M-ITX ja sitä pienemmät pelikoneet

Kiitos vastauksesta qweeqwqwe.
Tuolla prosessorin tehonkulutus asialla viittasin siihen, että lie enemmän tehoa vievä prosessori kurittaa jäähdytyntä enemmän, ja Noctua NH-D12L ei lienee kestä ihan mitä vain?
Tuota ylikellotus puoltakin olen pohtinut, että en varsinaisesti sellaista ominaisuutta ole koskaan käyttänyt, vaikka aina olen Intel K-loppuisen prosessorin ostanut. Onhan siinä se alivoltitus mahdollisuus, mikäli prosessori osoittautuu kiukaaksi?
Kaipa noissa kellotusta sietävissä emoissa on myös muita hyviä ominaisuuksia verraten perus lankkuihin?

Suosituksia mahdollisimman pienestä setupista (kotelotyypistä) joka taipuisi pelikäyttöön. Pelit pääosin kevyttä roblox, mine, fortnite osastoa. Mutta toki muksut saattaa raskaampiikin innostua.

Tarkoitus kasata uusi setti 10 vuotiaan M-ATX setin korvaajaksi ja pienet mutta suorituskyvykkäät laitteet kiinnostavat. Onko SFF/M-ITX pienin toimiva, meneekö NUC ihan vain toimiston excel käyttöön?

Suosituksia mahdollisimman pienestä setupista (kotelotyypistä) joka taipuisi pelikäyttöön. Pelit pääosin kevyttä roblox, mine, fortnite osastoa. Mutta toki muksut saattaa raskaampiikin innostua.

Tarkoitus kasata uusi setti 10 vuotiaan M-ATX setin korvaajaksi ja pienet mutta suorituskyvykkäät laitteet kiinnostavat. Onko SFF/M-ITX pienin toimiva, meneekö NUC ihan vain toimiston excel käyttöön?
Kerrohan ensin budjetti.

Noista mainituista selviää kyllä NUC-kokoisella vehkeellä, mutta jos on epäilystä että raskaampaa settiäkin tarkoitus pyörittää niin katsoisin suosiolla ITX-rojuja jos pieni kone hakusessa. Itsellä sigusta löytyvä setti ja kivasti saa näytön taakse piiloon.

Kerrohan ensin budjetti.
Budjetti ei ole mitenkään vielä kiveen hakattuna. Olen pyöritellyt päässä nykyisen kotelon uudelleen käyttöä, joka on oma tekemä custom. Eli jos halvimmalla haluaisi päästä niin siihen vaan uusi emo, prossu, muistit ja ssd.

Mutta tosiaan tuo käytetyn pöytäpinta-alan pienentäminen nyt eniten kiinnostaisi kun kotoa ei löydy järkevää tilaa isolle pelipisteelle. Tornimallinen x-box tyyppinen esim. Corsair 2000D pienentäisi pöytäpinta-alaa reilusti mutta siltikin se tuntuu omassa mielessä ns isolta kotelolta.

Myös kaikki erikoisemmat ratkaisut kiinnostaa esim näyttöön kiinnitetyt.

Vuosia suunnitelmissa ollut m-ITX kokoonpanon rakentaminen alkaa taas kiinnostamaan.
Kaverini oli tilaamassa aikoinaan Sliger Conswole koteloa ja heräteostoksena pyysin häntä tilaamaan itsellenikin yhden. Lopulta oma koteloni jäi täysin käyttämättä ja lojumaan pahvilaatikkoon varastoon, sillä en löytänyt enää sopivan piirisarjan m-ITX emolevyä prosessorilleni.
Olen pohtinut, että voisin katsoa jotain toisenlaista vaihtoehtoa Sligerin sijaan.

Uuteen koteloon tulisi saada mahtumaan Noctua NH-D12L. Virtalähteeksi tulisi Corsairin SF-sarjalainen.
Komponenttien asettelu tulisi olla käännetty ylösalaisin lämpödynamiikan vuoksi.
Värin tulee olla valkoinen ja ulkomittojen mahdollisimman pienet. PCI-E riser hommaan en lähde, vaan näytönohjain tulisi saada suoraan emolevyyn kiinni.
Tutustuin tarjontaan ja eipä tuohon taida olla muita vaihtoehtoja kuin NCASE M2 tai Dan Case C4-SFX (tätä ei edes saa ja edellisen sukupolven kotelon kanssa oli myös saatavuushaasteita).

Näytönohjainta ei taida olla mitään järkeä päivittää, sillä NVIDIAlta tulee näillä näkymin 2025 puolella uusi 5000-sarja?
Nykyinen 1080 saa siis riittää siihen asti (ja on riittänytkin toistaiseksi). Hyvin on kyllä hinnat kohonneet, kun maksoin 2017 omasta 1080-kortistani 516 euroa ja nykyään näkyy olevan tämä 4080 kortit 1300 euroa. Sitä se monopoli teettää.

Prosessori puolellakin mietin vaihtoehtoja ja näyttäisi, että AMD vie ja Intel vikisee.
Kuitenkin näissäkin pohdin, että miten järkevää on ostaa Zen5 kiveä, mikäli Zen4 oli käytännössä saman tehoinen, mutta vähemmän virtaa syövä ja Zen6 tulossa 2025?
Esimerkkinä AMD Ryzen 7 9800X3D vs AMD Ryzen 7 7800X3D.

Kannattaako tässä kytätä vieläkin puoli vuotta ennen päivityksiä?
Fractal Design Ridge koteloksi? Mä oon tykänny kovasti omastani, joskin 335W 6950XT:n kanssa yläkerta vetää jo aika helvetin kuumaksi.. Tuossa tulee PCIe4-riser mukana.

Prossuksi 9800X3D kun niitä alkaa kuulemma vuodenvaihteen jälkeen saamaan kuin leipää kaupasta. Mä otin tuolle jäähyksi Thermalright AXP120-X67:n.

Muistia suosiolla 48-64GB. Hyvällä ITX-emolla päässee helposti 8000 nopeuksiin joilla puolestaan kaista sekä latenssi parempi vrt. 6000CL30, jos parempaa haluaa ja valmis ehkä hiukan säätämään. Mun TridentZ5 XMP kitti toimi suoraan 7800X3D:n kanssa.

Prossuksi 9800X3D kun niitä alkaa kuulemma vuodenvaihteen jälkeen saamaan kuin leipää kaupasta. Mä otin tuolle jäähyksi Thermalright AXP120-X67:n.

Muistia suosiolla 48-64GB. Hyvällä ITX-emolla päässee helposti 8000 nopeuksiin joilla puolestaan kaista sekä latenssi parempi vrt. 6000CL30, jos parempaa haluaa ja valmis ehkä hiukan säätämään. Mun TridentZ5 XMP kitti toimi suoraan 7800X3D:n kanssa.

No huhhuh tätäkin suositusta...Haetaan oikeasti pientä koteloa niin ollaan heti tarjoamassa markkinoiden nopeinta ja yhtä kalleimmista prosessoreista ja 48-64GB supernopeaa muistia? Eihän tässä ole mitään järkeä, normikäyttäjä ei huomaa yhtään mitään eroa 32gb vs 64gb ja monen kohdalla voi argumentoida että 16GB on sekin täysin riittävä määrä.

Oma suositus olisi joku B550 ITX lauta ja siihen sitten kylkeen jotain 5000-sarjan kiveä jos halutaan mennä hinta-laatusuhteen perusteella. Tai jos vähän enemmän haluaa future prooffata niin B650 ITX lauta ja 7000-sarjan kivi päälle, jos oikein kutittelee niin 7800X3D on erittäin tehokas prosessori.

Muistia sitten 32GB, 6000-nopeuksiset riittää aivan varmasti 99%:lle ja normi työpöytä/pelikäytössä eroa johonkin 8000-nopeusluokkaan ei huomaa yksikään käyttäjä.

No huhhuh tätäkin suositusta...Haetaan oikeasti pientä koteloa niin ollaan heti tarjoamassa markkinoiden nopeinta ja yhtä kalleimmista prosessoreista ja 48-64GB supernopeaa muistia? Eihän tässä ole mitään järkeä, normikäyttäjä ei huomaa yhtään mitään eroa 32gb vs 64gb ja monen kohdalla voi argumentoida että 16GB on sekin täysin riittävä määrä.

Oma suositus olisi joku B550 ITX lauta ja siihen sitten kylkeen jotain 5000-sarjan kiveä jos halutaan mennä hinta-laatusuhteen perusteella. Tai jos vähän enemmän haluaa future prooffata niin B650 ITX lauta ja 7000-sarjan kivi päälle, jos oikein kutittelee niin 7800X3D on erittäin tehokas prosessori.

Muistia sitten 32GB, 6000-nopeuksiset riittää aivan varmasti 99%:lle ja normi työpöytä/pelikäytössä eroa johonkin 8000-nopeusluokkaan ei huomaa yksikään käyttäjä.
Nyt se korkki kiinne jo, AP ihan itse kysyi että kumpi kannattaa pistää 9000- vai 7800X3D. Hän myös kertoi pohtineensa ITX-buildin tekemistä jo vuosia, vedin tuosta itse sen johtopäätöksen että hän on todennäköisesti myös tekemässä tätä konetta vuosiksi eteenpäin. 7800X3D on edelleen turhan kallis suhteessa 9800X3D:hen (mikäli sattuu saamaan jostain), eikä siitä kyllä paljoa tehoja kutitella lisää, muuten kuin noilla "supernopeilla" muisteilla.

B550:n ehdottaminen on jo lähestulkoon edesvastuutonta, jos yhtään haluaa tulevaisuuteen ajatella. 5000-sarjan prossuissa ei riitä suorituskyky välttämättä edes edellisenkään sukupolven näytönohjaimille jos huono säkä sattuu. Samoin kuin se, että edes vihjastaan että voisi käyttää 16GB DDR5-muistia - tuohan on käytännössä yhtä typerää kuin yhden muistikamman käyttäminen.

Nyt se korkki kiinne jo,

Kannattaisi sinun lukea vähän tarkemmin viestit ennenkuin alkaa jakamaan neuvoja muille.

Kirjoittaja itse vertaili 9- ja 7-sarjoja ja aivan oikein totesi että uuden prosessorin tuoma hyöty on pieni ja kun vielä on ITX koppa haussa niin kannattaa oikeasti harkita tehonkulutustakin. Ja jos käytössä on tulevaisuudessa 4k resoluutio niin 9-sarja ei tuo mitään hyötyjä ellei GPU ole jotain 4090 tasoa tms.

7800X3D on edelleen turhan kallis suhteessa 9800X3D:hen (mikäli sattuu saamaan jostain), eikä siitä kyllä paljoa tehoja kutitella lisää, muuten kuin noilla "supernopeilla" muisteilla.
7800X3D:tä voi saada hyvinkin käytettynä, onpa niitä torissakin myynnissä tällä hetkellä.

Supernopeat muistit ja 64GB ei tuo yhtään mitään käytännön hyötyä pelikäytössä, kunhan on CL30 tasot palikat niin 6000Mhz on täysin riittävä nopeus, 8000mhz cl30 muistin tuomaa etua et pysty huomaamaan yhtään mistään normikäytössä.

B550:n ehdottaminen on jo lähestulkoon edesvastuutonta, jos yhtään haluaa tulevaisuuteen ajatella. 5000-sarjan prossuissa ei riitä suorituskyky välttämättä edes edellisenkään sukupolven näytönohjaimille jos huono säkä sattuu.

Edelleen, riippuu täysin budjetista ja esim. resoluutiosta. B550 & 5800X3D on erittäin kustannustehokas ratkaisu, ellei käytössä ole 4090 GPUta niin se on tasan yhtä hyvä peleissä kuin 9800x3d kun käytössä on 4K reso. Jopa 4090 GPU:lla ero on vain täysin mitätön 2-3% eli jos/kun on rajallinen budjetti niin kaikki paukut GPU puolelle.

Samoin kuin se, että edes vihjastaan että voisi käyttää 16GB DDR5-muistia - tuohan on käytännössä yhtä typerää kuin yhden muistikamman käyttäminen.

En ole puhunut mitään 16GB DDR5:sta, se liittyi tuohon B550/5000-sarjaan ja DDR4 muistiin. DDR5 maailmassa paras ratkaisu on 2x16gb, sinun ehdotuksesti 2x32gb oli ihan full kuraa ku puhutaa pelikäytöstä.

Koska olen komponenteista pihalla lumiukon lailla niin kysyn. Meillä lennetään simulaattorilla (tällä hetkellä Flight Simulator 2020, jatkossa sitten 2024, jahka peli valmistuu siinä määrin, että se toimii), näyttönä 32 tuumainen QHD. Talon naisväkeä ahdistaa nykyisen keskusyksikön (HP Z420) koko. Mietin, että paljos pitäisi investoida, että keskusyksikön kokoa saisi (mieluiten reilummin) pienennettyä mutta että simut pyörisi jatkossakin järkevillä asetuksilla sujuvasti?

Täysillä resoilla jne ei tarvii päästä jatkossakaan lentelemään, varsinkaan, jos kättä joutuu laittamaan merkittävästi syvemmälle taskuun.

Eikä tartte olla uutta, käytetty käy mainiosti, kun vaan tietää mitä hakea.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 622
Jäsenet
75 033
Uusin jäsen
Jehu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom