Lumilinko

mut ajatuksena oli että ei tarvisi roplailla vehettä vaan ajella menemään. Tosin aikahan tämän näyttää sitten, miten käy pysyykö kunnossa.

Hieno Honda, itseltä puuttuu kaikki luxukset, mutta perusasiat kunnossa. Muistaa tankata 98:a tai pienkonebensaa niin lähtee ekalla nykäisyllä käyntiin. 98:n kanssa sitten keväällä muistaa laittaa bensan säilöntäainetta tankiin ja käyttää niin että menee koko systeemin läpi.

Itsehän taisin paskoa 40v vanhan Toron 95 bensalla... risana myin eteenpäin ja seuraava omistaja laittoi tunnissa kuntoon. No toisaalta oli kyllä melkoisen erikoinen laitos, ja 2T haisi kyllä vaatteissa aina.
 
Joo, viime keväällä vaihdoin moottoriöljyt ja pistin stabilointiaineen 98:n sekaan. Ei kyllä tämä yleensä lähde ikinä ekalla käyntiin, mutta toisella tai kolmannella käytännön aina.
 
Ostin tuossa viime talnela Hondan lumilingon Hss 760 rengasmallin (HSS 760A EW -lumilinko). Jätin sähköstarttimallin ostamatta, kun kuulemma lähtee hyvin käyntiin.

On kevyt nykästä käyntiin ja lähtee yleensä viimeistään kolmannella vedolla. Lumi lentää hyvin, mutta huomaa että nuoskalla hieman loppuu moottorista paukut, kun ei meinaa sitä oikein heittää. Vaihteisto on hydrostaattinen, tämä on aivan älyttömän hyvä, mukava ajella kun voi portaattomasti säätää vauhtia eteen ja taakse.

Hinnakashan tuo oli, mut ajatuksena oli että ei tarvisi roplailla vehettä vaan ajella menemään. Tosin aikahan tämän näyttää sitten, miten käy pysyykö kunnossa.

Oma Honda on jotain 40+ vuotias ja ihan hyvin pelittää. Toki välistä kannattaa öljyjä vaihdella. Tähänkin saa vielä varaosia, että ainakaan osat ei loppune ihan heti. Varmaan ihan hyvä peli pitkäksi aikaa (loppuelämäksi jossei ominaisuudet lopu kesken ja pitää kunnossa):thumbsup:
 
Ostin tuossa viime talnela Hondan lumilingon Hss 760 rengasmallin (HSS 760A EW -lumilinko). Jätin sähköstarttimallin ostamatta, kun kuulemma lähtee hyvin käyntiin.

On kevyt nykästä käyntiin ja lähtee yleensä viimeistään kolmannella vedolla. Lumi lentää hyvin, mutta huomaa että nuoskalla hieman loppuu moottorista paukut, kun ei meinaa sitä oikein heittää. Vaihteisto on hydrostaattinen, tämä on aivan älyttömän hyvä, mukava ajella kun voi portaattomasti säätää vauhtia eteen ja taakse.

Hinnakashan tuo oli, mut ajatuksena oli että ei tarvisi roplailla vehettä vaan ajella menemään. Tosin aikahan tämän näyttää sitten, miten käy pysyykö kunnossa.
Jos ei meinaa jaksaa heittää niin pyörien/telojen nopeutta pienemmäksi. Syö muuten linkopuolen hihnan äkkiä loppuun.
 
Ostin tuossa viime talnela Hondan lumilingon Hss 760 rengasmallin (HSS 760A EW -lumilinko). Jätin sähköstarttimallin ostamatta, kun kuulemma lähtee hyvin käyntiin.

On kevyt nykästä käyntiin ja lähtee yleensä viimeistään kolmannella vedolla. Lumi lentää hyvin, mutta huomaa että nuoskalla hieman loppuu moottorista paukut, kun ei meinaa sitä oikein heittää. Vaihteisto on hydrostaattinen, tämä on aivan älyttömän hyvä, mukava ajella kun voi portaattomasti säätää vauhtia eteen ja taakse.

Hinnakashan tuo oli, mut ajatuksena oli että ei tarvisi roplailla vehettä vaan ajella menemään. Tosin aikahan tämän näyttää sitten, miten käy pysyykö kunnossa.
Se vielä unohtui että hihnapuolen suojakoppa auki, tsekkaa lingon hihnan kiristimestä välykset pois säädöistä ja koppa takas. Ei saa silti laittaa liian kireälle koska kun lingon päästää kahvasta pois päältä niin liian kireällä hihna syö itsensä entiseksi kun jää kihnuttamaan moottorin hihnapyörää vasten.
 
Se vielä unohtui että hihnapuolen suojakoppa auki, tsekkaa lingon hihnan kiristimestä välykset pois säädöistä ja koppa takas. Ei saa silti laittaa liian kireälle koska kun lingon päästää kahvasta pois päältä niin liian kireällä hihna syö itsensä entiseksi kun jää kihnuttamaan moottorin hihnapyörää vasten.

Onko tosiaan tästä missään videoa tubessa tai ohjetta? Öljyt vaihtanu vehkeeseen, mutta muuten en oo tuota räplännyt.

Kiitos vinkistä!
 
Onko tosiaan tästä missään videoa tubessa tai ohjetta? Öljyt vaihtanu vehkeeseen, mutta muuten en oo tuota räplännyt.

Kiitos vinkistä!
Käytä hakusanoja snowblower auger belt. Tekniikka on eri merkkien välillä niin samankaltaista, että ei kannata välittää vaikkei ihan täysin samaa löydy kuin oma linko.
 
Tuli haettua tuo pienempi eli kitkapyörällä oleva telamallin linko Biltemasta. Muutaman vuoden herätellyt jo ajatusta telamallista kun jyrkkä mäki tontilla ja katolta tippuneet lumet sen verta kova läjä poistaa että pyörämällilla sai tökkiä sitä kovaksi painunutta kasaa about. puolisen tuntia edestakas. Telamalli menee siitä kasasta läpi kun ei ois koko kasaa siinä. Kahvasta saa kätevästi muutettua koko muun lingon kulmaa verrattuna teloihin niin ei tarvii omin käsin painattaa keulaa ettei se nousis vaan kone tekee sen tarvittaessa omalla painollaan. 375 kuutioinen, 136 kiloa painaa ja työleveys 71cm. Vanhasta vaihto tuohon tuli ajankohtaiseksi kun vanhasta sano kone kaputt. Hieman hymähdin kun tuota ekaa kertaa kokeili et tuohon on ympätty päivävalokin työvalon ympärille. Muussa kalustossa ctekit ylläpitolataa pakkasilla ihan vaan akun kunnon ylläpitämiseksi (mönkijässä toki myös ihan oikeasti Polar latailee kun auran vinssailu syö enemmän sähköä mitä laturi kerkee puskee) niin tuli tuohon linkoonkin laitettua vanha sotaratsu Ctek MSX 3600 lataamaan. Akun kotelon johtoreitit niin tiheät että nappasin Ctek pikaliittimelle plussan startin päästä ja miinus moottorin miinuspisteestä. Se tuossa on plussaa että kahvanlämmittimet lämpenee ilmeisesti vain kun kone on käynnissä vaikka katkaisija olisi unohtunut päälle. Voi käyttää työvaloa vaikka kone ois sammuksissa akun varassa eikä tarvii miettiä onko lämppäreiden nappi päällä vai ei.
 
Meni hermot kun ei ole pihassa enään tilaa lumelle ja to-pe yönä tuli taas 15-20 cm lisää lunta. Tilasin (muuten hakenut mutta loppu koko Pohjanmaalta) K-raudan FXA 60 cm lumilingon (569€), saa nähdä mitä on mutta varmaan voittaa ton kolaamisen ja lumen kuskaamisen 20 m päähän. Lingolla saa ainakin lingottua nurmikolle.....
Tänään pientä sisäänajoa ja testattu 5 cm lumeen poistoon. Pakko sanoa että tohon hintaan erittäin tehokas vehje, Kokeilin myös tunkea linkoa 25 cm vanhaan kinokseen ja hienossa kaaressa lähti lumet.
 
Kyllä tääläpäet tuol lingol on käyttövä aikalailla.. piha tul ny otettuva, ja tien pätkäki otettua tuol mtd:n lingolla. Pitää vua ketjut hankkia renkaisii viel, nii pitäs paremmin.

1642680407410.png
 
Kyllä tääläpäet tuol lingol on käyttövä aikalailla.. piha tul ny otettuva, ja tien pätkäki otettua tuol mtd:n lingolla. Pitää vua ketjut hankkia renkaisii viel, nii pitäs paremmin.

1642680407410.png
Jos tubeless-renkaat niin suosittelen laittaa sitä "nestemmäistä kumia" renkaisiin että pysyy paremmin ilmat kumeissa kun näissä pienissä renkaissa pienikin vuoto näkyy äkkiä ja vaikuttaa ketjujen toimivuuteen sekä paikallaan pysyvyyteen samantien. Jos esim. motonet ostaa ison pullon niin suosittelen laittaa vaikka puolet ja puolet. Jos pieniä niin sit pullo per rengas. Ketjun lukko kannattaa lukita vaikka nipparilla, tahtoovat joskus aueta niin alkoi pysymään kuin nipparin laittoi.
 
Mites teillä on noista ketjuista ollut kokemuksia, alkaako syömään kitkapyörää enemmän kun renkaat ei pääse luistamaan? Toki kovin vähän kaupungissa talon pihassa tulee ajelua, että varmaan kestää vuosia, mutta jos mökille lähtee tietä linkoamaan tuolla joskus.
 
Mites teillä on noista ketjuista ollut kokemuksia, alkaako syömään kitkapyörää enemmän kun renkaat ei pääse luistamaan? Toki kovin vähän kaupungissa talon pihassa tulee ajelua, että varmaan kestää vuosia, mutta jos mökille lähtee tietä linkoamaan tuolla joskus.
En tiedä isorenkaisesta mutta pienirenkaisella ei mennyt kuin yksi kumi noin. 8 vuoden aikana jolloin linko oli aika rajussa aktiivikäytössä kunnes lopulta tuli Loncinissa tunnit täyteen. Muuten ois vaihtopadan laittanut mutta heittopesän ja heittoterän väliin mahtui melkein jo 2 sormea ja pesän vahvikerauta alkoi olemaan lopussa niin kaupasta hain uuden tilalle. Kannattaa samalla uusia myös se metallipidike jos kumin uusii (jos kyseessä kiinanvekotin esim. Biltemat) uusi kumi ei meinannu vanhassa Biltemaa vastaavassa (johon kävi Bilteman vastaavan osat 1:1) pysyä millään paikallaan niin hain sit koko setin missä ne pellit, kumi ja peltejä yhdessä pitävät nippelit. Tässä setissä oli peltien kumia vasten tulevat pinnat päivitetty jotka tarrasi huomattavasti paremmin kumiin kiinni ja ongelmat loppui kuin seinään. Kesti siihen asti kumin vaihdolla kunnes moottori sanoi kaputt. Samalla putsaa jollain tehokkaalla rasvanpoistajalla ja nukkaamattomalla rätillä sen metallilevyn puhtaaksi, jos siihen jää vähänkään vanhaa kumia tai rasvaa yms. niin varmana kitkapyörä luistaa. Itse aina kun tehnyt perushuollon lingolle olen käyttänyt pohjapellin irti ja putsannut tuon metallilevyn ja tarkistanut kumin kunnon.
 
Nyt kun taas satanut vähän sitä sun tätä taivaalta muutamana päivänä, niin voin vaan taputtaa itseäni selkään kun tuon lingon hankin. Muuten olis hommat jäänyt enemmän kun puolitiehen ja aikaa olisi mennyt kolme päivää... Eikä mulla mitenkään iso piha ole.
Mutta aurakuski muisti taas jättää ison vallin pihatielle. Sitten takapihan putsimista sen jälkeen, terassi ja koiralle polkua että tappijalka pääsee menemään.
 
Itse oon nyt ostamassa tollasen snapperin sn822e (jossa se kauhoo sitä lunta sellasella ihmeen kumimatolla, muuten ihan kiva vehje mutta ylämäkeen vittumainen työntää) tilalle jotain halpaa itsevetävää linkoa niin tuleekos porukalla muuta järkevää mieleen kuin tuo FXA, pitäisi tosiaan olla just toi heittotorven säätö etänä niinkuin FXA:lta löytyy.
 
Bilteman linkoja on ainakin kehuttu, en tiedä onko fxa:n ja Bilteman lingoilla paljon hintaeroa.
 
Bilteman linkoja on ainakin kehuttu, en tiedä onko fxa:n ja Bilteman lingoilla paljon hintaeroa.
Bilteman lingoissa ei ole heittotorven säätöä, sen lisäksi niissä on niin typerästi säädettävissä toi putken asennon muuttaminen että ne on kyllä pois laskuista.
 
Bilteman lingoissa ei ole heittotorven säätöä, sen lisäksi niissä on niin typerästi säädettävissä toi putken asennon muuttaminen että ne on kyllä pois laskuista.
Jos heittokorkeudensäätöä tarkoitat niin monesta mallista löytyy.
 
Stigan halvin karvalakkimalli ostettu viime talvena. 850e hinta. Heittotorven kääntö ja korkeus säädetään kahvoilla helposti. Lähtee aina ekalla nykäsyllä käyntiin kun lämpimästä tallista ottaa. Sähköinen startti löytyy mutta ei ole ollut tarvetta käyttää. Varaosia pitäisi löytyä helposti ja pitkään. Työvalot ei ollut mutta moottorista löytyi 12V liitin jota ei ollut missään kerrottu. Sai helposti laitettua itse työvalot kiinni. Suosittelen.

 
Tästä kahden kerran kokemukset, kevyt noin 60 kg, säädöt hyvin helpolla ja toimivat, ainoa jota kaipasin olis että kaasun sais myös säädettyä vivusta mutta joutuu siitä kaasarin ilmanputsarin alta pientä vipua liikuttaa. FXAssa muuten 2 vuoden takuu.
 
En tiedä isorenkaisesta mutta pienirenkaisella ei mennyt kuin yksi kumi noin. 8 vuoden aikana jolloin linko oli aika rajussa aktiivikäytössä kunnes lopulta tuli Loncinissa tunnit täyteen. Muuten ois vaihtopadan laittanut mutta heittopesän ja heittoterän väliin mahtui melkein jo 2 sormea ja pesän vahvikerauta alkoi olemaan lopussa niin kaupasta hain uuden tilalle. Kannattaa samalla uusia myös se metallipidike jos kumin uusii (jos kyseessä kiinanvekotin esim. Biltemat) uusi kumi ei meinannu vanhassa Biltemaa vastaavassa (johon kävi Bilteman vastaavan osat 1:1) pysyä millään paikallaan niin hain sit koko setin missä ne pellit, kumi ja peltejä yhdessä pitävät nippelit. Tässä setissä oli peltien kumia vasten tulevat pinnat päivitetty jotka tarrasi huomattavasti paremmin kumiin kiinni ja ongelmat loppui kuin seinään. Kesti siihen asti kumin vaihdolla kunnes moottori sanoi kaputt. Samalla putsaa jollain tehokkaalla rasvanpoistajalla ja nukkaamattomalla rätillä sen metallilevyn puhtaaksi, jos siihen jää vähänkään vanhaa kumia tai rasvaa yms. niin varmana kitkapyörä luistaa. Itse aina kun tehnyt perushuollon lingolle olen käyttänyt pohjapellin irti ja putsannut tuon metallilevyn ja tarkistanut kumin kunnon.

Aika hyvälle kestolle kuulostaa eli uskaltanee ketjut rakennella/hankkia jos tarvis tulee.

Tohon ikh karvalakkimalliin mietin DIY vaijeriohjausta tuhon heittoluukun läpän ohjaamiseen, noita ulkomailla porukka on näköjään väsännyt. Periaatteessa helppo tehdä kun löytäisi halvan sopivan vaijerin, vetojousen ja kahva-osan jossa lukitus. Pitänee käydä paikallisia raktoriliikkeitä läpi jos sattuisi löytymään sopivan mittanen vaijeri...
 
Mä käväsin tollasen K-Raudan 569e FXA:n hakemassa.
Tohon varmaan käy ihan hyvin tollanen öljy kun Teboil Diamond sae 5W-30?
Ja sitten vaan bensat sisään ton jälkeen ja ulos puhisemaan? :hmm: :D
 
Mä käväsin tollasen K-Raudan 569e FXA:n hakemassa.
Tohon varmaan käy ihan hyvin tollanen öljy kun Teboil Diamond sae 5W-30?
Ja sitten vaan bensat sisään ton jälkeen ja ulos puhisemaan? :hmm: :D
Öljy OK. Itse kiristin läpi pultit, mutterit ja rasvasin paikkoja. Heittotorven muovinen kääntövaihde jousella oli aivan liian kireellä eli sitä löysäsin. Pyörät irti ja vaseliinia akselille ja pöyrä takas. Pohjamuovi irti ja lithiumvaseliinia akselille, katso että ei tule rasvaa kumipyörälle ja levylle.
 
Öljy OK. Itse kiristin läpi pultit, mutterit ja rasvasin paikkoja. Heittotorven muovinen kääntövaihde jousella oli aivan liian kireellä eli sitä löysäsin. Pyörät irti ja vaseliinia akselille ja pöyrä takas. Pohjamuovi irti ja lithiumvaseliinia akselille, katso että ei tule rasvaa kumipyörälle ja levylle.

Hyviä vinkkejä. Ite laitoin myös kitaan ja heittoruuveille (tai miksikä nyt kutsutaankaan) voiteluainetta että lumi ei tarttuisi niin paljoa kiinni ja paakkuuntuisi.

 
Öljy OK. Itse kiristin läpi pultit, mutterit ja rasvasin paikkoja. Heittotorven muovinen kääntövaihde jousella oli aivan liian kireellä eli sitä löysäsin. Pyörät irti ja vaseliinia akselille ja pöyrä takas. Pohjamuovi irti ja lithiumvaseliinia akselille, katso että ei tule rasvaa kumipyörälle ja levylle.
Vaikuttiko toi jousen kireys tohon että miten raskasta tota heittoputkea on kääntää sillä vivulla? Meinaan tota saa ihan järkyttävän kovaa veivaa jotta se kääntyy ihan max asentoon...
 
Nythän näppärästi unohdin lingon avaimen verkkareiden taskuun, verkkarit pyykkikoneeseen... mistä kuivausrumpuun. Ensin pengoin rummun läpi kesken ohjelman, sitten tajusin katsoa pesukoneesta mistä löytyi. Tuskin saanut kipeää 40c ohjelmalla.

Tuli tässä mieleen että mulla on vain yksi avain, ja googletus ei löytänyt ihan heti suoraan sopivaa. Monella avaimella noita MTD on toimitettu jos jollain on saman merkkinen?
Meinaan jos onnistun hukkaamaan tai rikkomaan avaimen joskus:facepalm:

Huomenna hommia luvassa ja toivottavasti toimii, pestyn avaimen kanssa. Avaimessa siis joku elektroninen käynnistyksenesto.
 
Nythän näppärästi unohdin lingon avaimen verkkareiden taskuun, verkkarit pyykkikoneeseen... mistä kuivausrumpuun. Ensin pengoin rummun läpi kesken ohjelman, sitten tajusin katsoa pesukoneesta mistä löytyi. Tuskin saanut kipeää 40c ohjelmalla.

Tuli tässä mieleen että mulla on vain yksi avain, ja googletus ei löytänyt ihan heti suoraan sopivaa. Monella avaimella noita MTD on toimitettu jos jollain on saman merkkinen?
Meinaan jos onnistun hukkaamaan tai rikkomaan avaimen joskus:facepalm:

Huomenna hommia luvassa ja toivottavasti toimii, pestyn avaimen kanssa. Avaimessa siis joku elektroninen käynnistyksenesto.

Millainen avain siinä oikein on? Stigassa on ainakin tuollainen joku muovinkappale ilman senn suurempaa elektroniikkaa. MTD varaosista löytyy samanlainen?

Itse säilytän avainta aina siinä virtalukossa. Miksi ottaa pois? Varkauden estämiseksi?

 
Millainen avain siinä oikein on? Stigassa on ainakin tuollainen joku muovinkappale ilman senn suurempaa elektroniikkaa. MTD varaosista löytyy samanlainen?

Itse säilytän avainta aina siinä virtalukossa. Miksi ottaa pois? Varkauden estämiseksi?


Suunnilleen tuollainen punainen, vähän erinäköinen. Ainakin luulen että siinä jotain elektroniikkaa on kun ei ole ns. perinteisen avaimen näköinen, ja joku metallijuttu siinä on kärjessä hmm...

Mähän olen neuroottinen kaiken lukittavan suhteen ja näillä hoodeilla puskaradion mukaan liikkuu varkaita silloin tällöin. Enkä tuota möhkälettä saa varastoon tai pois ihan helpolla. Nyt pressuun käärittynä katseilta piilossa. Ei hermo kestä että mikään avain olisi missään tai lukkoja, ovia auki.

Pitää viikolla katella tarkemmin mistä saisi toisen avaimen varuiksi, kun tänään tälläistä, vaikka kuinka varovainen oon avainten kanssa.

Huomenna sitten tietää mihin käyttää useammankin tunnin että saa pihan raivattua, näin tän päiväisen lumipaskasateen takia. Ei toki poissuljettua että pyydän traktoria apuun kun sellainen näkyy vaihteeksi naapuripihassa olevan ja luntahan riittää notta voi vittu.
 
Suunnilleen tuollainen punainen, vähän erinäköinen. Ainakin luulen että siinä jotain elektroniikkaa on kun ei ole ns. perinteisen avaimen näköinen, ja joku metallijuttu siinä on kärjessä hmm...

Mähän olen neuroottinen kaiken lukittavan suhteen ja näillä hoodeilla puskaradion mukaan liikkuu varkaita silloin tällöin. Enkä tuota möhkälettä saa varastoon tai pois ihan helpolla. Nyt pressuun käärittynä katseilta piilossa. Ei hermo kestä että mikään avain olisi missään tai lukkoja, ovia auki.

Pitää viikolla katella tarkemmin mistä saisi toisen avaimen varuiksi, kun tänään tälläistä, vaikka kuinka varovainen oon avainten kanssa.

Huomenna sitten tietää mihin käyttää useammankin tunnin että saa pihan raivattua, näin tän päiväisen lumipaskasateen takia. Ei toki poissuljettua että pyydän traktoria apuun kun sellainen näkyy vaihteeksi naapuripihassa olevan ja luntahan riittää notta voi vittu.
Biltemasta saa ihan kunnon peitteen lingolle niin ei tarvii pressun kanssa leikkiä. Kesäksi kannattaa sit toki huoltaa linko ja pistää auringonvalolta suojaan niin ei renkaat, telat ja maalit kärsi. Nuo peitteet ei sitten kestä kesän aurinkoa uv-säteilyineen että tallissa menee pölysuojana ja talvella peitteenä. Kesällä jos joutuu ulkona säilyttää en suosittele tota peitettä käyttää.
 
Biltemasta saa ihan kunnon peitteen lingolle niin ei tarvii pressun kanssa leikkiä. Kesäksi kannattaa sit toki huoltaa linko ja pistää auringonvalolta suojaan niin ei renkaat, telat ja maalit kärsi. Nuo peitteet ei sitten kestä kesän aurinkoa uv-säteilyineen että tallissa menee pölysuojana ja talvella peitteenä. Kesällä jos joutuu ulkona säilyttää en suosittele tota peitettä käyttää.

Pitääpä vilkaista tuota Bilteman tai muun valikoimaa. Nyt ruohonleikuri on terassilla MP peiton alla, ja mopo on katoksessa ilman peittoa kun ei muuallekaan mahdu. Liikaa rojua jokapuolella, ja tallia ei tosiaan ole. Ensi kesänä tosin saan halvalla pressutallin, minkä voin lykätä takapihalle. Autoahan sinne ei saa muuten kun kilon palasina, mutta toimisi kaiken muun sälän säilytyksessä.

Eipä tullut moinen mieleenkään ennenkun kaveri sanoi että kun saa oikean varaston raksattua takapihalle, niin pressutalli etsii uutta kotia. Siinä samalla saa blokattua näkymän naapuriin.
 
Vaikuttiko toi jousen kireys tohon että miten raskasta tota heittoputkea on kääntää sillä vivulla? Meinaan tota saa ihan järkyttävän kovaa veivaa jotta se kääntyy ihan max asentoon...
Juuri näin, omassa oli todella raskasta vääntää torvea ja ajattelin myös sitä että miten se muovi kestää 15 asteen pakkasia joten löysäsin pulttia aika paljon jolloin torven kääntäminen on kevyttä mutta pieni naksahdus kuuluu niistä hahloista.
 
Ainakin luulen että siinä jotain elektroniikkaa on kun ei ole ns. perinteisen avaimen näköinen, ja joku metallijuttu siinä on kärjessä hmm...
En usko että se on mitään muuta kuin muovinpala. Tosi monen isommankin työkoneen virtalukko ei ole oikeasti lukko, vaan vain katkaisija jota käytetään pienellä erillisellä palikalla, jonka voi ottaa mukaan kuin avaimen. Niitä saa yleensä käännettyä millä tahansa mikä vain mahtuu reiästä sisään.
 
En usko että se on mitään muuta kuin muovinpala. Tosi monen isommankin työkoneen virtalukko ei ole oikeasti lukko, vaan vain katkaisija jota käytetään pienellä erillisellä palikalla, jonka voi ottaa mukaan kuin avaimen. Niitä saa yleensä käännettyä millä tahansa mikä vain mahtuu reiästä sisään.

Tuota ei käännetä, tökätään vaan sisään. Konehan sammuu kun kääntää kaasun pois. No kohta selviää. Vittu mikä määrä lunta takapihalla:cautious: Traktori hoiteli onneks etupihan kun pyysin kaveria apuun.
 
Tuota ei käännetä, tökätään vaan sisään. Konehan sammuu kun kääntää kaasun pois. No kohta selviää. Vittu mikä määrä lunta takapihalla:cautious: Traktori hoiteli onneks etupihan kun pyysin kaveria apuun.
Jos se täysin muovinen mikä työnnetään paikalleen missä on vaan reikä päässä niin se on turva-avain. tarkoitettu esim remmillä käteen laitettavaksi että jos lingon käyttäjä vaikka kaatuu niin linko sammuu kun remmi nykäisee avaimen koneesta.
 
Minulla on B&S 1450 snow series koneessa vain tuo turva-avain.. netissä löydetyissä moottorin manuaaleissa on erikseen aika usein sammutuskytkin tai avain koneen kyljessä, mutta tästä en sitä kyllä ole löytänyt. Ei myöskään ole kaasun säätöä. Ainut tapa sammuttaa tuo on nykäistä se turva-avain paikaltaan. Lienee vanhempaa perua, tai hinnat alkaen varusteltu
 
Jos se täysin muovinen mikä työnnetään paikalleen missä on vaan reikä päässä niin se on turva-avain. tarkoitettu esim remmillä käteen laitettavaksi että jos lingon käyttäjä vaikka kaatuu niin linko sammuu kun remmi nykäisee avaimen koneesta.

Eilen muuten vedin lipat ja kaikki vaatteet lumesta märkänä, no piti muutenkin pyykkiä pestä joten... Veneessä tuon ymmärtää mutta muuten näkisin vaan haittaavan käyttöä.

Minulla on B&S 1450 snow series koneessa vain tuo turva-avain.. netissä löydetyissä moottorin manuaaleissa on erikseen aika usein sammutuskytkin tai avain koneen kyljessä, mutta tästä en sitä kyllä ole löytänyt. Ei myöskään ole kaasun säätöä. Ainut tapa sammuttaa tuo on nykäistä se turva-avain paikaltaan. Lienee vanhempaa perua, tai hinnat alkaen varusteltu

Okei, tuossa on siis avain, ryyppynappi, ryyppy missä on kolme asentoa, ja sitten se kaasuvipu, etana symboli on tyhjjäkäynti ja toinen sitten hanat kaakkoon. Pitää vissiin ottaa kuva niin ei tarvi vaikeasti selittää:)

Ai niin joo, lähti käyntiin puhtaalla avaimella.
 
Tuossa siis. Avain vasen alhaalla, ylhäällä kolmiasentoinen ryyppy, en tiedä miksi tuollainen ihan tarkalleen. Oikealla kaasuvipu, etana hidas tyhjäkäynti ja kani on täysi kaasu. Vipu alas niin sammuu. Keltainen tatti sitten se mistä painetaan kolme kertaa ryypiskelyä.
 

Liitteet

  • IMG_20220130_201034.jpg
    IMG_20220130_201034.jpg
    2,2 MB · Luettu: 183
T
Tuossa siis. Avain vasen alhaalla, ylhäällä kolmiasentoinen ryyppy, en tiedä miksi tuollainen ihan tarkalleen. Oikealla kaasuvipu, etana hidas tyhjäkäynti ja kani on täysi kaasu. Vipu alas niin sammuu. Keltainen tatti sitten se mistä painetaan kolme kertaa ryypiskelyä.
Turva-avain tuo on vaan et ei oo mitää älyä tuossa. Lähinnä juurikin niitä tilanteita varten et jos haluaa pelata varman päälle niin tuosta remmi ranteeseen ja kone sammuu jos kaatuu yms.

Itse ihan vakavissani harkitsen tuohon remmin hommausta ja toiseen päähän käsi kiinni epilepsian vuoksi.
 
Juuri näin, omassa oli todella raskasta vääntää torvea ja ajattelin myös sitä että miten se muovi kestää 15 asteen pakkasia joten löysäsin pulttia aika paljon jolloin torven kääntäminen on kevyttä mutta pieni naksahdus kuuluu niistä hahloista.
Pystyisitkö ottamaan kuvan että mitä siis pitää löysätä?
 
Pystyisitkö ottamaan kuvan että mitä siis pitää löysätä?
Helppo homma. Torven kääntövaihteen muovikansi auki, se mihin kääntökammen akseli tulee, niin kannen alla näet olikohan 13 pulttikannan ja alapuolella vastaava nylock mutteri, tätä löysäät niin että torvi kääntyy kevyesti mutta pieni naksahdus kuuluu. laitoin myös pikkasen vaseliiniä
 
T

Turva-avain tuo on vaan et ei oo mitää älyä tuossa. Lähinnä juurikin niitä tilanteita varten et jos haluaa pelata varman päälle niin tuosta remmi ranteeseen ja kone sammuu jos kaatuu yms.

Itse ihan vakavissani harkitsen tuohon remmin hommausta ja toiseen päähän käsi kiinni epilepsian vuoksi.

Ite tosiaan kaatusin kun vedin konetta taaksepäin, ja en kattonut sinne taakse tietenkään. Perseelleen sinne hankeen - siinä kohtaa kun kädet irtoaa kahvasta loppuu kaikki toiminta, kone toki käy muttei linkoa tai liiku.
Mutta hyvä että selvisi tämäkin avaimen arvoitus.

Tuossa muuten kun otin kuvaa ja taas unohdin sen avaimen hetkeksi paikoilleen, menin hakemaan niin huomasin jotain mikä kuvassakin näkyy ihan alhaalla. Eli tuo metalli juttu mikä menee johonkin ja jakarilla siitä kai voi säätää jotain, mutta mitä?
 
Helppo homma. Torven kääntövaihteen muovikansi auki, se mihin kääntökammen akseli tulee, niin kannen alla näet olikohan 13 pulttikannan ja alapuolella vastaava nylock mutteri, tätä löysäät niin että torvi kääntyy kevyesti mutta pieni naksahdus kuuluu. laitoin myös pikkasen vaseliiniä
Voihan nyt hvetti.
Sulla on ilmeisesti nyt siis tämä ihan sama malli kuin minulla, eli tä 569e maksava 60cm leveä FXA?
Mulla on nyt sellanen ongelma että mä ostin raisiosta mallikappaleen ja siitä myyjä purki sen putkiosan pois ja itse sit autoon laitettaessa kahvaosan pois...
No mulla on nyt kokoamisen jälkeen yksi prikka jäljellä ja en siis mistään kuvasta tai ohjekirjasta keksi mistä helvetistä se oikein voi olla. :hmm:
Olin jo lähdössä skanssiin katsomaan mallikappaleesta, mutta nyt se onkin sitten jo myyty.

Tossa koko laitteessahan ei kovin montaa prikkaa ole, niissä osissa mitkä itse on joutunut kokoamaan, olisko sun mahdollista katsoa mihin niitä (suoria) prikkoja tossa tulee?

Jos nyt vaikka itse listaan tähän missä itselläni niitä ei ole:
Oikean kahvan vaijerin kiinnityksessä, ei ylä eikä ala.
Vaijerien puolivälissä olevan jousen kiinnityksessä (se mikä vaan työnnetään paikalleen ja sisältää sen ihmeen jousen.
Se kahva mistä kammetaan niin että heittoputki kääntyy, se mihin kiinnitetään se sokka niin siinä kohtaa ei ole prikkaa.
Se rautaputki mikä kiinnittyy alas mistä vaihdetaan vaihteita, ei sisällä prikkaa.
Ton vaihderautaputken kiinnityksessä kahvaosaan ei näy olevan prikkaa.
Se etuosa mikä kerää lumen, sivuilla olevissa korkeussäädöissä ei ole prikkoja.
Heittoputken korkeudensäädön jousen lähellä ei ole prikkoja.
 
@GoDi Jep, sama laite mulla.

Mikä reikä tossa prikassa? Kävin kurkkimassa ja ei juuri näy prikkoja.

Jos reikä 8 mm niin vois olla sen torven kääntövaihteen jousen prikka, molemminpuolin jousta on prikat, onko ollut auki.

"Vaihde" vipu, alta katsottuna, jousi prikka + mutteri.

Katso noi.
 
Eihän se ole purku ja uudelleenkasaus eikä mikään jos ei muutamaa ruuvia ja prikkaa jää käteen yli. Tuskin se linko tuosta yhden prikan puuttumisesta rikki menee. Jos ei nyt ihan moottoria räjäytetty atomeiksi.
 
@GoDi Jep, sama laite mulla.

Mikä reikä tossa prikassa? Kävin kurkkimassa ja ei juuri näy prikkoja.

Jos reikä 8 mm niin vois olla sen torven kääntövaihteen jousen prikka, molemminpuolin jousta on prikat, onko ollut auki.

"Vaihde" vipu, alta katsottuna, jousi prikka + mutteri.

Katso noi.
Kiitos, käväsen huomenna katsomassa, tuli tältä iltaa ihan tarpeeksi säädettyä ton kanssa noiden öljyjen yms kanssa ja vedellessä pihalta kolmen päivän lumet pois.

Elikkäs mä pistin nyt öljyt, bensat, ja sääsin laitteen korkeuden...
Pari kyssäriä tuli taas mieleen:

Ihan ensinnäkin, onkohan mun laitteessa jotain vikaa kun se on silleen outo että jos sitä tasaisella alustalla (esim siis asfaltilla/betonilla) kallistaa taaksepäin niin mun mielestä vasen puoli on selkeästi alempana, tai siis tuntuu niinkuin olisi se rengas vähän tyhjä, siihen ne tuolla k raudassakin vetosi että johtuu siitä että rengas on tyhjempi, mutta eipä auttanut kun sen digitaalisesti täytin samaan psi (16) kuin toisenkin, vähän niinkuin laite siis joustaisi sieltä vasemman renkaan lähistöltä... Onko sullakin sama?

Sitten toi öljynlaitto,
Ohjekirjassa kun käskettiin pistämään öljyä niin että tulee siihen korkin mitan H merkin kohdalle, ILMAN että sitä korkkia kierretään yhtään kiinni.
Onko muka oikeasti noin? Kun mulla oli jo öljyä pitkästi jengoissa asti siinä vaiheessa kun oli alle puolivälissä tota tikkua, en uskaltanut sitten enempää pistää kun tuskin siinä oli ideana että sitä on niin paljon että meinaa ulos valua?

Kuuluuko se laite sammuttaa siitä kaasun alta olevasta vivusta, vaiko siitä "avaimesta"?
Sammutin nyt siitä alhaalla olevasta vivusta, sen mikä on siis sen alle missä on jänis ja kilpikonna, ja sillä kesti yli 10 sekunttia sammua kun sen vivun vedin vasemmalle.

Ohjekirjassa käskettiin myös peittämään joku moottorin ilmanottoaukko sormella ja painamaan siihen kolme viiva viisi kertaa kun käynnistää konetta kylmänä, mikähän helvatan ilmanottoaukko tässä oli kyseessä, itse en keksinyt kuin sitä ryyppyä painaa...


Mitähän teen väärin kun tuo jämppäili useasti lumeen kiinni, niin että sitten sinkosi itsensä siitä vedon avulla pienen pompun kera irti, ja tämä teki sen että pihalla oli todella reilusti sellaisia pieniä aaltoja kovaa tampattua lunta, joita se ei sitten saanut lainakaan tehtyä vaikka yritti uudelleen.


Mun vanha linko oli tosiaan sellanen B & S koneella oleva, tätä bilteman laitetta tehokkaampi jopa jossa se vaan veti sellasella ihmeen kumimattosysteemillä sitä lunta maasta irti ja pakko kyllä sanoa että se teki ihan hitosti parempaa jälkeä, sillähän pääsi halutessa melkein hiekoille asti vaikka olis miten tamppaantunutta ollut, nyt koko piha on täynnä eri kokoisia töyssyjä ja tosi moneen kohtaan jäi usean sentin kerros lunta, kun ei tuo ollenkaan pureutunut vähän kovempaan tamppaantuneeseen lumeen :(
 
Ohjekirjassa käskettiin myös peittämään joku moottorin ilmanottoaukko sormella ja painamaan siihen kolme viiva viisi kertaa kun käynnistää konetta kylmänä, mikähän helvatan ilmanottoaukko tässä oli kyseessä, itse en keksinyt kuin sitä ryyppyä painaa...
Siinä on se kuminen polttoaineen esisyöttö mitä painastaan muutaman kerran ennen käynnistystä. Keskellä sitä kumilutteroa on pieni reikä. Peitä se sormella, niin se kumiluttero tekee alipaineen polttoainelinjaan ja palautuessaan imaisee polttoainetta linjastoon. Ja jos mukana ei tullut englanninkielistä ohjekirjaan niin suosittelen latamaan K-raudan sivulta sen ohjekirjan mikä sisältää myös ohjeet myös englanniksi. Käännös on varsinkin tämän kohdan osalta surkea.
 
Kiitos, käväsen huomenna katsomassa, tuli tältä iltaa ihan tarpeeksi säädettyä ton kanssa noiden öljyjen yms kanssa ja vedellessä pihalta kolmen päivän lumet pois.

Elikkäs mä pistin nyt öljyt, bensat, ja sääsin laitteen korkeuden...
Pari kyssäriä tuli taas mieleen:

Ihan ensinnäkin, onkohan mun laitteessa jotain vikaa kun se on silleen outo että jos sitä tasaisella alustalla (esim siis asfaltilla/betonilla) kallistaa taaksepäin niin mun mielestä vasen puoli on selkeästi alempana, tai siis tuntuu niinkuin olisi se rengas vähän tyhjä, siihen ne tuolla k raudassakin vetosi että johtuu siitä että rengas on tyhjempi, mutta eipä auttanut kun sen digitaalisesti täytin samaan psi (16) kuin toisenkin, vähän niinkuin laite siis joustaisi sieltä vasemman renkaan lähistöltä... Onko sullakin sama?

Sitten toi öljynlaitto,
Ohjekirjassa kun käskettiin pistämään öljyä niin että tulee siihen korkin mitan H merkin kohdalle, ILMAN että sitä korkkia kierretään yhtään kiinni.
Onko muka oikeasti noin? Kun mulla oli jo öljyä pitkästi jengoissa asti siinä vaiheessa kun oli alle puolivälissä tota tikkua, en uskaltanut sitten enempää pistää kun tuskin siinä oli ideana että sitä on niin paljon että meinaa ulos valua?

Kuuluuko se laite sammuttaa siitä kaasun alta olevasta vivusta, vaiko siitä "avaimesta"?
Sammutin nyt siitä alhaalla olevasta vivusta, sen mikä on siis sen alle missä on jänis ja kilpikonna, ja sillä kesti yli 10 sekunttia sammua kun sen vivun vedin vasemmalle.

Ohjekirjassa käskettiin myös peittämään joku moottorin ilmanottoaukko sormella ja painamaan siihen kolme viiva viisi kertaa kun käynnistää konetta kylmänä, mikähän helvatan ilmanottoaukko tässä oli kyseessä, itse en keksinyt kuin sitä ryyppyä painaa...


Mitähän teen väärin kun tuo jämppäili useasti lumeen kiinni, niin että sitten sinkosi itsensä siitä vedon avulla pienen pompun kera irti, ja tämä teki sen että pihalla oli todella reilusti sellaisia pieniä aaltoja kovaa tampattua lunta, joita se ei sitten saanut lainakaan tehtyä vaikka yritti uudelleen.


Mun vanha linko oli tosiaan sellanen B & S koneella oleva, tätä bilteman laitetta tehokkaampi jopa jossa se vaan veti sellasella ihmeen kumimattosysteemillä sitä lunta maasta irti ja pakko kyllä sanoa että se teki ihan hitosti parempaa jälkeä, sillähän pääsi halutessa melkein hiekoille asti vaikka olis miten tamppaantunutta ollut, nyt koko piha on täynnä eri kokoisia töyssyjä ja tosi moneen kohtaan jäi usean sentin kerros lunta, kun ei tuo ollenkaan pureutunut vähän kovempaan tamppaantuneeseen lumeen :(
Jos ei tahdo sammua kaasuvivusta niin tekisin niin että lumien auruun jälkeen antaisin parisen minuuttia käydä tyhjäkäyntiä että lämmöt tasaantuu sitten vaan siitä turva-avaimesta sammuksiin jonka jälkeen bensahana kiinni. Turva-avain sit vaan paikalleen niin on valmiina seuraavaa käyttökertaa varten. Jos sytytys mallia magneetto eikä esim. akulta+laturilta niin jättäisin aina sammutuksen jälkeen virtapuolen takaisin käynnistysasentoon. Ei oo eka kerta kun se sammutusnupikka esim. Hondissa jäätyny edellisen käyttökerran jäljiltä sammutusasentoon ja sitä täytyny sulatella ennen lumitöihin pääsyä kuumailmapuhaltimella. Jos magneettosytkä eikä akulta virrat ottava esim cdi tyyppinen niin itte nykyään edellä mainitusta syystä jätän aina sammutuksen jälkeen sammutusnapin takaisin käyntiasentoon niin ei tarvii sitä seuraavalla käyttökerralla kiroilla jos on päässy jäätyy.

Renkaista hankala sanoa... voi toki olla että runko sen verta jäykkä vielä että renkaat hakee muotoansa.

Näissä on aina käännöskukkasia kun tekniikasta ymmärtämätön kääntäjä näitä käännöksiä tekee, se iso punainen polttoaineenpumppausnappi jossa keskellä todella pieni ilmareikä. Sitä painelee. Joissain ohjeissa maininta siitä että pumppaa kunnes jäykistyy mutta itte pumpannu vaa jonkun 3-5 kertaa vaikkei jäykäksi mene ettei liikaa polttoainetta mee kaasariin ja tulvi jonka jälkeen sit on iloinen remppa pakkasessa edessä kun tulppa on märkänä ekan startin jäljiltä. Itte aina startannu nii bensahanan avaamisen jälkeen et yleensä kolmisen painallusta, ryyppy täysille ja avaimesta käyntiin (akkustartti itsellä). Tämän jälkeen laskenu sen verta kaasua pois että ei papata, savuta käyden nätisti mutta ei ryyppyä täysin pois. Monesti linkojen koneet ei tykkää kylmänä jäädä käymään jos kerrasta heittää ryypyn pois vaan täytyy antaa puolisen minuuttia käydä et lämpiää ja sit vasta ryyppy täysin pois kunnes käynti eka tasaantuu koneen hieman saadessa lämpöä. Tämän jälkeen viel antanu pakkasista riippuen käydä pari kolme minuuttia... kovilla pakkasilla jopa 5 ennenkuin alkaa kaasua pykälissä nostamaan. Antaa moottorille hieman armoa lisäten käyttöikää kun ei kylmänä lyö heti kerrasta täyttä nöhkää päälle moottorin ollessa vielä täysin kuuma.

Öljyn tsekkaus juuri ohjeen mukaan et ei kierrä vaan dippaa vaan tikkua öljyssä sekunnin pari tikun puhtaaksi pyyhinnän jälkeen ja kattoo pinnan. Kiinni vaan silleen sopivasti et ei tärise löysälle/irti mutta ei tarvii hampaat irvessäkään kääntää koska se tikun putki on kiinni vaan moottorin päästä näissä yleensä et se muovi mistä se tulee läpi ei tue sitä millään tapaa. Jos vääntää liian tiukkaan niin äkkiä paskoo pidemmän päälle sen putken missä tikku on kiinni.

Kannattaa toki tsekata myös ne laitteen tassut ettei oo eroa siinä mikä aiheuttaisi tuon kulman. Pakko kysyä et millainen kumi nostaa lumen linkoon? En ole tuollaisesta kuullutkaan. Telamallin kyllä tiedän eli telat pyörien tilalla mutten ole vielä nähnyt sellaista mikä kumimatolla repis lumen linkoon. Ei ois kuvia näyttää malliksi?

Muista sit jonkun aikaa linkoa käytettyäsi tsekata vaijerien yms. hallintalaitteiden kireys kun monesti nuo tuuppaa irroittelee osia kun osat hakee vielä uutena paikkaansa. Omasta mm. koko ohjaustangon yksi kiinnike irtosi kesken linkouksen ja sen jälkeen lähti torven kääntömekanismi irti kahvasta. Molemmat toki ei vaatinu muuta kuin et kiristi takas kiinni. Erityisesti suosittelen ottaa moottorin kohdalta kopan auki ja tsekkaa linkopuolen hihnan välyksen sopivaksi (ei saa jäädä vapaalla kihnuttaa moottorin hihnapyörää vasten ja sit linkopuoli päällä taas täytyy olla tarpeeks kireällä. Liian löysä hihna hankaa muuten itsensä rikki alta aikayksikön jos luistattaa paljon sitä.) ja jos kitkapyörällä voimansiirto niin säätää kitkapyörän kahvan lepoasennossa mahdollisimman lähelle kitkalevyä muttei sitä vasten että sekään ei pääse luistaa vaan välittää myös kovemmalla voimantarpeella voiman pyörille luistamatta. Myös se metallinen kitkapyörä hyvä putsata vaikka bräkkiksellä ja paperilla mahdollisimman puhtaaksi. Kitkapyörään tarttunut kulunut kumi, rasva yms. epäpuhtaudet on yleisin syy näissä sille että voimansiirto luistaa kun voimaa tarviis. Kitkapyörä löytyy lingon pohjassa olevan pellin takaa. Yleensä alla 2 pulttia ja lingon käyttäjän puolella toiset kaks pulttia jonka jälkeen pelti lähtee pois. Sen pellin kiinnityksessä on toki mallikohtaisia eroja. Säädön jälkeen sit muista laittaa vaijerien/tankojen säätöjen jälkeen lukitukset takas kii ettei pääse tärisee säädöt löysälle. Samalla myös hyvä käyttää torvi irti ja rasvata sen liukupinnat ja hammasratas jos sellaisella sen kääntö on niin ei jäädy torvi jumiin niin herkästi.

Eka öljynvaihto moottoriin suositeltavaa tehdä aikaisemmin mitä normaali väli on kun näissä moottoreissa voi olla välillä ties mitä työstömoskaa silti koneessa vaikka ois tehtaalla pesty. Olen autopuolella nähnyt ihan esimerkkitapauksia joissa moottori koneistettu ja vaikka "pesty" niin silti eka käyntikerta tehty niin että ihan sekuntteja käytetty vain tyhjäkäynnillä ja sitten sammuksiin. Havaintokappaleesta leikattiin suodatin irroituksen jälkeen auki niin sitä muhjun määrää mitä sieltä löytyi. Sitten vasta kunnon öljyt sisään ja uus suodatin (näissä lingoissa tosin ei juuri ole suodattimia et siksi ensiöljyjen vaihto pikimmiten tärkeää) Ja ennenkuin joku tulee sanoo että eihän uudessa moottorissa pitäis moskaa olla niin kyllä nämäkin koneistetaan raakavalun jälkeen ja aina on riski että vaikka kuinka hyvin putsattu niin johonkin öljykanavaan yms. paikkaan on voinut jäädä jotain epäpuhtauksia.
 
Kuuluuko se laite sammuttaa siitä kaasun alta olevasta vivusta, vaiko siitä "avaimesta"?
Sammutin nyt siitä alhaalla olevasta vivusta, sen mikä on siis sen alle missä on jänis ja kilpikonna, ja sillä kesti yli 10 sekunttia sammua kun sen vivun vedin vasemmalle.
Ilmeisesti se käyntinopeuden alla oleva vipu on "ryyppy"? No, joka tapauksessa ohjekirja sanoo, että sammuta ottamalla avain irti.
 
Jos ei tahdo sammua kaasuvivusta niin tekisin niin että lumien auruun jälkeen antaisin parisen minuuttia käydä tyhjäkäyntiä että lämmöt tasaantuu sitten vaan siitä turva-avaimesta sammuksiin jonka jälkeen bensahana kiinni. Turva-avain sit vaan paikalleen niin on valmiina seuraavaa käyttökertaa varten. Jos sytytys mallia magneetto eikä esim. akulta+laturilta niin jättäisin aina sammutuksen jälkeen virtapuolen takaisin käynnistysasentoon. Ei oo eka kerta kun se sammutusnupikka esim. Hondissa jäätyny edellisen käyttökerran jäljiltä sammutusasentoon ja sitä täytyny sulatella ennen lumitöihin pääsyä kuumailmapuhaltimella. Jos magneettosytkä eikä akulta virrat ottava esim cdi tyyppinen niin itte nykyään edellä mainitusta syystä jätän aina sammutuksen jälkeen sammutusnapin takaisin käyntiasentoon niin ei tarvii sitä seuraavalla käyttökerralla kiroilla jos on päässy jäätyy.

Renkaista hankala sanoa... voi toki olla että runko sen verta jäykkä vielä että renkaat hakee muotoansa.

Näissä on aina käännöskukkasia kun tekniikasta ymmärtämätön kääntäjä näitä käännöksiä tekee, se iso punainen polttoaineenpumppausnappi jossa keskellä todella pieni ilmareikä. Sitä painelee. Joissain ohjeissa maininta siitä että pumppaa kunnes jäykistyy mutta itte pumpannu vaa jonkun 3-5 kertaa vaikkei jäykäksi mene ettei liikaa polttoainetta mee kaasariin ja tulvi jonka jälkeen sit on iloinen remppa pakkasessa edessä kun tulppa on märkänä ekan startin jäljiltä. Itte aina startannu nii bensahanan avaamisen jälkeen et yleensä kolmisen painallusta, ryyppy täysille ja avaimesta käyntiin (akkustartti itsellä). Tämän jälkeen laskenu sen verta kaasua pois että ei papata, savuta käyden nätisti mutta ei ryyppyä täysin pois. Monesti linkojen koneet ei tykkää kylmänä jäädä käymään jos kerrasta heittää ryypyn pois vaan täytyy antaa puolisen minuuttia käydä et lämpiää ja sit vasta ryyppy täysin pois kunnes käynti eka tasaantuu koneen hieman saadessa lämpöä. Tämän jälkeen viel antanu pakkasista riippuen käydä pari kolme minuuttia... kovilla pakkasilla jopa 5 ennenkuin alkaa kaasua pykälissä nostamaan. Antaa moottorille hieman armoa lisäten käyttöikää kun ei kylmänä lyö heti kerrasta täyttä nöhkää päälle moottorin ollessa vielä täysin kuuma.

Öljyn tsekkaus juuri ohjeen mukaan et ei kierrä vaan dippaa vaan tikkua öljyssä sekunnin pari tikun puhtaaksi pyyhinnän jälkeen ja kattoo pinnan. Kiinni vaan silleen sopivasti et ei tärise löysälle/irti mutta ei tarvii hampaat irvessäkään kääntää koska se tikun putki on kiinni vaan moottorin päästä näissä yleensä et se muovi mistä se tulee läpi ei tue sitä millään tapaa. Jos vääntää liian tiukkaan niin äkkiä paskoo pidemmän päälle sen putken missä tikku on kiinni.

Kannattaa toki tsekata myös ne laitteen tassut ettei oo eroa siinä mikä aiheuttaisi tuon kulman. Pakko kysyä et millainen kumi nostaa lumen linkoon? En ole tuollaisesta kuullutkaan. Telamallin kyllä tiedän eli telat pyörien tilalla mutten ole vielä nähnyt sellaista mikä kumimatolla repis lumen linkoon. Ei ois kuvia näyttää malliksi?

Muista sit jonkun aikaa linkoa käytettyäsi tsekata vaijerien yms. hallintalaitteiden kireys kun monesti nuo tuuppaa irroittelee osia kun osat hakee vielä uutena paikkaansa. Omasta mm. koko ohjaustangon yksi kiinnike irtosi kesken linkouksen ja sen jälkeen lähti torven kääntömekanismi irti kahvasta. Molemmat toki ei vaatinu muuta kuin et kiristi takas kiinni. Erityisesti suosittelen ottaa moottorin kohdalta kopan auki ja tsekkaa linkopuolen hihnan välyksen sopivaksi (ei saa jäädä vapaalla kihnuttaa moottorin hihnapyörää vasten ja sit linkopuoli päällä taas täytyy olla tarpeeks kireällä. Liian löysä hihna hankaa muuten itsensä rikki alta aikayksikön jos luistattaa paljon sitä.) ja jos kitkapyörällä voimansiirto niin säätää kitkapyörän kahvan lepoasennossa mahdollisimman lähelle kitkalevyä muttei sitä vasten että sekään ei pääse luistaa vaan välittää myös kovemmalla voimantarpeella voiman pyörille luistamatta. Myös se metallinen kitkapyörä hyvä putsata vaikka bräkkiksellä ja paperilla mahdollisimman puhtaaksi. Kitkapyörään tarttunut kulunut kumi, rasva yms. epäpuhtaudet on yleisin syy näissä sille että voimansiirto luistaa kun voimaa tarviis. Kitkapyörä löytyy lingon pohjassa olevan pellin takaa. Yleensä alla 2 pulttia ja lingon käyttäjän puolella toiset kaks pulttia jonka jälkeen pelti lähtee pois. Sen pellin kiinnityksessä on toki mallikohtaisia eroja. Säädön jälkeen sit muista laittaa vaijerien/tankojen säätöjen jälkeen lukitukset takas kii ettei pääse tärisee säädöt löysälle. Samalla myös hyvä käyttää torvi irti ja rasvata sen liukupinnat ja hammasratas jos sellaisella sen kääntö on niin ei jäädy torvi jumiin niin herkästi.

Eka öljynvaihto moottoriin suositeltavaa tehdä aikaisemmin mitä normaali väli on kun näissä moottoreissa voi olla välillä ties mitä työstömoskaa silti koneessa vaikka ois tehtaalla pesty. Olen autopuolella nähnyt ihan esimerkkitapauksia joissa moottori koneistettu ja vaikka "pesty" niin silti eka käyntikerta tehty niin että ihan sekuntteja käytetty vain tyhjäkäynnillä ja sitten sammuksiin. Havaintokappaleesta leikattiin suodatin irroituksen jälkeen auki niin sitä muhjun määrää mitä sieltä löytyi. Sitten vasta kunnon öljyt sisään ja uus suodatin (näissä lingoissa tosin ei juuri ole suodattimia et siksi ensiöljyjen vaihto pikimmiten tärkeää) Ja ennenkuin joku tulee sanoo että eihän uudessa moottorissa pitäis moskaa olla niin kyllä nämäkin koneistetaan raakavalun jälkeen ja aina on riski että vaikka kuinka hyvin putsattu niin johonkin öljykanavaan yms. paikkaan on voinut jäädä jotain epäpuhtauksia.
Kiitos on varmasti ihan hyviä vinkkejä mutta kuulostaa nyt ihan hebrealta suurin osa :hmm: :D
Snapper Tässä kuvia lumilingosta mistä puhuin.

Ja videota
Tästä näkee tota lumilinkoa mistä puhuin, tossa about 1min30sec kohdalla näkyy vähän miten se kauhoo sitä lunta.
Tuo ei tosiaan ollut itsevetävä, mikä olikin se syy miksi vaihdoin, kun meillä on pihalla ylämäkeä, mutta pakko sanoa että tuo snapperin liike oli silti tosi kevyttä ja tasaista ja nopeaa kunhan ei ollut mäkeä, ja teki kyllä helvetisti parempaa jälkeä ku mitä nä perinteiset tekee.
Tuohan on siis melkein itsevetävä tasaisella kun se on kevyt kun se kauhoo tota lunta samalla niin melkein työntää itseään siinä samalla.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 114
Viestejä
4 502 356
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom