Ennen sanottin (myös miehistä) että avioliitto lihottaa, mikä joskus piti paikkansa. Tämä nyt päti lähinnä maataloudessa vuosituhannen vaihteeseen saakka. Lienee osat vaihtuneet kaupunkilaisten kesken nykyään..
Sanoisin samaa kuin sanoin aiemmin, sokeri. Kun nykyään on niin kiire niin paljon käytetään myös helppoa ja nopeaa ravintoa joka on prosessoitua ja sisältää AINA ylimääräistä sokeria. Ei sokeria ennen laitettu lihakastikkeeseen, edes 1980-luvulla. Sokerin käyttö on lähtenyt käsistä niin kuin alkoholikinkin käyttö ja siinä on pääsyy nykyajan lihavuuteen. Makeutusaineet mukaanlukien.
Sokeria kun tökätään nykyään lihaankin (marinoidut), niin onko se mikään ihme että painonhallinnasta on tullut vaikeaa niille jotka ei ymmärrä mitä se tekee.
Olen toki itse lihava (BMI29 tällä hetkellä), muhun sokeri vaikuttaa lihottavasti järkyttävän tehokkaasti, kun taas moniin tuntemaani sillä ei ole välttämättä mitään vaikutusta.
Liikunta vaikuttaa myös, kun oli pakko jäädä töistä pois, myös se vaikutti painoon hetkellisesti, ennen kuin pienensin annoksia. Voin toki olla väärässä, niin kuin usein olen..