Jos sä söisit kaksi mun ateriaa, niin kituisit nälkäkuolemassa jo ekana yönä. Eihän ateria ja niiden määrä kerro mitään. Mä syön aamupalan, lounaan ja päiväruuan, ja saan nippanappa 1600 kcal (laskettu useita kertoja niin, että punnitsen muutaman päivän normaalit syömiseni ja lasken vasta sitten, jolloin päivän aikana kumuloituva kalorimäärä ei vaikuta). Kaikki muu syöminen on pakkopullaa, ja pakko se on puputtaa tai en jaksa, jos aion olla työ- ja liikuntakykyinen.
Ongelman lähtökohta ihmisillä on kehon kuuntelu, eikä sinällään ruoka. Tai no huono ruoka on jo sotkenut sitä kehon viestintää. Tää on se yksi syy, miksi "ennen oli paremmin". Ei ollut liuennutta sokeria ja makeutusaineita, teollisia rasvoja ja makuja sotkemassa kehoa. Nykyajan ihminen ei tiedä mitä on nälkä, vaan hän sekoittaa ne mielitekoihin, väsymykseen jne.
Yksi influensseri nosti juuri esille paistopisteet. Eli mitä tapahtui? Ennen haettiin nopea välipala hedelmäosastolta, nyt paistopisteeltä. Paistopisteet ovat yleistyneet, koska ne myyvät: hyvä haju aiheuttaa mielitekoja, mikä tulkitaan näläksi. Karkit ym. eivät haise, vaan miellyttävät silmää väreillään, muodoillaan, ja mieltä nimillään, yhdistelmillään sekä uutuuksillaan.
Paasto tai jotain kieltävä ruokavalio voi auttaa juuri noiden viettien nollaamisessa, mutta toisaalta itseltään kieltäminen ihan vain kieltämisen takia ei toimi. Ei se suklaakaan ole yksistään mikään paha, vaan voi olla kokonaishyvinvointia edistävä tekijä tiettyyn annoskokoon asti. Itse pidän suolaisista herkuista ja ostan silloin tällöin sipsipussin. Syön sitä pari viikkoa. (Herkut olisivat hyvä tapa lisätä kaloreita, mutta mieluusti pysyn sellaisissa, joista saa vitamiineja ja kuituja.)
Ja kaikkia teitä ärsyttääkseni kerron vielä, että kehopositiivisuuteen nimenomaan "kuuluu" kehon kuuntelu ja viestien tunnistaminen, ja häiriötilojen korjaaminen. Lainausmerkit siksi, että se ei ole mitään laki, vaan toteuttajia on niin paljon kuin on yksilöitäkin. Mutta alkaa väsyttää tuosta jankkaaminen. Haukkukaa läskejä, mutta jättäkää ihan oikeasti monelle hyvää tekevä ajattelutapa rauhaan. Nimim. ysärin lapsi, aina normaalipainoinen, ekaa kertaa piti itseään läskinä 6-vuotiaana.