Luottokortit

Mikä on muuten lähde tälle korttimaksujen lopettamiselle?
Kuten tuossa ylempänä jo kerrottiinkin, niin mailitse tuli ilmoitus "Päivitimme sähköisten kuluttajapalveluidemme käyttöehtoja". Tuolla tekstin seassa sitten maininta että laskujen maksu korttimaksuna päättyy. Jäljelle jää ilmeisesti tilisiirto 3. osapuolen maksupalvelua käyttäen, mutta miksi käyttää siihen omapostia, kun vastaavasta saa mobifyllä 0,3% cashbackkia
 
Sähköpostissa sanotaan "Laskujen maksaminen pankki- ja luottokorteilla ei ole mahdollista OmaPostissa 1.11.2024 jälkeen."
Tulkitsen tuon niin, että vielä 1.11. pystyy maksamaan lokakuun laskut. Toisaalta, onko joku maksanut OmaPostilla laskuja kuun viimeisenä päivänä? Päätyykö veloitus silloin seuraavan kuun laskulle, kun veloitushan pysyy katevarauksena kortilla jonkin aikaa. Voisi varmuuden vuoksi maksaa lokakuun viimeisenä päivänä jos näin on.
 
VINKKI JOTA PITÄÄ HUVIKSENI KOKEILLA.
Otan 42eur Vattenfall sähkölaskun ja maksan sen R kioskissa plutus kortilla tulisko etua vai ei. Ainakin kaikki muut ei antanut posti verkkokaupassa maksetuksi postipaketti 6,90e maksun mutta plut antoi sen 3% plu aina eli MCC koodilla on kai väliä. Ehkä R kioskissa saa senkin talteen .
 
Sähköpostissa sanotaan "Laskujen maksaminen pankki- ja luottokorteilla ei ole mahdollista OmaPostissa 1.11.2024 jälkeen."
Tulkitsen tuon niin, että vielä 1.11. pystyy maksamaan lokakuun laskut. Toisaalta, onko joku maksanut OmaPostilla laskuja kuun viimeisenä päivänä? Päätyykö veloitus silloin seuraavan kuun laskulle, kun veloitushan pysyy katevarauksena kortilla jonkin aikaa. Voisi varmuuden vuoksi maksaa lokakuun viimeisenä päivänä jos näin on.
Vähän tulkinnanvaraisesti tuo kohta "1.11.2024 jälkeen" on Postin infomeilissä kirjoitettu, mutta sen alussa oleva teksti on yksiselitteisempi "Muutokset tulevat voimaan 1.11.2024. ", ja samoin sähköpostissa linkatut käyttöehdot ovat erikseen 31.10.2024 ja 1.11.2024 alkaen, eikä uudemmissa käyttöehdoissa ole laskumaksupalvelulle enää korttimaksamista kuvattuna.

Eli ei onnistu laskujen korttimaksaminen Omapostissa enää 1.11.
 
VINKKI JOTA PITÄÄ HUVIKSENI KOKEILLA.
Otan 42eur Vattenfall sähkölaskun ja maksan sen R kioskissa plutus kortilla tulisko etua vai ei. Ainakin kaikki muut ei antanut posti verkkokaupassa maksetuksi postipaketti 6,90e maksun mutta plut antoi sen 3% plu aina eli MCC koodilla on kai väliä. Ehkä R kioskissa saa senkin talteen .

Miksi ihmeessä tekisit noin? Saat 1,26€ edestä roskavaluutta PLU:ta ja maksat ärrälle 4,5€ palvelumaksun + 0,31% maksettavasta laskusta.

Lisäksi jossain plutuksen säännöissä taisi lukea, että eivät hyväksy kolmannen osapuolen laskunmaksu palveluita vaikka se menisi läpi (mitä se kyllä tekee koska kirjautuu jollain kaupan MMC koodilla). Eli jos pyytävät kuittia tarkistukseen niin palautukseen menee. Toki sitä voi nohevana yrittää, mutta summan pitää olla sitten tosiaan jotain 500€ luokkaa, että kattaisi edes kulut ja PLU tosiaan on muutenkin ihan roskaa niin kun sen joskus saa käyttöönsä arvo on jotain muuta. Mobify lienee fiksumpi tapa kerätä edes jotain hiluja noista laskuista.

Toi oli ihan fine systeemi kun maksoi 4950€ laskuja crypto.com kortilla ja sieltä sai eurot heti omalle tilille. Silloin kannatti jopa maksaa noi palvelumaksut ja provikat.
 
Nyt kun OP:n päivittäispalvelu tarjouskampanja alkaa lähestyä loppuaan (loppuu siis 31.12.2024), niin mietin että saiskohan lounge-etua käytettyä vuoden 2025 niin että pitää sen tammikuun Platinumia (ja maksaa 50eur maksun) ja kun Priority Passiin päivittyy käyttöoikeus 31.12.2025 saakka niin sitten katkaisee?
 
Muistutus niille, jotka saivat alkuvuodesta Norwegian kamppiksen, jossa ei tarvinut maksaa lainkaan korkoa. Koroton jakso on voimassa 30.9 asti, joten tässä kuussa tulisi maksaa käytetty luotto pois, jos ei halua maksella korkoja!
 
Nyt on pahoja ongelmia SweepBank Mastercard credit -kortin kanssa. En enää tiedä miten edetä tässä asiassa, kun SweepBank on lähettänyt kuukausien ajan aiheettomia luottokorttilaskuja, ja heidän asiakaspalvelunsa ei vaikuta ymmärtävän asiaa.

Tapahtumaketju alkoi 18.12.2023, kun tein testimielessä yhden 114,96 euron ostoksen SweepBank luottokortilla. Tammikuun alussa tuli ihan normaalisti lasku, jonka eräpäivä oli 15.1.2024. Maksoin 114,96 euroa SweepBank käyttötililtäni 14.1.2024. Normaaliin tapaan korttiehdoissa sanotaan ostosten olevan korottomia, jos ne maksetaan viimeistään eräpäivänä. En ole tehnyt mitään muita ostoksia tuolla kortilla, joten ajattelin homman olevan sillä selvä.

Helmikuussa ihmettelin, kun SweepBank lähetti minulle uuden luottokorttilaskun, jossa oli summa 1,40 euroa. Tutkittuani asiaa tarkemmin, huomasin että se 114,96 euron maksu näkyi kyllä SweepBank käyttötilin tiliotteessa, mutta kortin tiliotteessa näkyy kaksi eri maksua, joiden summat ovat 102,07 ja 11,50 euroa. Yhteensä näistä tulee 113,57 euroa. SweepBank on siis kadottanut tai vetänyt jotenkin välistä 1,39 euroa.
Otin sähköpostilla yhteyttä asiakaspalveluun, mutta siellä ei ymmärretty asiaa ollenkaan. Vaikka selitin tilanteen useampaan kertaan, niin vastaukset olivat joka kerta suurinpiirtein tämän tyylisiä: "luottokortillasi näkyy 1,40 euron avoin saldo, josta 1,39 euroa on pääomaa ja 0,01 euroa korkoa". Lopulta he lopettivat vastaamisen.

Joka kuukausi tuli tietenkin uusia laskuja ja muistutuksia. Toukokuussa lähetin uudestaan sähköpostia. Silloin vastaamaan sattui asiakaspalvelija, joka vaikutti ymmärtävän jotain. Asiakaspalvelija lupasi, että asia otetaan tutkintaan, ja tuloksista ilmoitetaan myöhemmin. Parin viikon päästä tuli viesti, jossa mainittiin "Meillä on ilo ilmoittaa, että aiheutuneista korkokuluistasi on luovuttu." Ajattelin, että nyt asia varmaan vihdoinkin selvisi.

Mutta ei se tietenkään niin helppoa ollut. Laskuja tuli edelleen. Lähetin sitten uudestaan viestiä, ja selvisi että tosiaan kirjaimellisesti vain korkokuluista oli luovuttu. Se 1,39 euron pääoma oli vielä avoinna, ja nyt se oli tietysti kasvanut lisää korkoa ja muistutusmaksun. Edelleenkään asiakaspalvelulle ei mennyt jakeluun, että se on nimenomaan se 1,39 euron pääoma, joka on aiheeton.

Nyt sitten SweepBank lähetti kirjeen, jossa he sanovat olevansa lisäämässä kuluttajaluottotietoihini väliaikaisen maksuhäiriömerkinnän. En oikein onnistunut löytämään tietoa, että miten tuo "väliaikainen maksuhäiriömerkintä" toimii, voiko sen tosiaan lisätä ihan vain ilmoitusasiana? Vaikka lasku olisi aiheeton?

Mitä tällaisessa tilanteessa voi tehdä kun pankki on joko kadottanut tai vetänyt välistä rahaa pankin sisäisessä rahansiirrossa?

Olen itse opiskellut laskentatointa ja tehnyt kirjanpitoa, enkä voi käsittää, että miten on mahdollista saada tehtyä lakien ja asetusten mukainen kirjanpito siten, että yhdeltä tililtä lähtee 114,96 euroa ja toiselle tilille saapuu 113,57 euroa. Kahdenkertainen kirjanpito on nimenomaan keksitty estämään tällaiset vahingot.

On varmaan kaikille selvää, että talouteni ei kaatuisi tuon 1,39 euron maksamiseen, edes kuluilla lisättynä. En vaan ole ikinä maksanut yhtäkään huijaus- tai valelaskua, enkä haluaisi aloittaa nyt.

Tuota SweepBankia pyörittää Maltalainen pankki Multitude Bank p.l.c, joka on myös ainakin Ferratum Bank pikavippifirman taustalla. Ferratum taitaa olla aika huonomaineinen firma. Olisi varmaan pitänyt tajuta pysyä erossa tästä SweepBankista. Ei vaan silloin korttia hakiessa tullut mieleen, että tällaisia ongelmia voi tulla luottokorttifirman kanssa. Kaikkien muiden pankkien kautta hankittujen luottokorttieni kanssa homma on aina toiminut niin mallikkaasti.
 
Nyt kun OP:n päivittäispalvelu tarjouskampanja alkaa lähestyä loppuaan (loppuu siis 31.12.2024), niin mietin että saiskohan lounge-etua käytettyä vuoden 2025 niin että pitää sen tammikuun Platinumia (ja maksaa 50eur maksun) ja kun Priority Passiin päivittyy käyttöoikeus 31.12.2025 saakka niin sitten katkaisee?

Tähän olisi kiva saada vastaus.
 
Tähän olisi kiva saada vastaus.
Pankit takoo ennätystulosta, niin eiköhän jotain etuja vielä ensi vuodellekkin ole, kun bonusjärjestelmä tuskin muuttuu ennen 2026.
Selasin vähän taaksepäin ketjua, lokakuun lopulla oli tämä platina tarjous esillä, varmaan joskus silloin taas julkistetaan mahdollisia ensivuoden etuja?
Eli en ehkä ihan vielä lähtisi näitä miettimään ja kortteja sulkemaan.
 
Pankit takoo ennätystulosta, niin eiköhän jotain etuja vielä ensi vuodellekkin ole, kun bonusjärjestelmä tuskin muuttuu ennen 2026.
Selasin vähän taaksepäin ketjua, lokakuun lopulla oli tämä platina tarjous esillä, varmaan joskus silloin taas julkistetaan mahdollisia ensivuoden etuja?
Eli en ehkä ihan vielä lähtisi näitä miettimään ja kortteja sulkemaan.

Hyvä pointti. Ja joka tapauksessahan näissä OP Visa Platinumeissa (tai muissakaan korteissa) ei ole muistaakseni mitään sen kummempaa irtisanomisaikaa, eli tosiaan voi poikkaista vaikka vasta ma 30.12. tms. Eli voi odotella rauhassa kalkkiviivoille asti.
 
Viimeksi muokattu:
Sain SweepBankin asiakaspalvelulta vastauksen:

Toivottavasti kaikki on hyvin.

Haluamme vahvistaa, että olemme vastaanottaneet 114,96 euron lisäyksen ja ymmärrämme, että suunnitelmasi oli käyttää sitä luottokorttilaskusi maksamiseen, mutta valitettavasti tuo 114,96 jäi vain käyttötilillesi. Huomaathan, että aina kun haluat maksaa luottokortilla, kaikki maksut on siirrettävä manuaalisesti nykyisestä luottokortista luottokortille. Tuo 114,96 euroa jäi vain käyttötilillesi. Katso alla oleva kuvakaappaus, tämä on kuva siitä, mitä näemme järjestelmässämme liittyen luottokorttisi takaisinmaksuun.

Image_2024-09-05_05-24-00.png


Koska sitä ei koskaan siirretty manuaalisesti, järjestelmämme otti tiettyjä varoja nykyiseltä tililtäsi maksaakseen luottokorttilaskusi. Tässä tapauksessa järjestelmämme otti käyttötililtäsi 11,50 euroa 14.01.2024 Luottokorttilaskun maksamiseen, sitten maksoit 102,07 EUR lisämaksun. Kaikkien näiden tällä hetkellä suoritettujen maksujen jälkeen sinulla oli 1,39 euroa jäljellä 114,96 eurosta. 1,39 euroa näkyy SweepBank-sovelluksessasi, joten näet, että olet edelleen velkaa tämän summan, mutta tämä jätettiin maksamatta, kunnes siitä aiheutui maksamattomuuden vuoksi kuluja.

Koko ajan tämä 1.39 EUR ja kaikki maksut + korot katsotaan päteviksi myöhästymisen vuoksi. Huomaathan, että jos maksua ei suoriteta tänään tai tiettynä päivänä, jolloin haluat, maksettava kokonaissumma voi olla suurempi, koska korkoa veloitetaan päivittäin, kunnes maksat loppusumman takaisin.

Suosittelemme vahvasti, että maksat koko laskun 16,48 euroa, jotta tilisi ei luovuteta perintään ja se voi vaikuttaa luottotietoihisi, koska emme halua sinun kokevan tätä.

Hyvää päivänjatkoa,
Dave


SweepBankilla ei todellakaan ole homma hallussa. Tuossa heidän selityksessä on melkein kaikki väärin. Tein sen 114,96 euron maksun manuaalisesti. Ei siinä ollut mitään automatiikkaa, ja en ole missään vaiheessa maksanut tuollaista 102,07 euron maksua. Käyttötililtäni lähti maksun seurauksena tuo koko summa, 114,96 euroa. Se ei todellakaan ole "jäänyt käyttötilille", niin kuin asiakaspalvelu väittää. SweepBank on käytännössä hävittänyt sen 1,39 euroa johonkin tuntemattomaan paikkaan.

Tässä kuvakaappaus 14.1.2024 tekemästäni maksutapahtumasta:
Screenshot_20240227-201605.jpg
 
Sain SweepBankin asiakaspalvelulta vastauksen:

Toivottavasti kaikki on hyvin.

Haluamme vahvistaa, että olemme vastaanottaneet 114,96 euron lisäyksen ja ymmärrämme, että suunnitelmasi oli käyttää sitä luottokorttilaskusi maksamiseen, mutta valitettavasti tuo 114,96 jäi vain käyttötilillesi. Huomaathan, että aina kun haluat maksaa luottokortilla, kaikki maksut on siirrettävä manuaalisesti nykyisestä luottokortista luottokortille. Tuo 114,96 euroa jäi vain käyttötilillesi. Katso alla oleva kuvakaappaus, tämä on kuva siitä, mitä näemme järjestelmässämme liittyen luottokorttisi takaisinmaksuun.

Image_2024-09-05_05-24-00.png


Koska sitä ei koskaan siirretty manuaalisesti, järjestelmämme otti tiettyjä varoja nykyiseltä tililtäsi maksaakseen luottokorttilaskusi. Tässä tapauksessa järjestelmämme otti käyttötililtäsi 11,50 euroa 14.01.2024 Luottokorttilaskun maksamiseen, sitten maksoit 102,07 EUR lisämaksun. Kaikkien näiden tällä hetkellä suoritettujen maksujen jälkeen sinulla oli 1,39 euroa jäljellä 114,96 eurosta. 1,39 euroa näkyy SweepBank-sovelluksessasi, joten näet, että olet edelleen velkaa tämän summan, mutta tämä jätettiin maksamatta, kunnes siitä aiheutui maksamattomuuden vuoksi kuluja.

Koko ajan tämä 1.39 EUR ja kaikki maksut + korot katsotaan päteviksi myöhästymisen vuoksi. Huomaathan, että jos maksua ei suoriteta tänään tai tiettynä päivänä, jolloin haluat, maksettava kokonaissumma voi olla suurempi, koska korkoa veloitetaan päivittäin, kunnes maksat loppusumman takaisin.

Suosittelemme vahvasti, että maksat koko laskun 16,48 euroa, jotta tilisi ei luovuteta perintään ja se voi vaikuttaa luottotietoihisi, koska emme halua sinun kokevan tätä.

Hyvää päivänjatkoa,
Dave


SweepBankilla ei todellakaan ole homma hallussa. Tuossa heidän selityksessä on melkein kaikki väärin. Tein sen 114,96 euron maksun manuaalisesti. Ei siinä ollut mitään automatiikkaa, ja en ole missään vaiheessa maksanut tuollaista 102,07 euron maksua. Käyttötililtäni lähti maksun seurauksena tuo koko summa, 114,96 euroa. Se ei todellakaan ole "jäänyt käyttötilille", niin kuin asiakaspalvelu väittää. SweepBank on käytännössä hävittänyt sen 1,39 euroa johonkin tuntemattomaan paikkaan.

Tässä kuvakaappaus 14.1.2024 tekemästäni maksutapahtumasta:
Screenshot_20240227-201605.jpg
Maksa se erotus ja jatka sen jälkeen asiasta riitelyä. Onko muutaman euron arvoista huonoimmassa tapauksessa ottaa merkintä rekisteriin? Ja varmaan kannattaa harkita jatkossa mistä epämääräisistä paikoista kortteja menee ottamaan, kun tunnetutkin tarjoavat ilmaisia.
 
SweepBankilla ei todellakaan ole homma hallussa. Tuossa heidän selityksessä on melkein kaikki väärin.
Ymmärsinkö oikein että kyseisen "pankin" luottokorttilaskua ei voi maksaa muusta pankista suoraan vaan ainoastaan siinä "pankissa" olevalta ns. käyttötililtä? Tähän varmaan sopisi se "mikä voisikaan mennä pieleen" asioidessa tuollaisen paikan kanssa. Oliko tämä se yritys joka tarjosi joskus parikymppiä tilin avaamisesta?

Kuten edellä suositellaan, nollaa velka ja pyydä sitten heitä valvovan viranomaisen yhteystiedot. Jos pyyntö ei saa vauhtia, niin sitten olet yhteydessä viranomaiseen. Olettaen että olet varma toimineesi oikein.
 
Joo, tämä on se yritys joka tarjosi joskus parikymppiä tilin avaamisesta. Tuli tosiaan tehtyä moka siinä kun lähti kokeilemaan sitä. Olisihan se pitänyt tietää, että siihen on joku koira haudattuna.

Luottokorttilaskun maksuun heillä ei näytä ainakaan selkeästi olevan tarjolla muuta tapaa, kuin maksaa se sieltä sovelluksesta. Ja sitä ennen täytyy siirtää sinne sovelluksen käyttötilille rahaa.

Otin asiasta yhteyttä Euroopan kuluttajakeskukseen, mutta kiistat Maltalaisten pankkien kanssa eivät kuulu heille. He ohjasivat minut ottamaan yhteyttä Malta Financial Services Authorityyn: Consumer Rights - MFSA
Täytyy alkaa työstämään valitusta sinne.

Olisikohan tässä tilanteessa järkeä tehdä rikosilmoitusta? Tässähän pankki on tavallaan käytännössä varastanut 1,39 euroa. Summa ei tietenkään ole suuri, mutta tilanteen vakavuutta lisää se, että tekijänä on rekisteröity pankki. Pankkiin pitäisi kuitenkin voida luottaa, että se ei varasta senttiäkään asiakkailta. Tahallisuudesta ei tässä välttämättä ole näyttöä, mutta ainakin törkeää huolimattomuuttahan tämä on. Toisaalta asiakaspalvelu yrittää koko ajan kiistää asian, vaikka edelleen käyttötilin tiliotteessa SweepBank-sovelluksessa näkyy tuo 114,96 euron maksutapahtuma.
 
Olen vähän kahden vaiheilla tuon heidän vaatimansa maksun maksamisen kanssa. Ihan periaatteesta en haluaisi tukea huijareita tai rikollisia yhdelläkään sentillä. Niille maksaminen kun vaan kannustaa toiminnan jatkamiseen ja laajentamiseen.

Toisaalta kun ne ovat nyt alkaneet kiristämään rahaa uhkailemalla maksuhäiriömerkinnöillä, niin se maksaminen ehkä olisi turvallisempaa. Toisaalta mistä minä voin tietää, että mikään maksu kirjautuu sinne täysimääräisenä?

Tiivistettynähän tilanne on siis tämä:
  1. Tein 114,96 euron ostoksen 18.12.2023
  2. sain luottokorttilaskun, jonka eräpäivä oli 15.1.2024
  3. 14.1.2024 maksoin luottokorttilaskua 114,96 euroa
En ole tehnyt kortilla muita ostoja. Tuo 18.12.2023 ostos oli ensimmäinen ja viimeinen.

Jos nyt maksaisin tuon heidän vaatiman 16,48 euroa, niin mikä estää SweepBankia taas kirjaamaan maksetuksi vähemmän kuin se maksamani summa? Sitten he voisivat taas lähettää lisää laskuja "maksamattomasta" saldosta. Ja ikiliikkuja on valmis.
 
Otin asiasta yhteyttä Euroopan kuluttajakeskukseen, mutta kiistat Maltalaisten pankkien kanssa eivät kuulu heille. He ohjasivat minut ottamaan yhteyttä Malta Financial Services Authorityyn: Consumer Rights - MFSA
Täytyy alkaa työstämään valitusta sinne.
Siinä vaiheessa kun viranomaiset on saaneet jotain aikaan, pankki on saanut enemmän eli rekisteriin merkinnän. Mitään päätöstä ei tehdä kuulematta molempia osapuolia ja tutkimatta.

Itse ainakin kysyisin pankilta viranomaisen tiedot. Se näyttäisi että olet tosissasi ja jos yrittäisivät vältellä vastaamasta, se antaisi lisänäyttöä.

Rekisterimerkinnästä voi tulla enemmän vaivaa kuin parinkympin velkomisesta pankilta. Jos olet oikeassa, sen saa takaisin ennemmin tai myöhemmin. Luultavasti jopa korkojen kera.
 
Se viranomainen on tosiaan tuo Malta Financial Services Authority.

Ja pankki on viralliselta nimeltään Multitude Bank p.l.c. Se SweepBank on vain yksi heidän aputoiminimistä.
 
Oliko kyseisellä laskulla joku minimisumma, esimerkiksi juuri tuo 11,50? Eli järjestelmä olisi pilkkonut maksusi minimisummaksi ja extra maksuksi… (ja laskenut väärin)
 
Kyllä oli minimisumma, mutta se ei täsmää tuohon summaan. Sähköpostiin tuli tällainen lasku 1.1.2024:

Olet saanut laskun SweepBank luottokorttiisi liittyen.

Vähimmäismaksu: 12,04 €
Eräpäivä: 15.01.2024

Löydät laskusi SweepBank sovelluksesta. Klikkaa alta ja kirjaudu sovellukseen.
 
Terms and conditions dokkarissa https://cdn.sweepbank.com/sweepfi/legal-documents/2024-01/02_01_2024_SweepBank_FI_General_TC_FI.pdf nuo on oikein, mutta silti on maininta:

Muut Korttitililtä veloitettavat tapahtumat ja summat: - vaihtuva* 19.50% vuodessa (lasketaan lisäämällä Viitekorkoon 15 prosenttiyksikön marginaali) veloitettuna päiväkohtaisesti maksamatta olevan määrän perusteella Luoton käyttöpäivämäärästä takaisinmaksupäivään asti.

Luulisi että tuo on ostona kirjautunut... mutta sen verran hämärä lafka että kaikkea kannattaa epäillä. Kuitenkin, jos alkuperäinen tapahtuma olisi ollut korollinen tekopäivästä, olisi laskulla pitänyt sisältyä korkoerittely laskun päivään asti. Koska sellaista ei ollut, niin ei sen tuollainen pitäisi olla.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo hinnasto on kyllä hyvin epämääräinen. Toisaalta käsittääkseni korttiehtojen mukaan ensimmäiset 30 päivää ostosten kirjautumisesta korko olisi 0%:
SweepBankin luottokorttisopimus, kohta 1.5 Luottokorko:

Ostot: – vaihtuva*
0% vuodessa Korttitilille kirjatuista ostoista, jotka on maksettu takaisin 30
päivän kuluessa siitä päivästä, jolle ostot ovat ensimmäisen kerran
Korttitiliotteelle kirjautuneet. Eräpäivän jälkeen maksamatta olevasta
määrästä peritään korkoa 19.50% vuodessa (lasketaan lisäämällä
Viitekorkoon 15 prosenttiyksikön marginaali) kunnes määrä on
maksettu kokonaisuudessaan takaisin

Lähde: https://cdn.sweepbank.com/sweepfi/legal-documents/2024-01/02_01_2024_SweepBank_FI_General_TC_FI.pdf

Tein tuon ostoksen ihan kassalla kaupassa, niin käsittääkseni siihen pitäisi soveltaa tuota "ostot" -kohtaa. Tässä tapauksessa osto on maksettu 27 päivän kuluessa, joten sopimuksen mukaan sen pitäisi olla koroton. SweepBank -sovelluksessa kortin tapahtumissa ei myöskään näy mitään korkoa tuossa välissä. Asiakaspalvelukaan ei ole maininnut korosta mitään. Heillä on tuo aikaisemmasta viestistäni löytyvä tarina, että järjestelmä olisi muka laskuttanut automaattisesti 11,50 euroa samalla sekunnilla (14.1.2024 02.29.45) kun minä olisin tehnyt manuaalisen 102,07 euron maksun.
Todellisuudessa minä tein sovelluksessa manuaalisesti 114,96 euron maksun. Minulla on siitä tuo postaamani ruutukaappaus kuittina, ja se näkyy myös sovelluksessa käyttötilin tiedoissa sekä pdf-tiliotteella.

En tiedä mistä se "jopa 60 päivää korotonta maksuaikaa" tulee, se on edelleen mysteeri. Myyntiesittelyssä sitä hehkutetaan: Puhelimessa toimiva virtuaalinen Mastercard® - Luotto | SweepBank Suomi
Siinä on aika iso ristiriita, kun mainossivulla sanotaan korottoman maksuajan olevan 60 päivää, mutta sopimuksessa se yllättäen muuttuu 30 päiväksi ilman mitään erityistä ilmoitusta kortin hakuprosessin aikana.
 
Pasilassa heillä joku toimisto ja itsellä 90pv maksuaikaa ( oli silloin kampanja) Maksut hoituvat nopeasti Sweepissä ja tilisiirto on aina aamulla perillä ei mitään 2-3pv viivettä tyylin nordeasta teliaan ,Ifiin jne sieltä maksetaan aamulla päivällä lasku OK maksettu tyylin. Pankkisovelluksen kaikki päivitykset pitää olla ajan tasalla ja ehdot luettava. Myös luotonvalvontaan on hyvä olla yhteydessä ja fine voi asia soittaa ja kysellä aamuisin pankkiasia lakimies tavoitettavissa Etusivu - FINE - Vakuutus- ja rahoitusneuvonta .

Riidanratkaisu | SweepBank Suomi
 
Ajattelin kokeilla tuota uutta Saldo Bankin luottokorttia, kun tarjoavat maksut ilman valuuttamuunnoskuluja. Elokuussa tein 125,55 eurolla ostoksia, ja sain seuraavan laskun sähköpostitse:

1725627563882.png

Tässä on siis koko erittely. Ainoastaan elokuun puolessa välissä on muutama korttitapahtuma. Eivät siis erittele laskulla tapahtumia (verkkosivuilla kuitenkin näkyy), eivätkä näytä laskutuskauden kokonaissaldoa. 49€ on minimilaskutusmäärä. Asiakaspalvelu laittoi tikettiä IT-puolelle, että miksi tässä ylipäätään näkyy edes koron määrä. Maksutiedot olivat kyllä toisella sivulla, mutta ei kovin lupaava alku.
 
Viimeksi muokattu:
Multitude Bank pyörittää nyt ihan ihmeellistä sirkusta näiden kaikkien eri toiminimiensä kanssa. Sain laskun Ferratum Bankilta, jossa on sama summa kuin SweepBankin viime kuun laskussa. Minulla ei ole ollut mitään asiointia Ferratum Bankin kanssa.

Lähetin sinne kuitenkin selostuksen ongelmista SweepBankin kanssa. Ferratum vastasi, että heidän lähettämänsä lasku oli aiheeton, ja he eivät voi käsitellä SweepBankiin liittyvää asiaa.

Hei,

Olet saanut virheellisen automaattiviestin.

Emme valitettavasti voi käsitellä Sweepbank lainaasi tästä osoitteesta.

Olethan yhteydessä Sweepbankin asiakaspalveluun osoitteesta help.fi@sweepbank.com

Mikäli asiasi koskee jo erääntyneen laskun maksua, olethan yhteydessä Sweepbankin laskutukseen laskutus@sweepbank.com

Mikäli sinulle jäi kysyttävää tai haluat lisätietoja, otathan meihin rohkeasti yhteyttä.


Mukavaa päivänjatkoa!
 
Nyt kun OP:n päivittäispalvelu tarjouskampanja alkaa lähestyä loppuaan (loppuu siis 31.12.2024), niin mietin että saiskohan lounge-etua käytettyä vuoden 2025 niin että pitää sen tammikuun Platinumia (ja maksaa 50eur maksun) ja kun Priority Passiin päivittyy käyttöoikeus 31.12.2025 saakka niin sitten katkaisee?

Itsekin mietin vaihtoehtoja, mikäli tämä loppuu. Ennen tätä oli Curve + Plutus, mutta noiden nousseiden kk-kulujen ja PLU: n arvonlaskun myötä en näe enää tuota relevanttina vaihtoehtona. Revolut on itselleni turha, kun reissaan max 2 krt vuodessa. Onko vinkkejä muista cashback vaihtoehdoista? Crypto.com steikkauksiin en lähde mukaan.
 
Eikös Curven metal-kortilla pääse Helsinki-Vantaan Aspire-loungeen?

Ainakin softa listaa tuon ja esittelin jo kertaalleen Curven fyysistä korttia, muttei ymmärtänyt mitään.

Periaatteesta marssin tuonne kyllä kohta uudestaan kysymään että mikä maksaa.

Eurocardilla olisi päässyt myös, mutta ei kelvannut digitaalinen kortti. :beye:
 
Eikös Curven metal-kortilla pääse Helsinki-Vantaan Aspire-loungeen?

Ainakin softa listaa tuon ja esittelin jo kertaalleen Curven fyysistä korttia, muttei ymmärtänyt mitään.

Periaatteesta marssin tuonne kyllä kohta uudestaan kysymään että mikä maksaa.

Eurocardilla olisi päässyt myös, mutta ei kelvannut digitaalinen kortti. :beye:

LoungeKeyhyn rekisteröit korttisi, ja näytät LoungeKey-sovelluksesta jäsenyyttäsi niin pitäisi toimia. En muista että olisivat ikinä kyselleet loungeissa niitä varsinaisia luottokortteja yms. minkä kylkiäisenä pääsy on tullut, vaan aina vain LoungeKeyn tai PriorityPass-sovellusten QR-koodia ja boarding passia.
 
LoungeKeyhyn rekisteröit korttisi, ja näytät LoungeKey-sovelluksesta jäsenyyttäsi niin pitäisi toimia. En muista että olisivat ikinä kyselleet loungeissa niitä varsinaisia luottokortteja yms. minkä kylkiäisenä pääsy on tullut, vaan aina vain LoungeKeyn tai PriorityPass-sovellusten QR-koodia ja boarding passia.

Loungekeyn rekisteröinti jumitti mutta meni viimein läpi.

Marssittiin uudelleen kysymään ja kelpasi suorilta. Luulisi sen Curven kortin swaippaamalla menevän mutta ehkä jatkossa.

Pääasia että päästiin loppuajaksi odottelemaan tänne - on kokolailla kivempaa.
 
Loungekeyn rekisteröinti jumitti mutta meni viimein läpi.

Marssittiin uudelleen kysymään ja kelpasi suorilta. Luulisi sen Curven kortin swaippaamalla menevän mutta ehkä jatkossa.

Pääasia että päästiin loppuajaksi odottelemaan tänne - on kokolailla kivempaa.

Eikös Curven Metal tarjoavaa vain jonkunlaisen alennuksen Loungeihin (eli ei ilmaista pääsyä)?
 
Eikös Curven Metal tarjoavaa vain jonkunlaisen alennuksen Loungeihin (eli ei ilmaista pääsyä)?

Joo, piti siitä maksaa 28e/lärvi mutta kun jo yhdet juomat maksaa saman.

Ei vaan tunnistanut koko Curve metalia ensimmäisellä kerralla ja käännytti pois.

Sain sitten toimimaan tuon Loungekeyn seuraavalla kerralla ja näytin, että "kun kertaalleen käännytettiin jo pois niin josko katsottaisi uudestaan". Sitten kelpasi.

Nyt tässä venailen että vieläkö se lento myöhästyy enemmän, puolet loungen ajasta vasta käytetty.

Etenkin lomalennoilla kyllä hiukan kypsää kun herätys oli aamulla ennen kuutta..

e. Tiedän, ihan oma syy kun ei etukäteen katsonut. Mut ei tule enää nykyään matkustettua työkseen..
 
49€ on minimilaskutusmäärä. Asiakaspalvelu laittoi tikettiä IT-puolelle, että miksi tässä ylipäätään näkyy edes koron määrä. Maksutiedot olivat kyllä toisella sivulla, mutta ei kovin lupaava alku.
Tuo vaikuttaisi laskelmalta, mikä tilanne olisi, jos maksaa minimierän, eli paljonko silloin menee korkoihin. Pankki epäilemättä haluaa kannustaa korollisen luoton käyttöön, mutta olisi tuon laskun voinut selvemminkin esittää.
 
Plutus näköjään sulkemassa tilin jos ei aktiivisuutta ala näkyä. Samalla tarjoavat Starter planin 1€ ensimmäinen kuukausi ja 25€ bonuksen (PLU:na tottakai). Taisi pari kolikkoa jäädä tuonne lojumaan ennen kuin lopetin käytön, eli sinänsä ihan houkutteleva tarjous jos nuo kolikot haluaisi siirtää esim. MetaMaskiin odottelemaan ihmettä.

En tosin ole enää perillä mikä on minimi summa siirrolle ja paljonko siirtomaksut nykyään ovat, että onko tuo loppupeleissä edes mahdollista saada kolikoita tuolta ulos.
 
Plutus näköjään sulkemassa tilin jos ei aktiivisuutta ala näkyä. Samalla tarjoavat Starter planin 1€ ensimmäinen kuukausi ja 25€ bonuksen (PLU:na tottakai). Taisi pari kolikkoa jäädä tuonne lojumaan ennen kuin lopetin käytön, eli sinänsä ihan houkutteleva tarjous jos nuo kolikot haluaisi siirtää esim. MetaMaskiin odottelemaan ihmettä.

En tosin ole enää perillä mikä on minimi summa siirrolle ja paljonko siirtomaksut nykyään ovat, että onko tuo loppupeleissä edes mahdollista saada kolikoita tuolta ulos.

Siirto maksaa 15€ (oikeat siirto kulut luokaa 0,5€) ja pitää olla vähintään 50€ edestä PLU:ta. Lisäksi tällä hetkellä noilla kestää sellainen 2+ viikkoa, että saavat siirron tehty. En uhraisi ajatusta tuolle paskalle...

Toki itsellä vielä plu:t sisällä enkä varmaan jaksa ottaa exittiä :cigarbeye:
 
Sama uhkailu Plutuksen tilin sulkemisesta tuli minullekin jos ei ota heti maksullista tilausta. Sisällä reilu 20 PLU, menkööt bittien taivaaseen, en ala euroakaan maksamaan kusetuksesta.
 
Ei ole vielä täällä näkynyt viestiä Plutukselta, mutta tuo on kyllä hyvä muistutus saada aikaseksi nostaa irronneet eurot pois ja lopettaa koko ripuliksi menneen palvelun käyttö.
 
Mistähän johtuu, että Finnair Visa Credit hakemus hylätään heti kättelyssä? Tulot n. 70k vuodessa vakityösuhteesta, ei Aktian asiakkuutta, ei lainoja, asumismenot todella maltilliset. Luottokortit löytyy ennestään OP:lta ja Norwegianilta.
 
Varaa lomakohteesta lekuri. Ovat usein myötämielisiä ulkomailla asian suhteen.
Mistähän johtuu, että Finnair Visa Credit hakemus hylätään heti kättelyssä? Tulot n. 70k vuodessa vakityösuhteesta, ei Aktian asiakkuutta, ei lainoja, asumismenot todella maltilliset. Luottokortit löytyy ennestään OP:lta ja Norwegianilta.

Tekisi mieli sanoa että luottorekisteri.

Mutta varmaanhan tossa katsotaan että on liiankin hyvä asiakas. Kannattaa varmaan kysäistä aspasta, että miksi algoritmi hylkää.
 
Tekisi mieli sanoa että luottorekisteri.
No samaa mietin heti ekana itsekin, mutta ei oo kyllä mitään hajua mitä luottorekisterissä voisi olla mikä vaikuttaisi tuohon - aina tyhjentänyt luottokorttilaskut ajallaan kerralla pois. Katsoin huvikseen myös luottotiedot Suomen Asiakastiedosta ja nollaa näytti kaikki.

Ehkä kysäisen aspasta.
 
Mistähän johtuu, että Finnair Visa Credit hakemus hylätään heti kättelyssä? Tulot n. 70k vuodessa vakityösuhteesta, ei Aktian asiakkuutta, ei lainoja, asumismenot todella maltilliset. Luottokortit löytyy ennestään OP:lta ja Norwegianilta.

Algoritmit laskevat eri tarjoajilla eri perusteilla eli eri luotonantajilla eri perusteet, tasan samoilla tiedoilla voi tulla tarjoajalta a hylky ja tarjoajalta b 10000 euron rajalla. Voi tosiaan olla hyvinkin randomin tuntuisia perusteet ja tosiaan kuten mainittiin niin ei ihmisaspoilla ole yleensä mitään pääsyä noihin perusteisiin joilla hylkäys on tapahtunut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 724
Viestejä
4 563 886
Jäsenet
75 013
Uusin jäsen
Unswo86

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom