Ootte te kyllä sissejä jotika perheellisinä saatte järkkäiltyä siltikin peliaikaa! Hitto itse oon sinkku (eikä muksuja) ja silti se tuntuu olevan välillä ihan oikea haaste! Joko on sen verran poikki ettei maistu tai sit ei vaan pysty venyttämään valvomista aamuyöhön kun duunit puskee päälle.
Hatunnosto!
"Duunit puskee päälle"? Eli teetkö normi työpäivän jälkeen vielä määrättömän määrän ylitöitä kotona? Toivottavasti edes laskutat ylitöistä?
Kyllä mullakin tulee välillä tehtyä töitä iltaisin kotona (esim. eilen, ja huomenna taas), mutta yleisesti pyrin lähtemään siitä että pyrin tekemään ne hommat työajalla, eikä varsinaista pakkoa jatkaa niitä illalle ole. No, se on vähän veteen piirretty viiva koska kirjoitan tätäkin nyt työajalla, joten sitä vasten saatan tehdä työhommia myös omalla ajalla ilman ylityölaskutusta...
Yleisesti: riippuu paljon siitä miten täyteen oman ja perheen kalenteri on buukattu. Jos on sellainen hypervanhempi jonka muksut käyvät joka ilta lätkä- ja balettitreeneissä ja olet itse aina paikalla siellä haukkumassa vastajoukkueen lapsia niin ei kai siinä jää sen enempää aikaa kuin henkistä kapasiteettiakaan millekään pelailulle. Tai jos olet just rakennuttamassa uutta omakotitaloa Nurmijärvelle ja kaikki illat ja viikonloput vietät rakennustyömaalla, ymmärrettävää jos ei paljoa pelaile.
Esim. kymmenisen vuotta sitten kun kävin itse sekä krav maga että taijutsu treeneissä melkein joka ilta ja vielä kuntosalilla, ei iltaisin oikein ollut tahdonvoimaa ja halua mitään pelailla. Muistan silloin joskus miettineeni "keskiviikkoiltana ei ole mitään treenejä, josko pelaisin pari tuntia jotain hienoa peliä jee jee!" mutta jäi yleensä vain aikeeksi, ei sitten kuitenkaan tullut pelailtua mitään.
Juuri nyt mulla periaatteessa on perhe-elämässä tilanne jolloin voin irroittaa jopa monina arki-iltoina, ja varsinkin viikonloppuisin, aikaa pelailullekin: lapset eivät käy missään seuratreeneissä (ainakaan vielä, eikä mun puolesta tarvitse elleivät itse halua, en itsekään koskaan missään lätkä- tai futistreeneissä käynyt vaikka liikunnallinen lapsi olinkin, ja ihan täyspäinen ihminen minusta tuli).
Paljon on kai myös luonteesta kiinni, esim. jäin miettimään kun nuorempi työkaveri sanoi ettei kotonaan koske ollenkaan tietokoneisiin tai vietä aikaa ruudun ääressä koska "sosiaalinen elämä" vie kaiken ajan, ihmettelin että käykö lapsettomana vaimonsa kanssa joka ilta kaverien kanssa ulkona vai tuleeko hänelle jatkuvalla syötöllä sukulaisia ja ystäviä kyläilemään joka ilta; no voin sanoa etten minä ainakaan ole tuolla tavalla sosiaalinen, ystäviä tavataan joskus harvoin ehkä oluen ääressä ja sukulaisia yms. kun joku menee naimisiin tai kuolee. Riittää mulle. Ahdistuisin siitä jos joka ilta olisi kotiini tuppautumassa sukulaisia tai kavereita, tai jos pitäisi itse aina lähteä joka ilta muita tapaamaan.
Tosin sitä vasten ihmettelen että kyseinen hemmo oli ainakin kova Big Brother-fanittaja joskus ennen, tilasi kotiinsa BB 24/7 ja osasi aina kertoa mitä joku teki tms. Miten hänellä sitten siihen oli aikaa, jos illat muka olivat jo muuten täynnä menoa ja meisinkiä? Onko hänen "sosiaalinen elämänsä" oikeasti jotain BB-telkkarin katselua?
Toinen juttu on tietty se että luppoajalle on muitakin "turhanpäiväisiä" ajantappoaktiviteetteja kuin pelailu, minullakin. Kuten vaikka tämän viestin kirjoittaminen nettifoorumille (tosin teen sitä just nyt työajalla, mutta nythän onkin lounastauko koneen ääressä, pomolle huomiona jos tätä lukee). Tai se telkkarin katselu, tai youtube-videoiden selailu, voi niihinkin mennä illassa tuntikausia jos sille päälle sattuu.
Joskus vaimo on kommentoinut että olen käyttänyt pari tuntia jonkin pelin pelaamiseen, samalla kun hän itse on ollut kovin uppoutuneena puhelimeensa, lähinnä sosiaalinen media tai joskus hän on katsonut jopa puhelimensa kautta jotain ihme TV-sarjoja? En osaa ottaa hänen kritiikkiänsä ajankäyttöäni kohtaan kovin vakavasti.