Vedetääs sitten nippuun.
Sata autoa. Kuskeina, Mikko, Paavo, Taina ja Abdul kaikkine työkavereineen.
Tie 1. 50 km/h
Tie 2. Identtinen tie 1:n kanssa, mutta rajoitus 80 km/h
80 km/h rajoitus: porukka painaa 90 km/h niin kauan kunnes liikenne alkaa sumputtua. Iso osa jatkaa mahdollisimman kovaa ajoa koska rajoitus -> isot nopeuserot ja tökkimistä. Ihan päivittäinen ilmiö omilla työmatkoilla.
50 km/h rajoitus: porukka painaa 60 km/h niin kauan kunnes liikenne alkaa sumputtua. Liikenne jatkuu sujuvana pidempään kuin 80 km/h rajoituksella koska reagointimatkat on lyhyempiä ja nopeuserot pienempiä.
Se on totta että suhteessa "pahempi" töksähdys toi 50-30 on, mutta kun kyse ei ole nyt siitä van vertaillaan samaa väylää eri rajoituksilla.
50 km/h rajoituksella liikenne pysyy sujuvampana vähän kauemmin ennen sitä perus totaalijumia joka kestää kaikki 30 minuuttia eli ei yhtään mitään.
Eli:
A: 80 km/h rajoituksella liikenne tökki "aikaisemmin".
B: 50 km/h rajoituksella liikenne pysyy "sujuvana" pidempään.
Allekirjoitatko tähän saakka?
Tarkoitat siis sujuvuudella tasaista vauhtia. Tällöin olet oikeassa. Alemmalla rajoituksella liikennevirta voi ajaa "sujuvasti" ajallisesti pidempään. Voi ajaa ajallisesti pidempään.
Tasaisesti..
Pidempään.
Jatketaan...
A: 80 km/h rajoituksella Taina unohtaa katsoa mittariin ja peiliin liittyessään tielle. Tiellä jo ajava Abdul hidastaa vastaamaan Tainan ajamaa 50 km/h. Samoin tekee Abdulin takana ajavat työkaverit. Koko jono taaksepäin joutuu hidastamaan 50 km/h. Mikkoa ei kiinnosta vittuakaan. Kaikki 100 autoa ajavat alkumatkan 80 km/h, ja loppumatkan 50 km/h.
B: 50 km/h rajoituksella Taina unohtaa katsoa mittariin ja peiliin liittyessään tielle. Tiellä ajaa Abdul 50 km/h. Taina liittyy liikennevirtaan 50 km/h. Koko jono taaksepäin joutuu ajaa 50 km/h. Mikkoa ei kiinnosta vittuakaan. Kaikki 100 autoa ajavat koko osuuden 50 km/h.
Tarkoitat siis sujuvuudella sitä, ettei liikenteessä ole häiriöitä? Olen osittain samaa mieltä, mutta koen, että paljon oleellisempi tekijä "sujuvuudelle" on siinä, että ajoneuvon JA liikennevirran etenemä per aikayksikkö on mahdollisimman suuri.
Ehdotat skenaarion A ratkaisuksi muuttuvia nopeusrajoituksia, jotka vaihtavat tien rajoituksen 80 km/h -> 50 km/h ENNEN kuin Taina ehtii liittyä tielle. Tällöin muodostuva skenaario olisi kaikille identtinen skenaarion A kanssa, paitsi että rajoitus olisi alennettu riippumatta siitä muistaako Taina katsoa mittariin ja peiliin.
Kysyn nyt sinulta, minkä ongelman muuttuva nopeusrajoitus ratkaisee?