Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jep, kun auton omat valotehot tiedossa niin siitä on sitten helppo miettiä paljonko vielä paiskaria mahtuu kyytiin.Kiitti, pitääpä muistaa katsoa kun tulee töistä.
Yhtä aikaa kytkettävissä olevien kaukovalaisimien referenssiluku saa olla enintään 100.
Mikäli autoon asennettujen kaukovalaisimien yhteenlaskettu referenssiluku on suurempi kuin 100, on
valojärjestelmään asennettava erillinen kytkin, jolla estetään yhtä aikaa kytkettävissä olevien
valaisimien referenssiluvun ylittyminen.
Pelkän valonlähteen ja/tai varokkeen poistaminen ei ole valaisimen käytöstä poistamista.Valaisin katsotaan poistetuksi, kun koko valaisin on poistettu ajoneuvosta. Tästä poiketen
valaisimen ollessa rakenteellisesti yhdistetty toiseen valaisimeen siten, että valaisimen poistamiseksi myös toinen valaisin pitäisi poistaa näiden yhtenäisen rakenteen takia eikä yksittäistä valaisinta pysty poistamaan tavanomaisin työkaluin (esim. auton ajovalaisin, jossa on sekä lähi- ett äkaukovalaisin), voidaan toinen näistä valaisimista katsoa poistetuksi, kun valaisimen valonlähde, varoke ja johdotus on kokonaan poistettu,
tai
ajoneuvon alkuperäinen ja siihen uutena asennettu valaisin, jonka rakenne noudattelee ajoneuvon korin muotoja, voidaan katsoa poistetuksi, kun valonlähteen, varokkeen ja johdotuksen poistamisen lisäksi valaisimen valoa näyttävä pinta on kokonaan peitetty valoa läpäisemättömällä kiinteällä rakenteella tai esimerkiksi maalaamalla, jota ei voi helposti poistaa tavanomaisin työkaluin. Valaisinta ei katsota poistetuksi, jos se on peitetty tarrakalvolla tai teippaamalla.
Sinänsä tuo referenssin ylittyminen ei ole ongelma, kun trafin tekstissä sanotaan näin:
Käytännössä referenssin ylittävän asennuksen saa siis lailliseksi esimerkiksi siten, että releyttää myös auton omat kaukovalot ja tuo kummankin releen käämin maadoituksen ohjaamoon. Ohjaamossa sitten vipukytkimellä valitaan kummat palavat (kumpi rele saa maadoituksen). Releiden käämien veto normaalisti omien pitkien alkuperäisestä syötöstä, eli saavat virtaa kun pitkät ovat päällä.
Etevä kaveri voisi myös piilottaa ylimääräisen kytkimen, jolla saa esimerkiksi auton omat pitkät pysyvästi maihin, jolloin alkup. vipukytkin kytkee lisärit päälle ja pois. Tällöin toki referenssi ylittyy ja autoa ei julkisella tiellä saa ajella.
Virallisesti toinen vaihtoehto referenssin ylittyessä on poistaa alkuperäiset kaukovalot käytöstä, joka on "hieman" hankalaa :
Tätä olen ihmetellyt, miksi ihmiset jaksavat laskeskella tuota refua kun laittaisivat vain jokaisen valoparin eri kytkimen taakse hyttiin.
Tai vaikka toinen pari ottaa herätteen omilta pitkiltä, ja toiselle parille kytkin joka kytkee ne samaan herätteeseen tai kokonaan pois päältä.
Mulla se taitaa lukea umpion yläpinnassa, kun nostaa konepellin ylös. Jostain sellaisesta paikasta sen pitäis löytyä, että katsastusmies sen näkee.Edit: eipä löytynyt ref-lukuja umpioista... joutuukohan purkamaan että näkee jostain. Ei ollut missään mitään tarraa eikä stanssattunakaan mitään.
Joku parempi tietoinen voi tarkentaa mutta olikohan niin, että tämän merkinnän puuttuessa arvoksi lasketaan 20.Joo en rupea kyllä uuteen autoon laittamaan mitään kytkimiä hyttiin.
Helpompi pitää vaan vaikka ne hieman laittomat (ei nyt mitään törkeää ylitystä kumminkaan) nokalla ja repiä sitten ekassa katsastuksessa irti. Seuraavaa leimaa auto tuskin mulla enää näkeekään.
Ja kesällä revin varmaan myös pois nokalta.
Edit: eipä löytynyt ref-lukuja umpioista... joutuukohan purkamaan että näkee jostain. Ei ollut missään mitään tarraa eikä stanssattunakaan mitään.
Miten noiden Power X80:en ref. voi olla noin matala (10). Toikin setti menisi oman auton keulalle siten, että kokonaisreferenssiksi tulisi 105. Periaatteessa kaksi noita tuikkuja voisi olla ihan hyvä ja laillinen sijoitus.Itsellä oli noi minispiderit. Helppo asennus ja kiitettävä valoteho. Tosin antavat aika paljon hajavaloa.
Jos ei niin sentin päälle niin tämmöinen setti varmaan pelaisi: Lisävalopaketti LuminaLights Power X80, Premium X3 Premium X3 - Lumise.fi / Erikoistekniikka verkkokauppa
Tosin led valoilla ei normi relesarja varmastkaan toimi niin tarvitsee tämän:
LuminaLights Lightswitch Pro (XBB) v4, kytkentärele lisävaloille - Lumise.fi / Erikoistekniikka verkkokauppa
Kyllä se melko nätisti leviää penkoille koko matkalta. Hieman ehkä jopa häiritsevän paljon tulee valoa lähelle eteen sen leviämisen takia.Juu, ilmeisesti oma johtosarja olis saatavilla. Pitää tiedustella mikä sen hintaluokka on, että tuleeko oma räpellys halvemmaksi.
Tuosta kuvasta sen verran, että en oikeen hahmota miten valo sijoittuu penkoille. Eli onko käytöstä kokemusta sen verran että leviääkö kuvio nätisti myös penkoille tuolla parinsadan metrin päässä? Melko edullinen ratkaisu kyllä, jos pari noita 80 euron minispideria laittais.
Eipä se itseä häirinnyt mitenkään mutta varmasti jotain herkempi silmäistä voisikin. Kyllä se spotti sinne kauas on kuitenkin niin vahva että sielläkin valoa piisaa.Onko se lähelle hajoava valo aiheuttanut mitään ongelmia kauempaa havaitsemisen suhteen? Jos on ihan liikaa niin häiriintyy se kauemmas tarkkailu, mutta silloin saa olla kyllä tosi paljon siitä valosta etualalla.
Tämän hetken 150 € täydestä sarjasta ei ole kyllä ollenkaan paha hinta.Ok, voisi sitten vaikka aloittaa noilla. Voihan ne pistää myyntiin tai yrittää palauttaa jos ei miellytä ollenkaan, ja kokeilee sitten jotain muuta.
Mulla se taitaa lukea umpion yläpinnassa, kun nostaa konepellin ylös. Jostain sellaisesta paikasta sen pitäis löytyä, että katsastusmies sen näkee.
TM:n talvitestistä katsoin, että S90:n referenssit on 17,5 vakioledeillä ja 20 mukautuvilla ledeillä. Luulis että samaa luokkaa ne on myös sun autossa.
Astra h:n vakioreferenssit on 37,5/umpio On siinä insinöörillä välähtänyt
Onko ihan halogeeneilla tuollaiset lukemat? Aika spotit varmaan :/Astra h:n vakioreferenssit on 37,5/umpio On siinä insinöörillä välähtänyt
Onko ihan halogeeneilla tuollaiset lukemat? Aika spotit varmaan :/
Onko tämä nyt esimerkki uusien autojen kehnommista valoista, mistä TM:ssäkin oli puhetta? Vai onko mittaustavassa jotain eroa? Parikymmenvuotiaan 406-pösön H7-pitkissä referenssi on kuitenkin 25 ja voisi kuvitella, ettei Volvokin ole lähtenyt mukaan siihen, että valon ulkonäkö on tärkeämpi kuin valaisukyky .
Vaikuttaisi noissa uusissa Volvoissa ainakin olevan pesimet? Missä on rajattu valotehoja? Tiedän markkinoille tulleen 25w xenon polttimon mutta onkohan sekään vielä missään käytössä, Suomessa tuskin koskaan.Valoteho on rajattu nykyään 2000 lumenniin, jotta ei tarvitse asentaa kalliita ajovalopesureita. Vanhemmissa D1S yms. Xenoneissa valoa tulee 3000-3500 lumenia, joten kyllä sitä aiemmin oli paljon enemmän.
Ledien kylmempi sävy saa monesti aikaan blasebon, että valoa olisi enemmän vaikka näin ei todellisuudessa ole.
Vaikuttaisi noissa uusissa Volvoissa ainakin olevan pesimet? Missä on rajattu valotehoja? Tiedän markkinoille tulleen 25w xenon polttimon mutta onkohan sekään vielä missään käytössä, Suomessa tuskin koskaan.
E: referenssihän kertoo tosiaan valon intensiteettiä eli suuri valoteho voidaan hajauttaa isommalle alueelle sen laskemiseksi.
Tuo ei nyt oikeastaan vastannut kysymykseen, missä on rajattu tehoa?Xenon polttimon tehoon vaikuttaa myös käytetty ballasti, joka on uudemmissa polttimoissa yleensä erillinen. Polttimon saa siis palamaan kirkkaammin jos ballastin vaihtaa tehokkaampaan. Toki tuo vaikuttaa polttimon kestoikään negatiivisesti.
Teholla ei ole suoranaista tekemistä referenssin kanssa, vaikka toki enemmän valoa luo todennäköisesti suuremman intensiteetin, jos sitä valovirtaa ei ole hajautettu enemmän.
Jos autossa on pesimet, niin saa olla isompi valovirta kuin 2000 lumenia.
No ledit on ledit. Ihan erilainen valonlähde.
Mielestäni nämä nykyiset ledit on aika tasoissa edellisen V50:n xenon+halogeeni yhdistelmän kanssa.
Vaikuttaisi noissa uusissa Volvoissa ainakin olevan pesimet? Missä on rajattu valotehoja? Tiedän markkinoille tulleen 25w xenon polttimon mutta onkohan sekään vielä missään käytössä, Suomessa tuskin koskaan.
E: referenssihän kertoo tosiaan valon intensiteettiä eli suuri valoteho voidaan hajauttaa isommalle alueelle sen laskemiseksi.
Tuo ei nyt oikeastaan vastannut kysymykseen, missä on rajattu tehoa?
Xenoneilla on myös standardit joita myös ballistien tulee noudattaa. Esim D1S Ballastin tulee tuottaa 85V ja 35W, mikäli näin ei ole, se ei saa E-hyväksyntää. Ikä tietenkin vaikuttaa miten se hoidetaan mutta lopputuloksen tulee olla sama. Ei valmistajat näiden kanssa voi lähteä sooloilemaan.
En tiedä yritätkö tarttua nyt termistöön... valovirrasta kai pitäisi puhua. Hohhoijaa.
D1S on tietääkseni integroitu ballasti, joten sitä ei voi vaihtaa. Ja eikös se ole virta, eikä jännite joka muuttuu. Jos sulla on parempaa tietoa, niin anna palaa frank... mä en tiedä enkä jaksa tutkia minkä tehoisia xenoneita on tarjolla tai miten autovalmistaja on sen volvirran rajannut. Pers tuntuma on, että sen tulee toimia alemmalla teholla alittaakseen määräyksen.
@Persojet in pointtina oli varmaan se, että jokaiselle xenonpolttimolle, oli sitten integroitu ballasti tai ei, on määritetty joku nimellisteho, jolla sitä ajetaan. Ballasti, joka poikkeaa tästä tehosta ei täytä standardeja ja ei täten kelpaa tieliikenteeseen. (Ja polttimoita ei ole suunniteltu kestämään väärällä teholla ajamista). Ballastihan määrittelee polttimoon menevän tehon ajamalla sitä sellaisella jännitteellä, jolla plasman läpi saadaan kulkemaan haluttu virta. Eli jännitettä hienosäätämällä ballasti pitää polttimon tehon vakiona.
Tl;dr jos autossa on 35 W D2S-polttimot, niin siinä on 35 W teholla niitä ajavat ballastit.
Jossain lexuksessa on mielestäni ledit, joiden kaukovalojen kantama kolkutteli TM:n mittaamien valojen pisimmän kantaman titteliä.
Referenssiä ei tosiaan kannata sokeasti tuijottaa. Esimerkki: molemmissa 200 metrin kohta punaisella viivalla
Luminalight Power X 80 (ref 10)
Volvo S90 (ref 17,5 / 20)
Ei tm noita valokuvioita rinnakkain laittaisi, jos siellä eri luksirajojen valokuviot olisi. Eli ihan vertailukelpoiset pitäisi olla.Tekniikka kehittyy mutta ei näköjään aina suorityskyky. Äkkiä kun googlasi niin 90-luvun Saab 9-5 H7 halogeenit näytti TM:n testissä tuonne 250 m asti. En kyllä tiedä onko mittaustekniikka ja 5 luxin raja samat molemmissa.
Lähempänä 235 m kuin 250 m. Joo ja ovat käyttäneet tuota 5 luxin rajaa ainakin 80-luvulta lähtien.Äkkiä kun googlasi niin 90-luvun Saab 9-5 H7 halogeenit näytti TM:n testissä tuonne 250 m asti. En kyllä tiedä onko mittaustekniikka ja 5 luxin raja samat molemmissa.
Olenkohan väärässä, jos puuttuvan numeron tilanteessa referenssi riippuu myös valon tyypistä (hehku/halogeeni/...). Halogeenin tapauksessa taitaa olla juuri tuo 20.Jos auton umpiosta ei löydy referenssi niin se on 20.
Myös kannattaa ottaa selvä miten kytkentä hoidetaan kun nykyautoissa se ei ole yhtä helppoa can väylä kun hoitaa valojen ohjauksen eli voi tulla ongelmia.
Löytyy nykyään relesarjoja mitä tunnistaa virran ilman että tarvitsee katkaista mitään johtoja.
Pahan pistit. Sanoisin, että tuossa on neljä eri referenssiä, joista pitää valita kyseessä olevalle valolle oikea. Veikkaisin, että todellinen on 30 koska tuskin tuon lasin alle saa tehokkaampia pitkiä kuin xenon+apuhalogeeni. Onkohan tuossa lasissa xenon-hyväksyntää ilmoitettu jotenkin vastaavalla tavalla päällekäin olevilla merkinnöillä?Mikäs tässä nyt on referenssinumero? 20?
D1s + H7 lisäpitkät.
Ei nyt suoraan lisävaloihin liity, mutta tuon pre-facelift V40:n vakioxenonit riittävät jo aika hyvin. Lähelle kuvio ei ole kovin leveä, mutta muuten.Kelle puhut?
Vähän kun tutki lisää päivänvalosta niin umpion takanurkasta löytyi ref 20. Ihan hyvin varaa siis pistää kunnon tuikut kaveriksi.
Osta molemmat ja avaa. Ainakin kiinnitysjalka niissä on eri.Eikös nämä ole nyt samanlaiset keskenään, samat mitat ja samoilla osramin ledeillä
E-hyväksytty LED ajovalopaneeli Purelux Road 72, 52W
W-LIGHT TYPHOON 390 LED KAUKOVALO 72W 10-30V REF 40
No joo, ei tuo autokamera todellakaan ihmissilmää vastaa. Ehkä pitäisi mittailla lukseja tietyn matkan päähän.Oliko toi pitkillä? Ei tosta videosta ota oikeen selvää. Ei vaikuta kauheen erikoisilta nuo.
Puuilo mainosti tällaisia, ei mitään hajua tekeekö näillä mitään. Omassa kulkineessa Hellan FF-200, edulliset ja hyvin näkee noillakin vaikka eivät ledit ole.
LED-lisävalosarja pyöreä 25W (E4-hyväksytty) (2kpl)
Edit:
Seekereitä on muistaakseni testeissäkin kehuttu ja näyttäisi menevän alle 200e /setti.
Led-kaukovalo 9-36V 35W Seeker100
Kuvista nyt ei pysty sanomaan mitään ilman samoilla valotusarvoilla otettuja vertailukuvia. Kerro miltä nuo vaikuttaa Golfin vakiopitkiin verrattuna.Siinäpä olis ylemmässä 2x puuilon 25w kanuunaa ja alemmassa 4x samoja
Ajattelin tilata kaksi 70W lediä keulalle. Kovasti ainakin hehkutetaan, että hajavaloakin pitäisi olla. Itseäni ei kiinnosta nähdä kilometrin päähän, tulee vain turhan suuri ero lyhyisiin ajovaloihin.Tuli nakattua auton keulalle pari kappaletta Walonia Nightglow 7" Gen 2:sta. Valoteho on yllättävän hyvä. Mutta vaikka valokuvio hyvin tasainen, on se vähän turhan kapea ja varsinkin mutkissa jää sisäkurvin pöheiköt pimeiksi. Pitää laittaa vähän harittamaan nuo valaisimet, jos auttaisi. Näissä valaisimissa referenssiarvo on 37,5, joten ei ole kaikissa tapauksissa lainmukaiset.
Työauton katolla on joku leveä ja hieman kaareva LED-paneeli. Omasta mielestä tuossa on samalla tapaa valokuvio turhan kapea ja sivut jää pimeäksi. Hankala verrata näitä kun aivan erilaisessa ympäristössä valaisimet käytössä. @epv
Ajattelin tilata kaksi 70W lediä keulalle. Kovasti ainakin hehkutetaan, että hajavaloakin pitäisi olla. Itseäni ei kiinnosta nähdä kilometrin päähän, tulee vain turhan suuri ero lyhyisiin ajovaloihin.