Meshtastic lora viestimet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 427
Tuli mitattua paradar antenni tänään.
Itse mittasin tänään saman näköisen mutta noin kymmenesosahintaisen AliExpress-mallin (taisi olla 1,5e tms), ainoa ero taitaa olla että kyljessä ei lue mitään. Olin suorastaan yllättynyt mittaustuloksista.
kiina_antenni1.png

Otin myös töistä nipun sekalaisia ylimääräisiä random-antenneja, pitää mittailla jossain vaiheessa niitäkin jos joku niistä soveltuisi LoRa-käyttöön niin ei tarvitsisi tilailla tai lähteä itse rakentelemaan.

edit:
Näköjään signaaliarvot läheisiin nodeihin parantuivat tuohon antenniin vaihtamalla huomattavasti, mutta sen enempää en kerinnyt vilä testailemaan kun on ollut kaikkea muuta kiirusta tänään.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Nyt on Vantaallakin ensimmäinen Meshtastic LoRa asema pystyssä ja antennin sain eilen viriteltyä parvekkeelle.

Pitää tilata vielä pari laitetta lisää ja laittaa toinen eri ilmansuuntaan repeateriksi ja yksi sitten mukaan mobiilisti kun olen ulkona.

Viikon aikana tullut noin 20 pakettia kaikenlaista kivaa härpäkettä näihin liittyen :)
 
Liittynyt
12.02.2024
Viestejä
19
Työkaluvinkki!

Kokeilin Radio Mobile Online - työkalua, jolla simuloidaan radioaaltojen kantamaa ja peittoalueita. Tähän kuvan esimerkkiin asetin noden lähetystehon, antennin korkeuden ja enimmäiskantaman, joka oli tässä tapauksessa 10 kilometriä. Työkalun avulla voi siis arvioida oman noden peittoaluetta ja etsiä sopivia paikkoja, mistä olisi hyvä näkyvyys laajalle alueelle. (line of sight)

Työkalun heikkoutena kuitenkin, ettei se ota huomioon rakennuksia, vaan ainoastaan maaston korkeuserot ja mahdollisesti kasvillisuuden, kuten puiden, muodostamat näköesteet(?). Jos työkalu ottaisi huomioon myös rakennukset, olisi esimerkiksi Jätkäsaaren Clarion-hotellin kohdalla näkynyt vihreämpää aluetta peittokartassa.

Ootteko törmänneet tarkempiin propagointisimulointisimulaattoreihin? Voisi ajatella, että ainakin operaattoreilla ja virastoilla olisi käytössään jonkinlaiset työkalut tähän käyttötarkoitukseen.

Ehkä lähitulevaisuudessa tullaan vielä näkemään työkalu, joka huomioi myös rakennukset. Onhan tämä Googlen 3D-karttojen aineisto jo saatavilla. :)


Näyttökuva 2024-5-2 kello 13.38.59.png


Sivustolle rekisteröidytään sähköpostilla. Valittuasi sijainnin eli "site", voit luoda uuden peittoalueen eli "coverage", johon määritellään taajuus sekä lähettimen ja antennin tekniset tiedot ja muita asetuksia.

Näyttökuva 2024-5-2 kello 13.47.47.png Näyttökuva 2024-5-2 kello 13.46.53.png
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 005
Viestejä
4 209 909
Jäsenet
71 003
Uusin jäsen
Pera L

Hinta.fi

Ylös Bottom