Meshtastic lora viestimet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 444
Tuli mitattua paradar antenni tänään.
Itse mittasin tänään saman näköisen mutta noin kymmenesosahintaisen AliExpress-mallin (taisi olla 1,5e tms), ainoa ero taitaa olla että kyljessä ei lue mitään. Olin suorastaan yllättynyt mittaustuloksista.
kiina_antenni1.png

Otin myös töistä nipun sekalaisia ylimääräisiä random-antenneja, pitää mittailla jossain vaiheessa niitäkin jos joku niistä soveltuisi LoRa-käyttöön niin ei tarvitsisi tilailla tai lähteä itse rakentelemaan.

edit:
Näköjään signaaliarvot läheisiin nodeihin parantuivat tuohon antenniin vaihtamalla huomattavasti, mutta sen enempää en kerinnyt vilä testailemaan kun on ollut kaikkea muuta kiirusta tänään.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Nyt on Vantaallakin ensimmäinen Meshtastic LoRa asema pystyssä ja antennin sain eilen viriteltyä parvekkeelle.

Pitää tilata vielä pari laitetta lisää ja laittaa toinen eri ilmansuuntaan repeateriksi ja yksi sitten mukaan mobiilisti kun olen ulkona.

Viikon aikana tullut noin 20 pakettia kaikenlaista kivaa härpäkettä näihin liittyen :)
 
Liittynyt
12.02.2024
Viestejä
21
Työkaluvinkki!

Kokeilin Radio Mobile Online - työkalua, jolla simuloidaan radioaaltojen kantamaa ja peittoalueita. Tähän kuvan esimerkkiin asetin noden lähetystehon, antennin korkeuden ja enimmäiskantaman, joka oli tässä tapauksessa 10 kilometriä. Työkalun avulla voi siis arvioida oman noden peittoaluetta ja etsiä sopivia paikkoja, mistä olisi hyvä näkyvyys laajalle alueelle. (line of sight)

Työkalun heikkoutena kuitenkin, ettei se ota huomioon rakennuksia, vaan ainoastaan maaston korkeuserot ja mahdollisesti kasvillisuuden, kuten puiden, muodostamat näköesteet(?). Jos työkalu ottaisi huomioon myös rakennukset, olisi esimerkiksi Jätkäsaaren Clarion-hotellin kohdalla näkynyt vihreämpää aluetta peittokartassa.

Ootteko törmänneet tarkempiin propagointisimulointisimulaattoreihin? Voisi ajatella, että ainakin operaattoreilla ja virastoilla olisi käytössään jonkinlaiset työkalut tähän käyttötarkoitukseen.

Ehkä lähitulevaisuudessa tullaan vielä näkemään työkalu, joka huomioi myös rakennukset. Onhan tämä Googlen 3D-karttojen aineisto jo saatavilla. :)


Näyttökuva 2024-5-2 kello 13.38.59.png


Sivustolle rekisteröidytään sähköpostilla. Valittuasi sijainnin eli "site", voit luoda uuden peittoalueen eli "coverage", johon määritellään taajuus sekä lähettimen ja antennin tekniset tiedot ja muita asetuksia.

Näyttökuva 2024-5-2 kello 13.47.47.png Näyttökuva 2024-5-2 kello 13.46.53.png
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
17
Itse mittasin tänään saman näköisen mutta noin kymmenesosahintaisen AliExpress-mallin (taisi olla 1,5e tms), ainoa ero taitaa olla että kyljessä ei lue mitään. Olin suorastaan yllättynyt mittaustuloksista.
Oisko linkkiä Aliexpressiin heittää? Siellä on aika villin lännen meno mitä 868-antennien arvosteluihin tulee. Kiinnostaisi toimiva kiinamalli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 444
Työkaluvinkki!

Kokeilin Radio Mobile Online - työkalua, jolla simuloidaan radioaaltojen kantamaa ja peittoalueita. Tähän kuvan esimerkkiin asetin noden lähetystehon, antennin korkeuden ja enimmäiskantaman, joka oli tässä tapauksessa 10 kilometriä. Työkalun avulla voi siis arvioida oman noden peittoaluetta ja etsiä sopivia paikkoja, mistä olisi hyvä näkyvyys laajalle alueelle. (line of sight)

Työkalun heikkoutena kuitenkin, ettei se ota huomioon rakennuksia, vaan ainoastaan maaston korkeuserot ja mahdollisesti kasvillisuuden, kuten puiden, muodostamat näköesteet(?). Jos työkalu ottaisi huomioon myös rakennukset, olisi esimerkiksi Jätkäsaaren Clarion-hotellin kohdalla näkynyt vihreämpää aluetta peittokartassa.

Ootteko törmänneet tarkempiin propagointisimulointisimulaattoreihin? Voisi ajatella, että ainakin operaattoreilla ja virastoilla olisi käytössään jonkinlaiset työkalut tähän käyttötarkoitukseen.

Ehkä lähitulevaisuudessa tullaan vielä näkemään työkalu, joka huomioi myös rakennukset. Onhan tämä Googlen 3D-karttojen aineisto jo saatavilla. :)




Sivustolle rekisteröidytään sähköpostilla. Valittuasi sijainnin eli "site", voit luoda uuden peittoalueen eli "coverage", johon määritellään taajuus sekä lähettimen ja antennin tekniset tiedot ja muita asetuksia.

Tulipahan kokeiltua tuota työkalua ja ainakin omalle nodelle näyttää ihan puutaheinää. Tosin, kun tuo ei ota rakennuksia huomioon niin tottakai se vaikuttaa jonkin verran arvioituun kuuluvuuteen mutta... Tuo näyttää selkeästi hyvää kuuluvuutta sellaisille paikoille mistä en toisella nodellani ole saanut pienintäkään signaalia ja taas vastaavasti tuo näytti huonoa tai olematonta kuuluvuutta sellaisille paikoille joista olen itse saanut hyvin yhteyden koti-nodeen ja mistä olen kuullut toisia nodeja. Eli ihan hirveästi tuohon ei voi luottaa jos on vähänkin korkeita rakennuksia lähellä. Toisaalta, yhteen suuntaan kyllä ei ole mitään mäkiä mutta korkeita rakennuksia kuitenkin ja siihen suuntaan tuo näytti selkeästi heikompaa peittoaluetta, eli onkohan tuossa maastonmuotodatassa sittenkin osittain rakennuksiakin mukana? Jollekin muulle tuo saattaa näyttää vähän järkevämpää dataa mutta itselläni kun koti-noden antennikin on kohtalaisen matalalla niin tuo piirteli ainakin näin mutuarviolla ihan mitä sattuu.

Tässä viimeisen parin viikon aikana on saanut sekä mobiili-noden että koti-noden jonkinlaiseen koteloon. Varsinkin mobiilille tuo oli aika kiva, nyt voi vähän paremmin ja huolettomammin ottaa noden mukaan kun lähtee liikenteeseen. Kotona kuuluu vaihtelevasti jotain 5-15 noden väliltä ja työpaikalla Vantaan Petikossakin on välillä yrittänyt joku node huhuilla mutta on ollut niin heikolla signaalilla että on näkynyt pelkkä noden id eikä edes nimeä. Työmatkalla on 3 eri nodea vilahtanut mutta eipä ole liikkeessä ollessa paljon kerinnyt edes ottaa yhteyttä. Yhteensä on reilu parikymmentä nodea tullut vastaan, joten kyllä näitä näkyy joillakin olevan.


Oisko linkkiä Aliexpressiin heittää? Siellä on aika villin lännen meno mitä 868-antennien arvosteluihin tulee. Kiinnostaisi toimiva kiinamalli.
Tämmöisiä ( 2.58€ 29% OFF|868mhz Antenna Lora Lorawan Pbx 915mhz 5dbi Sma Male Connector Gsm 868 Iot Antena Antenne Waterproof Rp-sma/u.fl Pigtail Cable - Communications Antennas - AliExpress ) itsellä on 2kpl, toinen näytti mittauksessa suorastaan erinomaisia arvoja, toinen yksilö aavistuksen huonompia mutta silti kelvollisia. En sitten tiedä onko noissa enemmänkin laatuvaihtelua mutta itselle ainakin sattui osumaan hyvät yksilöt. Hinta on näköjään aavistuksen noussut siitä kuin itse tilasin mutta ei nuo vieläkään kalliita ole.

edit:
Näköjään äskettäin tuli viesti Nuuksiosta asti itselle perille Tuusulan Mattilaan, vastaus tuskin meni perille asti kun matkaa kuitenkin 31,2km. Eli kyllä näillä ihan kohtalaisia matkojakin saa yhteyksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.02.2024
Viestejä
21
Tänään siirsin kotiasemani talossa parempaan paikkaan, ja uusi node naapurustossa tuli kuuluviin. Uusi ystävä sai Nuuksion yhteyskokeiluviestin ja vastasi siihen englanniksi. Onkohan viesti tullut perille asti?

Erikoista tässä on, että kaveri ei saanut yhteyskokeilijan laitteen nimeä tai sijaintitietoja, mutta minun asemalleni ne tallentuivat. GPS-kokeus näytti olleen yli 100 metriä. Epäilen, että juurikin korkeudella on ollut osansa siihen, miksi viesti tuli perille. Tai olikohan kyseessä erikoisantenni tai -lähetysteho?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 444
Tänään siirsin kotiasemani talossa parempaan paikkaan, ja uusi node naapurustossa tuli kuuluviin. Uusi ystävä sai Nuuksion yhteyskokeiluviestin ja vastasi siihen englanniksi. Onkohan viesti tullut perille asti?

Erikoista tässä on, että kaveri ei saanut yhteyskokeilijan laitteen nimeä tai sijaintitietoja, mutta minun asemalleni ne tallentuivat. GPS-kokeus näytti olleen yli 100 metriä. Epäilen, että juurikin korkeudella on ollut osansa siihen, miksi viesti tuli perille. Tai olikohan kyseessä erikoisantenni tai -lähetysteho?
Näköjään kaksi nodea on näkynyt Nuuksiossa, toinen korkeudella 108m ASL ja toinen 122m ASL, noissa tietty todennäköisesti jonkun verran mittausepätarkkuutta mutta yli 100m korkeudella merenpinnan tasosta joka tapauksessa. Tuo, että nuo nimitieto ei näy johtuu siitä ettei "nodeinfo" -viesti ole tullut perille, silloin näkyy pelkkä lähettäjän node-id heksamuodossa jossa on huutomerkki alussa.

Jonkun verran on tullut noita viestipaketteja tutkailtua kun olen koodaillut itselleni softaa joka juttelee mqtt:n kautta omalle nodelle ja lukee nodelta tulevia paketteja. Itselleni siis jää lokiin noden viimeisin raportoitu sijainti (lat/lon/alt), viimeksi kuultu -aikaleima, noden id, lyhyt ja pitkä nimi ja nodelleni saapuneet tekstiviestit. Alunperin oli tarkoitus vain vastaanottaa mobiilinodelta kotinodelle lähetettyjä viestejä ja ehkä ohjata niillä jotain kotona tai kysyä kotinoden kautta kotiverkosta jotain ja lähettää se mobiilinodelle mutta kun noita muita viestityyppejä näki tuossa samalla niin aloin rakentelemaan shellissä toimivaa viestintäsovellusta samalla :D

edit:
Heh, heti tuli uusi feature-idea tuolle mun softalle mieleen, pitää tehdä siihen sellainen toiminto että kun lähettää mobiilinodelta jonkun komennon niin kotona oleva node lähettää paluupostissa rssi, snr sun muut arvot niin pääsee kätevästi ilman lisäjuttuja ja muita häiritsemättä testailemaan tarvittaessa mobiilinoden kuuluvuutta kotiin. Tuon pitäisi itseasiassa onnistua helposti kun lähes kaikissa viesteissä tulee nuo signaaliarvot mukana. Ja juu, tiedän että aikalailla vastaava toiminto on jo valmiina olemassa mutta ainakin jotkut ovat käyttäneet sitä yleisellä LongFast-kanavalla ja se on aiheuttanut ihan turhaa "kohinaa" ulkopuolisille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.02.2024
Viestejä
21
Kiitos! Tuota heksa-asiasta en tiennytkään. Tämä näkyi siis kaverille.

Ja reset skriptistä. ;) Montako nodea jäänyt haaviin tähän mennessä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 444
Kiitos! Tuota heksa-asiasta en tiennytkään. Tämä näkyi siis kaverille.

Ja reset skriptistä. ;) Montako nodea jäänyt haaviin tähän mennessä?
Softa on näköjään kerinnyt lokittaa 9 nodea sijainnin kera ja yhteensä 13 nodea. Noista on 2kpl omia nodeja. Softa on vielä pahasti kesken ja muutenkaan ei ole ollut käytössä kuin 3-4 päivää eikä ole ollut vielä 24/7 päällä kun on pitänyt vähän väliä korjailla jotain bugeja ja lisäillä featureja. Näköjään noista 11 muusta nodesta 9kpl on kuulunut viimeisen vuorokauden aikana.

Yhteensä on tämänpäiväisten uusien kuultujen nodejen kanssa vissiin tullut nähtyä noin 25 nodea Tuusula/Kerava/Vantaan Petikko -alueella liikuskellessa sinä aikana kun itsellä näitä Meshtastic-härveleitä on ollut. Itse vaan asun vähän huonossa paikassa ja vieläpä kerrostalon alimmassa kerroksessa enkä oikein saa kovin kummoiseen paikkaan kotona antennia joten koviin pitkiin suoriin yhteyksiin ei kotoa ihan helpolla pääse.

Olisi kyllä kiva jos useammalla olisi (edes summittainen) sijainti päällä nodessa, aika monessa nodessa mitä olen ihan mobiiliäpillä nähnyt, ei ole sijaintia näkynyt vaikka on pidemmänkin aikaa ollut kuuluvissa. Näkisi vähän missä päin noita nodeja on.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 092
Viestejä
4 208 020
Jäsenet
71 017
Uusin jäsen
Jaage

Hinta.fi

Ylös Bottom