- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 12 669
Niin, oleellisempi osahan oli se, että asunnon lukkoja kuuluu säännöllisesti öljytä. Tämä on pääsääntöisesti käyttäjän eli asukkaan tehtävä, vaikka periaatteessa ulko-ovi taloyhtiöissä taloyhtiön kamppeena kuuluisi taloyhtiön huoltaa, tai ainakin huolehtia siitä, että asukkaat tietävät tämän tehdä.Toisessa ketjussa kommentoint että pienellä otannalle on vähissä ne henkilöt joiden tiedän öljyvän asunnon ovien lukut edes muutaman vuoden välein, saati kerranvuodessa. Ja tiedän paljon lukkoja joita ei ole öljytty sitten asentamisen, joitain lukkoja joita on öljytty jossain välissä, lähinnä jonkin ongelman takia.
Erityisen kiinnostavaa ei ole, jos tätä yleisesti laiminlyödään, jollain on lähipiiristään sellainen käsitys, etteivät voitele lukkoja tai joku ei ole kuullutkaan siitä, että lukkoja kuuluu voidella. Mutuni on, että usein tuollaiset asiat unohtuvat ja siksi huoltoväli on liian pitkä, eikä niinkään taustalla aina ole jotain erikoista kuvitelmaa tai tietämättömyyttä.
Riippuu siitä, mitä huolto-ohjelman määritelmää käytetään eli puhutaanko vain huoltomuistioon listattavista vuosi- tai kilometrimääräisistä toimista vai kaikesta valmistajan ohjeen mukaisesta huollosta. Auton, kuten monen muunkin koneen, käytönaikaisiin huoltotoimenpiteisiin, jotka siis tekee käyttäjä, eli meidän köyhien tapauksessa autoilija itse ja isoilla rikkailla kuljettaja, kuuluu kaikenlaista rengaspaineen ja nestetasojen tarkkailua. Käytönaikainen tarkkailu ja huolto kuuluu huolto-ohjelman noudattamiseen. Eri juttu, kuinka monessa autossa muistetaan nykyään kertoa mitäkin käyttöohjeessa. Ei välttämättä aina erikseen sanota, että oven tiivisteetkin kuuluisi talveksi puhdistaa ja voidella, ja vieläpä muulla kuin jarrunesteellä.Jos auton huolto-ohjelmaan kuuluu lukkojen rasvaus, niin se tehdään huollossa, mutta minkä auton huolto-ohjelmaan kuuluu vuosittain lukkojen rasvaus ja kuka muistaa sitä rukistun tehdyksi.
Tietysti virtalukko on vaativampi kohde. Eihän ne kaikki välttämättä tykkää jos sinne samaan tapaan päästetään sprayöljyä kuten oven lukkoihin, tai ties mitä mönjää. Kuitenkin ainakin kuivavoitelu lienee paikallaan ihan yleisesti. Itse olen käyttänyt samaa öljyä kuin oviinkin, mutta en toki sumuta sitä suoraan kannusta lukkopesään vaan vähän kostutan avainta.Jos omassa autossa on tai on ollut virtalukko, niin kuka rasvailee sitä vuosittain ja jos niin tekee niin on se ohjeissa mainittu.
Tiedän että joissain automalleissa on virtalukot keskenkaiken hajonneet, mutta se kai enemmänkin laatuongelma, keskimäärin ne kai kestää auton eliniän ilman toimia.
Moottoripyörän virtalukko voi tapauskohtaisesti olla hiljainen pakko voidella vettä syrjäyttävällä ja korroosiota estävällä petrokemian tuotteella. Ellei peräti välillä purkaa ja pestä tai tarvittaessa vaihtaa.
Vanha todenperäinen legenda, jonka mukaan mersun virtalukko hajoaa voideltuna johtunee siitä, että aika usein se 20 vuotta vanhan 600 000 kilometriä(josta ensimmäiset 200 000 jatkuvalla nyppimisellä taksissa) ajetun marsun hinkattu lukko ei ole koskaan nähnytkään voiteluainetta(tai sinne on varmuuden vuoksi laitettu aina välillä puoli pulloa lukkosulaa) ennen kuin alkaa vähän takkuamaan. Siinä kohtaa se on jo kuivakäytön aiheuttaman jumimisen takia kulunut niin loppuun, että kun jokin jurkoontunut haitta tai paskakökkäre liikahtaa, koko mekanismi jumahtaa lopullisesti johonkin asentoon.