Ilmoittaudutaan tänne. Syntyessäni vanhemmilleni, oli isälläni MSX ym aikansa tietotekniikat hallussa. Kasvoin itse 286/386/486 aikakauteen ja ekat Pentiumit on ne joista suurimmat lapsuusmuistot ovat jotka koskee tietotekniikkaa. Sanomattakin selvää on siis että pelejä on pelattu aina, eikä minulla ole muistoissani aikaa ettei ruutua olisi tuijotettu. Isälle suuri kiitos että tämän harrastuksen ja mielenkiinnonkohteen minulle antoi.
Mitä peleihin sitten tulee:
Kaikkea on pelattu. Jos kirjoittaisin kaiken, niin lista olisi niin järkyttävä pelkästään niistä mitä muistan, ettei se palvelisi tämän viestin tarkoitusta, joten mainitsen vain joko aihepiirin, pelitalon tai muutama mainitsemisen arvoinen julkaisu/pelisarja. Ei ole aikajärjestystä, joten listat ovat sekavia.
Pienenä tykkäsin eniten platformereista (Apogee ym), sitten isän ja siskoni kanssa pelattiin point&click adventureja (Sierra, Westwood, jne), Mortal Kombatteja (näppäimistöjä meni muuten rikki sitten MONTA ja on vieläkin meidän perheessä sellainen naurun aihe), strategiapelejä (Dune2 suurimmat muistot ja on edelleen minulle The strategiapeli), avaruusseikkailut (Star Control, Wing Commander, ym), FPS (Wolfenstein, Doom..) erinäisiä lento- ja autopelejä joita on niin paljon etten lähde valikoimaan. Tietysti joitain lerppukauden pelejä pelasin myös paljon, mainitaan vaikka diggeri.
Kun oma pelaaminen lähti oikeasti lavasta, niin pitää mainita seuraavat julkaisut/pelisarjat: Duke Nukem 3d, Unreal, Quake, Rainbow Six, Delta Force, kaikki Star Wars aiheiset (Jedi Knight, Dark Forces, X-wing/Tie Fighter, ym), Elder Scrolls pelisarja, Baldurs Gate/Neverwinter/jne, Alien/Predator niistä ihan ekoista asti, strategioita (Settlers, AoE, Civilization, ...), Sim City, Diablo, Thief, Fallout, Deus Ex, Tomb Raider, GTA1, Half-Life (modit, CS, kaikki), Final Fantasy, joikkari ja ratti&polkimet löytyi jo juniorina niin lento- ja ajopelejä oli paljon.
Tuollaisista aineksista se sitten minun kohdallani muovautui, varmaan paljon jäi mainitsematta, mutta jonkinlaisen kuvan ainakin saa..
Nykyään pelaan edelleen melkein kaikkea. Strategioihin tuli jossain kohtaa elämää pieni kyllästyminen ja nykyään lähinnä tulee klikkailtua malliin Cities: Skylines ja CivilizationVI (268h online pelituntia pelkästään kutosta), sekä lentosimulaattorit jäivät lapsuuteen. Lenneltyä tuli niin paljon ettei kiinnosta enää.
Eniten kiinnostaa FPS pelit onlinessa ja ilman, hyvät RPG pelit (mainitaan vaikka Kingdom Come: Deliverance), Scifi ja ratti&polkimet löytyy edelleen joten ajeltuakin tulee.
Minulla on konsoleita ollut vain omina PS2, Wii, PS3 ja nykyään Switch. Olen elänyt aina PC Master Racessa ja vieroksun edelleen konsolilla pelaamista. Switchia lähinnä pelaa poikani ja vaimoni.