Täällä tuli 30v täyteen muutamia viikkoja sitten. Kovin vanhana en itseäni tosin pidä - tuntuu pitkälti samalta kuin parikymppisenä.
Sen olen huomannut iän karttuessa, että pelejä kohtaan on tullut erityisen nirsoksi. Tai ehkä olen saanut vain
cynical asshole -taudin. Ensimmäisen kerran sain tällaisen ähkyn ja peli-innottomuuden X360-aikakaudella, kun hetken aikaa kirjoitin videopeliarvosteluja. Hommasta tuli heti paljon mielenkiinnottomampaa, kun se ei ollut enää vapaaehtoista. Tämän jälkeen uuden sykähdyksen pelien maailmaan herätti kaikenlaiset co-op pelit, mutta nyt tuntuu, että innottomuus alkaa vaivaamaan uudelleen. Kulutan melkeinpä enemmän aikaa tuumaillen ja katsoen analyysejä peleistä kuin varsinaisesti pelaten.
Varsin helposti käytän peliin 15-30 minuuttia, jolloin sen pienet tai suuremmat viat ovat jo nousseet liian häiritseviksi, tai kiinnostus loppuu ihan muuten vain. Pelaan hieman alkua, ajattelen palata pelin pariin myöhemmin, mutta en sitten koskekaan uudelleen kunnes jossain vaiheessa poistan sen viemästä koneelta tilaa. Viimeisimpänä otin 1€/3kk kokeilun Xbox Game Pass for PC, joka alkujaan tuntui ihan loistavalta diililtä, mutta vähän hassua se on ettei tuolta silti meinaa löytää mitään mihin mielenkiinto riittäisi. Tosin on minulla tässä listattuna 10 peliä, jotka pitäisi vielä käydä läpi. Ja erinomaisen mukavaa, että minimaalisella investoinnilla voi ottaa testiin myös monet sellaiset kalliit pelit, jotka muuten jättäisi hyllyyn ihan suosiolla. Esimerkiksi nyt ajattelin yrittää kokeilla Hellblade ja Kingdom Come, vaikka epäilen ettei kumpikaan tarjoa ihan sitä mitä haen.
Osasyy on tietysti se, että vaikea löytää itselle kohdennettuja pelejä. Isot firmat tekevät isoja maailmoja ja tarinankerrontaa, joka ei kovin usein nouse B-luokan elokuvia paremmaksi. Pelien tarinoihin en koe oikeastaan minkäänlaista vetoa, ja hahmoihin saan vielä vähemmän kosketuspintaa. Pienillä indie-studioilla taas koen vaivaksi tekotaiteellisuuden, tai sitten vain budjetti, henkilöstö tai taidot eivät riitä pelien viilaamiseen siihen laatuun, jota niiltä odotan... kun hahmojen animaatiot alkavat kyrsimään tai miekalla sivallus ei vain tunnu hyvältä, isken pelin kiinni ja poistoon (ja mahdollisesti steam refund menemään). Hämmentävää miten hankalaa se hyvältä tuntuvan (game feel) pelin tekeminen on niin pienillä kuin isoilla pelifirmoilla.
Valitettavasti tähän nirsoiluun ei ole tuntunut olevan juuri muuta apua kuin kahlata pelitarjontaa läpi, kunnes toisinaan tulee vastaan peli, joka vangitsee pidemmäksi aikaa. Vaihtoehtoisesti palaan teini-iän peleihin, joista joko pidän edelleen, tai tuumin miten tällaistakin sontaa olen joskus jaksanut pelata. Välillä yritän käydä läpi PS/GBA/2000-luvun pc-aikakauden pelejä, jotka menneet tutkan alta tai olleet väärällä alustalla. Kovinta kamaa on sellaiset pelit, joissa en tavanomaisesti ole genren fani tai juuri tutustunut genreen ja odotukset ovat kovin matalat, mutta iskevät sitten kuin sata salamaa. Tällaisia pelejä on viime vuosikymmenellä ollut In the Groove 2 (tanssipeli), Quern - Undying Thoughts (myst-like), Nuclear Throne (twinstick-shooter roguelike) ja Legend of Grimrock 2 (dungeon crawler).
Asia jota eniten olen jäänyt kaipaamaan nykypelaamisessa on sosiaalisuus ja yhdessä pelaaminen. Teini-iässä pelasin aika paljon jaetulla ruudulla veljeni ja kavereideni kanssa. Kotiini tuotiin lähes joka viikko pari Xboxia, jotta saatiin 6-8 pelaajaa yhteen. Teinirakkauteni ja eräs vanha kaverini taas halusivat usein pelata yksinpelejä vuorotellen, tai katsoa vierestä kun pelasin, useimmiten jotain kauhua... Tässä iässä nykyinen tyttöystävä ei useinkaan jaksa kerrallaan kuin tason/pari yhdessä, ja muut kaverit ovat kiinni opiskelujensa viimeistelyssä, työelämässä tai perheessä, minkä vuoksi kaikki yhdessä pelailut pitää kovin helposti sopia ja suunnitella liikaa etukäteen ja ei muodostu kunnon sidettä, kun tauot välissä voivat olla useita viikkoja tai kuukausi. Itse rajasin työaikaani (turha sitä on elämäänsä kuluttaa töissä) eikä perheenlisäyskään kiinnosta, joten samanlaisia haasteita ei ole.
Ehkä hieman masentava teksti tuli, mutta tämä yleinen mielenkiinnottomuus jotenkin puskee pintaan. Marinasta huolimatta Steam ja vastaavat näyttävät yleensä pelikellojen ajaksi 10-20h per viikko, joten pelejä tulee pienissäkin annoksissa testattua ja pelailtua edelleen suht paljon.