Jos tähän vähäsen omaa pelaaja-taustaani valottaisin niin muistan yhä melko elävästi kun pikku-minä
1984/85 4-vuotiaana nassikkana käynnistelin omatoimisesti Commodore C64:lla Robocopia mitä sitten
tuli pelailtua melko ahkerasti - koskaan pääsemättä peliä läpitte, tietenkään (; .
1989/90 taloon tuli 8-bittinen Nintendo, Super Mario, Turtles(1) ja pari muutakin peliä..
Melko samaan aikaan meille hommattiin HeroQuest- lautapeli - ja vähän myöhemmin ne pari
suomennettua lisäosaa, Kellarin Linnake ja Noitaherran Paluu ; ensikosketukseni [lähes] roolipeli-
maailmaan (asiasta lienee monia mielipiteitä). Kyseinen HQ-kokonaisuus tuli sitten muutamaa
vuotta myöhemmin nuoruuteni tyhmyyksissä luovutettua pois - syvä katumus! - mutta Onneksi
onnistuin löytämään pelin lisäosineen hiljattain uusiksi -nimenomaan nämä wanhat suomi-versiot.
Sitten noin 90-luvun puoleenväliin tultaessa kuvaan astuivat Amiga 500 ja 1200 pelitietokoneet
ja koin äkki-rakastumisen sen ajan PointNClick- peleihin kuten Monkey Island 2, Secret of Monkey
Island, Simon the Sorcerer jne. Fps-räiskinnät ei juuri koskaan oikein ole ollut se mun juttu, enemmänkin
rauhallisen tempoiset yksinpelit.
Settlersiäkin tuli melko paljon pelattua pnc-pelien lisäksi. Oli mukavaa kun sai koko päivän vierähtämään
katsellessa kun pikku-ukot käytännöllisesti automaattisesti rakensivat ja laajensivat valtakuntaa tuntitol-
kulla - ei sitä kesälläkään aina pihalle joutanut kun piti seurata mitä pelissä tapahtui (vaikkei välttämättä
juurikaan mitään tapahtunutkaan

).
Voikin sanoa että pelisuosikkieni suhteen olen onnellisen "jämähtänyt" 90-luvulle, vaikkakin joitakin 2000-
luvunkin roolipelejä on ihan mukava kokeilla/pelata.
Myös lautapelikärpänen on päässyt taas puremaan; HeroQuestin lisäksi kiinnostavat Lovecraftin universu-
mista ammentavat Arkham Horror, Eldritch Horror, Mansions of Madness lisäosineen.. sekä tietty sopivan
peliporukan löytäminen monituntisiin sessioihin (; .
- J.M. [42v.]