Lihavuusepidemia

Itse käyn myös säännöllisesti punttisalilla, enkä koe saavani hiilareista mitään hyötyä. Rasvoilla pärjää oikein hyvin.
En tiedä miten treenaat, mutta jos lihasta haluaa kasvattaa, on hiilareista pääasiassa hyötyä. Tästä muuten löytyy Lihastohtorilta hyvä kirjoitus. Ja on toki asiasta omakohtaista kokemustakin.

1756291890671.jpeg

Kuva 1. Lihasten energianlähteet liikunnan aikana ovat ihan jotain muuta kuin rasvoja. Kuvio muokattu lähteestä Newsholme ym. 1992 ja Mero ym. 2004. Kun ymmärtää hitusenkin voimaharjoittelun biokemiasta lihastasolla, niin on helppo sanoa, että VHH (< 20 % hiilihydraatteja energiasta) tai ainakaan alakarppaus (< 10 % hiilihydraatteja) ei ole suositeltavaa kovalle harjoitusjaksolle tai lihasten kasvatusvaiheessa, kun haluaa treenata kovaa muutakin kuin 1-3 toiston sarjoja.

Onko tarpeellinen sama kuin hyödyllinen, vai sama kuin välttämätön? Punttitreenissä on kyllä hiilareista hyötyä. Eivät toki ihmiselle välttämättömiä, kuten se punttitreenikään.
En tiedä onko täyttä puppua, mutta tekoäly sanoo näin:
  • Aivot, hermosto ja punasolut tarvitsevat glukoosia. Vaikka keho pystyy tuottamaan sitä itse, se on "teknisesti kallista".
  • Hiilihydraatit ovat nopein ja tehokkain tapa tuottaa energiaa (ATP) – etenkin liikunnassa ja aivojen toiminnassa.
  • Siksi, jos hiilihydraatteja on tarjolla, keho polttaa niitä ensisijaisesti, ja siksi niitä pidetään "ensisijaisena" energianlähteenä.

Mikä erottaa nämä einesruuat terveellisestä ruuasta ja miksi valmistajat näitä tekevät?
Lisäaineet, rasva, suola. Jos mietit paljonko valmistaja saa rahaa esim. sipsistä per kilo verrattuna paljonko sitä rahaa tulee perunamuusista per kilo niin se ero on järkyttävän suuri. Lisäksi niitä sipsejä ostetaan enempi ja siihen perunamuusiin täytyy laittaa yleensä esim. nakit ja kastike kylkeen mikä nostaa hintaa lisää.

Samaa voi sanoa ranskalaiset vs paistetut tai keitetyt perunat.. ranskalaisia nyt vaan tilataan kioskilta / ravintolasta enempi ja siitä saa enemmän rahaa. Lisäksi taas.. ..ranskalaisia voi mussuttaa pelkiltään kun taas paistettujen / keitettyjen perunoiden kanssa halutaan jotain lisuketta mikä maksaa enemmän tehdä eikä voi pyytää samaa hintaa kuin ranskalaisista mikä ei vaadi oikeastaan muuta kuin rasvaa missä keittää ne valmiiksi muotoillut perunat..

Jos kuluttaja maksaa kaupasta alle euron kilo perunasta niin ei se valmistaja maksa siitä kuin pienen osan kun ostaa bulkkina, ei maksa alvia jne jne..

• Aivot, hermosto ja punasolut tarvitsevat glukoosia. Vaikka keho pystyy tuottamaan sitä itse, se on "teknisesti kallista".
  • Hiilihydraatit ovat nopein ja tehokkain tapa tuottaa energiaa (ATP) – etenkin liikunnassa ja aivojen toiminnassa.
  • Siksi, jos hiilihydraatteja on tarjolla, keho polttaa niitä ensisijaisesti, ja siksi niitä pidetään "ensisijaisena" energianlähteenä.
Jep, juuri näin. Elossa toki pysyy ilman niitäkin, hyödyllisiä toki.

Tästä jo keskusteltiin. Ei ole mitään näyttöä että siemenöljyt arkikäytössä aiheuttaisivat mitään 20-kertaisia Hode-9 pitoisuuksia. Jos syö päivittäin jotain moneen kertaan samassa öljyssä uppopaistettuja pikaruokaranskalaisia, niin silloin en niin ihmettelisi.
Toisaalta jos LDL on taivaissa ja aiheutat muulla tavalla hapetusstressin, niin sama juttu.

Ei ole mitään näyttöä. Tuoko ei ole näyttöä, että ihmisiltä, joilla on todettu valtimonkovettumatauti mitataan suoraan verestä LDL:n HODE-9 pitoisuus, kun taas vastaavalla terveellä vertailuryhmällä tätä ei havaita.

Osoita nyt, että korkea kolesteroli aiheuttaa oxLDL:ää. Pelkkä korkea kolesteroli ei tarkoita sitä, että LDL partikkelit hapettuvat. Linolihappo on erityisen herkkä hapettumiselle, koska sen kemiallinen rakenne tekee siitä alttiin reaktiivisille happilajeille (ROS) ja vapaiden radikaalien aiheuttamalle hapettumiselle. Eläinperäiset rasvat ovat tämän vastakohta, eli ne eivät hapetu helposti.
Voisiko jo tämän jatkuvan vääntämisen carnivoresta, siemenöljyistä ja muusta vastaavasta lopettaa kun ette edes keskustele lihavuudesta vaan väännätte selkeästi ohi aiheen. Se carnivore ketju jo meni lukkoon ihan samasta syystä että sivutolkulla samaa jahnausta tieteesta ja speudotieteestä ja se aina alkoi uudelleen. Täällä on nyt sama.

En yleensä kommentoi näihin oftopiceihin mutta tässä ketjussa alkaa ärsyttämään kun on suoranaista keskustelun paskomista puolin ja toisin.

Global Obesity Observatoryn mukaan Japanissa aikuisväestöstä lihavia n. 6%, Suomessa n. 22%.

Lapsista Japanissa lihavia n. 4%, Suomessa n. 13%.

Ehkä meidän pitäisi ottaa mallia Nipponista.
Olen ymmärtänyt, että Japanissa lasten lempiruoat ovat usein normaaleja terveellisiä ruokia. Kaikki lähtee kasvatuksesta, mutta jos vanhemmat ihannoi syö itse paskaa niin se tarttuu lapsiinkin.

Oikeasti suurin ongelma läskeillä on motivaatio. Itsellä se löytyi kun heräsin terveysvaikutuksiin. Toisaalta tätä motivaatiota voitaisiin lisätä, kun yksilön vastuuta kasvatettaisiin. Nyt asiaa vähäteellään ja sanotaan, että no big deal vedät vaan pilleriä ensin verenpaineeeseen, sitten statiinia ja lopulta sokeritautiin. "Veronmaksajat kustantaa kaikki, haittavaikutuksia ei ole."

Eli olet sitä mieltä, että koko lihavuusepidemia johtuu vain siitä, että ihmisille on tullut esim. viimeisen 40 vuoden aikana vaan kovempi nälkä, vaikka on yleistietoa, että ihmiset on passiivisempia, kuin ikinä? Nyt tämä "nälkä" hoidetaan pillereillä ja pistoksilla kuntoon.

Mietitkö yhtään sitä, että nämä samat yritykset jotka on syöttänyt ihmiset lihaviksi, saaneet addiktoitua ruokaan, saaneet tuntemaan kovaa nälkää, vaikka kaloreita on syöty tuhansia, jne. ei voisi tehdä samaa uudelleen, vaikka söisit lääkkeitä? Totta helvetissä ne voi ja parhaimmillaan kulissien takana samat henkilöt jotka suunnittelee lääkkeet, suunnittelee myös ruokien aineet, jotka juuri ohittaa aivoissa näiden lääkkeiden vaikutuksen.

Jos tämä sinun ajattelumalli vietäisiin armeijaan, niin se voisi toimia kutakuinkin näin. Yhtä sotilasta ammuttiin sodassa rintaan, hommattiin kaikille luotiliivit, nyt ei ole enää mitään varaa, kun kukaan ei voi ampua rintaan tai jos ampuu, niin luotiliivi suojaa.

Mites ne vaikutukset tuosta vaan ohitettaisiin? Ruokiin ei saa kuitenkaan suoraan laittaa lääkeaineita, vaan ruokafirmat joutuu pärjäämään tavallisilla ruoka-aineilla. Todennäköisesti niiden tuotekehityksessä alkaa jossain vaiheessa nousta seinä vastaan kun helpot keinot on jo käytetty, ja vaikka niistä saataisiin tehtyä entistä koukuttavampia herkkuja, ne todennäköisesti vaikuttaisivat vielä voimakkaammin niihin jotka ei näitä lääkkeitä syö vaan laihduttavat perinteisesti. Edelleenkin, mikä sun ratkaisu olisi? Kielletään liian hyvän makuinen ruoka? :hmm:

Ja kyllähän moni armeija käyttää luotiliivejä kun niistä on hyötyä vaikkei ne täydellistä suojaa annakaan...

Olen ymmärtänyt, että Japanissa lasten lempiruoat ovat usein normaaleja terveellisiä ruokia. Kaikki lähtee kasvatuksesta, mutta jos vanhemmat ihannoi syö itse paskaa niin se tarttuu lapsiinkin.

Oikeasti suurin ongelma läskeillä on motivaatio. Itsellä se löytyi kun heräsin terveysvaikutuksiin. Toisaalta tätä motivaatiota voitaisiin lisätä, kun yksilön vastuuta kasvatettaisiin. Nyt asiaa vähäteellään ja sanotaan, että no big deal vedät vaan pilleriä ensin verenpaineeeseen, sitten statiinia ja lopulta sokeritautiin. "Veronmaksajat kustantaa kaikki, haittavaikutuksia ei ole."
Suomessakin välipalat oli aikanaan terveellisiä, mutta monttu loksahti auki kun tajusin 6 vuotta sitten että koulujen välipalat (maksulliset) ovat ihan makeaa sontaa ja sama jatkuu päiväkodeissa. En tajua missä kohtaa suomalaisista tuli näin tyhmiä etteivät (päättäjätkään) tajua mikä on terveellistä ruokaa ja mikä karkkiherkkukeksimoskaa. Luulisi edes vanhempien aiheesta lähettävän viestiä kouluille ja päiväkodeille mutta ei ilmeisesti.

Edit: Ai niin, kysyin koulusta saavatko tavallisen sokeripillimehun tilalle sokeritonta. Ei onnistunut kun ei kuulema tukusta saa.

Viimeksi muokattu:
Suomessakin välipalat oli aikanaan terveellisiä, mutta monttu loksahti auki kun tajusin 6 vuotta sitten että koulujen välipalat (maksulliset) ovat ihan makeaa sontaa ja sama jatkuu päiväkodeissa. En tajua missä kohtaa suomalaisista tuli näin tyhmiä etteivät (päättäjätkään) tajua mikä on terveellistä ruokaa ja mikä karkkiherkkukeksimoskaa. Luulisi edes vanhempien aiheesta lähettävän viestiä kouluille ja päiväkodeille mutta ei ilmeisesti.

Edit: Ai niin, kysyin koulusta saavatko tavallisen sokeripillimehun tilalle sokeritonta. Ei onnistunut kun ei kuulema tukusta saa.
Onko Suomen kouluissa jotain maksullisia välipaloja? Itse olen luullut, että siellä ei saa myydä mitään. Minun aikanani ilmainen välipala oli aina, jos koulua oli vähintään klo 14 saakka. Porkkana, nauris, karjalanpiirakka, mustikkakeitto, pillimehu, joskus jäätelö. Eli ei ne ihan parasta mahdollista olleen ennenkään.

Jep. Tyypilliset arkisyötävät siellä päin poikkeavat edukseen verrattuna Eurooppaan, Jenkkilään jne.

Lisäksi vanha kunnon fat shaming on voimissaan ja työnantajat saavat sakkoja, jos heidän alaisuudessan hikoileva duunari jutiloituu liiaksi.

Riittävä sosiaalinen paine pysyä toimintakykyisissä mitoissa ja terveempi ruokavalioympäristö vaikuttaisivat toimivan.

En tiedä miten treenaat, mutta jos lihasta haluaa kasvattaa, on hiilareista pääasiassa hyötyä. Tästä muuten löytyy Lihastohtorilta hyvä kirjoitus. Ja on toki asiasta omakohtaista kokemustakin.

1756291890671.jpeg

Kuva 1. Lihasten energianlähteet liikunnan aikana ovat ihan jotain muuta kuin rasvoja. Kuvio muokattu lähteestä Newsholme ym. 1992 ja Mero ym. 2004. Kun ymmärtää hitusenkin voimaharjoittelun biokemiasta lihastasolla, niin on helppo sanoa, että VHH (< 20 % hiilihydraatteja energiasta) tai ainakaan alakarppaus (< 10 % hiilihydraatteja) ei ole suositeltavaa kovalle harjoitusjaksolle tai lihasten kasvatusvaiheessa, kun haluaa treenata kovaa muutakin kuin 1-3 toiston sarjoja.

Tuossa nyt on lihastohtorin näkemys asiasta. Kyllä minulla sekä sarjapainot että maksimit nousee aivan samalla tavalla kuin hiiilihydraateillakin. Empiirisesti parhaiten treenit kulkee paaston aikana. Ei mitään ongelmia vääntää pitkiäkin sarjoja. En tiedä millä teoreettisella tasolla lihastohtori truossa mutuilee, mutta omakohtaiset kokemukset puhuvat aivain päinvastaista. Olen siis käynyt salilla sekä hiilaripainoiteisella ruokavaliolla, että 0 hiilillä.

Ihmisen painosta on hiilihydraatteja 0,5-1%. Rasvaa 10-30%, proteinejä 10-20% ja loput vettä ja erilaisa hivenaineita. Kannattaa pitää huoli, että ne aivoille "tärkeät" hiilihydraatit ei pääse loppumaan. Aivot käyttää aivan yhtä hyvin ketoaineita energiakseen. Glukoneogeneesi pitää huolen, että tarpeellinen määrä glukoosia on aina saatavilla.
Rasvat tuottavat enemmän ATP:tä per molekyyli mutta hitaammin ja vain aerobisesti. Maksiminopeissa urheilusuorituksissa keho käyttää pääosin hiilihydraatteja, mutta pitkäkestoisessa matalatehoisessa liikkeessä rasvoja.
Kyllä hiilihydraatit "poltetaan" ensimmäisenä pois. Hiilihydraatit eivät ole mikään "ensisijainen" energianlähde. Keholla on vain hyvin rajattu mahdollisuus varastoida glukoosia, sitä on maksassa noin 100g ja lihasksissa 400g. Kaikki ylimääräinen pyöräytetään maksassa rasvahapoiksi. Rasva pystytään varastoimaan, glukoosia ei. Liika glukoosi verenkierrossa aiheuttaa glykaatiota, joka puolestaan vaurioittaa verisuonten seinämiä.

Hiilihydraatit ”poltetaan ensin” juuri siksi, että niitä ei voi varastoida paljon ja ylimääräinen on haitallista.

Tänään tuli peräkkäin kolme lihavaa teiniä sähköskuuteilla vastaan, on se sellaista.
Onneksi kaikilla oli omansa ja onneksi peräkkäin eikä rinnakkain. Muuten olisi Poliisi sanonut että soo-soo.

Tuosta tuli kuitenkin mieleen kun ihmettelin jo parikymmentä vuotta sitten isolla jenkkiostarilla isokokoista porukkaa, jotka huristelivat joillan golf-auton tyyppisillä...

Onko Suomen kouluissa jotain maksullisia välipaloja? Itse olen luullut, että siellä ei saa myydä mitään. Minun aikanani ilmainen välipala oli aina, jos koulua oli vähintään klo 14 saakka. Porkkana, nauris, karjalanpiirakka, mustikkakeitto, pillimehu, joskus jäätelö. Eli ei ne ihan parasta mahdollista olleen ennenkään.
Varmaan alueellisia eroja mutta kyllä niitä nykyään on. Diabeetikot saa ilmaiseksi, muut maksaa.

Porkkana, nauris, karjalanpiirakka on aika paljon parempaa, näitä ei ole enää ollenkaan. Meillä oli kasarilla päiväkodissa aina jotain juureksia ja kasviksia välipalalla. Ehkä joskus vanukas tai muu makea kaverina. Keitot ja kiisselit on ollut tosi pitkään yleinen lisä Suomessa.

Tuossa nyt on lihastohtorin näkemys asiasta. Kyllä minulla sekä sarjapainot että maksimit nousee aivan samalla tavalla kuin hiiilihydraateillakin. Empiirisesti parhaiten treenit kulkee paaston aikana. Ei mitään ongelmia vääntää pitkiäkin sarjoja. En tiedä millä teoreettisella tasolla lihastohtori truossa mutuilee, mutta omakohtaiset kokemukset puhuvat aivain päinvastaista. Olen siis käynyt salilla sekä hiilaripainoiteisella ruokavaliolla, että 0 hiilillä.
Maailmanhistorian ensimmäinen urheilija, joka vetää 100% rasvoilla anaerobista paremmin, kuin hiilareilla. Kannattaisi mennä tutkimukseen, ehkä löytyy joku harvinainen geenimuunnos, josta tieteelle on apua. No ei kai siinä mitään, erikoisiin johtopäätöksiin voi päätyä myös sen kautta, että usko on horjumaton.

Varmaan alueellisia eroja mutta kyllä niitä nykyään on. Diabeetikot saa ilmaiseksi, muut maksaa.

Porkkana, nauris, karjalanpiirakka on aika paljon parempaa, näitä ei ole enää ollenkaan. Meillä oli kasarilla päiväkodissa aina jotain juureksia ja kasviksia välipalalla. Ehkä joskus vanukas tai muu makea kaverina. Keitot ja kiisselit on ollut tosi pitkään yleinen lisä Suomessa.
Joo, nuo alussa mainitut niitä asiallisia, ja lopussa sitten näitä huonoja. Unohtui tosiaan vanukkaat ja jugurtit, nehän ovat myös sokeripommeja.

Maailmanhistorian ensimmäinen urheilija, joka vetää 100% rasvoilla anaerobista paremmin, kuin hiilareilla. Kannattaisi mennä tutkimukseen, ehkä löytyy joku harvinainen geenimuunnos, josta tieteelle on apua. No ei kai siinä mitään, erikoisiin johtopäätöksiin voi päätyä myös sen kautta, että usko on horjumaton.
Maailmanennätys placebossa ja Dunning-Krugerissa.

Kannttaisi tietenkin lukea ne muutkin viestit, tai sitten voi näppärästi takertua niihin lillukan varsiin. Omissa treeneissäni en ole huomannut mitään eroa hiilihydraateilla treenaamiseen. Kirjoitin toiseen viestiini näin:
"Rasvat tuottavat enemmän ATP:tä per molekyyli mutta hitaammin ja vain aerobisesti. Maksiminopeissa urheilusuorituksissa keho käyttää pääosin hiilihydraatteja, mutta pitkäkestoisessa matalatehoisessa liikkeessä rasvoja."
Onko tässä nyt vielä jotain epäselvää, vai haluatko jatkaa keskustelua minusta.
Maailmanennätys placebossa ja Dunning-Krugerissa.
Siinä toinen. Toivottavasti saat taas bannit keskustelun sotkemisesta. Se on ollut sinun bravuuri.

Ihmisen painosta on hiilihydraatteja 0,5-1%. Rasvaa 10-30%, proteinejä 10-20% ja loput vettä ja erilaisa hivenaineita.
Ei todellakaan ole, en tiedä mistä olet tietosi hankkinut mutta ihminen koostuu:
"

97,85 % elimistöstä koostuu näistä alkuaineista:​

65 % happea: lähes kaikissa soluissa.

18 % hiiltä: lähes kaikissa soluissa.

10 % vetyä: lähes kaikissa soluissa.

3 % typpeä: proteiineissa ja dna:ssa.

1,5 % fosforia: dna:ssa ja luissa.

0,35 % kalsiumia: luissa ja veressä.
"
Suurin osa ihmisestä on happea, vetyä ja hiiltä koska noin 70% kudoksista on vettä mikä koostuu hapesta ja vedystä. Hiili taasen on se yleisin ainesosa kaikkien (tunnettujen) elollisten olentojen molekyyleissä.

Toki se itse luuranko painaa kohtuu vähän noin 7-12 kiloa joten sekään ei selitä miksi lihavat painavat niin paljon (ei heidän luunsa eivät paina sen enempää)

Tuollahan tuo luettelee lähteineen mihin kokeisiin johtopäätökset perustuu. En mä väitä ettei sulla treeni kulje, missään huipputasolla ei yleensä ilman hiilareita mennä. Lajista riippuen toki. Mitenhän sulla kulkis se treeni jos vetäisit hiilaria? Menee kyllä jo toisen ketjun aiheeksi.

Ei todellakaan ole, en tiedä mistä olet tietosi hankkinut mutta ihminen koostuu:
"

97,85 % elimistöstä koostuu näistä alkuaineista:​

65 % happea: lähes kaikissa soluissa.

18 % hiiltä: lähes kaikissa soluissa.

10 % vetyä: lähes kaikissa soluissa.

3 % typpeä: proteiineissa ja dna:ssa.

1,5 % fosforia: dna:ssa ja luissa.

0,35 % kalsiumia: luissa ja veressä.
"
Suurin osa ihmisestä on happea, vetyä ja hiiltä koska noin 70% kudoksista on vettä mikä koostuu hapesta ja vedystä. Hiili taasen on se yleisin ainesosa kaikkien (tunnettujen) elollisten olentojen molekyyleissä.

Toki se itse luuranko painaa kohtuu vähän noin 7-12 kiloa joten sekään ei selitä miksi lihavat painavat niin paljon (ei heidän luunsa eivät paina sen enempää)
No mitä ne alkuaineet muodostaa? Ettei vaan rasvoja, proteinejä ja hiilihydraatteja?

Tuollahan tuo luettelee lähteineen mihin kokeisiin johtopäätökset perustuu. En mä väitä ettei sulla treeni kulje, missään huipputasolla ei yleensä ilman hiilareita mennä. Lajista riippuen toki. Mitenhän sulla kulkis se treeni jos vetäisit hiilaria? Menee kyllä jo toisen ketjun aiheeksi.
En ole sitä kieltänytkään. Hiilareilla siellä maailman huipulla mennään. Tätä nyt on typerä yleistää tavalliseen kuntourheilijaan.
EDIT: Olen liikkunut samalla tavalla hiilareilla ja ilman. Omat juoksut ja salitreenit menee samalla tavalla. Edes sykkeissä ei ole eroja.

Itse käyn myös säännöllisesti punttisalilla, enkä koe saavani hiilareista mitään hyötyä. Rasvoilla pärjää oikein hyvin.
Tämä on nyt sitä mutuilua, ehkä pahinta laatua sillä suoranaisest vastustetaan faktoja.
No jos kansanparantelija näin sanoo niin sittenhän sen on oltava totuus.. :thumbsup:

En ole sitä kieltänytkään. Hiilareilla siellä maailman huipulla mennään. Tätä nyt on typerä yleistää tavalliseen kuntourheilijaan.
Jep, hiilareista on hyötyä, vaikka välttämättömiä ne eivät olekaan. Tavallinen kuntourheilija hyötyy ihan samalla tavalla. Onhan näistä kokeita järjestetty, kuten Lihastohtorikin referoi tekstissään.

Tämä on nyt sitä mutuilua, ehkä pahinta laatua sillä suoranaisest vastustetaan faktoja.
Missä täällä jotain faktoja on vastustettu?

No jos kansanparantelija näin sanoo niin sittenhän sen on oltava totuus.. :thumbsup:
Onko ymmärryksessä jotain pahasti vialla, vai etkö ymmärrä sanan 'empiirisesti' tarkoitusta?

EDIT: Ilmeisesti sinä siis osaat sanoa, että minä tunnen väärin? :thumbsup:

Omissa treeneissäni en ole huomannut mitään eroa hiilihydraateilla treenaamiseen.
No olethan huomannut eroa, koska aiemmin väitit näin:
En tiedä millä teoreettisella tasolla lihastohtori truossa mutuilee, mutta omakohtaiset kokemukset puhuvat aivain päinvastaista. Olen siis käynyt salilla sekä hiilaripainoiteisella ruokavaliolla, että 0 hiilillä.
Eli siis väität, että 0-hiilareilla treeni kulkee paremmin, kuin hiilareilla.

Uskon kyllä että pystyt punttia vetämään vaikka karppaat, mutta sitä en usko että se sujuu paremmin kuin hiilareilla. Todennäköisesti sun treenaaminen on hissuttelua.

Mutta alkaa olla tämäkin jo aika OT.

No olethan huomannut eroa, koska aiemmin väitit näin:

Eli siis väität, että 0-hiilareilla treeni kulkee paremmin, kuin hiilareilla.

Uskon kyllä että pystyt punttia vetämään vaikka karppaat, mutta sitä en usko että se sujuu paremmin kuin hiilareilla. Todennäköisesti sun treenaaminen on hissuttelua.

Mutta alkaa olla tämäkin jo aika OT.
En tiedä millä teoreettisella tasolla lihastohtori truossa mutuilee, mutta omakohtaiset kokemukset puhuvat aivain päinvastaista. Olen siis käynyt salilla sekä hiilaripainoiteisella ruokavaliolla, että 0 hiilillä.

Jäikö tästä sinulle vielä jotain epäselvää, vai vieläkö haluat jatkaa?

EDIT: Pitää jatkossa kysyä sinulta, että miltä ruokani esimerkiksi maistuu, kun en sitä itse ilmeisesti osaa maistella oikein.

No mitä ne alkuaineet muodostaa? Ettei vaan rasvoja, proteinejä ja hiilihydraatteja?
:facepalm:
- Happi: happimolekyyli muodostuu kahden happiatomin liitoksesta
- Hiili: 6 protonia ja vaihtelevasti neutroneita
- Vety: 2 vetyatomia joissa kummassakin on yksi protoni ja yksi elektroni

Tuossa siis 65+18+10 = 93%

- Typpi: 2 atominen typpikaasu
- Fosfori: 4 atominen P4 molekyyli (Fosfaatti elimistön fosfaatista yli 80% luustossa, luu ja hammaskudokset)
Enkä jaksa muistella / etsiä enempää...
Sitten mistä rasva koostuu: glyserolista ja rasvahapoista (jos mietit rasvasoluja niin lipidipisarat sisältävät lähinnä triglyseriedejä)

Eli haluatko tarkemmin avata miten esim. rasvat, proteiinit ja hiilihydraatit liittyvät 2 happiatomin liitokseen (happeen = 65%) tai 6 protoniin ja vaihtelevaan määrään neutroneita (hiileen 18%) tai 2 vetyatomiin jossa kummassakin on 1 protoni ja 1 elektroni (vetyyn = 10%)...

Olisit edes vättänyt että ihmisen painosta noin 70% on vettä mutta sinusta "Ihmisen painosta on hiilihydraatteja 0,5-1%. Rasvaa 10-30%, proteinejä 10-20% ja loput vettä ja erilaisa hivenaineita."

EDIT: Lisätään siis vielä että VESI (se 70% mikä on ihmisessä) koostuu siis hapesta ja vedystä. Mihin ei kuulu rasvaa, proteiineja ja hiilihyraatteja yhtään... Toivottavasti tämä auttaa kaikkia muitakin karppaajia muokkaamaan näkemystään paitsi omasta myös muiden kehosta...

Viimeksi muokattu:
:facepalm:
- Happi: happimolekyyli muodostuu kahden happiatomin liitoksesta
- Hiili: 6 protonia ja vaihtelevasti neutroneita
- Vety: 2 vetyatomia joissa kummassakin on yksi protoni ja yksi elektroni

Tuossa siis 65+18+10 = 93%

- Typpi: 2 atominen typpikaasu
- Fosfori: 4 atominen P4 molekyyli (Fosfaatti elimistön fosfaatista yli 80% luustossa, luu ja hammaskudokset)
Enkä jaksa muistella / etsiä enempää...
Sitten mistä rasva koostuu: glyserolista ja rasvahapoista (jos mietit rasvasoluja niin lipidipisarat sisältävät lähinnä triglyseriedejä)

Eli haluatko tarkemmin avata miten esim. rasvat, proteiinit ja hiilihydraatit liittyvät 2 happiatomin liitokseen (happeen = 65%) tai 6 protoniin ja vaihtelevaan määrään neutroneita (hiileen 18%) tai 2 vetyatomiin jossa kummassakin on 1 protoni ja 1 elektroni (vetyyn = 10%)...
Etkö sinä ymmärrä, että esim. 65 % hapesta ei tarkoita, että 65 % kehosta olisi vettä tai happea vapaana. Suurin osa happimolekyyleistä on sitoutuneena proteiineihin, hiilihydraatteihin, rasvoihin ja veteen.

Jäikö tästä sinulle vielä jotain epäselvää, vai vieläkö haluat jatkaa?

EDIT: Pitää jatkossa kysyä sinulta, että miltä ruokani esimerkiksi maistuu, kun en sitä itse ilmeisesti osaa maistella oikein.
No Lihastohtori siinä kertoo, kuinka treeni kulkee hiilareiden voimalla paremmin. Omat kokemuksesi puhuvat päinvastaista, jolloin johtopäätös on, että sinun treenisi kulkee paremmin ilman hiilareita.

No Lihastohtori siinä kertoo, kuinka treeni kulkee hiilareiden voimalla paremmin. Omat kokemuksesi puhuvat päinvastaista, jolloin johtopäätös on, että sinun treenisi kulkee paremmin ilman hiilareita.
Toisin sanoen kyse on yksilöllisestä fysiologiasta ja mieltymyksistä. Tutkimustulokset tai yleiset suositukset eivät aina päde kaikille samalla tavalla. Paitsi tietenkin jos lihastohtori näin sanoo.

EDIT: Tutustuin tarkemmin muutamaan lihastohtorin laittamaan "tutkimukseen". Tässä muutama herkku:
"Mutta katso alla olevaa kuvaa legendaarisesta tutkimuksesta. Jos vaikka joka toinen päivä kovaa treenaava kaveri rajoittaa hiilariensa saantia, niin aika ”heikolla hapella” treenaillaan viikon parin päästä, kun esim. kehonrakennus- tai crossfit-tyyppisessä voimaharjoituksessa lihasglykogeeni laskee n. 25-40 % treenin aikana ja joistain lihassoluista käytännössä kokonaan" ja perään linkki tutkimukseen:

"Muscle biopsies were obtained from the vastus lateralis of 9 strength trained athletes before and 30 s after an exercise regimen comprising 5 sets each of front squats, back squats, leg presses and knee extensions using barbell or variable resistance machines."

Että tutkimuksessa oikein 9 miestä ollut mukana. Varsin kattava otanta ja tämän voi yleistää?

Viimeksi muokattu:
Ei tosiaan löydy yhtään ammattilaistason bodybuilderia tai etenkään voimailijaa joka vetäisi pelkkää rasvaa ravinnoksi, höystettyvänä jonkinlaisella määrällä lihaa. Jos tämä optio olisi edes tasavertainen hiilareiden kautta saadusta energiasta meillä olisi esimerkkejä vaikka kuinka ja pilvin pimein. Vaan kun ei ole. Massakausi on massakausi, ja kuihtumisjutut sitten erikseen.

Lisäksi, painottaisin sitä että vaikka joku höyrypää sattuisikin internetissä jotain väittämään niin se on erittäin kaukana siitä että asia olisi toteen näytetty ja täten todistettu. Terveisin maailmanmestari maratoonari, supermeiskilpailun nelinkertainen voittaja sekä bodybuildingin maailmanmestari 6 vuotena peräkkäin - kaikki tämä ilman tippaakaan hiilareita. Enkä huomannut salilla olisi sarjapaino tippunut.

Jokainen varmasti ymmärtää yskän.

Ei tosiaan löydy yhtään ammattilaistason bodybuilderia tai etenkään voimailijaa joka vetäisi pelkkää rasvaa ravinnoksi, höystettyvänä jonkinlaisella määrällä lihaa. Jos tämä optio olisi edes tasavertainen hiilareiden kautta saadusta energiasta meillä olisi esimerkkejä vaikka kuinka ja pilvin pimein. Vaan kun ei ole. Massakausi on massakausi, ja kuihtumisjutut sitten erikseen.
Eikö ole. Oletko aivan varman, vai mutuiletko taas kerran. Pssst. laitan nyt yhden spoilereihin alle, tai kaksi.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://x.com/SamaHoole/status/1960659393319461275
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.

Linkki: https://x.com/carnivore_jt/status/1942587424032395478

Lisäksi, painottaisin sitä että vaikka joku höyrypää sattuisikin internetissä jotain väittämään niin se on erittäin kaukana siitä että asia olisi toteen näytetty ja täten todistettu. Terveisin maailmanmestari maratoonari, supermeiskilpailun nelinkertainen voittaja sekä bodybuildingin maailmanmestari 6 vuotena peräkkäin - kaikki tämä ilman tippaakaan hiilareita. Enkä huomannut salilla olisi sarjapaino tippunut.

Jokainen varmasti ymmärtää yskän.
Herra argmentaatiovirhe iskee taas. Voisitko oikeasti opetella keskustelemaan asioista. Etkä vaan tulisi aina tietyin väliajoin heittämään vaan sontaa ympäriinsä?

Oikeasti suurin ongelma läskeillä on motivaatio.

Tämähän se on. Ihmisen on hankala pakottaa itsensä syömään "terveysruokaa" eli itse tuoreista raaka-aineista valmistamaa tasapainoista ruokaa pelkällä tahdonvoimalla, jos taustalta ei löydy positiivista motivaattoria tehdä niin. Positiivinen motivaattori on esimerkkinä "haluan elää terveellisesti, jotta olo tuntuu hyvältä ja pystyn harrastamaan mielenkiintoisia asioita", kun taas negatiivinen motivaattori on "pitäisi laihduttaa, kun muut ihmiset vittuilee koko ajan". Kun tekee herkkuja mieli, niin pelkkä tahdonvoima häviää sen taistelun hyvin nopeasti ihan kuten liikunnankin kanssa. Ja ultraprosessoitujen einesten sekä pikaruuan kanssa moni ei kertakaikkisesti edes hahmota, että miten ne eroavat ravintosisällöltään normaaliin ruokaan, koska aihe ei ole koskaan edes juolahtanut mieleenkään.

Itselläni motivaatio elää terveellisemmin alkoi joskus aikoinaan siitä, että huomasin juovani päivittäin muutamankin litran appelsiini/omenatuoremehua, joka maksoi silloin tölkiltä joitain kymmeniä senttejä. Ihan samaa litkua kaikki muutkin opiskelijat joivat, mutta silloin kiinnitti huomiota siihen, että tuoremehussa on itseasiassa kaloreita aikalailla saman verran kuin limpparissa, eikä se ole juuri lainkaan terveellisempää. Muutamien vuosien yli janojuotava muuttui lopulta lähes täysin vedeksi ja vichyksi. Näitä kun vielä maustaa 100% limettimehulla, niin mitään limppareita yms ei jää kaipaamaan. Sodastream on mvp-vehje:thumbsup:. Sanoisin että tämä on yksi helpoimmista ja potentiaalisesti iso muutos päivittäiseen energiansaantiin. Siitä sitten edelleen aiheesta kiinnostuneena ruokavalioon tuli muutoksia, jolloin käytännössä einekset, pakasteranskalaiset, kananugetit ym meni täysin pannaan ja omatekemä ruoka valmistui käytännössä aina tuoreista raaka-aineista mallilla kunnolla vihanneksia, laadukasta proteiinia ja maltillisesti lisukkeita. Ja edelleen kun tästä sai hyviä kokemuksia, niin alkoi kiinnittää huomiota riittävään unen saantiin, joka johti siihen, että pyrin aina saamaan vähintään 8 tunnin unet ja yötä myöten riekkumiset jäi sikseen. Ideaalitilanne on, että siinä 06-07 välillä joutuu herätä, niin 5-10 minuuttia ennen herätyskelloa jo herää sisäisen kellon mukana virkeänä. Säännöllinen unirytmi on tärkeä juttu. Tällä on iso elämänlaatua kasvattava vaikutus ja siihen kannattaa tietoisesti panostaa. Ja mikä taas edelleen parantaa unen laatua, no tietenkin liikunta, jota tulee nykyään harrastettua mukavan aktiivisesti. Nyt kun ikää on jo yli 40v, on lihaskunnon ylläpito olennaista, jotta saisi ennalta ehkäistyä kaikenlaisia selkävaivoja toimistotyötä tehdessä, niin kuntosaliharrastus on myös ollut kuvioissa monta vuotta.

Edelleen herkkuja tekee mieli ja niitä myös syön sopivassa määrin, mutta on mukava ymmärtää, että mikä seuraus sillä on. Parikymppisenä pizzakebabnugettidieettiä pystyi syömään ilman suurempaa lihomista, mutta nyt siitä seuraisi toisenlainen lopputulos. Toisaalta nykyään tämän kaltainen ruoka ei edes pahemmin kiinnostaisi. Ajattelutavan asteittainen muutos suosimaan viivästetyn mielihyvän vaihtoehtoja (delayed gratification) auttaa monessa asiassa vs välitön mielihyvä (instant gratification), joka ohjaa monien päätöksentekoa. Liikunta vs TV:n katselu ison karkkipussin kanssa on tästä hyvä esimerkki. Ensimmäisen kohdalla pitää ensin tehdä hieman töitä tai jopa kärsiä, jonka jälkeen koittaa pitkä hyvän olon ja tyytyväisyyden jakso, kun taas jälkimmäisessä hetkellisen mielihyvän jälkeen tulee todennäköisesti huono olo ja katumus pitkäksi aikaa, varsinkin jos tätä tekee usein. Koko elämänmuutos on tapahtunut pikkuhiljaa positiivisen "feedback loopin" kautta eikä millään äkkinäisellä ihmekonstilla.

Ihan konkreettisena juttuna olen huomannut, että painon seuraaminen aamuisin ja oman "nollapisteen" löytäminen on auttanut hahmottamaan aika tarkasti, että mitä päivän aikana voi syödä, jos haluaa joko pysyä joko samassa painossa tai vaikka laskemaan sitä. Herkuttelun lopputuloksen huomaa suoraan, jos sitä ei kompensoi seuraavan päivän lievällä paastolla tai liikuntasuorituksella, ja pysyy hyvin tilivelvollisena itselleen tekemistään valinnoista. Itsensä kusettaminen on ihmisen yksi suurimmista taidoista kuitenkin.

Eikö ole. Oletko aivan varman, vai mutuiletko taas kerran. Pssst. laitan nyt yhden spoilereihin alle, tai kaksi.

Linkki: https://x.com/SamaHoole/status/1960659393319461275

Linkki: https://x.com/carnivore_jt/status/1942587424032395478

Herra argmentaatiovirhe iskee taas. Voisitko oikeasti opetella keskustelemaan asioista. Etkä vaan tulisi aina tietyin väliajoin heittämään vaan sontaa ympäriinsä?
Kyllä ne bodaajat syö hiilihydraatteja, kun haluavat kasvattaa massaa ja lihasta. Legendaarinen mega bodybuilder Ronnie Coleman veti varmaan kilon jotain ihme tärkkelyspuuroa illalla samalla kuin polki kuntopyörää. Youtubesta löytyy vanhaa videomateriaalia hänestä treenidokumentin muodossa.

Kyllä ne bodaajat syö hiilihydraatteja, kun haluavat kasvattaa massaa ja lihasta. Legendaarinen mega bodybuilder Ronnie Coleman veti varmaan kilon jotain ihme tärkkelyspuuroa illalla samalla kuin polki kuntopyörää. Youtubesta löytyy vanhaa videomateriaalia hänestä treenidokumentin muodossa.
Juurihan minä tuohon laitoin 2 esimerkkiä, jotka eivät syö. Ota huomioon se mihin minä vastasin. Kummasti nuokin pari jamppaa ovat saanet lihakset kasvamaan, vaikka niitä hiilihydraatteja eivät syö. Ei niitä tarvitse lihaskasvuun, mutta niitä voi jokainen käyttää, jos niistä tuntee saavansa apua.

Coleman nyt veti vähän muutakin kuin pulkkaa. Kertonut aivan avoimesti vetäneensä streoideja.

Juurihan minä tuohon laitoin 2 esimerkkiä, jotka eivät syö. Ota huomioon se mihin minä vastasin. Kummasti nuokin pari jamppaa ovat saanet lihakset kasvamaan, vaikka niitä hiilihydraatteja eivät syö. Ei niitä tarvitse lihaskasvuun, mutta niitä voi jokainen käyttää, jos niistä tuntee saavansa apua.

Coleman nyt veti vähän muutakin kuin pulkkaa. Kertonut aivan avoimesti vetäneensä streoideja.
Kaikki top level bodaajat douppaa, mukaanlukien nuo postaamasi miehet. Jos puhutaan lihaksen kasvattamisesta niin kaikista suurin vaikutus tulee doupista. Doupattuna voi laiminlyödä ravinnon, kunhan saa tarpeeksi kaloreita ja proteiinia. Voit syödä makkaraa vaikka joka päivä ja lihakset kasvaa mutta samalla tuhoat elimistöäsi. Pitää saada myös kuituja.

Kaikki top level bodaajat douppaa, mukaanlukien nuo postaamasi miehet. Jos puhutaan lihaksen kasvattamisesta niin kaikista suurin vaikutus tulee doupista. Doupattuna voi laiminlyödä ravinnon, kunhan saa tarpeeksi kaloreita ja proteiinia. Voit syödä makkaraa vaikka joka päivä ja lihakset kasvaa mutta samalla tuhoat elimistöäsi. Pitää saada myös kuituja.
Vertaa nyt hieman Colemanin fysiikkaa noihin kahteen. Ei voi puhua edes samassa lauseessa asiasta. Millä perusteella postaamani kaverit douppaa? Itsellä on parikin kaveria, jotka ovat vastaavassa kunnossa, toinen on pt, toinen ei. En aivan hevillä usko, että hän kumpikaan käyttää aineita. Steroidella todellakin voi syödä oikeastaa mitä vain, ja lihakset kasvaa.

Laitetaan nyt spoilereihin vielä kuva Colemanista, että millainen möykky saadaan aikaan steroideilla. Tämä nyt menee taas aika rankasti ohi ketjun aiheen, niin ehkä on parempi lopettaa tähän.
1756314196882.png

Vertaa nyt hieman Colemanin fysiikkaa noihin kahteen. Ei voi puhua edes samassa lauseessa asiasta. Millä perusteella postaamani kaverit douppaa? Itsellä on parikin kaveria, jotka ovat vastaavassa kunnossa, toinen on pt, toinen ei. En aivan hevillä usko, että hän kumpikaan käyttää aineita. Steroidella todellakin voi syödä oikeastaa mitä vain, ja lihakset kasvaa.

Laitetaan nyt spoilereihin vielä kuva Colemanista, että millainen möykky saadaan aikaan steroideilla. Tämä nyt menee taas aika rankasti ohi ketjun aiheen, niin ehkä on parempi lopettaa tähän.
1756314196882.png
On kyllä niin douppaajan olkapäät noilla sun lihapääesimerkeillä, mutta varmaan tarvis seurantatutkimukset näistäkin että sulle menee kaaliin.

Eikös insuliini ole tärkeä anabolinen hormoni, joka edistää proteiinisynteesiä. Kuulostaa tyhmältä, että naturaalibodaaja jättäisi tämän hyödyn käyttämättä ja vetäisi carnivorella.

Kyllä varmasti voi kasvattaa lihaksia ilman hiilihydraatteja. Jos haluaa liikuntaan suoristuskykyä, ottaa hiilarit ennen treeniä, kulkee paremmin kuin ilman niitä. Eli varmasti pelkästään hyötyä liikunnassa. Tämä oma kokemus ja varmasti aika yleisesti tunnustettu asia, vaikka varmasti joku niitä ilmankin "pärjää".

Kyllä varmasti voi kasvattaa lihaksia ilman hiilihydraatteja. Jos haluaa liikuntaan suoristuskykyä, ottaa hiilarit ennen treeniä, kulkee paremmin kuin ilman niitä. Eli varmasti pelkästään hyötyä liikunnassa. Tämä oma kokemus ja varmasti aika yleisesti tunnustettu asia, vaikka varmasti joku niitä ilmankin "pärjää".
Sen verran sotken lusikkaani tähän hiilari / urheilu soppaan, että itse siis urheilen (pääasiassa juoksen) puhtaasti hiilarin voimalla.

Ihan omasta kokemuksesta voin sanoa, että sen ekan tunnin pystyy juosta, vaikka sen pidemmän, esim. vuorokauden paaston jälkeen, mutta olen huomannut, että 1h-2h välillä tulee itsellä joku raja vastaan ja alkaa askel painaa ilman ennakkoon tankattua ja/tai matkalla nautittua hiilaria.

Toki onhan se ajatuksena mielenkiintoinen jos jollain elimistö toimii kestävyysurheilussakin pelkällä rasvalla, ilman hiilareita.

Ei ole varmasti enää tämän ketjun otsikkoon ja aiheeseen liittyvä ongelma/asia. Vaikkakin jotkut lihavat saattaisivat lukea tätä ja ajatella, että hiilaria ei kannata syödä, se on turhaa ja pahasta, vaikka eihän se sitä tietenkään ole. Kysehän on täysin siitä, että minkä tyyppistä ruokavalioo syö ja muutenkin siitä, mitä tykkää syödä.

Kyllä itselle olisi vaikea keittää se jauhelihakeitto ilman kasviksia tai syödä makaronilaatikkoa ilman makaronia. No meitä on moneen junaan.

Statistiikka

Viestiketjuista
285 270
Jäsenet
78 961
Uusin jäsen
Korppiqt

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom