Mekaaniset näppäimistöt

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
533
Tää on kyllä hauska harrastus nää näppäimistöt. Mielipide hyvästä näppiksestä vaihtuu noin kerran viikossa jne.

Tässä tän hetkiset lempparit.

Harmaassa
dz60
kailh box black
stainless steel plate
kprepublic low profile alumiinikotelo
black on black dyesub hatut

Mustassa
One 2 mini rgb
Tofu kotelo
pudding keycaps

Jollain aikataululla olisi ducky tarkoitus purkaa, ja vaihtaa kytkimet ja plate.

Näitten lisäksi löytyy vielä 4 muuta, mutta nämä + orggis ducky käytössä eniten. Dz60 rgb tulossa postissa. Katsotaan muuttuuko tilanne sen myötä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
103
Tää on kyllä hauska harrastus nää näppäimistöt. Mielipide hyvästä näppiksestä vaihtuu noin kerran viikossa jne.
Sehän on koko homman suola että on useita erilaisia näppiksia ja niitä sitten kierrättää käytössä fiiliksen mukaan :)

Itselläni nykyhetken lemppari on hiljattain kyhäämäni GH60 Holy Panda-kytkimillä ja SA Nuclear Data hatuilla:
IMG_20190914_120914.jpg
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 428
Sehän on koko homman suola että on useita erilaisia näppiksia ja niitä sitten kierrättää käytössä fiiliksen mukaan :)

Itselläni nykyhetken lemppari on hiljattain kyhäämäni GH60 Holy Panda-kytkimillä ja SA Nuclear Data hatuilla:
On kyllä härskin värinen :joy:
 
Liittynyt
18.07.2018
Viestejä
90
Sehän on koko homman suola että on useita erilaisia näppiksia ja niitä sitten kierrättää käytössä fiiliksen mukaan :)

Itselläni nykyhetken lemppari on hiljattain kyhäämäni GH60 Holy Panda-kytkimillä ja SA Nuclear Data hatuilla:
Hieno on näppis! Olisi kysymys noista näppäinhatuista. Mitä mieltä olet noiden SA R3-profiilisten näppäimien tuntumasta verrattuna tavallisiin "Sculpted" SA-profiilisiin näppäimiin? Mietin tässä siis oman 60% näppiksen kasailua ja eri vaihtoehtoja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
103
Hieno on näppis! Olisi kysymys noista näppäinhatuista. Mitä mieltä olet noiden SA R3-profiilisten näppäimien tuntumasta verrattuna tavallisiin "Sculpted" SA-profiilisiin näppäimiin? Mietin tässä siis oman 60% näppiksen kasailua ja eri vaihtoehtoja.
Mul on kans joo Maxkeysin Sculpted SA setti, mun mielestä Sculpted on sekä esteettisessä mielessä hienompi että kirjoittaessa paremman tuntuisempi ku ne kallistukset tuo näppäimiä ns. "lähemmäs", mutta en nyt tarkoita tällä että toi R3 olisi missään nimessä huono, vähän erilainen vaan.
 
Liittynyt
18.07.2018
Viestejä
90
Mul on kans joo Maxkeysin Sculpted SA setti, mun mielestä Sculpted on sekä esteettisessä mielessä hienompi että kirjoittaessa paremman tuntuisempi ku ne kallistukset tuo näppäimiä ns. "lähemmäs", mutta en nyt tarkoita tällä että toi R3 olisi missään nimessä huono, vähän erilainen vaan.
Selvä homma. Vähän samaa olen kuullut muidenkin sanovan näistä kahdesta. Pidän itse näiden kummankin vaihtoehdon ulkonäöstä, mutta käyttökokemus vielä uupuu. Ajattelin aluksi hommata jonkun edullisemman pään SA-setin jotta pääsen testaamaan sitä. Jos se istuu hyvin omille sormille, niin ehkä myöhemmin osallistun johonkin kiinnostavaan ryhmäostoon tms.

Nämä on tietty subjektiivisia juttuja, mutta minua kiinnostaisi kuulla muiltakin mielipiteitä eri profiileista verrattuna SA:han. Esim. SA vs. MT3 vs. Cherry.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
103
Selvä homma. Vähän samaa olen kuullut muidenkin sanovan näistä kahdesta. Pidän itse näiden kummankin vaihtoehdon ulkonäöstä, mutta käyttökokemus vielä uupuu. Ajattelin aluksi hommata jonkun edullisemman pään SA-setin jotta pääsen testaamaan sitä. Jos se istuu hyvin omille sormille, niin ehkä myöhemmin osallistun johonkin kiinnostavaan ryhmäostoon tms.

Nämä on tietty subjektiivisia juttuja, mutta minua kiinnostaisi kuulla muiltakin mielipiteitä eri profiileista verrattuna SA:han. Esim. SA vs. MT3 vs. Cherry.
Mulla on myös dev/tty -MT3 profiilin hatut, ne on kans kivat mutta tykkään enemmän SA hattujen muotoilusta, MT3:ssa on mun mielestä se 4. rivi aavistuksen liian kallistettu sisäänpäin, se ainakin itseä häiritsee vähän.

Cherryt mulla on lipastettuna vanhasta G80-18XX näppiksestä yhteen 60% näppikseen, ne on ehkä vähän tylsän näköset, mutta ainakin itse pystyn niillä kirjoittamaan ehdottomasti kaikkein nopeiten, niissä on tosi hyvä tuntuma kirjoittamiseen, myös pelaamiseen ne on hyvät. Noilla korkeilla hatuilla en tykkää taas pelata ollenkaan.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
329
Tuli täs sattumalta törmättyy näihin "custom" näppäimistöihin Tubessa, niin mietin että vois rakentaa itselle ensimmäisen. Ihan senki takia, että ois pitkäaikainen ja kestävä. Mietin GMMK TKL ISO + Zealios v2 (tai Zilent v2) 67g kytkimii ja keycapsit vielä hakusessa...Mistä jengi ostaa yleensä switchei ja keycapsei, varsinkin Nordic tyyppisiä?
Näppis tulee lähinnä pelailuun, tällä hetkellä BF4 ja Arma3...niin Zealious 67g on kuulemma hyvä vaihtoehto siihen (äänenki puolesta) ja ihan peruskäyttöönki. Onko muita vaihtoehtoja GMMK tyyppiseen näppikseen, joka olisi hot-swap ja ISO layoutil?
Aikasemmin tässä on suositeltu Super Lubee, niin sillä varmaa hyvä aloittaa vai onko muita halvempia vaihtoehtoja rasvailuun?
 
Liittynyt
23.01.2018
Viestejä
137
Löytyykö Varmilon numbadejä mistään muualta kuin niiltä itseltään? VA21M kiikarissa. On vaan niin suolaset postit ja tullit tietty päälle...
 
Liittynyt
18.07.2018
Viestejä
90
Mulla on myös dev/tty -MT3 profiilin hatut, ne on kans kivat mutta tykkään enemmän SA hattujen muotoilusta, MT3:ssa on mun mielestä se 4. rivi aavistuksen liian kallistettu sisäänpäin, se ainakin itseä häiritsee vähän.

Cherryt mulla on lipastettuna vanhasta G80-18XX näppiksestä yhteen 60% näppikseen, ne on ehkä vähän tylsän näköset, mutta ainakin itse pystyn niillä kirjoittamaan ehdottomasti kaikkein nopeiten, niissä on tosi hyvä tuntuma kirjoittamiseen, myös pelaamiseen ne on hyvät. Noilla korkeilla hatuilla en tykkää taas pelata ollenkaan.
Tarkoittaako tämä, että vaihtelet näppäimistöä käyttötarkoituksen mukaan?

Tuo sama ongelma on vähän kytkimissäkin. Ne jotka toimii pelatessa ei välttämättä toimi kirjoittaessa... Olen itse käyttänyt pelkästään MX redejä vuodesta 2012 ja vihannut niillä kirjoittamista alusta asti, mutta peleissä ovat olleet hyvät ja se on kai ollut tärkeämpää. Tulevassa buildissa kiinnostaisi kokeilla jotain tactile-tyyppisiä kytkimiä, esim. Zealios V2. Pitää kai tilata testeri jotta pääsee kokeilemaan.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
187
Tuli täs sattumalta törmättyy näihin "custom" näppäimistöihin Tubessa, niin mietin että vois rakentaa itselle ensimmäisen. Ihan senki takia, että ois pitkäaikainen ja kestävä. Mietin GMMK TKL ISO + Zealios v2 (tai Zilent v2) 67g kytkimii ja keycapsit vielä hakusessa...Mistä jengi ostaa yleensä switchei ja keycapsei, varsinkin Nordic tyyppisiä?
Näppis tulee lähinnä pelailuun, tällä hetkellä BF4 ja Arma3...niin Zealious 67g on kuulemma hyvä vaihtoehto siihen (äänenki puolesta) ja ihan peruskäyttöönki. Onko muita vaihtoehtoja GMMK tyyppiseen näppikseen, joka olisi hot-swap ja ISO layoutil?
Aikasemmin tässä on suositeltu Super Lubee, niin sillä varmaa hyvä aloittaa vai onko muita halvempia vaihtoehtoja rasvailuun?
Zealios on kyllä varmasti hyvä valinta. Switchejä tulee mulla tilattua esim. KBDfansilta, sieltä saa kätevästi 68 kytkimen bundleissa tavaraa, niin ei tarvitse tilata kauheasti ylimääräisiä (itse kun harrastan 60% ja 65% lautoja), eivät olet jääneet tulliin ja yli 40 euron tilaukset on tulleet ilman posteja.

Näppäinhattujen kanssa kannattaa vaan seurata erilaisia group buy:ta ja hypätä mukaan niihin, joissa on international / NorDE -kitit saatavilla. Tällä hetkellä hyvä esimerkki tällaisesta on hieman erikoisemmalla profiililla varustettu KAT Milkshake. Kannattaa seurata erilaisia hattusettejä mykeyboard.eu, candykeys.com ja drop.com. Mykeyboard ja candykeys ovat EU:n sisällä, mikä tekee elämästä helpompaa. Vaihtoehtoisesti voit katsella esim. Aliexpressistä nordic -hattusettejä, mutta niiden laatu ja ulkonäkö on aina vähän niin ja näin. Alkuun niillä toki pääsee.

Rasvailuun kannattaa tsekata mykeyboard.eu:n valikoima. Itse olen lubeillut viimeisimmät kytkimeni Tribosys 3203:lla, mutta 3204, Krytoxin 205g0 sekä 205g00 ovat myös hyvin suosittuja rasvoja. Ei näillä pieleen voi mennä, vaikka hifistelijöillä onkin omat mielipiteensä näistä kaikista.
 
Liittynyt
18.07.2018
Viestejä
90
Löytyykö muuten keltään täältä kokemuksia hot swap piirilevyistä? Mulla on pari vaihtoehtoa KBDfansiltä katsottuna ja ainoa 60% pcb jossa on per key rgb-valaistus on hot swap -mallia. Olen ymmärtänyt, että "vakavasti otettavat" custom-näppisharrastajat eivät sellaisia hanki, kytkimet heiluu, irtoaa, tms.

Zeal60 olisi paras (ja hintavin) vaihtoehto, mutta ainakin tällä hetkellä myyvät eioota. Onko tiedossa jotain muuta 60% ANSI-piirilevyä joka ei olisi hot swap -malli ja jossa olisi per key rgb ledit?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
103
Tarkoittaako tämä, että vaihtelet näppäimistöä käyttötarkoituksen mukaan?

Tuo sama ongelma on vähän kytkimissäkin. Ne jotka toimii pelatessa ei välttämättä toimi kirjoittaessa... Olen itse käyttänyt pelkästään MX redejä vuodesta 2012 ja vihannut niillä kirjoittamista alusta asti, mutta peleissä ovat olleet hyvät ja se on kai ollut tärkeämpää. Tulevassa buildissa kiinnostaisi kokeilla jotain tactile-tyyppisiä kytkimiä, esim. Zealios V2. Pitää kai tilata testeri jotta pääsee kokeilemaan.
En vaihtele näppiksiä niinkään käyttötarkoituksen mukaan, mulla on suurin osa näppiksistä duunissa, siellä vaihtelen niitä sen hetkisen fiiliksen mukaan, välillä on kiva kirjoitella lineaarisella, välillä clickyllä, välillä tactilella. Kierrossa on siis GH60:stä rakennetut Gateron Yellow, Box Navy ja Holy Panda näppikset ja lisäksi todelliseen retroiluun kaikkien PC näppisten äiti IBM Model F XT.

Himassa käytän GH60:stä jossa 65g Zealio V1:t ja ne Cherryn hatut josta jo mainitsin, noi kytkimet ja hatut on parhaat all-rounderit, ne toimii täydellisesti peleissä ja kirjoittaessa. Zealio V2 en oo kokeillut, mutta ne kuulemma ovat jopa paremmat ku V1:t.

Edit: mäkään en tykännyt lineaarisilla kirjottaa ennen ku sain noi Gateronin keltaset, niissä on jäykkyys just sopiva, se lienee kai olennaista noissa, punaset on ihan liian löysät, sen takia en niillä itse tykännyt kirjottaa yhtään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
329
Zealios on kyllä varmasti hyvä valinta. Switchejä tulee mulla tilattua esim. KBDfansilta, sieltä saa kätevästi 68 kytkimen bundleissa tavaraa, niin ei tarvitse tilata kauheasti ylimääräisiä (itse kun harrastan 60% ja 65% lautoja), eivät olet jääneet tulliin ja yli 40 euron tilaukset on tulleet ilman posteja.

Näppäinhattujen kanssa kannattaa vaan seurata erilaisia group buy:ta ja hypätä mukaan niihin, joissa on international / NorDE -kitit saatavilla. Tällä hetkellä hyvä esimerkki tällaisesta on hieman erikoisemmalla profiililla varustettu KAT Milkshake. Kannattaa seurata erilaisia hattusettejä mykeyboard.eu, candykeys.com ja drop.com. Mykeyboard ja candykeys ovat EU:n sisällä, mikä tekee elämästä helpompaa. Vaihtoehtoisesti voit katsella esim. Aliexpressistä nordic -hattusettejä, mutta niiden laatu ja ulkonäkö on aina vähän niin ja näin. Alkuun niillä toki pääsee.

Rasvailuun kannattaa tsekata mykeyboard.eu:n valikoima. Itse olen lubeillut viimeisimmät kytkimeni Tribosys 3203:lla, mutta 3204, Krytoxin 205g0 sekä 205g00 ovat myös hyvin suosittuja rasvoja. Ei näillä pieleen voi mennä, vaikka hifistelijöillä onkin omat mielipiteensä näistä kaikista.
Kiitos paljon, hyvä kattaus. Muutamaan saittiin ja rasvoihin oon jo törmännykin :kahvi:. Mietinki et mistä Tribosysiä saa, ku kaikki tubettajatki siitä puhuu. Pitää tutkiskella.
 

Mstk

Aina pitää säätää...
Tukijäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
792
pudding keycaps
Oliko näin, että Puddingeja ei saanut ääkkösillä.

Tuli täs sattumalta törmättyy näihin "custom" näppäimistöihin Tubessa, niin mietin että vois rakentaa itselle ensimmäisen. Ihan senki takia, että ois pitkäaikainen ja kestävä. Mietin GMMK TKL ISO + Zealios v2 (tai Zilent v2) 67g kytkimii ja keycapsit vielä hakusessa...Mistä jengi ostaa yleensä switchei ja keycapsei, varsinkin Nordic tyyppisiä?
Näppis tulee lähinnä pelailuun, tällä hetkellä BF4 ja Arma3...niin Zealious 67g on kuulemma hyvä vaihtoehto siihen (äänenki puolesta) ja ihan peruskäyttöönki. Onko muita vaihtoehtoja GMMK tyyppiseen näppikseen, joka olisi hot-swap ja ISO layoutil?
Aikasemmin tässä on suositeltu Super Lubee, niin sillä varmaa hyvä aloittaa vai onko muita halvempia vaihtoehtoja rasvailuun?
Zealios + GMMK TKL ISO oli myös itsellä mielessä. Tuo olisi vielä suht helppo combo kun ei tarvitse ruveta kolvailemaan.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
329
Zealios + GMMK TKL ISO oli myös itsellä mielessä. Tuo olisi vielä suht helppo combo kun ei tarvitse ruveta kolvailemaan.
Juu, ei oo itellä kolvia eikä aikaa kolvailla edes takas...niin sen takia. Nopeesti katottuna aika kallis lysti sinänsä Zealios 88 switchii sen 88€+ ja keycapsit, jos haluu nätimmät esim. noi KAT Milkshaket niin toiset 80€ :think:
 

CryptoKid

Jonkun tarttis varmaan tehrä jottain
Make ATK Great Again
Team Linux
Team H2O
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
244
Tämä ei nyt tänne aivan täysin kuulu, Topret kun eivät ole mekaanisia, mutta laitanpa silti, niin läheltä kuitenkin liippaa.

Hommasinpa tuossa Topren Realforcen kun Torista sellainen inhimillisellä hinnalla löytyi. Ja todella mukavan tuntuinen näppis onkin. (Vähän tuntuu väärältä tykätä kumikuvusta näin paljon :psmoke:) Tämä on variable force -malli, mikä vaikka sinänsä kirjoittaessa oikein mukava onkin, on QAZ-näppäinten osalta aivan liian herkkä. Varsinkin pelatessa tulee käännyttyä vahingossa vasemmalle jatkuvasti, ja kirjoittaessakin helposti ilmestyy ylimääräisiä A-kirjaimia sanoihin.

Onkos kellään kokemusta mistään modikuvuista topreen? Ainakin BKE Redux vaikuttaa suositulta vaihtoehdolta, ovat vain tällä hetkellä loppu joka paikasta. Ultra Lightit ovat 35g pohjaamisvoimalla, mikä on sama kuin herkimpien nappien voima orkkiskuvuissa, auttaako lisääntynyt taktiilisuus kuitenkin virhepainalluksiin vai kannattaisiko ottaa suosiolla jäykemmät? Onko muita hyviä vaihtoehtoja olemassa?
 

JSoi

Make ATK Great Again
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
889
Itse olen varmaan huono harrastaja kun olen käyttänyt vain ja ainoastaan Topre Realforcea vuodesta 2013, jolloin sitä sai järkihintaan Verkkokaupasta. Nyt kun uutta R2 mallia ei kirveelläkään tunnu saavan ISO-layoutilla, puhumattakaan suomi-leiskasta, niin on alkanut kilpailijoiden vaihtoehdot houkuttamaan.

Onko kenelläkään kokemusta Varmilon EC-kytkimillä varustetuista näppäimistöistä tai Razer Huntsmanista?
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Sehän on koko homman suola että on useita erilaisia näppiksia ja niitä sitten kierrättää käytössä fiiliksen mukaan :)

Itselläni nykyhetken lemppari on hiljattain kyhäämäni GH60 Holy Panda-kytkimillä ja SA Nuclear Data hatuilla:
Ai helvetti että on komea!:tup:

Nyt auttakaa miestä mäessä, mulla on vain ollut näitä tavallisia näppäimistöjä, mutta tämän kuvan nähtyäni haluan vastaavan mutta täysikokoisen!

(eli kuten kuvassa)

asdgasdfg.JPG


Tuolle näppäimistö, mahdollisimman hiljainen ja taustavalaistus?
 
Liittynyt
24.05.2018
Viestejä
420
Ai helvetti että on komea!:tup:

Nyt auttakaa miestä mäessä, mulla on vain ollut näitä tavallisia näppäimistöjä, mutta tämän kuvan nähtyäni haluan vastaavan mutta täysikokoisen!

(eli kuten kuvassa)



Tuolle näppäimistö, mahdollisimman hiljainen ja taustavalaistus?
Onhan nuota, jos ei jaksa ite värkkäillä nii Varmilo/Ducky yms jotka tekee näitä "puhtaampia" lankkuja ja niihin vain vaihdat hatut erikseen
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Onhan nuota, jos ei jaksa ite värkkäillä nii Varmilo/Ducky yms jotka tekee näitä "puhtaampia" lankkuja ja niihin vain vaihdat hatut erikseen
Kiitos, tämä siis tosiaan oli se epäselvä kun tiedän näistä yhtä paljon kuin sika satelliitista että mikä olisi se hiljaisin vaihtoehto, mutta mieluiten taustavalaistuksella ja vielä sellaisella että jos sen saisi vihreäksi?

Teemana koneessa on vihreä ja sinne pitäisi aloittaa vielä tulevaisuudessa nestekierron asentaminen...
 
Liittynyt
24.05.2018
Viestejä
420
Kiitos, tämä siis tosiaan oli se epäselvä kun tiedän näistä yhtä paljon kuin sika satelliitista että mikä olisi se hiljaisin vaihtoehto, mutta mieluiten taustavalaistuksella ja vielä sellaisella että jos sen saisi vihreäksi?

Teemana koneessa on vihreä ja sinne pitäisi aloittaa vielä tulevaisuudessa nestekierron asentaminen...
Nämä edellä mainitut tekijät, nii valikoimaa löytyy jokaiselle kyllä sopiva, on erilaisilla kytkimillä ja valoilla
 
Liittynyt
07.08.2018
Viestejä
338
Jos olette valmiita käyttämään 80€ Zealin kytkimiin niin suosittelen ehdottomasti harkitsemaan valmiiksi kasatun ostamista. TKL-koossa hinta voi tosin pompata ja vaihtoehtoja ei taida ihan hirveästi olla, mutta kannattaa myös miettiä riittäisikö esim. 65%, jolloin vain F-rivistä joutuu luopumaan.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
329
Jos olette valmiita käyttämään 80€ Zealin kytkimiin niin suosittelen ehdottomasti harkitsemaan valmiiksi kasatun ostamista. TKL-koossa hinta voi tosin pompata ja vaihtoehtoja ei taida ihan hirveästi olla, mutta kannattaa myös miettiä riittäisikö esim. 65%, jolloin vain F-rivistä joutuu luopumaan.
Mistä zeal switcheil varustetun saa ja mieluiten vielä hot-swap?
 
Liittynyt
07.08.2018
Viestejä
338
Mistä zeal switcheil varustetun saa ja mieluiten vielä hot-swap?
Zealit ovat "endgame", joten en nää hot swappia niin olennaisena niiden kanssa (kunhan on testannut niitä ja todennut pitävänsä). Toki jos hotswap on must niin paras vaihtoehto ISO-layoutilla on varmaankin GMMK.

Täältä katsoisin löytyykö mieleistä: Fully Assembled
 

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 849
Teemana koneessa on vihreä ja sinne pitäisi aloittaa vielä tulevaisuudessa nestekierron asentaminen...
Sitten on myös esim. Taihao Army green tai Grey-/White green, GMK Terminal, GMK TA Royal Alpha ja GMK Camping ;)
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
329
No niinpäs olikin. Puusilmäsin tuon viestin. Jos ISO nordic on ehdoton niin vaihtoehdot on aika vähissä. Redditissä joku eilen kyseli TKL-runkoja:

Can't find TKL cases : MechanicalKeyboards
Thanks. Kyl mä varmaan tuon GMMKn hankin, lähinnä Zealiot varmaan kuoppaan ku aika kalliit ja jengi on redditin mukaan tilaillu näitä:
www.alibaba.com/product-detail/OEM-Tactile-Mechanical-Keyboard-Switch-Gold_62081441360.html
KBDfansin T1:t kyseessä kuulemma, joka oli pikku farssi ja copyright juttu, mutta lähellä Zeal v2 ja halvempi.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 661
Mitkäs noista Cherryn kytkimistä on inhimillisimmän kuuloiset?
Silenttejä en ole kokeillut mutta enpä noita perus puna, ruskea, sininen tai musta ainakaan hiljaisiksi kehuisi mutta sellaisiksi että kaikkeen tottuu ja muijakaan ei enää valita ja itse ei kiinnitä mitään huomiota. Ei nuo välttämättä perus näppistä äänekkäämpiä ole mutta ääni on erilainen.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Silenttejä en ole kokeillut mutta enpä noita perus puna, ruskea, sininen tai musta ainakaan hiljaisiksi kehuisi mutta sellaisiksi että kaikkeen tottuu ja muijakaan ei enää valita ja itse ei kiinnitä mitään huomiota. Ei nuo välttämättä perus näppistä äänekkäämpiä ole mutta ääni on erilainen.
Okei, no tuota mitäs eroa noissa väreissä sitten on? Tuntuma?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 661
Voi helve**i että yksi näppäimistö voi olla monimutkainen:rofl::dead:
Eei se niin monimutkaista. Helpoin on että menet lähimpään näppiksiä myyvään puljuun ja kokeilet mikä tuntuu hyvältä. Osa suosii pelatessa punaisia koska kevyet ja lineaariset, osa kirjoittaessa sinisiä tai ruskeita. Monelle olen itse suositellut sinisiä ensimmäiseen mekaaniseen koska ovat kohtuu kompromissi vähän kaikkea. Itse kuitenkin hyppäsin punaisista ruskeisiin kun kirjoittaminen lisääntyi. Itsestä tuo kuitenkin aina on kiinni eli liikkeeseen kokeilemaan. Ja itse en häpeilisi käyttää liikkeiden palautusoikeutta hyödyksi näissä. Ei nuo ilmaisia ole joten parempi olla itselle sopiva pidempään kuin pari ensimmäistä tuntia.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Eei se niin monimutkaista. Helpoin on että menet lähimpään näppiksiä myyvään puljuun ja kokeilet mikä tuntuu hyvältä. Osa suosii pelatessa punaisia koska kevyet ja lineaariset, osa kirjoittaessa sinisiä tai ruskeita. Monelle olen itse suositellut sinisiä ensimmäiseen mekaaniseen koska ovat kohtuu kompromissi vähän kaikkea. Itse kuitenkin hyppäsin punaisista ruskeisiin kun kirjoittaminen lisääntyi. Itsestä tuo kuitenkin aina on kiinni eli liikkeeseen kokeilemaan. Ja itse en häpeilisi käyttää liikkeiden palautusoikeutta hyödyksi näissä. Ei nuo ilmaisia ole joten parempi olla itselle sopiva pidempään kuin pari ensimmäistä tuntia.
Juuh, täytyy käydä kattomassa, halpoja ei ole, RGB valaistu Ducky 200€:beye: siihen customhatut 100€:dead:
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 587
Juuh, täytyy käydä kattomassa, halpoja ei ole, RGB valaistu Ducky 200€:beye: siihen customhatut 100€:dead:
Ja kiinastahan saa sitten viellä erikoisempia kytkimiä jos custom näppistä tekee mieli ne tosin vain ansi leiskalla ainakin hotswapit. Nordic leiskalle myös kalliimpi ja vaikeampi löytää hyviä hattuja. Oma dz65rgb maksoi muovikotelolla noin 130 dollaria
 

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 849
Okei, no tuota mitäs eroa noissa väreissä sitten on? Tuntuma?
Kytkintyypit on linear (esim. red, black) , tactile (esim. brown) ja clicky (esim. blue).

Lineaariset menee vaan suoraan pohjaan, tactileissa on ylimääräinen "tuntumapiste", jossa huomaat että painallus aktivoituu. Clickyissä on ylimääräinen klik, kun painallus aktivoituu. Näitä sitten on eri painallusvoimaa vaativia ja hieman eri ominaisuuksilla varustettuja.

Jokaista eri kytkintyyppiä on sitten kymmeniä erilaisia, eri valmistajilta, ei vaan nämä yleisimmät Cherryt :D

E: checkkaa esim tämä 【In stock】 KBDfans new super 72 switches tester all in one
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
17
No niinpäs olikin. Puusilmäsin tuon viestin. Jos ISO nordic on ehdoton niin vaihtoehdot on aika vähissä. Redditissä joku eilen kyseli TKL-runkoja:

Can't find TKL cases : MechanicalKeyboards
Jos ei ole kova kiirus TKL-rungon kanssa, niin myös tämmöinen group buy -vaihtoehtoehto GMMK:lle on olemassa:

[Group Buy] CU80

Plussia:
- ISO TKL layout
- hotswap
- alumiinirunko
- south facing LEDs, eli kytkimet laitetaan 180 astetta eri päin kuin yleensä. Tämän hyvä puoli on se, että tällöin matalimmat cherry-profiilin näppäinhatut eivät alas painettaessa kopsahda kytkimen runkoon. Mutta eipä tällä välttämättä kauhean suuri merkitys ole, äänen kai huomaa lähinnä silent-kytkimillä. Myöskään Kailh box -kytkimet eivät kopsahda niiden eri muotoisen rungon vuoksi.

Miinuksia:
- kalliimpi kuin GMMK (huomaa että nettisivun hintoihin tulee ALV päälle)
- ainakin pari kuukautta vissiin menee siihen että näppis valmistuu
- nordic-hatut pitää hommata erikseen
- 8 asteen näpyttelykulma saattaa tuntua jyrkältä jos on tottunut pitämään näppiksen matalammassa asennossa.
- näppis keikkuu jos oikein voimalla paukuttaa ESCiä
 
Liittynyt
18.07.2018
Viestejä
90
Jos ei ole kova kiirus TKL-rungon kanssa, niin myös tämmöinen group buy -vaihtoehtoehto GMMK:lle on olemassa:

[Group Buy] CU80

Plussia:
- ISO TKL layout
- hotswap
- alumiinirunko
- south facing LEDs, eli kytkimet laitetaan 180 astetta eri päin kuin yleensä. Tämän hyvä puoli on se, että tällöin matalimmat cherry-profiilin näppäinhatut eivät alas painettaessa kopsahda kytkimen runkoon. Mutta eipä tällä välttämättä kauhean suuri merkitys ole, äänen kai huomaa lähinnä silent-kytkimillä. Myöskään Kailh box -kytkimet eivät kopsahda niiden eri muotoisen rungon vuoksi...
^Tää on aika hemmetin tyylikäs mun mielestä.

Onko kukaan teistä kasannut 60%-näppistä KBDfansin puiseen runkoon? Tuo vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta vaihtoehdolta. Rungon laatu lähinnä mietityttää, kun monessa arvostelussa mainitaan naarmuista, ym. kolhuista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 994
Itse olen pitkään katsellut ja kaupoissa hypistellyt näitä mekaanisia näppäimistöjä, ja olikohan vuoden päivät käytössä itsellä tuollainen halpis Blackstorm Mech TKL 2018 tjsp. Suurin osa tuntuu olevan aivan liian korkeita (esim. Asus Claymore piti alunperin hankkia ja järkytys kaupassa oli suuri) ja pelaamisessa niissä tulee varmasti ranne kipeäksi kuten kävi myös Blackstormin kanssa. Itse olen todella pahasti toiselta puolelta hartiavaivainen ja erillinen rannetuki näppäimistölle ei tule kyseeseen vaan käsien pitää olla näppäimistön ja hiiren kanssa samalla tasolla leveällä hiirimatolla. Poikkeuksena kuitenkin "natural" näppikset tuntuvat jostain syystä kohtalaisen luonnollisilta ja niitä kannattaakin käyttää rannevaivojen kanssa vaikka töissä.

Periaatteessa tuo Blackstorm näppäimistö oli hyvä, mutta vaimolta tulleen palautteen vuoksi tuolla ei öisin voinut enää pelata. Huomasin myös että näppäimistö oli nopeissa FPS:issä (Quake) paljon huonompi kuin tavallinen näppäimistö, esim. vihollisen jallittaminen nopeilla pienillä strafeilla edestakaisin ei tuolla oikein toiminut, kun ilmeisesti painallus aktivoitui niin myöhään, että siinä paloi vähän kuin ylimääräistä aikaa joka painalluksella. Ehkä niillä todella äänekkäillä Cherry MX Red kytkimillä tuokin onnistuu paremmin? :) Shiftin painaminen juoksuun useissa peleissä myös rasittaa pikkurilliä aika tavalla.

Ostin tilalle pelailuihin ja muutenkin perus Logitech K120 langallisen 19€ näppäimistön ja tällä tuntuu suureksi yllätykseksi kirjoittaminen sujuvan paljon helpommin matalamman profiilin ansiosta ja moninpeleissä pärjää taas entiseen malliin. Tällä näytti irtoavan äskön 106 WPM joka riittää itselle hyvin omalla "3-4 sormijärjestelmällä" ja tällä on todella mukava kirjoittaa. Blackstorm saa olla kakkoskoneessa kiinni kun siitä saa johdon kätevästi irti niin johto voi olla paikoillaan ja näppäimistö muualla kuin pöydällä kun sitä ei käytä.

Ajattelin vain tuoda tälläisenkin kokemuksen ilmi, että ehkä nämä mekaaniset näppäimistöt ei vaan kaikille sovi ja omassa käytössä 19 euron näppäimistö tuntuu toimivan kaikessa käytössä paljon paremmin kuin testaamani halpisnäppäimistö. Ehkä palaan vielä näihin mekaanisiin mutta toisaalta en keksi nyt enää yhtään syytä miksi. :)
 

Alkuelio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.08.2017
Viestejä
152
Zealiot, Pandat ja Outemu Skyt on vissiinkin kaikki semmoisia, että niissä on tuntumapisteet ihan liikeradan alkupäässä. Onko kellään kokemusta kaikista näistä, miten eroavat tuntumaltaan? Ja onko hotswap-levyissä mitään heikkouksia, kun vertaa kolvattaviin? Voisi piakkoin ottaa puhdetyöprojektiksi näppiksen kasaamisen swertyksi, niin saisi jännempiä hattusettejäkin kiinni.
 
Liittynyt
23.01.2018
Viestejä
137
Varmilo VA69M V3 CMYK vai Ducky One 2 mini? Punaiset kytkimet kiikarissa.. Onko 80e ero oikeutettu Varmilon parempaan(?) laatuun?
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 587
Varmilo VA69M V3 CMYK vai Ducky One 2 mini? Punaiset kytkimet kiikarissa.. Onko 80e ero oikeutettu Varmilon parempaan(?) laatuun?
Varmilossa alucase muovisena jos löytyy on halvempi. Duckyssä muovia. Varmilossa ystävällisempi profiili. Duckyssä oem joka vähän korkeampi. Molemmat ovat silti laadukkaita.
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
733
Tuli täs sattumalta törmättyy näihin "custom" näppäimistöihin Tubessa, niin mietin että vois rakentaa itselle ensimmäisen. Ihan senki takia, että ois pitkäaikainen ja kestävä. Mietin GMMK TKL ISO + Zealios v2 (tai Zilent v2) 67g kytkimii ja keycapsit vielä hakusessa...Mistä jengi ostaa yleensä switchei ja keycapsei, varsinkin Nordic tyyppisiä?
Näppis tulee lähinnä pelailuun, tällä hetkellä BF4 ja Arma3...niin Zealious 67g on kuulemma hyvä vaihtoehto siihen (äänenki puolesta) ja ihan peruskäyttöönki. Onko muita vaihtoehtoja GMMK tyyppiseen näppikseen, joka olisi hot-swap ja ISO layoutil?
Aikasemmin tässä on suositeltu Super Lubee, niin sillä varmaa hyvä aloittaa vai onko muita halvempia vaihtoehtoja rasvailuun?
Zealioista sanoisin sen verran, että niiden kanssa ei kannata käyttää mitään hirveän korkeita näppäinhattuja (SA, MT3 profiilit). Näissä kytkimissä on meinaan sen verran sivuttaista heilumista, että siitä tulee hieman häiritsevää korkeilla hatuilla. Cherry tai OEM profiilit, DSA ym matalat toimivat hyvin.

Lankuista suosittelisin TKL sijaan 65% kokoa. Siinä on nuolinapit plus pari muuta ja on silti fyysisesti kompaktimpi. En ole pysynyt kärryillä mitä malleja on saatavilla joten en osaa suositella tiettyä mallia.

Näppäinhatuissa on monesti vaikea löytää nordic ja ISO layouteja jos haluaa yhtään fantsumpia värejä. Monesti saa maksaa itsensä vähintään kipeäksi extra kiteistä joissa on noille hatut. Olen itse päätynyt vain käyttämään ANSI-layoutia molemmissa näppäimistöissäni ja hatutkin ovat jenkkimallit. Ei sillä loppupeleissä ole väliä mitä niissä hatuissa lukee jos käyttää ohjelmoitavaa näppäimistöä - hattujen merkki ei kuitenkaan näytä mitään modifier-toimintoja tms.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
329
Zealioista sanoisin sen verran, että niiden kanssa ei kannata käyttää mitään hirveän korkeita näppäinhattuja (SA, MT3 profiilit). Näissä kytkimissä on meinaan sen verran sivuttaista heilumista, että siitä tulee hieman häiritsevää korkeilla hatuilla. Cherry tai OEM profiilit, DSA ym matalat toimivat hyvin.

Lankuista suosittelisin TKL sijaan 65% kokoa. Siinä on nuolinapit plus pari muuta ja on silti fyysisesti kompaktimpi. En ole pysynyt kärryillä mitä malleja on saatavilla joten en osaa suositella tiettyä mallia.

Näppäinhatuissa on monesti vaikea löytää nordic ja ISO layouteja jos haluaa yhtään fantsumpia värejä. Monesti saa maksaa itsensä vähintään kipeäksi extra kiteistä joissa on noille hatut. Olen itse päätynyt vain käyttämään ANSI-layoutia molemmissa näppäimistöissäni ja hatutkin ovat jenkkimallit. Ei sillä loppupeleissä ole väliä mitä niissä hatuissa lukee jos käyttää ohjelmoitavaa näppäimistöä - hattujen merkki ei kuitenkaan näytä mitään modifier-toimintoja tms.
DSA oli mieles alkuu iha Alista. Juu kyllä toi ohjelmoitavuus kävi mielessä, mutta lähinnä erikoismerkit ja niiden paikka on se juttu. Milläs rasvalla kantsis rasvailla ja saako Suomesta jotai synteettistä?
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
733
DSA oli mieles alkuu iha Alista. Juu kyllä toi ohjelmoitavuus kävi mielessä, mutta lähinnä erikoismerkit ja niiden paikka on se juttu. Milläs rasvalla kantsis rasvailla ja saako Suomesta jotai synteettistä?
Mulle on riittänyt ihan ompelukoneöljy. Jos löytää jotain jämäkämpää tavaraa niin sitä sit.

Erikoismerkit ym. määräytyvät käyttiksen layoutin mukaan. Esim. mun näppis on täysin jenkki, mutta jos asetan näppäimistön kieleksi suomen niin lähes kaikki merkit löytyvät sieltä mistä nordic-näppiksessäkin. Poikkeuksina ovat napit joita ei vakiona löydy jenkkilayoutista, eli se shiftin vieressä oleva <>/|, mutta sen voi ohjelmoida johonkin.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 587
DSA oli mieles alkuu iha Alista. Juu kyllä toi ohjelmoitavuus kävi mielessä, mutta lähinnä erikoismerkit ja niiden paikka on se juttu. Milläs rasvalla kantsis rasvailla ja saako Suomesta jotai synteettistä?
Jos ansi pcb niin itse käyttänyt swerty leiskaa. Erikoismerkit samoilla paikoilla kun ansi mitta öäå tulee niistä mistä aina tullut. Hetki meni tottua siihen

Edit jos 65 hakusessa suosittelen joko tada68 tai dz65rgb itsellä oli tada mutta nykyäön tuo dz ja siihen todella tyytyväinen. Qmklla saa ohjelmoida miten haluaa
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 992
Viestejä
4 296 064
Jäsenet
71 762
Uusin jäsen
konsta8887665

Hinta.fi

Ylös Bottom