keskuksella myöntämässä tietyntyyppisille työmaille lupia ja hänkin ihmettelee unohtuneita rajoituskylttejä. Niistä kyllä kuulemma muistutellaan urakoitsijaa jos valituksia tulee, mutta ei niitä aktiivisesti valvota. Pitäisi varmaan valvoa.

Jos ajoratamerkinnät tai muut vastaavat puuttuvat, nopeus saa olla korkeintaan 80 km/h. Ei 60 tai 30.
 
Viranomaisen typeryys. Siellä on heidän mielestään niin paljon liittymiä, mäkiä, kaarteita ja mitä lienee, että siellä ei voi turvallisesti ajaa kuin 100 km/h. Perustelu on sinänsä ontuva, koska Turku-Helsinki motarilla on Helsingin päässä aivan helvetin paljon enemmän liittymiä, mäkiä, mutkia ja kaarteita kuin tuolla 8-tiellä, mutta siellä saa kyllä rauhassa paukuttaa 120 km/h...
Tuntuu tuolla olevan monelle hyvin vaikeaa se sataseen kiihdytyskin, hyvä vaan että on jätetty rajoitus tuollaiseksi niin ei tarvitse enempää jarrutella päätietä ajaessa. Itse tuossa tulee ajettua joka viikko useita kertoja ja usein näkee mökkireissuautoilijoiden kaasupolkimen kanssa ihmettelyä liittymissä. Raision ABC:n jälkeen tosin liittymät ovat harvassa niin sinne olisi voinut hieman pidempää kiihdytyskaistaa rakentaa ja ruuhka-aikojen ulkopuolella vaihtuva rajoitus sinne 120km/h.

E18 Hki pääty on omituista mutkapätkää ja rajoituksen voisikin laskea, ei siellä porukka tunnu ajavankaan yli sataa kun ilman turvavälejä ei nää edes sitä seuraavaa kaarretta, omituisen ajokyvytöntä sakkia siellä päin.
 
Viimeksi muokattu:
...valitettavan usein rajoitus päättyy -merkki jää laittamatta ja sitten tulee aika pian palautetta että muuten hyvä mutta 50 km/h alue jatkuu 10 kilsaa.
Tästä tulikin mieleen, että alkukesästä ajeltiin aika paljon mm. Sloveniassa ja Kroatiassa ja molemmissa näistä on selvästi tapana, että moottoriteilläkään ei tietöiden/tiemerkintöjen vuoksi määriteltyä hetkellistä nopeusrajoitusta koskaan päätetä, vaan se päättyy automaattisesti sitten kun kyseinen tietyö on ohitettu. En tiedä onko tällaiselle siellä jotain paikallisia lakipykäliä, mutta näin se kuitenkin siellä menee.

Varmaan 20 kertaa oli aika epävarma olo vallitsevasta rajoituksesta, kun moottoritien 130km/h rajoituksella tulee eteen joku 40-60km/h rajoitus esim. tietyön vuoksi ja sitä kun siinä orjallisesti noudattaa, niin heti kohta tietyön jälkeen porukka vetää ohi vähintään se 130km/h lasissa, vaikka alemman nopeusrajoituksen päättymistä ei ole ilmaistu millään tavalla.
 
Tuntuu tuolla olevan monelle hyvin vaikeaa se sataseen kiihdytyskin, hyvä vaan että on jätetty rajoitus tuollaiseksi niin ei tarvitse enempää jarrutella päätietä ajaessa. Itse tuossa tulee ajettua joka viikko useita kertoja ja usein näkee mökkireissuautoilijoiden kaasupolkimen kanssa ihmettelyä liittymissä. Raision ABC:n jälkeen tosin liittymät ovat harvassa niin sinne olisi voinut hieman pidempää kiihdytyskaistaa rakentaa ja ruuhka-aikojen ulkopuolella vaihtuva rajoitus sinne 120km/h.

Usein tuntuu ongelma olevan ne mökkimatkalaiset, jotka kääntyy ABC:n kohdalta Kustavin jne suuntaan. Eivät vissiin "viitsi" kiihdyttää siihen satasen vauhtiin kun "liittymä on ihan kohta". Sama matka sitten toiseenkin suuntaan, siinä junnataan välillä 80 km/h oikealla kaistalla ennen ohitustien liittymää... :facepalm:
 
Mulla tuli työmatkalla ajettua motaria pitkin pitkä pätkä kun noi työt aloitettiin. En kertaakaan nähnyt kamera-autoa tai muuta poliisiautoa kytiksellä. Nykyään työmatka ei kulje tuota kautta, hyvä jos on alettu edes joskus seuraamaan millaisilla nopeuksilla tuossa ajetaan.
Eipä ole omaankaan silmään pistänyt parkissa oleva "maija" tuolla kohdalla.
Sen olen huomannut, että etelän suunnasta Oulun kohdalla Kuusamon suuntaan ajavat ja vastaavasti Kuusamon suunnasta etelään ajavat rahtarit on hoksanneet uuden Poikkimaantien sillan. Onhan se ehkä vähän hitaampi reitti, mutta jos siinä Oulujoen työmaan "rännissä" tulee kunnon kolari, niin siinä saattaakin joutua viettämään paljon enemmän aikaa.
 
Eipä ärsytä nyt autoilijat, mutta nää mopojonnet jotka vetelee kelveillä jossa ei saa ajaa suoraan asuntojen vieressä "viritetyillä" öljypolttimillaan ja käryt kantautuu suoraan sisälle leijailemaan. Äänikin on perseestä, mutta eipä läheskään niin iso ongelma. Tosi kiva jäädä vartiksi haistelemaan jäteöljyn poltosta syntyneitä käryjä...
 
Niin, olenkos väittänyt että ilman ajoratamerkintöjä rajoitus on 30 tai 60? :facepalm:
Vastasit viestiin, jossa valiteltiin kun tyhjän työmaan ohi saa ajella 30 km/h, kertomalla rajoitusten syyksi esimerkiksi puuttuvat tiemerkinnät. Siitä saattaisi joku tulkita, että esität 30 km/h rajoituksen syyksi puuttuvia tiemerkintöjä. o_O
 
Ärsyttää apinat jotka ei osaa ryhmittäytymissääntöjä. Sekä vatipäät, jotka ajelee päin punaista ja vetää raivarin kun niille siittä huomauttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ärsyttää apinat jotka ajelee munanjatkeella, eikä osaa ryhmittäytymissääntöjä. Sekä vatipäät, jotka ajelee päin punaista ja vetää raivarin kun niille siittä huomauttaa.

Kun nyt kerran mainitsit, niin ärsyttääkö apinat jotka ajaa jollain muulla merkillä, eikä osaa ryhmittäytymissääntöjä?
 
Kun nyt kerran mainitsit, niin ärsyttääkö apinat jotka ajaa jollain muulla merkillä, eikä osaa ryhmittäytymissääntöjä?

Juu kyllä nekin, pahoittelen virhettäni :sori:. Tapahtu tollanen tilanne reilu 10min sitten, niin jälkihöyryissä tuli tuollanen viesti kirjoitettua.

Korjataan asia.
 
Juu kyllä nekin, pahoittelen virhettäni :sori:. Tapahtu tollanen tilanne reilu 10min sitten, niin jälkihöyryissä tuli tuollanen viesti kirjoitettua.

Korjataan asia.

Ymmärrän täysin, silloin kun joku kanssa-autoilija tarpeeksi ottaa pattiin, niin itse ainakin kiroan omassa kabiinissani sen tapauksen riippumatta merkistä (*prkl volvo/skoda/tojota/tmv-kuski) :D Jopati samalla tavalla vaikka urpo ajaisi samalla merkillä, lieneekö kuinka yleistä? :think:
 
Ymmärrän täysin, silloin kun joku kanssa-autoilija tarpeeksi ottaa pattiin, niin itse ainakin kiroan omassa kabiinissani sen tapauksen riippumatta merkistä (*prkl volvo/skoda/tojota/tmv-kuski) :D Jopati samalla tavalla vaikka urpo ajaisi samalla merkillä, lieneekö kuinka yleistä? :think:
Samaa merkkiä ajavan kohdalla tulee annettua vähän enemmän siimaa, ja koettua vähän enemmän myötähäpeää. :rolleyes:
 
Eipä ärsytä nyt autoilijat, mutta nää mopojonnet jotka vetelee kelveillä jossa ei saa ajaa suoraan asuntojen vieressä "viritetyillä" öljypolttimillaan ja käryt kantautuu suoraan sisälle leijailemaan. Äänikin on perseestä, mutta eipä läheskään niin iso ongelma. Tosi kiva jäädä vartiksi haistelemaan jäteöljyn poltosta syntyneitä käryjä...

Mikään ei voita kaksitahtiöljyn tuoksua heti aamuvarhaisella.. :)
 
En kyllä käsitä näitä kiireisiä, joiden on pakko aiheuttaa vaaratilanteita. Tänään eräs auto oli perässäni tulossa kolmostielle rampilta joka päättyy toisesta haarasta tulevaan kaistaan, joka sitten jatkaa kolmatta kaistaa kolmostielle. Huono kuvaus, mutta kyseessä kehä 1/kolmostien ramppi pohjoiseen kolmostietä.

No kuitenkin, edessäni oli toinen auto melko lähellä sillä hetkellä koska kaasua ei häneltä löytynyt. Oltiin jo edelläajavan kanssa sillä jatkuvalla kaistalla, kun tämä kolmas auto päättikin tulla siltä juuri päättyvältä kaistalta kummankin ohi oikealta. Ei siinä mitään jos kaistaa olisi mutta kun ei ollut, se kaista päättyi siinä parinkymmenen metrin päässä. "Kylkiä viistäen" se sieltä tuli edelläajavani eteen ja katosi talla pohjassa horisonttiin. Takanani olisi ollut täysin tyhjää, mutta ei, piti tulla kaikkien ohi kuin osoittaakseen mieltä aivan olemattomilla etäisyyksillä.
 
En kyllä käsitä näitä kiireisiä, joiden on pakko aiheuttaa vaaratilanteita. Tänään eräs auto oli perässäni tulossa kolmostielle rampilta joka päättyy toisesta haarasta tulevaan kaistaan, joka sitten jatkaa kolmatta kaistaa kolmostielle. Huono kuvaus, mutta kyseessä kehä 1/kolmostien ramppi pohjoiseen kolmostietä.

No kuitenkin, edessäni oli toinen auto melko lähellä sillä hetkellä koska kaasua ei häneltä löytynyt. Oltiin jo edelläajavan kanssa sillä jatkuvalla kaistalla, kun tämä kolmas auto päättikin tulla siltä juuri päättyvältä kaistalta kummankin ohi oikealta. Ei siinä mitään jos kaistaa olisi mutta kun ei ollut, se kaista päättyi siinä parinkymmenen metrin päässä. "Kylkiä viistäen" se sieltä tuli edelläajavani eteen ja katosi talla pohjassa horisonttiin. Takanani olisi ollut täysin tyhjää, mutta ei, piti tulla kaikkien ohi kuin osoittaakseen mieltä aivan olemattomilla etäisyyksillä.
Ei varmaan halunnut jäädä sen edessäsi hidastelleen taakse?
 
Taas jälleen kerran, se stanan ryhmittäytyminen vituttaa ku porukka ei sitä osaa. Nyt oli Volvo-kuski vuorossa, kääntymässä vasemmalle ja "ryhmittäyty" luonnollisesti keskelle tietä, kun eihän sitä siihen keskiviivan tuntumaan passaa ryhmittäytyä kun silloinhan takaa tuleva liikenne pääsisi kulkemaan ongelmitta :facepalm:.

Ja toinen mikä vituttaa: Vilkun käyttö, tai oikeastaan sen käyttämättä jättäminen. Kuinka paska akku/laturi pitää autossa olla, että sitä vilkkua ei voi käyttää :rage:?

Kuten täällä jo moneen kertaan ihmetelty et mikä siinä autolla ajamisessa on niin keleen vaikeaa :shifty:?
 
Siinä on kaikki niin perkeleen vaikeata kun puhelin on elämä ja kaikki muu on vähemmän tärkeätä.
 
Voi se joskus käydä toisinkin päin. Yksi Audi kuski ajoi eteen ja ohitin sen. Tää audisti tuli sitten liikennevaloissa potkimaan auton ovea. Tuosta on vaan niin kauan, että ei ollut kännyköissä kameroita. Olisin tietysti voinut peruuttaa tuon audin keulaan, tai muuta vastaavaa :) En oikein ymmärtänyt että mikä sillä oli hätänä, ehkä tyttöystävä oli säikähtänyt? En onneksi ole nähnyt muita noin vittuuntuneita ja ahdistuneita autoilijoita :D
 
Kuinka paska akku/laturi pitää autossa olla, että sitä vilkkua ei voi käyttää :rage:?

Merkkiä en muista, mutta mystisesti lopetti latauksen ja vilkut ei enää toimineet, valot kyllä toimi. Tais olla 65€:n maanantaikappale, kun kesti noin vuoden, paska se ainakin oli.
 
Omat ärsytyksen aiheet ja huomiot kun ajaa noin 50 000km vuodessa autolla ja moottoripyörällä:

...

- Kaksi tai kolmikaistaisella tiellä ei noudateta säädöstä kuljettaa ajoneuvoa tien oikean reunimmaisella kaistalla vaan jäädään hidastelemaan vasemmalle kaistalle, jota tyypillisesti käyttävät nopeammin etenevät.

Tuosta tuli mieleeni, että ainakin joskus TLL on sanonut että esim. 3-kaistaisella (moottoritiellä) tulee käyttää keskimmäistä ajokaistaa. En kuitenkaan enää löytänyt tätä TLL:stä.

Ja tuo oikeanpuolimmaisella kaistalla ajaminenkin on loivennettu sanalla "yleensä":

"Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla."

2-kaistaisella (moottori(liikenne))tiellä tämä on selvä juttu mutta 3+ kaistaisella kyllä siellä keskikohdan paikkeilla on järkevintä ajaa ellei ole esim. ryhmittymässä.
 
Suomessa ei ole vielä tullut vastaan 3-kaistaista moottoritietä. Esim. Turunväylä Kehä 1 Turkuun päin ei ole tälläinen koska tuolla parinkilsan pätkällä oikea kaista on käytännössä bussikaista/poistumiskaista.
 
Suomessa ei ole vielä tullut vastaan 3-kaistaista moottoritietä. Esim. Turunväylä Kehä 1 Turkuun päin ei ole tälläinen koska tuolla parinkilsan pätkällä oikea kaista on käytännössä bussikaista/poistumiskaista.
Lahdentie Helsingistä päin ennen jakautumista Porvoon ja Lahden moottoriteiksi.
 
ihmetty 5 tiellä, 100km/h rajoitus itellä oli gepsi tulilla jonkinmatkan päässä edellä meni paku 105km/h. tuli ohituskaista niin 3 kusista muovikippoo ohitti pakun ja jäivät jonossa ajamaan hänen eteen 95km/h . mikähän ilo tuostakaan ohituksesta sitten oli
 
Tulipas todistettua perseilyä. Ajelin päätiellä ja katselin kuinka ramppia pitkin kauempana edessä tullaan hieman hitaammin rampista kahden auton voimin. No, ei siinä mitään, välimatkaa oli vielä joten nostin jalkaa kaasulta tässä kohdassa.

Mitä tekee taaimmainen liittyjä? Yrittää blokata edellä ajavaa AUTOKOULUAUTOA liittymästä isommalle tielle. Voi sitä jarruvalojen vilkkumista molemmissa autoissa. Ei sitten kuitenkaan kantti kestänyt ohittaa toista mutta sen verran kusipää oli pakko olla että meinasi kaista loppua kesken autokoululaisella, päästi kuitenkin sitten eteensä kuten kuuluukin.

Ilmeisesti perässä oleva vRS teksti aiheuttaa sen että perseilijän Octavia ei yksinkertaisesti kykene kulkemaan hitaammin. Oli varmaan kiva olla autokoululainen. Kuitenkaan ei sitten kiihtyvyyttä ollut sen vertaa että olisi suoralla päässyt ohitse, joten kiire loppui ilmeisesti. Joillain on tosiaan tarve kyykyttää "pienempiä", puuh ja naamapalmu. Eipä sillä etteikö noiden valkoisten kolmioiden kanssa tarkkana saa olla mutta että täytyy oikein mulkvistirooli sitten vielä ottaa.
 
HML-motarilla pohjoiseen ennen Nurmijärveä. Itse ajelin pakulla noin 100km/h oikeaa kaistaa ja luonnollisesti suurin osa moottoriajoneuvolla liikkeellä olevista oli vasemmalla kaistalla takemässä jonoa. Eräs kuski (auto1) (noin 30-50m minusta) huomasi että oikea kaista ei ole tukossa ja siirtyi sille jota hän pääsikin ajamaan noin kilsan verran kunnes siirtyi vasemmalle kaistalle (ollen noin 500-600m päässä). No hän kenen eteen tuo meni sai luultavasti hirveet kilarit ja siirtyi oikealle kaistalla, lämä pohjaan ja kiilasi takaisin auto1:sen eteen vasemmalle kaistalle. Parin kilometrin jälkeen tuo auto1 tuli takaisin oikealle kaistalle, 30-50m päähän minusta, poistuakseen Nurmijärvelle. Olipa taas hyötyä roikkua tuolla vasemmalla kaistalla kiinni toisen puskurissa kun olis päässyt rennosti ajamaan oikeaa kaistaa.
Molemmat mainitut kuskit ajoivat saksalaista autoa.
 
Audikuskin päivän saavutus oli puikata oikealta puolelta ohi, vaikka minulla oli vilkku oikealle ja olin ryhmittynyt oikealle.

Olisi vissiin pitänyt ajaa mahdollisesti suoraan ajavan alle kun tällä meni vilkku päälle varsin myöhään.
 
Aluksi ärsytti kun työmaa ajoneuvot ajavat keltaiset vilkut päällä normiajoa. Ilmeisesti vilkut unohtuvat päälle. Nykyään näitä näkee niin paljon ettei enää ärsytä mutta ei kyllä aiheuta ratin takana mitään toimenpiteitä. Muistaakseni joku ehdotti jossain että keltaiset katto vilkut on kokenut sellaisen inflaation niin ne pitäisi korvata sinisillä, mikä taas laskisi niiden uskottavuutta pitkässä juoksussa.
 
Aluksi ärsytti kun työmaa ajoneuvot ajavat keltaiset vilkut päällä normiajoa. Ilmeisesti vilkut unohtuvat päälle. Nykyään näitä näkee niin paljon ettei enää ärsytä mutta ei kyllä aiheuta ratin takana mitään toimenpiteitä. Muistaakseni joku ehdotti jossain että keltaiset katto vilkut on kokenut sellaisen inflaation niin ne pitäisi korvata sinisillä, mikä taas laskisi niiden uskottavuutta pitkässä juoksussa.

Joskus työmaa-alue ei erotu, tai sitä ei olla määritelty mitenkään selvästi, jonka vuoksi se saattaa näyttää että ajetaan "normiajoa". Esim. kun isäni oli töissä Vesiosuuskunnalla traktorikaivinkoneella, niin välillä sillä koneella jouduttiin siirtymään muutaman sadan metrin päähän tietä pitkin jonkin venttiilin, kaivon, tai jonkin muun asian vuoksi. Jolloin se vilkku piti pitää päällä kun sillä koneella joutui tekemään arvaamatonta liikehditää autolijoiden näkökulmasta. Ne venttiilit, kaivot plus muut kun voi olla kvlillä, tai ajoradan ja kvlin välissä nurmikolla. Toki jos se siirtoajo jatkuu pitkästi, eikä liikennesäännöistä ja -virroista tarvi poiketa matkalla, niin järkeä siinä sen vilkun käytössä voi ja tulee käyttää.

En sitä kiellä, etteikö se monesti unohtuisi päälle, siitä kun ei kuulu mitään ilmoitusääntä niinkuin suuntavilkuista, eikä näy mittaristossa mitään merkkivaloa sen päällä olosta. Itsekkin kun tein sillointällöin isälleni esim. lumitöitä traktorilla se vilkku oli päällä usein siirtoajon aikana tarpeettomasti ja joskus muistin sammuttaa sen vasta kun sammutin traktorin ja ihmettelin, että miksi talon seinä vilkkuu keltaoranssin värisenä :).

[edit] Pitäis lopettaa kirjoittelu parin drinkin jälkeen kun tulee välillä niin ihmeellisiä lauseita tästä näppäimistöstä. Koitin korjailla vähän, toivottavasti edes vähän ymmärrettävämpään muotoon. :)
 
Viimeksi muokattu:
Aluksi ärsytti kun työmaa ajoneuvot ajavat keltaiset vilkut päällä normiajoa. Ilmeisesti vilkut unohtuvat päälle. Nykyään näitä näkee niin paljon ettei enää ärsytä mutta ei kyllä aiheuta ratin takana mitään toimenpiteitä. Muistaakseni joku ehdotti jossain että keltaiset katto vilkut on kokenut sellaisen inflaation niin ne pitäisi korvata sinisillä, mikä taas laskisi niiden uskottavuutta pitkässä juoksussa.

Osa työkoneenkuljettajista ilmeisesti pitää vilkkua päällä varoittaakseen muuta liikennettä hitaasti liikkuvasta ajoneuvosta. Tietysti tämä on väärin ja typerää, juurikin mainitsemastasi syystä, vilkkujenhan pitäisi varoittaa vain työskentelevästä koneesta jotta niitä osataan varoa, ei suinkaan olla päällä aina kun kone on liikkeellä. Siinäkin on eroa, meneekö traktori muuten vaan vaikka 100 km/h maantiellä, jolloin vauhti on jossain 45-60 km/h tietämillä vai niittääkö se esim. piennarta tai tekee muuta työtä, jolloin vauhti voi olla 10 km/h tai vaikka 0 km/h. Vilkut käyttöön vain jälkimmäisessä tapauksessa kiitos, tietää, että kohtaamisnopeus voi olla huomattavasti suurempi kuin paikkaa vaihtavalla traktorilla.
 
Nyt kun joutunut taas ajelemaan työmatkaa, niin muuta asia pistää suorastaan harmittamaan.

1. Mitenkä on niin helvetin vaikeata kiihdyttää se kottero motarin rampilla oikeaan nopeuteen ennen liittymistä?! Perkele, että on kivaa monen auton letkassa saapua katkoviivoille 60 km/h nopeudessa ja siitä koittaa sujahtaa sekaan. Tätä sattuu harva se aamu. Kyllähän se kaarre ennen suoraa on kesäkelissä hankala ajaa, mutta se perkeleen lämä tiskiin siitä Priuksen kotterosta ku suora alkaa.

2. Nämä helvetin puskurissa roikkujat. Esim. Jos motarilla ohitan jotain rekkaa 120 km/h. Niin mikä helvetin tarve sitä on tulla vauhdilla takaa siihen 0,5m päähän roikkumaan. Mitä meinaa? Työntää vauhtia vai? Ai että jos joskus tulisi joku hirvi tai peura eteen ja vois hyvällä oma tunnolla tintata jarrun pohjaan.
 
Kieltämättä erikoinen ilmiö. Pääsyy tähän lienee se, että suurin osa hidastaa vauhtiaan moottoritiellä ohittaessaan, kun pitäisi päinvastoin ohittaa reippaasti ja siirtyä oikeaan reunaan heti kun tilaa on.

Tästä ärsyyntyneenä nopeammin ajavat pyrkivät herättämään ajamalla lähempänä. Typerää, mutta näin se vaan on.
Oon havainnut samaa, tosin yleensä pidän motarilla sellasta kelistä riippuvaa 130-140 mittarinopeutta, joten mun taakse ei kovin herkästi tulla roikkumaan. Motarit on muutenkin vähän sellasia pelisilmää vaativia paikkoja. Raskasta ja hitaampaa liikennettä on paljon ja moni oikeaa kaistaa n. satasta ajava ei nosta edes sinne 120 nopeuttaan, jos ohittaa rekan. Tämä olisi kyllä syytä tehdä, sillä tuo alinopeus on omiaan aiheuttamaan ärsytystä ja myös vaaratilanteita. Ei ole edes laskettavissa ne kerrat, kun joku juurikin n. satasta ajava saavuttaa edessä ajavan rekan ja vaihtaa äkkiarvaamatta kaistaa yhdellä vilkulla siihen vasemmalle vaikka siellä ajetaan nopeusrajoituksen mukaan 120.. Jos ohituksen ajaksi ei uskalleta nostaa nopeutta sinne rajoituksen tuntumaan, ei kyllä pitäisi ohittaa, ellei sitten takana ole täysin tyhjää.
 
Osa työkoneenkuljettajista ilmeisesti pitää vilkkua päällä varoittaakseen muuta liikennettä hitaasti liikkuvasta ajoneuvosta. Tietysti tämä on väärin ja typerää, juurikin mainitsemastasi syystä, vilkkujenhan pitäisi varoittaa vain työskentelevästä koneesta jotta niitä osataan varoa, ei suinkaan olla päällä aina kun kone on liikkeellä. Siinäkin on eroa, meneekö traktori muuten vaan vaikka 100 km/h maantiellä, jolloin vauhti on jossain 45-60 km/h tietämillä vai niittääkö se esim. piennarta tai tekee muuta työtä, jolloin vauhti voi olla 10 km/h tai vaikka 0 km/h. Vilkut käyttöön vain jälkimmäisessä tapauksessa kiitos, tietää, että kohtaamisnopeus voi olla huomattavasti suurempi kuin paikkaa vaihtavalla traktorilla.
Toki tämän ymmärrän jos on hitaammin liikkuva, mutta kun suurin osa on joitain putkiliikkeen yms pakuja jotka ajavat ihan normaalia nopeutta maantiellä. Nykyää ilmeisesti jokaisen firman autoon lisätään vilkut ja sitten unohtuvat päälle aiheuttaen inflaation niiden uskottavuudessa.
 
Jos joku ehtii rekkaa ohittaessa puskuriin kiinni niin jotain on tehty ohitukseen lähtiessä väärin...

...ja näitä näkee joka päivä. No, on mulla jarrupoljin niin antaa junnata jos se on mieluisa elämäntapa. Eipä se mun matkaa paljon viivästä, mutta kertoo kuskista ihan riittävästi.
Mites sitten kun rekkaa ohittaessa mittarissa 130 tai 140 ja takana hinkataan? Kai se vika sillonkin on ohittajassa.
 
Mites sitten kun rekkaa ohittaessa mittarissa 130 tai 140 ja takana hinkataan? Kai se vika sillonkin on ohittajassa.
Totta kai on. Kannattaa vilkaista peileihin ennen ohitukseen lähtemistä, josko sieltä tulee joku toinen auto kovempaa. Antaa semmosen vaikka mennä ensin, ettei suin päin leikkaa vain eteen
 
Kieltämättä erikoinen ilmiö. Pääsyy tähän lienee se, että suurin osa hidastaa vauhtiaan moottoritiellä ohittaessaan, kun pitäisi päinvastoin ohittaa reippaasti ja siirtyä oikeaan reunaan heti kun tilaa on.

Tästä ärsyyntyneenä nopeammin ajavat pyrkivät herättämään ajamalla lähempänä. Typerää, mutta näin se vaan on.

Ihan rajoituksilla itse ajelen (GPS mukaan) ja ei tuo rekan tai kahden ohittaminen kovin kauaa aika vie. Silti näköjään se on joillekkin liian hidasta ja muutaman sekunnin viivastyminen pilaa elämän.

Ja eletään kaukana etelä-Suomesta, joten liikennepaine on täällä suhteellisen vähäistä, eli ei tarvitse rekkaa ohittaessa koittaa survoa itseensä mihinkään ahtaisiin väleihin.

Jos joku ehtii rekkaa ohittaessa puskuriin kiinni niin jotain on tehty ohitukseen lähtiessä väärin...

...ja näitä näkee joka päivä. No, on mulla jarrupoljin niin antaa junnata jos se on mieluisa elämäntapa. Eipä se mun matkaa paljon viivästä, mutta kertoo kuskista ihan riittävästi.

"Se koira älähtää, johoka kalikka kalahtaa"
 
Sisäpihoilla ja kapeilla kaduilla turhan kovat nopeudet sekä sokkona suojatielle ryntäävät kamikaze pyöräilijät. Pienellä maltilla meitä kaikkia vituttaisi paljon vähemmän.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 146
Viestejä
4 487 996
Jäsenet
74 159
Uusin jäsen
kahvirommi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom