Viisi ateriaa päivässä, joista kaksi on välipaloja. Huhhuh kun on tiheää!
Tässä esimerkki minun eilisistä syömisistä:
Aamupala klo 7:00 - Rahkaa ja marjoja
Välipala klo 10:00 - yksi pala leipää, banaani ja vajaa kourallinen pähkinöitä
Lounas klo 13:30 - Riisiä, kanaa, salaattia
Päivällinen klo 17:00 - Kalkkunaa, salaattia ja vähäsen pähkinöitä
Iltapala klo 22:00 - kolme kananmunaa ja omena
Mitä tuosta pitäisi mielestäsi jättää pois? Kevyttä toimistotyötä teen ja päivällisen ja iltapalan välillä kävin nelisen tuntia pelaamassa snookeria, eli pientä aktiviteettia telkkarin ja sohvan sijaan.
Voisihan tuosta hyvin jättää pois aamupalan+välipalan, siirtää lounaan 11-13 välille, lisätä tarpeen mukaan päivälliseen syötävää ja jättää iltapalan pois tai siirtää sen johonkin 18-19 välille. Omaan silmään ihan järkyttävää ruoan puputtamista.
Aamupala on melko turha, ihmiset on vaan totuttaneet siihen itsensä. Jos ei syö aamulla -> tottuu -> ei tule nälkä kuin joskus päivällä.
Syöt joka aamu -> tulee nälkä jos et syö
Itse esim syön:
Klo 11-12 "oikea ruoka"
klo 16-17 "toinen oikea ruoka"
klo 18-19 "jotain pientä"
Jos söisi nälän mukaan, niin ekan ruoan voisi helposti syödä joskus 12-15 välimaastoon, eikä vielä huomaisi energiatasoissa tms. Mutta tälleen tämä toimii itsellä, toki välillä tulee syötyä jossain välissä muutakin, mutta yleensä tuolla rungolla.
Itse en syö ravinteiden osalta köyhiä/turhia maitotuotteita (rahkat, juustot yms) enkä senkään puolesta, koska nuo haisee omaan nenään aivan kuvottaville, liekö sitten vaikuttaa osaltaan näläntunteeseen kun en noita syö missään muodossa, vaan syön sitten jotain kasviksia/kanaa tms + jos syön leipää niin ruista.
Hmm en ole kyllä koskaan edes kuullut, että joku oikeasti väittäisi painonhallinnan oleva helpompaa vähentämällä aterioiden määrää ja kasvattamalla aikaa näiden välissä. Toisaalta Erkki ja todellisuus ei kohtaa missään muussakaan ketjussa niin sinällään ei mitään uutta tässäkään.
Kyllähän paastoista ja pätkäpaastoista on puhuttu ihan suomen mediassakin jo vuosikausia ja ovat ihan tunnettuja painonhallintakeinoja.
Töissä kun seuraa ihmisiä jotka ahmii ilmaisia aamupaloja, niin lähes kaikki on ylipainoisia, ei siitäkään näy iloa olevan jos syö usein.
Pätkäpaasto on helppo tapa rajoittaa saatuja kaloreita, olettaen ettei ole venyttänyt vatsalaukkua koripallon kokoiseksi. Normaalisti ei lyhyemmässä aikaikkunassa ehdi edes mättämään niin jäätäviä määriä "tavallista" ruokaa, että sillä pystyisi lihomaan. Tietysti yrittämällä nyt lihoo melkein millä ruokavaliolla tahansa.
Ja onhan se loogisesti pääteltynä helpompaa valmistaa 2-3 ateriaa päivässä, kuin 4-6 ateriaa, lisäksi aikaa kuluu vähemmän syömiseen ja tekemiseen niin onhan sekin helpompaa.
Pätee varmasti johonkin it-kynäniskaan mutta kuntoilijan tai urheilijan ei kannata vedellä millään ”vararavinnon” poltolla.
Ja pakko kysyä kun viestistä toiseen toistuu… mikä helvetin ”Adkinssin dieetti”?
Itse olen käynyt salilla teinistä asti, harrastanut välillä kamppailulajeja 5-7 päivänä viikossa, pyöräillyt joka paikkaan ja liikkunut paljon, eikä tämä oma ruokavalio ainakaan ole menoa mielestäni rajoittanut.
En tykännyt edes lapsena syödä aamulla, niin olen käytännössä aina ollut pätkäpaastolla. Olen myös koittanut joskus käydä aamupäivällä salilla ennen syömistä, eikä voimien/jaksamisen osalta ollut mitään ongelmaa.
Tietenkään kaikki ruokavaliot ei sovi kaikille, mutta kyllä toi jatkuvaan puputtaminen vaikuttaa melko turhalle ellei ole jo joku olympiatason urheilija jonka täytyy optimoida kaikki täydellisesti.
Näkisin että ihmiset tuppaa syömään joka aterialla vähän liikaa -> mitä useamman aterian syö -> sitä enemmän on potentiaalia syödä liikaa
Toinen potentiaalinen syy lihavuuteen on alkoholin käyttö, joka on Suomessa ihan naurettavan normalisoitua. Joka viikko käytetään monta annosta ja sitten se on olevinaan terveellistä ja normaalia. Varsinkin jos vetää perseet viikonloppuna, niin on pahimmillaan seuraavan viikon puoliväliin pienessä krapulassa ja se altistaa syömään miten sattuu ja vähentää halua liikkua.
Oletetaan vaikka, että ihminen kuluttaa 2500kcal päivässä keskimäärin, kaikki muu ravinto ilman aamiaista on 2400-2600kcal = paino pysyy about samassa. Sitten kun vedetään siihen 300-600 kcal aamiaista päälle -> pikkuhiljaa aletaan lihomaan. Eli jo aamiaisen poisjättö ja muut ateriat samana voisi pitää monet samassa painossa ja/tai helpottaa laihtumaan ilman että asia käytännössä haittaa mitenkään elämää.