Mekaaniset näppäimistöt

Mitä mekaanisia (näppis / kytkin) te paljon kirjoittavat käytätte? Tiedän että mekaaninen näppäimistö ja hiljaisuus eivät kauhean hyvin sovi yhteen, edustaako cherry mx brown hiljaisinta kytkintä mekaanisten maailmassa? Cherryllä ainakin taitaa olla tuo silent linja, niistä kenelläkään kokemuksia?
Cherryn silentit omaan makuun hieman tahmeat. blackit oli joskus yhdessä näppiksessä, eikä ollut kauaa. Gateronin silent sarja taas paljon smoothimpi. Silent blackit oli käytössä useammassakin näppiksessä. oli silloin ainalin puolet halvempiakin.

Klikkaavat kytkimet on hyvät kirjottamiseen jos äänekkyys ei haittaa, mulla on ducky shine 7 MX blue

Itsellä vanha sotaratsu Qpad MK-85 ja pelittää todella hienosti. Tarkoituksena olisi hommata jostain vanhanmallinen softaton Ducky Shine kakkosnäppikseksi. :)

Mitä mekaanisia (näppis / kytkin) te paljon kirjoittavat käytätte? Tiedän että mekaaninen näppäimistö ja hiljaisuus eivät kauhean hyvin sovi yhteen, edustaako cherry mx brown hiljaisinta kytkintä mekaanisten maailmassa? Cherryllä ainakin taitaa olla tuo silent linja, niistä kenelläkään kokemuksia?
Mekaaninen näppäimistö ja hiljaisuus on mahdollista sovittaa yhteen. Itsellä käytössä Gateron silent ink black ja on erittäin hiljainen ja smoothi. Toki kaikki mahdolliset ääntä vaimentavat modit tuli tehtyä koteloon, vakaimiin, kytkimiin ja plateen.

Itse käytän Gloriouksen GMMK Compactia Jimmsiltä, johon Enjoypbt-hatut ja hiljaiset Aliaz-kytkimet AliExppressin KBDfans-kaupasta. Eka mekaaninen näppis ja suht. budjettiystävälliseen hintaan. Kirjoitan joka päivä paljon 10-sormijärjestelmällä ja onhan tässä kyllä paljon parempi tuntuma kuin aiemmassa Logitechin BT-näppiksessä, jossa oli laattamaiset, matalat näppäimet. Ääni on himpun verran kovempi. Erittäin tyytyväinen olen ollut, joskin hieman kaipaan näihin hattuihin symboleita (otin nimittäin tyhjät, jotta saa kivemmat kuin mitä tosi rajallisessa Nordic-valikoimassa on saatavilla, varsinkin jos haluaa PBT-materiaalin).

Juu siis nimenomaan sellainen missä värit rassataan näppiksen napeilla. Tosiaan jos semmoisen sattuu omistamaan niin minulle voi tarjota.
Kaikki duckyt jopa uudet on softa vapaita mutta niiltä löytyy myös ohjelma koneelle jos haluaa sen kautta soveltaa. kaikki värit yms voi näppäinkomennoilla säädellä jos haluaa

Aiemmin oli QPAD MK-50 vaan kun onnistuin tarjoamaan sille aamukahvit niin piti päivittää ja nyt on Logitech G413 Romer-G, erittäin tyytyväinen ollut muutaman viikon perusteella, itse en pidä hiljaisista napeista.

Saako suomesta jostain ostettua cherry mx brown(clear housing) kytkimiä irtotavarana? Tarttis vaan muutaman kappaleen ducky one2 minin korjaamiseen.

Ostin numpadittoman Vortex Tab 75 -näppäimistön, ja nyt pähkäilen et miten saan tehtyä sillä Alt-koodit?

Ihan mielenkiintoinen group buy juuri auennut, The Mark 65 näppäimistö, gasket mount, ISO/ANSI hot swap fiksulla layoutilla ja hinta jossain 250-275 euron paikkeilla. KBDFanssilta taisi olla myös tulossa lähiaikoina saman hintaluokan gasket mount malli, mutta niihin tilauksiin saa nykyisin maksaa tullit ja alvit päälle, tässä taas onnistuu toimitus myös EU:n sisältä.

Tämä olisi kyllä PC-versiona ja viiden asteen kulmalla oikein näppärä kapistus. Itselle tulossa nyt tuo CU65 ja kaapissakin olisi 2 ylimääräistä näppäimistöä vielä. Jospa laittaisi roipetta myyntiin ja iskisi tähän kiinni :think:

Suositelkaas köyhälle mahdollisimman halpaa MX Blue* näppistä, mielellään TKL

*ei tarvi olla aidot Cherryt jos halpaversiokytkimet ovat samaa tasoa ja itse näppiksien hinta on reilusti alhaisempi

Kuten tuolla jo kirjoittelin, niin budjettitietoiselle kokisin hyväksi vaihtoehdoksi Gloriouksen GMMK-näppiksen (löytyy eri kokoja) ostamisen Jimmsiltä ja siihen hatut ja kytkimet (joko ihan Cherryt tai sit vastineet Gateronilta/Kaihlilta) AliExpressin KBDfans kaupasta. Näin itsekin tein, kun alkoi näyttämään siltä, että jokainen suositus johti melkein 200 euron investointiin. Tosin kytkimiksi valikoitui hiljaisemmat Aliaz-kytkimet.

Kiitos mutta ei kiitos, tollanen eri paikoista eri osien tilailu ja niiden odottelu ei ole tässä ideana vaan halvin mahdollinen Suomesta saatava MX Blue TKL näppis tai hyvä kopio joka vastaa Cherryn Bluea.
Tämmösen löysin; Kingston HyperX Alloy FPS Pro Mechanical Gaming - Näppäimistö - Musta
Ei taida ton alle löytyä Cherryjä ja sinisiä kloonejakaan taitaa olla aika heikosti saatavilla suomesta. Punaset jos kelpaa, niin tommosta ois, mutta ei ole TKL ja henk.koht. ei mitään hajua laadusta, mutta halpa on; Blackstorm Mech 2020 -pelinäppäimistö, Outemu Red -kytkimet, punaiset ledit 29,90

Kiitos enivei, voisihan tuollaista kokeilla kun ei kauhean kallis ole. :)
Joo, eipä tossa hirveesti varmaan metsään mene, kun oletettavasti kuitenkin toimii. Jos ei miellytä, niin käynee kuitenkin varanäppiksestä.

Edit. Muistelisin, että tota uutta Blackstormia oli tulossa IO:lle testiin..? @Sampsa vois varmaan kertoa oliko näin vai vaivaako dementia jo?

*ei tarvi olla aidot Cherryt jos halpaversiokytkimet ovat samaa tasoa ja itse näppiksien hinta on reilusti alhaisempi
Maxgaming paikassa ois havit kb435l näppäimistö. Ei ole Suomessa mutta tuli minulle viikossa näppäimistö vuosi sitten. Ei ole tuosta näppäimistöstä kokemusta mutta on halpa. Jostain syystä linkittäminen ei nyt onnistu puhelimella.

Juu lähinnä mietin, että onko olemassa mitään vakioitua näppäinyhdistelmää miten numpadin saa käyttöön myös ylärivin numeroille tms.

Mulla käytössä AHK scripti jolla Alt pohjassa numerorivistä muuttuu numpad.

Syntymäpäivän kunniaksi ja 30v lähenee niin meinasin tilata telia kaupasta mekaanisen näppiksen. Onko mitään suosituksia antaa noin 100e päälle tai alle mitään suosituksia? Ollut vain ihan perus näppäksiä ja väliin taustavalaistuja joten mekaaniset on ihan outoja joskus päässyt vähän kokeilemaan vain.

Omistaako joku täällä Vortex Tab 90 -näppistä ja olisi kiinnostunut vaihtamaan valkoiset dyesub näppäinhatut Tab 90M:n käyttämättömiin mustaharmaisiin double shot keycappeihin? Tai vaihtoehtoisesti ostamaan mustilla hatuilla varustetun Tab 90:n, jos ostan sellaisen ja vaihdan siihen hatut päikseen? Täältä löytyy kytkinvaihtoehdot: Maxgaming

Kysyn siksi, koska 90% nordic-layoutin DSA-näppäinhattuja on aikalailla mahdoton löytää kohtuulliseen hintaan. Pitäisi ostaa kaiken maailman laajennussettejä, jotta saa 1U ctrl fn alt -hatut ja calc-näppäin jäisi silti puuttumaan.

Viimeksi muokattu:

Tää Vortex Tab75 on todella hyvä value, vaikkei markkinoiden halvin olekaan. Pbt-hatut, Bluetooth, type-c, kaikki mitä vois toivoa.

Jos jollakin ois clear mx brown kytkimiä ylimääräisenä voisin muutaman (5 tai alle jopa) ostaa. Pitäis päästä korjaamaan näppistä. Privalla yhteyttä.

Oletteko saaneet myytyä rakentamianne näppiksiä? Mietin vaan, että kannattaako edes yrittää vai laittaako laatikkoon suosiolla.

Tänään saapui hieman käytetty GMK Wavez setti, on nämä kyllä vaan komeat ja mukavan tuntuiset hatut näpytellä. Harmittavasti ei skandeja tähän saa mutta eipä se menoa haittaa.
Ensi viikolla toivottavasti tulisi Keygemin paketti niin pääsisi 60% lautaa kasailemaan.

IMG_20201022_163126.jpg

Ihan mielenkiintoinen 65% näppis tulossa groupbuyhin ylihuomenna. Hintaa tulee se reilu pari hunttia kaikkineen varmastikkin, tullit toki riippuvat myyjän ilmoittamasta hinnasta kun Kiinasta lähettävät. Myyntiin näitä tulee 330 kappaletta.
Tämä on nyt livenä, tuli pistettyä tilaukseen. Hintaa tuli ~155€ brass platella, toivotaan että tulee suoraan kotiin kulkematta tullin kautta :cool:

Osaako kukaan auttaa miten tietokone tunnistaisi juuri ostetun pcb:n. Tuota HID keyboard deviceä näyttää eikä muuta tee. Tarkoitus oli siis varmistaa että pcb toimii.
näppis.JPG

Osaako kukaan auttaa miten tietokone tunnistaisi juuri ostetun pcb:n. Tuota HID keyboard deviceä näyttää eikä muuta tee. Tarkoitus oli siis varmistaa että pcb toimii.
näppis.JPG

En tiiä miten just tuolla pcb:llä homma toimii, mutta Zadigilla jos ajurin lataa niin luulis toimivan?

nyt näyttää tämmöistä, mitä mahtaa tarkoittaa?

Sori luin vähän hätäisesti. Mutta siis kyllähän pcb pitäisi pystyä testaamaan jollain noilla aiemmin mainituilla testereillä sillä yleensähän noi juuri näkyvät HID laitteina. Jollain pinseteillä kokeilee. Unohda toi mun Zadig, se on bootloaderia varten (flashaus).

Mitäs korvaajaa suosittelisitte Steelseries 6Gv2 MX Blackille? Kertakaikkiaan täydellinen tuote, mutta osa näppäimistä alkanut irtoilla. Ongelma varmaan korjautuisi niiden osalta uusilla näppäinhatuilla, mutta kai tätä voisi jo alkaa kohta uuteenkin vaihtamaan.

Kyseessä siis tämä: 75% DIY Kit — Mechboards
Ei tuo VIA ainakaan löydä näppäimistöä.
Siis ei sen tarvitsekkaan tunnistaa näppäimistöä. Menet sinne keytester kohtaan ja alat painelemaan nappeja eli oikosulkemaan niitä kohtia, joihin kytkimien jalat juotetaan. VIA:n ei tarvitse tukea näppäimistöä. Voi tietysti olla niinkin, että tossa sun pcb:ssä ei ole mitään firmwarea sisällä ja sun pitäisi flashata se ensin. Kannattaa varmaan kysyä tuolta paikasta mistä ostit sen tai sitten googlata ton näppäimistön nimellä joku how-to -ohje. FLASH GUIDE FOR GH60 OR KC60 PCB — Mechboards Tai sitten olisi kannattanut maksaa se 40$ asennuspalvelusta.

Siis ei sen tarvitsekkaan tunnistaa näppäimistöä. Menet sinne keytester kohtaan ja alat painelemaan nappeja eli oikosulkemaan niitä kohtia, joihin kytkimien jalat juotetaan. VIA:n ei tarvitse tukea näppäimistöä. Voi tietysti olla niinkin, että tossa sun pcb:ssä ei ole mitään firmwarea sisällä ja sun pitäisi flashata se ensin. Kannattaa varmaan kysyä tuolta paikasta mistä ostit sen tai sitten googlata ton näppäimistön nimellä joku how-to -ohje. FLASH GUIDE FOR GH60 OR KC60 PCB — Mechboards Tai sitten olisi kannattanut maksaa se 40$ asennuspalvelusta.
VIka oli johdossa ei pcb:ssä. Ensimmäistä kertaa rakentamassa niin vähän mutkia matkassa :D

Oletteko saaneet myytyä rakentamianne näppiksiä? Mietin vaan, että kannattaako edes yrittää vai laittaako laatikkoon suosiolla.
Redditissä /r/mechmarket olen itse jonkun lankun myynyt. Sinne vaan kokeilemaan. Torissakin olen joitakin rakennettuja näppiksiä nähnyt, ja ainaki ne on sieltä aikanaan hävinnyt.

• Tykkää
Reactions: njs
Onko ehdotuksia hatuiksi seuraavilla kriteereillä?
- ISO layout
- SA-profiili
- ei "retroharmaa" tms väritys
- helpohkosti saatavilla
- ei varsinaisesti hintarajaa.

ISO layout siitä syystä, että ajatuksena olisi laittaa jossain vaiheessa GMK sarja kun tulee sopiva vastaan.
Erityisesti GMK Finer Things setti kiinnostaa, jos joltain sattuu löytymään ylimääräisenä (kunhan saavat lähetettyä tilaajille)

EDIT:
Virallinen ostoilmoitus tehty Ostetaan - GMK Finer Things

Viimeksi muokattu:
Onko ehdotuksia hatuiksi seuraavilla kriteereillä?
- ISO layout
- SA-profiili
- ei "retroharmaa" tms väritys
- helpohkosti saatavilla
- ei varsinaisesti hintarajaa.

ISO layout siitä syystä, että ajatuksena olisi laittaa jossain vaiheessa GMK sarja kun tulee sopiva vastaan.
Erityisesti GMK Finer Things setti kiinnostaa, jos joltain sattuu löytymään ylimääräisenä (kunhan saavat lähetettyä tilaajille)

EDIT:
Virallinen ostoilmoitus tehty Ostetaan - GMK Finer Things
Mechkeebs Finlandin discordissa oli jollain myynnissä SA-settejä. Tuolla muutenkin liikkuu tavara hyvin.
Join the Mechkeebs Finland Discord Server!

Tuli redditissä vastaan myös tämmöinen:
SA DreamEater

Viimeksi muokattu:
Haussa olisi hiljainen (red, brown), langallinen low profile TKL-näppäimistö, tietysti ääkkösillä. Yllättävän huonosti näyttää löytyvän. Logitech G815 TKL-versiona olisi täydellinen, jos jotain vastaavaa löytyisi.

Juuri kokeilin G915 TKL:ää mutta ei toimi USB-lankayhteyden kautta.

Edit: Cooler Master SK630 on saanut liian huonot arvostelut.

Viimeksi muokattu:
Kiitos!

DreamEater lähti tilaukseen, kun sai kaiken lisäksi vielä ääkkösillä. :tup:
Kai tilasit base + norde? Basekitissä ei tuu nordic settiä mukana.
Haussa olisi hiljainen (red, brown), langallinen low profile TKL-näppäimistö, tietysti ääkkösillä. Yllättävän huonosti näyttää löytyvän. Logitech G815 TKL-versiona olisi täydellinen, jos jotain vastaavaa löytyisi.

Juuri kokeilin G915 TKL:ää mutta ei toimi USB-lankayhteyden kautta.

Edit: Cooler Master SK630 on saanut liian huonot arvostelut.
Haetko siis low profile kytkimillä varustettua näppäimistöä vai kotelo mahdollisimman matala ja normaalit kytkimet? Vai aiempi, mutta myös low profile kytkimetkin? Onko pakko olla mekaaninen? Yleisesti mekaaniset lowprofile näppäimistöt on huonolaatuisia, joko kytkimet tai näppäinhatut menee paskaksi. Low profile kytkimiä ei ole valmistettu kovin pitkään, joten valmistajat ei osaa valmistaa niitä tarpeeksi laadukkaasti vielä. Näppäinhattujen kiinnitykset on usein huteria ja korvaavien hattujen saatavuus on yleensä huono. Keychron valmistaa joitain lowprofile näpyttimiä: Keychron K1 Wireless Mechanical Keyboard (Version 4) Keychron K3 Ultra-slim Wireless Mechanical Keyboard K3 on ennakkotilattavissa. Ääkkösiä ei ole, mutta ne löytyvät samoilta kohdilta kuin nordic näppäimistössä, mutta näppäinhatut on erilaiset. Lisäksi vasen shift on leveä ja <> nappi puuttuu. Toinen vaihtoehto olisi rakentaa lowprofile näppäimistö itse. Lowprofile kytkimet ei kyllä omaan silmään näytä käyvän yleisiin piirilevyihin. Kytkimen toinen jalka on suoraan muovisen keskinastan yläpuolella, kun taas normaalisti toinen jalka on hiukan erillään siitä. Ainakin Kailhin kytkimissä. Mun mielestä järkevämpää olisi ostaa koteloltaan matala näppäimistö tai rakentaa itse sellainen. Lowprofile-näppäimistöt ei kestä yhtään käyttöä. Tai sitten ostat Lenovo ThinkPad Compact USB Keyboard with TrackPoint, väri musta 68,90

Kai tilasit base + norde? Basekitissä ei tuu nordic settiä mukana.

Haetko siis low profile kytkimillä varustettua näppäimistöä vai kotelo mahdollisimman matala ja normaalit kytkimet? Vai aiempi, mutta myös low profile kytkimetkin? Onko pakko olla mekaaninen? Yleisesti mekaaniset lowprofile näppäimistöt on huonolaatuisia, joko kytkimet tai näppäinhatut menee paskaksi. Low profile kytkimiä ei ole valmistettu kovin pitkään, joten valmistajat ei osaa valmistaa niitä tarpeeksi laadukkaasti vielä. Näppäinhattujen kiinnitykset on usein huteria ja korvaavien hattujen saatavuus on yleensä huono. Keychron valmistaa joitain lowprofile näpyttimiä: Keychron K1 Wireless Mechanical Keyboard (Version 4) Keychron K3 Ultra-slim Wireless Mechanical Keyboard K3 on ennakkotilattavissa. Ääkkösiä ei ole, mutta ne löytyvät samoilta kohdilta kuin nordic näppäimistössä, mutta näppäinhatut on erilaiset. Lisäksi vasen shift on leveä ja <> nappi puuttuu. Toinen vaihtoehto olisi rakentaa lowprofile näppäimistö itse. Lowprofile kytkimet ei kyllä omaan silmään näytä käyvän yleisiin piirilevyihin. Kytkimen toinen jalka on suoraan muovisen keskinastan yläpuolella, kun taas normaalisti toinen jalka on hiukan erillään siitä. Ainakin Kailhin kytkimissä. Mun mielestä järkevämpää olisi ostaa koteloltaan matala näppäimistö tai rakentaa itse sellainen. Lowprofile-näppäimistöt ei kestä yhtään käyttöä. Tai sitten ostat Lenovo ThinkPad Compact USB Keyboard with TrackPoint, väri musta 68,90

Ok, ei taida olla vaivan arvoista. Matalampi profiili olisi yleisesti haussa ihan ergonomian takia, ja kyllähän ne näyttää mun silmään tyylikkäämmiltä. Langallinen pitäisi olla. No pitänee jäädä odottamaan Duckyä jos se joskus saapuisi postissa ja sovittaa sille joku rannetuki.

Logitech G915 TKL toimii sittenkin langallisena, mutta siinä ärsyttää se että valot (ja GHub-softa) pitää olla aina päällä, näppäinteksteistä ei saa muuten mitään selvää.

Statistiikka

Viestiketjuista
290 054
Jäsenet
79 733
Uusin jäsen
samuraisamppa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom