Lisävalot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Noz
  • Aloitettu Aloitettu
tiedän, ettei lähivaloja saa kahdentaa. Mutta olen silti miettinyt, onko olemassa lisävaloja lähivaloille. Törmäsin kärkkäisen sivuilla valtraan tarkoitettuihin led umpioihin joissa parkki sekä lähi, että kaukovalo:


Onko kokemusta millainen valokuvio tulee? Olisiko järkevämpi kuin nämä led polttimot joilla häikäistään vastaantulijat? Saisi myös eron hyviltä led lisäpitkiltä heikoille halogeeni lähivaloille vaihtaessa?

Tämäkin voisi olla hyvä? LED-Ajovalo 30w/50w REVON VALTRA RAV500 – AM-Asennus
 
Mulla on raktorissa noi revonit. Siinä toimii hyvin, kun ovat ihan vieri vieressä. Näin mutulla sanoisin, että omassa transportterissa on paremmat lyhyet (halogeenit) kuin nuo.
 
Mulla on raktorissa noi revonit. Siinä toimii hyvin, kun ovat ihan vieri vieressä. Näin mutulla sanoisin, että omassa transportterissa on paremmat lyhyet (halogeenit) kuin nuo.
Onkos sulla ne hytin yläpuolella vai keulalla? Rajautuuko lähivalon kuvio yläreunastaan niin, että noita voisi lähivaloina Nipponissa pitää. ettei häikäisisi vastaantulijoita. Omat lähivalot lähinnä naurettavat
 
Onkos sulla ne hytin yläpuolella vai keulalla? Rajautuuko lähivalon kuvio yläreunastaan niin, että noita voisi lähivaloina Nipponissa pitää. ettei häikäisisi vastaantulijoita. Omat lähivalot lähinnä naurettavat
Keulassa.
 

Liitteet

  • CB9B4113-7552-44A4-8B08-25A96C6928FE.jpeg
    CB9B4113-7552-44A4-8B08-25A96C6928FE.jpeg
    901,8 KB · Luettu: 181
  • D7CC38FE-4C0F-4B82-9ACE-2A070BF56EFC.jpeg
    D7CC38FE-4C0F-4B82-9ACE-2A070BF56EFC.jpeg
    1 MB · Luettu: 177
Käytössäni on hyundai i20 -16, ja aivan onnettomat lähivalot. Ajovalot ovat H4 polttimoilla. Kysymys on, että onko autoon mahdollista asentaa lisävaloja niin että voi käyttää lähivalon kaverina?
 
Käytössäni on hyundai i20 -16, ja aivan onnettomat lähivalot. Ajovalot ovat H4 polttimoilla. Kysymys on, että onko autoon mahdollista asentaa lisävaloja niin että voi käyttää lähivalon kaverina?
Jos pari viestiä ylöspäin luet, niin juurikin noista valtraan tarkoitetuista valoista oli keskustelua, ja iso kiitos Geroniimolle kuvista. Lähivalojen kahdentaminen ei ole sallittua mutta mielestäni edelleen, se on pienempi paha kahdentaa ne valoilla joissa oikea kuvio, kuin laittaa laittomat polttimot jotka taas rikkoo kuvion häikäisten vastaantulijoita. Siksi nuo valtran led valot on aika löytö joita pitää tutkia tarkemmin.
Se vielä lisäyksenä, että jos on linssimallinen lähivalo, jota H4 harvemmin taitaa olla, voi saada xenon tai led polttimolla aikaan paremman valon ilman, että kuvio menee pilalle, tosin lienee tapaus ja etenkin polttimokohtaisia nämä asiat.
 
Osaako joku sanoa "oikean tarjouksen" näistä kaikista jatkuvista tarjouksista. Etsinnässä 100-200e hintaluokkaan noin karkeasti.. Kaikki näkyy olevan alessa, mut niin on ollut aina.
 
Osaako joku sanoa "oikean tarjouksen" näistä kaikista jatkuvista tarjouksista. Etsinnässä 100-200e hintaluokkaan noin karkeasti.. Kaikki näkyy olevan alessa, mut niin on ollut aina.
Osta viisi tämmöistä? Luulisi olevan oikea tarjous:
Mutta joo, itsellekin tulee Lumisen asiakaskirjeet, koko ajan jotkut alet päällä.
 
Jos pari viestiä ylöspäin luet, niin juurikin noista valtraan tarkoitetuista valoista oli keskustelua, ja iso kiitos Geroniimolle kuvista. Lähivalojen kahdentaminen ei ole sallittua mutta mielestäni edelleen, se on pienempi paha kahdentaa ne valoilla joissa oikea kuvio, kuin laittaa laittomat polttimot jotka taas rikkoo kuvion häikäisten vastaantulijoita. Siksi nuo valtran led valot on aika löytö joita pitää tutkia tarkemmin.
Se vielä lisäyksenä, että jos on linssimallinen lähivalo, jota H4 harvemmin taitaa olla, voi saada xenon tai led polttimolla aikaan paremman valon ilman, että kuvio menee pilalle, tosin lienee tapaus ja etenkin polttimokohtaisia nämä asiat.
Saattaapi aika kauhean näköinen olla "nykyaikainen pikkukinneri" jollain traktori/auravaloilla..
Jännä kun 2000-luvun taitteen saabin 9-5 mallissakin oli paremmat valot, mitä nykyään uusissa autoissa. Enkä usko, että häikivät kuitenkaan vastaantulijaa.
 
Osaako joku sanoa "oikean tarjouksen" näistä kaikista jatkuvista tarjouksista. Etsinnässä 100-200e hintaluokkaan noin karkeasti.. Kaikki näkyy olevan alessa, mut niin on ollut aina.

Juu nyt on todella huonot tarjoukset tällä rintamalla.

Ei nyt varsinainen tarjous, kun myydään 175€ hintalapulla usein, mutta Adita verkkokauppa

Itse ostin 11.11 tämän valon 139€ hinnalla ja luo toisia ärsyttävän valopallon eteen. Eli tarkka säädetävä, mutta valoa riittää loistavasti sinne 400m asti vaikka hieman ylös säätäisikin. Värisävy 5000K, mikä oikeasti on ehkä lähenpänä 5500Kta

Toinen hyvä on Storm 20. Hinta Aditalla taisi olla 100€ ja se liikkuu 100-120€ välillä yleensä. Tässä valokuvio on loistava. Valaisee penkat hyvin ja tarjoaa sinne +300m valo hyvinkin. Valosävy 5700K eli valkoisempi kuin edellä mainittu Impulse. Mielestäni 100€ valoista paras jos haetaan valoa, joka tarjoaa penkoille näkyvyyden, tarkan keilan ja kantamaa lisää sopivasti.

Kolmanneksi voisi suositella esim Genesis 600 lamppua. Järkyttävän tarkka keila ja sävy halogeenimainen 4500K. Penkat näkyvät, mutta ei valaise niitä heti auton keulalta alkaen.

Edit. Kärkkäisellä pitäisi tulla mm. tämä Impulse III ja Storm 20 tarjoukseen tuossa 21.00 alkaen :))
 
Viimeksi muokattu:
No joo, hankalaa on. Ostin tuurilla Genesis 600 setin hintaan noin 204e. Mietin kyllä ihan kärkäisen W-Light Thunderbolt 100W LED lisävalopaneeli | Karkkainen.com verkkokauppa valoa kun noin halvalla (100e luokkaa setti..).. Varmaan ois ollu jopa parempi hinta/laatusuhteeltaan, ainakin jos arvosteluja katsoo.

Ihan asiallinen valo tuo Thunderboltkin on. Sen sävy mielestäni jo liian valkoinen/sinertävä. Tuossa hyvä video Genesis 600 lampusta.

Kannattaa katsoa sitten tarkkaan, että valokeila on Genesiksessä suora. Jonkun verran viallisia valoja on näissä ollut. Menee takuun piikkiin ihan ilman mutinoita.
 
Mikä ois sellainen ledpaneeli mikä ei tee auton eteen sellaista valopalloa? Ois edes jonkinverran tasainen keila. Mahdollisimman edullinen myös
 
Genesis 600/Optibeam Commander/millä lie muulla nimellä myynnissä onkaan on kyllä toimiva.
Itsellä Commanderina ostettu.

Vihdoin sain kunnollisen kiinnityksen Optibeamille. Tuossa pari testikuvaa. Kamerana iPhone, valotus lukittu 1/15s.

dSd64LM.jpg

auton omat ajovalot, Philips White Vision H11
tTKeloV.jpg

auton pitkät, Osram Night Breaker Laser HB3 +150%

mAPpp9x.jpg

auton pitkät ja Optibeam Commander
 
Kuinka ootte ledpaneeleihin laittanu ylätukia kiinni vai pystyykö näihin edes laittamaan? W-light storm 20 tuli asennettua ja meinaa väpättää pikkasen.
 
Kuinka ootte ledpaneeleihin laittanu ylätukia kiinni vai pystyykö näihin edes laittamaan? W-light storm 20 tuli asennettua ja meinaa väpättää pikkasen.
Totta kai pystyy, mihin tahansa keulalle asennettavaan varusteeseen pystyy. Se vaan vaihtelee, mitä asennustarvikkeita siihen tarvitaan. Vaikka epoksilla jos ei muuten.

En ole vielä yhtään palkkimallista valoa asentanut, mutta ei kai se voi tai saa tarvita ylätukia. Pienet heijastinhalogeenivalotkin meni ilman, siinä missä isommat ämpärit vain yleensä kaipasivat ylärautoja. Luulisi pituus- ja korkeussuunnassa hyvin kompaktin palkin toimivan ilmankin tukia, kunhan perusasennus on kunnossa. Jos on levystä tehty kilpiteline tarpeeksi monella kunnon ruuvilla kiinni(mahdollisesti vähän täytettä väliin puskurin lajista riippuen) tai karjarauta on oikeasti vedetty kiinni, niin luulisi pysyvän kohtuullisen tärisemättä. Kunhan itse valaisimen kiinnityssysteemi on kunnossa ja tiukattu.

Ensi viikolla pitäisi kokeilla yhtä asennusta, koska Kärkkäiseltä sai kohtuuhintaan valopalkkeja. Auto menee myös heti koeajoon melkoiseen perunapeltoon, joten kertoilen sitten miten oikeassa mutuni oli.

Ei kai mitään jäänyt löysään tai vinoon? Asennushan olisi tarkoitus tehdä niin, että jos vaikka valaisimessa on kiskosysteemi kiinnikkeille, ne kaikki härvätään just oikein paikalleen ennen lopullista kiristystä, jotta pysyvätkin tiukassa. :hmm:
 
Nissan Qashqai on kyseessä ja en saanu tukevasti kiinnitettyä. Ehkä saisi tukevaksi, jos puskurin taakse laittaisi peltilevyä tms. Nyt kilpiteline on kiinni muutaman millin paksuisessa muovissa lähemmäs 10 ruuvilla, mutta ei ole tukeva.
 
Corsassa oli kanssa niin löysä puskuri, että kilpitelineellä jäi väpättämään käsin kokeillessa. Puskuri siis jousti telineen ympäriltä. Valona lazer linear 12. Ratkaisu oli pistää tuo lamppu mukana tulevilla ylä"roikko"kiinnikkeillä kiinni ja päätyihin jääneisiin m6 reikiin vedin puskurin takana olevasta alumiinipalkista mustat rosteriset "ylätuet" kiinni.
 
Totta kai pystyy, mihin tahansa keulalle asennettavaan varusteeseen pystyy. Se vaan vaihtelee, mitä asennustarvikkeita siihen tarvitaan. Vaikka epoksilla jos ei muuten.

En ole vielä yhtään palkkimallista valoa asentanut, mutta ei kai se voi tai saa tarvita ylätukia. Pienet heijastinhalogeenivalotkin meni ilman, siinä missä isommat ämpärit vain yleensä kaipasivat ylärautoja. Luulisi pituus- ja korkeussuunnassa hyvin kompaktin palkin toimivan ilmankin tukia, kunhan perusasennus on kunnossa. Jos on levystä tehty kilpiteline tarpeeksi monella kunnon ruuvilla kiinni(mahdollisesti vähän täytettä väliin puskurin lajista riippuen) tai karjarauta on oikeasti vedetty kiinni, niin luulisi pysyvän kohtuullisen tärisemättä. Kunhan itse valaisimen kiinnityssysteemi on kunnossa ja tiukattu.

Ensi viikolla pitäisi kokeilla yhtä asennusta, koska Kärkkäiseltä sai kohtuuhintaan valopalkkeja. Auto menee myös heti koeajoon melkoiseen perunapeltoon, joten kertoilen sitten miten oikeassa mutuni oli.

Ei kai mitään jäänyt löysään tai vinoon? Asennushan olisi tarkoitus tehdä niin, että jos vaikka valaisimessa on kiskosysteemi kiinnikkeille, ne kaikki härvätään just oikein paikalleen ennen lopullista kiristystä, jotta pysyvätkin tiukassa. :hmm:
Niinhän sitä luulisi ettei tarvitse vaan kyllä ne vaan värisee. "Puskuri" ei ole yleensä kuin ohutta muovia niin jää väkisinkin vähän väpättämään jos ei ota puskuria irti ja tee jotain lisätukea taakse. Autosta toki riippuu miten saa asennettua. Helpompi lisätä valoihin ylätuki.
Yleensä niissä paneeleissa on valmiina ihan kohdat niitä tukia varten. Reikä toki pitää auki porata.
Yleensä mutta ei kaikissa. Itse ostin uteliaisuuttani testiksi Halpa-hallista viidellä kympillä paneelin. Näköjään ei ole enää sivuilla (yllätys), mutta vähän kuin tämä ilman lämmitystä.
Ei tuossa ole kuin ohuita jäähdytysrimoja. Etureunaan jos poraa niin eiköhän se mene läpi asti kun ei tiedä kuinka paksua materiaalia tuo on :)
 
Optibeam Commander (2,9kg) muovipuskurissa kilpitelineellä sekä päätykiinnityksellä, lisäksi puskurin takana lisälevy ja tärisee aivan helvetisti ilman ylätukia. Ylätuet etusäleikköön ruuvattuna ja tärinää ei käytännössä ole lainkaan.

Yhteen Kia Ceediin pultattiin led-palkki suoraan törmäysrautaan maskin sisään ja se ei tarvinnut mitään tukia.
 
Saattaapi aika kauhean näköinen olla "nykyaikainen pikkukinneri" jollain traktori/auravaloilla..
Jännä kun 2000-luvun taitteen saabin 9-5 mallissakin oli paremmat valot, mitä nykyään uusissa autoissa. Enkä usko, että häikivät kuitenkaan vastaantulijaa.


Nykyään voisi ajatella ongelmaksi kaupungistumisen, jonka myötä valmistajat ovat alkaneet laittaa heikompia/alaspäin enemmän suunnattuja valoja?
 
Viimeksi muokattu:
Nykyään voisi ajatella ongelmaksi kaupunkistumisen, jonka myötä valmistajat ovat alkaneet laittaa heikompia/alaspäin enemmän suunnattuja valoja?
Tuohon en kyllä usko. Hyviä valoja autoissa on mutta päin honkia säädettyjä. Tehtaalla ne laitetaan sen verran alas ettei ainakaan siitä ole tuontikatsastus kiinni. Jos itse säätää tai käy jollain säätämässä, jota oikeesti kiinnostaa mihin ne näyttää, saa aika hyvät valot monestakin autosta.
 
Tuohon en kyllä usko. Hyviä valoja autoissa on mutta päin honkia säädettyjä. Tehtaalla ne laitetaan sen verran alas ettei ainakaan siitä ole tuontikatsastus kiinni. Jos itse säätää tai käy jollain säätämässä, jota oikeesti kiinnostaa mihin ne näyttää, saa aika hyvät valot monestakin autosta.


Voipi olla hyvinkin noin. Sukulaisen i30 Hyundaissa on ihan ok valot, mutta kuvio ei vaan meinaa olla olemassakaan parinkymmenen metrin päässä, vaikka säätäisi säätörullalla miten alas tai miten ylös, hyvin ne ei ikinä näytä. Nuori ihminen tokkiinsakin niillä valoilla viitsii tehdä muutamankymmenen kilometrin lenkin pimeälläkin, mutta ikäihminen, joka auton omistaa ei juuri viitsi ajella kuin valoisalla.
 
Niinhän sitä luulisi ettei tarvitse vaan kyllä ne vaan värisee. "Puskuri" ei ole yleensä kuin ohutta muovia niin jää väkisinkin vähän väpättämään jos ei ota puskuria irti ja tee jotain lisätukea taakse. Autosta toki riippuu miten saa asennettua. Helpompi lisätä valoihin ylätuki.
Juu, näin on. Asetin sanani hieman huonosti ja tarkoitin sillä oletuksella, että tarvittaessa(puskuri kuin muovikassia tai kiinnitetyn sijaan riippuva varuste kuten Fordissa) ei luoteta neljään ylikiristettyyn poraruuviin muovissa vaan laitetaan vähän vahviketta taakse. Kenties jopa läpipulttauksella, kun mahdollisesti joudutaan puskuri pudottamaan. Ei se toki aina kevyessä modernissa rakenteessa kuuleman mukaan värise, eikä ehkä pitäisikään. Kuitenkin asennettavan varusteen massakeskipiste on huomattavasti lyhyemmän vipuvarren päässä kuin perinteisissa halogeenipytyissä.

Asensin tänään Jeep XJ:n nokalle led-paneelin. Toki tämä on vähän epäreilu esimerkki, muovisen näköinen musta puskuriosa kun on tietysti teräslevyä. :rofl: Melkein piti kaivaa poranterätkin esiin, mutta sai sen poraruuvin kärjenkin läpi nylkyttämään. Hyvin pysyy eikä suostunut tippaakaan tärähtämään koeajolla kuoppiin rässiessä. Odotetusti massatrendin mukainen 6000K valo on ihan perseestä, mutta kun mistään ei saa 2700(juu, olen vähän outo) tai edes 4000(jota moni arvostaisi). Siis ei saa helposti ja edullisesti; tämähän maksoi Kärkkäisen beeäffässä kaikki 59 euroa. Asennustarvikkeineen ja toimituskuluineen projektin kulut nousivat melkein sataseen. Aika kohtuullista. :kahvi: Jos oikein alkaa kouristaa, niin talvikauden jälkeen avaan koko paskan ja teen vähän juotostöitä. Siinähän saisi noiden markan palkin vakioemitterien oletettu laatu huomioiden samalla ainakin 30% lisää lumen/watti, ja halutessaan pari wattia lisää syöttöä.

Seuraava ongelma onkin se perinteinen, eli lähivaloille vaihtaessa tulee pimeys. Konservatiivinen korjaus on tietenkin laittaa parhaat mahdolliset polttimot, uusia johdotus(releellä tai muuten) korjaten jännite riittäväksi ja tässä kohtaa neljännesvuosisadan täyttäneessä ostaa uudet umpiot. Se vaan maksaa jo pirusti, vaatii aikaa ja vaivaa eikä tee ihmeitä. Noita bolt-on ledivalaisimia on ebayssa vaikka ja kuinka, mutta mistä löytäisin häikäisemättömät ja lailliset 5*7 tuuman? Pitääkö bolt-onin sijaan turvautua johonkin snadisti väärän kokoisiin Valmetin ledivaloihin? Vakiovalojen sijaanhan kelpaisi lisävalopalkin kera ihan yhtä hyvin ajovalot lyhyillä ja pitkillä tai pelkät lähivalot. Kunhan menevät kohtuudella paikalleen, oikeat leimat löytyy ja lähivalo on hyvä.

Voipi olla hyvinkin noin. Sukulaisen i30 Hyundaissa on ihan ok valot, mutta kuvio ei vaan meinaa olla olemassakaan parinkymmenen metrin päässä, vaikka säätäisi säätörullalla miten alas tai miten ylös, hyvin ne ei ikinä näytä. Nuori ihminen tokkiinsakin niillä valoilla viitsii tehdä muutamankymmenen kilometrin lenkin pimeälläkin, mutta ikäihminen, joka auton omistaa ei juuri viitsi ajella kuin valoisalla.
Kia/Hyundaissa on parikin varustelutasoa ja erillisiä optioita. Ei kuitenkaan tarpeeksi varaa valita yksittäisiä. Ainakin uuden sarjan Riossa on keskimmäisellä valaisinoptiolla HB3-halogeeniservoprojektori, jossa lähivalo on ihan kohtuullinen ja kaukovalosta ei ole hyötyä kuin notkon pohjaa lähestyessä. Voin kuvitella, että halvimman kulimallin samaan ahtaaseen rakoon pakatussa H4-reflektorissa lähivalo olisi täysin kelvoton(näin nykyään yleensä on) ja kaukovalo kenties jopa parempi, mikä ei auttaisi mitään. Nahkapenkkivarustetasoihin saatavalta LED-ajovalosysteemiltä odottaisin enemmän, mutta sitä en halunnut edes nähdä; voisin kyllä maksaa vaikka tonnin parhaista valaisimista kulimalliin jos ne ovat oikein hyvät, mutta en tarvitse viidellä tai seitsemällä tonnilla "alkaen 15k" köyhäinautoon kaikenlaisia perseensuristimia vain yhden varusteen takia. Vaikka sialle laittaa kallista huulipunaa, se on silti vain possu.

Pienellä aasinsillalla hieman vituttelee, että i30:een ja Ceediin muistaakseni molempiin saa sveduilta ihan hienoja merkkikohtaisia maskilisävaloja. Rioon (ja tuskin i20) ei löydykään. Toisaalta ymmärrettävää, koska pikkuautoilla vähemmän ajellaan maantiellä ja mörön perseessä, eikä pikkuauton ostaja ole yhtä halukas käyttämään heti 300-600 euroa lisävaloihin. Närästää vaan asentaa ulkonevia varusteita pikkuautoon, ja ahdistaa myös rikosaalto. Just vietiin 6 metrin päästä maailman halvimmat 10-led pyöreät lisävalot, rälläkällä, keskellä päivää. Ei houkuttele asentamaan hienon ja kalliin näköistä halpaa valopalkkia kilpitelineeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, näin on. Asetin sanani hieman huonosti ja tarkoitin sillä oletuksella, että tarvittaessa(puskuri kuin muovikassia tai kiinnitetyn sijaan riippuva varuste kuten Fordissa) ei luoteta neljään ylikiristettyyn poraruuviin muovissa vaan laitetaan vähän vahviketta taakse. Kenties jopa läpipulttauksella, kun mahdollisesti joudutaan puskuri pudottamaan. Ei se toki aina kevyessä modernissa rakenteessa kuuleman mukaan värise, eikä ehkä pitäisikään. Kuitenkin asennettavan varusteen massakeskipiste on huomattavasti lyhyemmän vipuvarren päässä kuin perinteisissa halogeenipytyissä.

Asensin tänään Jeep XJ:n nokalle led-paneelin. Toki tämä on vähän epäreilu esimerkki, muovisen näköinen musta puskuriosa kun on tietysti teräslevyä. :rofl: Melkein piti kaivaa poranterätkin esiin, mutta sai sen poraruuvin kärjenkin läpi nylkyttämään. Hyvin pysyy eikä suostunut tippaakaan tärähtämään koeajolla kuoppiin rässiessä. Odotetusti massatrendin mukainen 6000K valo on ihan perseestä, mutta kun mistään ei saa 2700(juu, olen vähän outo) tai edes 4000(jota moni arvostaisi). Siis ei saa helposti ja edullisesti; tämähän maksoi Kärkkäisen beeäffässä kaikki 59 euroa. Asennustarvikkeineen ja toimituskuluineen projektin kulut nousivat melkein sataseen. Aika kohtuullista. :kahvi: Jos oikein alkaa kouristaa, niin talvikauden jälkeen avaan koko paskan ja teen vähän juotostöitä. Siinähän saisi noiden markan palkin vakioemitterien oletettu laatu huomioiden samalla ainakin 30% lisää lumen/watti, ja halutessaan pari wattia lisää syöttöä.

Seuraava ongelma onkin se perinteinen, eli lähivaloille vaihtaessa tulee pimeys. Konservatiivinen korjaus on tietenkin laittaa parhaat mahdolliset polttimot, uusia johdotus(releellä tai muuten) korjaten jännite riittäväksi ja tässä kohtaa neljännesvuosisadan täyttäneessä ostaa uudet umpiot. Se vaan maksaa jo pirusti, vaatii aikaa ja vaivaa eikä tee ihmeitä. Noita bolt-on ledivalaisimia on ebayssa vaikka ja kuinka, mutta mistä löytäisin häikäisemättömät ja lailliset 5*7 tuuman? Pitääkö bolt-onin sijaan turvautua johonkin snadisti väärän kokoisiin Valmetin ledivaloihin? Vakiovalojen sijaanhan kelpaisi lisävalopalkin kera ihan yhtä hyvin ajovalot lyhyillä ja pitkillä tai pelkät lähivalot. Kunhan menevät kohtuudella paikalleen, oikeat leimat löytyy ja lähivalo on hyvä.


Kia/Hyundaissa on parikin varustelutasoa ja erillisiä optioita. Ei kuitenkaan tarpeeksi varaa valita yksittäisiä. Ainakin uuden sarjan Riossa on keskimmäisellä valaisinoptiolla HB3-halogeeniservoprojektori, jossa lähivalo on ihan kohtuullinen ja kaukovalosta ei ole hyötyä kuin notkon pohjaa lähestyessä. Voin kuvitella, että halvimman kulimallin samaan ahtaaseen rakoon pakatussa H4-reflektorissa lähivalo olisi täysin kelvoton(näin nykyään yleensä on) ja kaukovalo kenties jopa parempi, mikä ei auttaisi mitään. Nahkapenkkivarustetasoihin saatavalta LED-ajovalosysteemiltä odottaisin enemmän, mutta sitä en halunnut edes nähdä; voisin kyllä maksaa vaikka tonnin parhaista valaisimista kulimalliin jos ne ovat oikein hyvät, mutta en tarvitse viidellä tai seitsemällä tonnilla "alkaen 15k" köyhäinautoon kaikenlaisia perseensuristimia vain yhden varusteen takia. Vaikka sialle laittaa kallista huulipunaa, se on silti vain possu.

Pienellä aasinsillalla hieman vituttelee, että i30:een ja Ceediin muistaakseni molempiin saa sveduilta ihan hienoja merkkikohtaisia maskilisävaloja. Rioon (ja tuskin i20) ei löydykään. Toisaalta ymmärrettävää, koska pikkuautoilla vähemmän ajellaan maantiellä ja mörön perseessä, eikä pikkuauton ostaja ole yhtä halukas käyttämään heti 300-600 euroa lisävaloihin. Närästää vaan asentaa ulkonevia varusteita pikkuautoon, ja ahdistaa myös rikosaalto. Just vietiin 6 metrin päästä maailman halvimmat 10-led pyöreät lisävalot, rälläkällä, keskellä päivää. Ei houkuttele asentamaan hienon ja kalliin näköistä halpaa valopalkkia kilpitelineeseen.
Jos mietit DSM lisävaloa niin ainakin omat oli T6 transporterissa(dsm mini plus) huonot mutta voi olla että nuo pidemmät mallit ovat ostamisen arvoiset.
Pistin arvostelun Lumise verkkokauppaan mutta ovat näköjään poistaneet sen eli siellä ei suvaita huonoja arvosteluita omista tuotteista.
 
Mikä ois sellainen ledpaneeli mikä ei tee auton eteen sellaista valopalloa? Ois edes jonkinverran tasainen keila. Mahdollisimman edullinen myös
W-Light wave 500 ei tee valoa eteen on työautossa tuollainen ja on hieman kaareva ja maksaa alle 100€
On rahan arvoinen ostos jos ei tarvitse valoa lähelle.
Jotkut ovat kääntäneet sen ylösalaisin erilaisen valokeilan muodossa mutta en ole testannut.
On toinen talvi käytössä ja ei ole ainakaan vielä värit irronnut.
 
Jos haluaisijoulureissua varten hakea Pk-seudulta lisävalon auton keulalle, niin mitä asiallisia vaihtoehtoja on tarjolla? Genesis 600:sta ei vaikuta olevan kivijaloissa myynnissä. Motonetissa on monenlaista ja jopa muutama omalla MTX-brändillä. Adita on toinen mieleen tuleva. Matala kapea keila varmaan sopivin ja halogeenin väriä mukaillen.


Edit: W-Light Hurricane LED-lisävalotanko 600 | Motonet Oy tämä sattui silmään Motonetistä
MTX Automotive Next Gen Light bar 180W | Motonet Oy Omalla brändillään
 
Viimeksi muokattu:
Jos haluaisijoulureissua varten hakea Pk-seudulta lisävalon auton keulalle, niin mitä asiallisia vaihtoehtoja on tarjolla? Genesis 600:sta ei vaikuta olevan kivijaloissa myynnissä. Motonetissa on monenlaista ja jopa muutama omalla MTX-brändillä. Adita on toinen mieleen tuleva. Matala kapea keila varmaan sopivin ja halogeenin väriä mukaillen.


Edit: W-Light Hurricane LED-lisävalotanko 600 | Motonet Oy tämä sattui silmään Motonetistä
MTX Automotive Next Gen Light bar 180W | Motonet Oy Omalla brändillään

hae tuo uus gessu aditalta Adita verkkokauppa
 
Jos haluaisijoulureissua varten hakea Pk-seudulta lisävalon auton keulalle, niin mitä asiallisia vaihtoehtoja on tarjolla? Genesis 600:sta ei vaikuta olevan kivijaloissa myynnissä. Motonetissa on monenlaista ja jopa muutama omalla MTX-brändillä. Adita on toinen mieleen tuleva. Matala kapea keila varmaan sopivin ja halogeenin väriä mukaillen.


Edit: W-Light Hurricane LED-lisävalotanko 600 | Motonet Oy tämä sattui silmään Motonetistä
MTX Automotive Next Gen Light bar 180W | Motonet Oy Omalla brändillään
AInakin lumisen sivuilta tuo w-light malli ontuu hieman kiinnityskohdat eli ei saa tukirautoja laitettu siellä oli jokunen arvostelu.
 
AInakin lumisen sivuilta tuo w-light malli ontuu hieman kiinnityskohdat eli ei saa tukirautoja laitettu siellä oli jokunen arvostelu.
Eli ilmeisesti korkeutta ei voi enää säätää kun lampun on pultannut kiinni telineeseen jos käyttää pohjakiinnikkeitä. Tukiraudat pitää ruuvata kiinni jäähdytysripojen väliin. Voi vaatia juuri sopivan kokoiset ruuvit.

Genesis 2 on hinnaltaan jo hieman yli ajatellun.
 
Eli ilmeisesti korkeutta ei voi enää säätää kun lampun on pultannut kiinni telineeseen jos käyttää pohjakiinnikkeitä. Tukiraudat pitää ruuvata kiinni jäähdytysripojen väliin. Voi vaatia juuri sopivan kokoiset ruuvit.

Genesis 2 on hinnaltaan jo hieman yli ajatellun.

mites tuo paljon kehuttu w-light storm 20 W-Light Storm 20 120 W LED-lisävalo | Motonet Oy
ja löytyhän tästä hyvä videokin
 
Jos haluaisijoulureissua varten hakea Pk-seudulta lisävalon auton keulalle, niin mitä asiallisia vaihtoehtoja on tarjolla? Genesis 600:sta ei vaikuta olevan kivijaloissa myynnissä. Motonetissa on monenlaista ja jopa muutama omalla MTX-brändillä. Adita on toinen mieleen tuleva. Matala kapea keila varmaan sopivin ja halogeenin väriä mukaillen.


Edit: W-Light Hurricane LED-lisävalotanko 600 | Motonet Oy tämä sattui silmään Motonetistä
MTX Automotive Next Gen Light bar 180W | Motonet Oy Omalla brändillään
Käyttöön päätyi tuo Hurricane. Asennuksesta muutama sananen. Tosiaan jos käyttää keskikiinnikkeitä, niin ei pysty käyttämään työkalua, jolla saisi pultit auki normaalissa asennuksessa lähellä auton runkoa. Karjapuskurissa voisi onnistua. Tuon pystyy kiertämään vaihamtalla tilalle normaalit kiintolenkillä avattavat M8-pultit.

Tämän leveys riittää käyttämään reunakiinnikkeitä. Kaikessa viisaudessaan W-light on tehnyt reunakiinnikkeiden pulteista M10 ja keskikiinnikkeistä M8. Tuohon telineeseen joutuu poraamaan isommat reiät, mutta koska tuossa on jo aukot, niin 10mm poranterä vain sukeltaa aukkoihin. Pitää olla 12mm poranterä. M8 pultteja ei voi käyttää reunoissa, koska kiinnikkeissä on aukko M10 lukkoruuveille ja M8 pyörisi ympäri. Myöskään normaali pultti ei mahtuisi telineen ja kiinnikkeen väliin. Jos kiinnikkeet kääntäisi "ulospäin", niin onnistuisi, mutta tuo teline ei enää riitä.

Ylätuet saa asennettu, koska ylhäällä on jäähdytysrivastossa rako. Nämä menevät muuten hyvin, mutta ruuvi on liian pehmeä ja iso. Puree niin hyvin kiinni alumiiniin, että toinen ruuveista katkesi kannastaan. Ruuvin Ö-laatua.
 
Tuollaset Lazerit tuli Volkkarin keulalle. Maanataina olisi auton luovutus autoliikkeestä.

20210108_191611.jpg
 
Nyt on Kärkkäisellä kovia -70% tarjouksia lisävaloista.

 
Nyt on Kärkkäisellä kovia -70% tarjouksia lisävaloista.

Kiitos vinkistä. Ja koodilla VALAVUORI ilmainen kotiinkuljetus.
 
En ole lisävaloihin perehtynyt aktiivisesti pitkään aikaan. Pitäis rueta miettimään -02 Audi A4 keulaan paneelia. Sen olen päättänyt suoraan että lämmityksellä olevan otan kun tietää että huonolla kelillä jopa kaarevalla lasilla oleva paneeli vetää itsensä umpeen niin ei yhtään innosta ajatus siitä että joutuisi vähän väliä pysähtyy huonolla kelillä putsaamaan valoa. Mikä vaan ois hyvä paneeli? Ajatuksena sellainen että ei ois pienin mahdollinen mutta ei myöskään koko keulan levyinen. Kiinnitys tulee ihan kilpikiinnityksellä. Haluisin sellaisen joka näyttäis myös sivupenkoille valoa. Vanhoilla Hellan kulmikkailla halogeenilisävaloilla muutaman kerran auto pelastunut kun on nähnyt myös penkoille kunnolla ja kerennyt reagoimaan esim. peuraan.

ideoita?
 
Itsellä lähti vähän lapasesta pakkomielle halogen-lisävaloihin. Motonetin outletista tuli haettua vielä lisää Hella Comet FF200 -lisävaloja 50 eurolla ja nyt on kolme valoa keulilla. Olisin laittanut neljä, mutta katsastussetä ja poliisi ei tykkää. Yksi jäi siis varalle.

Keskimmäiselle valolle näytin viilaa ja otin 17.5-referenssin "nystyrät" pois. Nyt polttimo uppoaa syvemmälle, valokeila on tarkempi ja kirkkaampi ja referenssi muuttui periaatteessa 37.5-malliseksi. Tuohon laitoin lisäksi vielä Osramin 100W polttimon. Reunimmaiset valot harottavat hieman pientareille ja ne saivat jäädä 17.5 referenssisiksi leveämmän valokeilan takia. Lisäksi oma johdotus ei kestä 300 watin kuormaa, niin laitoin reunavaloihin ihan Philipsin 55W plussapolttimot.

WhatsApp Image 2021-03-07 at 21.29.24.jpeg


P1010748.JPG


Piti käydä huonossa kelissä testaamassa ja valokeila on leveä! Pientareet ja mutkat näkee todella hyvin ja liikennemerkit teiden sivuillakin häikäisee. Keskimmäinen spottivalo taas valaisee kauas ja pitkillä suorilla vastaantulijat vaihtavat jo kilometrin päässä lyhyille. Valokeila on myös erittäin tarkkaan korkeussuunnassa rajattu, eli lähialue on suurimmalta osin lähivalojen varassa. Lumeneita ei siis mene hukkaan. Ja nuo pysyvät lisäksi sulana kelissä kuin kelissä.

Tuolla yhdistelmällä pitäisi päästä katsastuksesta ongelmitta läpi, kun yhteenlaskettu referenssi on 92.5. Keskimmäisen valon erilaista valokeilaa ja tehokasta polttimoa ei ihan heti katsastushallissa huomaa, ellei katsele kuviota seinää vasten tarkkaan. Ensi syksynä periaatteessa voisi vetää kaikki johdot uusiksi ja laittaa reunimmaisiin valoihinkin 100 watin polttimot. Nytkin tosin tuntuu jo siltä, ettei valoa tarvitse enempää, ainakaan pientareille. Täytyy huomenna käydä paremmassa kelissä testailemassa lisää, mutta huikean hyvinhän noilla näkee ajaa.
 
Viimeksi muokattu:
Volvo S60 mk2 keulalle pitäisi valo heittää. Autossa perus halogeeni valot. Edellisestä autosta jäi mm. wave 500 käteen, joten se saa alkuun ainakin toimia tuossakin. Onko täällä kukaan moisen (tai v60 kun ilmeisesti täysin sama keula) keulille valoa laittanut? Kokemukset olisi tervetulleita, ettei tarvitse perse edellä puuhun mennä. Ajatuksena oli mennä tällä kertaa helpon kautta ja laittaa kilpiteline.

- Onko tuo puskuri kuinka letku? Ts. väpättääkö valo jos telineen ruuvaa vain puskuriin, jos väpättää saako tilanteen pelastettua ylätuilla.
- Onko puskurin takana mitään mitä pitäisi varoa jos kilpitelineeseen päätyy?
- Saako herätteen otettua jostain mukavasti ilman rosvoliittimiä tai johtojen pätkimistä/tinailua?

Tuossa suurimmat kysymykset mitä heräsi mieleen. Näistä ehkä tärkeämpänä tuo kilpitelineen toimivuus volvon puskurissa. Jos on löysää sorttia täytynee valo suoriltaan työntää jonnekkin puskurin taakse palkkiin kiinni. Tämä ei kuitenkaan tällä kertaa houkuttaisi.
 
En tiedä Volvon puskurista, mutta Auriksen puskuri on ainakin ihan ohutta muovia ja pelkällä kilpitelineella vatkas Optibeam Commander tauotta. Laitoin kaksi ylätukea ja enää ei vatkaa lainkaan.
 
Hella Comet FF200

Toi on kyllä todella mahtava valaisin jo pelkästään halogenversiona, mutta mitään 100W:n poltinta se ei kestä, kokeiltu on. Noissahan on myös hyväksyntä xenoneille, tosin ei tee noista laillisia jälkiasennuspaketeilla, mutta sanoisin, että täydelliset isolla ballastilla ja pienellä polttimolla. Kylmänä, ehkä sekuntti ja täydessä kirkkaudessa ja lämpimänä(normaali kohtaamistilanne) heti.
 
Toi on kyllä todella mahtava valaisin jo pelkästään halogenversiona, mutta mitään 100W:n poltinta se ei kestä, kokeiltu on. Noissahan on myös hyväksyntä xenoneille, tosin ei tee noista laillisia jälkiasennuspaketeilla, mutta sanoisin, että täydelliset isolla ballastilla ja pienellä polttimolla. Kylmänä, ehkä sekuntti ja täydessä kirkkaudessa ja lämpimänä(normaali kohtaamistilanne) heti.
Aika moni on taas netissä sanonut, että kestää 100W polttimot ja Ruotsissa on markkinoitukin sillä. Eiköhän tuo talven mene 100 watin polttimollakin. Kesäksi kyllä vaihdan 55W polttimon. Tosin 100W polttimo on nyt vain yhdessä umpiossa ja jos se kärähtää, niin vielä on yksi varaumpio jäljellä :whistling:

Ref. 17.5 ja 37.5 versioiden välillä on kyllä iso ero. Noissa tuntuu myös olevan laadussa vaihtelua, kun osassa ref. 17.5 korokkeet ovat olemattomat, eli käytännössä valokuvio voi olla sama kuin 37.5-mallissa. Xenoneita en viitsi laittaa, kun valokuvion korkeusrajaus kärsii ja vaatii ilmeisesti vähän modaamistakin.
 
Aika moni on taas netissä sanonut, että kestää 100W polttimot ja Ruotsissa on markkinoitukin sillä. Eiköhän tuo talven mene 100 watin polttimollakin. Kesäksi kyllä vaihdan 55W polttimon. Tosin 100W polttimo on nyt vain yhdessä umpiossa ja jos se kärähtää, niin vielä on yksi varaumpio jäljellä :whistling:

Ref. 17.5 ja 37.5 versioiden välillä on kyllä iso ero. Noissa tuntuu myös olevan laadussa vaihtelua, kun osassa ref. 17.5 korokkeet ovat olemattomat, eli käytännössä valokuvio voi olla sama kuin 37.5-mallissa. Xenoneita en viitsi laittaa, kun valokuvion korkeusrajaus kärsii ja vaatii ilmeisesti vähän modaamistakin.

Itsellä tuli ~30tkm lisävaloaikaan ja niin vaan suli 100W:n polttimolla. Mitään muuta modausta ei tarvinnut tehdä, kuin kaapeleiden läpivienti kuvun taakse sopivaan paikkaan, muistaakseni ~20mm reikä tiivistekumille. Luonnollisesti oma paketti oli ulkoisilla ballasteilla ja ne piiloutui nätisti konehuoneen puolelle.

Edit. niin ja en huomannut valokuvion rajauksessa varsinaisesti eroa, joutu joka tapauksessa hieromaan kuviot kuntoon, kun oli umpiot pöydällä.
 
Itsellä tuli ~30tkm lisävaloaikaan ja niin vaan suli 100W:n polttimolla. Mitään muuta modausta ei tarvinnut tehdä, kuin kaapeleiden läpivienti kuvun taakse sopivaan paikkaan, muistaakseni ~20mm reikä tiivistekumille. Luonnollisesti oma paketti oli ulkoisilla ballasteilla ja ne piiloutui nätisti konehuoneen puolelle.

Edit. niin ja en huomannut valokuvion rajauksessa varsinaisesti eroa, joutu joka tapauksessa hieromaan kuviot kuntoon, kun oli umpiot pöydällä.
Onpas jännä. Joillakin tuntuu kestävän 100W polttimot ja joillakin ei. Keväällä lumien sulettua tulee pestyä ja vahattua auto oikein huolella, niin samaan syssyyn voisi vaihtaa 55W polttimon. Talvella pakkasilla en kyllä usko tulevan ongelmia.
 
Onpas jännä. Joillakin tuntuu kestävän 100W polttimot ja joillakin ei. Keväällä lumien sulettua tulee pestyä ja vahattua auto oikein huolella, niin samaan syssyyn voisi vaihtaa 55W polttimon. Talvella pakkasilla en kyllä usko tulevan ongelmia.
Vähän veikkaan syyksi sitä että käyttääkö halpaa polttimoa vai kalliimpaa. Yleensä halvemmissa ei ole minkäänlaista uv-valosuojausta mikä vois olla osasyynä tuolle heijastimen palamiselle.
 
Volvo S60 mk2 keulalle pitäisi valo heittää. Autossa perus halogeeni valot. Edellisestä autosta jäi mm. wave 500 käteen, joten se saa alkuun ainakin toimia tuossakin. Onko täällä kukaan moisen (tai v60 kun ilmeisesti täysin sama keula) keulille valoa laittanut? Kokemukset olisi tervetulleita, ettei tarvitse perse edellä puuhun mennä. Ajatuksena oli mennä tällä kertaa helpon kautta ja laittaa kilpiteline.

- Onko tuo puskuri kuinka letku? Ts. väpättääkö valo jos telineen ruuvaa vain puskuriin, jos väpättää saako tilanteen pelastettua ylätuilla.
- Onko puskurin takana mitään mitä pitäisi varoa jos kilpitelineeseen päätyy?
- Saako herätteen otettua jostain mukavasti ilman rosvoliittimiä tai johtojen pätkimistä/tinailua?

Tuossa suurimmat kysymykset mitä heräsi mieleen. Näistä ehkä tärkeämpänä tuo kilpitelineen toimivuus volvon puskurissa. Jos on löysää sorttia täytynee valo suoriltaan työntää jonnekkin puskurin taakse palkkiin kiinni. Tämä ei kuitenkaan tällä kertaa houkuttaisi.
S60 mk2 on sama puskuri kuin mk2 V70, V60 tuli vasta myöhemmin.

-Olen laittanut V70:een, itsellä oli Genesis 600 ja väpätti sen verran, että tukiraudat piti laittaa.

-Itsekään en oikein saanut selville pitääkö siinä mitään varoa, mutta vedin vain 10:llä itseporautuvalla ruuvilla puskuriin kilvenalustelineen. Oma lisävalo oli kyllä melko painava, joten jos olisi ollut edes aavistuksen kevyempi, niin olisi saattanut pärjätä ilman tukirautoja.

-Herätteelle on jo tehtaalla vedetty johdotukset, sen saa käyttöön kun ostaa keskikonsoliin lisävalokytkimen, maksaa marmorilla ~30e. Ja sillä saa tietty sen tarvittaessa pois käytöstä, mikä on etenkin lumisateessa kätevää.
 
Viimeksi muokattu:
S60 mk2 on sama puskuri kuin mk2 V70, V60 tuli vasta myöhemmin.

-Olen laittanut V70:een, itsellä oli Genesis 600 ja väpätti sen verran, että tukiraudat piti laittaa.

-Itsekään en oikein saanut selville pitääkö siinä mitään varoa, mutta vedin vain 10:llä itseporautuvalla ruuvilla puskuriin kilvenalustelineen. Oma lisävalo oli kyllä melko painava, joten jos olisi ollut edes aavistuksen kevyempi, niin olisi saattanut pärjätä ilman tukirautoja.

-Herätteelle on jo tehtaalla vedetty johdotukset, sen saa käyttöön kun ostaa keskikonsoliin lisävalokytkimen, maksaa marmorilla ~30e. Ja sillä saa tietty sen tarvittaessa pois käytöstä, mikä on etenkin lumisateessa kätevää.

Ilmeisesti tuo ei siis virallisesti olekkaan mk2 tai sitten aamulla ei ajatus kulje. Kyseessä kuitenki 2012 p3 pohjalevyllä oleva eli juuri samannäköinen keulasta kuin v60.

1280px-2012_Volvo_S60_--_04-01-2011_2.jpg


Jokatapauksessa kaikissa noissa uudemmissa autoissa taitaa olla sen verran löysä puskuri, että tuet joutuu laittamaan. Tuossakin mallissa kyllä on lisävalojen sulakkeelle paikka, eli mahdollisesti volvon oma nappi olisi saatavilla mutta en ainakaan vielä ole tietoa siitä löytänyt.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 539
Viestejä
4 524 144
Jäsenet
74 641
Uusin jäsen
Repolaine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom