Lomamatkalle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Katseletko siis niitä alkaen hintoja joihin pitää vielä ruumalaukku ostaa erikseen? Oletko miettinyt noita peruutus/vaihto-oikeuksia lainkaan, sillä halvimmissa lipuissa ei niitä ole? Vakuutuksesta ei ole apua jos tulee jokin ei terveydellinen este jolloin pitäisi koko matkapäivää siirtää.
Olen katsellut economy standard lippuja, joihin siis paikkavalinta ja matkatavarat sisältyvät. Ymmärsin, että se lippu olisi myös tarvittaessa muutettavissa, maksua vastaan toki.

Edit. Tämä siis icelandairin kanssa. Finnairilla olen katsonut niitä halvimpia ja ostan sitten laukkuja tarvittavan määrän ja toki peruutusturvan.
 
Viimeksi muokattu:
Tosin tämä paikkojen valinta ja siitä maksaminen on itselle uutta ja en osaa sanoa kuinka pakollista se on. Ainakin Finnair antaa sen kohdan skipata ja jostain luin, että finskillä alle 10v. lapset sijoitetaan aina vanhempien viereen ja sehän riittäisi.
Siihen on käsittääkseni ihan EU/kansainväliset määräykset että samalla varauksella pitää sijoittaa vierekkäin.

Ei itsellä ainakaan kaveriporukoiden kanssa reissatessa ole ikinä oltu erillään.

Finskillä sen sijaan kävi että lähtivät reitittään uudestaan alliance partnerin kautta ja kysyttiin alle 6v lapsien kanssa että josko saisi paikat varattua samalla seuraavalle legille (oli joku 7h sen koneen lähtöön), vastaus oli ”hoitakaa itte lontoon transferilla kun sinne pääsette”. Vaikea arvata kun sen koneen lähtöön oli 1,5h että transferilla sanottiin ”checkinit tehty eikä isoja tyhjiä paikkoja ole et tää olis pitänyt hoitaa hesassa, kysykää portilla”… Portilla sanottiin et kone on niin täynnä et no can do, todettiin sitten että eipä mitään mennään sitten näillä ja marssittiin koneeseen viimeisten joukossa.

Vipattiin muksut koneen keskivaiheille vierekkäin 3+3+3 rivityksellä jonkun tyypin viereen ja toivotettiin muksuille & kanssa matkustajalle bon voyage ja lampsittiin eukon kanssa reilu 10 penkkiriviä eteenpäin keskirivin keskipaikoille parin penkkirivien välein toisistamme. En ehtinyt saamaan ihan persettä penkkiin kun alkoi tapahtua ja 15min päästä istuttiin 4 vierekkäin ja about 20-30 tyyppiä vaihtoi paikkaa :).

Briteissä on ainakin yleistä että jokainen varaa oman lentonsa ja sitten ostavat vierekkäiset paikat eli se paikkojen uudelleen järjestelykään ei ole kovin triviaali kun mistään näe ”ketä” on kavereita kenenkin kanssa.
 
Siihen on käsittääkseni ihan EU/kansainväliset määräykset että samalla varauksella pitää sijoittaa vierekkäin.
Miksi sellaista haluttaisiin määrätä? Tuohan ollut jo pitkään varsinkin halpalentoyhtiöiden kikka veloittaa vähän lisää ja nykyään todennäköisyys päätyä samalla varauksella tehdyn vieren lisämaksutta alkaa olemaan enemmän poikkeus kuin sääntö. Samoin taitaa Finskikin nykyään tehdä. Poikkeus ovat tietenkin pienemmät lapset, joita ei ripotella mihin sattuu, mutta aikuisten kohdalla mikään ei ole pyhää.

Osin tässä voi YRITTÄÄ säästää siten, että kun yhden matkustajan paikka on ilmaiseksi valittu, niin valitsee sen toisen maksullisena siihen viereen. Toki riskinähän tässä on se, että jos lentoyhtiö lähtee paikkoja muuttelemaan, niin silloinhan nämä näennäisesti vierekkäiset paikat eivät ole enää vierekkäisiä.
 
Olen kyllä ja tarjoaa ihan hyviä vaihtoehtoja. Etenkin juuri Orlandoon onnistuu kivasti. Pysähdys Reykjavikissa olisi lyhyt ja kokonaismatkaika pysyy maltillisena. Hinta laukkujen ja paikkavalinnan kanssa noin 3500€. Tosin tämä paikkojen valinta ja siitä maksaminen on itselle uutta ja en osaa sanoa kuinka pakollista se on. Ainakin Finnair antaa sen kohdan skipata ja jostain luin, että finskillä alle 10v. lapset sijoitetaan aina vanhempien viereen ja sehän riittäisi.
Lentoyhtiöllä on vastuu matkustajista, eikä alle 12v lasta laiteta yksin istumaan. Yleensä kerralla tehty perheen lippujen osto generoi myös vierekkäiset/peräkkäiset istumapaikat, ja esim. Icelandair ohjeistaa: https://www.icelandair.com/support/special-assistance/children-and-infants/

Itse olen tainnut kerran istua erillään vaimosta ja pojasta, minut oli sijoitettu exit row paikalle ja muut muulle. Jostain syystä en muuttanut :)
Koskaan en ole ostanut istumapaikkaa.

Finnairilla vähän päiviä vaihdellen löysin suorat lennot Helsingistä Miamiin ja takaisin 2800 eurolla ja taidan näihin tarttua. Tähän toki täytyy ostaa ruumaan menevät tavarat päälle, mutta hinta ei karkaa pahasti kun on vain 75e per laukku. Mentäessä yksi laukku ruumaan riittänee ja paluumatkalle täytyy varmasti ostaa toinen lisää.

Meidän perheellä kun ei lentämisestä kokemusta vielä ole, niin jotenkin tuo suora lento tuntuu todella houkuttelevalta. Finnairilla taitaa myös olla suomenkielistä sisältöä viihdekirjastossa, joka sekin iso plussa pitkälle lennolle kun en tiedä kuinka nuo muksut lennolla nukkuu.

Itse taas tekisin tuon reissun Reykjavikin kautta välilaskulla, yli 10h lento on aika puuduttava. Koneen vaihto ja pikku jalottelu/väliplala tekee ihmeitä. Viihdetarjonta lapsille onnistuu tabletilla tai puhelimella, jos perinteinen värityskirja/pelikortit eivät riitä.
 
Itse taas tekisin tuon reissun Reykjavikin kautta välilaskulla, yli 10h lento on aika puuduttava. Koneen vaihto ja pikku jalottelu/väliplala tekee ihmeitä. Viihdetarjonta lapsille onnistuu tabletilla tai puhelimella, jos perinteinen värityskirja/pelikortit eivät riitä.
Tämä on kyllä hyvä pointti ja siksi icelandairin vaihtoehto ei välttämättä huono olisikaan
 
En minäkään pidä tuota välilaskua pahana ja Reykjavik on sopivassa kohdassa. Finnairin vaihtoehdot Orlandoon kulkee Dallasin kautta, mikä taas tuntuu järjettömältä. Icelandairin etuna on siis lento Orlandoon, joka on mieluisampi vaihtoehto. Lisäksi tuntuu, että saa valita melkein mitkä päivät vain ja hinta pysyy samana, eli ei tarvitse tehdä kompromisseja.

Finnairin vaakakupissa taas painaa aikaisemmat kokemukset, mikä nostattaa luottamusta. Tosin ei täällä Icelandairia ole pahemmin haukuttu, joten tämä ero on kaventuntunut.

Oman kokemuksen mukaan tuo suora lento etenkin paluumatkalla on kova. Lapsena muistan kuinka puuduttavaa se oli ensiksi lentää pitkä lento Eurooppaan ja sen jälkeen joutui vielä odottamaan seuraavaa lentoa ennen kuin pääsi kotiin. Mentäessä se ei niin haitannut kun oli into pinkeänä, mutta kotiin mentäessä alkaa jo reissuväsynystä olemaan.

Täytyy antaa vielä tämän muhia. Tavallaan pieniä nyansseja kokonaisuuden kannalta, mutta ei tässä kiire ole. Finnairin tarjous tosin päättyy tänään, mutta eiköhän sieltä vielä uusi tule jälleen kuukauden päästä. Ja jos ei tule, niin sittenhän peli on viimeistään selvä.
 
Miksi sellaista haluttaisiin määrätä? Tuohan ollut jo pitkään varsinkin halpalentoyhtiöiden kikka veloittaa vähän lisää ja nykyään todennäköisyys päätyä samalla varauksella tehdyn vieren lisämaksutta alkaa olemaan enemmän poikkeus kuin sääntö. Samoin taitaa Finskikin nykyään tehdä. Poikkeus ovat tietenkin pienemmät lapset, joita ei ripotella mihin sattuu, mutta aikuisten kohdalla mikään ei ole pyhää.

Osin tässä voi YRITTÄÄ säästää siten, että kun yhden matkustajan paikka on ilmaiseksi valittu, niin valitsee sen toisen maksullisena siihen viereen. Toki riskinähän tässä on se, että jos lentoyhtiö lähtee paikkoja muuttelemaan, niin silloinhan nämä näennäisesti vierekkäiset paikat eivät ole enää vierekkäisiä.
Olet oikeassa että tästä ei ole määräyksiä, mutta chatgpt:tä vähän jututin erityisesti kun tiesin että esim ryanair on muuttanut politiikaansa.

Ilmeisesti tuo on nykyään toimialan best practicea ja isommalla firmoilla se on ollut aina käytössä. Eli vaikka suoraa määräystä ripottelun estämiseksi ei ole niin sitä ei voi tehdä sen takia että sillä saisi ihmiset maksamaan penkeistään. On tietysti luonnollista että jos viime minuutilla varaat 10 hengen matkan niin yksikertaisesti koneessa ei sellaista klusteria ole vapaana varsinkin jos check-in on jo käynnissä ja osalle matkustajista tehtynä.

Itse en ainakaan 4hlö varauksilla ole ikinä tullut splitatuksi oli sitten pelkkiä aikuisia, teinejä tai lapsia ja yhtiötä on finskistä (no tämähän on nykyään todellinen halpis firma) ryanair/pegasus tyyppisiin halpiksiin eli ilmeisesti sitä PNR:ää kunnioitetaan niin pitkälle kuin se vain mitenkään on mahdollista.

⚖️ Regulatory and consumer response​


🇬🇧 UK Civil Aviation Authority (CAA)​


  • In 2018, the CAA investigated the practice.
  • They concluded there was no regulation prohibiting random assignment, but airlines must clearly disclose if the system tends to separate groups.
  • CAA also urged airlines not to separate children and accompanying adults.

🇪🇺 European Commission (EU)​


  • The European Commission and several national aviation regulators (especially Ireland and Spain) pressured Ryanair to modify its behavior.
  • They referenced consumer-protection obligations under EU Regulation 1008/2008 Article 23(1) — which requires transparent pricing and fair commercial practices.
  • While the regulation didn’t force seating together, it gave regulators leverage over misleading “random” systems that implicitly coerced payment.

🧒 Family seating pressure​


  • Child-separation cases triggered stronger reactions.
  • Ryanair was warned that separating minors could violate ICAO/IATA child safety standards and EU consumer fairness rules.



✈️ Ryanair’s policy change (2019–2020)​


By late 2019, Ryanair quietly modified its automatic seat assignment logic:


  • Passengers on the same PNR are now kept together whenever possible, especially families.
  • For paid “random” allocation, adults may still be separated, but deliberate splitting was discontinued.
  • Parents with children under 12 are automatically seated together free of charge (as of 2020+).

Ryanair’s current policy (as of 2024) says:


“We will always seat children under 12 years of age beside an accompanying adult at no extra charge. Other passengers on the same booking will be seated together where possible.”

(source: Ryanair official Family Seating policy, updated post-CAA consultation)
 
Finnairilla ja Norwegianilla ollaan aina saatu vierekkäiset paikat samalla varauksella. Noilla tulee eniten lennettyä. Lufthansalla on myös saanut vierekkäiset paikat silloin harvoin kun sillä on lentänyt.

Wizz airilla olen kerran lentänyt, liput ostettiin hyvinkin ajoissa ja kahden hengen porukka oli jaettu eri puolille konetta sekä meno- että paluumatkalla.
 
Tuon paikkavarauksen piiloetu on se, että overbooking tilanteessa pääset varmemmin koneeseen. Ne joilla ei ole varattua paikkaa voipi jäädä kentälle.
 
Koska korvaus tuosta on niin hyvä niin pidän sitä lähinnä etuna että siirretään seuraavaan koneeseen.
Olen tarttunut näihin aina kun tarjolla jos vaihtoehtoinen kone lähtee saman päivänä. Ilmasta rahaa useita satasia ja tinkaamalla lounge access. Saatiin taannoin rouvan kanssa hki munchen välille tarjous 300€ per naama jos lähdetään tuntia myöhemmin. Käytännössä tuo retki oli lentojen osalta ilmainen.
 
En minäkään pidä tuota välilaskua pahana ja Reykjavik on sopivassa kohdassa. Finnairin vaihtoehdot Orlandoon kulkee Dallasin kautta, mikä taas tuntuu järjettömältä. Icelandairin etuna on siis lento Orlandoon, joka on mieluisampi vaihtoehto. Lisäksi tuntuu, että saa valita melkein mitkä päivät vain ja hinta pysyy samana, eli ei tarvitse tehdä kompromisseja.
Koneenvaihdot tulee tehdä USA:n ulkopuolella. Lennät esim. Dallasiin: Ulos koneesta, odottelet laukut hihnalta, menet 500 muun kanssa jonottamaan maahantulotarkastusta & tullia. Jos pieniä lapsia mukana, saatat päästä sen Aasiasta tulleen koneen porukan edelle... Selviät tarkastuksista ja säntäät toiseen terminaaliin. Jos aikataulu ylioptimistinen, niin et ehdi jatkolennolle ja koska on ilta, seuraavaa ei enää saman vrk puolella tule... Ja jos olet säästänyt ja ostanut erilliset liput niin päädyt ostamaan uudet.

Jos vaihdat konetta Euroopassa, säästyt laukkurumbalta ja vaikka USA:n maahantulotarkastuksissa menisikin odotettua kauemmin, olet kuitenkin jo perillä.

Reykjavikin terminaali on sitten aika surkea ja ahdas.
 
  • Tykkää
Reactions: Vee
Tuo ylläoleva on kyllä totta, nimim. myöhästyny jatkolennolta Dallasissa. Kauheat jonot ensin maahantuloon ja sitten takas turvatarkastuksen läpi portille. vai oliko sieltä päässyt ilman turvatarkastusta? voi olla että tuli mentyä väärin.

Muuten koin kyllä Dallasin kentän ihan toimivaksi monoraileineen.


edit: Tarviiko maahantullotarkastusta jos vaihtaa esim dallasissa vaan koneeseen joka menee toiseem maahan, vaikka esim meksikoon? eli hki-dallas-meksiko
 
edit: Tarviiko maahantullotarkastusta jos vaihtaa esim dallasissa vaan koneeseen joka menee toiseem maahan, vaikka esim meksikoon? eli hki-dallas-meksiko
Ei varmasti tarvita eikä niitä kuulu/voi tehdä eli pysyt koko ajan kv-alueella (olikohan joskus että joku esta piti silti olla täytettynä?), mutta katsos kun dallas-orlando on maan sisäinen lento (vrt bussi) niin kaikki olennaiset tarkastukset tehdään dallasissa ennenkuin pääset sellaiselle alueelle josta voit mennä siihen paikallisbussiin (tai olla menemättä ja jatkaa suoraan cityyn).
 
  • Tykkää
Reactions: Vee
Ja ainahan voi kokeilla Atlantin ylityslomaristeilyä, josta löytyy sektorin edullisimmat tarjoukset. Syksyisin Euroopasta (esimerkiksi Barcelonasta) ja keväisin Eurooppaan. Satamakohteita löytyy hyvin USAn puolelta. Italialaiset taas risteilevät Brasiliaan sankoin joukoin talveksi ja keväällä palaavat takaisin Eurooppaan. ;)
 
Halvimpia Atlantin ylitysristeilyitä tälle syksylle, joita olen nähnyt, lienee 12 pv sisähytissä 448e (ulkohytissä 461e tai parvekehytissä 793e). Tuota vrk-hintaa sisähytissä (37e) harva hotelli maissa pystyy tarjoamaan, kun ottaa huomioon, että hintaan kuuluu majoitus, aluksen palvelut, täysihoito sekä satamaverot.
Kannattaa tutkailla lähemmin nettiä, jos kiinnostaa ajatus.
 
Ei varmasti tarvita eikä niitä kuulu/voi tehdä eli pysyt koko ajan kv-alueella (olikohan joskus että joku esta piti silti olla täytettynä?), mutta katsos kun dallas-orlando on maan sisäinen lento (vrt bussi) niin kaikki olennaiset tarkastukset tehdään dallasissa ennenkuin pääset sellaiselle alueelle josta voit mennä siihen paikallisbussiin (tai olla menemättä ja jatkaa suoraan cityyn).
Olisin taas eri mieltä, siis juurikin tässä Yhdysvaltojen tapauksessa. Kaikki ulkopuolelta tulevat lennot menevät mielestäni tuon maahantulon kautta siellä, olit menossa sitten ihan mihin vain sen jälkeen eli ESTAt jne pitää olla kunnossa läpikulkiessakin. Siellä ei ole samanlaista transit-aluetta, kuten muualla maailmassa. Kaikki on vähän isompaa, jonottaminenkin. ;)

Dallasista en nyt muista, mutta jollain kentillä on erilaisia fast laneja koneen vaihtajille, joista pääsee kyllä huomattavasti nopeammin läpi. Mutta uskaltaisiko sellaista käyttää, jos sitä jatkolentoa ei ole, niin on toinen juttu. Itse en ehkä nykyään yrittäisi herättää huomiota maahantulotarkastuksessa.
 
  • Tykkää
Reactions: Vee
Ryanair on ollut ainoa yhtiö missä kaksin matkustajana on jaettu eripuolille konetta. Finnairilla kerran lentoemo kysyi Onnistuuko vaihto että perhe pääsee samalle riville ja suostuin vaihtoon, kyllä tuota rouvaa ehtii näkemään ihan tarpeeksi :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
289 350
Viestejä
4 956 510
Jäsenet
79 620
Uusin jäsen
teemas

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom