Noissahan usein ongelma on, että varsinkin läppäreissä valmistajat tekevät omia kustomointeja, joita ei dokumentoida mihinkään ja sitten Hans de Goede ja sekalainen joukko vapaaehtoisia käy läpi, miksi bugittaa. Eli esim. kernelistä ylöspäin kaikki ohjelmat toimivat 100% ja myös sille audiopiirille on tukea, mutta joku 1-3 rivin muutos tarvitaan juuri sille valmistajan laitteelle. Windows-ajureihin tuo on tietysti laitettu oikein, kun valmistaja itse tekee ne. Vaikea sanoa, ketä pitäisi syyttää. Itsellä ei ole ollut raudan kanssa enää juurikaan ongelmia, kun olen etukäteen varmistanut, että on "hyvä" valmistaja. Ja jos jokin laite bugittaa, esim. USB:hen kautta saa DACin, jota kautta toimii kuulokkeet ja on muutenkin ääni parempi kuin integroidulla.
Tässä jotain esimerkkejä:
[ Upstream commit 1e189f267015a098bdcb82cc652d13fbf2203fa0 ] Add a HID_QUIRK_NO_INIT_REPORTS quirk for the Dell K12A keyboard-dock, which can be used with various Dell Venue 11 models. Without this quirk the keyboard/touchpad combo...
gitlab.e.foundation
Siis joo, Linuxin "vika", että kerneli ei ennakoivasti tue paskavalmistajien epästandardeja kötöstyksiä. Valmistajien vika kun eivät dokumentoi tai tee itse mitään asian eteen ja tyhmät ihmiset ostavat laitteita, joille kukaan ei ostovaiheessa lupaa mitään tukea.
Huvittavaa kyllä esim. aliexpressistä ostetuissa 5 euron halpalaitteissa voi olla parempi tuki kuin merkkivalmistajilla. Niissä on sitten omat ongelmansa. Esim. ole aiemmin ostanut jotain wifi-tikkuja ja huomannut, että vaikka kaikki muuten toimii, antennisuunnittelu on vaan huonoa ja kuuluvuus heikko. Muuten ihan toimisi.