Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pystyykö jonkin linuxin asentamaan nykyisen windows10 asennuksen rinnalle jollain semihelpolla konstilla. Jos ei ole kokemusta linuxista juurikaan, mutta haluaisi kokeilla ja säilyttää windows asennuksen siinä rinnalla joku multiboot tsydeemi?
Minulla käy monesti niin, että tiedän olevan jonkin mahdollista Linuxilla, mutta en tiedä siihen komentoa, miten sitä käytetään ja millä hakusanalla Google löytää ohjeet netistä. Esimerkiksi tiesin, että terminaalin syötteen voi saada tekstitiedostoksi samalla kun sen näkee itse. Lopulta löysin, että tämä tehdään komennolla "command | tee output.txt".
Onko olemassa jotain nettisivua tai appia josta olisi todella helppo löytää loistavat ohjeet eri komennoille? Jotain tämmöistä: Linux Commands - GeeksforGeeks. Semmoinen minne voisi kuvailla oman ongelman ja sitten ohjelma tarjoaisi oikean komennon ja ohjeen miten sitä käytetään.
Minulla käy monesti niin, että tiedän olevan jonkin mahdollista Linuxilla, mutta en tiedä siihen komentoa, miten sitä käytetään ja millä hakusanalla Google löytää ohjeet netistä. Esimerkiksi tiesin, että terminaalin syötteen voi saada tekstitiedostoksi samalla kun sen näkee itse. Lopulta löysin, että tämä tehdään komennolla "command | tee output.txt".
Onko olemassa jotain nettisivua tai appia josta olisi todella helppo löytää loistavat ohjeet eri komennoille? Jotain tämmöistä: Linux Commands - GeeksforGeeks. Semmoinen minne voisi kuvailla oman ongelman ja sitten ohjelma tarjoaisi oikean komennon ja ohjeen miten sitä käytetään.
Eiköhän nykyään kaikki shellit muista. Edellisiä komentoja voi myös hakea CTRL+R näppäinyhdistelmällä. Tämä toimii myös Windowsing PowerShellissä.zsh ainakin mulla muistaa komentoja mitä olen antanut.
zsh ainakin mulla muistaa komentoja mitä olen antanut. Ihan kätevää. Ei voi siis klikkailla. Ja tuolta lisäosia: Oh My Zsh - a delightful & open source framework for Z-Shell
Eiköhän nykyään kaikki shellit muista. Edellisiä komentoja voi myös hakea CTRL+R näppäinyhdistelmällä. Tämä toimii myös Windowsing PowerShellissä.
Pysähtyy tuon näköiseen kohtaan eikä siitä liiku enää mihinkään. Onko joku tutun näköinen tilanne? Jos jotain pitäisi arvata niin muistikortin hajoaminen tai sitten raspin jonkun muun osan hajoaminen vai miltä tuo viisaampien silmissä näyttäisi?
Nyt on testattu ehjällä muistikortilla ja stoppaa myös uudella muistikortilla ja uudella imagella heti 20sekunnin jälkeen kun pistää käyntiin ja jumittuu siihen.
Nyt kokeilen toisella raspberryllä millä toki luulis korjaantuvan.
Ainakin omissa raspeissa muistikortin lahoaminen tuotti jotain muuta kuin irq- virheitä. Saattaapi olla raspin tunnit täynnä...
Tuleeko uudella kortilla samat virheet vai jotain muuta ?
Jos pelailla haluaa niin varmaan helpoin jossa saa Steamin, winen ja Lutriksen toimimaan muutamalla napinpainalluksella on POP_OS!Mikäs olisi paras distro jos tekisi I5 2500K, GTX 780 ja 8 GB Ramm koneesta linux only koneen. Tarkoitus olisi testailla steamia ja linux sovelluksia.
Suljettujen ajurien kanssa joutuu ehkä säätämään mutta joku Ubuntu-flavor, Mint tai SolusMikäs olisi paras distro jos tekisi I5 2500K, GTX 780 ja 8 GB Ramm koneesta linux only koneen. Tarkoitus olisi testailla steamia ja linux sovelluksia.
Varmaan tunnit täynnä raspissa onhan tuo 2vuotta tikittänyt 24/7, pitänee seuraavaan versioon askarrella aktiivi tuuletus jos auttaisi. Eri virheet tulee edellinen kortti oli toimiva käyttis ja uuteen korttiin pistin uuden imagen mitä lähti asentamaan, tökkäs tuossa 20sekunnin jälkeen asennusta ja jumittu siihen.
Uuteen Raspiin pistin tuon puhtaan imagen asentumaan ja meni hienosti läpi, nyt asentelee päivityksiä eli kaippa tuo Raspi lahosi
En kauheena suosittelis Ubuntua, jos meinaa Steamia käyttää tulevaisuudessa...
Steam will no longer support Ubuntu, say Valve
24/7 käyttöön ehkä jotain muuta kuin raspi... vaikka tällainen: Mitac PD14RI-D-N3050 (Intel D2500HN2) Mini-ITX Mainboard / Motherboard [FANLESS] | eBay
Vie tosin vähän enemmän tilaa kuin raspi ja vaatii vielä powerin + muistin mutta riittää paljon pidemmälle... yksi on pyörinyt muutaman kuukauden tallissa jukeboksina ilman ongelmia.
Pitääpäs kysyä täältä kun googletus ei tuottanut oikein tulosta.
Eli, Ubuntu serverin päälle on asennettu "tarvittaessa" käytettäväksi KDE työpöytä. Näkyy että on asennettu mahdollisimman minimaallisena eli siellä ei ole mitään muita ohjelmia kuin ne mitkä on erikseen asennettu. Jostain pitäisi saada asennettua nyt hiiren asetus ohjelmisto tai keksiä joku muu keino miten hiiren painikkeet saisi vaihdettua vasenkätiselle sopivaksi. Onko kellään ehdotuksia. Eli sieltä ei löydy system settings ohjelmaa kuten normaalissa kubuntussa.
$ xmodmap -e "pointer = 3 2 1"
$ echo "pointer = 3 2 1" >> ~/.Xmodmap
(Sopisikohan tämä paremmin johonkin muuhun ketjuun? Ehdotuksia otetaan vastaan!)
Eilen illalla kesken tietokoneen käytön havaitsin avoinna olevasta tiedostonhallinnan ikkunasta, että ulkoinen (USB-) kovalevyni katosi useamman kerran sekunnin-parin ajaksi näkyvistä. Samalla huomasin muutaman hetkeä aikasemmin luoman kansioni antavan avattaessa I/O-virhettä ja alla on lyhyt ote dmesg-komennon tuottamasta litaniasta. Onko levy hajoamassa vai mitähän komentoja/taikoja tässä nyt kannattaa ensimmäisenä yrittää? Irroitin levyn varmuuden vuoksi ja en ole sitä uskaltanut laittaa takaisin kiinni koneeseen..
Arch-Linux on joo enempi DIY-tyyppinen ratkaisu. Ite asensin porukoille käyttöön Xubuntun LTS-version läppäriin, eikä oo tarvinnu sen jälkeen käydä korjailemassa, tai ns. "ylläpitämässä" sitä, kuten MS maailmassa korjaamista kutsutaan...
Aikasemmin heillä oli siis käytössä Windows ja voi jumaleissön sitä edes takas ravaamista ! Yhteen suuntaan matkaa oli vaivaset 250km .....
Ootko kuullut teamvieweristä?
Paska homma jos netti on sökö. TW:kin tuli käyteltyä, mut aina sekään ei aina startannu niin että ois saanu yhteyden koneeseen riippumatta siitä, toimiko netti vai ei...
No elä helvetti ainakaan mitään Archia laita vaan Ubuntu tai aivan minimissään Debian. Et rakenna konetta itsellesi vaan "asiakkaalle", joka tarvitsee mahdollisimman luotettavan alustan. Ja mitä ohjeita sä nyt kaipaat? Jos et osaa Linuxia itsekään, niin kannattaako sitä tyrkyttää sukulaisille? Jos koneeseen tulee vika, niin onko ainoa tapa korjata se sitten laittaa "format c:"? Ehkä olisi parempi asentaa Windows.
IT-tuki on ollut minun etäyhteyden varassa jo vuosia. Win7 tuki loppuu tänä vuonna ja sen käyttö on jo tarpeeksi haastavaa, mm. koska Avast heittelee ponnahdusilmoituksia maksuvaatimuksista vähän väliä.
Mitä tulee Archiin, niin se oli nyt vain esimerkki, koska se löytyy omista koneistani. Oon käyttänyt ite Ubuntua, Fedoraa ja eniten Archia.
Ubuntu tai Fedora varmaan olisi huomattavasti järkevämpi kun ei tartte olla jatkuvasti päivittelemässä
Unityhän oli just hyvä.. harmi että se vaihdettiin Gnomeen. HUD oli 5/5.
Etteivät he joutuisi liikaa opettelemaan käyttöä, joka rajoittuu Firefoxin sisällä Iltalehteen ja verkkopankkiin, niin haluan uuden käyttiksen näyttävän tarpeeksi nykyiseltä.
Täh? Ei Ubuntu ole mitenkään paritettu Unityyn. Sitä paitsi Unity kuoli jo monta vuotta sitten ja nykyään Ubuntu tulee taas Gnomella.Ubuntu on liian erilainen työpöytä unity paskeineen, etten sitä kyllä kenellekään ensikertalaiselle suosittelisi.