Huomaan, että täällä on ollut Venlafaxinista jonkun verran keskustelua. Itse olen kyseistä lääkettä popsinut toista vuosikymmentä. Tällä hetkellä myös menee Venlan rinnalla Bupropionia 150 mg.
Monta kertaa olen yrittänyt lopettaa, mutta ikinä en ole onnistunut pahojen sivuvaikutusten takia (sähköiskumaiset tuntemukset ja humahdukset). Nyt menossa parhaillaan uusi lopetusyritys, jonka aloitin vuoden alussa. 75 mg oli lähtötilanne ja kapselin sisältä nappasin ryynin per viikko pois (kapselissa 6 ryyniä). Tuo 75 mg oli muuten edellisen lopetusyrityksen lopputulos. Silloin lähdin pudottamaan 150 mg:stä. Kun mentiin alle 50 mg:n, niin sivuvaikutukset alkoivat haittaamaan elämää niin pahasti, että oli pakko palata tuohon 75 mg:aan.
Helmikuun puolen välin jälkeen loppui siis Venlan käyttö ja sen jälkeen alkoi ne helvetilliset huminat ja sähköiskut. Maaliskuun loppuun niitä kesti, voimakkuus koko aika vähentyen. Tunne-elämä on palannut sekä hyvässä, että pahassa. Välillä jos joku asia ei meinaa sujua, niin iskee niin tajuton vitutus ja raivonpuuska, että saa hillitä itseään ettei paisko mitään tavaraa seinään. En muista mitään vastaavaa tunnetilaa kuluneelta vuosikymmeneltä. Jatkuva stressaantuneisuus on myös läsnä arjessa, johon on varaventtiiliksi ollut pakko ottaa jonkinlainen ulkoilu kävellen tai pyörällä. Hetkittäin ajatusmaailma mustenee ja kaikki tuntuu ihan helvetin turhalta. Se olotila purkautuu yleensä itkuna pihalle ja sen jälkeen on taas vähän siedettävämpi olo.
Muutaman kerran on tehnyt mieli korkata taas Venlapurkin kansi.
Kansi on jäänyt kuitenkin toistaiseksi avaamatta toivoen, että tämä on vaan väliaikaista kuohuntaa. Koitan nyt antaa itselleni vähintään tämän vuoden aikaa. Tulihan noita nappeja popsittua niin kauan, että pääkoppa tuskin normalisoituu ihan hetkessä. Sen jälkeen toivottavasti pääsen tuosta Bupropionista eroon. Tavoitteena mielialalääkkeetön elämä. Saa nähdä onnistuuko...