Nyt on pahoja ongelmia SweepBank Mastercard credit -kortin kanssa. En enää tiedä miten edetä tässä asiassa, kun SweepBank on lähettänyt kuukausien ajan aiheettomia luottokorttilaskuja, ja heidän asiakaspalvelunsa ei vaikuta ymmärtävän asiaa.
Tapahtumaketju alkoi 18.12.2023, kun tein testimielessä yhden 114,96 euron ostoksen SweepBank luottokortilla. Tammikuun alussa tuli ihan normaalisti lasku, jonka eräpäivä oli 15.1.2024. Maksoin 114,96 euroa SweepBank käyttötililtäni 14.1.2024. Normaaliin tapaan korttiehdoissa sanotaan ostosten olevan korottomia, jos ne maksetaan viimeistään eräpäivänä. En ole tehnyt mitään muita ostoksia tuolla kortilla, joten ajattelin homman olevan sillä selvä.
Helmikuussa ihmettelin, kun SweepBank lähetti minulle uuden luottokorttilaskun, jossa oli summa 1,40 euroa. Tutkittuani asiaa tarkemmin, huomasin että se 114,96 euron maksu näkyi kyllä SweepBank käyttötilin tiliotteessa, mutta kortin tiliotteessa näkyy kaksi eri maksua, joiden summat ovat 102,07 ja 11,50 euroa. Yhteensä näistä tulee 113,57 euroa. SweepBank on siis kadottanut tai vetänyt jotenkin välistä 1,39 euroa.
Otin sähköpostilla yhteyttä asiakaspalveluun, mutta siellä ei ymmärretty asiaa ollenkaan. Vaikka selitin tilanteen useampaan kertaan, niin vastaukset olivat joka kerta suurinpiirtein tämän tyylisiä: "luottokortillasi näkyy 1,40 euron avoin saldo, josta 1,39 euroa on pääomaa ja 0,01 euroa korkoa". Lopulta he lopettivat vastaamisen.
Joka kuukausi tuli tietenkin uusia laskuja ja muistutuksia. Toukokuussa lähetin uudestaan sähköpostia. Silloin vastaamaan sattui asiakaspalvelija, joka vaikutti ymmärtävän jotain. Asiakaspalvelija lupasi, että asia otetaan tutkintaan, ja tuloksista ilmoitetaan myöhemmin. Parin viikon päästä tuli viesti, jossa mainittiin "Meillä on ilo ilmoittaa, että aiheutuneista korkokuluistasi on luovuttu." Ajattelin, että nyt asia varmaan vihdoinkin selvisi.
Mutta ei se tietenkään niin helppoa ollut. Laskuja tuli edelleen. Lähetin sitten uudestaan viestiä, ja selvisi että tosiaan kirjaimellisesti vain korkokuluista oli luovuttu. Se 1,39 euron pääoma oli vielä avoinna, ja nyt se oli tietysti kasvanut lisää korkoa ja muistutusmaksun. Edelleenkään asiakaspalvelulle ei mennyt jakeluun, että se on nimenomaan se 1,39 euron pääoma, joka on aiheeton.
Nyt sitten SweepBank lähetti kirjeen, jossa he sanovat olevansa lisäämässä kuluttajaluottotietoihini väliaikaisen maksuhäiriömerkinnän. En oikein onnistunut löytämään tietoa, että miten tuo "väliaikainen maksuhäiriömerkintä" toimii, voiko sen tosiaan lisätä ihan vain ilmoitusasiana? Vaikka lasku olisi aiheeton?
Mitä tällaisessa tilanteessa voi tehdä kun pankki on joko kadottanut tai vetänyt välistä rahaa pankin sisäisessä rahansiirrossa?
Olen itse opiskellut laskentatointa ja tehnyt kirjanpitoa, enkä voi käsittää, että miten on mahdollista saada tehtyä lakien ja asetusten mukainen kirjanpito siten, että yhdeltä tililtä lähtee 114,96 euroa ja toiselle tilille saapuu 113,57 euroa. Kahdenkertainen kirjanpito on nimenomaan keksitty estämään tällaiset vahingot.
On varmaan kaikille selvää, että talouteni ei kaatuisi tuon 1,39 euron maksamiseen, edes kuluilla lisättynä. En vaan ole ikinä maksanut yhtäkään huijaus- tai valelaskua, enkä haluaisi aloittaa nyt.
Tuota SweepBankia pyörittää Maltalainen pankki Multitude Bank p.l.c, joka on myös ainakin Ferratum Bank pikavippifirman taustalla. Ferratum taitaa olla aika huonomaineinen firma. Olisi varmaan pitänyt tajuta pysyä erossa tästä SweepBankista. Ei vaan silloin korttia hakiessa tullut mieleen, että tällaisia ongelmia voi tulla luottokorttifirman kanssa. Kaikkien muiden pankkien kautta hankittujen luottokorttieni kanssa homma on aina toiminut niin mallikkaasti.