Lisävalot

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 008
Mulla on vuoden verran ollut nokalla avittamassa Optibeam Boomer ja tilasin sellaisen nyt porukoidenkin autoon. Hintaa Lumisella huimat 39e. Hintaisekseen mainio valo.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Mitenkäs mahdollisimman pienellä asennussyvyydellä? Joihinkin autoihin onnistuu ilman ulkomittojen lisäämistä ylämaskin eteen puskurin päälle. Mietin, olisiko mahdollista.
 

Cuubis

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
480
Lisävalo Purelux Road Sideview - Suora / 53 cm / 60W / Ref. 40

Onko kukaan vielä ostanut kyseistä valoa? Tästä kaipaisin kokemuksia onko myyntipuheittensa veroinen?
Facebookista löysin videon jossa kyseisen valon kuviota esitellään:



Ei nyt mikään paras video kun kuvattu varmaan jollain kännykällä automaatilla ja valoa kädessä pitäen, mutta kyllä tosta jotain osviittaa saa. Lumessa näyttää valot toki aina paremmalta, mitä syksyn säkkipimeissä (missä niitä ehkä eniten tarvii).
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
364
Kiitokset tästä. Eihän tuo pahalta näytä kuvionsa puolesta. Valoteho/hinta suhteessa tuo Genesis 600 olisi varmaan parempi ostos, mutta se taas on ulkomitoiltaan melko möhkö pikkuauton keulaan.

Tällä hetkellä keulassa on 2 pientä pyöreää lediä, mutta niistä tuntuu tulevan niin paljon hajavaloa, että kun ilmassa on vähänkään kosteutta/lunta niin lähivaloilla näkee pidemmälle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Olin varaamassa Kia Optimaan määräaikaishuoltoa ja samalla kattelin, että täältä sais lisävalotkin asennetettua. Lähiledit on autossa todella hyvät, mutta pitkiin en ole tyytyväinen. Ei tullut suoraan kuitenkaan painettua tilaus painiketta kun ajattelin katsoa jos saisi itse helpolla... No yllättäen tässä onkin ollut lisävalot. Heräte otettu pitkiltä releelle josta 20A sulakkeen takana yksi lähtö. Ja näytti toimivan kun pitkät päällä niin tämän näköiseen liittimeen tulee 13V Dropbox - 2019-12-04 11.13.39.jpg - Simplify your life

Mikäköhän liitin tuo on? Ei ollut paljon löysiä ja johto kiersi aika haastavasti niin ei mielellään vaihtaisi.

Entä onko valosuosituksia missä olisi parkkivaloraita myös. Ja sen raidan pitäisi kulkea valaisimen yläreunassa jotta asettuu sopivaan kohtaan auton päivävalojen raidan kanssa. Miten tuo parkkivalo kytketään kun tosiaan nyt on vain tuo liitin mihin tulee 13V kun pitkät päällä. Pitääkö ronkkia jostain parkkivalojen heräte ja se kytketään oman releen kautta parkkivalon johdolle? Vai voiko jostain vaan ottaa 12V parkkivaloille ja se sitten palaa aina kun 12V päällä?

Sitten olisi vielä toiveissa saada katkaisija sisälle jolla voi tarvittaessa kytkeä lisävalon pois päältä eli ettei syty pitkistä. Ihan peruskytkin varmaan herätteen väliin. Ainut ongelma tuossa on, että en varmaan tiedä mistä pääsen helpolla konehuoneesta kojetauluun ilman, että alkaa purkamaan summamutikassa palikkaa. Ajattelinkin jättää tuon deltaautolle.

Toimiiko nuo lisäpitkät jos autossa on valoautomatiikkaa vai tuleeko paljon vilkutuksia vastaantulijoilta? Normi pitkillä vaihtaa ainakin todella aikaisessa vaiheessa lyhkäsille. Senkin takia tuo nappi olisi jees jos on paljon liikennettä niin ennemmin ajaa vaan valot automaatilla eikä tartte renkutella pitkiä päälle ja pois.

e: Taitaa jotain johdotusta ainakin tuon parkin takia vetämään uusiksi.

Tällä hetkellä ykkösenä tämä: LED-lisävalopaketti Optibeam Ultra 10 Ref. 45 - Lumise.fi verkkokauppa

Muuten tämä LED-lisävalopaketti Optibeam Pioneer 800 - Lumise.fi verkkokauppa olisi mielenkiintoisin kun 800mm leveenä sopis aika hyvin valojen väliin ja tehoa enempi kuin tarpeeksi. Ainoastaan tuo parkkivalo on niin tyhmän näköinen kun ledien välissä lyhyet pysty pätkät. Onkohan jossain tollasta noin 800mm leveetä missä menis viivan muotonen parkkivalo?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
281
Mikäköhän liitin tuo on? Ei ollut paljon löysiä ja johto kiersi aika haastavasti niin ei mielellään vaihtaisi.

Entä onko valosuosituksia missä olisi parkkivaloraita myös.
Liitin näyttäisi olevan 2 napainen Deutsch. Parkkivalollisissa palkeissa on 3 napainen niin ei käy suoraan (ja lisäparkit on laittomiakin).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Liitin näyttäisi olevan 2 napainen Deutsch. Parkkivalollisissa palkeissa on 3 napainen niin ei käy suoraan (ja lisäparkit on laittomiakin).
Eli nuo viirut mitä liikenteessä näkyy noissa lisävaloissa on laitomia?? e: Tuolla lumisen verkkosivuilla ainakin lukee hyväskytty tieliikennekäyttöön?
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
619
Kyllä. Valo hyväksytty tieliikennekäyttöön, mutta lain mukaan tota parkkivaloa ei saa kytkeä Suomessa. Jossain muussa euroopan maassa saa.

edit: Toi Pioneer 800 on hyvä valo. Jos se on kalkkiviivoilla ja päätät sen ostaa, niin et huonoa lamppua osta.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Kyllä mulla ja monilla kollegoilla on täydellisesti kytkettynä, on sitten palkkia, erillistä tai lediämpäriä ja kaikissa on parkki kytketty päivävaloihin. Eikä yksikään taksi Satakunnassa ole hylsyjä ottanut. :lol:
Ei sillä, etteikö lain kirjain menisi juuri noin, mutta ketään ei kiinnosta kuin referenssit ja e hyväksyntä. :joy:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Noniin eli uskalta alaittaa :). Otetaan sitten rapsut jos sikseen...

Oli aika pornahtavaa saada tollanen 800 levee parkkivalolla mikä yhdistäis noi omat päivävalot yhdeksi viivaksi :p. En kyllä tähän mennessä ole löytynyt moisia.

Nyt löyty tällänen: LISÄKAUKOVALO LED VISION EXTREME 180W S1 LEDBAR LISÄVALO, LEDTANKO, LISÄPITKÄ - Tuontitukku.fi verkkokauppa

Aika massiivinen vaan eikä ole kaareva niin voi näyttää aika tyhmältä :/. Eikä löydy painoa, jotta mahtaakohan pysyä perinteisellä rekkari telineellä.

Vihdoin löyty: KAUKOVALOPANEELI LEDK27 9-36V KAAREVA - Jussinmäki.net verkkokauppa

Pieni miinus tuossa on kyllä, että ei taida olla parkkivalo ledviirua vaan syttyy himmeästi koko valo parkkitoiminnolla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Kyllä mulla ja monilla kollegoilla on täydellisesti kytkettynä, on sitten palkkia, erillistä tai lediämpäriä ja kaikissa on parkki kytketty päivävaloihin. Eikä yksikään taksi Satakunnassa ole hylsyjä ottanut. :lol:
Ei sillä, etteikö lain kirjain menisi juuri noin, mutta ketään ei kiinnosta kuin referenssit ja e hyväksyntä. :joy:
Jotkut toiset taas kertovat, että ketään ei kiinnosta referenssit, kunhan valot itsessään on hyväksyttyä mallia ja niiden lukumäärä on sallittu.
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
364
Tulipa ostettua kokeeksi tuo Purelux road sideview paneeli.

Valo on suunnattu tuossa hyvin, ei tule auton eteen kirkasta kohtaa. Entisiin halpiksiin verrattuna huomattavasti miellyttävämpi ajaa lumisateessa.

Plussaa myös siitä ettei sisällä mitään turhia jonne parkkeja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Optibeam Pioneer 800 onkin täysin identtinen tuon LEDK27 kanssa ainakin kuvista päätellen. Ja samaa ulkokuorta näyttää löytyvän myös motonetistä: Led vision Light Bar Curved 31 160W 16 x 10W | Motonet Oy todellisuudessa tiedä sitten mitä eroja on.

Jotta tilaukseen lähtee Pioneer se kun ei löydy muita järkeviä kaarevia valoja. Pitää kattoa miltä parkit näyttää, mutta vähän olen skeptinen, eipä tuo elämää kaada kun pääasia on saada valotehoa. Ja sitä valoa pitäisi kyllä saada mitä tuosta kokemuksia löysin.

Liitinkin on näemmä juuri se mitä autossa, jotta eiköhän tuo ole aika plug and play ratkaisu ellen sitä kytkintä tai parkkeja halua...

Testivideokin näemmä löytyy:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
172
Tuli tilattua LED-lisävalopaneeli LuminaLights Striker + 370 ja siihen relejohtosarja ja kilpiasennusteline ja nyt käy mietintämyssy kuumana, että millähän tän mahtaa saada toimimaan, kun ei vissiin olekkaan ihan perus karvaperseliitoksella nykyautoissa.

Autona on 2016 mallin BMW 120 ledivaloilla varustettuna ja ymmärrykseni mukaan valoille tuleekin vain impulssilla käsky että nyt päälle eikä jatkuva virta tule erillisenä pitkille.

Eli kysymys kuuluu: Onko kukaan asennellut nykyautoihin näitä ja onnistuuko tämä kytkentä ihan perusreleellä vai joutuuko tässä nöyrtymään ja ostamaan vielä canbus systeemin tai xbb releen? Vai pitäsikö ryöstää heräte vaan sumuvaloilta ja mennä sen kytkimellä? :D
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
619
Ei ainakaan Mitsubishillä ole yhdessäkään valossa CAN-väyläohjausta. Eli ei voi yleistää, että ledit vaatii CAN-väyläohjauksen. Voi hyvin olla, että BMW tarvitsee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Mulla ainakin lyhyet ja pitkät ledillä -17 Optimassa. Rele ja suoraan pitkille menevästä johdosta otettu ohjaus. Enpä nyt tiedä mitä koodia tulee tauluun kun sen valon saa asennettua, mutta oletettavasti tuolla kytkennällä on toiminut. e: En kyllä nyt tarkistanut mikä rele eli onko joku mikä jää pulssista vetämään.
 
Liittynyt
11.09.2017
Viestejä
23
Täältä löytyy myös -17 mallinen optima, jossa vakiona led valot. Hankin taannoin xvision genesis 600:n auttamaan pitkissä. Ihan ok minusta nuo omatkin oli, mutta kun aikaisemmissa autoissa ollut lisäpitkiä, niin tuntuivat kuitenkin syyspimeällä sikäli huonoilta.
Tuolle xvisionille vahva suositus. Paras lisävalo mitä minulla ollut, tosin aiemmat olleet halogeeneja, niin on se tekniikka kehittynyt.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Tuli nyt viimeinkin tilattua parin vuoden pähkimisen jälkeen itsekin lisävalosetti. Tilaukseen meni luminalightsin spider mini 5” malli jotka sai cybermondayna täytenä kahden valon settinä kilvenalustelineen kanssa onnettomalla 50 eurolla. Muutaman vuoden vanha malli, mutta eipä ollut hinnankiroissa.

Sitte pitäis ruveta opiskelemaan että miten ne tuohon K Astraan tuupataan kiinni. Tuossa kun on halogeenit niin sieltä pitäis herätteet saada varmaan kohtuullisen helposti otettua, ja lisävaloille saa lukemani perusteella ottaa jännitteet konetilassa olevasta sulake/kytkentärasiasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Täältä löytyy myös -17 mallinen optima, jossa vakiona led valot. Hankin taannoin xvision genesis 600:n auttamaan pitkissä. Ihan ok minusta nuo omatkin oli, mutta kun aikaisemmissa autoissa ollut lisäpitkiä, niin tuntuivat kuitenkin syyspimeällä sikäli huonoilta.
Tuolle xvisionille vahva suositus. Paras lisävalo mitä minulla ollut, tosin aiemmat olleet halogeeneja, niin on se tekniikka kehittynyt.
Omat pitkät ok? Musta niitä ei edes huomaa. Toki jos ajaa kapealla metsätiellä niin huomaa sivuista, mutta normi valtatiellä ei juuri vaikutusta ainakaan näin syyskeleillä. Eiköhän ne jonkun heijastimen kauempaa valaise silti. Lähivalot on oikeasti tehokkaat mikä varmaan johtuu siitä, että saaneet ledeillä todella voimakkaasti rajattua valokeiloja niin ei häikäise muita. Jos ei olisi valoautomatiikkaa ajelisin varmaan pelkät lyhyet päällä ettei tartte vaivautua vaihtamaan pitkiä edes takas :).
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Kiitoksia @Zyrppa :tup:

Pitää käydä katsomassa miten tuon saa tehtyä. Ainakin joidenkin merkkifoorumin juttujen perusteella jäin käsitykseen, että normaali herätekytkentä toimisi tuossa ilman auton urputusta. Akku on autossa takalaatikossa, mutta konehuoneessa on sulakelaatikon vieressä jakorasia mistä jännitteet voi ottaa. Sitä en tiedä onko pitkien sulake tuolla laatikossa vai muualla... kai se manuaalista selviää, ehkä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
No sitten helpompi sulakkeelta tai jostain muusta mikä on suoraan +napaan yhteydessä. Yleensä ne valojen sulakkeet on siellä ratin alapuolella/kojelaudan vasemmassa sivussa.
Ohjekirjan mukaan olisi vasemalle kaukovalolle ihan oma sulake, samoin kun corsassa. Tuosta motonetin haaroittimella heräte releelle niin ei tarvii pilata johtoja rosvoliittimellä.

(Tarkista vielä omasta ohjekirjasta, tuo on opelin sivun vuosimallin 17 kirjasesta)


upload_2019-12-5_22-12-33.png
 
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
324
Mahtaakohan saman auton ledivalojen seuraksi saada lisäpitkille herätettä jostain? Matriisivaloista pitäisi saada tieto koska palavat ns. täysillä.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Vaatii tuollaisen can boksin, ei vain kovin yleistä tietoa vielä autosähköasentajilla, mutta pystyy laittamaan mukautuvien alkuperäisledivalojen kanssa toimimaan; kun himmennys alkaa, lisäpitkät sammuu.
 
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
324
Vaatii tuollaisen can boksin, ei vain kovin yleistä tietoa vielä autosähköasentajilla, mutta pystyy laittamaan mukautuvien alkuperäisledivalojen kanssa toimimaan; kun himmennys alkaa, lisäpitkät sammuu.
Kiitokset vastauksesta. Pitääpä selvitellä hieman lisää.
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
164
Olen tässä nyt muutamana päivänä asennellut Black Friday -tarjouksesta ostamaani LuminaLightsin Striker 560+ -paneelia vm. -14 Peugeot Partneriini. Paketin mukana tullut EU-kilpiteline oli vähän nolo, mutta sekin meni hienosti ja tukevasti paikalleen läpipulteilla puskurin sisäpalkkiin.

Seuraavana olisi sitten vuorossa johdotus. Hain jo Biltemasta sulakehaaroitinpaketin 35-6007, koska en halua puukottaa auton omia alkuperäisiä johtoja. Konetilassa sijaitseva sulakeboksi oli siis kohteena.
sulakkeet.png
Lisävaloissa on parkkivalotoiminto, jonka sain hienosti haaroitettua päiväajovalojen 20 ampeerin sulakkeelta. Ongelmaksi kuitenkin muodostui haaroittimen koko pitkien herätettä ryöstettäessä. Joka puolella on isot niput johtoja ja liittimiä, eikä haaroittimen idioottimainen design taivu tuonne tilaan sitten millään. Joku oli jollain foorumilla suositellut Motonetin vastaavaa haaroitinta, koska 'nuo biltemanin halpikset ovat huonot'. Motonetin haaroitinta 48-1772 en ole vielä käsissäni pidellyt, mutta kuvan perusteella näyttäisi täsmälleen samalta tuotteelta?

Pyydänkin apua/ratkaisua ongelmaani, miten saisin herätteen pitkiltä. Onko olemassa jotain pitkäjalkaisia sulake-risereita tai muuten samanlaista haaroittajaa, jossa johdin lähtisi eri suuntaan kuin tuossa biltemalaisessa? Vai täytyykö ostaa erillinen johtojen päässä oleva sulakerasia ja tökkiä se jollain abikoilla alkuperäisen sulakkeen paikalle, ja moduloida vielä tästä kompleksista tuolla aiemmin mainitulla sulakehaaroittimella se heräte? Rosmoliitintä en aio siltikään missään tapauksessa käyttää.

Kiitoksia jo etukäteen vastauksista.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 231
Olen tässä nyt muutamana päivänä asennellut Black Friday -tarjouksesta ostamaani LuminaLightsin Striker 560+ -paneelia vm. -14 Peugeot Partneriini. Paketin mukana tullut EU-kilpiteline oli vähän nolo, mutta sekin meni hienosti ja tukevasti paikalleen läpipulteilla puskurin sisäpalkkiin.

Seuraavana olisi sitten vuorossa johdotus. Hain jo Biltemasta sulakehaaroitinpaketin 35-6007, koska en halua puukottaa auton omia alkuperäisiä johtoja. Konetilassa sijaitseva sulakeboksi oli siis kohteena. Lisävaloissa on parkkivalotoiminto, jonka sain hienosti haaroitettua päiväajovalojen 20 ampeerin sulakkeelta. Ongelmaksi kuitenkin muodostui haaroittimen koko pitkien herätettä ryöstettäessä. Joka puolella on isot niput johtoja ja liittimiä, eikä haaroittimen idioottimainen design taivu tuonne tilaan sitten millään. Joku oli jollain foorumilla suositellut Motonetin vastaavaa haaroitinta, koska 'nuo biltemanin halpikset ovat huonot'. Motonetin haaroitinta 48-1772 en ole vielä käsissäni pidellyt, mutta kuvan perusteella näyttäisi täsmälleen samalta tuotteelta?

Pyydänkin apua/ratkaisua ongelmaani, miten saisin herätteen pitkiltä. Onko olemassa jotain pitkäjalkaisia sulake-risereita tai muuten samanlaista haaroittajaa, jossa johdin lähtisi eri suuntaan kuin tuossa biltemalaisessa? Vai täytyykö ostaa erillinen johtojen päässä oleva sulakerasia ja tökkiä se jollain abikoilla alkuperäisen sulakkeen paikalle, ja moduloida vielä tästä kompleksista tuolla aiemmin mainitulla sulakehaaroittimella se heräte? Rosmoliitintä en aio siltikään missään tapauksessa käyttää.

Kiitoksia jo etukäteen vastauksista.
Ei parkkeja saa tuplata eli joko sammutat ne auton omat tai sitten jätät lisävalosta kytkemättä. Laiton kytkentä muuten.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 013
Ja ne muuttuu parkeiksi kun jännitettä tiputetaan ja lähivalot pistetään päälle. :D Vai onko sielä erikseen parkit ja päiväajovalot?
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
164
Ja ne muuttuu parkeiksi kun jännitettä tiputetaan ja lähivalot pistetään päälle. :D Vai onko sielä erikseen parkit ja päiväajovalot?
On toki erikseen. Päiväajovalot saa on/off omasta valikosta ja sammuvat aina, kun edes parkit kytketään päälle.

Osaisiko kukaan antaa vastauksia tai edes vinkkejä kysymykseeni? Ilman saivartelua, tämähän on kuin muro vuonna 2007... :(
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 092
On toki erikseen. Päiväajovalot saa on/off omasta valikosta ja sammuvat aina, kun edes parkit kytketään päälle.

Osaisiko kukaan antaa vastauksia tai edes vinkkejä kysymykseeni? Ilman saivartelua, tämähän on kuin muro vuonna 2007... :(
Vaikealta näyttää haaroitus tuolta rasialta. Näyttävät olevan minisulakkeita joten abikojen kanssakin olisi hankalaa "nostaa" sulaketta kauemmas rasiasta.Oliko johdoista oikein haaroittaminen täysin poissuljettu vaihtoehto? Juottamalla tai puristusliitoksilla niin hyvä siitä tulee.
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
164
Vaikealta näyttää haaroitus tuolta rasialta. Näyttävät olevan minisulakkeita joten abikojen kanssakin olisi hankalaa "nostaa" sulaketta kauemmas rasiasta.Oliko johdoista oikein haaroittaminen täysin poissuljettu vaihtoehto? Juottamalla tai puristusliitoksilla niin hyvä siitä tulee.
Kiitos vastauksesta.

Haluaisin kovasti pitää nuo herätteet tuon sulakelaatikon sisällä. Saattaahan tuolta sulakerivistön (kuvassa) oikealta puolelta lähtevistä johtonipuista löytyä oikea johto, mutta silti hirvittää lähteä puukottamaan niitä. Omat kolvaustaidot on luokkaa ala-asteen tekninen työ. Ehkä vielä räpistelen sulakeboksia, että saisiko millään ilveellä sitä sulakehaaroitinta sopimaan sinne. Seuraavana sitten täytyy suunnitella se nosto niillä 2,8mm leveillä lattaliittimillä, jonka jalat ovat samanlevyiset kuin mini-sulakkeen jalat. Siihen päälle tosiaan johdollinen sulakerasia ja tämän jatkoksi tuo haaroitin. ::rolleye
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
107
Entäs Kytkentärele lisävaloille XBB Smart, 12/24V käyttäminen, toki kustannus nousee. Eli hall anturi.
Asennettiin juuri tuo kyseinen boksi yhteen uudempaan autoon, jossa on bi-xenonit. Tuo anturi laitetaan xenonin peilin käännön johtoon, josta se sitten haistelee milloin pitkät on päällä. Anturi siis tulee vain johdon päälle, eikä riko alkuperäistä johtoa eli ns. ryöstöliitin se ei ole. Herätteen lisäksi boksille tulee jatkuva plus ja miinus, joten ei-sähkäritkin selviävät asennuksesta. Suosittelut tuotteesta noin yhden yksilön voimin. Tämän kanssa ei myöskään lisävalon häiriöt siirtyneet radioon niinkuin monesti käy tavallisella releellä.
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
164
Entäs Kytkentärele lisävaloille XBB Smart, 12/24V käyttäminen, toki kustannus nousee. Eli hall anturi.
Olkoon vaikka sitten viimeinen vaihtoehto. ;'D
Mikä polttimo pitkillä on? Itse haaroitin suoraan H1:n kannalta haaroitinliittimellä koska sulakkeessa oli myös sumuvalot samassa. Helppo ja siisti. Muistelen että jostain saisi myös H7:lle sopivia haaroittimiakin.
H4, meneeköhän vähän räpeltelyksi, jos jokaiseen polttimon jalkaan pitäisi tehdä tuollainen jatkos? Vai kuinka tämä vaihtoehto toimii? H4:ään näkyy saavan myös jonkinlaisia haaroittimia, harkitsemisen arvoinen vaihtoehto myöskin. Kiitos!
Laita herätejohto suoraan sulakkeen väliin
haaroitin.png

Ensimmäisessä viestissä jo kerroin, että pitkien herätettä ei saa haaroitettua minimaalisen tilan ja haaroittimen rakenteen takia. Tuossa näkyy jo DRL:iltä haaroitettu parkkivalojen heräte. Tuon haaroittimen vasemmalle puolelle jommalta kummalta 10A sulakkeelta sitten pitäisi saada myös toinen haaroitin lisäpitkien herätettä varten. Ei kyllä taivu mitenkään tuohon väliin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
Olkoon vaikka sitten viimeinen vaihtoehto. ;'D
H4, meneeköhän vähän räpeltelyksi, jos jokaiseen polttimon jalkaan pitäisi tehdä tuollainen jatkos? Vai kuinka tämä vaihtoehto toimii? H4:ään näkyy saavan myös jonkinlaisia haaroittimia, harkitsemisen arvoinen vaihtoehto myöskin. Kiitos!

Ensimmäisessä viestissä jo kerroin, että pitkien herätettä ei saa haaroitettua minimaalisen tilan ja haaroittimen rakenteen takia. Tuossa näkyy jo DRL:iltä haaroitettu parkkivalojen heräte. Tuon haaroittimen vasemmalle puolelle jommalta kummalta 10A sulakkeelta sitten pitäisi saada myös toinen haaroitin lisäpitkien herätettä varten. Ei kyllä taivu mitenkään tuohon väliin.
Nuo polttimokannan jatkot varmaan helpoin tapa, eihän niitä tarvi kuin yhteen.

Jos johtojen tinaaminen ei luonnistu, niin siinäpä yksi asia joka olisi hyvä opetella. Ei vaadi paljoa, kolvi, tinaa ja mahdollisesti juotetta.

Ryöstäjän käyttöä myös suosittelen, ei se auto mikään pyhä peltilehmä ole. Jos nuo peruspuristettavat ryöstäjät ei nappaa, niin 3Mllä on Scotchlok-liittimiä.

Tuo sulakepesä näyttää niin ahtaalta ettei sinne saa toista, jos ei sitten nosta pesästä johdolla liitosta ylemmäs.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Olkoon vaikka sitten viimeinen vaihtoehto. ;'D
H4, meneeköhän vähän räpeltelyksi, jos jokaiseen polttimon jalkaan pitäisi tehdä tuollainen jatkos? Vai kuinka tämä vaihtoehto toimii? H4:ään näkyy saavan myös jonkinlaisia haaroittimia, harkitsemisen arvoinen vaihtoehto myöskin. Kiitos!

Ensimmäisessä viestissä jo kerroin, että pitkien herätettä ei saa haaroitettua minimaalisen tilan ja haaroittimen rakenteen takia. Tuossa näkyy jo DRL:iltä haaroitettu parkkivalojen heräte. Tuon haaroittimen vasemmalle puolelle jommalta kummalta 10A sulakkeelta sitten pitäisi saada myös toinen haaroitin lisäpitkien herätettä varten. Ei kyllä taivu mitenkään tuohon väliin.
Tämän mallinen voisi mahtua tuonne:

https://www.tme.eu/html/FI/virtajakaja-sulakkeella/ramka_10747_FI_pelny.html
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
991
Sain kaverilta antiikkiset Hella 1000FF:t ja puolivahingossa ostin 50€ ledipaneelin. Hieman väkertelyä Fusion360:llä ja 3d-tulostimella taioin kiinnikkeet kattotelineeseen.



Ei tehnyt mieli enää rei'ittää tuota alumiinitelinettä enempää, niin siksi moiset. Ei tullut heti kaupallisiakaan versioita tuollaisista vastaan, niin mennään nyt tuolla.

Lopputulos jotakuinkin tämänlainen;



Vielä tarvitsee johtosarja askarrella, ja taiteilla kattoteline takaisin autoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Melkein viikon kesti kustin polkea Lumisen paketti (Optibeam Pioneer 800, 160W, 15000lm), mutta tänään tuli ja tottakai samantien töihin asentelemaan.



Muutaman minuutin mietin olisinko asentanut rekkarin alapuolelle, mutta kovin alas olisi mennyt ja sitten suuntaus olisi huomattavan vaikeaa kun ei tolla kuitenkaan ole tarkoitus häikäistä vastaantulijoita ja alhaalta joutuu suuntaamaan ylös päin, että näyttäisi edes jotain.

Suuntausta en vielä tehnyt, mutta kyllähän tuo valaisee huomattavasti alas suunnattunakin.

Vaiheeseen jäi vielä kytkimen asentaminen kabiinin puolelle. Mistäköhän helvatista sinne pääsee. Löysin sen paksun nipun mikä varmaan menee sulakeboksille, mutta ei siitä kyllä läpi vierestä pääse on niin tehdas tekonen läpivienti. Yksi on, että jättää sen Deltan hoidettavaksi kunhan vaan hommaa kaikki palikat itse. Ajattelin laittaa sinne 2-osaisen kytkimen jolla saa sitten lisäpitkät ja parkit pois. Valaistu vielä kun parkit aina päällä niin sinne tulis 12V jolla kytkin saisi valot...

Hämäriä mielikuvia on 2-osaisesta pyöreästä kytkimestä, mutta ei osunut silmään. Joku tällänen on taas liian ruma: Starelec Oy , mutta jos parempaa ei löydy niin kaipa tuo sitten on se millä mennään. e: Ja tuonkin kytkimen valo oli 125-250ac... Yks olis pitkille vihree Starelec Oy ja parkeille keltanen Starelec Oy ei vaan millään tekis kahta reikää kojetauluun :/.

e: Tme:llä onkin paljon hienompia vaihtoehtoja: https://www.tme.eu/fi/details/r13-273l-02-bbgr/rocker-tyyppiset-kytkimet/sci/ nyt vaan kun löytyisi 2 erillaista niin voisi parikin nappia laittaa kun näyttävät joltain muulta kun tee se itse versiolta.

e2: Lol. Ebaystä löytää näemmä taas mitä vaan.

Lisäpitkille: Push Switch Blue LED Light Bar For Toyota Highlander Tacoma LED LIGHT BAR | eBay

Ja parkkivaloille: Orange LED ALIEN LIGHT Push On-Off Switch For Toyota Landcruiser Hilux Prado 12V | eBay

e3: Ja edittiä editin perään... Briteistä lähti tilaus ja ensi viikolla pitäs olla täällä. Aika kalliit napit, mutta eipä tartte odotella helmikuulle ja kehikolla pitäisi saada asiallinen asennuskin aikaiseksi.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Tosin en tiedä onko kovin isot irl, no sen näkee sitten.
Eikö siellä mittoja lukenut missään? Näyttävät ulkomuodon perusteella samoilta kytkimiltä joita veneissä paljon käytetään ja ne on ainakin pirun isoja. En kelpuuttaisi oman autoni kojelautaan moisia hirmuja, tuo Motonetin lisävalokytkin olisi halkaisijaltaan vain 20mm ja huomattavasti sopivampi...

EDIT: Olihan siellä ebayssa mitat, näyttää olevan 60mm leveä tuo asennuskehys.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
Osassa noista kytkimistä se ledi on suht kirkas, esimerkkinä kaverin uusi Hilux johon ostoliike asenti paneelin keulalle. En ole huonompaa suunnittelumokaa nähnyt, se kytkimen ledi on sininen ja melkein yhtä kirkasta keulalla olevan paneelin kanssa. :D Tosin kytkimen lediä ei ole pakko kytkeä palamaan, asennosta se pitäis jo tietää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Oli toki mitat. Pitää fiilistellä kun tulee kuinka isot ne oikeasti on ja kuinka kirkkaat nuo ledit. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin ylikirkas valo pimeässä tilassa mallia 24" iolair:n virtavalo... Sinne vasemmalle sulakelootan viereen menee niin eihän ne sieltä juuri näy, mutta kuitenkin jos koko on epämiellyttävän iso muihin nappeihin verrattuna tai valo kajastaa liikaa niin ei parane puukottaa kojetaulua turhaan. Hakee sitten nuo motonetin sirot napit kun siellä näytti olevan vielä sopiva parkkivalollekkin.

Mitä tota läpivienti asiaa ehdin pohtia niin toiselta puolelta mistä veivät sisätilanpistokkeen johdon niin siinä on kylmästi vaan puhkastu läpiviennin viereen kumiin reikää ja tilkitty massalla. Sama tais lukea defan ohjeessa. Jotta samaa varmaan pitää yrittää tässä. Pieni reikä ja siitä joku vetojousi sisään ja yrittää ronkkia esiin ja sitten massaa päälle.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
642
Tuli sitten asennettua opteam commander 2009 focukseen, vaikka tulikin kustantamaan 190e johtoineen ja tukineen (singlesday alennus) niin on tuo vaan huomattavasti parempi kuin toisessa focuksessa oleva luminalights ranger



Commander keulalla
Valoa tiellä Suuntaa-antava, silmällisesti on enemmän valoa mutta ei liian kirkkaana, varsinkin tuo leveys miellyttää ja se ettei eteen tule "valoverhoa" kuten rangerissa

Ainoa miinus on loskakelit, kun tuppaavat jäämään lasiin. Pitäisi panostaa siihen kiveniskusuojaan, niin ei jäisi mitään reunusta mihin voisi alkaa kerryttää loskakerrosta.

Vielä pitäisi hommata jostain focuksen oma kytkin siihen radion alle (niin laittaisi lisäpitkän siihen muiden rinnalle) jossa on jo tuulilasin ja takalasin lämmittimet.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 391
Viestejä
4 159 574
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom