Lisävalot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Noz
  • Aloitettu Aloitettu
Hyvä kysymys. Mistähän tonkin saa helpoiten selville? Sinänsä "ihan sama", kun eka katsastus on vielä parin vuoden päässä.

Tälläinen merkintä pitäisi olla jossain päin valoa, ei välttämättä lasissa kuten tässä.

Kuvan tapauksessa 12,5 on valon referenssi.
IMG_20170901_193444.png
 
Sinänsä tuo referenssin ylittyminen ei ole ongelma, kun trafin tekstissä sanotaan näin:
Yhtä aikaa kytkettävissä olevien kaukovalaisimien referenssiluku saa olla enintään 100.
Mikäli autoon asennettujen kaukovalaisimien yhteenlaskettu referenssiluku on suurempi kuin 100, on
valojärjestelmään asennettava erillinen kytkin, jolla estetään yhtä aikaa kytkettävissä olevien
valaisimien referenssiluvun ylittyminen.

Käytännössä referenssin ylittävän asennuksen saa siis lailliseksi esimerkiksi siten, että releyttää myös auton omat kaukovalot ja tuo kummankin releen käämin maadoituksen ohjaamoon. Ohjaamossa sitten vipukytkimellä valitaan kummat palavat (kumpi rele saa maadoituksen). Releiden käämien veto normaalisti omien pitkien alkuperäisestä syötöstä, eli saavat virtaa kun pitkät ovat päällä.

Etevä kaveri voisi myös piilottaa ylimääräisen kytkimen, jolla saa esimerkiksi auton omat pitkät pysyvästi maihin, jolloin alkup. vipukytkin kytkee lisärit päälle ja pois. Tällöin toki referenssi ylittyy ja autoa ei julkisella tiellä saa ajella.

Virallisesti toinen vaihtoehto referenssin ylittyessä on poistaa alkuperäiset kaukovalot käytöstä, joka on "hieman" hankalaa :bored::
Pelkän valonlähteen ja/tai varokkeen poistaminen ei ole valaisimen käytöstä poistamista.Valaisin katsotaan poistetuksi, kun koko valaisin on poistettu ajoneuvosta. Tästä poiketen

valaisimen ollessa rakenteellisesti yhdistetty toiseen valaisimeen siten, että valaisimen poistamiseksi myös toinen valaisin pitäisi poistaa näiden yhtenäisen rakenteen takia eikä yksittäistä valaisinta pysty poistamaan tavanomaisin työkaluin (esim. auton ajovalaisin, jossa on sekä lähi- ett äkaukovalaisin), voidaan toinen näistä valaisimista katsoa poistetuksi, kun valaisimen valonlähde, varoke ja johdotus on kokonaan poistettu,

tai

ajoneuvon alkuperäinen ja siihen uutena asennettu valaisin, jonka rakenne noudattelee ajoneuvon korin muotoja, voidaan katsoa poistetuksi, kun valonlähteen, varokkeen ja johdotuksen poistamisen lisäksi valaisimen valoa näyttävä pinta on kokonaan peitetty valoa läpäisemättömällä kiinteällä rakenteella tai esimerkiksi maalaamalla, jota ei voi helposti poistaa tavanomaisin työkaluin. Valaisinta ei katsota poistetuksi, jos se on peitetty tarrakalvolla tai teippaamalla.
 
Sinänsä tuo referenssin ylittyminen ei ole ongelma, kun trafin tekstissä sanotaan näin:


Käytännössä referenssin ylittävän asennuksen saa siis lailliseksi esimerkiksi siten, että releyttää myös auton omat kaukovalot ja tuo kummankin releen käämin maadoituksen ohjaamoon. Ohjaamossa sitten vipukytkimellä valitaan kummat palavat (kumpi rele saa maadoituksen). Releiden käämien veto normaalisti omien pitkien alkuperäisestä syötöstä, eli saavat virtaa kun pitkät ovat päällä.

Etevä kaveri voisi myös piilottaa ylimääräisen kytkimen, jolla saa esimerkiksi auton omat pitkät pysyvästi maihin, jolloin alkup. vipukytkin kytkee lisärit päälle ja pois. Tällöin toki referenssi ylittyy ja autoa ei julkisella tiellä saa ajella.

Virallisesti toinen vaihtoehto referenssin ylittyessä on poistaa alkuperäiset kaukovalot käytöstä, joka on "hieman" hankalaa :bored::

Tätä olen ihmetellyt, miksi ihmiset jaksavat laskeskella tuota refua kun laittaisivat vain jokaisen valoparin eri kytkimen taakse hyttiin.
Tai vaikka toinen pari ottaa herätteen omilta pitkiltä, ja toiselle parille kytkin joka kytkee ne samaan herätteeseen tai kokonaan pois päältä.
 

Tätä olen ihmetellyt, miksi ihmiset jaksavat laskeskella tuota refua kun laittaisivat vain jokaisen valoparin eri kytkimen taakse hyttiin.
Tai vaikka toinen pari ottaa herätteen omilta pitkiltä, ja toiselle parille kytkin joka kytkee ne samaan herätteeseen tai kokonaan pois päältä.

Tuota pohdiskelin itsekin valoja laittaessa, mutta tulin siihen tulokseen, että pelkästään kytkin lisävaloille ei riitä, sillä "yhtä aikaa kytkettävissä olevien kaukovalaisimien referenssiluku saa olla enintään 100." Millään kytkimien asennolla keulalla ei saa palaa yli 100 ref. Käytännössä lain mukaan lisäpitkien ja omien välillä vaihtava kytkin on siis pakollinen, mikäli satku ylittyy ja et halua ruveta repimään omien pitkien johtoja irti ja maalailemaan umpioita? :bored:
 
Edit: eipä löytynyt ref-lukuja umpioista... joutuukohan purkamaan että näkee jostain. Ei ollut missään mitään tarraa eikä stanssattunakaan mitään.
Mulla se taitaa lukea umpion yläpinnassa, kun nostaa konepellin ylös. Jostain sellaisesta paikasta sen pitäis löytyä, että katsastusmies sen näkee.

TM:n talvitestistä katsoin, että S90:n referenssit on 17,5 vakioledeillä ja 20 mukautuvilla ledeillä. Luulis että samaa luokkaa ne on myös sun autossa.
 
Jos referenssiä ei ole merkitty, sen oletetaan olevan 25. Muistaakseni.

muoks: tjaa, Persojet taitaa kyllä osua lähemmäksi 20 lukemalla.
 
Joo en rupea kyllä uuteen autoon laittamaan mitään kytkimiä hyttiin. :D

Helpompi pitää vaan vaikka ne hieman laittomat (ei nyt mitään törkeää ylitystä kumminkaan) nokalla ja repiä sitten ekassa katsastuksessa irti. Seuraavaa leimaa auto tuskin mulla enää näkeekään.

Ja kesällä revin varmaan myös pois nokalta.

Edit: eipä löytynyt ref-lukuja umpioista... joutuukohan purkamaan että näkee jostain. Ei ollut missään mitään tarraa eikä stanssattunakaan mitään.
Joku parempi tietoinen voi tarkentaa mutta olikohan niin, että tämän merkinnän puuttuessa arvoksi lasketaan 20.
 
Kyllä se referenssi lukema löytyy kaikista viimeisen 50 vuoden aikana euroopassa myydyistä autoista. No ehkä vähän kärjistettynä, mutta nuo "oletusreferenssit" koskevat jotain ihan helvetin vanhoja autoja, tai jotain muuttoautoja tms joiden alkuperäisissä valoissa ei ole niitä referenssiarvoja. Volvon umpiosta se löytyy 100% varmuudella, mutta kieltämättä niiden etsiminen on aika hankalaa, kun eivät enää ole selkeästi lasissa.

Saakeli kun mullakin on autossa kojelaudassa pari sokeaa peitelevyä, johon periaatteessa voisi kaukovalokytkimen laittaa, jos vaan jostain löytyisi noita kytkimiä. Tietysti jostain romikselta voisi jokin lasinlämmittimen kytkimen hommata ja mustata logon jne..

Yksi vaihtoehtohan olisi tietysti laittaa se kytkin johonkin lokeroon tms piiloon, jolloin sitä "vääränlaista" kytkintä ei näkisi, mutta olisi silti käytettävissä.
 
Itsellä oli noi minispiderit. Helppo asennus ja kiitettävä valoteho. Tosin antavat aika paljon hajavaloa.

Jos ei niin sentin päälle niin tämmöinen setti varmaan pelaisi: Lisävalopaketti LuminaLights Power X80, Premium X3 Premium X3 - Lumise.fi / Erikoistekniikka verkkokauppa

Tosin led valoilla ei normi relesarja varmastkaan toimi niin tarvitsee tämän:
LuminaLights Lightswitch Pro (XBB) v4, kytkentärele lisävaloille - Lumise.fi / Erikoistekniikka verkkokauppa


E: löysin vielä viime talvelta kuvan läpimärällä kevät kelillä noista spidereista. Kuvassa mäen päälle on n. 200 metriä ja valoa on oikeasti paljon enemmän kuin kameraan tarttuu.
IMG_20170128_181634.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä oli noi minispiderit. Helppo asennus ja kiitettävä valoteho. Tosin antavat aika paljon hajavaloa.

Jos ei niin sentin päälle niin tämmöinen setti varmaan pelaisi: Lisävalopaketti LuminaLights Power X80, Premium X3 Premium X3 - Lumise.fi / Erikoistekniikka verkkokauppa

Tosin led valoilla ei normi relesarja varmastkaan toimi niin tarvitsee tämän:
LuminaLights Lightswitch Pro (XBB) v4, kytkentärele lisävaloille - Lumise.fi / Erikoistekniikka verkkokauppa
Miten noiden Power X80:en ref. voi olla noin matala (10). Toikin setti menisi oman auton keulalle siten, että kokonaisreferenssiksi tulisi 105. Periaatteessa kaksi noita tuikkuja voisi olla ihan hyvä ja laillinen sijoitus.

Volvon insinöörihän oli varmistanut, että Volvolta löytyy joku keino lisävalojen kytkemiseen. Liekö sitten merkin oma johtosarja vai mikä
 
Juu, ilmeisesti oma johtosarja olis saatavilla. Pitää tiedustella mikä sen hintaluokka on, että tuleeko oma räpellys halvemmaksi.



Tuosta kuvasta sen verran, että en oikeen hahmota miten valo sijoittuu penkoille. Eli onko käytöstä kokemusta sen verran että leviääkö kuvio nätisti myös penkoille tuolla parinsadan metrin päässä? Melko edullinen ratkaisu kyllä, jos pari noita 80 euron minispideria laittais.
Kyllä se melko nätisti leviää penkoille koko matkalta. Hieman ehkä jopa häiritsevän paljon tulee valoa lähelle eteen sen leviämisen takia.
 
Onko se lähelle hajoava valo aiheuttanut mitään ongelmia kauempaa havaitsemisen suhteen? Jos on ihan liikaa niin häiriintyy se kauemmas tarkkailu, mutta silloin saa olla kyllä tosi paljon siitä valosta etualalla.
Eipä se itseä häirinnyt mitenkään mutta varmasti jotain herkempi silmäistä voisikin. Kyllä se spotti sinne kauas on kuitenkin niin vahva että sielläkin valoa piisaa.
 
Ok, voisi sitten vaikka aloittaa noilla. Voihan ne pistää myyntiin tai yrittää palauttaa jos ei miellytä ollenkaan, ja kokeilee sitten jotain muuta.
Tämän hetken 150 € täydestä sarjasta ei ole kyllä ollenkaan paha hinta.
 
Mulla se taitaa lukea umpion yläpinnassa, kun nostaa konepellin ylös. Jostain sellaisesta paikasta sen pitäis löytyä, että katsastusmies sen näkee.

TM:n talvitestistä katsoin, että S90:n referenssit on 17,5 vakioledeillä ja 20 mukautuvilla ledeillä. Luulis että samaa luokkaa ne on myös sun autossa.

Onko tämä nyt esimerkki uusien autojen kehnommista valoista, mistä TM:ssäkin oli puhetta? Vai onko mittaustavassa jotain eroa? Parikymmenvuotiaan 406-pösön H7-pitkissä referenssi on kuitenkin 25 ja voisi kuvitella, ettei Volvokin ole lähtenyt mukaan siihen, että valon ulkonäkö on tärkeämpi kuin valaisukyky :confused2:.
 
Astra h:n vakioreferenssit on 37,5/umpio :btooth: On siinä insinöörillä välähtänyt
 
Onko tämä nyt esimerkki uusien autojen kehnommista valoista, mistä TM:ssäkin oli puhetta? Vai onko mittaustavassa jotain eroa? Parikymmenvuotiaan 406-pösön H7-pitkissä referenssi on kuitenkin 25 ja voisi kuvitella, ettei Volvokin ole lähtenyt mukaan siihen, että valon ulkonäkö on tärkeämpi kuin valaisukyky :confused2:.

Valoteho on rajattu nykyään 2000 lumenniin, jotta ei tarvitse asentaa kalliita ajovalopesureita. Vanhemmissa D1S yms. Xenoneissa valoa tulee 3000-3500 lumenia, joten kyllä sitä aiemmin oli paljon enemmän.

Ledien kylmempi sävy saa monesti aikaan blasebon, että valoa olisi enemmän vaikka näin ei todellisuudessa ole.
 
Valoteho on rajattu nykyään 2000 lumenniin, jotta ei tarvitse asentaa kalliita ajovalopesureita. Vanhemmissa D1S yms. Xenoneissa valoa tulee 3000-3500 lumenia, joten kyllä sitä aiemmin oli paljon enemmän.

Ledien kylmempi sävy saa monesti aikaan blasebon, että valoa olisi enemmän vaikka näin ei todellisuudessa ole.
Vaikuttaisi noissa uusissa Volvoissa ainakin olevan pesimet? Missä on rajattu valotehoja? Tiedän markkinoille tulleen 25w xenon polttimon mutta onkohan sekään vielä missään käytössä, Suomessa tuskin koskaan.

E: referenssihän kertoo tosiaan valon intensiteettiä eli suuri valoteho voidaan hajauttaa isommalle alueelle sen laskemiseksi.
 
Vaikuttaisi noissa uusissa Volvoissa ainakin olevan pesimet? Missä on rajattu valotehoja? Tiedän markkinoille tulleen 25w xenon polttimon mutta onkohan sekään vielä missään käytössä, Suomessa tuskin koskaan.

E: referenssihän kertoo tosiaan valon intensiteettiä eli suuri valoteho voidaan hajauttaa isommalle alueelle sen laskemiseksi.

Xenon polttimon tehoon vaikuttaa myös käytetty ballasti, joka on uudemmissa polttimoissa yleensä erillinen. Polttimon saa siis palamaan kirkkaammin jos ballastin vaihtaa tehokkaampaan. Toki tuo vaikuttaa polttimon kestoikään negatiivisesti.

Teholla ei ole suoranaista tekemistä referenssin kanssa, vaikka toki enemmän valoa luo todennäköisesti suuremman intensiteetin, jos sitä valovirtaa ei ole hajautettu enemmän.

Jos autossa on pesimet, niin saa olla isompi valovirta kuin 2000 lumenia.
 
Xenon polttimon tehoon vaikuttaa myös käytetty ballasti, joka on uudemmissa polttimoissa yleensä erillinen. Polttimon saa siis palamaan kirkkaammin jos ballastin vaihtaa tehokkaampaan. Toki tuo vaikuttaa polttimon kestoikään negatiivisesti.

Teholla ei ole suoranaista tekemistä referenssin kanssa, vaikka toki enemmän valoa luo todennäköisesti suuremman intensiteetin, jos sitä valovirtaa ei ole hajautettu enemmän.

Jos autossa on pesimet, niin saa olla isompi valovirta kuin 2000 lumenia.
Tuo ei nyt oikeastaan vastannut kysymykseen, missä on rajattu tehoa?

Xenoneilla on myös standardit joita myös ballistien tulee noudattaa. Esim D1S Ballastin tulee tuottaa 85V ja 35W, mikäli näin ei ole, se ei saa E-hyväksyntää. Ikä tietenkin vaikuttaa miten se hoidetaan mutta lopputuloksen tulee olla sama. Ei valmistajat näiden kanssa voi lähteä sooloilemaan.
 
No ledit on ledit. Ihan erilainen valonlähde.

Mielestäni nämä nykyiset ledit on aika tasoissa edellisen V50:n xenon+halogeeni yhdistelmän kanssa.

Eipä sillä ole kantamaan tai mittaustapaan merkitystä, syntyvätkö ne fotonit kuumasta metallista, plasmasta vai puolijohteen pinnasta. Ledien haasteena taitaa olla pieni intensiteetti, eli se kuinka saada valo järkevästi tiehen kun se ei synnykään pienessä pisteessä vaan suuremmalla pinta-alalla.

Olisi mielenkiintoista nähdä tuon volvon valojen labramittaus, sillä referenssin "valossa" pitkien ei pitäisi olla mitkään tykit?

Vaikuttaisi noissa uusissa Volvoissa ainakin olevan pesimet? Missä on rajattu valotehoja? Tiedän markkinoille tulleen 25w xenon polttimon mutta onkohan sekään vielä missään käytössä, Suomessa tuskin koskaan.

E: referenssihän kertoo tosiaan valon intensiteettiä eli suuri valoteho voidaan hajauttaa isommalle alueelle sen laskemiseksi.

Eikös tuo referenssi ole käytännössä valon intensiteetti tietyssä paikassa auton edessä, eli kapeakeilaisella valolla on korkempi referenssi samalla valoteholla?

Yleiskuvaksi tuosta teeämmän valoartikkelista jäi se, että lähes kaikkien uusien autojen ledipitkät ovat enemmän tai vähemmän kehnommat kuin edellisen mallin ksenonit/halogeenit lukuunottamatta muutamaa poikkeusta. Esimerkiksi mondeon pitkien kehitys on huolestuttavaa:
a5rj9h4.jpg
 
Tuo ei nyt oikeastaan vastannut kysymykseen, missä on rajattu tehoa?

Xenoneilla on myös standardit joita myös ballistien tulee noudattaa. Esim D1S Ballastin tulee tuottaa 85V ja 35W, mikäli näin ei ole, se ei saa E-hyväksyntää. Ikä tietenkin vaikuttaa miten se hoidetaan mutta lopputuloksen tulee olla sama. Ei valmistajat näiden kanssa voi lähteä sooloilemaan.

En tiedä yritätkö tarttua nyt termistöön... valovirrasta kai pitäisi puhua. Hohhoijaa.

D1S on tietääkseni integroitu ballasti, joten sitä ei voi vaihtaa. Ja eikös se ole virta, eikä jännite joka muuttuu. Jos sulla on parempaa tietoa, niin anna palaa frank... mä en tiedä enkä jaksa tutkia minkä tehoisia xenoneita on tarjolla tai miten autovalmistaja on sen volvirran rajannut. Pers tuntuma on, että sen tulee toimia alemmalla teholla alittaakseen määräyksen.

Edit: no vaivauduin nyt googlettaan ja d8s on siis 25w ja 2000lumen.

Tehokkaimpien yhteydessä siis tulisi olla pesurit.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä yritätkö tarttua nyt termistöön... valovirrasta kai pitäisi puhua. Hohhoijaa.

D1S on tietääkseni integroitu ballasti, joten sitä ei voi vaihtaa. Ja eikös se ole virta, eikä jännite joka muuttuu. Jos sulla on parempaa tietoa, niin anna palaa frank... mä en tiedä enkä jaksa tutkia minkä tehoisia xenoneita on tarjolla tai miten autovalmistaja on sen volvirran rajannut. Pers tuntuma on, että sen tulee toimia alemmalla teholla alittaakseen määräyksen.

@Persojet in pointtina oli varmaan se, että jokaiselle xenonpolttimolle, oli sitten integroitu ballasti tai ei, on määritetty joku nimellisteho, jolla sitä ajetaan. Ballasti, joka poikkeaa tästä tehosta ei täytä standardeja ja ei täten kelpaa tieliikenteeseen. (Ja polttimoita ei ole suunniteltu kestämään väärällä teholla ajamista). Ballastihan määrittelee polttimoon menevän tehon ajamalla sitä sellaisella jännitteellä, jolla plasman läpi saadaan kulkemaan haluttu virta. Eli jännitettä hienosäätämällä ballasti pitää polttimon tehon vakiona.

Tl;dr jos autossa on 35 W D2S-polttimot, niin siinä on 35 W teholla niitä ajavat ballastit.
 
@Persojet in pointtina oli varmaan se, että jokaiselle xenonpolttimolle, oli sitten integroitu ballasti tai ei, on määritetty joku nimellisteho, jolla sitä ajetaan. Ballasti, joka poikkeaa tästä tehosta ei täytä standardeja ja ei täten kelpaa tieliikenteeseen. (Ja polttimoita ei ole suunniteltu kestämään väärällä teholla ajamista). Ballastihan määrittelee polttimoon menevän tehon ajamalla sitä sellaisella jännitteellä, jolla plasman läpi saadaan kulkemaan haluttu virta. Eli jännitettä hienosäätämällä ballasti pitää polttimon tehon vakiona.

Tl;dr jos autossa on 35 W D2S-polttimot, niin siinä on 35 W teholla niitä ajavat ballastit.

Asia on varmasti näin ja hyvä että oikaisit. Pointtina oli kuitenkin vastata Persojetin kysymykseen, miten tehoa on rajattu. Tarttumatta Googleen vastaukseni oli, että tehoa rajaamalla. Persojet itse esitti, että 25w polttimot ovat tulleet vasta hiljattain ja jälleen googlettamatta asiaa on mielestäni ainoa keino laskea valovirtaa laskea myös tehoa. Tästä syystä esitin että se tehdään ballastilla, joka määrää polttimolle tulevan tehon. Nyt kun asiaa vaivauduin googlettamaan, niin 25w xenoneita on ollut jo jonkin aikaa tarjolla (d5s ja d8s).

Edit: typot korjattu
 
Viimeksi muokattu:
Jossain lexuksessa on mielestäni ledit, joiden kaukovalojen kantama kolkutteli TM:n mittaamien valojen pisimmän kantaman titteliä.

Referenssiä ei tosiaan kannata sokeasti tuijottaa. Esimerkki: molemmissa 200 metrin kohta punaisella viivalla

Luminalight Power X 80 (ref 10)
upload_2017-9-3_10-18-58.png


Volvo S90 (ref 17,5 / 20)
upload_2017-9-3_10-21-17.png
 
Viimeksi muokattu:
Jossain lexuksessa on mielestäni ledit, joiden kaukovalojen kantama kolkutteli TM:n mittaamien valojen pisimmän kantaman titteliä.

Referenssiä ei tosiaan kannata sokeasti tuijottaa. Esimerkki: molemmissa 200 metrin kohta punaisella viivalla

Luminalight Power X 80 (ref 10)
upload_2017-9-3_10-18-58.png


Volvo S90 (ref 17,5 / 20)
upload_2017-9-3_10-21-17.png

Tekniikka kehittyy mutta ei näköjään aina suorityskyky. Äkkiä kun googlasi niin 90-luvun Saab 9-5 H7 halogeenit näytti TM:n testissä tuonne 250 m asti. En kyllä tiedä onko mittaustekniikka ja 5 luxin raja samat molemmissa.

valovertailu.jpg
 
Tekniikka kehittyy mutta ei näköjään aina suorityskyky. Äkkiä kun googlasi niin 90-luvun Saab 9-5 H7 halogeenit näytti TM:n testissä tuonne 250 m asti. En kyllä tiedä onko mittaustekniikka ja 5 luxin raja samat molemmissa.
Ei tm noita valokuvioita rinnakkain laittaisi, jos siellä eri luksirajojen valokuviot olisi. Eli ihan vertailukelpoiset pitäisi olla.

Sehän se on kun valmistajia ei kiinnosta panostaa kaukovaloihin. Lisäksi ulkonäkövaatimukset puristaa valojen kokoa pienemmäksi, eikä tuollainen Saabin teollisuusvalonheittimen kokoinen kaukovaloheijastin nykyauton keulaan enää mahdu. Tai mahtuuhan se, jos muotoilija ja insinööri sen sinne sovittaa, mutta kun useimmissa tapauksissa näin ei haluta.
 
Äkkiä kun googlasi niin 90-luvun Saab 9-5 H7 halogeenit näytti TM:n testissä tuonne 250 m asti. En kyllä tiedä onko mittaustekniikka ja 5 luxin raja samat molemmissa.
Lähempänä 235 m kuin 250 m. Joo ja ovat käyttäneet tuota 5 luxin rajaa ainakin 80-luvulta lähtien.
 
Jos auton umpiosta ei löydy referenssi niin se on 20.
Myös kannattaa ottaa selvä miten kytkentä hoidetaan kun nykyautoissa se ei ole yhtä helppoa can väylä kun hoitaa valojen ohjauksen eli voi tulla ongelmia.
Löytyy nykyään relesarjoja mitä tunnistaa virran ilman että tarvitsee katkaista mitään johtoja.
 
Jos auton umpiosta ei löydy referenssi niin se on 20.
Myös kannattaa ottaa selvä miten kytkentä hoidetaan kun nykyautoissa se ei ole yhtä helppoa can väylä kun hoitaa valojen ohjauksen eli voi tulla ongelmia.
Löytyy nykyään relesarjoja mitä tunnistaa virran ilman että tarvitsee katkaista mitään johtoja.
Olenkohan väärässä, jos puuttuvan numeron tilanteessa referenssi riippuu myös valon tyypistä (hehku/halogeeni/...). Halogeenin tapauksessa taitaa olla juuri tuo 20.

Virtaa sinne polttimon kannalle tulee myös can-väyläisissä, joten sieltä saa herätteen otettua jos pitkille on oma polttimo. Eri asia sitten, jos pitkissä on pwm-ohjaus jonka vuoksi rele saattaa alkaa pärrätä. Silloin tarvitaan konkka suodattamaan tulevaa kanttiaaltoa releelle sopivammaksi. Led-valot on sitten erikseen.

Mikäs tässä nyt on referenssinumero? 20?
D1s + H7 lisäpitkät.
Pahan pistit. Sanoisin, että tuossa on neljä eri referenssiä, joista pitää valita kyseessä olevalle valolle oikea. Veikkaisin, että todellinen on 30 koska tuskin tuon lasin alle saa tehokkaampia pitkiä kuin xenon+apuhalogeeni. Onkohan tuossa lasissa xenon-hyväksyntää ilmoitettu jotenkin vastaavalla tavalla päällekäin olevilla merkinnöillä?
 
Kelle puhut?

Vähän kun tutki lisää päivänvalosta niin umpion takanurkasta löytyi ref 20. Ihan hyvin varaa siis pistää kunnon tuikut kaveriksi. :)
Ei nyt suoraan lisävaloihin liity, mutta tuon pre-facelift V40:n vakioxenonit riittävät jo aika hyvin. Lähelle kuvio ei ole kovin leveä, mutta muuten. :)

 
Miettinyt tässä jotta heittäiskö vaan H7 ledit noiden Bilteman 7" lisävalojen sisään ja ajelisi tyytyväisenä auringonlaskuun.
 

Liitteet

  • IMG_20170912_214818.jpg
    IMG_20170912_214818.jpg
    3,7 MB · Luettu: 649
  • IMG_20170906_210803.jpg
    IMG_20170906_210803.jpg
    4,6 MB · Luettu: 655
Mitäs mieltä täällä ollaa, laittaako yksi W-Light Typhoon 590 vai kaksi 7" miniämpäriä henkilöauton keulalle? :think: Valoa pitäisi saada sivulle ja kauas. Auton omat kaukovalot jättävät reunat valaisematta, maanteillä ei juurikaan näe onko mutkassa peuroja tai muita esteitä. :tdown:
 
Missä olette käyneet asennettatumassa lisävaloja pääkaupunkiseudella ?
 
Tuli laitettu viikonloppuna kolme ihan vanhanaikaista halogeenilisävaloa auton keulalle. Tänään meni mukisematta läpi katsastuksesta, kun referenssit jäi alle 100 auton omien pitkien kanssa.

Kaksi Boschin pilot 160 ja yksi pilot 175 valoa on nyt keulalla (kaikki ref 17.5). Mukavan kapeita nuo pilot 160:set, kun mahtuu vielä maski nousemaan ylös. Keskelle laitoin tuon isomman valon ja siihen piti viritellä pikakiinnitys bilteman kulmanivelillä ja kierretangolla. Ihan toimiva systeemi vaikuttaisi olevan ja valon korkeussäätö pysyy aina samana, kun tukitanko määrittelee sen. Konepeltiä avatessa valon joutuu aina taittamaan alaspäin. Pitää harkita laittaisiko noihin kevyempiin valoihin myös samanlaisen kiinityksen lisätueksti.

Ei ihan mutkattomin asennus tällä kertaa ja varmasti olisi reipas lasku liikkeeseen vietynä tullut. Valoa on kuitenkin nyt aika mukavasti ja kolmen valon kanssa saa hyvin itsekkin sitä valojakaumaa säädettyä; kaksi reunimmaista valoa harottaa hieman nyt sivuille antamaan valoa penkkoihin. Leveyttä voisi hieman enemmän olla mutkaisemmille teille, mutta valtateillä vaikuttaisi hyvin toimivalta yhdistelmältä.

Vanhat ring roadrunnerit menee roskiin, kun olivat jo sen verran heikkoon kuntoon päässeet. Sentään hyvät polttimot vielä täysin kunnossa.
 
Tuli nakattua auton keulalle pari kappaletta Walonia Nightglow 7" Gen 2:sta. Valoteho on yllättävän hyvä. Mutta vaikka valokuvio hyvin tasainen, on se vähän turhan kapea ja varsinkin mutkissa jää sisäkurvin pöheiköt pimeiksi. Pitää laittaa vähän harittamaan nuo valaisimet, jos auttaisi. Näissä valaisimissa referenssiarvo on 37,5, joten ei ole kaikissa tapauksissa lainmukaiset.

Työauton katolla on joku leveä ja hieman kaareva LED-paneeli. Omasta mielestä tuossa on samalla tapaa valokuvio turhan kapea ja sivut jää pimeäksi. Hankala verrata näitä kun aivan erilaisessa ympäristössä valaisimet käytössä. @epv
 
Tuli nakattua auton keulalle pari kappaletta Walonia Nightglow 7" Gen 2:sta. Valoteho on yllättävän hyvä. Mutta vaikka valokuvio hyvin tasainen, on se vähän turhan kapea ja varsinkin mutkissa jää sisäkurvin pöheiköt pimeiksi. Pitää laittaa vähän harittamaan nuo valaisimet, jos auttaisi. Näissä valaisimissa referenssiarvo on 37,5, joten ei ole kaikissa tapauksissa lainmukaiset.

Työauton katolla on joku leveä ja hieman kaareva LED-paneeli. Omasta mielestä tuossa on samalla tapaa valokuvio turhan kapea ja sivut jää pimeäksi. Hankala verrata näitä kun aivan erilaisessa ympäristössä valaisimet käytössä. @epv
Ajattelin tilata kaksi 70W lediä keulalle. :think: Kovasti ainakin hehkutetaan, että hajavaloakin pitäisi olla. Itseäni ei kiinnosta nähdä kilometrin päähän, tulee vain turhan suuri ero lyhyisiin ajovaloihin.
 
Ajattelin tilata kaksi 70W lediä keulalle. :think: Kovasti ainakin hehkutetaan, että hajavaloakin pitäisi olla. Itseäni ei kiinnosta nähdä kilometrin päähän, tulee vain turhan suuri ero lyhyisiin ajovaloihin.

Pakko korjata tuota mitä äsken väitin. Kyllä tuo antaa aivan auton viereen sivuillekin seinälle valoa. Kyseessä on Luminalights Curwed Bar 180W -työvalaisin. :geek:
 

Statistiikka

Viestiketjut
253 894
Viestejä
4 412 674
Jäsenet
73 267
Uusin jäsen
Miketti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom