Lihavuusepidemia

Tässähän on kyse vähän samoista "uskomuksista", kuin joku väittää, että mulla on hidas aineenvaihdunta. Eli ihminen haluaa aina löytää jonkun syyn sille, miksi jonkun vaikean asian tekeminen ei onnistu. Niitä syitä yleensä etsitään ja keksitään enemmän, kuin niitä ratkaisuja, jotta voidaan sen "kahvin ja pullan ääressä puhua maha pystyssä, että mulla on ongelmana säästöliekki ja siksi en laihdu". Eli asian voi toki välttää hyvinkin helposti riittävän pienellä/sopivalla vajeella, jos on laihduttamassa.

Tässäkin ketjussa muutama sivu sitten joku ihan tosissaan väitti, että aineen vaihdunnassa on jotain vikaa, kun kaikkialla sanotaan, että miehen peruskulutus pitäisi olla 2200-2600 ja että hänellä ei ole, kuin 1900. Itsellä peruskulutus ilman mitään tekemistä on 1600-1700, tämä menee perus ihmisellä täysin sukupuolen, painon ja iän mukaan.

Komppaan kyllä tätä. Väittäisin, että 99 kertaa sadasta, kun joku kertoo, että säästöliekki estää painon putoamisen, on kyse vain ja ainoastaan siitä, että syö yksinkertaisesti liikaa. Toki kun kehonpaino menee alaspäin, niin menee peruskulutuskin. Eli jos pudottaa pitkään painoa, niin matkan varrella joutuu vähentämään syömistä entisestään.

Ja tuo, että keho yhtäkkiä vähentäisi peruskulutusta 40%, kuulostaa niin absurdilta, ettei mitään rajaa. Tuossa tilanteessa ollaan varmaan sairaalassa teho-osastolla.

Ja tuo, että keho yhtäkkiä vähentäisi peruskulutusta 40%, kuulostaa niin absurdilta, ettei mitään rajaa. Tuossa tilanteessa ollaan varmaan sairaalassa teho-osastolla.
Eihän missään sanottu, että se tapahtuisi yhtäkkiä.

"Se ei synny parissa viikossa eikä muutaman kuukauden fiksusti toteutetun rasvanpolttojakson aikana, vaan vaatii pidemmän ajanjakson, jonka aikana on syöty kulutukseen nähden selkeästi liian vähän tai jojoiltu painon ja syömisen kanssa ylös alas." Säästöliekki - Mistä johtuu, kuulutko riskiryhmään ja miten eroon?

Linkissä oli myös toinen mielenkiintoinen kohta stressistä, joka ei auta painon pudottamisessa:

"Kova stressi lisää kehossa stressihormonituotantoa, joka taas vaikuttaa negatiivisesti aineenvaihduntaan. Korkea stressitaso voi pahimmillaan estää rasvanpolton kokonaan."

Keho siis on monimutkaisempi systeemi kuin vain kalorit sisään ja ulos.

Suurin pudottaja -ohjelmasta, Tutkimus: Suurin pudottaja -kilpailijalle jää käteen vain säästöliekki - PRONUTRITIONIST

"Huomaa, miten yhden henkilön (äärimmäinen oikealla) perusaineenvaihdunta hidastui noin 3500 kilokalorista noin 1800 kilokaloriin kyseisen 7 kk aikana."

Viimeksi muokattu:
.
.
.
"Huomaa, miten yhden henkilön (äärimmäinen oikealla) perusaineenvaihdunta hidastui noin 3500 kilokalorista noin 1800 kilokaloriin kyseisen 7 kk aikana."
Sinä 7 kk:n aikana samaisen henkilön koko muuttui 104 kg -> 77 kg, mikä selittää isohkon osan perusaineenvaihdunnan pienentymisestä. Punaisesta viivasta luettuna vuorokauden PAV olisi keskimäärin 2750 kcal@104 kg ja 2200 kcal@77 kg. Jälkimmäinen on 80 % ensimmäisestä.

Kyseisellä henkilöllä PAV oli alussa noin 3600 kcal. Massanmuutoksen takia PAV 7 kk kohdalla olisi pitänyt olla 80 %, eli 2880 kcal. Massanmuutos selittää siis 720 kcal. Henkilön PAV väheni 3600 - 1900 = 1700 kcal. Ilman massanmuutoksen vaikutusta (720 kcal) henkilön PAV väheni 1700 kcal - 720 kcal = 980 kcal (=säästöliekin osuus). Tuokin on harvinaisen suuri määrä, muttei enää niin jättimäinen kuin kertomastasi 3500 -> 1800 saattoi luulla. Jamppa kutistui 26 %, mikä selitti lähes puolet (42 %) PAV:n pienentymisestä 7 kk:n aikana.

Edit. Hepun uusi PAV 1900 kcal@77 kg ei enää paljon poikkea normaalista (2200 kcal@77 kg). Säästöliekin osuus on vain puurolautasellisen verran (300 kcal). Sen verran pitää syödä vähemmän kuin normijamppa samoilla spekseillä, jottei alkaisi lihoa entisiin mittoihin. Ainakin alkuun, sillä säästöliekki poistuu ajan kanssa elimistön sopeutuessa uusiin elintapoihin.

Viimeksi muokattu:
Mutta täytyy tietää, että säästöliekki-ilmiö on todella olemassa ihmiskehossa ja sitten välttää se. Eli ottaa se huomioon. Jos ei tiedä, niin voi olla ongelmissa.

Eri kalorimäärät siis voivat aiheuttaa kehossa erilaisia ilmiöitä, kuten säästöliekkiä.
Juu, mutta kenenkään ei tietenkään pitäisikään ajatella asiaa siten, että kun olen 15 vuotta lihottanut itseäni, niin nyt aion neljässä kuukaudessa vetää itseni rantakuntoon. Siinä pitäisi jo ihan terveen järjen sanoa, että se ei ole mahdollista, eikä ainakaan kestävää ja se ei voi olla järkevää tai terveellistä.

Tai jos joku myy ihmedieettiä, jolla laihtuu useita kiloja viikossa, niin silloin pitäisi toki jo itsekin ymmärtää, että jonkun asia on oltava pielessä.

Luulisi, että samalla vaivalla, kun selvittelee/keksii eri tekosyitä siihen, miksi ei laihdu, niin voisi etsiä oikeaa tietoa siitä, että miten pitäisi laihduttaa. Esimerkiksi 0,5-1kg tahti viikossa on yleisesti ihan ok, joka vaatii 500-1000 kcal vajeen päivässä (jos laskennallisesti 1kg rasvaa on 7700 kcal). Toki tekosyitä on helpompi etsiä ja keksiä, koska 3500-7000 kcal vähentäminen syömisistä / kuluttaminen viikossa saattaa olla monelle epämiellyttävää.

Toki tässäkin pitää ymmärtää, että kaikki on suhteellista ja jos 40v nainen on pudottamassa vaikka 65 kg -> 60 kg, niin tonnin vaje päivässä ei välttämättä olekaan enää hyvä juttu. Noilla kiloilla sen 40v naisen peruskulutus on luokassa 1300-1400, joten on varmasti helppo ymmärtää, että 300 kcal syöminen päivässä viikkoja ei välttämättä ole hyvä asia.

Esimerkiksi 0,5-1kg tahti viikossa on yleisesti ihan ok
On joo, vaikka pitää kyllä olla ihan helvetin iso pakettiauton kokoinen läski, jotta on edes teoriassa mielekäs tavoite laihtua 26-52 kg vuodessa. Yleensä meillä tavallisilla plösöillä on tavoite aika paljon vähemmällä täytetty.
Toki tässäkin pitää ymmärtää, että kaikki on suhteellista ja jos 40v nainen on pudottamassa vaikka 65 kg -> 60 kg, niin tonnin vaje päivässä ei välttämättä olekaan enää hyvä juttu. Noilla kiloilla sen 40v naisen peruskulutus on luokassa 1300-1400, joten on varmasti helppo ymmärtää, että 300 kcal syöminen päivässä viikkoja ei välttämättä ole hyvä asia.
Kyllä. Lisäksi tuollaisessa tavoitteessa pitäisi ymmärtää, että mikä tahansa tavoiteltu hyöty liittyy enemmän muuhun kuin absoluuttiseen punnitustulokseen. Täten muut muutokset ovat oleellisempia ja mainittu numeerinen tavoite tulee täytettyä ihan siinä sivussa jos tekee yhtään mitään järkevää. Tuohan tarkoittaa sadan gramman keskimääräistä painonpudotusta viikossa, mikäli kunto-ohjelman aikajanaksi asetetaan vuosi.

On joo, vaikka pitää kyllä olla ihan helvetin iso pakettiauton kokoinen läski, jotta on edes teoriassa mielekäs tavoite laihtua 26-52 kg vuodessa. Yleensä meillä tavallisilla plösöillä on tavoite aika paljon vähemmällä täytetty.
Kyllä ja toki sen järkevän dieetin jos mennään noin kovilla kalorivajeilla ei pitäisi missään nimessä kestää kuin esim. 2kk putkeen, josta taas noustaan muutamaksi viikoksi syömään ylläpitoa ja tämän jälkeen voi taas palata miinuksille. Tällä juuri vältetään sitä, että elimistö alkaa toimimaan "väärin". Toinen vaihtoehto on toki maltillisempi vaje ja silti voi olla välillä hyvä syödä kulutuksen mukaan tai jopa enemmän.

Hurjintahan tässä nykytilanteessa on se, että noita pakettiauton kokoisia läskejä näkee oikeastaan ihan kaikkialla. Menee mäkkiin, kävelee kaupan eineshyllylle tai karkkihyllylle, niin yllättävän pitkään saa odotella, että näkee ensimmäisen laihan ihmisen. Laihoja ei nää enää edes joka kerta kaupan hevi-osastolla, mutta lihavia ja ylipainoisia tuntuu olevan ihan joka paikassa.

Kyllä. Lisäksi tuollaisessa tavoitteessa pitäisi ymmärtää, että mikä tahansa tavoiteltu hyöty liittyy enemmän muuhun kuin absoluuttiseen punnitustulokseen. Täten muut muutokset ovat oleellisempia ja mainittu numeerinen tavoite tulee täytettyä ihan siinä sivussa jos tekee yhtään mitään järkevää. Tuohan tarkoittaa sadan gramman keskimääräistä painonpudotusta viikossa, mikäli kunto-ohjelman aikajanaksi asetetaan vuosi.
Juu ja tämä oli enemmänkin kärjistetty esimerkki mihin 1000 kcal vaje päivässä ei tietenkään sovi. Todellisuudessa aina se muutama kilo "rapaa" kannattaa vetää pienellä vajeella ja mieluummin lisäämällä liikuntaa, niin saa kehon koostumuksen pysymään oikeana, eikä ainakaan laihduta lihaksia pois.

Ensimmäinen askel laihempaan elämään on herkkujen jättäminen pois ruokavaliosta. Siis aivan kaiken herkkujen ml. leivonnaiset, makeiset, pizzat, kebabit jne... Tällä tavalla on muutama tuttu saanut pysyviä tuloksia.

Itse tehty ruoka missä on kasviksia ja perunaa tai muuta täyttävää auttaa jo paljon.

Ensimmäinen askel laihempaan elämään on herkkujen jättäminen pois ruokavaliosta. Siis aivan kaiken herkkujen ml. leivonnaiset, makeiset, pizzat, kebabit jne... Tällä tavalla on muutama tuttu saanut pysyviä tuloksia.

Itse tehty ruoka missä on kasviksia ja perunaa tai muuta täyttävää auttaa jo paljon.
Tää on hyvä neuvo. Itse olen silti viimeisen parin kuukauden aikana pudottanut painoa, vaikka olen viikottain syönyt pizzaa, hampurilaisia jne.

Yksi kotipizzan medium kokoinen pizza vähän reilu 1000kcal on kuitenkin aika sama määrä, mitä saisin ihan normaalista kotiruoka-annoksesta.

Herkkujen kokonaan pois jättäminen ei ole mielestäni kestävä tapa pysyvään painonhallintaan. Itse olen karsinut herkkujen(sipsi, mättöruoka) syömistä merkittävästi, mutta en ole kieltänyt itseltäni mitään. Mieliteot herkkuja kohtaan ovat myös vähentyneet, koska syön säännöllisesti ja terveellisesti, eikä pääse syntymään tilannetta jossa herkkuhimo ottaa vallan kun nälkä kasvaa liian suureksi.

Herkkujen kokonaan pois jättäminen ei ole mielestäni kestävä tapa pysyvään painonhallintaan. Itse olen karsinut herkkujen(sipsi, mättöruoka) syömistä merkittävästi, mutta en ole kieltänyt itseltäni mitään. Mieliteot herkkuja kohtaan ovat myös vähentyneet, koska syön säännöllisesti ja terveellisesti, eikä pääse syntymään tilannetta jossa herkkuhimo ottaa vallan kun nälkä kasvaa liian suureksi.
Oikeassa olet. En tarkoittanut aivan täyttä kieltoa, mutta ne herkut pitäisi silti olla harvojen päivien syömisiä. Eikä jokapäiväistä kuten moni huomattavasti ylipainoinen tuntuu tekevän.

Mulla on tässä projektina pieni ruokavalion tarkistus ja olen pyrkinyt jättämään napostelua pois. Keksit ja muut herkut vähemmälle, ettei niitä mene joka ruokailun yhteydessä. Olen pitänyt ruokapäiväkirjaa nyt jonkin aikaa ja noista kertyy paljon jos niitä napostelee koko ajan.

En ole ennen kaloreita laskeskellut niin yllättäviä asioita paljastuu kun kirjaa vähän aikaa syömisiään. Olen ollut leivän suurkuluttaja lapsesta lähtien enkä ole tajunnut kuinka paljon energiaa niistä kertyykään, jo ihan ilman päällisiä.

Mutulla heittäisin, että yksi suurimmista lihavuutta aiheuttavista tekijöistä on jatkuva napostelu, kun vähänkin tulee nälän tunne. Itse pyrin syömään arkena tiettyinä kellonaikoina, ja välillä saattaa olla noin tunti ennen seuraavaa ruokailua melkoinen nälkä. En silti ala napsimaan mitään, vaan odotan sen tunnin ja juon vaikka vähän vettä.

Itsellä toimii hyvin carnivore tyylinen meininki. Esim aamiaiseks syön yleensä 1-2 kananmunaa oliiviöljyn ja herbamaren (luomu yrttisuola) kanssa. Lounaaksi jotain lihaa + oliiviöljyä. Illalla syön usein hiukan normaalimmin eli ei carnivorea välttämättä koko päivää. Jos puhtaita carnivore päivä saa toteutettua 2-3 putkeen on painoa pudonnut siinä ajassa jo sellainen määrä, että sen huomaa.

Sokerin pitäminen nollassa on tärkein. Esim hedelmiä en syö käytännössä ollenkaan. Pakastemarjoja syön joskus rahkan kanssa.

Carnivore dieetin idea perustuu siihen, että Keholle annetaan sen eniten tarvitsemia asioita eli proteiinia ja rasvaa. Näin ollen keho siirtyy käyttämään energiana rasvaa, jotka muuntuvat ketoiineiksi. Elimistö pystyy käyttämään energiaksi joko glukoosia tai ketoiineja. Kun käytössä on ketoiinit ei tule äkillisiä nälkä piikkejä ollenkaan, mitä pidemmälle pävä menee tulee jossain kohta pikkuhiljaa nälän tunne. Välillä olen huomannut pelkän noin 3 munan munakas aamiaisen jälkeen, että vieläkään ei ole mikään pakottava nälkä vaikka kello on jo 14.00 päivällä. Vyötäröltä löytyy jonkin verran poltettavaa rasvaa.

Elimistö (maksa) pystyy käsittelemään abouts 12g fruktoosia per päivä. Lapsella paljon vähemmän. Sokerista 50% on glukoosia ja 50% fruktoosia.

Tässä kohtaa selostetaan kansantajuisesti fruktoosin ongelmista.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Viimeksi muokattu:
Piilosokeria on vaikka missä tuotteissa. Esim sinappeja tutkiessa huomaa, että monessa on ketsupin tapaan todella reilusti sokeria. Löysin Yhden sinapin, joka erosi muista sokerimäärältään merkittävästi se oli Dijon sinappi auralta tai vastaavalta, jossa oli lähes nolla prosenttia sokeria vrt muut sinapit.

Kyllähän tuollainen nesteitä poistaa tehokkaasti, toki se silloin painossa näkyy.
Carnivoren teho perustuu erityisesti Ketotoosin puolelle menemisessä. Laajensin tuota alkuperäistä viestiä.

"Ketoosi on aineenvaihdunnan tila, jossa keho käyttää rasvaa pääasiallisena energianlähteenään hiilihydraattien sijaan. Tämä tila saavutetaan yleensä rajoittamalla hiilihydraattien saantia, jolloin keho alkaa tuottaa ketoaineita rasvoista. Ketoosi on normaali fysiologinen tila ja eroaa ketoasidoosista, joka on vakava lääketieteellinen tila"

Itse kokeilin neljän päivän kananmunadieettiä (+vähän voita mukaan). Sen aikana paino putosi n. 1,5 kg, mutta palasi takaisin samaan sen jälkeen seuraavalla viikolla. Ei siis itselläni mikään menestys pitkäaikaisessa painon pudottamisessa.

Nyt ajattelin kokeilla 5:2-dieettiä, jossa syödään kahtena päivänä vähemmän kaloreita, eikä juuri hiilihydraatteja. Siinäkin on kyse ketoosista.

The intermittent or 5:2 diet involves having two ‘restricted’ days per week, on which you must limit your calorie intake to 600–800 kcal per day, with virtually no foods or drinks that contain carbohydrates.

The other five days are 'unrestricted' and you do not need to limit your calorie or carbohydrate intake, although you should only eat healthy foods.

Viimeksi muokattu:
Sanoisin, että myös yksi suuri syy ihmisten painonhallinnan haasteisiin on se, ettei keskitytä perusasioihin vaan hairahdellaan milloin mihinkäkin "ihmedietteihin". Monelle tuntuu olevan myös vaikeaa tajuta, että oikotietä laihtumiseen ei ole ja paino ei pysy kurissa jos ei laita omia ruokailutottumuksia pysyvästi jiiriin.

• Tykkää
Reactions: PCB
Tähän asti olen saanut painon pysymään sinänsä hyvin kurissa pätkäpaastoilemalla (noin 4 tunnin syömäikkuna ja 20 tuntia paastoa). Keho tottuu tähän, eikä ole muutoin ollut nälkä. En ole tarkkaillut kaloreita lainkaan, vaikka en mässäillyt epäterveellisestikään.

Mutta pitäisi pudottaa vielä muutama viimeinen kilo, johon etsin menetelmiä ja elämäntapamuutoksia. Seuraavaksi siis kokeilussa tuo 5:2-dieetti. Kuntosalia ja kahvakuulaa voisi lisätä myös.

Viimeksi muokattu:
Carnivoren teho perustuu erityisesti Ketotoosin puolelle menemisessä. Laajensin tuota alkuperäistä viestiä.

"Ketoosi on aineenvaihdunnan tila, jossa keho käyttää rasvaa pääasiallisena energianlähteenään hiilihydraattien sijaan. Tämä tila saavutetaan yleensä rajoittamalla hiilihydraattien saantia, jolloin keho alkaa tuottaa ketoaineita rasvoista. Ketoosi on normaali fysiologinen tila ja eroaa ketoasidoosista, joka on vakava lääketieteellinen tila"
Joo, tämä ei ole varmaan kenellekään mitään uutta. Mutta selvästi havaittu painon muutos 2-3 päivässä on glykogeenien ja nesteiden poistumista, kun vähennät hiilihydraatit nollaan.

Nyt sanoisin, että ollaan hukassa ja pahasti.
Perustele! Katsos hedelmät sisältävät usein reilusti fruktoosia. Riippuu toki hedelmästä. Toki hedelmissä on runsaasti hyödyllisiä vitamiineja ja kuituja mutta niissä on usein myös reilusti myrkkyjäämiä. Heldelmien vitamiinit on helposti saatavissa muista lähteistä kuten vihannekset ja marjat. Marjoissa tulee vähemmän fruktoosia ja vihanneksissa vielä vähemmän. Marjoissa tulee helposti myös iso liuta kaikkea hyödyllistä mm mustikan antosyaanit sun muut kaikki hyvä.

Viimeksi muokattu:
Jos hedelmien syönti on mielestäsi syy siihen ettei paino putoa tai jopa nousee, niin silloin sun tekemisessä mättää ihan muut asiat.
Tämähän ei varsinaisesti ollut suunnattu minulle, mutta vastaan silti. Kaikki sulavat hiilihydraatit hajoavat kehossa pääasiassa glukoosiksi, fruktoosiksi tai galaktoosiksi. Kaikilla näillä monosakkarideillä on nostava vaikutus verensokeriin. Kun verensokeri nousee, alkaa haima erittämään insuliinia. Insuliini heikentää rasvan käyttämistä erergiaksi, eli estää lipolyysiä.

Ihminen voi olla täysin terve ilman, että syö yhtään hedelmää.
Ihminen selviää myös ilman hiilihydraatteja jos on pakko. Tämä hehkuttamasi järjestelmä on kehittynyt varajärjestelmäksi nälkiintymistä vastaan jotta kehon omia lihasten proteiinivarantoja voidaan käyttää tarvittavan glukoosin tuottamiseen keskushermoston ja aivojen tarpeita varten. Se ei tarkoita että kenenkään pitäisi pyrkiä kehon sekundaarisen varajärjestelmän käyttöön.
Tähän nyt tulee aivan varmasti jotain mussutusta, että ne on tutkitusti terveellisiä ja kuuluu siihen terveelliseen ja monipuoliseen ruokavalioon.
Koska keskustelet lähinnä tutkimusviittauksilla jotka tukevat omia väitteitäsi varmaan pystyisit kaivamaan useankin metatutkimuksen hedelmien syönnin hyödyistä jos haluaisit, mutta koska olet valittunut yhden totuuden eli oman totuutesi et varmaankaan tee niin.

Tälläinen Kansanparantajan tapainen keskustelutyyli on erittäin ärsyttävää ja samaa tasoa kuin sanoisi auringon lämmittävän maapalloa ja siihen väliin joku tulee kaipaavan perusteluita väitteelle.
Ai minun tyylinen keskustelutyyli. Minä olen ainut joka täälä perustelee omat mielipiteensä. En tiedä mitä keskustelua sinä olet seurannut...

Jos hedelmien syönti on mielestäsi syy siihen ettei paino putoa tai jopa nousee, niin silloin sun tekemisessä mättää ihan muut asiat.
En missän kohtaa sanonut, että hedelmien syönti olisi mikään syy mihinkään. Selostin vain ravintotottumuksiani ja tuossa edellisessä avasin miksi en itse käydä heldelmiä oikeen enää nykyisin. Mun paino nousee aina karamellien ja muun skeidan syömisen kautta. Se, että kerroin Carnivore innostuksesta ei tarkoita, että ravintotottumukseni olisivat jotenkin täydelliset.

Ihminen selviää myös ilman hiilihydraatteja jos on pakko. Tämä hehkuttamasi järjestelmä on kehittynyt varajärjestelmäksi nälkiintymistä vastaan jotta kehon omia lihasten proteiinivarantoja voidaan käyttää tarvittavan glukoosin tuottamiseen keskushermoston ja aivojen tarpeita varten. Se ei tarkoita että kenenkään pitäisi pyrkiä kehon sekundaarisen varajärjestelmän käyttöön.
Oletko koskaan miettinyt, että ehkäpä se onkin se pääjärjestelmä. Kuikelossakn ihmisessä on näitä "kaloreita" noin 100 000kcal. Siitä riittää energiaa melko pitkäksi aikaa. Tavallisella tallaajalla voi olla hiilihydraatteina noin 1700 kcal. Kumpihan järjetelmä näistä on eloonjäämisen kannalta tärkeämpi? Et ilmeisesti tiedä, että meillä on glukoneogeneesi, millä pidetään huoli, että glukoosia on aina oikea määrä verenkierrossa?

Koska keskustelet lähinnä tutkimusviittauksilla jotka tukevat omia väitteitäsi varmaan pystyisit kaivamaan useankin metatutkimuksen hedelmien syönnin hyödyistä jos haluaisit, mutta koska olet valittunut yhden totuuden eli oman totuutesi et varmaankaan tee niin.
En tiedä mitä tähän nyt pitäisi vastata. Muut tunkee paskaa epidemiologiaa ketjuun, minä en ole laittanut yhtään. Muutaman RCT tutlkimuksen olen laittanut, missä osoitetaan, että ketogeeninen ruokavalio on tehokkain tapa poistaa rasvaa, mitä varmaan jokainen painonpudottaja haluaa.

EDTI: Lue nyt edes muutama sivu tästä keskustelusta, missä on käyty läpi näitä epidemiologiasia tutkimuksia. Meta-analyysi niistä, ei lisää sen tutkimuksen arvoa yhtään. Se on avain samaa viemärikamaa, kuin yksittäinen epidemiologinenkin tutkimus.

Viimeksi muokattu:
En missän kohtaa sanonut, että hedelmien syönti olisi mikään syy mihinkään. Selostin vain ravintotottumuksiani ja tuossa edellisessä avasin miksi en itse käydä heldelmiä oikeen enää nykyisin. Mun paino nousee aina karamellien ja muun skeidan syömisen kautta. Se, että kerroin Carnivore innostuksesta ei tarkoita, että ravintotottumukseni olisivat jotenkin täydelliset.
Mutta sanoit, että sokerin syönti on, ja heti perään kirjoitit että hedelmiä et syö käytännössä ollenkaan. Sekö ei liittynyt millään tavalla sokeriin :lol:

Entäs marjat? "Paljon enemmän vitamiineja kun oikeita marjoja syö" voisi olla slogan.

Mutta sanoit, että sokerin syönti on, ja heti perään kirjoitit että hedelmiä et syö käytännössä ollenkaan. Sekö ei liittynyt millään tavalla sokeriin :lol:

Anteeksi en pysy nyt kärryillä. Tää on aika raskasta tää keskustelu täällä. Sellainen tekninen keskustelun kyttäys kuin joku palstan sanajuristi olisi keskustelukumppanina on aika raskasta. Mua kiinnostaa asiat eikä se, että kuka oli teknisesti oikeassa sanan 1 suhteessa sanaan 2 jne.

Se ei tarkoita että kenenkään pitäisi pyrkiä kehon sekundaarisen varajärjestelmän käyttöön.
Onhan vähähiilihydraattisista/keto-dieeteistä hyötyä monessa tilanteissa, katsoin taannoin yhden lääkärin videon aiheesta (Lääkärin luento "Keto ruokavalio: hyödyt ja sudenkuopat. Miksi isoin osa epäonnistuu").

Noin kohdassa 12 min, luetellaan esim. syitä painonhallintaan (tehokkain ruokavalio, ruokahalun kontrollointi, aineenvaihdunnan suoja). Lisäksi voi auttaa metaboliseen oireyhtymään, suolistoon, syöpiin, neurologisiin ja psykiatrisiin tiloihin. Lääketieteellisiä syitä ketoiluun siis on ja siitä voi olla hyötyä monelle.

En tiedä mitä tähän nyt pitäisi vastata. Juurihan sitä tarkoitin kun puhuin varajärjestelmästä.
Ja minä juuri vastasin, että kyseessä on pääjärjestelmä. Glukoneogeneesi pitää huolen siitä, että hiilihydraattia ei tarvise ravinnosta saada, koska kehoi voi ne itse valmistaa ei-hiilihydraattilähteistä, kuten glukogeenisista aminohapoista (esim. alaniini, glutamiini), laktaatista ja glyserolista.

Kerkesin jo hetken ajatella, että tämä ketju muuttui otsikon mukaiseksi, kun Kansanparantaja taisi olla jopa puolen sivun verran hiljaa, mutta eiköhän tullut toinen vastaava ja nyt meillä on täällä kaksi kansanparantajaa ja taas mennään 3-4 sivua tätä ”Perustele!” ”Laita väitteeni tekoälylle” ”mikä tutkimus sanoo näin????”.

Statistiikka

Viestiketjuista
284 360
Jäsenet
78 814
Uusin jäsen
afx

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom