Viralliset perustelut on tuolla
Features/OfflineSystemUpdates - Fedora Project Wiki
Pointtina kuitenkin on, että tuon saa pois päältä jos niin tahtoo. Itse otin tuon pois parin viikon jälkeen, kun totesin ettei se sovi mun tapaan käyttää konetta. Kuten ei sovi Windowsinkaan tapa asentaa päivityksiä kun pitäisi kone sammuttaa.
Ihan hyvät perustelut onkin, itse ei ole vaan tullut käytettyä tota koskaan.
Tuli tästä mieleen, että kun joku käyttäjä luulee, että näin pitää toimia (kun joku asetus on päällä valmiiksi), toinen ottaa asetuksen pois, kun kyllästyy ja kolmas ei ole edes tietoinen asiasta. Päästään taas takaisin siihen aikaisempaan keskusteluun, missä Linux käyttäjän kannattaa katsoa asiaa sieltä vähän pintaa syvemmältä. Eli tutustumalla aiheeseen ja lukemalla tietoisuus kasvaa ja voi ehkä ymmärtää paremmin miksi joku asia toimii niinkuin se toimii.
Se pyörivä distro pitäisi ehkä nähdä enemmänkin juuri vain distrona siinä koneella, eikä minään Iisakin-kirkkona mitä rakennetaan jonkun käyttöliittymän kautta. Windowshan tuppaa olemaan juuri tätä, eli kaikki asetukset muokataan käyttöliittymillä ja ne tallennetaan sinne sun tänne osa tekstinä ja osa johonkin binääri-tiedostoihin, sijainnit vaihtelee riippuen softan ja itse Windowssin toteutuksesta.
Harvalla on olemassa suunnitelmaa, mitä tehdään, jos siitä Linux-koneesta hajoaa levy, joku päivitys rikkoo distron tai jos haluaa muuten vaan vaihtaa levyjä ja konetta.
Todellisuudessa pelkästään jo seuraavat auttaisi paljon:
- Lista asennetuista paketeista (ehkä suora komento omaan distroon, millä omat tärkeät paketit asentuu)
- etckeeper:illä luotu repo konffeista toki varmuuskopio etc-hakemistosta tai vain tärkeistä tiedostoista on yhtä pätevä
- varmuuskopio home-hakemistosta
kaiken palautus onnistuisi hyvinkin nopeasti, oli kyseessä sitten koneen vaihto, levyn hajoaminen tai Linux-distron hajoaminen, distron version vaihto ja monessa tapauksessa jopa distron vaihto. Nykyään distrot ei toki juurikaan hajoile, koska testaaminen on ihan eri tasolla, kuin ennen, jos ei käytä jotain unstable / bleeding edge versiota, Rawhide, Sid, Tumbleweed jne. Levyt voi silti hajota koska vaan.