Lomamatkalle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Kuinkahan mahtaa käydä, 13.5-17.5 olisi matka Budapestiin, eskyn kautta ostettu lennot ryanair yhtiönä ja matkat maksettu visalla. Majoitus piti maksaa vasta paikanpäällä. Vielä ei ole tullu mitään tietoa sen paremmin, mutta pienten lasten kanssa tuonne ei nyt oiken houkuta lähtee. Kuinkahan sitä saa rahansa pois lennoista, vai pitääkö odottaa tarkempaa infoa, mitä lentoyhtiöltä tulee?

Vai saako rahat jo jotenkin pois, kun konsultoi pankkia/luottokuntaa?
 
Kuinkahan mahtaa käydä, 13.5-17.5 olisi matka Budapestiin, eskyn kautta ostettu lennot ryanair yhtiönä ja matkat maksettu visalla. Majoitus piti maksaa vasta paikanpäällä. Vielä ei ole tullu mitään tietoa sen paremmin, mutta pienten lasten kanssa tuonne ei nyt oiken houkuta lähtee. Kuinkahan sitä saa rahansa pois lennoista, vai pitääkö odottaa tarkempaa infoa, mitä lentoyhtiöltä tulee?

Vai saako rahat jo jotenkin pois, kun konsultoi pankkia/luottokuntaa?
Hotellit varmaan voi peruuttaa nyt. Lentoja tuskin, ellei lentoyhtiö itse peruuta. Jos lennot alkaa taas pyöriä normaalisti, en usko että saat rahojasi takaisin ainakaan kokonaisuudessaan, ellei jotain kalliimpaa peruuta ilmaiseksi pakettia ole ostettu. Hinnat alkaen lentoja joko ei pysty peruuttamaan ollenkaan tai pystyy maksamalla penalttia. Visalta et saa ellei lentoyhtiö esim. mene konkurssiin. Sama matkavakuutuksen kanssa. Suurin osa ei maksa koronan takia peruutettuja lentoja. IF ja pohjola taisi maksaa ainakin alkuvaiheessa.
 
Hotellit varmaan voi peruuttaa nyt. Lentoja tuskin, ellei lentoyhtiö itse peruuta. Jos lennot alkaa taas pyöriä normaalisti, en usko että saat rahojasi takaisin ainakaan kokonaisuudessaan, ellei jotain kalliimpaa peruuta ilmaiseksi pakettia ole ostettu. Hinnat alkaen lentoja joko ei pysty peruuttamaan ollenkaan tai pystyy maksamalla penalttia. Visalta et saa ellei lentoyhtiö esim. mene konkurssiin. Sama matkavakuutuksen kanssa. Suurin osa ei maksa koronan takia peruutettuja lentoja. IF ja pohjola taisi maksaa ainakin alkuvaiheessa.

Voi perse, no eiköhän tää tilanne jatku vielä toukokuun puolelle ja ryanair peruu lennot, tai tulee matkustuskielto päälle. No jäädään odottaan, että mitä tuleman pitää. Eksyn kautta lennot ostettiin ja jotain luin, että jotain sanktiota maksamalla voisi lennot peruuttaa, pitääkin tuota vielä selvittää.
 
Voi perse, no eiköhän tää tilanne jatku vielä toukokuun puolelle ja ryanair peruu lennot, tai tulee matkustuskielto päälle. No jäädään odottaan, että mitä tuleman pitää. Eksyn kautta lennot ostettiin ja jotain luin, että jotain sanktiota maksamalla voisi lennot peruuttaa, pitääkin tuota vielä selvittää.
Tietysti jos on matkavakuutus niin ei muuta kun hoploppiin muutama päivä ennen matkaa. Kai sieltä jonkun pöpön saa, että pystyy perumaan matkan sairauteen vedoten :smoke:
 
Majoitukset peruttu Skotlantiin 13.-19.4. ja Finnairin tiedotteiden perusteella lennot Edinburghiin myös peruttu. Siitä tosin ei itselleni ole vielä ilmoitusta tullut, mutta tullee piakkoin.

Auton olin vuokrannut Sixtilta ja maksanut ennakkoon (virhe!). Peruutusmaksu n. 150£ eli puolet koko vuokrasta. Onko kokemuksia neuvotteleeko Sixt tästä vai pitääkö hakea matkavakuutuksesta tuo peruutusmaksu takaisin?
 
Majoitukset peruttu Skotlantiin 13.-19.4. ja Finnairin tiedotteiden perusteella lennot Edinburghiin myös peruttu. Siitä tosin ei itselleni ole vielä ilmoitusta tullut, mutta tullee piakkoin.

Auton olin vuokrannut Sixtilta ja maksanut ennakkoon (virhe!). Peruutusmaksu n. 150£ eli puolet koko vuokrasta. Onko kokemuksia neuvotteleeko Sixt tästä vai pitääkö hakea matkavakuutuksesta tuo peruutusmaksu takaisin?

Maksoitko luottokortilla vai miten? Ennen kuin peruutat itse, kannattaa varmistaa, käykö niin, että matkustaminen sinne lopulta kielletään, jolloin saattavat automaattisesti joutua tuon rahan palauttamaan (eivät varmasti palauta, jos itse nyt peruutat). Samoin lentojen kanssa pitänee varmasti vielä odottaa (tuota ilmoitusta, jolloin automaattisesti pitäisi myös maksu palauttaa).

Hyvä ketju tämä joka tapauksessa. Eipä voi oikein lomia suunnitella, eikä oikein ajankohtaakaan. Tavallaanhan se myös helpottaa, kun ei edes voi kesälomareissua perheen kanssa suunnitella. Eniten harmittaa tietenkin jalkapallon EM-kisojen peruuntuminen (toistaiseksi siis siirtyminen).
 
Maksoitko luottokortilla vai miten? Ennen kuin peruutat itse, kannattaa varmistaa, käykö niin, että matkustaminen sinne lopulta kielletään, jolloin saattavat automaattisesti joutua tuon rahan palauttamaan (eivät varmasti palauta, jos itse nyt peruutat). Samoin lentojen kanssa pitänee varmasti vielä odottaa (tuota ilmoitusta, jolloin automaattisesti pitäisi myös maksu palauttaa).

Hyvä ketju tämä joka tapauksessa. Eipä voi oikein lomia suunnitella, eikä oikein ajankohtaakaan. Tavallaanhan se myös helpottaa, kun ei edes voi kesälomareissua perheen kanssa suunnitella. Eniten harmittaa tietenkin jalkapallon EM-kisojen peruuntuminen (toistaiseksi siis siirtyminen).
Luottokortilla maksoin ennakkoon koko vuokran. Juu jätän peruuttamatta jos ei aivan viime tinkaan jää muuta mahdollisuutta. Odottelen myös Finnairilta viestiä peruuttamisesta ja rahojen palautuksesta, ennen kuin alan edes miettimään siirtoa jonnekin syksylle mistä ei kukaan tiedä vielä mitään.
 
Finnairilta ei sitten ihan heti kannata odottaa rahoja takaisin.. pari viikkoa sitten oli Finskin mukaan n. kuukauden jono. Nyt ovat lentoja peruneet niin paljon etten edes uskalla miettiä kauanko palautuksissa kestää. Omat paperit laitoin sisään n. viikko sitten ja aika hiljaista on ollut..
 
Easyjetillä ei mitään mainintaa lippurahojen palautuksesta. Mutta lennot saa siirtää toiseen ajankohtaan ilman lisämaksuja. Siirsin syyskuulle omat lennot kun syykin (festari) siirtyi sinne. Pysyyköhän tuo vaan pystyssä sinne saakka...
 
Easyjetillä ei mitään mainintaa lippurahojen palautuksesta. Mutta lennot saa siirtää toiseen ajankohtaan ilman lisämaksuja. Siirsin syyskuulle omat lennot kun syykin (festari) siirtyi sinne. Pysyyköhän tuo vaan pystyssä sinne saakka...

Festarikin voi mennä nurin. Eikä toisaalta muutenkaan vielä mitään varmuutta, että syyskuussa tapahtuu.
 
Finnairilta ei sitten ihan heti kannata odottaa rahoja takaisin.. pari viikkoa sitten oli Finskin mukaan n. kuukauden jono. Nyt ovat lentoja peruneet niin paljon etten edes uskalla miettiä kauanko palautuksissa kestää. Omat paperit laitoin sisään n. viikko sitten ja aika hiljaista on ollut..
Tämä ei tule yllätyksenä. Kuukauden-parin odotus on vielä ihan ok.
 
Jos oikein tuota esky.fi tulkitsin, niin maksamalla 16e/hlö, niin liput saa palauttaa. Maksan mielelläni 64e ylimäärästä, kun ei mitään tietoa, mitä Unkarissa tapahtuu, kiitos Orbanin ja koronan, käyttää nekin rahat sitten kotimaanmatkailuun, jos tilanne sen sallii. Onneksi majoitus piti vasta paikanpäällä maksaa, niin ne rahat ei jää sisään.
 
Jos oikein tuota esky.fi tulkitsin, niin maksamalla 16e/hlö, niin liput saa palauttaa. Maksan mielelläni 64e ylimäärästä, kun ei mitään tietoa, mitä Unkarissa tapahtuu, kiitos Orbanin ja koronan, käyttää nekin rahat sitten kotimaanmatkailuun, jos tilanne sen sallii. Onneksi majoitus piti vasta paikanpäällä maksaa, niin ne rahat ei jää sisään.

Jos matkalla ei ole lainkaan tarkoitus mennä, niin sinuna nyt peruisin sen majoituksen minkä sai ilmaiseksi peruuttaa. Lentojen kanssa odottaisin siihen asti, että lentoyhtiö peruu lentonsa (eli varmaan 2-3vko ennen lähtöä), jolloin saat ihan kaikki rahat takaisin ilman mitään maksua.

Mikäli matkalle on tarkoitus mennä jos jollain ihmeen kaupalla toukokuun puolessa välissä maailma onkin taas kunnossa niin sama kuin ylempi mutta hotellivaraus jätetään voimaan (ja peruutetaan tarvittaessa cancellation policyn piirissä).
 
Joopa joo melkein samantien kun maksoin kolmen viikon matkan kesäkuulle pohjois italiaan alkoi corona. Tietenkin maksoin matkan debitiltä, joten rahoja ei saa takaisin jos lentoyhtiö (Norvegian Swedish) menee konkkaan. Ei myöskään näytä siltä että Norvegian peruisi yhtään ainutta lentoa tuonne, jottei vain tarvitsisi palauttaa rahoja.
 
Joopa joo melkein samantien kun maksoin kolmen viikon matkan kesäkuulle pohjois italiaan alkoi corona. Tietenkin maksoin matkan debitiltä, joten rahoja ei saa takaisin jos lentoyhtiö (Norvegian Swedish) menee konkkaan. Ei myöskään näytä siltä että Norvegian peruisi yhtään ainutta lentoa tuonne, jottei vain tarvitsisi palauttaa rahoja.
Suurin osa yhtiöistä taitaa perua lentoja sitä mukaa kun tarvis. Ei vielä kannata epätoivoon vaipua.
 
Syyskuun alussa Saksaan. Ei auta kuin katsoa mitä tapahtuu. Suomessahan tilanne syyskuussa varmasti on ihan jeba, mutta tiedä sitten miten rajat avataan. Tämä tilanne kun voi nopeasti muuttua joko hyvään tai huonoon suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Toiseen ketjuun laitoinkin jo kysymyksen, laitan myös tänne. Eli: Norwegian perui lennot keväältä. Onko kukaan tenyt tuota varauksen hyvitys lomaketta? Viimeisenä kohtana siellä on "Vahvistus" ja sen alapuolella "Kommentit"-kenttä mikä on merkattu pakolliseksi. Eli mitä tuohon kommentit kenttään tulee kirjoittaa? Mitään ohjetta ei mistään löydy eikä aspaan juurikaan yhteyttä saa.
 
Finnairilta ei sitten ihan heti kannata odottaa rahoja takaisin.. pari viikkoa sitten oli Finskin mukaan n. kuukauden jono. Nyt ovat lentoja peruneet niin paljon etten edes uskalla miettiä kauanko palautuksissa kestää. Omat paperit laitoin sisään n. viikko sitten ja aika hiljaista on ollut..

Finnair taitaa aika joustavasti peruuttaa nyt lentoja ja palauttaa maksuja. Tyttöystävällä olisi ollut Kittilästä lento Helsinkiin viime maanantaina. Soitti samana aamuna, että voiko peruuttaa. Finnair palautti palkintopisteet, joilla varaus tehty, sekä maksuosuuden. Rahan palautuksessa saattaa tosiaan mennä hetki, mutta plussat finskille joustosta.
 
Syyskuun alussa Saksaan. Ei auta kuin katsoa mitä tapahtuu. Suomessahan tilanne syyskuussa varmasti on ihan jeba, mutta tiedä sitten miten rajat avataan. Tämä tilanne kun voi nopeasti muuttua joko hyvään tai huonoon suuntaan.
Hiukan samaa vikaa; jännittää lennetäänkö noihin "pienempiin" paikkoihin normaalisti jo syksyllä. Edinburghiin on omat liput syyskuulle. Mahtaako Britit pitää rajat kiinni oikeaan brexitiin saakka - Finski tosin antaa maksutta siirtää marraskuuhun asti lentoja tällä hetkellä, mutta ei paljoa lohduta jos joutuu ensi vuodelle siirtämään ja alkaa mahdollinen viisumi, tms. rumba brittien kanssa jos sukset on vielä ristissä EU:n kanssa.
 
Majoitukset peruttu Skotlantiin 13.-19.4. ja Finnairin tiedotteiden perusteella lennot Edinburghiin myös peruttu. Siitä tosin ei itselleni ole vielä ilmoitusta tullut, mutta tullee piakkoin.

Auton olin vuokrannut Sixtilta ja maksanut ennakkoon (virhe!). Peruutusmaksu n. 150£ eli puolet koko vuokrasta. Onko kokemuksia neuvotteleeko Sixt tästä vai pitääkö hakea matkavakuutuksesta tuo peruutusmaksu takaisin?
Äsken tuli viesti lentojen perumisesta. Rahojen palautuslomake oli helppo ja nopea täyttää. Katsotaan kauanko kestää.
 
Mitenköhän ebookersin kautta varatut finskin suorat lennot syyskuulle HEL-BCN. Ebookersin aspaan ole kun puh.nro, ja sinne ei luonnollisesti pääse läpi. Finskillä sama juttu.

Maksettu toki tilisiirtona prkl eikä luottokortilla. Lähinnä jos rahat takaisin haluaa kunhan selviää parin kk:n sisällä lähdetäänkö/päästäänkö edes sinne. Kotivakuutus on, matkavakuutusta ei vielä otettu kun ajateltiin lähempänä lähtöä ottaa.
 
Mitenköhän ebookersin kautta varatut finskin suorat lennot syyskuulle HEL-BCN. Ebookersin aspaan ole kun puh.nro, ja sinne ei luonnollisesti pääse läpi. Finskillä sama juttu.

Maksettu toki tilisiirtona prkl eikä luottokortilla. Lähinnä jos rahat takaisin haluaa kunhan selviää parin kk:n sisällä lähdetäänkö/päästäänkö edes sinne. Kotivakuutus on, matkavakuutusta ei vielä otettu kun ajateltiin lähempänä lähtöä ottaa.

Miksi haluat perua?

Matkavakuutus korvaa vain omat sairastumiset matkalla/ennen matkaa.

Luottpkorttikaan ei tohon auttaisi, se korvaisi vain jos lentoyhtiö tekee konkurssin.

Finski eikä Ebookers maksa rahoja takaisin ellei lentoja peruta. Hyvillä tuurilla voivat tarjota ilmaista siirtoa, välttämättä eivät tarjoa edes sitä.
 
On minullakin jotain heinä/elokuun lentoja, mutta ei kyllä tippaakaan kiinnosta ruveta pohtimaan niiden kohtaloa, nyt on maaliskuu menossa. Korona tarkentuu moneen kertaan alkukesään mennessä, kuten sekin että meinaako lentobisnes olla tauolla puoli vuotta.
 
Miksi haluat perua?

Matkavakuutus korvaa vain omat sairastumiset matkalla/ennen matkaa.

Luottpkorttikaan ei tohon auttaisi, se korvaisi vain jos lentoyhtiö tekee konkurssin.

Finski eikä Ebookers maksa rahoja takaisin ellei lentoja peruta. Hyvillä tuurilla voivat tarjota ilmaista siirtoa, välttämättä eivät tarjoa edes sitä.
Sinne lähdössä isompi porukka joka jörjestää majoitukset yms, joten ei ole perumiset musta kiinni. Ja Espanja on varmaan ainakin kesällä kiinni kokonaan näillä näkymin. Mutta pitää yrittää ottaa ebookersiin yhteyttä. En ainakaan sivuilta löytänyt kun puhnron. Finski varmaan ohjaa ebookersiin bumerangina. Ja luulen ettei se ihan niin yksioikoista ole tässä tilanteessa, mitä vakuutus korvaa. Jos korvaa mitään.
 
Sinne lähdössä isompi porukka joka jörjestää majoitukset yms, joten ei ole perumiset musta kiinni. Ja Espanja on varmaan ainakin kesällä kiinni kokonaan näillä näkymin. Mutta pitää yrittää ottaa ebookersiin yhteyttä. En ainakaan sivuilta löytänyt kun puhnron. Finski varmaan ohjaa ebookersiin bumerangina. Ja luulen ettei se ihan niin yksioikoista ole tässä tilanteessa, mitä vakuutus korvaa. Jos korvaa mitään.

Syyskuuhunhan on niin paljon aikaa, että lentoliikennekin voi palautua jo lähes normaaliksi. Matkanne voi siis hyvinkin olla mahdollinen ja näin ollen kukaan ei ole vastuullinen korvaamaan mitään siinä tilanteessa. Kannattaa nyt vaan odotella rauhassa.
 
Syyskuuhunhan on niin paljon aikaa, että lentoliikennekin voi palautua jo lähes normaaliksi. Matkanne voi siis hyvinkin olla mahdollinen ja näin ollen kukaan ei ole vastuullinen korvaamaan mitään siinä tilanteessa. Kannattaa nyt vaan odotella rauhassa.
Juuh, näinhän se on. Pitää katsella ja odotella.
 
Easyjetiltä yritän löytää yhteystietoa/lomaketta mistä sais vaadittua rahat takas. Perus sähköposti ja yleinen yhteydenotto 28 päivän vastausaika. Kyllä siellä semmonen hieno lomake oli jos haluaa hakea hyvitystä hotelleista, takseista ym. kuluista, mutta entäs itse lennot? No ei oo.


For refunds you will need to contact our Customer Service team. We are currently experiencing extremely high call volumes at the contact centre and we are sorry for any inconvenience this may cause. Please note that refunds may be made to your original payment method(s) via multiple partial refunds (up to the amount of the total refund due).
 
Easyjetiltä yritän löytää yhteystietoa/lomaketta mistä sais vaadittua rahat takas. Perus sähköposti ja yleinen yhteydenotto 28 päivän vastausaika. Kyllä siellä semmonen hieno lomake oli jos haluaa hakea hyvitystä hotelleista, takseista ym. kuluista, mutta entäs itse lennot? No ei oo.


For refunds you will need to contact our Customer Service team. We are currently experiencing extremely high call volumes at the contact centre and we are sorry for any inconvenience this may cause. Please note that refunds may be made to your original payment method(s) via multiple partial refunds (up to the amount of the total refund due).

Finnairilta löytyy lomake mutta siinäkin vastausaika vähintään kuukauden. Pari viikkoa olen odotellut vastausta TAP:ilta, Easyjetiltä ja Finnairilta.. hiljaista on ollut..

Easyjetiltä löytyy sentään valmis lomake millä hakea Ei vakiokorvausta tai kuluja.. Finskillä ei ole edes sitä. Finski ei tunnetusti tota korvausta ees maksa vaikka olisi Kuluttajaviraston suositus maksusta, menee mielummin mustalle listalle.
 
Finnairilta löytyy lomake mutta siinäkin vastausaika vähintään kuukauden. Pari viikkoa olen odotellut vastausta TAP:ilta, Easyjetiltä ja Finnairilta.. hiljaista on ollut..

Easyjetiltä löytyy sentään valmis lomake millä hakea Ei vakiokorvausta tai kuluja.. Finskillä ei ole edes sitä. Finski ei tunnetusti tota korvausta ees maksa vaikka olisi Kuluttajaviraston suositus maksusta, menee mielummin mustalle listalle.

Miltäs TAP:in meininki näyttää? Sinänsä on niiltä Lissabonin lennot heinä/elokuun vaihteeseen, mutta elän siinä toivossa että ne pääsisi normaalisti käyttämään.
 
Miltäs TAP:in meininki näyttää? Sinänsä on niiltä Lissabonin lennot heinä/elokuun vaihteeseen, mutta elän siinä toivossa että ne pääsisi normaalisti käyttämään.

Hiljaista on ollut.. ei saa aspaan yhteyttä ja parikin viestiä laittanut ilman vastausta. Suoraan eivät tarjoa rahanpalautusta (peruivat itse lennon) joten odotan miten vastaavat.
 
Finnairilta tuli tämmöinen sähköposti kun otin matkasta rahat takaisin. Voisiko joku vähän kapulakieltä ymmärtävää selittää että onko tässä vaihtoehtoina se, että saat rahasi normaaliin tapaan takaisin, tai sitten että saat vaihdettua lentoasi myöhempään ja siihen lentoon tulee 10% alennus?

"Hello,

We know that you are waiting for a refund from us for your unused flight ticket. We are very sorry about the prolonged handling time and do our everything to refund your ticket as soon as possible.
Did you know that you can now choose between two refund payment options: a Finnair gift voucher or a money back refund to your bank account or credit card.
With the gift voucher you’ll get additional value – the value of the gift voucher is 10% more than in the money back option.

You can choose the gift voucher as a refund option, when you have paid your ticket fully with money, meaning through online banking or credit card. If you purchased your ticket fully or partly with Finnair Plus points, we refund your unused ticket to your bank account or credit card and return the points to your Finnair Plus account. If you booked your flight through a travel agent, please contact them for a refund.

Do you want to switch to a gift voucher? You can do it here until 5 April.
We’ll send you the gift voucher within 4 weeks. The handling time for refunds to a bank account or credit card is currently approximately 8 weeks due to a high volume of coronavirus related requests.

This is how the gift voucher works

  • When choosing the gift voucher, we give you additional value – the value of the gift voucher is 10% more than in the money back option.
  • With the gift voucher you can book Finnair flights (with an AY code) through our website or our customer service. The voucher can’t be used as a payment for travel extras.
  • We sent you the gift voucher within 4 weeks by email together with instructions for booking a flight with the voucher.
  • The voucher is valid for one year. Please make the reservation during the validity of the voucher, but you can travel also later.
  • The voucher is not personal, so you can give it to someone else or purchase flights for others as well."
 
Finnairilta tuli tämmöinen sähköposti kun otin matkasta rahat takaisin. Voisiko joku vähän kapulakieltä ymmärtävää selittää että onko tässä vaihtoehtoina se, että saat rahasi normaaliin tapaan takaisin, tai sitten että saat vaihdettua lentoasi myöhempään ja siihen lentoon tulee 10% alennus?

Näin minä tulkitsin. Eli jos et ota rahoja takaisin, vaan valitset lahjakortin, niin lahjakortin arvo on 10% suurempi kuin maksamasi matkan hinta. Eli firma yrittää pitää rahat sisällään ja sen päälle maksaa 10% preemion.
 
Finnairilta tuli tämmöinen sähköposti kun otin matkasta rahat takaisin. Voisiko joku vähän kapulakieltä ymmärtävää selittää että onko tässä vaihtoehtoina se, että saat rahasi normaaliin tapaan takaisin, tai sitten että saat vaihdettua lentoasi myöhempään ja siihen lentoon tulee 10% alennus?
Ei tule 10% alennusta vaan saat lahjakortin, jonka arvo on 10% suurempi kuin nyt maksamiesi lentojen arvo.

Aika huono tuo 10%. Meillä tuossa pari vuotta sitten kun Finski joutui perumaan yhden lennon, saimme valita joko 800e vakiohyvityksen tai 1100e lahjakortin väliltä.
 
Näin minä tulkitsin. Eli jos et ota rahoja takaisin, vaan valitset lahjakortin, niin lahjakortin arvo on 10% suurempi kuin maksamasi matkan hinta. Eli firma yrittää pitää rahat sisällään ja sen päälle maksaa 10% preemion.
Vähän vastaava case kuin työkaverilla taannoin. Oli jollain valmispakettimatkalla ja lennot myöhästyi molempiin suuntiin todella reippaasti. Sai valita, ottaako korvauksen rahana 600e/lento vai 750e lahjakorttina.
 
Näin minä tulkitsin. Eli jos et ota rahoja takaisin, vaan valitset lahjakortin, niin lahjakortin arvo on 10% suurempi kuin maksamasi matkan hinta. Eli firma yrittää pitää rahat sisällään ja sen päälle maksaa 10% preemion.
Ja jos Finnair sattuu hinnoittelemaan ne tulevaisuuden lennot 10% korkeammalle kuin nyt, niin ihan samanlaiset lennot niillä saa...
 
Kiitoksia vastauksista @Javaq @Zigh ja @zepi Taidan kuitenkin itse tyytyä ottamaan takaisin ne jo maksetut rahat ja jättämään nuo hommat niinkseen.
Järkevä valinta, cash on king ellei ole 100% varma että meinaa finskin palveluita (käytännössä reitti sellainen että finski on hinta/matka-aika suhteeltaan paras) koko rahalla lähitulevaisuudessa käyttää (noi lahjakortithan on vain 2v voimassa).
 
Sama Finskin viesti tuli minullekin.. nyt palautusaika on n. 8vkoa..

Vakiokorvausta eivät tietenkään suostu maksamaan koska korona. Yhtiön mukaan ei tarvitse vaikka itse peruivat lennot, mitään viranomaispääätöstä ei ollut asiassa pelkkä UM:n matkustussuositus. Tuo suositus ei vaikuttanut menomatkalla finskiin mitenkään. Peruivat siis pelkän paluulennon.
 
Järkevä valinta, cash on king ellei ole 100% varma että meinaa finskin palveluita (käytännössä reitti sellainen että finski on hinta/matka-aika suhteeltaan paras) koko rahalla lähitulevaisuudessa käyttää (noi lahjakortithan on vain 2v voimassa).
Ei ole kuin vuoden voimassa tuo Finnairin lahjakortti. Sen takia otin rahana vaikka todennäköisesti vielä lennän Finnairilla.
 
Totta. Laitoin kyselyn Airhelpille mutta eivät ota tapausta käsittelyyn koronan takia. Ilmeisesti Airhelp etsii vain näitä varmoja tapauksia ?
Miksi sä jotain maksullista air-helppiä haluat sotkea tilanteeseen... KRILlin kautta (Etusivu - Kuluttajariitalautakunta), ensin toki otat yhteyttä kuluttajaneuvontaan (Kuluttajaneuvonta) jotta saa asia vireille KRILliin.

EU261 asetuksen ja oman maallikkojärjen mukaan Finnair on korvausvelvollinen perumisista ainakin siihen asti kunnes UM:ltä tuli (vahva) kehoitus olla matkustamatta ko. maahan. Toisin sanoen ensimmäiset perumiset tehtiin puhtaasti "business"-pohjalta ja näitä voi toki tehdä, mutta jos niitä haluaa ilmaiseksi tehdä niin perua pitää 2 viikkoa ennen lähtöä, nyt lentoja peruttiin (myöhässä) koska ne olivat suht tyhjiä, ts. perumalla finski koitti säästää rahaa jolla ei suoraan ole mitään tekemistä koronan kanssa vaan kyseessä on/oli puhdas "business" päätös - lentämistä ei kukaan estänyt eikä kehoittanut välttämättämään.

Ihmettelen jos KRIL ei ota juttuasi, EU alueelta caseja nostettaneen aivan helvetisti jolloin KRIL olettavasti ratkaisee asian samoin kuin koko unionissa, koska oikeuskäytäntö lienee tällä hetkellä epäselvä -> arvaan 2-3 vuoden kestoa päätöksessä, mutta hei, viivästyskorko juoksee koko ajalta kunhan vain sitä hakemuksessa vaadit ("lailliset viivästyskorot" termi riittää).
 
Airhelppiin otin yhteyttä koska Finnair ei ole ennenkään noudattanut (ainakaan kaikkia) Kuluttajariitalautakunnan suosituksia. Mutta sinne se lähtee seuraavaksi.
 
TAP Portugal on todella paska yhtiö. Pari vuotta sitten jouduin vääntämään korvaukset European Consumer Centren kautta valittamalla, koska eivät aluksi suosuneet millään maksamaan hyvitystä peruuntuneesta lennosta.
 
Airhelppiin otin yhteyttä koska Finnair ei ole ennenkään noudattanut (ainakaan kaikkia) Kuluttajariitalautakunnan suosituksia. Mutta sinne se lähtee seuraavaksi.
EU julkaisi oman corona tietopakettinsa.


Tuossa vakiokorvauksesta, en jaksa pasteta koko rimpsua kun tulee jostain syystä yhtenä pötkönä ilman välilyöntejä :smoke::

.4.Oikeus korvaukseen

Asetuksessa(EY)N:o261/2004 säädetään myös kiinteä määräisistä korvauksista joissakin olosuhteissa.Tämä ei kuitenkaan koske peruutuksia, jotka on tehty yli 14 päivää etukäteen tai jotka johtuvat”poikkeuksellisista olosuhteista”,joita ei olisi voitu välttää,vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi toteutettu.Tarkempia tietoja annetaan asetuksen 5 artiklan 1 kohdassa ja 7artiklassa. Komissio katsoo,että kun viranomaiset toteuttavat toimenpiteitä covid-19-pandemian hillitsemiseksi,niitä ei niiden luonteen ja alkuperän perusteella voi pitää liikenteen harjoittajan tavanomaiseen toiminnan harjoittamiseen liittyvinä eikä niiden hallittavissa olevina.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 418
Viestejä
4 507 132
Jäsenet
74 396
Uusin jäsen
A77A

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom