Lisävalot

Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
287
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 231
Katselinkin että näyttäisi samalta valolta ja ajattelin kun lumise yms myy tätä että ei varmaan nyt ihan pilipali ole?

Tuleeko tuossa siis kaikki tarvittava mukana asennukseen, kuten johdot ja kiinnitykset jotta sen saa puskuriin kiinni.
Ei tule johtosarjaa eikä telinettä. Erittäin harvassa ne mukana tulee. Tuolla linkissä on kuva mitä mukana tulee
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 045
Olen aikaisemmin ollut tiukasti vastaan näitä pystysuunnassa levittäviä lisävaloja mutta nyt kun molemmissa autoissa sellaiset on niin pari hyvääkin asiaa niissä on:
-märällä tiellä on hyvä että jotain edes heijastuu tiestä takaisin.
-Mäkisessä tai edes hiukan kumpuilevassa näkee aavistuksen aikaisemmin alarinteeseen.
-autoissa joissa ei ole automaattista trimmiä ei kaikki valo mene taivaalle kun on lastia kyydissä

Normaaleissa olosuhteissa tykkään kyllä tiukemmin rajatuista enemmän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 320
Olen aikaisemmin ollut tiukasti vastaan näitä pystysuunnassa levittäviä lisävaloja mutta nyt kun molemmissa autoissa sellaiset on niin pari hyvääkin asiaa niissä on:
-märällä tiellä on hyvä että jotain edes heijastuu tiestä takaisin.
-Mäkisessä tai edes hiukan kumpuilevassa näkee aavistuksen aikaisemmin alarinteeseen.
-autoissa joissa ei ole automaattista trimmiä ei kaikki valo mene taivaalle kun on lastia kyydissä

Normaaleissa olosuhteissa tykkään kyllä tiukemmin rajatuista enemmän.
Muuten havainnut samaa, mutta onko vielä olemassa autoja, joissa ei ole edes manuaalisesti ohjaamosta olevaa säätöä, eikö se ole pakollinen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
991
IMG_20191215_134938.jpg

3D-tulostetut kiinnikkeet pääsi katolle. PETG-muovista tulostettu 90% infillillä, joten yhdelle kiinnikkeelle tuli kuitenkin varttikilo painoa. Jos noi vielä keväällä on paikallaan eikä takana tulevan tuulilasissa, niin voisi maalailla mustaksi. Suuntaus pitäisi vielä tehdä, nyt sojottaa kaikki liian alas.

IMG_20191215_142456.jpg

:btooth:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Aivan jäätävä teho kyllä tuossa Optibeamissa, nyt kun nostettu pois tien rajasta. Tiellä missä on metsää ympärillä tuo tosiaan tekee päivän keskelle yötä. Näkyy penkat ja elukat niissä ihan eri tavalla. Tiedä sitä kuinka paljon elukoita on tossa penkoilla käynyt kääntymässä kun niitä ole nähnyt varsinkin vastaantulijan puolella olevia.

Ainut murhe tuossa on, että pelkään sokasevani vastaantulijat... Valo-automatiikka toimii yleensä ihan ok ja melkeen reagoi mua nopeammin, mutta kun tuo ei ole 100%. Sitten käy niitä, että joskus nappaa itse pois pitkät ja joskus tietokone on mua 0,1s nopeempi ja näyttää siltä kun vilkuttaisin pitkiä. Pitää varmaan laittaa pois päältä ja pelata käsipelillä. Enää ei tule sitäkään efektiä, että huomaisi toisen valojen sarastavan mutkan/mäen takaa joten ne valot ehtii aina tulla näkyviin ennenkuin tietää sieltä jonkun tulevan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 320
Lisävaloilla ajaessa on ärsyttävää, kun vastaantulevalla ei ole lisävaloja vaan onnettomat tuikut. Sitten kun pistät omat valot pois kilometriä ennen ettet sokaise, niin se vastaantulijakin laittaa ne tuikkunsa pois. Sitten ajetaan pimeässä pitkän aikaa:facepalm: Melkein tekisi mieli noissa tilanteissa pistää omat valot takaisin päälle että näkee jotain..
Ite huomannut täällä uudellamaalla varsinkin tavan laittaa pitkät pois jo mäen takana, heti kun huomaa sieltä jo kajastavan valoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
991
Lisävaloilla ajaessa on ärsyttävää, kun vastaantulevalla ei ole lisävaloja vaan onnettomat tuikut. Sitten kun pistät omat valot pois kilometriä ennen ettet sokaise, niin se vastaantulijakin laittaa ne tuikkunsa pois. Sitten ajetaan pimeässä pitkän aikaa:facepalm: Melkein tekisi mieli noissa tilanteissa pistää omat valot takaisin päälle että näkee jotain..
Tämä kieltämättä ongelma. Lyhyille kun vaihtaa, niin lähivalot tuntuu hetken onnettomilta. Ja onhan ne varmasti sitäkin. Ei vaan viitsisi led-polttimoita noihin vaihdella. Itse pihinä vein katolle vain kaksi piuhaa, jos olisi vienyt kolmannen, niin olisi voinut ohjata noita kaksia lisävaloja erikseen. Voisi tiputtaa nuo kauemmas näyttävät kaukovalot ensin pois.

Toki voisi laittaa tuollaisen 12v kauko-ohjattavan releen katolle, niin saisi ohjattua :smoke:
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
873
Nyt kun on ikävä kyllä joutunut ajamaan paljon ja pitkiä matkoja iltaisin/öisin niin on tuo kyllä sellainen villilänsi noiden valojen kanssa, että en yhtään ihmettele miksi Suomessa kaikki kielletään.

Osa porukkaa vaihtaa yhä samalla etäisyydellä lyhyisiin kuin ilman lisävaloja, suurin osa ei osaa yhtään ennakoida kurvin/mäen taakse. Jos on epävarma vaihtaja niin kannattaa mieluummin vaihtaa lyhyille liian aikaisin kuin liian myöhään. Ei ne hirvet ja peurat ojassa odota väliin jäävää pimeyttä ja hyppää tielle vasta sitten :D

Parhaita on kyllä ne rekan patteristolla varustetut ja sitten kun vaihdetaan lyhyille niin palaa vain toisella puolen keltainen tuikku. Toisaalta näyttää olevan jonnejen suosiossa nuo yyber-viritykset niin osittain selittää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Lisävaloissa on parkkivalotoiminto, jonka sain hienosti haaroitettua päiväajovalojen 20 ampeerin sulakkeelta.
Miksi muuten tämä kytketään? Näönkö vuoksi? Minuahan ei yhtään häiritse se, että kytkentä on(tai ainakin aikanaan oli) laiton koska... no, se ei haittaa mitään.

Itse kytkisin ehkä sen takia, että auttaa autosta ja asennuksesta riippuen heijastuksesta näkemään, miten lähelle seinää voi ajaa. Toki vain silloin kun lisävalot kasvattavat auton ulkomittoja eli ulottuvat kauemmas kuin puskuri. Tätähän yritetään kompakteissa valoissa nykyään välttää ja itsekin yrittäisin. Vanhoissa ämpärisoihduissa nelosgolffissa ulkomitta kasvoi, mikä ärsytti minua. Toisaalta valojen yläreunat olivat suoraan näkyvillä joten "tupakka-askitoleranssilla" seinää päin ajaminen helpottui silti jopa ilman lisävaloparkkeja. On se ulkoneva valaisinasennus silti jonkinasteinen vaurioriski etenkin kun autoa joskus ajaa joku muu, joka saattaisi ryömintävauhdilla nojata esteeseen.
Ongelmaksi kuitenkin muodostui haaroittimen koko pitkien herätettä ryöstettäessä. Joka puolella on isot niput johtoja ja liittimiä, eikä haaroittimen idioottimainen design taivu tuonne tilaan sitten millään.
Ikävä skenaario. Ehkä lähtisin itse tätä ratkaisemaan sepittämällä niitä sulakerosvoja siten, että lähtö tulee suoraan ylöspäin. Melkoisella harkinnalla ja tarkkuudella toki, ettei kyrvähdä koko pirssi.

Nyt kun on ikävä kyllä joutunut ajamaan paljon ja pitkiä matkoja iltaisin/öisin niin on tuo kyllä sellainen villilänsi noiden valojen kanssa, että en yhtään ihmettele miksi Suomessa kaikki kielletään.
Muutama vittumainen häikäisevä laiton xenonasennus tuli tänäänkin vastaan. Vittu!

Junnuna kyllä minäkin kokeilin niitä saatanoita mainitun Golfin reflektorivaloihin. Muutossarjan laatukin oli onneksi ihan paska, ja huomasihan siinä että toisen lyhdyn sammuessa yhdellä näki paljon paremmin kuin auton vakiovaloilla. Onneksi huomasin myös hyvin pian, että taitaa asennus häikäistä vastaantulijoita. Mistään aitaa vasten testaamisesta sitä ei havainnut, kuviohan oli olevinaan selkeästi rajattu.

Lyhyille kun vaihtaa, niin lähivalot tuntuu hetken onnettomilta. Ja onhan ne varmasti sitäkin. Ei vaan viitsisi led-polttimoita noihin vaihdella.
Ei kannata kovasti toivoa led-retrofitin parantavan lähivaloja. Edelleen on melkoinen ihme jos niin kävisi.

Saahan sitä lisätehoa toki joillakin muutossarjoilla, mutta valot eivät parane. Etenkin xenon-muunnoksilla saa lisätehoa. Halogeenivalojakin voi rajallisesti tehostaa jo relesarjalla tai johdotuksen parantamisella tai ylitehoisilla laittomilla polttimoilla.

Perinteiset isot H4-lyhdyt jotka eivät heti sula, jopa paranevat ihan selvästi kun watteja vähän lisää. Vanhoihin isoihin takavetovolvoihin sopii 130/100 W H4 oikein hyvin. Geometria täysin vakio, kuvio sama. Todennäköisesti selvästi parempi kuin marketin hyllystä valitulla huonoimmalla laillisella halpispolttimolla.

H18 H7-polttimon tilanne viilattuna ei sekään näistä keskusteluista saamani käsityksen mukaan ole mikään huono modi. En toki ole kokeillut tai laajemmin tutkinut, joten tämähän on mutua. Nykykalustossa ei ole H7-ajovaloja, vaan mennään HB2- ja H4-lampuilla. H7-kaarrevaloa ei ole syytä lähteä puukottamaan.

Tarkoitin siis koko korin asennon säätöä. Nuo lisävalot kun ei ainakaan omissa asennuksissani tottele ajovalojen trimmiä.
Ei kai edes vakiokaukovalot mene välttämättä(yleensä?) valojen korkeussäädön mukana, jos on erilliset lähi- ja kaukovalot.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Nyt kun on ikävä kyllä joutunut ajamaan paljon ja pitkiä matkoja iltaisin/öisin niin on tuo kyllä sellainen villilänsi noiden valojen kanssa, että en yhtään ihmettele miksi Suomessa kaikki kielletään.

Osa porukkaa vaihtaa yhä samalla etäisyydellä lyhyisiin kuin ilman lisävaloja, suurin osa ei osaa yhtään ennakoida kurvin/mäen taakse. Jos on epävarma vaihtaja niin kannattaa mieluummin vaihtaa lyhyille liian aikaisin kuin liian myöhään. Ei ne hirvet ja peurat ojassa odota väliin jäävää pimeyttä ja hyppää tielle vasta sitten :D

Parhaita on kyllä ne rekan patteristolla varustetut ja sitten kun vaihdetaan lyhyille niin palaa vain toisella puolen keltainen tuikku. Toisaalta näyttää olevan jonnejen suosiossa nuo yyber-viritykset niin osittain selittää.
Miljoonasti tämä. Joka päivä huomaan salaa toivovani täyskieltoa kaikille lisävaloille, vaikka muuten vastustankin kielto/holhous hysteriaa.
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
164
Miksi muuten tämä kytketään? Näönkö vuoksi? Minuahan ei yhtään häiritse se, että kytkentä on(tai ainakin aikanaan oli) laiton koska... no, se ei haittaa mitään.

Itse kytkisin ehkä sen takia, että auttaa autosta ja asennuksesta riippuen heijastuksesta näkemään, miten lähelle seinää voi ajaa. Toki vain silloin kun lisävalot kasvattavat auton ulkomittoja eli ulottuvat kauemmas kuin puskuri. Tätähän yritetään kompakteissa valoissa nykyään välttää ja itsekin yrittäisin. Vanhoissa ämpärisoihduissa nelosgolffissa ulkomitta kasvoi, mikä ärsytti minua. Toisaalta valojen yläreunat olivat suoraan näkyvillä joten "tupakka-askitoleranssilla" seinää päin ajaminen helpottui silti jopa ilman lisävaloparkkeja. On se ulkoneva valaisinasennus silti jonkinasteinen vaurioriski etenkin kun autoa joskus ajaa joku muu, joka saattaisi ryömintävauhdilla nojata esteeseen.
No siksipä sen kytkin päiväajovaloihin, koska sulake löytyi helposti ja herätteen sai sieltä. "Kallis ominaisuus josta olen maksanut" ;)

Ikävä skenaario. Ehkä lähtisin itse tätä ratkaisemaan sepittämällä niitä sulakerosvoja siten, että lähtö tulee suoraan ylöspäin. Melkoisella harkinnalla ja tarkkuudella toki, ettei kyrvähdä koko pirssi.
Aikamoisella tarkkuudella ne 2,8 mm leveät abikot sinne sain laitettua, tosiaan tilauksessa vasta tuo virallinen johdollinen jatko, minkä Pakana ystävällisesti linkkasi:
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
873
Muutama vittumainen häikäisevä laiton xenonasennus tuli tänäänkin vastaan. Vittu!
Nuo tulee onneksi yleensä taajamissa vastaan jossa on muutakin valaistusta niin ei silmä ole ihan niin herkkänä. Hyvin sen kyllä erottaa, milloin tulee rihlatuilla laseilla joku vanhempi xenon tai led Volvo/MB vastaan :D

Miljoonasti tämä. Joka päivä huomaan salaa toivovani täyskieltoa kaikille lisävaloille, vaikka muuten vastustankin kielto/holhous hysteriaa.
Mulla on vielä omani hyllyssä odottamassa, että ehtisi asentaa. Silti toivon, että nuo kiellettäisiin ennen kuin ehdin edes laittaa :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Hyvin sen kyllä erottaa, milloin tulee rihlatuilla laseilla joku vanhempi xenon tai led Volvo/MB vastaan :D
Yhtä häikäiseviä nuo pirut ovat suorillakin laseilla, kuten siinä nelosgolfissa. Olihan niitä toki peiliumpiossa tehdasvarusteenakin, mutta silloin oli alunperin mitoitettu valaisin. Silti hajavalon määrä on vähän toivottua enemmän vaikka inhimillinen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Nuo tulee onneksi yleensä taajamissa vastaan jossa on muutakin valaistusta niin ei silmä ole ihan niin herkkänä. Hyvin sen kyllä erottaa, milloin tulee rihlatuilla laseilla joku vanhempi xenon tai led Volvo/MB vastaan :D
Ainakin vanhoissa mersuissa oli ihan vakio xenonitkin rihlatuilla umpioilla.

Yleensähän noissa on se ongelma että sinne laitetaan ne xenonit siksi että se umpio ja lasi on jo niin älyttömän kulunut että 50% sen halogeenilampunkin valosta suuntautuu johonkin ihan muualle kuin tiehen.

Mä olen muutaman xenon (led?) lamppuisen vanhan volvon jamersun nähnyt joissa se häikäisy on ollut vähintäänkin alle perus octaviaxenonien.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
586
Mulla ei millään anna luonto periksi tällätä auton keulaan ulkonevia ja suoristetuilla klemmareilla tuettuja, siltikin täriseviä, lisävalopömpeleitä.
Ja kun auto on muovikeulainen Saab, niin vaihtoehdot xenon+H7 -valojen parantamiseen ovat vähissä, kohtuuhinnalla. Toki pari kipaletta Lazer Linear 6 Eliteä tekis terää, mutta viis hunttia ei nyt sopinu lompakolle :(

Kokeilin sitten tuollaista halpaa 35 milliä korkeaa ledipaneelia, jonka sai tapeltua Saabin maskiin pienellä silppuamisella (Dremelillä yksi ripa veks). Jämäkästä kulmaraudasta kiinnikkeet lukkopeltiin, niin ei tärise.
LISÄVALO ULTRA SLIM CHALLENGER 120W 12-48V Pitkä kantama, ref.30, valoteho 6100lm - Tuontitukku.fi verkkokauppa

Ihan tyytyväinen olen, varsinkin ulkonäköön. Eikä tuon paneelin leveä valokuviokaan ole lainkaan hassumpi, iso parannus vakiolamppujen rinnalle :geek:

Ledipaneeli5.jpg


Ledipaneeli4.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
79
Katselinkin että näyttäisi samalta valolta ja ajattelin kun lumise yms myy tätä että ei varmaan nyt ihan pilipali ole?

Tuleeko tuossa siis kaikki tarvittava mukana asennukseen, kuten johdot ja kiinnitykset jotta sen saa puskuriin kiinni.
Ei ole samanlainen kuin tuo linkissä oleva tuo halpahallin lamppu, koteloinnista tulee johdot ulos abiko päillä ja lamppu on kaareva jonkin verran.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Ja varmasti paljon toimivampi kuin rekisterikilven alle asennettavat lisävalot.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Todellakin huomaamaton asennus. Rekkarin alla monesti on aivan liian alhaalla. Sitten jos sillä haluaisi nähdä pitemälle pitää nostaa keilaa ylemmäs ja sokastaan helposti vastaan tulevia.

Eilen tuli joku taavetti lisävalot päällä takana aivan liian lähellä. Ajoin vielä lähemmäs 80 60 alueella. Teki mieli päästää ohi ja pistää oma tuikku päälle, joskos olisi tajunntu seuraavaksi jättää pitemmän välin tai vaihtaa lyhyet.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
878
Ihan tyytyväinen olen, varsinkin ulkonäköön. Eikä tuon paneelin leveä valokuviokaan ole lainkaan hassumpi, iso parannus vakiolamppujen rinnalle :geek:
Tuohan on tosi fiksu asennus. En tuon paremman näköistä lisävaloasennusta ole nähnytkään.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
Transporter T5 tuli laitettua tuollainen Optibeam Pioneer 800 160W lisävalopaneeli.
IMG_20191221_141541.jpg

Ylemmässä kuvassa kaukovalot ilman lisävalopaneelia ja alempi lisävalon kanssa. Aika huikea ero kyllä. Livenä vielä vaikuttavampi kuin kännykkäkameran kuvassa...
PSX_20191224_203355.jpg
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
Transporter T5 tuli laitettua tuollainen Optibeam Pioneer 800 160W lisävalopaneeli.


Ylemmässä kuvassa kaukovalot ilman lisävalopaneelia ja alempi lisävalon kanssa. Aika huikea ero kyllä. Livenä vielä vaikuttavampi kuin kännykkäkameran kuvassa...
T6ssa on minulla siinä rekisterikilven päällä, mutta aion kyllä nostaa tuohon samaan paikkaan. Pitkään sitä mietin, viitsiikö porata puskuriin reikiä. Mutta autojahan nuo vaan on ja reiät korinvärisessä puskurissa on seuraavan omistajan murhe. :D

Hyvin näyttää Pioneer, oma Lazer Linear 12 Elite heittää liikaa valoa nykyisellä korkeudella auton eteen.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
Mutta autojahan nuo vaan on ja reiät korinvärisessä puskurissa on seuraavan omistajan murhe. :D
Nuo mustat puskurit kyllä kieltämättä madalsi aika kovasti kynnystä porata reiät. Nekun saa jo mustalla peitetulpalla aika hyvin piiloon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Siskon miehen T5:n räsäytin reiät puskuriin samaan tyyliin, lamppu menee varmasti vaihdossa niin ei pahemmin häiritse. On muuten vakio (halogeeni) tuikut melkoset myrskylyhdyt nuissa transporttereissa. Työpaikan autoissa piti pitää ottalamppua päällä pimeällä, ennen kuin lisävalot asennettiin. ;)
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
873
Siskon miehen T5:n räsäytin reiät puskuriin samaan tyyliin, lamppu menee varmasti vaihdossa niin ei pahemmin häiritse. On muuten vakio (halogeeni) tuikut melkoset myrskylyhdyt nuissa transporttereissa. Työpaikan autoissa piti pitää ottalamppua päällä pimeällä, ennen kuin lisävalot asennettiin. ;)
Multivanin valot (H7+H1) niin alkaa nähdä. Asennus on plug&play ellei sitten halua että pitkillä palaa myös lyhyet samalla, mutta ei sekään mikään ihme temppu ole releyttää.

Onko noissa puskurin runko tuossa takana sopivasti? Ajattelin kilvenalustelinettä, mutta puskuri vaikuttaa aika löysältä enkä vielä ole päässyt katsomaan onko siellä jotain tukevampaa sopivassa kohdassa. Uhri tosin on pre-facelift T5
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
Onko noissa puskurin runko tuossa takana sopivasti?
Semmonen kennorakenne siellä on muovista kätöstelty. Laitoin pitemmät pultit ja isot prikat taakse, että jakaa puristuksen isommalle alueelle. Tosi jämättä tuli, kesti ihan ronskilla kädellä heiluttelun.
 
Liittynyt
03.05.2017
Viestejä
184
Onkos kukaan kokeillut kombona jotain hageenilisävaloja ja niihin sitten semmoiset eBay mallia 82miljaardia lumenia led "polttimoita"? Kauheen vakavissaan en itse harkitse, mutta jos joku olisi kokeillut.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
873
Onkos kukaan kokeillut kombona jotain hageenilisävaloja ja niihin sitten semmoiset eBay mallia 82miljaardia lumenia led "polttimoita"? Kauheen vakavissaan en itse harkitse, mutta jos joku olisi kokeillut.
Minä. Ihan tuurista kiinni siinäkin näyttääkö se ojaan, ufoon vai tietä :D Tässä tapauksessa näytti ufoon eivätkö olleet edes mitkään geneeriset polttimot vaan Novsightit
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
281
Itse kokeilin Bilteman 9":ssa XHP70 ledeillä olevia ja toimivat ihan ok. Paitsi eivät tietenkään pysyneet sulina niin vaihtuivat takaisin halogeeneiksi (H18).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 914
Onko sillä kuinka iso merkitys asentaanko paneelin kilven alle tai päälle? Ite olen aina ajatellut, että mitä korkeammalla se on, niin sen paremmin se valokeila valaisee pidemmälle. Tosin kun puhutaan henkilöautosta niin tokkopa sillä on niin iso merkitys, onko se reilu 10cm ylempänä vai alempana. Vastasinkohan juuri itselleni :D Vai onko joku muu syy?
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 231
Onko sillä kuinka iso merkitys asentaanko paneelin kilven alle tai päälle? Ite olen aina ajatellut, että mitä korkeammalla se on, niin sen paremmin se valokeila valaisee pidemmälle. Tosin kun puhutaan henkilöautosta niin tokkopa sillä on niin iso merkitys, onko se reilu 10cm ylempänä vai alempana. Vastasinkohan juuri itselleni :D Vai onko joku muu syy?
Ei mitään vaikutusta. Mitä alempana sen alttiimpi kolhuille.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
Onko sillä kuinka iso merkitys asentaanko paneelin kilven alle tai päälle? Ite olen aina ajatellut, että mitä korkeammalla se on, niin sen paremmin se valokeila valaisee pidemmälle. Tosin kun puhutaan henkilöautosta niin tokkopa sillä on niin iso merkitys, onko se reilu 10cm ylempänä vai alempana. Vastasinkohan juuri itselleni :D Vai onko joku muu syy?
Valoista tulee myös hajavaloa, mallista riippuen. Reilu määrä sitä hajavaloa siinä auton edessä haittaa ainakin minua, tekee kirkkaan alueen ja tuntuu vähän että kauemmaksi näkee huonommin. Voi olla ihan omassa päässä, mutta mieluummin asentaisin niin ylös kuin saa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Onko sillä kuinka iso merkitys asentaanko paneelin kilven alle tai päälle? Ite olen aina ajatellut, että mitä korkeammalla se on, niin sen paremmin se valokeila valaisee pidemmälle. Tosin kun puhutaan henkilöautosta niin tokkopa sillä on niin iso merkitys, onko se reilu 10cm ylempänä vai alempana. Vastasinkohan juuri itselleni :D Vai onko joku muu syy?
Reilu 10 cm vaikuttaa kummasti. Itse asentaisin ehdottomasti yläpuolelle jos vain mitenkään järkevästi on mahdollista.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
390
Varmasti jonkin verran vaikuttaa, omassa tapauksessa kuitenkin tuli tuollaiseen kompromissiin tyydyttyä talviautojen kohdalla, on se munuaisten edessä killuva pötkylä vaan niin sysiruma. Tosin varmasti à 50e hintaiset ajavat asiansa vaikka tuolta tien rajasta.

 

Cuubis

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
480
Riippuu tietty lampunkin kuviosta, mutta alhaalla oleva valo rajottuu helpommin esim lumipenkkoihin tien reunassa ja mäkeen ajaessa tulee pimeetä nopeemmin kun valo "imeytyy" siihen mäkeen. Kaikki on sitten tietty vielä autokohtaista, kun toisessa autossa kilven alle asennettu valo voi olla samalla korkeudella kuin toisessa päällä. Mutta onhan se totta, että mitä ylempänä valot, niin sitä paremmin ne valaisee sinne missä sitä valoa tarvitaan, jos joskus pääsee ison auton hyttiin öiselle tielle niin huomaa eron (tietty valojakin voi olla enemmän).

Veljen bemariin ollaan myös asentamassa aika alas lisävaloa, koska suoraan sanottuna näyttäisi ihan tökeröltä muuten. Ja tarkotus tässä tapauksessa on saada lähinnä pituutta pitkille, joten menetys ei oo niin suuri. Joskus ulkonäkö menee edelle, mutta jos hakee parasta hyötyä niin vähintään kilven päälle sitten.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
873
Riippuu tietty lampunkin kuviosta, mutta alhaalla oleva valo rajottuu helpommin esim lumipenkkoihin tien reunassa ja mäkeen ajaessa tulee pimeetä nopeemmin kun valo "imeytyy" siihen mäkeen. Kaikki on sitten tietty vielä autokohtaista, kun toisessa autossa kilven alle asennettu valo voi olla samalla korkeudella kuin toisessa päällä. Mutta onhan se totta, että mitä ylempänä valot, niin sitä paremmin ne valaisee sinne missä sitä valoa tarvitaan, jos joskus pääsee ison auton hyttiin öiselle tielle niin huomaa eron (tietty valojakin voi olla enemmän).

Veljen bemariin ollaan myös asentamassa aika alas lisävaloa, koska suoraan sanottuna näyttäisi ihan tökeröltä muuten. Ja tarkotus tässä tapauksessa on saada lähinnä pituutta pitkille, joten menetys ei oo niin suuri. Joskus ulkonäkö menee edelle, mutta jos hakee parasta hyötyä niin vähintään kilven päälle sitten.
Jep ja jos ulkonäkö edellä menee niin IMHO kannattaa jättää asentamatta kokonaan :D Rumia lisävalot on joka tapauksessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 914
Tuli haettua uusi paneeli w-light wave 500. Onkohan täällä kenelläkään vastaavaa paneelia käytössä? Myyjä ja noissa kommenteissa neuvottiin asentamaan paneeli ylösalaisin koska valokeila silloin valaisee paremmin penkkoja, mutta ei paljoa häviä pituudessa. Onkohan kenelläkään kokemuksia asiasta? Tokihan tuo nyt ei ole päivän homma itekki vaihtaa, mutta säästyispä siltä vaivalta :) Varsinkin jos/kun sen saa nätisti upotettua keulaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Rekkarin alla monesti on aivan liian alhaalla. Sitten jos sillä haluaisi nähdä pitemälle pitää nostaa keilaa ylemmäs ja sokastaan helposti vastaan tulevia.
Siis, lisäkaukovalon ollessa kyseessä, eihän sitä vastaantulijan sokaisua estetä suuntauksella, vaan kytkemällä kaukovalot pois päältä. Yläviistoon suunnattuna se kaukovalo ei tosin valaise edessä olevaa tietä, vaan taivasta, josta ei ole paljoa apua.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 969
Itsellä myös alamaskissa edellisen omistajan jäljiltä lisävalo. Nätti ja huomaamaton asennus tuo kyllä on, mutta valotehon kannalta ei ollenkaan hyvä. Koin itsekin sen, että valoa saa suunnata oikeasti aika ylös, ettei tie valaistu edestä liikaa. Nyt alkaa puille tulla valoa jo turhan paljon, mutta lumella vieläkin liian kirkasta edessä. Pienelläkin lumisateella tuo lisävalo on myös heti ummessa, kun kaikki lumi kertyy tuonne alas ja ledit ei jaksa sulattaa sitä. Maskisuojan virittely oli myös haastavaa ja väkisin jäi aukkoja alas, kun en saanut jumppamattoa koko matkalle lisävalon takia :beye:

Ihan kohtuullisen hyvin tuo kiinalainen lisävalo auttaa auton omia pitkiä, joiden keila on aika onnettoman kapea. Näkee vähän jotain pientareelle ja mutkiinkin ja etenkin pilkkopimeässä vesisateessa olisi orpo olo ilman. Valoteholtaan pitkät nyt samaa luokkaa kuin perinteiset kaksoisxenonit + apuhalogenit samassa umpiossa, kun halogenit valaisevat kauemmas kapeasti ja lisävalo lyhyesti mutta laajasti. Ensi syksynä kuitenkin varmaan hankin jostain ehjän alamaskin ja vähän paremman, mutta siron lisävalon rekisterikilven yläpuolelle. Lyhyissä vielä 65W H18-polttimot ja omissa pitkissä Osram H7 +100%, niin kyllä näillä tämän talven pärjäilee.

passat.png


valot.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Siis, lisäkaukovalon ollessa kyseessä, eihän sitä vastaantulijan sokaisua estetä suuntauksella, vaan kytkemällä kaukovalot pois päältä. Yläviistoon suunnattuna se kaukovalo ei tosin valaise edessä olevaa tietä, vaan taivasta, josta ei ole paljoa apua.
Niin eipä kai sillä kovin suurta eroa ole mihin se kirkkain kohta on suunnattu. Sokaisee se kumminkin. Kyllähän tollasella sokaisee aika hyvin kun enää ei näe toisen auton valoja mutkan takaa, joten vaihtuu pois päältä vasta kun auto tulee näkyviin kun ennen on voinut ennakoida.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 436
Viestejä
4 161 739
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom