Lomamatkalle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Kokemuksia lentoyhtiön myöhästymiskorvauksiin kieltäytymisestä ja asian viennistä kuluttajariitalautakuntaan? Turkish Airlines näyttäisi pitävän päänsä ja kieltäytyy maksamasta 600 euron korvauksia, joihin olisin täysin oikeutettu. Kyseessä matka Helsingistä Istanbulin kautta Dubaihin, jossa perillä 6h 20min myöhässä ensimmäisen lennon myöhässä olon vuoksi (6h Istanbulin lentokentällä yöllä). Luettelivat syyksi listan asioita, joista kaikki kuuluvat EU261:n mukaan korvattaviksi. Laitoin nyt vielä kolmannen viestin, edelleen vedoten lakiin ja tällä kertaa myös ennakkotapaukset mukana. Helvetin surkea lentoyhtiö.

Katsoin Traficomin sijaan kuluttajariitalautakunnan olevan se mihin asia pitäisi seuraavaksi viedä.

Vertailuna laitoin Ryanairille korvaushakemuksen samana päivänä ja seuraavana päivänä ilmoittivat maksavansa 400e. Siinä syynä oli lennon myöhästyminen ja sitten peruuntuminen teknisen syyn vuoksi, vesivahinko koneessa.
Kebab airin kokemuksia tiedän kaveripiiristä ja ovat aina hankalia olleet. Täältä löytyy hieman neuvoja, missä asiaa voi Turkinkin puolella eskaloida.

Toisena vaihtoehtona toki lentoapu tai muut vastaavat palvelut, mutta näissä menettää 30-45% korvauksesta itse palvelulle.
 
Kokemuksia lentoyhtiön myöhästymiskorvauksiin kieltäytymisestä ja asian viennistä kuluttajariitalautakuntaan? Turkish Airlines näyttäisi pitävän päänsä ja kieltäytyy maksamasta 600 euron korvauksia, joihin olisin täysin oikeutettu. Kyseessä matka Helsingistä Istanbulin kautta Dubaihin, jossa perillä 6h 20min myöhässä ensimmäisen lennon myöhässä olon vuoksi (6h Istanbulin lentokentällä yöllä). Luettelivat syyksi listan asioita, joista kaikki kuuluvat EU261:n mukaan korvattaviksi. Laitoin nyt vielä kolmannen viestin, edelleen vedoten lakiin ja tällä kertaa myös ennakkotapaukset mukana. Helvetin surkea lentoyhtiö.

Katsoin Traficomin sijaan kuluttajariitalautakunnan olevan se mihin asia pitäisi seuraavaksi viedä.

Vertailuna laitoin Ryanairille korvaushakemuksen samana päivänä ja seuraavana päivänä ilmoittivat maksavansa 400e. Siinä syynä oli lennon myöhästyminen ja sitten peruuntuminen teknisen syyn vuoksi, vesivahinko koneessa.

Pääset paljon helpommalla kuin laitat keissin jollekin näistä Airhelpin kaltaisista palveluista. Ne kaivaa sen tapauksen ja tarvittaessa käräjöi. Minä olen käynyt tuollaisen avulla käräjiä ainakin Serbiassa ja Ranskassa (tämä oli Finski), molemmat voitettiin, mutta siinä vaiheessa menee jo 50% korvauksesta kuluihin. Muuten en olisi saanut mitään.

Teen siis itse niin, että aina ensin pyydän lentoyhtiöltä suoraan itse, mutta jos se ei tuota tulosta niin laitan sen Airhelppiin. Josksu sieltäkin tulee suoraan viesti, ettei korvausvelvollisuutta ole. Kuluttajariitalautakunta on näissä minusta ihan turha, kun sen ohjeita ei ole pakko noudattaa.
 
Kiitos vastauksista.

Kebab airin kokemuksia tiedän kaveripiiristä ja ovat aina hankalia olleet. Täältä löytyy hieman neuvoja, missä asiaa voi Turkinkin puolella eskaloida.

Toisena vaihtoehtona toki lentoapu tai muut vastaavat palvelut, mutta näissä menettää 30-45% korvauksesta itse palvelulle.

Olin lukenut jo aiemmin tuon reddit postauksen, mutta chatgpt oli sitä mieltä ettei voisi tuohon Turkin SHY lakiin vedota ja valittaa Turkin viranomaisille asiasta. No nyt kuitenkin asiaa uudelleen kysyttyä olikin sitä mieltä, että sinne. Oon käyttänyt chatgpt:tä tämän asian hoidossa ja ollut suuri apu viestien kirjoittamisessa, lakejen ja ennakkotapausten etsinnässä yms., mutta heittelee kyllä todella paljon ohjeistuksessa kelle asiasta tulisi valittaa.

Laitanpa nyt viestiä seuraavaksi Turkin ilmailuviranomaisille eli Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü:lle joka valvoo tota ilmailulakia kaikkien Turkish Airlinesin lentojen osalta. Kiitoksia.

Pääset paljon helpommalla kuin laitat keissin jollekin näistä Airhelpin kaltaisista palveluista. Ne kaivaa sen tapauksen ja tarvittaessa käräjöi. Minä olen käynyt tuollaisen avulla käräjiä ainakin Serbiassa ja Ranskassa (tämä oli Finski), molemmat voitettiin, mutta siinä vaiheessa menee jo 50% korvauksesta kuluihin. Muuten en olisi saanut mitään.

Teen siis itse niin, että aina ensin pyydän lentoyhtiöltä suoraan itse, mutta jos se ei tuota tulosta niin laitan sen Airhelppiin. Josksu sieltäkin tulee suoraan viesti, ettei korvausvelvollisuutta ole. Kuluttajariitalautakunta on näissä minusta ihan turha, kun sen ohjeita ei ole pakko noudattaa.

Joo kuluttajariitalautakunta vaikuttaa aivan ajanhukalta. Mieluummin silti taistelen tuosta eka itse kuin alan maksamaan Airhelpille tai vastaaville. Jostain luin heidän ottaneen 600e korvauksista jopa 1/3, joka on toki selvää etteivät tee noita ilmaiseksi. Tuo on sitten se viimeinen keino.
 
Joo kuluttajariitalautakunta vaikuttaa aivan ajanhukalta. Mieluummin silti taistelen tuosta eka itse kuin alan maksamaan Airhelpille tai vastaaville. Jostain luin heidän ottaneen 600e korvauksista jopa 1/3, joka on toki selvää etteivät tee noita ilmaiseksi. Tuo on sitten se viimeinen keino.
Kaikkea olen kokeillut. Valittaa suoraan, KRLää ja oliko se Airhelp.

Suoraan kannattaa valittaa ensin. Finski ja SAS kieltäytyi, BA maksoi mukisematta kuukaudessa. SASilta hain sitten Airhelpin kautta ja sain rahat nopeasti. Finski meni KRLn kautta ja siinä kun meni melkein pari vuotta päätökseen, jos nyt en totaalisen väärin muista, niin en sitten enää jaksanut alkaa vänkäämään.

KRLään olen Finskistä valittanut, KRL ei puoltanut... perusteluina oli, että matka kesti yllättäen kauemmin, koska piti Afganistanin ilmatila kiertää.. no sitä ilmatilaa oli ennen lentoa kierretty jo 4 kuukautta, että miten se nyt yllätyksenä tuli että sitä juuri taas kyseisenä päivänäkin kierrettiin, kun koko aluehan oli laitettu "lentokieltoalueeksi", mutta toisaalta taas Finskikin alkoi lentää ko. alueen yli myöhemmin, vaikka tuota aluettahan ei koskaan "lentokieltoaluetta" ei koskaan poistettu. Myöhemmin itse asiassa samankaltaisia tapauksia kun on tullut ovatkin olleet ihan korvattavia. Todellinen syy myöhästymiselle oli se, että lento lähti myöhässä, koska odotettiin uudelleen reititettäviä.

SASsista valitin Airhelpille, korvaus ja rahat tulivat äkkiä. Jatkossa siis ensin lentoyhtiölle ja jos se ei tuota tulosta, sen jälkeen jollekin näistä palveluista, niin ei mene sitten omaa aikaa hukkaan. Air helppiin ei mennyt varmaan kuin puolisen tuntia kaikkinensa. Tuohon KRLn parin vuoden vääntöön meni aika paljon aikaa hukkaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
293 373
Viestejä
5 017 792
Jäsenet
80 466
Uusin jäsen
yuan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom