Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Täällä liikennetörttöjen ja viisaiden pohdinnoissa voisi ottaa huomioon Hesarin haastatteleman Greg Graffin analyysiä:
"Emme päässeet nykyiseen asemaamme kilpailemalla vaan tekemällä yhteistyötä muiden kanssa.
Vaikka kuinka haluaisit ajatella toisin, totuus on, että valtaosa siitä, mitä olet elämässäsi saavuttanut, on myös muiden ansiota.”
 
Lusissa kun etelään päin ajaessa Nelostie erkanee erittäin loivasti satasen rajoituksella Lahden moottoritielle, jossa aivan täydellinen kesäpäivä kelien puolesta ja 120 rajoitus, niin eiköhän siihen satu eteen joku perkeleen perhostenkeräilijä Nissanillaan ajamaan kuuttakymppiä.

Kiihdytys kohti kohtuullista moottoritienopeutta tapahtui Nissan-kuskilla tietenkin vasta kun oli liittynyt motarille.

ARGGGHHHH!

Terveisiä sinne perhostenkeräilijälle: Pysy kotona jos et pärjää muun liikenteen vauhdissa.
 
Jos siinä on työmaaliikennettä niin tulos on tuo.

ELY-keskuksella on tarkat ohjeet noihin, kukaan ei tahdo kokeilla onneaan joten noilla mennään. ELY:n tarkastajalla kun on oikeus pysäyttää työmaa.

Niin no onhan siinä varmaan jonkin verran liikennettä kun siihen on tehty "tie" sinne työmaalle, mutta miksi viereisellä tiellä missä myös työmaaliikennettä 100% enemmän saa ajaa 60km/h!? :facepalm:
 
Varmaan onnistuttu rajaamaan se alueen ulkopuolelle? Se rajoitus tulee siihen missä on työmaan liittymä, ei minnekään muualle. Lisäksi vaikuttaa koneiden etäisyys ajoradasta ym.

Siellä motarin puolella on ihan yhtälailla liittymiä työmaalle ja ne jopa pysäyttää motarin liikenneettä jos tarvetta, tuo sivutiellä oleva liittymä ei sotke mitenkään sen tien liikennettä ja vaikka siinä olis koko matkalta se 60 alue niin mitään vaaraa siitä ei olisi, siinä tiellä on muitakin risteyksiä ja silti siinä voidaan ajaa 60km/h.
 
Aa tarkotit viereisellä tiellä motaria.

Se nopeusrajotus riippuu myös siitä millainen tie on kyseessä, motarilla riittää 60 km/h etenkin jos on liikenteenohjausta, sitten siellä viereisellä tiellä on alennettu nopeutta sen liittymän takia ja siellä ei sillon ole pakko olla liikenteen ohjausta.

Tossa munkin työmatkalla rakennetaan uutta risteystä, 60->30 km/h terveisin ELY. Minkäs teet.

Tiedän, minkäs teet, mutta kun säännöt on näin älyttömiä että risteyksen takia nopeusrajoitus putoaa niin se tarkoittaa vain sitä ettei kukaan sitä noudata koska miten se yksi risteys niiden muiden risteyksien joukossa aiheuttaa syyn pudottaa nopeuden? Tuolla logiikalla koko tien pitäisi olla 40km/h ja itseasiassa kaikki tiet missä olisi risteys pitäisi olla alennettu nopeusrajoitus ja jokaisessa tiessähän on risteys!:shifty:

Siihen päälle myös se että viikonloppuna työmaa on kiinni, silti nopeus pitää olla alennettu.:D
 
Oulussa on, ainakin Merikosken sillat - Aleksanterinkatu. Harvahan niitä edes huomaa yksisuuntaisiksi, kun ovat toteutettu niin, että vain toiseen suuntaan on kevlin merkit ja toiseen suuntaan ei mitään merkkejä. https://goo.gl/8dyst4
Ei se kevli kyllä tuolla tavalla yksisuuntaiseksi muutu. Mikään ei esimerkiksi kiellä tekemästä U-käännöstä ja polkemasta "väärään" suuntaan. Eihän sitä edes voi tietää, ettei toisessa päässä olekaan merkkiä.

Ainoa mitä tuolla kikkailulla saavutetaan on hämmennystä sen suhteen, saako, ja erityisesti pitääkö kevliä käyttää. Saa, koska toisessa päässä on merkki, mutta onko pakko, kun ei itse ole ohittanut määräysmerkkiä? Jokin kansainvälinen sopimus kieltää vapaaehtoiset kevlit, ja kotimainenkin laki sanoo, että kevli on muutamaa poikkeusta lukuunottamatta aina pakko käyttää kun sellainen on olemassa. Pyöräilijän on vain hankala noudattaa sitä pakkoa kun tienpitäjä ei ole asettanut määräävää merkkiä.
 
Yöllä ei suotta kolmeakymppiä körötellä! Virossa järeät keinot tietyömaiden liikennemerkittämisessä - ”Sakkoja rapsahtaa herkästi”

Tiivistelmä: Virossa valvotaan tietyömailla, että urakoitsija pitää nopeusrajoitukset kunnossa ts. ei turhaan pidetä liian alhaisia rajoituksia sakon uhalla.

Olisi kyllä mainio systeemi tännekin, mutta tunnetusti Ely-keskus ei valvo mitään vaikka jutussa niin annetaan ymmärtää. Enkä usko että yksikään urakoitsija on saanut sakkoja. Aina löytyy joku peruste pitää alhaisempi rajoitus voimassa.
Itse jos näitä paikkoja nään missä rajoitus tippuu työmaan takia mutta ketään ei missään näy (lähinnä illalla ja yöllä) ja tie on ihan normaali niin eipä kyllä tule vauhtia tiputettua. Ei siellä silloin ole syytä mitään ratsiaakaan pitää, enkä ikinä olekaan sellaista nähnyt.
 
Täytyy taas avautua näistä ajonopeuksista ja varoituskolmioiden merkityksestä.

Pori-tmp väli tuli kelattua nyt kaksi kertaa edes takasin. Jazzeille mennessä ajoin yöllä, sai mennä rauhassa.

Sunnuntaina ohitettujen autojen määrä oli osapuilleen 20kpl. Näistä ehkä puolet oli asuntovaunuja ym rekkoja. Loput oli normaaleja henkilöautoja, nopeus sahasi sen 80-100 välin sisällä. Ylämäkeen ei yleensä ollut mikään kiire ja alamäessäkin sai automaatilla seisoa jarrulla. Oma nopeusvaatimus on 110km/h mittarinopeutta, n. 105km/h todellista. Kokemus osoittaa, että n.10% autoilijoista ajaa tätä vauhtia. Toinen 10% osaa ajaa tasan satasta sekä ylä että alamäkeen. Lopuilla 80% nopeus seilaa (ja auto) miten sattuu. Onko ajaminen oikeasti näin vaikeaa?

Pidä riittävästi väliä edellä ajavaan, niin ei tarvitse sahata omaa nopeutta. Taidat vähän liioitella muutenkin. :)
 
Kyllä nauroin kateellista naurua tälle Suomi-urpolle joka 720s llä painoi kahtasataa tutkaan siellä Virossa. Viikko koppia sanoi tuomari ja minä hurrasin :lol: Saisi tulla tännekkin vastaava käytäntö.

Mutta aika peppukipeetä porukkaa kyllä tässä ketjussa kun katselee mihin itse kelläkin hermot palaa. Miua ei edellisen kommentoinnin jälkeen jaksanut juuri vituttaa mikään. Urpot urpoilee ja itse yritän vaan päästä perille. Totuuden nimissä ehkä kerran kironnut ääneen autossa.
 
Pidä riittävästi väliä edellä ajavaan, niin ei tarvitse sahata omaa nopeutta. Taidat vähän liioitella muutenkin. :)
Eihän siinä kauheasti väli auta jos kuron eroa jokasessa ylämäessä 200m kiinni? Ja jos toinen jo valmiiksi ajelee alinopeutta.

En itse asiassa liioitellut yhtään. Täytyy kyllä myöntää, että tuo väli on jotenkin erityinen noiden hidastelijoiden suhteen, en ole juurikaan muilla osuuksilla vastaavaan hidastelijamäärään törmännyt.

No, loppukädessä totuushan tässä maassa on se, että jokainen saa ajaa haluamaansa nopeutta. :)
 
Nyt on pakko avautua jonnekin, kun sattui oudoin tapaus tähän asti liikenteessä. Ajeltiin kaverin kanssa yöllä ympäriinsä ja yhtäkkiä perään tuli auto ja vilkutti aggressiivisesti pitkiä ja vilkkuja ja seurasi todella pitkään ja lujaa. Lopulta kyllästyin ja pysäytin ja kysyin mitä asiaa. Sanoi, että olin tullut lujaa kolmion takaa yhdessä risteyksessä parin metrin päästä ja kertoi rekkarinkin, että varmasti oma autoni kyseessä. Vaikka väitin vastaan, niin kivenkovaan selitti, että näin tein.

Noh, faktoja:
- Ajoin kyseisen risteyksen kohdalla etuajo-oikeutettua tietä ja kolmiot risteyksissä muilla. Vauhtia oli noin 40 km/h ja väitti että kaahasin ainakin satasta.
- 20 vuotta asuin tuolla alueella ja osaan ulkoa kaikki tiet
- Pimeää ja ei missään katuvaloja päällä, eli toisen auton valot varmasti huomaisi selvästi etenkin, jos se todella on parin metrin päässä
- Kaveri kyydissä, joka on myös aina aktiivinen, eli risteyksissä myös kääntelee päätä ja ei huomannut koko autoa, kunnes se yhtäkkiä ilmestyi perään myöhemmin
- Olin ajanut kyseisestä risteyksestä noin 20 minuuttia aiemmin ja käynyt välillä muualla, miksei autoa ilmestynyt aiemmin?

Siis mitä helvettiä. Ajoin vielä pariin kertaan tismalleen saman reitin ja varmistin, etteivät liikennejärjestelyt ole muuttuneet. Joko tuo kaveri ei tajunnut, että kolmio oli hänellä, se oli todella aineissa tai sitten yritti vain kusettaa ja pelotella ihmisiä ja siinä kyllä onnistui. Mielellään kyllä selvittäisin, jos itse olen mokannut, mutta kun en vain keksi miten. Koko reitillä oli kaksi kolmiota itselläni ja niistä ajoin hiljaa, eikä yhtäkään autoa näkynyt.

Kuva vielä tapauksesta. Itse ajoin nuolen mukaan ja kolmiot näkyvät kuvassa. Sanoi, että olin kääntynyt eteen, mutta muistan, kun vielä pysähdyin tuossa suojatien eteen päästämään koiranulkoiluttajan. Kojelautakamera oli tietenkin pois päältä, mutta jätin kaiken varalta sen nauhoittamaan nyt auton ollessa parkissa, jos kaivaa rekkarin perusteella osoitteen.

Stf8Xzx.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Voiko näitä Turun keskustan pyöräteitä laskea tuohon mukaan.. Ovat kuitenkin yksisuuntaisia. Esim. Kauppiaskadulla Wiklundin edessä.

Capture.PNG

Tämän järjestelyn tajuaa paremmin, kun ajattelee sitä tuolta toisesta suunnasta päin. Kadun kummankin reunan reunojen korokkeella on vain pelkät jalkakäytävät. Pyöräilijöille on annettu yksisuuntaisen kadun vasempaan reunaan mahdollisuus oikaista jokin ties miten monen korttelin kiertotie autoilijoihin verrattuna. Samaa katua takaisin päin pyörällä ajetaan sitten ajoradalla muun liikenteen seassa. Vastaavia tuli nähtyä pyöräilykaupunki Kööpenhaminassa jo toistakymmentä vuotta sitten.
Yksisuuntaisia yhdistettyjä kevyen liikenteen väyliäkin sitten on. Oulussa esim. Merikosken siltojen yhdistetyt pyörätiet/jalkakäytävät. Tosin en ole koskaan nähnyt kokonaan kadusta erillistä kevyen liikenteen väylää, joka olisi yksisuuntainen.

Turku testaa uudenlaisia pyörätiemaalauksia

Nuo tiet ovat täynnä nuolia joka suuntaan. :)
Sen verran tuoreita, ettei google mapsista vielä löytynyt.
Käytännössä noilla liikennemerkeillä 423, 424 ja 425 ei ole mitään eroa. Samanlainen sekasotku jalankulkijoita ja pyöräilijoitä sieltä tulee vastaan, olipa yhdistetty kelvi, tai sitten nuo jälkimmäiset kummalla mahdollisella tavalla erotettuna. Ei auta, oli tiemerkinnät tai ei, katukivetyksellä vinkattuna, rakennettuna niin että jalankulkijoiden puoli on korotettu, tai jopa niin että puolien välillä on puuistutukset.
Vaikka meillä on tieliikennelaki, käytännössä mennään niin, että jalankulkijan tai moottorittoman ajoneuvon kuljettajan ei tarvi noudattaa mitään sääntöjä. Tähän kun lisätään vielä elokuussa saapuvat keski-eurooppalaiset turistit jotka eivät ole ikinä edes kuulleetkaan sellaisista käsitteistä kuin yhdistetty kevyen liikenteen väylä tai pyörätie, niin onhan niitä "muureja" kiva koettaa väistellä.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen taas Jämsästä pohjoiseen ajeltiin 65@80 ja 75@100. Miksi sinne tielle pitää lähteä ajamaan, jos ei uskalleta ajaa rajoitusten mukaan kun on vähän normaalia enemmän vastaantulevaa liikennettä? Ja luulisi tajuavan nostaa nopeutta tai pysähtyä tienreunaan siinä vaiheessa kun takana on 2-3km jono.

Tämä jonka tuolla jo aiemmin @Babsu kirjoitti

No, loppukädessä totuushan tässä maassa on se, että jokainen saa ajaa haluamaansa nopeutta. :)
 
Eilen taas Jämsästä pohjoiseen ajeltiin 65@80 ja 75@100. Miksi sinne tielle pitää lähteä ajamaan, jos ei uskalleta ajaa rajoitusten mukaan kun on vähän normaalia enemmän vastaantulevaa liikennettä? Ja luulisi tajuavan nostaa nopeutta tai pysähtyä tienreunaan siinä vaiheessa kun takana on 2-3km jono.
Nämä on kyllä niitä mitkä ehdottomasti eniten vituttaa liikenteessä. Ei tähän varmaan tule selitystä ikinä saamaan muuten kuin seuraavan kerran etsimällä rekkarihaulla puhelinnumeron ja soittamalla hidastelijalle ja kysymällä että mikä tässä oikein on homman nimi.

Oma veikkaus on, että kuski on joku täysin kuutamolla oleva vanhus tai muuten yläkerrasta hidas tapaus eikä osaa havainnoida että ajaa 20km/h alle rajoitusten ja vetää julmettua letkaa. Tai mahdollisesti myös kusipäisyys ja täysi piittaamattomuus muusta liikenteestä "minulla on oikeus" asenteella.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, toi hidastelu kyllä vituttaa itseäkin melkein eniten.

Varsinkin pitkällä pätkällä ja jos vakkaria käyttää. Aika harvan auton perässä näköjään onnistuu vakkarin kanssa ajelemaan pidempää matkaa.

Kyllähän tohon saisi joku pykälä tulla, että tyyliin yli 10km/h alinopeudet on kiellettyjä ilman olosuhteiden pakkoa. Eikös uudessa tieliikennelaissa nämä vähimmäisnopeudet ollu jotakin tyyliin 80km/h motarilla ja kesämaantiellä 60km/h...

Lähinnä naurattaa tuosta ohittelusta suivaantuvat ihmiset, vaikka tarpeen tullen ajaisikin sen vaaditun nopeuden, niin kyllä iso purnaus nousee ja valot vilkkuu kun kyntää jonkun 6 auton letkan ohi parilla suoralla.
 
Joskus sitä on itse hidastelija. Tampereella on moni tärkeä väylä enemmän tai vähemmän remontissa. Väliaikaiset nopeusrajoitukset ovat monin paikoin 30 ja 50 kmh/h. Lomalla olen kuskannut puolisoa töihin klo 5 jälkeen aamulla. Noin aikaisin aamulla liikennettä on vähän mutta nopeudet ovat kovat. Vaikka ajaa kolmenkympin pätkät yli kuuttakymppiä ja viidenkympin alueella kahdeksaakymppiä, on koko ajan herhiläinen kahden metrin päässä takapuskurista.
 
Itse jos näitä paikkoja nään missä rajoitus tippuu työmaan takia mutta ketään ei missään näy (lähinnä illalla ja yöllä) ja tie on ihan normaali niin eipä kyllä tule vauhtia tiputettua. Ei siellä silloin ole syytä mitään ratsiaakaan pitää, enkä ikinä olekaan sellaista nähnyt.

Nelostiellä, Helsingin päässä about vedenpuhdistamon kohdalla oli joku kk sitten 40 rajoitus ja pikku shikaani työmaan takia. Ajoin siihen lauantaiaamuna vähän ennen kahdeksaa aamulla ja samassa shikaanissa seisoi kamerapaku, kamera kohti motarilta tulevia.
 
Mun tulee niin työajoissa kuin omallakin ajeltua aina reilusti mittarivirheet pois, mutta kunnioitan näiden tietyöpaikkojen rajoituksia aina aikalailla ehdoitta.
Olisikohan jotain viimesyksyä ollut, kun Porista ajelin Helsinkiä kohti ja siellä oli monen monen kilometrin mittainen tietyö, missä ihan oli ukkoa ja välinettäkin aikalailla hommissa. Nätisti ajelin sen läpi sen 50-55gps nopeutta ja pistin merkille sitten kun perässä tuleva poukkoili jne.
Ukko suorastaan raivosi ratissa siellä itsekseen ja pyyhkäisi sitten tilaisuuden tullen ohi risteysalueella tuplakeltaisilla ja vieläpä vastaan tuli autoja.
Kyllä siinä varmaan olin tientukkona, mutta ei voinut kyllä kuin ihmetellä taas. Jos on niin kiire, niin pitäisikö lähteä se 5min aikaisemmin, niin ei tarvitse hermojaan menettää tietyöalueilla? Ja miten käy jos tälläiseltä tyypiltä puhkeaa rengas, räjähtääkö siinä sitten pää kun aikaa palaa? :)

Lapista tultiin kolmostien kautta alkuviikosta ja kyllä siellä ikaalinen - tre välillä iltapäivästä näki aika hyviä suorituksia ajonopeuksissa näillä tietyöalueillla.
 
Nelostiellä, Helsingin päässä about vedenpuhdistamon kohdalla oli joku kk sitten 40 rajoitus ja pikku shikaani työmaan takia. Ajoin siihen lauantaiaamuna vähän ennen kahdeksaa aamulla ja samassa shikaanissa seisoi kamerapaku, kamera kohti motarilta tulevia.
Tämä nyt vielä ihan ymmärrettävää, jos tie kapenee tai tulee näitä jyrkkiä shikaaneja missä kaistoja ei edes välttämättä kunnolla merkitty tai liikennettä ohjattu väliaikaisille reiteille. Motarilla tai muulla tavallisella tiellä 50km/h ilman että yhtään mitään työmaahan viittaavaa sen sijaan älytöntä.
 
En epäile ettetkö sinä näin näkisi.

Mutta kun katsoo tuota keskimääräistä ajosuoritteen laatua ja kuskien havannoinnin tasoa, ja peilaa sitä siihen että suuri osa kuvittelee olevansa keskivertoa parempia, niin en oikein luottaisi heidän kykyynsä arvioida että nyt voi kyllä ajaa välittämättä työmaan rajoituksesta.

Ja tosiaan siinä kohtaa on aika paska elämä kun ei tajuta että usein rajoitukselle on syy ja sitten ajetaan muista välittämättä ylinopeutta työmaan läpi. Aikaa säästettiin kymmenen sekuntia. Laiskoja idiootteja.
No joo, usein ja usein. Useammin se laiskuus paistaa urakoitsijan puolelta. Mutta noin periaatteellisesti samaa mieltä, että jos ei voi varmistua turvallisuudesta, ei pidä ajaa ylinopeutta. Tai ajaa muutenkaan.
 
Urakoitsijat ovat tosin taitavia laittamaan rajoituskyltit paikkoihin joihin ne eivät kuulu, kuten keskelle tietä, jossa olevaa rajoitusta ei lain kannalta tarvitse huomioida. On aiheuttanut joitain peruttuja ylinopeus sakkoja ja pyörrettyjä ajokoehylsyjä.
 
Mummo ajelee välillä miten sattuu ja joutuu huomauttamaan nopeuksista. (jurnuttaa pienellä vaihteella) tai vaihtaa vitoselle 40km/h vauhdista
 
Ihme tunarit Prisman parkkihallissa. Toinen kerros melkein tyhjä, edellä ajava matelee kävelyvauhtia, vilkku oikealle... Tässä kohtaa ohitan sen koukkaamalla ajaen sitten vastaantulevien kaistalla, kiellettyä ajosuuntaa, en hitossa pysähdy stop merkin kohdalla jossain kaupassa nyt sentään.

Sen minkä kerkesin näkemään, niin edellämainittu kuski pysähtyi stop merkille, vilkku päällä taas jonnekin:facepalm:

Kiitos ja anteeksi. Tänään ollut taas road rage päivä:btooth:
 
Ihme tunarit Prisman parkkihallissa. Toinen kerros melkein tyhjä, edellä ajava matelee kävelyvauhtia, vilkku oikealle... Tässä kohtaa ohitan sen koukkaamalla ajaen sitten vastaantulevien kaistalla, kiellettyä ajosuuntaa, en hitossa pysähdy stop merkin kohdalla jossain kaupassa nyt sentään.

Sen minkä kerkesin näkemään, niin edellämainittu kuski pysähtyi stop merkille, vilkku päällä taas jonnekin:facepalm:

Kiitos ja anteeksi. Tänään ollut taas road rage päivä:btooth:
Keravan Prismassa ainakin mitotettu nuo paikat aivan alakanttiin. Oma auto nyt mahtuu melkein mihin väliin vaan.
 
Keravan Prismassa ainakin mitotettu nuo paikat aivan alakanttiin. Oma auto nyt mahtuu melkein mihin väliin vaan.


Täällä kyllä tilaa riittää, 2 ja 3. kerros, niin aina tilaa. Pihalle en jätä koskaan autoa. Siis ensimmäinen kerros yleensä melko täynnä. Toinen kerros hirvittää jo heikoimpia, kolmas varmasti täysin tyhjä koska siellä ei ole kattoa. Pitääkin muuten vilkaista seuraavalla kerralla:tup:
 
Tokihan työmaan kohdalla hidastetaan, mutta sitten kun työt loppuu ne taulut saisi lähteä helvettiin.

Hämeenlinnassa käytännössä koko kesän oli tuo moottoritie 80km/h 100km/h sijaan. Syynä oli kaikenlaiset pikkuremontit ja puskien trimmaus ym.

Ehkä yhteensä 10 päivänä oli miehiä töissä kun ajoin siitä läpi sen ~100 kertaa kesän aikana.
 
Ehkä sulla on siellä se ongelma kun ei siellä ollut edes työkoneita tai mitään muutakaan. Työmaamerkki ja tämän jälkeen kaikki jatkui normaalisti. Ei tietoakaan mistään työmaasta.

Muutaman kerran oli ne ukot yöllä siellä töissä. Tällöin oli myös välineet paikallaan. Loput ~90 päivää ei näkynyt sen enempää ukkoja kuin työkoneitakaan.

Ja ei siinä, ajoin kyllä ihan kiltisti 80km/h koko kesän sen välin, mutta hienoa tehdä aina johtopäätöksiä tietämättä itse asiasta tuon taivaallista.
 
Vaasassa Sepänkylän ohitustielle (nelikaistainen tie ilman risteyksiä, normaali rajoitus 100 km/h), ollut viimeisen kuukauden ajan tietyömaamerkit ja 80 km/h rajoitusmerkit kummassakin päässä. Rajoitus on yleensä peitettynä, mutta välillä joku vitsiniekka ilmeisesti käy repimässä pussin merkin päältä. Kuukausi sitten suurin osa noudatti rajoitusta, mutta nyt en ole parilla kerralla nähnyt kenenkään reagoivan merkkeihin. Merkkiäkään työmaasta ei ole näkynyt koko aikana.
 
Oulussakin on motarin varrella kait jo vuoden ajan ollut kaikenlaista rakentamista, uusia ramppeja, kaistoja ja kohta kait aletaan uutta siltaakin rakentaan. Ei käy kyllä työmiehiä kateeksi kun torspot ajelee 100-120 ihan jatkuvasti kun nopeusrajoitus laskettu 80/60/50. Välillä nopeusrajoitus on 30 ja ei juuri kukaan aja sitä nopeutta. Ainakun hidastaa nopeusrajoituksen mukaiseen nopeuteen niin tulee joku väläytteleen valoja ja roikkuun perseessä kiinni. Työmiehet ovat pyytäneet poliisia puuttumaan muttei näköjään kiinnosta. Pahimmat hurjastelijat ovat vielä niitä "ammattikuskeja" joita ei kyllä muutenkaan liikennesäännöt kosketa.
 
onhan siellä sillankupeessa kamera-autokin nähty monena päivänä väläyttelemässä salamia, yllättäin työmatkaliikenteen aikaan
Oulussakin on motarin varrella kait jo vuoden ajan ollut kaikenlaista rakentamista, uusia ramppeja, kaistoja ja kohta kait aletaan uutta siltaakin rakentaan. Ei käy kyllä työmiehiä kateeksi kun torspot ajelee 100-120 ihan jatkuvasti kun nopeusrajoitus laskettu 80/60/50. Välillä nopeusrajoitus on 30 ja ei juuri kukaan aja sitä nopeutta. Ainakun hidastaa nopeusrajoituksen mukaiseen nopeuteen niin tulee joku väläytteleen valoja ja roikkuun perseessä kiinni. Työmiehet ovat pyytäneet poliisia puuttumaan muttei näköjään kiinnosta. Pahimmat hurjastelijat ovat vielä niitä "ammattikuskeja" joita ei kyllä muutenkaan liikennesäännöt kosketa.
 
onhan siellä sillankupeessa kamera-autokin nähty monena päivänä väläyttelemässä salamia, yllättäin työmatkaliikenteen aikaan
Mulla tuli työmatkalla ajettua motaria pitkin pitkä pätkä kun noi työt aloitettiin. En kertaakaan nähnyt kamera-autoa tai muuta poliisiautoa kytiksellä. Nykyään työmatka ei kulje tuota kautta, hyvä jos on alettu edes joskus seuraamaan millaisilla nopeuksilla tuossa ajetaan.
 
Jotenkin mennyt maku noista työmaista kun on nähnyt miten saksassa ja Japanissa nuo hoidetaan. Motarilla tietyöt niin 120 km/h rajoitus, 80 km/h jos yksi mutkitteleva kaista. Suomessa vastaavat rajoitukset olisivat 60 ja 30. Ihan yhtä turvallisesti hoituu saksassa työt. Japanissa taas työt tehdään yhdessä yössä ketään häiritsemättä.

E: muokattu koska kännykkä kirjoitti omiaan.
 
Viimeksi muokattu:
Enpä ole vielä siltaremonttia nähnyt 30 km/h rajoituksella. Ne on säästetty niihin jos on oikeasti ahdas, mutkainen ja paskalla alustalla oleva kierto. Kaikki isommat väylät rempataan 60 km/h tai 50 km/h rajoituksilla. Melkoista mutuilua taas tuo "ihan yhtä turvallisesti hoituu", kun ei ole sen kummemmin eritelty millaisia työmaat on, eroaako järjestelyt jotenkin ja sitä rataa.

Suomessa noi liikenteenohjaussuunnitelmat tehdään just niin helposti kun vaan on mahdollista, mitään ylimääräistä niihin ei laiteta. Urakoitsija tekee sen siis itse. Jos sinne laittaa jotain ihmeellisiä skenaarioita ja rakennelmia, niin sit niitä on myös pakko käyttää. Eli vikise virkamiehille, ei se urakoitsijoiden vika ole.

Siltikään ei riitä ymmärrys sille että miksi niitä ei voi noudattaa. Kai se on joku geneerinen kusipäisyys, laiskuus tai niiden yhdistelmä. Samat ihmiset jättää töissä roskat viemättä roskiin ja tavarat jää siihen missä nyt sattuu sopiva laskutaso olemaan.
Joo no vahvan mutuilun myönnän, enkä jaksa tämän maan pelleilyn syihin enemmän perehtyä kun aina joku "hyvä syy" löytyy. Ja aina vastuu on JOSSAIN muualla. Perus suomi-meininkiä.
 
Silloin, kun Tampereella ohitustiellä tehtiin remonttia Karkunvuoren tunnelissa, tuli nähtyä pariin otteeseen poliisi tutkalla työkoneen takana piilossa sekä Hervantaan risteävän tien tienoilla useita poliisiautoja parkissa kytiksellä. Tulipa tuossa todistettua molemmilla kerroilla myös useampia pysäytyksiä, autoja rivissä poliisiautot takana. Ei kyllä mahdu mun ymmärrykseen, miksei sen 100-200 metrin ajaksi pysty nopeutta pudottamaan. Menettääkö siinä tosiaan niin paljon aikaa?
 
Se miksi ainakin itse noudatan noita tietöiden rajoituksia on niinkin yksinkertainen asia kuin toisten työturvallisuus.
Omissa töissäni joudun niin erikoisissa paikoissa ja maissa tekemään välillä töitä ja siellä ehdotellaan ties mitä, niin kai sitä sieltä kautta on sitten oppinut arvostamaan.
Paljon tässäkin ketjussa arvostellaan kun on ihmisiä mitkä ei osaa vaihtaa kaistaa tms, niin miten käykään kun yhdistellään ne ihmiset tietyöalueelle missä 80 rajoitus ja ukkoa töissä. Joku valopää vaihtaa kaistaa niin että viereinen auto lähtee lapasesta ja pyyhkäsee useamman ihmisen hengiltä:S
Ei ne tosiaan autoilijoiden kiusaksi ole varsinkaan jos missään näkyy ukko töissä ja ainahan heitä et edes heti näe.
 
Nää tietyömaat on kyllä hauska itkun aihe aina. Oulussahan on nyt motarilla 50km/h pitkän matkaa kun tehdään isoa remppaa. Töissä yksi puupää oli sitä mieltä, että hän voi ihan hyvin ajaa 90km/h kun ei ne työmiehet siinä ajoradalla seisoskele vaan sen vieressä ja yleensä vielä kaiteen takana.
 
Silloin, kun Tampereella ohitustiellä tehtiin remonttia Karkunvuoren tunnelissa, tuli nähtyä pariin otteeseen poliisi tutkalla työkoneen takana piilossa sekä Hervantaan risteävän tien tienoilla useita poliisiautoja parkissa kytiksellä.
Ite muistan viime kesältä yhden tietyömaan missä oli poliisit ajaneet sen kamera-auton siihen työmaan alkuun ja laittaneet keltaset vilkut päälle. Jengi luuli sitä työmaan pakuksi ja paukutti ilman huolen häivää tutkaan. Oli kuulemma työmaan tilauksesta se tutka siellä, kun ei tuntunu ketään kiinnostavan ne rajoitukset vaikka siellä poukkoili normaalisti 80-alueella nyt työkoneita pitkin kaistoja.

Nytkin tulee ajettua töissä Mynämäen ja Turun väliä ja Nousianen-Mynämäki välillä tehdään levennystyötä ja on pidemmältä matkalta laskettu nopeus kuuteenkymppiin. Silti jengi päästelee lähemmäs satasta ja älyttömiä ohituksia näkee joka päivä. Vaikka se työmaa tossakin pätkällä on vielä tässä vaiheessa pääasiassa kaivuuhommaa siellä pientareen puolella, niin yhtenäkin päivänä oli mäen nyppylän takana kaivinkone ajoradan puolelta kaivamassa ja muutama auto joutu jarruttamaan aika nopeesti.
 
Ei ole, kun siellä muualla saa pistää kuulemma 80 km/h rajoituksen mutkaiselle siltatyömaalle, ja jos joku siitä vauhdista johonkin täräyttää niin ei ole ongelma kun oli rajoitukset oikein merkattu.

Suomessa ei täräyttäisi tai kävisi niin pahasti.

Tai oisko noissa työmaissa sittenkin eroja, kun täälläkin on erityyppisiä työmaita olemassa. :smoke:
No siis onhan niissä työmaissakin eroja. Saksassa laitetaan betoniaidat siinä missä Suomessa käytetään niitä muovihärpäkkeitä joiden takia rajoitukset on mitä on, koska ne "saattaa milloin tahansa ilman varoitusta kaatua ajoradalle rekan eteen sateella" ja varsinkin niin, että rekka varmasti sinkoutuu kehätieltä seuraavalle.

Mutta noin ylipäätään kyllä arvostan tietyöläisiä ja toivoisin kovasti että rivityöläisille suotaisiin työrauha sillo kun saavat olla töissä. Ei tässä nyt ole tarkoitus koko toiminnanalaa dumata.
 
Ja vaikka ne työkoneet sattuis olemaan just sillä hetkellä, kun sää ohitat sen työmaan siellä ajoradan ulkopuolella niin se työmaa kuitenkin tarkoittaa sitä, että ne koneet liikkuu paljon normaalia enemmän siinä tielläkin. Sitten kun sieltä joku tuuhio paukauttaa hitaasti liikkuvan kaivinkoneen kylkeen 60km/h tietyörajoituksesta välittämättä normit 110-115km/h mittarissa niin vika tottakai kaikkialla muualla kuin ratin takana.
 
Enpä ole vielä siltaremonttia nähnyt 30 km/h rajoituksella. Ne on säästetty niihin jos on oikeasti ahdas, mutkainen ja paskalla alustalla oleva kierto. Kaikki isommat väylät rempataan 60 km/h tai 50 km/h rajoituksilla. Melkoista mutuilua taas tuo "ihan yhtä turvallisesti hoituu", kun ei ole sen kummemmin eritelty millaisia työmaat on, eroaako järjestelyt jotenkin ja sitä rataa.
VT20:llä on ollut nyt kahtena kesänä kun ison joen ylimeneviä siltoja korjataan eikä ole mahdollisuutta järjestää kiertoa eli kaistat todella kapeita ja kun kantta valetaan niin liikennevalot. Silti joillakin ei paljoa kiinnostaa hidastaa.

Ja Pohjantiellä on Oulujoen kohdalla tälläkin hetkellä kun siinä on jyrkkä kierto.
 
Mulla tuli työmatkalla ajettua motaria pitkin pitkä pätkä kun noi työt aloitettiin. En kertaakaan nähnyt kamera-autoa tai muuta poliisiautoa kytiksellä. Nykyään työmatka ei kulje tuota kautta, hyvä jos on alettu edes joskus seuraamaan millaisilla nopeuksilla tuossa ajetaan.
On siellä kamera-autot ollut keväällä ja kesällä välillä lähes päivittäin. Itsekin yhden varoituksen kuitannut. Juhannuksen ympärillä oli kyllä parin viikon tauko. Nyt olen ollut viimeisen kuukauden lomalla niin en tiedä tilannetta.
 
Kyllä niitä betoneita ja metalliaitoja käytetään täälläkin. Silti rajoitukset on 50-60.

Täällä on tyypillistä että esim. kierrolle ei saa varattua riittävästi tilaa, joten mutkat on jyrkkiä jolloin se 60 km/h:kin on aivan liikaa niihin, saatika sitten 80 km/h.
Niin koska nopeusrajoitukset koetaan tavoitenopeutena. Saksassa on sekin ero, että siellä joutuu ihan oikeasti itse miettimään mikä on soveltuvin vauhti. Jos eteen tulee mutka, josta ei selviä kyltin vauhdilla, on se oma moka. Täällä se on tienomistajan vika.
 
Josta päästään siihen, että juurihan sä sanoit että niin muuallakin joutuu johtajan pää pölkylle. Päätä nyt joutuuko vai ei. Selvästikään ei joudu jos vaan toivotaan-toivotaan että autoilijat hiljentää riittävästi kun lyödään 80 km/h lätkät tielle?



Niin, siellä on usein enemmän työvoimaa (kalliimpaa tehdä) työmaalla samaan aikaan häseltämässä ja hommat tehdään tehokkaammin pois. Silti sielläkin tarvitaan aivan samalla tavalla liikenteenohjausta, joten "Mutkun japskeissa tehrään yhdessä yössä höhöh" heitot on vähän hassuja.
Jos hommat on tehty päin vittua, homman johtajan pää on pölkyllä. Se on se lähtökohta. Suomessa vaan se ero, että vaikka rivikansalainen tötöilee, on silti vastuu johtajalla tai viimeistään yhteiskunnalla.

Luulin että "yhdessä yössä" on aika selkeä symbolinen metafora enkä odottanut kenenkään tulkitsevan sitä kirjaimellisena väittämänä. Olin näköjään väärässä. "Helvetisti tehokkaammin" olisi ollut parempi tapa ilmaista.
 
Niin, niinhän siinä joutuu.

Mitä ihmettä sitten hait sillä metaforallasi? Jos ne työt kerran Japanissakin kestää pidempään kuin yhden yön niin silloin sielläkin tarvitaan liikennejärjestelyjä ihan samalla tavalla.

Tässä pitää myös muistaa volyymit jolla näitä tehdään. Suomen kokoisessa massa ei ole varaa tehdä asioita saksalaisittain tai japanilaisittain koska määrät on pieniä. Ja liikenne on myös aika vähäistä joten ei haittaa jos se sitten sen takia sotkeutuu vähän enemmän.
Että Japanissa tehdään tehokkaammin. Miten se voi vieläkin olla epäselvää kun kahdesti jo selvensin?

Volyymillä ei ole juurikaan tekemistä asian kanssa, paitsi jos tekijöitä on enemmän kuin työtä. Jos työ vaatii 50 htkk niin siinä on aika iso ero heiluuko lapionvarressa 2 vai 100 miestä. Kustannus on molemmissa sama, mutta ero ajankäytössä 50-kertainen. Puhumattakaan kulttuurien eroista tekijöiden ahkeruudessa ja ammattiylpeydessä.
 
Niin, varmaan tehdään mutta ei liity mitenkään nopeusrajoituksiin.

Totta helvetissä volyymi merkkaa koska isommilla volyymeilla kannattaa panostaa työkaluihin, laitteistoon ja yleiseen organisointiin jo aivan eri tavalla, kun se kehityskustannus saadaan hukutettua massan tuomaan etuun. Uskomatonta että tämä tulee sulle yllärinä.

Tässä maassa ei ole kun kourallinen isoja infrafirmoja ja nekin on pieniä, kun ei ole tarpeeksi tekemistä jotta kannattaisi tehdä kehitystyötä.
No ei liity ei, enkä oikeastaan Japanin rajoituksiin edes ottanut kantaa. Siellä työt koitetaan tehdä mahdollisimman pienellä häiriöllä. Täällä välillä tuntuu että on päinvastoin.

Infraa varten työkalut on aika vakiot ja niitä on riittävästi. Ei mielestäni selitä eroa. Voin olla väärässäkin. Yleisessä organisoinnissa saatat olla ongelman jäljillä.

En minä tästä halua väitellä absoluuttisella tasolla kun kyse on loppupeleissä subjektiivisistä kokemuksista. Jos sinulla on parempaa tietoa niin kuuntelen mielelläni.
 
Jep jep. No hyvä että kuulut siihen pieneen osaan joka näkee muuallekin kun omalle kaistalle ja näkee kristallipallosta että mitä työmaalla seuraavaksi tapahtuu, ihan silä että ajat siitä ohi :rolleyes:
Niin no minähän noudatan niitä rajoituksia siellä, eli ei tarvitse edes tietää mitä siellä tapahtuu seuraavaksi. Noudattamalla nopeusrajotusta ei pitäisi joidenkin tiessä vastaantulevien yllärienkäänkään haitata.

Mutta ihmetyksen aihe on lähinnä miksei niitä tauluja siivota pois siitä kun ei ole vähään aikaan mitään tehty.
 
Niin, no kummasti ala kun ala niin massa alentaa yksikkökuluja eli tehostaa toimintaa. Eipä siinä muuta.

Ehkäpä just se infra-ala on sitten joku iloinen poikkeus missä tämä ei päde.
Osittain juuri noin. Infra on joka tapauksessa oltava, joten investointi on tehtävä. Voihan se volyymi yksikkökustannuksiin helposti vaikuttaa, mutta en ehkä ensimmäisenä lähtisi välineistöstä karsimaan jos joku työ pitää saada halvemmalla tehtyä. Jos siis perusinfraa ollaan rakentamassa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 146
Viestejä
4 487 996
Jäsenet
74 159
Uusin jäsen
kahvirommi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom