Microsoft Flight Simulator 2024

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Maxxi
  • Aloitettu Aloitettu
Onko tässä mitään casual moodia että vois lapset joystickin kanssa lennellä ilmassa? Vai pitääkö opetella sen lentokoneen oikeaoppinen käyttö että sen saa edes ilmaan?

Voi valita lähteekö kentältä vai ilmasta. Eikä tuo kentältä lähtökään kovin vaikea ole. Meillä ainakin 7v pelailee tikulla. Koneeksi vaan jokin sopivan "hidas ja ketterä".
 
Onko tässä mitään casual moodia että vois lapset joystickin kanssa lennellä ilmassa? Vai pitääkö opetella sen lentokoneen oikeaoppinen käyttö että sen saa edes ilmaan?
Joo, paria nappia vaan niin on jo periaatteessa ilmassa. Moottorit täysille, jarru veke ja ilmaan!
 
Onko tässä mitään casual moodia että vois lapset joystickin kanssa lennellä ilmassa? Vai pitääkö opetella sen lentokoneen oikeaoppinen käyttö että sen saa edes ilmaan?
Minkä ikäisestä lapsesta on kyse? Jos starttaa ilmasta niin ei se ole kuin lentää. Jos starttaa kiitoradalta moottorit päällä ja koneena on joku simppeli pikkukone niin talla vain pohjaan ja tikkua taakse.

Vaikeusastetta/realismia voi säätää yleisesti tai yksittäisten ominaisuuksien tarkkuudella.
 
Toivottavasti. Tämä simu kun saadaan viilailtua kuntoon, niin tulee kyllä vietettyä paljon aikaa sen parissa. Tekemistä on aivan tolkuttomasti :love2:

VR-puoli kaipaa kyllä kovasti quad views -tukea: pyörii aika heikosti Pimax Crystal Lightilla vaikka RTX4090 alla. Muuten VR-tuki on todella lupaava ja VR:n ja normaalin välillä voi vaihtaa lennosta nappia painamalla, mikä on erinomainen ominaisuus. Snap turn pitäisi myös saada kävelyyn koneen ulkopuolella, nyt ei taida pystyä kääntymään muuten kuin fyysisesti.

Eikö openxr toimi tässä? Sillähän saa quad viewin pelistä riippumatta.
 
Onko tässä mitään casual moodia että vois lapset joystickin kanssa lennellä ilmassa? Vai pitääkö opetella sen lentokoneen oikeaoppinen käyttö että sen saa edes ilmaan?
Mulla on poika lennelly jostain kolmivuotiaasta asti. Kaikki helpotukset päälle, lähtö suoraan ilmasta ja helppolentoinen potkurikone alle, niin hyvin on lennelly.
 
Eilen lentelin New Yorkissa ja ajattelin juuri samaa; rakennukset näyttivät muovailuvahan ja oksennuksen sekoitukselta :btooth:
Testasin äskeittäin ja reititin FS2024 liikenteen (proxifier sovelluksen avulla) saksalaisen VPN:n kautta niin ekaa kertaa peli näytti edes jossain määrin 2020-tasoiselta graafisesti eikä FSX tai FS2002. En ole varma onko peliin tullut joku patchi tai jotain muuta korjattu vai oliko se ratkaisu sitten tuo VPN, mutta nyt sai ainakin pääosan asseteista lataamaan.

Ei edelleenkään vastaa tietenkään sitä että pelin assetit olisi täysin paikallisesti asennettu, mutta nyt tuo on jo pelikelvollinen.
 
Openxr toolkitillä pitäis auveta toi mahdollisuus. Porukka on saanut toimii ainakin taval crystalilla.
"Quad Views is something that only the game can implement. OpenXR Toolkit instead uses Variable Rate Shading, which can be injected even without cooperation from the game."

Ei ole ihan sama asia, plus että tuon toolkitin toteutus ei toimi oikein ainakaan 2020 versiossa kun silmien seuranta on päällä. Mutta jos se on korjattu 2024 versioon niin on tuosta toolkitin foveated renderingista (fixed tai eye tracking) jonkun verran hyötyä. Käytin sitä aiemmin kun se vielä toimi, mutta joku päivitys sen sitten rikkoi ja toolkitin kehittäjä heitti hanskat tiskiin ja sanoi että jaksa enää tehdä korjauksia kun ne hajoaa aina jokaisessa uudessa päivityksessä.
 
"Quad Views is something that only the game can implement. OpenXR Toolkit instead uses Variable Rate Shading, which can be injected even without cooperation from the game."

Ei ole ihan sama asia, plus että tuon toolkitin toteutus ei toimi oikein ainakaan 2020 versiossa kun silmien seuranta on päällä. Mutta jos se on korjattu 2024 versioon niin on tuosta toolkitin foveated renderingista (fixed tai eye tracking) jonkun verran hyötyä. Käytin sitä aiemmin kun se vielä toimi, mutta joku päivitys sen sitten rikkoi ja toolkitin kehittäjä heitti hanskat tiskiin ja sanoi että jaksa enää tehdä korjauksia kun ne hajoaa aina jokaisessa uudessa päivityksessä.

Vastailin tyypille jolla Crysta light eikä siinä ole silmien seurantaa, joten hänen kannattaneen kokeilla toolkitilla fixed fovead renderiä, kun toiveissa oli toi quad view tuki peliin.

Ittellä crystal ja sillä osassa pelejä käytän toolkittiä ja osassa ilman. Yleensä selviää nopeella kokeilulla kummin saa pyörii paremmin. Mut joo onhan se harmi että toolkitin kehitys loppu ja vaihtelee paljon miten toimii pelien kanssa.

Piimän betta-ajureilla saa myös auki eri fovead renderejä, myös quad view löytyy, mutta niilläkin tuntuu toimivuus vaihtelevan.
 
Viimeksi muokattu:



764iqdgffe3e1.png


24saseoffe3e1.png
 
Ai saakeli ku ekaa kertaa pääse kokeilee pitkän matkan tehtävää (lentoaika 4h) niin putos kone puoleen matkaan mereen kun ei saanut lisättyä löpöä ja oli pakko lähteä yrittämään sillä mitä sai. Pikkusen rikki toi Career kun ei muka saa edes lentäjä päättää ottaako täyden tankin vai ei :poop: Oikeessa elämässä jäis kone maahan jos ei lentäjän päätöksellä tulis lisää polttoainetta tankkeihin.
 
MSFS:n taso on ihan hyvä koskien simulaation tasoa parhailla koneilla. Täällä oikea A320-liikennelentäjä (kanva V1-Simulations) vertailee X-Plane 12:n Tolissin A321CEO:a MSFS2024:n Fenix A321:een. Ja ehkä jopa yllättäen MSFS:n Fenix oli aika selvä voittaja tässä subjektiivisessa vertailussa pistein 124 - 95. Vertailussa niin lentomalli (joiltain osin) kuin myös äänet ja tekstuurit jne.



Itse mielikuviin perustuen odotin X-Planen ja Tolissin voittoa simuloinnin tasossa. Mutta toisin kävi. Ja vähemmän yllättäen graafisessa puolessa ja äänissä MSFS oli aivan omassa luokassaan. Hienoa, että X-Plane ei ole enää automaattisesti simulaatiossakaan parempi. Graafisessa puolessa toki jäänyt jo hyvin kauas taakse eikä mitään kilpailua edes synny.
 
Viimeksi muokattu:
4090+12900K+Reverb G2 - CPU utilisation 12-22% ja GPU 82-93%

Openxr toolkitillä fixed foveated rendering päällä, ja se turbomode (en ole tutkinut mitä tekee) ja saan tasaisen 50-55 fps natiiviresolla DLSS qualityllä (uusin DLSS-versio käytössä) Tekstuurit ultra, pilvet ultra, muut med/high

Myös TAA:lla ihan hyvät fps ja tämä on vihdoin pelattavissa, grafiikasta kaksijakoinen mielipide, puut, vedet, joet ja vuoristojen jyrkät seinämät yms. ovat kevyesti FS2020:n edellä, mutta tekstuurien laatu ei kaukaa katsottuna ole. Kokonaisuutena, nyt kun tämä pyörii siedettävästi VR:ssä menee kyllä voitto 2024:lle, ja poistelin 2020:en kokonaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan jees joku 3h lennon jälkeen kun polttoaine ongelmasta pääsi konffaamalla add fuel nappiin niin lennon jälkeen käski ajaa halliin sisään (talo siis eli seinää päin). No ajattelin kiertää ongelman painamalla alt+n eli skip, niin kippas koko peli. Eipä jäänyt mitään muuta käteen ku paha mieli koko tehtävästä.
 
Vieläkin epävarma ostaako Standard, Aviator vai jotain siltä väliltä. Niissä on jonkin verran kiinnostavia koneita, mutta ehkä enemmän kiinnostaa laatu kuin määrä. Saattaa nuo MS:n koneet jäädä pölyttymään, jos ja kun tulee jotain laadukkaampaa hankittua. Onko näistä uusista koneista vielä kokemusta? Miten vertautuu aiempiin 2020:n koneisiin tai muuhun paywareen? Sekin mietityttää, että tuleeko Aviatorissa oleviin koneisiin mitään uuden kehitystä koskaan tulevaisuudessa, vai vanhenevatko aikanaan käsiin.

Viikonloppuna voisi olla aikaa testailla. Voisi poistaa 2020:n, ostaa 2024:n ja alkaa testailemaan. Tuossa järjestyksessä tietenkin. :D
 
Vieläkin epävarma ostaako Standard, Aviator vai jotain siltä väliltä. Niissä on jonkin verran kiinnostavia koneita, mutta ehkä enemmän kiinnostaa laatu kuin määrä. Saattaa nuo MS:n koneet jäädä pölyttymään, jos ja kun tulee jotain laadukkaampaa hankittua. Onko näistä uusista koneista vielä kokemusta? Miten vertautuu aiempiin 2020:n koneisiin tai muuhun paywareen? Sekin mietityttää, että tuleeko Aviatorissa oleviin koneisiin mitään uuden kehitystä koskaan tulevaisuudessa, vai vanhenevatko aikanaan käsiin.

Viikonloppuna voisi olla aikaa testailla. Voisi poistaa 2020:n, ostaa 2024:n ja alkaa testailemaan. Tuossa järjestyksessä tietenkin. :D
Kunhan marketplace tulee online niin noita pakettien koneita voi myös ostaa yksitellen niin ei kannata ostaa parempaa versiota jos siellä on vaan 1 tai 2 konetta mitkä kiinnostaa.
 
BF sale alkanut, toki 2020:n puolella kun tässä ei kauppaa ole. Toki koneet yms siirtyy automaattisesti sitten tähän.
 
Kunhan marketplace tulee online niin noita pakettien koneita voi myös ostaa yksitellen niin ei kannata ostaa parempaa versiota jos siellä on vaan 1 tai 2 konetta mitkä kiinnostaa.
Joo, niin saa. On niitä kiinnostavia enemmän kuin 2, mutta eri asia tarviiko niitä. Saakohan analogista C172:sta erikseen tähänkään?
BF sale alkanut, toki 2020:n puolella kun tässä ei kauppaa ole. Toki koneet yms siirtyy automaattisesti sitten tähän.
Kaikki koneet eivät välttämättä sellaisenaan siirry, ja osa voi vaatia maksullisen päivityksen.
 
Toki, mutta suurin osa siirtyy. Täytyy itse ostellä nyt alle 10€ - ~20€ hintaluokasta jotain jota ollut toivelistalla. Ikinä en kyllä 30€ tai enempiä mistään maksaisi.
 
Vieläkin epävarma ostaako Standard, Aviator vai jotain siltä väliltä

Vai Game Pass? Itse satsaisin laatuun enkä määrään. Eli jos en Game Passin tilaaja olisi, niin ottaisin ehdottomasti halvimman perusversion ja ostaisin siihen sitten kunnon tutkimisen jälkeen jonkun oikeasti laadukaan koneen jossa on syvyyttä. Esim. Fenix A320. Tai PMDG 738. Ja lopuilla paremmat ohjaimet tai vaikka Navigraph-tilauksen.
 
No niin, päädyin kuitenkin siihen Standardiin. On jo ennestään jotain payware-koneita ja lisää tulee hankittua myöhemmin.

Mitä tuosta 2024:stä nyt sanoisi pikaisella testailulla… Ei hirveän huonot fiilikset, eikä täysin positiivisetkaan. Latausnopeudet oli nyt aikalailla samat kuin 2020:ssa. Valikoissa vähän turhaan hienoja siirtymäanimaatioita, koska ne kuitenkin pätkii. Sedonaa jonkun verran testailin. Hienon näköistä paikoin on. Paikoin taas melko vastaavan näköistä kuin aiemminkin. Käsivarren erämaassa oli aika paljon puita siellä täällä, myös tunturien päällä. Puiden istutus ei ole ihan nappiin mennyt.

Kohtalaisen hyvin sain pyörimään VR:llä, mutta vähän piti resoluutiosta tinkiä. Grafiikka-asetukset ei varmaan täysin vertailukelpoisia ole noissa, 2024:ssä niitä piti hieman madaltaa. Laitoin pohjaksi sen enempää miettimättä VR Flight Sim Guyn tekemän guiden mukaiset asetukset (jostain syystä UserCfg-tiedostoon piti yksi muutos tehdä ja käyttää DLSS Auto). Erona mm. se, että käytän OpenXR Toolkitin CAS sharpeningia pelin oman FidelityFX:n sijaan. Muutenkin pakko käyttää OpenXR Toolkittiä, koska ilman Turbo Modea fps romahtaa. Turbo Modella pystysynkronoinnin kanssa 45 fps, mutta sen pois laittaminen tiputtaa heti 30 fps tuntumaan. Uusin DLSS versio vaikutti parantavan kuvaa huomattavasti.

Ihan samoja bugeja tuli vastaan kuin 2020:ssa. Joskus harvoin, kun DLSS-laatua menee muuttamaan kesken lennon, niin koko peli kaatuu. Joskus lennon alussa ei näy sitä keltaista ”aloita” painiketta (VR päällä). Huomasin myös, että kun käy escin kautta grafiikka-asetuksissa, niin sen jälkeen ei enää hiirellä voi klikkailla koneesta mitään. Pitää painaa escillä valikkoon ja heti perään escillä takaisin peliin, niin sitten taas hiiri toimii.

Pitää vielä kaikkien ohjainten määritykset tehdä ennen kuin kunnolla pääsee lentoa harrastamaan. Ohjainten asetusten käyttöliittymä on aika kömpelö edelleen.

Tämä kaikki pelkästään VR:llä, en näytön kautta testaillut ollenkaan. Kone Ryzen 7600X, RTX 4090 ja Varjo Aero.
 
Välillä vähän negatiivista kommenttia. Ei ole ollut paljoa aikaa lennellä. Tänään tein pikku lennon Helsingin yllä. Kymmenkunta hirveä juoksenteli heti Helsinki-Vantaan kiitoradan molemmin puolin. Risteilylaiva kikkaili Suomenlinnan saarten välissä puoliksi saarten päällä. Rakennukset ja paikoin maasto oli aika rumaa mössöä. Yritti se siinä latailla parempaa grafiikkaa huonolla menestyksellä. Heijastukset vedestä (raymarched refrections ymmärtääkseni) tanssi ja seurasi pään liikettä jatkuvasti todella häiritsevästi. En tiedä, oliko pelkästään DLSS:n syytä, mutta sellaista DLSS:n tyyppistä häntäilyä oli näkyvissä niissäkin.

Eipä se mitään, jos saisi vielä hieman tehokkaammin pyörimään ja suuremman resoluution käyttöön, niin kyllähän tuo aika hienolta alkaa näytämään.

Saattaa muuten nuo tietynlaiset kaatuilut (vastaavat kuin 2020:lla) olla myös OpenXR Toolkitin ja siinä Foveated Renderingin syytä. Toisella foorumilla sen kehittäjä mainitsi, ettei erityisesti DLSS:n kanssa ole mikään ihme, jos kaatuilee.
 
Välillä vähän negatiivista kommenttia. Ei ole ollut paljoa aikaa lennellä. Tänään tein pikku lennon Helsingin yllä. Kymmenkunta hirveä juoksenteli heti Helsinki-Vantaan kiitoradan molemmin puolin. Risteilylaiva kikkaili Suomenlinnan saarten välissä puoliksi saarten päällä. Rakennukset ja paikoin maasto oli aika rumaa mössöä. Yritti se siinä latailla parempaa grafiikkaa huonolla menestyksellä. Heijastukset vedestä (raymarched refrections ymmärtääkseni) tanssi ja seurasi pään liikettä jatkuvasti todella häiritsevästi. En tiedä, oliko pelkästään DLSS:n syytä, mutta sellaista DLSS:n tyyppistä häntäilyä oli näkyvissä niissäkin.

Eipä se mitään, jos saisi vielä hieman tehokkaammin pyörimään ja suuremman resoluution käyttöön, niin kyllähän tuo aika hienolta alkaa näytämään.

Saattaa muuten nuo tietynlaiset kaatuilut (vastaavat kuin 2020:lla) olla myös OpenXR Toolkitin ja siinä Foveated Renderingin syytä. Toisella foorumilla sen kehittäjä mainitsi, ettei erityisesti DLSS:n kanssa ole mikään ihme, jos kaatuilee.
Nämä maisemien lataukset osuvat joskus nappiin, joskus taas ei. Huomannut että ainakin New Yorkin alueella, varmaan monistakin syistä, lataukset joskus kestävät todella pitkään. Joskus taas toimii nopeasti. Monet muut suurkaupungit latailevat todella paljon nopeammin.
Löytyi artikkeli jonka mukaan lataaminen voi kestää jopa 12 minuutta. Pro- piloteilla tuo aika menee jo pelkästään koneen käynnistämiseen kentällä, joten ongelma tuskin koskee kaikkea. Artikkelin kirjoittaja myös mitannut mahdollisimman tarkasti kuinka paljon MSFS24 käyttää internet dataa todellisuudessa. Microsoftin mainospuheet ovat tässä asiassa melko kaukana todellisuudesta, simu käyttää kyllä ihan kivasti nettiä mutta ei sellaisia määriä kuin MS mainostaa. Alla muutama kohta suomennettuna. Artikkeli on todella pitkä ja sisältää lukuisia videoita.


Ensinnäkin on hyvä tapa puhdistaa ilmaa mahdollisista väärinkäsityksistä: jotkut uskovat, että Microsoft Flight Simulatorin pilvipalvelun suoratoisto on samankaltaista kuin pilvipeliratkaisut, kuten Xbox Cloud Gaming tai GeForce Now. Näin ei kuitenkaan ole.

Nämä ratkaisut renderöivät pelit Microsoftin tai Nvidian palvelinfarmeissa sijaitsevilla etälaitteistoilla ja sitten vain suoratoistavat videon paikalliselle asiakkaalle, kun taas sinä lähetät takaisin syötteet.

Microsoft Flight Simulator 2024:n pilviratkaisu striimaa resurssit (maisemat ja lentokoneet) paikalliseen PC:hen tai Xboxiin, mutta renderöinti tapahtuu paikallisella koneellasi. Periaatteessa Microsoftin pilveä käytetään kuin massiivista tallennusasemaa. Laitteistosi tekee edelleen raskaan työn.
-----------------------------
Periaatteessa Microsoft Flight Simulator 2024 käyttää noin 10-15 gigatavua dataa tunnissa jo ennen liikkuvan välimuistin käyttöönottoa, ja mahdollisesti paljon vähemmän, jos lennät alueilla, jotka eivät ole niin kattavia fotogrammetrian kannalta, kuten New York City.

Riippuen siitä, kuinka usein käytät samaa lentokonetta ja lennät samoilla alueilla (ja kuinka suuri liikkuva välimuisti on), käyttö voi laskea jopa alle 3 gigatavuun tunnissa, kun liikkuva välimuisti on aktiivinen, mikä on aina suositeltavaa, ja se on oletusasetus.

Itse asiassa suosittelisin, että rolling cache -välimuistia kasvatetaan oletusarvoisesta 18 gigatavusta 36 gigatavuun. Jos sinulla on tallennustilaa ylimääräistä, voit lisätä sitä. Tämä voidaan tehdä Online-valikossa asetuksissa.

----------------------------
Simulaattorin latautuminen kesti 2 minuuttia ja 10 sekuntia siitä hetkestä, kun napsautimme työpöydän kuvaketta päävalikkoon. Neljässä minuutissa ja 12 sekunnissa olimme kiitotiellä, ja kaikki ympärillämme olevat resurssit oli ladattu, mukaan lukien muutama sekunti lennon konfigurointiin.

Kaistanleveyden kokonaiskäyttö simulaattorin käynnistämisestä lennon loppuun oli 9,3 gigatavua. Tämä tarkoittaa noin 12 gigatavun datankulutusta tunnissa. Tämä on tietenkin hyvin kaukana edellä mainitsemissani artikkeleissa väitetyistä 81:stä.

Tässä tapauksessa simulaattorin pilvi on jo aika pitkällä, johtuen rullaavan välimuistin puuttumisesta ja fotogrammetrisen datan ja liikenteen keskittymisestä New Yorkin alueelle. Yllä olevasta kaaviosta näkee selvästi, että suurimmat piikit ovat lähellä alkua, jolloin simulaattori lataa suurimman osan maisemista, mutta maksimikäyttö ei ole koskaan pitkä.

Lennon edetessä latausnopeus on lähes aina alle 5 megatavua sekunnissa, kun taas osa pienemmistä piikeistä johtuu kameran liikuttelusta. Lennon loppupuolella näkyy, että fotogrammetrian kattama alue loppuu, ja ladattava data vähenee minimiin.

Translated with DeepL.com (free version)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 379
Viestejä
4 519 359
Jäsenet
74 617
Uusin jäsen
Sutram66

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom