Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Sehän tuossa on kun hän inhoaa perseessä roikkujia. Minä sitten siinä vieressä että jos ajaisit vähän kovempaa niin ei tarviis katsella taustapeilistä koko aikaa.

Noh onneksi on suht harvinaista että hän ajaa matkaa ja miä vieressä.
 
Oli kyllä taas eilen erikoinen tapaus. Tultiin pohjoisesta Oulun motaria tuohon missä alkaa tietyö ja rajoitus tipahtaa 50km/h:n. Tämä hidastaa alle sen ja hiljainen liikenne niin nappaan vilkun vasemmalle ja vakkariin 60km/h, jolla tiedän että ei tule sakkoja 50km/h alueella vähennysten jälkeen. No tämä sankaripa ei päästä ohi vaan kiihdyttää ja jää roikkumaan takakulman huitelle juuri siihen kuolleeseen kulmaan, jota ei peilistä näe. Siinä sitten hinaa samaa vauhtia. Haluna ilmeisesti oli vain blokata kaistanvaihtoni takaisin oikealle.
 
Ai että näitä sankareita ja päiväajovaloja. Kunnon kuurosade ja näkyvyys motarilla liki nollaa, sit tuleekin näitä perä edellä vastaan kun edessä palaa se pari hassua lediä. Yleensä jostain syystä nämä tykkää olla Kialta kaikki autot. Volvot, Audit, Pösöt ja muut tavalliset autot kun näköjään automatiikkansa osalta osaa pistää valotkin päälle, mut Kiat vetää vielä iltahämärissäkin yleensä etuledit päällä.
 
Ai että näitä sankareita ja päiväajovaloja. Kunnon kuurosade ja näkyvyys motarilla liki nollaa, sit tuleekin näitä perä edellä vastaan kun edessä palaa se pari hassua lediä. Yleensä jostain syystä nämä tykkää olla Kialta kaikki autot. Volvot, Audit, Pösöt ja muut tavalliset autot kun näköjään automatiikkansa osalta osaa pistää valotkin päälle, mut Kiat vetää vielä iltahämärissäkin yleensä etuledit päällä.
Samoin esim HSL:n työautot. Niissä japsikipoissa ei vissiin ole automatiikkaa valoille ja kuskit eivät sitä tajua.
 
Ajovalojen kytkeminen pyyhkijöiden kanssa samaan aikaan ei luulisi olevan kovinkaan monimutkainen juttu, onnistuisi huollossa softapäivityksellä. Kuten takavalojen koodaaminen palamaan päiväajovalojen kanssa.
 
Ajovalojen kytkeminen pyyhkijöiden kanssa samaan aikaan ei luulisi olevan kovinkaan monimutkainen juttu, onnistuisi huollossa softapäivityksellä. Kuten takavalojen koodaaminen palamaan päiväajovalojen kanssa.

Merkistä riippuen en tiedä minkälainen homma, mutta olisi kyllä kannatettava idea :tup:

Noh onneksi on suht harvinaista että hän ajaa matkaa ja miä vieressä.

Ole tyytyväinen jos se on sinulle vielä "onneksi" :P Itselle alkaisi jo kelpaamaan että naiset, emäntä mukaanlukien, ajaisi enemmänkin meillä. Sen siitä sai kun nuorena "automiehenä" pitkään piti aina saada itse ajaa. No ei siinä, vieläkin jos esim. äitini kyytiin menen niin tekisi mieli ajaa itse, kun kokoajan saa (saisi) "kohteliaasti neuvoa" ja totta puhuen välillä hieman pelottaakin... :D

Paljon kilometrejä jo nähneenä on se repsikkana maisemien ihailukin ihan kivaa :) Vaikka aina onkin turvallisimman tuntuista kun saa itse olla puikoissa...
 
Miä kyllä tykkään istua vänkärin paikalla. Voi ottaa pari olutta ja katsella maisemia. Yleensä kun jossain kauempana lähdetään käymään niin toinen ajaa toiseen suuntaan ja toinen takaisin sit.

Kun ei ole niitä muita vauvoja kuin tuo corgi joka tykkää vaan nukkua takapenkillä.
 
Ja osa merkeistä ei salli tai edes mahdollista tuota kytkentää. Esim Ford ei antanut tehdä tuota muutosta pyynnöstä.
 
Mikään ei kyllä vituta tuolla liikenteessä kuin nuo viiden metrin päässä ajavat. Ja minä sentään näen niitä hyvin harvoin kun ajan aina sen +10 mittarin mukaan eli +7 todellista.

Mamma taas jos ajaa niin hän pistää vakkarin tasan siihen nopeuteen mitä taulussa lukee. Varovaisesti olen ehdotellut että jos vaikka vähän enemmän kun kiroilee perässä roikkujia :bored:

edit. On hän miu kyydissä ollessa ottanut onkeensakkin. +5 nykyään vakkarissa mutta kuulemma +10 ei voi laittaa "koska se on ylinopeutta" :(
Jos tarkoitat mammalla vaimoa, niin sinä päätät nopeuden, ja jos äitiä, niin äiti päättää nopeuden. :-)
 
Nyt oli lähellä ettei rytissyt. Ajelin neljän auton letkan takana ja lähdin ohittamaan koko jonoa. Muutaman metrin päässä jonossa toisena olleen takakulmasta tämä heitti vilkun päälle ja lähti välittömästi eteen. Tuli kiire tiputtaa vauhti ohitusnopeudesta siihen, mitä laiskasti ohittamaan lähtenyt nyt sitten ajelikaan. Ei jäänyt montaa senttiä tilaa ennen kuin eteen tukkinut löysi kaasun ja pääsi pois alta. Jäi vielä ajamaan alle satasta eteeni ennen kuin parin kilometrin päästä kääntyi pois.
 
leppävirran kohalla oli melkonen kuski, 80km/h tielle tuli mutkaisesta lyhyestä rampista tielle eteen 40km/h ja jatkoi sitä 200m ja kääntyi oikealle. ei niinku yhtää sillä vissii yläkopassa koputellu et muut tulee puoltakovempaa
 
Ajovalojen kytkeminen pyyhkijöiden kanssa samaan aikaan ei luulisi olevan kovinkaan monimutkainen juttu, onnistuisi huollossa softapäivityksellä. Kuten takavalojen koodaaminen palamaan päiväajovalojen kanssa.
Noin se ainakin Skodassa toimii. Tai no, ei tasan samaan aikaan, mutta pyyhkimien oltua 30 sekuntia päällä. Pois valot menevät 4 minuuttia pyyhkimien pysähtymisen jälkeen.
 
Nyt oli lähellä ettei rytissyt. Ajelin neljän auton letkan takana ja lähdin ohittamaan koko jonoa. Muutaman metrin päässä jonossa toisena olleen takakulmasta tämä heitti vilkun päälle ja lähti välittömästi eteen. Tuli kiire tiputtaa vauhti ohitusnopeudesta siihen, mitä laiskasti ohittamaan lähtenyt nyt sitten ajelikaan. Ei jäänyt montaa senttiä tilaa ennen kuin eteen tukkinut löysi kaasun ja pääsi pois alta. Jäi vielä ajamaan alle satasta eteeni ennen kuin parin kilometrin päästä kääntyi pois.
Ne peilit.. Peilien seuraaminen.. ja ohituspaikan käyttäminen heti kun se on mahdollista, eikä vasta sitten kun takanatulevat on jo rinnalla..
 
Noin se ainakin Skodassa toimii. Tai no, ei tasan samaan aikaan, mutta pyyhkimien oltua 30 sekuntia päällä. Pois valot menevät 4 minuuttia pyyhkimien pysähtymisen jälkeen.
Jostain muistan lukeneeni, että kun kaikki järjestelmät kilpailutetaan tarpeeksi "tehokkaasti", niin ne eivät enää keskustele kunnolla keskenään, jolloin kyseinen toiminnallisuus voi jäädä haaveeksi. Tietysti tämä voitaisiin ottaa kilpailutuksen yhdeksi ehdoksi.
 
Jostain muistan lukeneeni, että kun kaikki järjestelmät kilpailutetaan tarpeeksi "tehokkaasti", niin ne eivät enää keskustele kunnolla keskenään, jolloin kyseinen toiminnallisuus voi jäädä haaveeksi. Tietysti tämä voitaisiin ottaa kilpailutuksen yhdeksi ehdoksi.
??

Kilpailutetaan? Yritys tekee rahaa myymällä mahdollisimman halpaa mahdollisimman kalliilla. Vain markkinavoimat ja lainsäädäntö voi vaikuttaa siihen miten hyvin mikäkin osa-alue toimii, mutta komponenttien valinta ja järjestelmäarkkitehtuuri seuraa silti sitä helpoimman voiton tietä. Saab on yksi harvoista autonvalmistajista joka ajatteli myös yleistä etua ja avasi mm. ecun softan asiakkaiden käsiteltäväksi. Firman talous oli siinä vaiheessa pahoissa vaikeuksissa joten ei heillä enää ollut menetettävää. Vakavaraisella valmistajalla järjestelmät keskustelevat juuri niin hyvin keskenään kuin mistä asiakkaat ovat valmiita maksamaan.
 
??

Kilpailutetaan?
Eli alihankitaan pyyhkijäjärjestelmän toiminnallisuus ja valojen toiminnallisuus erikseen, mahdollisesti eri firmoilta (tai eri osastoilta saman konsernin sisällä). Kun tämä tehdään tarpeeksi mutkia oikoen - siis halvalla, vain välttämättömät toiminnot toteuttaen - eri järjestelmät eivät keskustelu keskenään ja se näkyy esimerkiksi siinä, että sadetunnistin ei sytytä ajo- ja takavaloja.
 
Eli alihankitaan pyyhkijäjärjestelmän toiminnallisuus ja valojen toiminnallisuus erikseen, mahdollisesti eri firmoilta (tai eri osastoilta saman konsernin sisällä). Kun tämä tehdään tarpeeksi mutkia oikoen - siis halvalla, vain välttämättömät toiminnot toteuttaen - eri järjestelmät eivät keskustelu keskenään ja se näkyy esimerkiksi siinä, että sadetunnistin ei sytytä ajo- ja takavaloja.
Ok, joo. Hyvin mahdollista.
 
Nyt oli lähellä ettei rytissyt. Ajelin neljän auton letkan takana ja lähdin ohittamaan koko jonoa. Muutaman metrin päässä jonossa toisena olleen takakulmasta tämä heitti vilkun päälle ja lähti välittömästi eteen. Tuli kiire tiputtaa vauhti ohitusnopeudesta siihen, mitä laiskasti ohittamaan lähtenyt nyt sitten ajelikaan. Ei jäänyt montaa senttiä tilaa ennen kuin eteen tukkinut löysi kaasun ja pääsi pois alta. Jäi vielä ajamaan alle satasta eteeni ennen kuin parin kilometrin päästä kääntyi pois.

Mihin moinen kiire että täytyy monen auton letkoja lähteä ohittamaan:confused:
 
Mihin moinen kiire että täytyy monen auton letkoja lähteä ohittamaan:confused:
Miksi monen auton ohittaminen kerralla tarkoittaisi kiirettä? Autot ajelivat keskenään naurettavan lähellä ja tilaa ohitukselle oli runsaasti. Edes eteen tulleen vaatimat väistöliikkeet eivät aiheuttaneet kiirettä palata omalle kaistalle.

Ylipäätään jos koko jonoa ei pysty ohittamaan kerralla, on parasta olla ohittamatta kokonaan. Ja tässä "jono" tarkoittaa vähintään kahta autoa, jotka ajavat niin lähellä toisiaan, ettei väliin voi liittyä jättäen riittävää turvaväliä molempiin.
 
Mihin moinen kiire että täytyy monen auton letkoja lähteä ohittamaan:confused:
Ei kyse ole kiireestä vaan mukavuudesta. Nuo letkat humppaa aina ja tuollaisesta kun laskee ohi niin saa taas rauhassa ajella vakkari päällä.

Nuo on kyllä pahoja. Kerran ollut itsellä vastaava lähellä. Piiitkä suora ja letka edessä. Odotin suoran alkaessa siellä perällä että lähteekö joku ohi ja kun ei hetkeen lähtenyt niin polkaisin itse. Juuri kun olin tulossa letkaa vetäneen asuntovaunun takana olleen auton kohdalle niin tämä vetää ilman vilkkua ohitukseen jollain 1.äkäsellä pikku-Citikalla. Se ohitus kesti sitten puoli-ikuisuutta ja en itse edes päässyt siinä kohtaa siitä vaunusta ohi, mutta kyllä soi torvi ja pitkät vilkkui.
 
Viimeksi muokattu:
Yksittäistapaus meni ohi tuossa jokin aika sitten. Ajelin pienehköä maantietä vähän reippaammin mitä rajoitus sallii. Takana tulleelle ajoneuvolle se ei riittänyt vaan painoi ohi samantien. Valitsemansa ohituspaikka vaan sattui olemaan pikkasen huono. Suoraa oli noin 10 auton mitan verran ja heti perään tiukka 90 asteeen mutka. Abs pärisi ohittavalla autolla ja pientareen sora pöllysi kun se nipin napin taittui mutkasta. Ojan jälkeen olisikin ollut vastassa jyrkkä soramäki johon se olisi komeasti noussut pystyyn. Jatkoin omaa vauhtiani ja pysyin tovin ohittaneen näköetäisyydellä. Ymmärrän kyllä sisämutkaan ajon yms radalla. Kyseisen kuskin käsissä oltaisiin oltu kaiteissa myös radalla. :eek: Oli meno senverta kauheaa katseltavaa.

Viikkoja aiemmin moottoritiellä vakkarilla ajellessani ohitin jostain arviolta egyptin suunnalta kortin saaneen kuskin ja hänen täkäläisillä kilvillä varustetun hyvin rypistyneen Kian. Hän selkeesti ajeli jumala mielessä tms kun ei liikennekäyttäytymisessä ollut mitään järkeä. Siellä nopeus humpas yli 10kmh, roikuttiin kaistojen välissä, vaihdeltiin kaistaa ihan miten sattuu ja mikä suuntavilkku. Ajelin edelleen vasenta kaistaa ja hän vaihtaa mun taakse. Jättäytyy/jää eka muutaman auton verran taakse ja hivuttautuu sitten aivan kiinni. Näin peruutuspeilistä kuskilta tyyliin nenäkarvat. Sit taas se roikkui kaistojen välissä ja jää taaemmaks. Taas kerran puskuriin kiinni hivuttautumisen kohdalla tein jarruvalotestin ja äijälle tuli kiirus(meidän takana ei ollut ketään silloin). Ei mennyt kuin pari minsaa ja sama meno jatku. Onneksi konetie mun kohdalta loppu ja nousin rampista ylös. No niinpä teki Kiakin. Tiesin rampin että siinä on passeli mutka lataa kovaa. Tein niin ja pääsin kauaksi äijästä. Se kun onneksi vielä taisi pelätä mutkaa. Olisi pitänyt soittaa poliisille. Mutta ennenkuin ne olisivat ehtineet reagoimaan, olisi tilanne ollut jo kauan ohi.
 
Kolmesta–neljästä pienillä väleillä hitaammin etenevästä autosta on mielestäni kohteliaampaakin mennä ohi kerralla, kuin tunkea sinne väliin.
 
Se tuntuu ottavan vitusti ihmisillä pannuun kun vetoketjuna poimit autoja. Valoja välkytellään vaikka väliä jäis kolmatta kymmentä metriä taakse jäävään.
Niin ja ite kun vielä perseillään, että pidetään ne välit niin pieninä. Tieliikennelakikin käskee pitämään sellaisen välin, että ohittaja mahtuu siihen ongelmitta. Vaan se asenne tuntuu olevan se, että kun minä en ohita niin ei saisi ohittaa kukaan muukaan.
 
Niin ja ite kun vielä perseillään, että pidetään ne välit niin pieninä. Tieliikennelakikin käskee pitämään sellaisen välin, että ohittaja mahtuu siihen ongelmitta. Vaan se asenne tuntuu olevan se, että kun minä en ohita niin ei saisi ohittaa kukaan muukaan.

Itseasiassa tll käskee muita muita selvästi hitaampien pitämään tuollaisen välin, muille riittää turvaväli.
 
Se tuntuu ottavan vitusti ihmisillä pannuun kun vetoketjuna poimit autoja. Valoja välkytellään vaikka väliä jäis kolmatta kymmentä metriä taakse jäävään.
Riippuu tilanteesta, mutta minua ainakin ärsyttää jos joku tukkii eteeni, kun kärkyn ohituspaikkaa siitä jonosta tai isommasta autosta, jonka ohi minutkaan ohittanut ei päässyt. Näitä sattuu useasti, varmaankin juuri siitä syystä, että pidän edellä ajavaan sen välin johon on helppo mennä. Liian usein ohitus johtaa vain siihen, että minulla on kunnollisen ohituspaikan auetessa yksi ohitettava lisää.
 
No mikset ole mennyt ohi jos kerran takaa tullaan ohi sun eteen. Ylensä se ohittaja joka eteen tulee kyl lähtee heti tilanteen tullen eikä jarruttele edes.
Miksei se ohittaja mennyt niiden ohi, joita odotan pääseväni ohittamaan? Samasta syystä en itse lähde.
 
No yks rekka ei tunnu missään mutta neljä autoa ja se rekka alkaa oleen jo vähän sellainen et tuleeko se rekan takana ollut eteen.
Jos takana tuleva olisi ohittanut neljä autoa ja minä pyrin rekan ohi, voit olla varma että menin siitä rekasta ohi jo moneen kertaan sillä välin kun takana tuleva arpoo, mihin väliin yrittää itsensä änkeä.

Sen sijaan jos takana oleva sai ohitettua yhden auton kerrallaan, ei rekan ohittamiseen ollut juuri silloin tilaa.
 
Tota jos takana olija ohitti neljä autoa niin mikset samas välis joka sulla oli aiemmin ohittanut sitä rekkaa.. helpompi se tosiaan on mennä ohi kuin alkaa voimakasta jarrutusta. Kyllä se ylensä sun omaa arkuutta on jos sun eteen vedetään..

Toki noit harvoja ylämärs nolla näkyvyydel ohi menijöitäkin on mut jos edes jokseenkin järkevänä pitää keskustelua niin ääripäät jättää pois.
Sanoin juuri, että tuollaisessa tilanteessa aivan varmasti ohitan itsekin samalla. :confused:
 
Eli alihankitaan pyyhkijäjärjestelmän toiminnallisuus ja valojen toiminnallisuus erikseen, mahdollisesti eri firmoilta (tai eri osastoilta saman konsernin sisällä). Kun tämä tehdään tarpeeksi mutkia oikoen - siis halvalla, vain välttämättömät toiminnot toteuttaen - eri järjestelmät eivät keskustelu keskenään ja se näkyy esimerkiksi siinä, että sadetunnistin ei sytytä ajo- ja takavaloja.

Vaikka kuinka olisi eri firman valmistama pyyhintäjärjestelmä ja muu järjestelmä, niin ainakin kaikkien niiden autojen osalta minkä kanssa itse on tullut oltua tekemisissä ovat keskustelleet keskenään. Esim. ABS:n ohjainlaitteelta tulee nopeustieto pyyhintää ohjaavalle ohjainlaitteelle. Jne jne.
 
https://goo.gl/maps/JaYxF3rEpWn

Tässä kohtaa koitti tuosta harmaan auton kohdalta joku vaihtaa kaistaa kylkeen kun olin jo takanurkan kohdilla. Jossen olisi jarruttanut reilusti ja ohjannut vasemmalle punakivetyksen päälle niin olisi kolissut. Ärsyttää ihmiset ketkä ei osaa ajaa ympyrässä.
 
Kiilaajaa puolustelematta, niin tuo Raision Ikean ympyrä on kyllä ihan päin persettä suunniteltu. Esim. Ruskon suunnasta tullessa oikea kaista menee vain kauppakeskuksen suuntaan. Tätä ei kuitenkaan ole erotettu samalla tavalla irti ympyrästä kuin kauppakeskukselta tulevassa kaistassa on tehty. Seurauksena turhaa arpomista, kun Turun suunnasta kauppakeskuksille kääntyvät ajavat päin vattua "suoraan" oikealle kaistalle. Läheltä piti -tilanteessa taas Turku-Rusko akselille on väkipakolla kyhätty pari kaistaa, en ymmärrä miksi. Kaista kuitenkin päättyy heti ympyrän jälkeen. Jotenkin tuntuu, että suunnittelijalle annettiin x määrä tilaa ja se piti jotenkin täyttää. Seurauksena tuo aivopieru, jossa monta otollista kolaripaikkaa.
 
Läheltä piti -tilanteessa taas Turku-Rusko akselille on väkipakolla kyhätty pari kaistaa, en ymmärrä miksi.

Muistelisin että alunperin ikealta päin tullessa ympyrän kaista ohjautui sisemmälle kaistalle mutta nykyään ohjautuu suoraan ulommalle. Ehkä tuo ylimääräinen kaista ruskolle poistuessa oli jotenkin ajateltu tuon kannalta ettei tarvitsisi ympyrän sisällä vaihtaa kaistaa. Jos olisin muuten tuossa omassa tilanteessa jatkanutkin ruskolle päin joka olisi ollut ihan laillista niin olisi varmaan rytissyt aika satavarmasti koska vauhtini olisi ollut reilumpi kuin nyt.

Ruskon suunnasta tullessa oikea kaista menee vain kauppakeskuksen suuntaan. Tätä ei kuitenkaan ole erotettu samalla tavalla irti ympyrästä kuin kauppakeskukselta tulevassa kaistassa on tehty. Seurauksena turhaa arpomista, kun Turun suunnasta kauppakeskuksille kääntyvät ajavat päin vattua "suoraan" oikealle kaistalle.

Tähän kiinnostaisi saada tieto että kumpi joutuu maksumieheksi jos tuossa kohtaa kolisee.
 
Ai että näitä sankareita ja päiväajovaloja. Kunnon kuurosade ja näkyvyys motarilla liki nollaa, sit tuleekin näitä perä edellä vastaan kun edessä palaa se pari hassua lediä. Yleensä jostain syystä nämä tykkää olla Kialta kaikki autot. Volvot, Audit, Pösöt ja muut tavalliset autot kun näköjään automatiikkansa osalta osaa pistää valotkin päälle, mut Kiat vetää vielä iltahämärissäkin yleensä etuledit päällä.
Osaa käsittääkseni Kiakin. Kyseessä lienee user error. Mazda 6 osaa ajovalot kytkeä hämärän tullen, kunhan valokytkin on auto-asennossa. Tuossa on kuitenkin myös off-asento, joka pitää valot parkissa sammuksissa. Vaihde kytkettynä palaa vain keulan DRL:t, oli kuinka pimeää hyvänsä. Se on sitten toinen juttu, onko järkeä suunnitella autoa siten, että tuollainen user error on mahdollista. Toisaalta toiset meistä osaa sählätä, oli asia x suunniteltu kuinka idioottivarmaksi hyvänsä.
Samoin esim HSL:n työautot. Niissä japsikipoissa ei vissiin ole automatiikkaa valoille ja kuskit eivät sitä tajua.
Ei niissä ole vilkkujakaan. ;)
Valoihin saattaa hyvinkin päteä ylläoleva kuvaukseni Mazdan valojen toiminnasta.
Ja osa merkeistä ei salli tai edes mahdollista tuota kytkentää. Esim Ford ei antanut tehdä tuota muutosta pyynnöstä.
Ei ollut Mazdaankaan mahdollista ilman osien vaihtoa. Vaihtoon olisi mennyt kaapelisarja, jonka kustannukset kuulema "nousee vähän kohtuuttoman korkeaksi". Mahdollista kyllä.
 
Tänään Stadissa Merikannontieltä (yksisuuntainen) jatkamassa vasemmalle Paciuksenkadulle. Kolme autoa siinä edellä odottelemassa valojen vaihtumista kaikki oikealle ryhmittyneinä. Taisi niistä jollain olla vilkkukin vasemmalle mutta siitä huolimatta runttasin siihen viereen vasempaan reunaan. Tööttiähän sieltä tuli perään ja kaikki neljä myös jatkettiin vasemmalle :facepalm:. Miten voi ryhmittäytyminen olla niin vaikeeta?
 
Ajovalojen kytkeminen pyyhkijöiden kanssa samaan aikaan ei luulisi olevan kovinkaan monimutkainen juttu, onnistuisi huollossa softapäivityksellä. Kuten takavalojen koodaaminen palamaan päiväajovalojen kanssa.
Laitoin tästä n. Vuosi sitten toyotalle palautetta kun alla Auris automatiikalla ja ei osaa laittaa valoja päälle kun pyyhkimet lähtee automatiikalla päälle.
Ei kuulemma onnaa koodailla mutta laittoivat eteenpäin ehdotusta.
Ihmettelempä vain että minkälainen insinööri porukka ollut asialla, kun valoille on automatiikka hämärän mukaan ja niitä voi säätää, pyyhkijöille myös ja niitäkin voi säätää mutta lienee japanissa ei ole vaadittu valoa taakse sateella?
 
Tänään Stadissa Merikannontieltä (yksisuuntainen) jatkamassa vasemmalle Paciuksenkadulle. Kolme autoa siinä edellä odottelemassa valojen vaihtumista kaikki oikealle ryhmittyneinä. Taisi niistä jollain olla vilkkukin vasemmalle mutta siitä huolimatta runttasin siihen viereen vasempaan reunaan. Tööttiähän sieltä tuli perään ja kaikki neljä myös jatkettiin vasemmalle :facepalm:. Miten voi ryhmittäytyminen olla niin vaikeeta?
Tuossa risteyksessä tötöillään niin maan perkeleesti. Mutta merikannontie on kaksisuuntainen, joten taisivat olla ihan oikein ryhmittäytyneinä.
 
Viime vuonnahan Merikannontie oli yksisuuntainen vain osan matkaa, nyt ilmeisesti koko matkalta Paciuksenkadun risteykseen asti. Olen jossain parkkihallissa tehnyt Zighin tapaan: Yksisuuntaiselta oli edelläni auto risteyksessä, josta suurin osa kääntyy vasemmalle. Auto oli ryhmittynyt oikealle ilman vilkkua. Menin sitten tämän vasemmalle puolelle, niin eikös sieltä toisen auton vilkku syty vasemmalle ja nyrkki nouse virheen merkiksi.
 
Mitäs lottoot.

Varmaan kyselee, notta oliko väistämisvelvollinen Diaz vai autot.
Autohan väistää pyörätien jatketta tulevaa pyörää vain silloin, jos auto on kääntymässä jatkeen yli tai autoilijan tulosuunnassa on kolmio ennen jatketta.

Pyörätien jatke ei ole suojatie

Pyörätieltä tuleva pyöräilijä saa ajaa tien yli pyörätien jatketta pitkin, mutta hänen on väistettävä sekä oikealta että vasemmalta tulevaa ajoradan muuta liikennettä. Autoilijan tai motoristin puolestaan on väistettävä, kun hänellä on liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvollisuus tai hän on kääntymässä pyörätien jatkeen yli.

”Tosin silloin kun pyöräilijä nousee satulasta ja taluttaa pyöräänsä, on hän jalankulkija ja tällöin ajoradalla liikkuvat väistävät suojatiellä kävelevää jalankulkijaa”, huomauttaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Varpu Tavaststjerna.

Vaikka pyörätieltä ajoradalle tulevan pyöräilijän väistämisvelvollisuus on ollut voimassa jo vuodesta 1997, sääntötuntemuksessa on edelleen puutteita. Vuonna 2012 valmistuneessa tutkimuksessa vain noin 34 prosenttia vastaajista tiesi pyörätien ja ajoradan risteämiskohdan väistämisvelvoitteen oikein.
 
Jos jonkun tötöilyt palkitsee töötillä, niin mitä sillä vastatööttäyksellä pyritään viestimään? Sitä että ei mennyt jakeluun?
 
Menin paikalliseen sekatarvarakauppaan. No pihalla oli hemmetin pitkä american limousine, edellä ajava pappa kitumaasturilla meni niin sekaisin moisesta näystä että meinasi ajaa kylkeen... sieltä sitten pois lähtiessä joku tissieäin anjoviksella ei tajunnut väistää, KUN siinä risteyksessä ei ole kolmiota. Olisin toki saanut oman kulkineen lunariin, mutta ei ole nyt mahdollisuutta alkaa etsiä muutamassa tunnissa uutta käyttistä tilalle pikkurahalla, joten jarrutin suosiolla ennenkuin kolahti.

Onhan tässä näitä muitakin mokailuja nähty, mutten jaksa kirjoittaa enempää.
 
Tiilimäen Neste kans yks paikka minkä pihasta meinaa aina tulla autoa kylkeen kun rampilta tuut alas ja käännyt vasempaan. Soittelevat tööttiäkin tajuamatta että pihasta tulija väistää myös poistumis rampilta tulevaa vasemmalle kääntyvää "vastaantulijaa". Ovat laittaneet tuohon piha-alueelle kolmion mikä enemmänkin sotkee vaan ihmisiä ja lisänneet lisäkyltinkin että piha-alueesta kysymys. Silti noit tilanteit piisaa jollei varaudu. Taas yks olis tullut sieltä pihasta nokkaan jollen olis töötännyt. Siitä seuraskin pitkien valoshow ja töötin huudatus sit takana. Lykkäs itsensä väkisin mun peräs alas rampilta tulleen eteen eikä tajunnut et itse törttöili.
154041a8d88c6191d285eb970bd5f628.jpg
Kolmiohan tosiaan on noudattamisjärjestyksessä ylempänä kun perus väistösäännöt, joihin tuo "pihalta tuleva väistää" myös kuuluu. Kolmion väistösääntöjä tosin ei kaikki tunne, eli väistetään sivuilta ja etuajo-oikeutetuista suunnista tulevia. Eli tuo kolmio tuolla tosiaan vaan sotkee kun osalla on käsitys että sitten väistetään enää sivuilta, mikä onkin normaalisti kolmion funktio, muttei pihoista lähtiessä olekaan.
 
Tämä varmaan moneen kertaan mainittu täällä mutta;

2b12d3ce9b0502e2fd9c7d2faf8d25c2.jpg


Tulen virheää viivaa, ramppia pitkin kolmion takaa, huomaan jo kaarteessa että vasemmalla parin auton letka. Katson että tullaan samaa vauhtia joten jos vähän päästän kaasulta niin pääsen sopivasti niiden taakse. Mutta mitä tekee keltasta viivaa ajava.. no alkaa toki jarruttamaan jolloin mennäänkin taas molemmat vierekkäin samaa vauhtia. :facepalm:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 440
Viestejä
4 512 365
Jäsenet
74 368
Uusin jäsen
ElZurjuZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom