Ensinnäkin on hyvä tapa puhdistaa ilmaa mahdollisista väärinkäsityksistä: jotkut uskovat, että Microsoft Flight Simulatorin pilvipalvelun suoratoisto on samankaltaista kuin pilvipeliratkaisut, kuten Xbox Cloud Gaming tai GeForce Now. Näin ei kuitenkaan ole.
Nämä ratkaisut renderöivät pelit Microsoftin tai Nvidian palvelinfarmeissa sijaitsevilla etälaitteistoilla ja sitten vain suoratoistavat videon paikalliselle asiakkaalle, kun taas sinä lähetät takaisin syötteet.
Microsoft Flight Simulator 2024:n pilviratkaisu striimaa resurssit (maisemat ja lentokoneet) paikalliseen PC:hen tai Xboxiin, mutta renderöinti tapahtuu paikallisella koneellasi. Periaatteessa Microsoftin pilveä käytetään kuin massiivista tallennusasemaa. Laitteistosi tekee edelleen raskaan työn.
-----------------------------
Periaatteessa Microsoft Flight Simulator 2024 käyttää noin 10-15 gigatavua dataa tunnissa jo ennen liikkuvan välimuistin käyttöönottoa, ja mahdollisesti paljon vähemmän, jos lennät alueilla, jotka eivät ole niin kattavia fotogrammetrian kannalta, kuten New York City.
Riippuen siitä, kuinka usein käytät samaa lentokonetta ja lennät samoilla alueilla (ja kuinka suuri liikkuva välimuisti on), käyttö voi laskea jopa alle 3 gigatavuun tunnissa, kun liikkuva välimuisti on aktiivinen, mikä on aina suositeltavaa, ja se on oletusasetus.
Itse asiassa suosittelisin, että rolling cache -välimuistia kasvatetaan oletusarvoisesta 18 gigatavusta 36 gigatavuun. Jos sinulla on tallennustilaa ylimääräistä, voit lisätä sitä. Tämä voidaan tehdä Online-valikossa asetuksissa.
----------------------------
Simulaattorin latautuminen kesti 2 minuuttia ja 10 sekuntia siitä hetkestä, kun napsautimme työpöydän kuvaketta päävalikkoon. Neljässä minuutissa ja 12 sekunnissa olimme kiitotiellä, ja kaikki ympärillämme olevat resurssit oli ladattu, mukaan lukien muutama sekunti lennon konfigurointiin.
Kaistanleveyden kokonaiskäyttö simulaattorin käynnistämisestä lennon loppuun oli 9,3 gigatavua. Tämä tarkoittaa noin 12 gigatavun datankulutusta tunnissa. Tämä on tietenkin hyvin kaukana edellä mainitsemissani artikkeleissa väitetyistä 81:stä.
Tässä tapauksessa simulaattorin pilvi on jo aika pitkällä, johtuen rullaavan välimuistin puuttumisesta ja fotogrammetrisen datan ja liikenteen keskittymisestä New Yorkin alueelle. Yllä olevasta kaaviosta näkee selvästi, että suurimmat piikit ovat lähellä alkua, jolloin simulaattori lataa suurimman osan maisemista, mutta maksimikäyttö ei ole koskaan pitkä.
Lennon edetessä latausnopeus on lähes aina alle 5 megatavua sekunnissa, kun taas osa pienemmistä piikeistä johtuu kameran liikuttelusta. Lennon loppupuolella näkyy, että fotogrammetrian kattama alue loppuu, ja ladattava data vähenee minimiin.
Translated with DeepL.com (free version)