En ole täysin 100% perehtynyt tieliikennelakiin noilta osin, mutta jos kaistoja on 1 niin lähtökohtaisesti en tekisi olettamuksia suuntaan tai toiseen ryhmittymisen suhteesta aiottuun suuntaan. Itse ainakin ajan vähän leveämmälläkin kaistalla keskellä kaistaa ja jos haluan risteyksestä oikealle/vasemmalle ryhmityn sen mukaisesti, jotta ohi mahtuu helpommin. Lähtökohtaisesti kuitenkin kaistalla ajetaan peräkkäin, ei rinnakkain enkä nyt ole aivan satavarma onko risteykseen rinnakkain ajaminen tieliikennelain näkökulmasta edes sallittua.
Pointti tässä on nyt se, että jos risteyksessä 1-kaistaisella tiellä joku odottaa ajovuoroaan, eikä vilkku ole päällä, hän menee lähtökohtaisesti suoraan. Tuo ryhmittyminen ajoradan reunaanhan koskee kumpaankin suuntaan kääntyviä. Se on helposti tulkittava liikennesääntö. Sen sijaan:
9 §
Ajoneuvon paikka ajoradalla
Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tämä säännös ei koske ajoa yksisuuntaisella ajoradalla.
Tuo 9§ onkin hieman hankalampi tulkittava, sillä on kunkin autoilijan oman tulkinnanvaraista, missä se turvallinen etäisyys oikeasta reunasta sijaitsee. Se, että sun mielestä edessä pysähtynyt ajoneuvo ajaa pienimmän turvallisen etäisyyden ulkopuolella ei oikeuta tekemään johtopäätöstä tai koittaa tunkea oikealta ohi suoraan sen takia, että laissa sattuu tuollainen kohta olemaan. Edessäolijan vilkunkäyttö on paljon parempi indikaattori aikeista ja ihan näin mututuntumalta sanoisin, että vastaavissa risteyksissä aikalailla vakiintuneempi ajokäytäntö on se, että suoraan ja vasemmalle kääntyvät ajaa siinä keskellä ja jätetään oikealle kääntyville se tila. Tuota mielikuvaa/ajattelua boostataan sillä, että monessa mestassa oikeelle kääntyvillä on erillinen lisänuolivalo, jolla ne pääsee kääntymään vaikka suoraan ajavilla oliskin punainen.