Juu, näin on. Asetin sanani hieman huonosti ja tarkoitin sillä oletuksella, että tarvittaessa(puskuri kuin muovikassia tai kiinnitetyn sijaan riippuva varuste kuten Fordissa) ei luoteta neljään ylikiristettyyn poraruuviin muovissa vaan laitetaan vähän vahviketta taakse. Kenties jopa läpipulttauksella, kun mahdollisesti joudutaan puskuri pudottamaan. Ei se toki aina kevyessä modernissa rakenteessa kuuleman mukaan värise, eikä ehkä pitäisikään. Kuitenkin asennettavan varusteen massakeskipiste on huomattavasti lyhyemmän vipuvarren päässä kuin perinteisissa halogeenipytyissä.
Asensin tänään Jeep XJ:n nokalle
led-paneelin. Toki tämä on vähän epäreilu esimerkki, muovisen näköinen musta puskuriosa kun on tietysti teräslevyä.
Melkein piti kaivaa poranterätkin esiin, mutta sai sen poraruuvin kärjenkin läpi nylkyttämään. Hyvin pysyy eikä suostunut tippaakaan tärähtämään koeajolla kuoppiin rässiessä. Odotetusti massatrendin mukainen 6000K valo on ihan perseestä, mutta kun mistään ei saa 2700(juu, olen vähän outo) tai edes 4000(jota moni arvostaisi). Siis ei saa helposti ja edullisesti; tämähän maksoi Kärkkäisen beeäffässä kaikki 59 euroa. Asennustarvikkeineen ja toimituskuluineen projektin kulut nousivat melkein sataseen. Aika kohtuullista.
Jos oikein alkaa kouristaa, niin talvikauden jälkeen avaan koko paskan ja teen vähän juotostöitä. Siinähän saisi noiden markan palkin vakioemitterien oletettu laatu huomioiden samalla ainakin 30% lisää lumen/watti, ja halutessaan pari wattia lisää syöttöä.
Seuraava ongelma onkin se perinteinen, eli lähivaloille vaihtaessa tulee pimeys. Konservatiivinen korjaus on tietenkin laittaa parhaat mahdolliset polttimot, uusia johdotus(releellä tai muuten) korjaten jännite riittäväksi ja tässä kohtaa neljännesvuosisadan täyttäneessä ostaa uudet umpiot. Se vaan maksaa jo pirusti, vaatii aikaa ja vaivaa eikä tee ihmeitä. Noita bolt-on ledivalaisimia on ebayssa vaikka ja kuinka, mutta mistä löytäisin häikäisemättömät ja lailliset 5*7 tuuman? Pitääkö bolt-onin sijaan turvautua johonkin snadisti väärän kokoisiin Valmetin ledivaloihin? Vakiovalojen sijaanhan kelpaisi lisävalopalkin kera ihan yhtä hyvin ajovalot lyhyillä ja pitkillä tai pelkät lähivalot. Kunhan menevät kohtuudella paikalleen, oikeat leimat löytyy ja lähivalo on hyvä.
Kia/Hyundaissa on parikin varustelutasoa ja erillisiä optioita. Ei kuitenkaan tarpeeksi varaa valita yksittäisiä. Ainakin uuden sarjan Riossa on keskimmäisellä valaisinoptiolla HB3-halogeeniservoprojektori, jossa lähivalo on ihan kohtuullinen ja kaukovalosta ei ole hyötyä kuin notkon pohjaa lähestyessä. Voin kuvitella, että halvimman kulimallin samaan ahtaaseen rakoon pakatussa H4-reflektorissa lähivalo olisi täysin kelvoton(näin nykyään yleensä on) ja kaukovalo kenties jopa parempi, mikä ei auttaisi mitään. Nahkapenkkivarustetasoihin saatavalta LED-ajovalosysteemiltä odottaisin enemmän, mutta sitä en halunnut edes nähdä; voisin kyllä maksaa vaikka tonnin parhaista valaisimista kulimalliin jos ne ovat oikein hyvät, mutta en tarvitse viidellä tai seitsemällä tonnilla "alkaen 15k" köyhäinautoon kaikenlaisia perseensuristimia vain yhden varusteen takia. Vaikka sialle laittaa kallista huulipunaa, se on silti vain possu.
Pienellä aasinsillalla hieman vituttelee, että i30:een ja Ceediin muistaakseni molempiin saa sveduilta ihan hienoja merkkikohtaisia maskilisävaloja. Rioon (ja tuskin i20) ei löydykään. Toisaalta ymmärrettävää, koska pikkuautoilla vähemmän ajellaan maantiellä ja mörön perseessä, eikä pikkuauton ostaja ole yhtä halukas käyttämään heti 300-600 euroa lisävaloihin. Närästää vaan asentaa ulkonevia varusteita pikkuautoon, ja ahdistaa myös rikosaalto. Just vietiin 6 metrin päästä maailman halvimmat 10-led pyöreät lisävalot, rälläkällä, keskellä päivää. Ei houkuttele asentamaan hienon ja kalliin näköistä halpaa valopalkkia kilpitelineeseen.