Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Samoin esim HSL:n työautot. Niissä japsikipoissa ei vissiin ole automatiikkaa valoille ja kuskit eivät sitä tajua.Ai että näitä sankareita ja päiväajovaloja. Kunnon kuurosade ja näkyvyys motarilla liki nollaa, sit tuleekin näitä perä edellä vastaan kun edessä palaa se pari hassua lediä. Yleensä jostain syystä nämä tykkää olla Kialta kaikki autot. Volvot, Audit, Pösöt ja muut tavalliset autot kun näköjään automatiikkansa osalta osaa pistää valotkin päälle, mut Kiat vetää vielä iltahämärissäkin yleensä etuledit päällä.
Ajovalojen kytkeminen pyyhkijöiden kanssa samaan aikaan ei luulisi olevan kovinkaan monimutkainen juttu, onnistuisi huollossa softapäivityksellä. Kuten takavalojen koodaaminen palamaan päiväajovalojen kanssa.
Noh onneksi on suht harvinaista että hän ajaa matkaa ja miä vieressä.
Hondan kanssa sama juttu. Viime huollossa pyysin, että kaikki valot palaisivat aina, mutta ei kuulemma onnistu.Ja osa merkeistä ei salli tai edes mahdollista tuota kytkentää. Esim Ford ei antanut tehdä tuota muutosta pyynnöstä.
Jos tarkoitat mammalla vaimoa, niin sinä päätät nopeuden, ja jos äitiä, niin äiti päättää nopeuden.Mikään ei kyllä vituta tuolla liikenteessä kuin nuo viiden metrin päässä ajavat. Ja minä sentään näen niitä hyvin harvoin kun ajan aina sen +10 mittarin mukaan eli +7 todellista.
Mamma taas jos ajaa niin hän pistää vakkarin tasan siihen nopeuteen mitä taulussa lukee. Varovaisesti olen ehdotellut että jos vaikka vähän enemmän kun kiroilee perässä roikkujia
edit. On hän miu kyydissä ollessa ottanut onkeensakkin. +5 nykyään vakkarissa mutta kuulemma +10 ei voi laittaa "koska se on ylinopeutta"
Noin se ainakin Skodassa toimii. Tai no, ei tasan samaan aikaan, mutta pyyhkimien oltua 30 sekuntia päällä. Pois valot menevät 4 minuuttia pyyhkimien pysähtymisen jälkeen.Ajovalojen kytkeminen pyyhkijöiden kanssa samaan aikaan ei luulisi olevan kovinkaan monimutkainen juttu, onnistuisi huollossa softapäivityksellä. Kuten takavalojen koodaaminen palamaan päiväajovalojen kanssa.
Ne peilit.. Peilien seuraaminen.. ja ohituspaikan käyttäminen heti kun se on mahdollista, eikä vasta sitten kun takanatulevat on jo rinnalla..Nyt oli lähellä ettei rytissyt. Ajelin neljän auton letkan takana ja lähdin ohittamaan koko jonoa. Muutaman metrin päässä jonossa toisena olleen takakulmasta tämä heitti vilkun päälle ja lähti välittömästi eteen. Tuli kiire tiputtaa vauhti ohitusnopeudesta siihen, mitä laiskasti ohittamaan lähtenyt nyt sitten ajelikaan. Ei jäänyt montaa senttiä tilaa ennen kuin eteen tukkinut löysi kaasun ja pääsi pois alta. Jäi vielä ajamaan alle satasta eteeni ennen kuin parin kilometrin päästä kääntyi pois.
Jostain muistan lukeneeni, että kun kaikki järjestelmät kilpailutetaan tarpeeksi "tehokkaasti", niin ne eivät enää keskustele kunnolla keskenään, jolloin kyseinen toiminnallisuus voi jäädä haaveeksi. Tietysti tämä voitaisiin ottaa kilpailutuksen yhdeksi ehdoksi.Noin se ainakin Skodassa toimii. Tai no, ei tasan samaan aikaan, mutta pyyhkimien oltua 30 sekuntia päällä. Pois valot menevät 4 minuuttia pyyhkimien pysähtymisen jälkeen.
??Jostain muistan lukeneeni, että kun kaikki järjestelmät kilpailutetaan tarpeeksi "tehokkaasti", niin ne eivät enää keskustele kunnolla keskenään, jolloin kyseinen toiminnallisuus voi jäädä haaveeksi. Tietysti tämä voitaisiin ottaa kilpailutuksen yhdeksi ehdoksi.
Eli alihankitaan pyyhkijäjärjestelmän toiminnallisuus ja valojen toiminnallisuus erikseen, mahdollisesti eri firmoilta (tai eri osastoilta saman konsernin sisällä). Kun tämä tehdään tarpeeksi mutkia oikoen - siis halvalla, vain välttämättömät toiminnot toteuttaen - eri järjestelmät eivät keskustelu keskenään ja se näkyy esimerkiksi siinä, että sadetunnistin ei sytytä ajo- ja takavaloja.??
Kilpailutetaan?
Ok, joo. Hyvin mahdollista.Eli alihankitaan pyyhkijäjärjestelmän toiminnallisuus ja valojen toiminnallisuus erikseen, mahdollisesti eri firmoilta (tai eri osastoilta saman konsernin sisällä). Kun tämä tehdään tarpeeksi mutkia oikoen - siis halvalla, vain välttämättömät toiminnot toteuttaen - eri järjestelmät eivät keskustelu keskenään ja se näkyy esimerkiksi siinä, että sadetunnistin ei sytytä ajo- ja takavaloja.
Nyt oli lähellä ettei rytissyt. Ajelin neljän auton letkan takana ja lähdin ohittamaan koko jonoa. Muutaman metrin päässä jonossa toisena olleen takakulmasta tämä heitti vilkun päälle ja lähti välittömästi eteen. Tuli kiire tiputtaa vauhti ohitusnopeudesta siihen, mitä laiskasti ohittamaan lähtenyt nyt sitten ajelikaan. Ei jäänyt montaa senttiä tilaa ennen kuin eteen tukkinut löysi kaasun ja pääsi pois alta. Jäi vielä ajamaan alle satasta eteeni ennen kuin parin kilometrin päästä kääntyi pois.
Miksi monen auton ohittaminen kerralla tarkoittaisi kiirettä? Autot ajelivat keskenään naurettavan lähellä ja tilaa ohitukselle oli runsaasti. Edes eteen tulleen vaatimat väistöliikkeet eivät aiheuttaneet kiirettä palata omalle kaistalle.Mihin moinen kiire että täytyy monen auton letkoja lähteä ohittamaan
Ei kyse ole kiireestä vaan mukavuudesta. Nuo letkat humppaa aina ja tuollaisesta kun laskee ohi niin saa taas rauhassa ajella vakkari päällä.Mihin moinen kiire että täytyy monen auton letkoja lähteä ohittamaan
Niin ja ite kun vielä perseillään, että pidetään ne välit niin pieninä. Tieliikennelakikin käskee pitämään sellaisen välin, että ohittaja mahtuu siihen ongelmitta. Vaan se asenne tuntuu olevan se, että kun minä en ohita niin ei saisi ohittaa kukaan muukaan.Se tuntuu ottavan vitusti ihmisillä pannuun kun vetoketjuna poimit autoja. Valoja välkytellään vaikka väliä jäis kolmatta kymmentä metriä taakse jäävään.
Niin ja ite kun vielä perseillään, että pidetään ne välit niin pieninä. Tieliikennelakikin käskee pitämään sellaisen välin, että ohittaja mahtuu siihen ongelmitta. Vaan se asenne tuntuu olevan se, että kun minä en ohita niin ei saisi ohittaa kukaan muukaan.
Riippuu tilanteesta, mutta minua ainakin ärsyttää jos joku tukkii eteeni, kun kärkyn ohituspaikkaa siitä jonosta tai isommasta autosta, jonka ohi minutkaan ohittanut ei päässyt. Näitä sattuu useasti, varmaankin juuri siitä syystä, että pidän edellä ajavaan sen välin johon on helppo mennä. Liian usein ohitus johtaa vain siihen, että minulla on kunnollisen ohituspaikan auetessa yksi ohitettava lisää.Se tuntuu ottavan vitusti ihmisillä pannuun kun vetoketjuna poimit autoja. Valoja välkytellään vaikka väliä jäis kolmatta kymmentä metriä taakse jäävään.
Miksei se ohittaja mennyt niiden ohi, joita odotan pääseväni ohittamaan? Samasta syystä en itse lähde.No mikset ole mennyt ohi jos kerran takaa tullaan ohi sun eteen. Ylensä se ohittaja joka eteen tulee kyl lähtee heti tilanteen tullen eikä jarruttele edes.
Jos takana tuleva olisi ohittanut neljä autoa ja minä pyrin rekan ohi, voit olla varma että menin siitä rekasta ohi jo moneen kertaan sillä välin kun takana tuleva arpoo, mihin väliin yrittää itsensä änkeä.No yks rekka ei tunnu missään mutta neljä autoa ja se rekka alkaa oleen jo vähän sellainen et tuleeko se rekan takana ollut eteen.
Sanoin juuri, että tuollaisessa tilanteessa aivan varmasti ohitan itsekin samalla.Tota jos takana olija ohitti neljä autoa niin mikset samas välis joka sulla oli aiemmin ohittanut sitä rekkaa.. helpompi se tosiaan on mennä ohi kuin alkaa voimakasta jarrutusta. Kyllä se ylensä sun omaa arkuutta on jos sun eteen vedetään..
Toki noit harvoja ylämärs nolla näkyvyydel ohi menijöitäkin on mut jos edes jokseenkin järkevänä pitää keskustelua niin ääripäät jättää pois.
Eli alihankitaan pyyhkijäjärjestelmän toiminnallisuus ja valojen toiminnallisuus erikseen, mahdollisesti eri firmoilta (tai eri osastoilta saman konsernin sisällä). Kun tämä tehdään tarpeeksi mutkia oikoen - siis halvalla, vain välttämättömät toiminnot toteuttaen - eri järjestelmät eivät keskustelu keskenään ja se näkyy esimerkiksi siinä, että sadetunnistin ei sytytä ajo- ja takavaloja.
Läheltä piti -tilanteessa taas Turku-Rusko akselille on väkipakolla kyhätty pari kaistaa, en ymmärrä miksi.
Ruskon suunnasta tullessa oikea kaista menee vain kauppakeskuksen suuntaan. Tätä ei kuitenkaan ole erotettu samalla tavalla irti ympyrästä kuin kauppakeskukselta tulevassa kaistassa on tehty. Seurauksena turhaa arpomista, kun Turun suunnasta kauppakeskuksille kääntyvät ajavat päin vattua "suoraan" oikealle kaistalle.
Osaa käsittääkseni Kiakin. Kyseessä lienee user error. Mazda 6 osaa ajovalot kytkeä hämärän tullen, kunhan valokytkin on auto-asennossa. Tuossa on kuitenkin myös off-asento, joka pitää valot parkissa sammuksissa. Vaihde kytkettynä palaa vain keulan DRL:t, oli kuinka pimeää hyvänsä. Se on sitten toinen juttu, onko järkeä suunnitella autoa siten, että tuollainen user error on mahdollista. Toisaalta toiset meistä osaa sählätä, oli asia x suunniteltu kuinka idioottivarmaksi hyvänsä.Ai että näitä sankareita ja päiväajovaloja. Kunnon kuurosade ja näkyvyys motarilla liki nollaa, sit tuleekin näitä perä edellä vastaan kun edessä palaa se pari hassua lediä. Yleensä jostain syystä nämä tykkää olla Kialta kaikki autot. Volvot, Audit, Pösöt ja muut tavalliset autot kun näköjään automatiikkansa osalta osaa pistää valotkin päälle, mut Kiat vetää vielä iltahämärissäkin yleensä etuledit päällä.
Ei niissä ole vilkkujakaan.Samoin esim HSL:n työautot. Niissä japsikipoissa ei vissiin ole automatiikkaa valoille ja kuskit eivät sitä tajua.
Ei ollut Mazdaankaan mahdollista ilman osien vaihtoa. Vaihtoon olisi mennyt kaapelisarja, jonka kustannukset kuulema "nousee vähän kohtuuttoman korkeaksi". Mahdollista kyllä.Ja osa merkeistä ei salli tai edes mahdollista tuota kytkentää. Esim Ford ei antanut tehdä tuota muutosta pyynnöstä.
Laitoin tästä n. Vuosi sitten toyotalle palautetta kun alla Auris automatiikalla ja ei osaa laittaa valoja päälle kun pyyhkimet lähtee automatiikalla päälle.Ajovalojen kytkeminen pyyhkijöiden kanssa samaan aikaan ei luulisi olevan kovinkaan monimutkainen juttu, onnistuisi huollossa softapäivityksellä. Kuten takavalojen koodaaminen palamaan päiväajovalojen kanssa.
Tuossa risteyksessä tötöillään niin maan perkeleesti. Mutta merikannontie on kaksisuuntainen, joten taisivat olla ihan oikein ryhmittäytyneinä.Tänään Stadissa Merikannontieltä (yksisuuntainen) jatkamassa vasemmalle Paciuksenkadulle. Kolme autoa siinä edellä odottelemassa valojen vaihtumista kaikki oikealle ryhmittyneinä. Taisi niistä jollain olla vilkkukin vasemmalle mutta siitä huolimatta runttasin siihen viereen vasempaan reunaan. Tööttiähän sieltä tuli perään ja kaikki neljä myös jatkettiin vasemmalle . Miten voi ryhmittäytyminen olla niin vaikeeta?
Elokuun loppuun saakka yksisuuntainen.Tuossa risteyksessä tötöillään niin maan perkeleesti. Mutta merikannontie on kaksisuuntainen, joten taisivat olla ihan oikein ryhmittäytyneinä.
Ai se on taas vaihdettu? Siinä tapauksessa aika munakas veto Zighiltä.Elokuun loppuun saakka yksisuuntainen.
Mitäs lottoot.
Pyörätieltä tuleva pyöräilijä saa ajaa tien yli pyörätien jatketta pitkin, mutta hänen on väistettävä sekä oikealta että vasemmalta tulevaa ajoradan muuta liikennettä. Autoilijan tai motoristin puolestaan on väistettävä, kun hänellä on liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvollisuus tai hän on kääntymässä pyörätien jatkeen yli.
”Tosin silloin kun pyöräilijä nousee satulasta ja taluttaa pyöräänsä, on hän jalankulkija ja tällöin ajoradalla liikkuvat väistävät suojatiellä kävelevää jalankulkijaa”, huomauttaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Varpu Tavaststjerna.
Vaikka pyörätieltä ajoradalle tulevan pyöräilijän väistämisvelvollisuus on ollut voimassa jo vuodesta 1997, sääntötuntemuksessa on edelleen puutteita. Vuonna 2012 valmistuneessa tutkimuksessa vain noin 34 prosenttia vastaajista tiesi pyörätien ja ajoradan risteämiskohdan väistämisvelvoitteen oikein.
Todennäköisesti viesti on että "Haista ite!"Jos jonkun tötöilyt palkitsee töötillä, niin mitä sillä vastatööttäyksellä pyritään viestimään? Sitä että ei mennyt jakeluun?
Eli juuri niin kuin arvelin.Todennäköisesti viesti on että "Haista ite!"
Aika usein sitä, että kehityksessä kesken oleva pässi kokee pienen huomautuksen vittuiluna.Jos jonkun tötöilyt palkitsee töötillä, niin mitä sillä vastatööttäyksellä pyritään viestimään? Sitä että ei mennyt jakeluun?
Kolmiohan tosiaan on noudattamisjärjestyksessä ylempänä kun perus väistösäännöt, joihin tuo "pihalta tuleva väistää" myös kuuluu. Kolmion väistösääntöjä tosin ei kaikki tunne, eli väistetään sivuilta ja etuajo-oikeutetuista suunnista tulevia. Eli tuo kolmio tuolla tosiaan vaan sotkee kun osalla on käsitys että sitten väistetään enää sivuilta, mikä onkin normaalisti kolmion funktio, muttei pihoista lähtiessä olekaan.Tiilimäen Neste kans yks paikka minkä pihasta meinaa aina tulla autoa kylkeen kun rampilta tuut alas ja käännyt vasempaan. Soittelevat tööttiäkin tajuamatta että pihasta tulija väistää myös poistumis rampilta tulevaa vasemmalle kääntyvää "vastaantulijaa". Ovat laittaneet tuohon piha-alueelle kolmion mikä enemmänkin sotkee vaan ihmisiä ja lisänneet lisäkyltinkin että piha-alueesta kysymys. Silti noit tilanteit piisaa jollei varaudu. Taas yks olis tullut sieltä pihasta nokkaan jollen olis töötännyt. Siitä seuraskin pitkien valoshow ja töötin huudatus sit takana. Lykkäs itsensä väkisin mun peräs alas rampilta tulleen eteen eikä tajunnut et itse törttöili.