Lisävalot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Noz
  • Aloitettu Aloitettu
Rouva valitellut kun ei Avensiksen xenonit riitä ja hirviä pomppii tiellä harvasa viikko. Onko tämä nyt paras valinta (hinta/laatu), kun pitää saada paljon valoa pientareille?
Malli taisi olla Linear 12 Elite?

Tiedä nyt parhaasta, mutta itse olen ainakin vielä tyytyväinen niitten muutamien pimeällä ajettujen reissujen johdosta. Jos haluaa/viitsii niin helppo upottaa maskiin tms. mutta ei pahasti törrötä kilpitelineessäkään. 5v takuulla, tosin eihän tuo halvimmasta päästä ole. Pidemmälle kantavia on toki, mutta harvemmin nuo sarvipäät sieltä yli 200m päästä suuremmin pääsee yllättämään. Niin ja värilämpö on maltillinen 5000K niin sulautuu kohtuullisen hyvin orkkis xenoneittenkin sävyyn. Linear 12 Elite on siis malli.
 
Nyt tuli uusi Lazer Linear 18 Elite i-LBA -malli, jossa on lähivaloavustin ja lisää valotehoa. :hmm:
 
Laitoin tänään ajanvarauksen asennukseen tuolle Linear elite 18 i-LBA versiolle. Lumenit rupesi houkuttelemaan ja asennus onnistuu upottamalla säleikköön niin, että tasapintaan jää koko höskä. Ei mitään karseita rekkaritelineitä ym kötöstyksiä. Korkeuttakin saa vähän enemmän, niin etupallo pienenee vähän. Nettivideot lupaa kunnollista leveyttä keilaan, joka oli vaatimuksena mutkaisilla peuraväylillä. Vuosi meni pähkäilyssä, kunnes tärppäsi valot omaan mieleen.
 
Nyt tuli uusi Lazer Linear 18 Elite i-LBA -malli, jossa on lähivaloavustin ja lisää valotehoa. :hmm:

Omassa on Elite 18 oon aika skeptinen in ilba mallin kanssa joka tuo samat valotehot kun linearin isoin valo. Joten eteen tulee valoa ihan pirusti eli liikaa. Vähän on kaikenlaista on tuon elite 18 + triple-r1000 elite gen2 vaihdoksi. Luultavasti elite jää mut jotain muuta tilalle kun ei tuo oikein henkilönauton keulalta näytä niin hyvin.
 
Omassa on Elite 18 oon aika skeptinen in ilba mallin kanssa joka tuo samat valotehot kun linearin isoin valo. Joten eteen tulee valoa ihan pirusti eli liikaa. Vähän on kaikenlaista on tuon elite 18 + triple-r1000 elite gen2 vaihdoksi. Luultavasti elite jää mut jotain muuta tilalle kun ei tuo oikein henkilönauton keulalta näytä niin hyvin.
Niin kai se tuo riippuu asennuskorkeudesta. Kovin alas tuskin kannattaa laittaa, ei ole hyötyä leveäst kuviosta jos se jää pienenkin penkan taakse
 
Niin kai se tuo riippuu asennuskorkeudesta. Kovin alas tuskin kannattaa laittaa, ei ole hyötyä leveäst kuviosta jos se jää pienenkin penkan taakse
Tähän jos laittaa noita eri valoja, niin saa nuo valokuviot vertailuun. Kyllä jäisi ittellä tripple R - 1000 kyllä laittamatta ainoana valona. Linear 18 Elite jo melko kelpuullinen ja 100 € luokkaankin saa jo hyviä valoja. Eli tuosta valitsee ja kuviot tulee vertailtavaksi alle.

 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti laiton (toistaiseksi) jos käyttää lähivaloa tai muita erikoisominaisuuksia. Varmasti hyvä niin...
Niin ne nuo kaikki double up -toiminnalliset valot ovat olleet aina. Laittomia siis täydellä teholla
 
Valovertailu.com löytyy myös kuvia valokuvioista.

Esim. Lazer Linear 18 Elite vs Walonia Horizon/Optibeam Commander:

Lazer-Linear-18-ELITE-muokattu-1024x681.jpg

Walonia-Horizon-muokattu-1024x681.jpg
 
Mulla ollut kolmisen viikkoa tuo Lazer linear 18 elite Hynyn keulalla (laitoin kuviakin tänne) ja mukava ollut ajella. Eniten vaikuttaa se että oikeasti näkee mitä vastaan tulee. Sivuille näyttää todella hyvin ja eteenkin sen 300-400 metriä joka riittää minulle. Mielestäni yleisvaloksi aika hyvä.
 
Mulla ollut kolmisen viikkoa tuo Lazer linear 18 elite Hynyn keulalla (laitoin kuviakin tänne) ja mukava ollut ajella. Eniten vaikuttaa se että oikeasti näkee mitä vastaan tulee. Sivuille näyttää todella hyvin ja eteenkin sen 300-400 metriä joka riittää minulle. Mielestäni yleisvaloksi aika hyvä.
Mulla oli Land cruiserissa lisävalot 6000 K värilämmöllä ja tietyömailla meinasi sokeaksi tulla, kun ne pingaa liikennemerkeistä takaisin aivan törkeästi. Se olikin melkoinen virheliike, kun vaihdoin Xenonit 4300 K lampuista 6000 K Ledeihin. Lazereissa on kaikki 5000 K lamppuja ja se jo ensimmäisenä ohjaa niiden pariin. Nyt tuli toisaalta kyllä mietittävää, kun nuo i LBA valot on boosterilla kyllä sen

E-Mark mode: 5 538 lm
Boost mode: 18 000lm

Mitähän tuokin tarkoittaa?
Tavallinen Elite 18
12150 lm

Jos tuota uutta ei aina Voikkaan pitää boosterilla, niin tuohan olisi vain 1/2 tavallisen Eliten normal modest. Vai onko tuossa tavallisessa myös booster magneetti poistettuna tuolla 12150 lm luvulla. Ainakin se näyttäisi olevan hyväksytty sellaisenaan.
 
Onko kellään tuota elite 18:sta kilven alla? Asennus olisi siis todella alhaalla, johtuen kilven päällä olevasta tutkasta. Hieman arveluttaa kuinka paha tuo suoraan eteen tuleva valo on. Autossa vag:n matrix ledit ja tavoitteena saada kantavuutta lisää.
 
Mikä auto kyseessä? Noita 40 mm paneleita saa upotettua melkein mihin tahansa etusäleikköön. Lazerilta meinasin alkuu laittaa 2 Elite 6 versiota ritilän ylimpään osaan kameran viereen. Ne mahtuu vaikka polkupyörän tankoon jo. Ne on upottanu kyllä melkoisen pieneen tilaankin niitä. Elite 6 mahtuisi logon molemmin puolin ja ylempänä parempi. Nuo ei ole Lazereita vissiin, enkä tiedä edes onko 40 mm. Myivät joskus autoliikkeessä asennettuna joku Comber tai vastaava nimellä lisävalopakettia 500 € muistaakseni.
 

Liitteet

  • C7DE6494-52D9-4BB1-AB14-A87F0C1A980A.jpeg
    C7DE6494-52D9-4BB1-AB14-A87F0C1A980A.jpeg
    278,7 KB · Luettu: 266
  • 21832D7A-222B-4E52-AD53-D134C461D950.jpg
    21832D7A-222B-4E52-AD53-D134C461D950.jpg
    213,4 KB · Luettu: 263
Tai jos noita mainosvideoita kattoo, niin kyllä tuolla Linear 6 mallillakin saa jo törkeästi lisää näkyvyyttä. Ihan kuin tuossa videolla olisi just jotkut automaattisuunnatut jo pohjalla.

 
Mikä auto kyseessä? Noita 40 mm paneleita saa upotettua melkein mihin tahansa etusäleikköön. Lazerilta meinasin alkuu laittaa 2 Elite 6 versiota ritilän ylimpään osaan kameran viereen. Ne mahtuu vaikka polkupyörän tankoon jo. Ne on upottanu kyllä melkoisen pieneen tilaankin niitä. Elite 6 mahtuisi logon molemmin puolin ja ylempänä parempi. Nuo ei ole Lazereita vissiin, enkä tiedä edes onko 40 mm. Myivät joskus autoliikkeessä asennettuna joku Comber tai vastaava nimellä lisävalopakettia 500 € muistaakseni.
Skodan superb, tuossa on tuo tutka aika iso "klöntti" keskellä maskia. Tuossa voisi toimia kilven yläpuolinen asennus, jos valo on tarpeeksi matala. Lisäksi itsellä vielä iv malli, jossa toisella puolella keulassa tuo lataus pistoke. Latauspistokkeen ovi on koko ritilän korkuinen. Tuo latauspistoke estää siis täysin ajatuksen 2:sta erillisestä valaisimesta. Tuon takia olisi ajatus (siis pakko) tiputtaa se kilven alapuolelle, jossa olisi kyllä tilaa, mutta valaisimen eteen heittämä valo pitäisi saada minimoitua.
 
Onko kellään tuota elite 18:sta kilven alla? Asennus olisi siis todella alhaalla, johtuen kilven päällä olevasta tutkasta. Hieman arveluttaa kuinka paha tuo suoraan eteen tuleva valo on. Autossa vag:n matrix ledit ja tavoitteena saada kantavuutta lisää.

Kaverilla on kiven alla golfissa. Ja ei oo valitettu mitään tuosta eteen tulevasta valosta.

itse kanssa laittelen tässä kunhan saan uuden telineen kilven alle elite 18:sen.
 
Tokmannista löytyi seeker 10x edullisesti tilasi kaksi kappaletta niitä. Kyselin paikalliselta pajalta ja ei suositellu noita halpoja ledejä.

 
Tokmannista löytyi seeker 10x edullisesti tilasi kaksi kappaletta niitä. Kyselin paikalliselta pajalta ja ei suositellu noita halpoja ledejä.

Eihän tuo häävi ole, mutta kirkastaa tietä kummasta ainakin halogeenien rinnalla. Seeker ei varsinaisesti ole edes mikään halpisvalo, vaikka malli onkin edullinen.

Seeker-10X-40W-muokattu-1024x681.jpg
 
Eihän tuo häävi ole, mutta kirkastaa tietä kummasta ainakin halogeenien rinnalla. Seeker ei varsinaisesti ole edes mikään halpisvalo, vaikka malli onkin edullinen.

Seeker-10X-40W-muokattu-1024x681.jpg


Juu tiedän mutta ei oikein noissa pienissä ole parempaa tarjolla. Ei mahdu isommat tuonne puskurin taakse. Ulkopuolelle en voi laittaa, aina kun menee polttimo niin täytyy ottaa puskuri irti. Pari kertaa vuodessa se urakka.
 
Juu tiedän mutta ei oikein noissa pienissä ole parempaa tarjolla. Ei mahdu isommat tuonne puskurin taakse. Ulkopuolelle en voi laittaa, aina kun menee polttimo niin täytyy ottaa puskuri irti. Pari kertaa vuodessa se urakka.
Seekerit mullakin on, mutta eri mallit. Ainakin tavallisimmissa autoissa kilpiteline pysyy pelkästään puskurissa kiinni riittävän tukevasti. Valot pikaliittimillä, niin puskurin voi irrottaa valojen kanssa polttimon vaihtoa varten. Toisaalta siistimmäthän ne valot puskurin takana on.
 
Itsellä lähti vähän lapasesta lisävalojen kanssa. Aiemmin kesällä ostin Arctic Brigh Curved 600 120W:n (sama valo kuin Optibeam Commander) ja se on kyllä aivan hävytön tykki. Kuitenkin jäi häiritsemään, että vapaata referenssiä on vielä peräti 30 jäljellä. Kävin siis ostamassa W-Light Storm 10:n, jonka laitoin kilven alle.

Täytyy myöntää, että vähän ehkä odotin hieman parempaa tuosta Stormista, kun muualla hehkutettu niin kovasti. Yksinään se tuo kyllä hyvin leveyttä ja valokeila on muodoltaan mukava, eikä auton eteen tule häiritsevästi valoa. Valokeilan pituus on kuitenkin pitkälti auton omien kauas näyttävien halogen-pitkien vastuulla ja ilman niitä olisi isommilla teillä orpo olo. Tuon kanssa auton valot ovat teholtaan vähän kuin bi-xenonit, joissa on samassa umpiossa myös apuhalogenit. Arctic Brigtin rinnalla Storm tuo kuitenkin mukavasti pehmeyttä valokeilaan ja "tunnelifiilis" vähenee. Korkeutta mäkiseen maastoon tuli hieman lisää ja valokeila myös aukeaa aikaisemmin, eli lähipientareet saivat vähän lisää valoa.

Kun molemmat lisävalot ja auton valot palavat samaan aikaan, niin valoa on kyllä aivan järkyttävästi ja on kyllä niin mukava ajella korpiteitä. Pientareet, mutkat ja metsät valaistuvat todella leveästi ja ainakin 600 metriä eteenpäin näkee hyvin tietä, mutta valokeila on silti oikein miellyttävä silmälle. Yhdellä suoralla mittasin kuivalla kelillä, että 900 metrin päässä T-risteyksessä alkoi jo hieman erottamaan puita. Tuli kuitenkin myös huomattua, että valoa on liikaa vilkkaille teille. Siispä vaihdoin kytkennät niin, että Storm syttyy aina auton pitkien mukana ja Arctic Brightin voi tarvittaessa kytkeä ohjaamon napista pois. Tuo on näppärää, jos esimerkiksi vähän matkan päässä edellä menee auto ja jospa tuo Storm toimii lumisateellakin edes jotenkin, kun kehys puuttuu. Lähivaloissa on 65W H18 -polttimot +14V jännitteellä, niin lyhyille vaihtaessa ei onneksi iske pimeys.

Auton omat pitkät ja pelkkä W-Light Storm 10:

P1020292.JPG


Auton omat pitkät ja molemmat lisävalot (kuvat samoilla asetuksilla):

P1020291.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta jos ilman lisävaloja näkee sen 150-300 metriä niin se on jo ihan tarpeeksi. Satasen vauhdissa 150 metriä on 5 sekunnin matka ja 300 metriä 10 sekuntia. Nykyautojen hirvipiikki taitaa just riittää 150 metriin tai vähän yli. Tavallaan aivan turhaa nähdä mitä sitä kauempana tapahtuu, kun siihen on aivan liian aikaista reagoida. Tuntuu kuitenkin että katse rasittuu vähemmän kun valoa on mahdollisimman pitkälle. Joutuu vaan sammuttamaan valonheittimet heti kun edessä näkyy vastaantulijoita ja ajaa vastaan pimeydessä seuraavan minuutin :lol:
Edellisessä autossa oli helvetin tehokas kapea valokeila, näki kivasti minkä tahansa suoran toiseen päähän mutta penkkoja ei juuri ollenkaan. Jos tulee laitettua seuraaviin autoihin lisävaloja niin melkein mieluummin toisesta ääripäästä, äärimmäisen leveä mutta keskipitkä keila.
 
Toisaalta jos ilman lisävaloja näkee sen 150-300 metriä niin se on jo ihan tarpeeksi. Satasen vauhdissa 150 metriä on 5 sekunnin matka ja 300 metriä 10 sekuntia. Nykyautojen hirvipiikki taitaa just riittää 150 metriin tai vähän yli. Tavallaan aivan turhaa nähdä mitä sitä kauempana tapahtuu, kun siihen on aivan liian aikaista reagoida. Tuntuu kuitenkin että katse rasittuu vähemmän kun valoa on mahdollisimman pitkälle. Joutuu vaan sammuttamaan valonheittimet heti kun edessä näkyy vastaantulijoita ja ajaa vastaan pimeydessä seuraavan minuutin :lol:
Edellisessä autossa oli helvetin tehokas kapea valokeila, näki kivasti minkä tahansa suoran toiseen päähän mutta penkkoja ei juuri ollenkaan. Jos tulee laitettua seuraaviin autoihin lisävaloja niin melkein mieluummin toisesta ääripäästä, äärimmäisen leveä mutta keskipitkä keila.
Tuon takia itsekin otin ennemmin kaksi valoa leveällä keilalla. Kantamaa on silti vähintäänkin riittävästi, kun valovoimaa on niin paljon. Harkitsin myös tuohon Arctic Brightiin Lazerin levittäviä linssejä, mutta toisaalta Storm toi sen verran lisävaloa pientareille, ettei leveyttä enää tarvitse lisää. Pienemmillä teillä voi alkaa lähipuskat jo häikäisemään takaisin liian leveällä keilalla :D

Nythän W9 Phoenixit ja W-Light Boosterit on muotia ja niillä saisi varmaan vielä tuplattua kantaman omiin valoihin verrattuna. Mutta yhtään vilkkaammilla teillä niillä ei varmaan tee mitään. Itse kyllä tykkään tuosta, kun ohjaamon napista voi pudotella valotehoa tarvittaessa. Jos pitkällä suoralla tulee auto vastaan, niin voi jo ajoissa pudottaa Arctic Brightin pois pelistä, jotta pääsee lähemmäs pitkillä valoilla. Samoin sumussa ja liikennemerkkien häikäistessä ja mahdollisesti lumisateessa tuota nappia joutuu käyttämään paljon. Oikeasti syrjäisillä korpiteillä täysteholla taas mukavaa, kun näkee kauemmaskin. Itse ajan paljon öisin, jolloin liikennettä ei pahemmin ole.
 
Toisaalta jos ilman lisävaloja näkee sen 150-300 metriä niin se on jo ihan tarpeeksi. Satasen vauhdissa 150 metriä on 5 sekunnin matka ja 300 metriä 10 sekuntia. Nykyautojen hirvipiikki taitaa just riittää 150 metriin tai vähän yli. Tavallaan aivan turhaa nähdä mitä sitä kauempana tapahtuu, kun siihen on aivan liian aikaista reagoida. Tuntuu kuitenkin että katse rasittuu vähemmän kun valoa on mahdollisimman pitkälle. Joutuu vaan sammuttamaan valonheittimet heti kun edessä näkyy vastaantulijoita ja ajaa vastaan pimeydessä seuraavan minuutin :lol:
Edellisessä autossa oli helvetin tehokas kapea valokeila, näki kivasti minkä tahansa suoran toiseen päähän mutta penkkoja ei juuri ollenkaan. Jos tulee laitettua seuraaviin autoihin lisävaloja niin melkein mieluummin toisesta ääripäästä, äärimmäisen leveä mutta keskipitkä keila.

Tuo on tullut huomattua ja ikävä efekti. Lisäksi paneeli on melkein pakko sammuttaa kun horisontissa jonkun valot näkyy. Ajan siirtymät mieluiten illalla/öisin liikenteen vähäisyyden takia, mutta nykyään tuo yö oikeastaan ainut vaihtoehto. Melkein jokaisella paneeli keulilla ja osa pitää kaksin käsin kiinni autokoulu-opeista lyhyisiin vaihtamisessa. Paneelilla on mahdoton sanoa koska se vastaantulijaa häikäisee niin ottaisivat heti vaan. Ensimmäistä kertaa toivoisin Suomessa kiellettävän jotain eli nuo lisävalot.

En ole paneelilla varustettua henkilöautoa päässyt koittamaan, mutta ei pysty ymmärtämään miten niissä voisi toimia kilven alle tai edes yläpuolelle asennettu paneeli kun pakussakin kilven yläpuolella oleva on vähän niin ja näin onko hyötyä vai haittaa. Pitäisi saada ajovalojen korkeudelle, nyt lumipenkkojen taakse jää täysin musta alue ilmeisesti silmän sopeutumattomuuden takia. Samoin jos on mäkisempi tie niin tuntuu lisävalo "hävittävän" näkyvyyden eli tavallaan luo varjoa.
Kattoasennusta olisi kiva kokeilla, mutta aika moni on sanonut sen aiheuttavan niin järjettömän heijastuksen tuulilasiin ettei tulee mitään + suhina. Oma lukunsa se johtojen veto.

Ei ole hyviä OEM-valoja voittanutta ja itse kyllä ennemmin sijoittaisin niihin kuin lisävaloihin.
 
Tuo on tullut huomattua ja ikävä efekti. Lisäksi paneeli on melkein pakko sammuttaa kun horisontissa jonkun valot näkyy. Ajan siirtymät mieluiten illalla/öisin liikenteen vähäisyyden takia, mutta nykyään tuo yö oikeastaan ainut vaihtoehto. Melkein jokaisella paneeli keulilla ja osa pitää kaksin käsin kiinni autokoulu-opeista lyhyisiin vaihtamisessa. Paneelilla on mahdoton sanoa koska se vastaantulijaa häikäisee niin ottaisivat heti vaan. Ensimmäistä kertaa toivoisin Suomessa kiellettävän jotain eli nuo lisävalot.
Vastaantulijaa häikäisee silloin, kun se vaihtaa lyhyet. Se on siis oikea hetki sammuttaa omat pitkät.
 
Vastaantulijaa häikäisee silloin, kun se vaihtaa lyhyet. Se on siis oikea hetki sammuttaa omat pitkät.
Ei tuo aina noin mene. Muistan kun itse ajoin autolla jossa oli paskat valot. Jos menit pudottamaan lyhyille tilanteessa, jossa vastaantulija on about auringon kirkkausluokkaa, et näe sen jälkeen enää mitään penkoille. Siis et yhtään mitään. Siksi monesti pudotin itse lyhyille vasta kun se aurinko oli sammunut.
 
Olen ollut tyytyväinen, kolme kertaa Power X 80 , näkee lähelle ja tarpeeksi kauas.
Power x80.jpg
:)
 
Ei tuo aina noin mene. Muistan kun itse ajoin autolla jossa oli paskat valot. Jos menit pudottamaan lyhyille tilanteessa, jossa vastaantulija on about auringon kirkkausluokkaa, et näe sen jälkeen enää mitään penkoille. Siis et yhtään mitään. Siksi monesti pudotin itse lyhyille vasta kun se aurinko oli sammunut.
Tuossa voi käydä myös niin, että aurinko ei sammukaan. Kyllä sen täytyy toimia niin, että kun toinen sammuttaa pitkät, niin toinenkin sammuttaa heti perään. Jos lyhyillä ei näe ajaan, ne on parempi laittaa kuntoon.
 
Tuossa voi käydä myös niin, että aurinko ei sammukaan. Kyllä sen täytyy toimia niin, että kun toinen sammuttaa pitkät, niin toinenkin sammuttaa heti perään. Jos lyhyillä ei näe ajaan, ne on parempi laittaa kuntoon.
Missasit pointin. Jos sulla on kirkkaat valot (pitkät) ja oot siitä tietoinen, sun pitää myös olla tietoinen siitä missä vaiheessa pudotat lyhyille vaikka vastaantulija ei sitä tekisikään. Sillä kun voi olla ihan syy olla pudottamatta ennen sua.
 
Vastaantulijaa häikäisee silloin, kun se vaihtaa lyhyet. Se on siis oikea hetki sammuttaa omat pitkät.

Tämä kun toimisi oikeassa elämässäkin noin niin olisi hienoa :D Ei se meinaan todellakaan aina auta vaikka itse tiputtaa lyhyille. Oma lukunsa ne jotka eivät ymmärrä mäen takaa tullessaan vaihtaa ennen kohtaamista lyhyille. Tiedä sitten peittääkö lisävalojen teho vastaantulijan valot kokonaan. Luulisi että ei. Mulla on siis nyt Purelux Road Curve 120W ja sillä ei ainakaan tuota efektiä tule. Edellisen pakun lisävaloa en enää muista, mutta oli suunnilleen samaa koko luokkaa.
 
Missasit pointin. Jos sulla on kirkkaat valot (pitkät) ja oot siitä tietoinen, sun pitää myös olla tietoinen siitä missä vaiheessa pudotat lyhyille vaikka vastaantulija ei sitä tekisikään. Sillä kun voi olla ihan syy olla pudottamatta ennen sua.
Jos tuo oli pointti niin, kyllä, missasin sen. Periaatteessa olen samaa mieltä ja oma pointtini on, että heikommilla valoilla ajava voi pitkät sammuttamalla kertoa vastaantulijalle, että nyt häikäisee: sammuta pitkät. Ei tuosta montaa sekuntia pitäisi mennä auringon sammumiseen. Jos aurinko ei kuitenkaan sammu, ollaan ongelmissa.
 
Jos tuo oli pointti niin, kyllä, missasin sen. Periaatteessa olen samaa mieltä ja oma pointtini on, että heikommilla valoilla ajava voi pitkät sammuttamalla kertoa vastaantulijalle, että nyt häikäisee: sammuta pitkät. Ei tuosta montaa sekuntia pitäisi mennä auringon sammumiseen. Jos aurinko ei kuitenkaan sammu, ollaan ongelmissa.
Pitkät pitäisi tosiaan sammuttaa viimeistään kun vastaantulijakin tekee niin. Pitäisi kuitenkin ymmärtää että lisävalot häikäisevät paljon kauemmas ja sinun täytyy sammuttaa valot ensin, sen jälkeen vastaantulija voi vielä tulla jonkin matkaa vastaan ennen kuin tämän halogeenit/bixenonit alkavat häikäistä. Tai sammuttaa aurinko kytkimellä ja jatkaa auton omilla pitkillä vielä hetki.
 
Äkkiä lisävaloon tottuu. Itse ajellut neljä viikkoa Lazer linear eliten kanssa ja rentous on se tekijä. Ennen tihrusti kaikkia puskia ja nyt havahtuu siihen kun hiiri ylittää tietä... Siis oikeasti. Tai kun peura nostaa pään heinäpellolla jne jne. Paljon rennompi ajella. Vaimo testasi ensimmäistä kertaa pimeällä ja totesi että on Aivan älyttömän "helppo" ajaa.

Se on kyllä tosi että jos vastaantulijoita kannatta autossa olla hyvät lyhyet sillä muuten ero on aivan älytön. Monet vaihtaa myös liian aikaisin.

Mielenkiinnolla odottelen miten nämä lähivaloavustimen kanssa olevat toimivat (okei laittomia mutta kuitenkin)
 
Mielenkiinnolla odottelen miten nämä lähivaloavustimen kanssa olevat toimivat (okei laittomia mutta kuitenkin)
Uskon että ei toimi kovinkaan luotettavasti muissa kuin täydellisissä optimiolosuhteissa. Pisarakin rapaa tai loskaa tunnistimessa ja se oli siinä. Sellaisessa autossa varmaan hyvä missä on adaptiiviset matrix-valot, kytkennän voi yhdistää pitkien herätteeseen ja ne adaptoivat itseään vaikka pitkät eivät sammu kokonaan. Melkein olisi parempi jos tunnistin laitettaisiin imukupilla tuulilasin sisäpuolelle sellaiseen kohtaan missä pyyhkijät pitävät lasin puhtaana. Mokkula sitten käskisi paneelia bluetooth-yhteydellä. :hmm:
 
Tai sammuttaa aurinko kytkimellä ja jatkaa auton omilla pitkillä vielä hetki.
Ei näin, ei todellakaan näin. Vastaantulja ei voi mistään tietää, että auringosta sammui vain osa, sammuttaa omat pitkänsä ja ollaan tilanteessa, jossa toinen ajaa pitkät ja toinen lyhyet päällä.

Lainsäätäjä on luultavasti ajatellut samaa kirjoittaessaan: vaihdettaessa takaisin lähivaloille on kaikkien kaukovalaisinten sammuttava yhtäaikaisesti
 
Ei näin, ei todellakaan näin. Vastaantulja ei voi mistään tietää, että auringosta sammui vain osa, sammuttaa omat pitkänsä ja ollaan tilanteessa, jossa toinen ajaa pitkät ja toinen lyhyet päällä.

Lainsäätäjä on luultavasti ajatellut samaa kirjoittaessaan: vaihdettaessa takaisin lähivaloille on kaikkien kaukovalaisinten sammuttava yhtäaikaisesti
Tietää ihan silmiään käyttämällä koska kuka ei muka erota lisävaloja auton omista pitkistä... Ja kun tekee järkevästi eikä sammuta omia pitkiään ilmiselvästi liian aikaisin, molemmat autot voivat jatkaa heikommilla pitkillä kohtaamiseen asti.

Väännetään nyt vielä vaikka skenaariot rautalangasta.
Vasemmalla auto ilman lisävaloja ja oikealla lisävalot.

->-----------------<-
Vasemmalla pitkät päällä. Oikealla tajutaan että lisävalot häikäisevät kauas ja sammutetaan pitkät valot. Jos kytkin löytyy, sammutetaan pelkät lisävalot

------>---------<------
Vasemmalla pitkät päällä. Oikealla lisävalot sammutettuna (lähestytään lähivaloilla) tai vaan auton omat pitkät.
Kun ensimmäinen sammuttaa pitkät, toinen seuraa. Tässä kohtaa olisi jo viimeistään paras olla lisävalot sammutettuna eikä odotella että vastaantulija sammuttaa omat valonsa merkiksi.

--------->-----<---------
Jos oikealta tuleva on vaihtanut lisävalot lähivaloille, vasen sammuttaa pitkät kun autojen välinen osuus on valaistu, kuten sääntöjen mukaan kuuluisi toimia. Kohdataan lähivaloilla jne.
 
Viimeksi muokattu:
Tietää ihan silmiään käyttämällä koska kuka ei muka erota lisävaloja auton omista pitkistä... Ja kun tekee järkevästi eikä sammuta omia pitkiään ilmiselvästi liian aikaisin, molemmat autot voivat jatkaa heikommilla pitkillä kohtaamiseen asti.
Eihän kukaan jää katsomaan millaiseksi valot jäävät auringon sammuttua. Eli kun vastaantuleva aurinko sammuu, vedetään pitkien viiksestä lähivalot päälle. Silmällä kestää kuitenkin hetki tottua vastaantulevan valon määrän muutokseen, mistä seuraa se että itsellä on jo lähivalot päällä ennen kuin varsinaisesti näkee onko vastaantulija sittenkin jättänyt pitkät päälle. Tästä syystä rautalangan kohtaan kaksi ei päästä ja siksi vaihdettaessa takaisin lähivaloille on kaikkien kaukovalaisinten sammuttava yhtäaikaisesti.

Pelkkien lisävalojen sammuttaminen saattaa toimia jossain kilometrin suoralla, jossa ilman lisävaloja ajava ymmärtää heti, että vastaantulija toimii jotenkin erikoisesti, eikä sammuta pitkiään heti, koska etäisyyttä on vielä niin paljon.
 
Pelkkien lisävalojen sammuttaminen saattaa toimia jossain kilometrin suoralla, jossa ilman lisävaloja ajava ymmärtää heti, että vastaantulija toimii jotenkin erikoisesti, eikä sammuta pitkiään heti, koska etäisyyttä on vielä niin paljon.
No juuri näin? Eihän niitä valoja kannata missään mutkassa räplätä tai jos yhtäkkiä tullaan mäen takaa tmv. vaan nimenomaan siinä pitkällä suoralla missä ajetaan vastaan pimeässä minuutin ajan jos menet tyhmänä sammuttamaan omat tuikut.
 
No juuri näin? Eihän niitä valoja kannata missään mutkassa räplätä tai jos yhtäkkiä tullaan mäen takaa tmv. vaan nimenomaan siinä pitkällä suoralla missä ajetaan vastaan pimeässä minuutin ajan jos menet tyhmänä sammuttamaan omat tuikut.
Melkoisen teoreettinen tilanne ainakin napapiirin eteläpuolella.
 
Tähän asti ollut ledbar "aina päällä", eli syttyy automaattisesti pitkien kanssa. Tilasin nyt bluetooth-releen jota tarkoitus ohjata android-soittimen kautta softalla (tai vaihtoehtoisesti luurilla). Eipähän tarvitse rumia lisänappuloita lisätä kojelautaan.
 
Tuo oli ainakin omalla kohdalla melko työläs vaihde. Ohjaamon läpivientiin käsiksi pääseminen vaati akun ja kaikkien sen kiinnikkeiden ja muovien irroittamisen. Ja silti tuota läpivientiä sai kuroitella ja siitä oli hankala saada johto läpi. Sisäpuoleltakin revin ihan huolella äänieristeitä irti, kunnes löysin, mihin johto oikein tulee. Kaksi tuntia meni aikaa pelkän napin asennukseen :D

Tänään sain omat varkaudenestot asennettua:
- Kaikkiin kierteisiin laitoin kaksi mutteria lukitteen kera ja prikka väliin. Kierteiden päähän vielä kemiallista metallia, johon mutterin pyöritys tyssää. Ulompien muttereiden kannat hioin pyöreäksi.
- Kilpiteline on kolmelle valolle tarkoitettu ja keskimmäisestä lähtee paksu taivutettu rauta syvälle törmäyspalkin uumeniin, jossa se on kahdella pultilla. Eli kilpi ja kilpiteline ei irtoa ilman pääsyä konehuoneen puolelle.
- Kaiversin ja maalasin lamppuun rekisterinumeron, jolloin jälleenmyynti on hankalampaa.
- Kojelautakameran voi tarvittaessa jättää kuvaamaan yöksi, jos auto on jossain muualla kuin kotipihassa. Pitää vielä keksiä järkevämpi tapa toteuttaa virta tuolloin, kun nyt ryöstäjä pitää siirtää toiselle sulakkeelle. Ihan varavirtalähde USB-johdolla varmaan toimisi.

Noilla virityksillä valo on ainakin erittäin hidas ja työläs saada varastettua ilman rälläkkää. Eli mikään ohikulkeva nisti ei saa normaaleilla työkaluilla hetkessä irti, ellei pasko koko keulaa mukana. Sitten on ainakin vakuutusyhtiölle näytettävää. Toivottavasti myös valon merkkaus vähentää varkaan innostusta ryhtyä operaatioon. Oma piha on onneksi varsin turvallinen, kun puska piilottaa lampun parkkipaikalla ja muutenkin auto on ihan oman ikkunan alla. Lähinnä silloin saa olla sydän syrjällään, jos auto on yön jossain muualla parkissa. Tuo iso valo meinasi myös aiheuttaa parkkitutkan kanssa ongelmia, mutta ongelma onneksi ratkesi kääntämällä alakiinnikkeitä 180 astetta. Tällä tavalla lampun sai lähemmäs maskia.

WhatsApp Image 2021-07-27 at 20.35.14.jpeg

Tuli kans itselle vastaava valo Valostorelta pultattua Passat B7 puskurin taakse. Nopean kokeilun ja suuntauksen perusteella varsin pätevä valo, vaikka asennus tuli melko alas. Kunnon maantieajossa sit näkee miten tuo toimii.
 
Onko nyt mitään kokemuksia noista i-LBA valoista. Mulla menee nyt asennukseen Land cruiseriin ensin ja siihen tulee tuo automaattisesti, koska tulee käytettyä mettähommissa ja siihen just kohdallaan. Toinen auto taas tavallinen RAV4 plugari, niin siihen haluaisin valo maton eteen, joka toimii. Tässä vaiheessa voin vielä valita, mitä eteen laittaa. Lazer 18 on kuitenkin malli josta voi valita, tuleeko i-LBA vaiko tavallinen. Otan molempiin kyllä mielellään nuo uutuudet, jos ne josta voi valita parhautta, mutta olen valmis muuhunkin. Ainakaan hukkainvestoinnit ei nyt kiinnosta. Vain paras kelpaa. Kokemuksia kelpaa kyllä esitellä noista i -LBA tai muista törkeän hyvistä.
 
Pysyykö tuollainen lazer elite 18 hyvin paikoillaan tärisemättä kilpitelineessä ilman lisätukia?
 
Pysyykö tuollainen lazer elite 18 hyvin paikoillaan tärisemättä kilpitelineessä ilman lisätukia?


Riippuu varmaan paljonkin siitä millainen on puskuri. Itse asensin i30 Hyundaihin ja siinä on kilven takana joku muovinen levy mikä ruuvattu "hunajakennorakenteeseen". Oli jo pelkkä kilven paikallaan pysyminen niin heppoisen oloinen että asensin Linearin omat raudat vakkarin kiinnikkeeseen.

Monet väittävät että tämän lampun pitäisi pysyä hyvinkin ilman lisätuki ja on kyllä sen verran siro lamppu että pysyy varmasti jos puskuri on asiallinen.

Vääntele rekkaria ja katso miten puskuri reagoi. Jos joustaa pienestäkin vääntelystä niin kannattaa harkita tukia tai ainakin miettiä miten asentaa jälkikäteen.
 

Liitteet

  • IMG_20210803_091111.jpg
    IMG_20210803_091111.jpg
    2,7 MB · Luettu: 182
Omassa octaviassa pysyy minulle riittävän hyvin pelkällä telineellä. Toki routahalkeamissa yms. huomaa tärähdyksen, mutta muuten pysyy vakaasti.
 
Sain lazerin asennettua. Erittäin hyvältä vaikuttaa ekan testin perusteella. Hiukan tuo asennuskorkeus mietitytti, kun jollain muilla valoilla on tullut todella kirkas valo etualueelle. Minkäänlaista tärinää en havainnut vaikka hiekkatiellä ajelin.
 

Liitteet

  • 914AF1DF-D35B-4480-87F6-1D597EC35D6A.jpeg
    914AF1DF-D35B-4480-87F6-1D597EC35D6A.jpeg
    1,6 MB · Luettu: 747
Sain lazerin asennettua. Erittäin hyvältä vaikuttaa ekan testin perusteella. Hiukan tuo asennuskorkeus mietitytti, kun jollain muilla valoilla on tullut todella kirkas valo etualueelle. Minkäänlaista tärinää en havainnut vaikka hiekkatiellä ajelin.

Erittäin nätti valo tuo kyllä on ja sopii kyllä muutenkin aika näpsäkkään näköisen auton keulaan. Valokuvion suunnitteluhan sen lähinnä määrää, ottaako auton edustalla kirkkaasti vai jakautuuko tasaisesti :geek:
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 086
Viestejä
4 418 913
Jäsenet
73 287
Uusin jäsen
lithen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom