Liharuoka vs. Kasviruoka ruuan terveellisyys ja muut näkökulmat

Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
593
Tämä on jo olemassa. Se on nimeltään siviilipalvelus.
Niin, tosimieshän ei salaattia syö, saatana. Minä vain mietin että miten voi näinkin monella ihmisellä ottaa lohkoon kasvissyönti näin paljon? Monesta kasvissyönnin ja tuota ruokavaliota noudattamien ihmisten polkeminen tuo vähän sellaisia suvakkipsykoosin oireita esille, sitä naama punasena vain jankataan että "minä olen oikeassa, ei ole muuta vaihtoehtoa, tosimies vetää sen kilon lihaa päivässä ja hyi vittu pavut". Mistä ihmeestä tuo asenne kumpuaa? Olisi ihan mukava tietää.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 046
Ruuantuotanto on välttämätöntä, eikä juurikaan aiheuta ilmasto-ongelmia.
Samanaikaisesti tuhlaamme resursseja ja energiaa mielikuvituksellisia määriä esim spekulatiiviseen cryptoraha hölmöilyyn.
"Vihreyden" nimissä käytämme myöskin energianlähteitä, jotka oikeasti saastuttavat / joille olisi muutakin käyttöä. Ja sitten tuhlaamme aikaa jonninjoutavaan ruokavääntöön.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 481
Niin, tosimieshän ei salaattia syö, saatana. Minä vain mietin että miten voi näinkin monella ihmisellä ottaa lohkoon kasvissyönti näin paljon? Monesta kasvissyönnin ja tuota ruokavaliota noudattamien ihmisten polkeminen tuo vähän sellaisia suvakkipsykoosin oireita esille, sitä naama punasena vain jankataan että "minä olen oikeassa, ei ole muuta vaihtoehtoa, tosimies vetää sen kilon lihaa päivässä ja hyi vittu pavut". Mistä ihmeestä tuo asenne kumpuaa? Olisi ihan mukava tietää.
Pitääkö oikeasti joka ikiseen vitsiin lisätä hymiö?
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 481
Jepjep. Vaikka tutkimuksen tulokset olisivat miten vakaalla pohjalla, se voidaan ohittaa, sillä taustalla on kuitenkin jokin aate tai idoeologia, ja hyi helvetti vielä seksikäs otsikkokin..
Ei nyt ohittaa, mutta oletuksena suhtautua skeptisesti. Näitä kun vaan on ollut ja tiedeyhteisö on varsin huono kurinpitäjä aatteellisissa aiheissa.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 609
jankataan että "minä olen oikeassa, ei ole muuta vaihtoehtoa, tosimies vetää sen kilon lihaa päivässä ja hyi vittu pavut". Mistä ihmeestä tuo asenne kumpuaa? Olisi ihan mukava tietää.
Luulen että asenne voi johtua evoluutiosta. Kivikaudella ja sen jälkeen miehekkäät miehet oli aina ne jotka tappo eläimet ja söi siksi lihaa, kun taas ne vähemmän miehekkäät sai syödä kasveja koska ei osannut tappaa eläimiä yhtä hyvin, ja heistä tuli siksi heikompia, mikä teki metsästyksen vaikeammaksi, koska proteiinia tarvii lihasten kehittämiseen.

Olen myös huomannut että vegaani miehet usein on aika naisellisen ja homon näköisiä. Vaikea sanoa sitten että johtuuko se veganismista, vai onko se päinvastoin että naisellisuus johtaa veganismiin. Veganismihan on paljon suositumpaa naisissa kuin miehissä.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 827
Luulen että asenne voi johtua evoluutiosta. Kivikaudella ja sen jälkeen miehekkäät miehet oli aina ne jotka tappo eläimet ja söi siksi lihaa, kun taas ne vähemmän miehekkäät sai syödä kasveja koska ei osannut tappaa eläimiä yhtä hyvin, ja heistä tuli siksi heikompia, mikä teki metsästyksen vaikeammaksi, koska proteiinia tarvii lihasten kehittämiseen.

Olen myös huomannut että vegaani miehet usein on aika naisellisen ja homon näköisiä. Vaikea sanoa sitten että johtuuko se veganismista, vai onko se päinvastoin että naisellisuus johtaa veganismiin. Veganismihan on paljon suositumpaa naisissa kuin miehissä.
Mikäli tuon brittitutkimuksen tulokset pätevät laajemmin (yli puolella vegaaneista B-vitamiinipuutosta) niin se saattaa selittää sitä lihasten heikkoutta kun B-vitamiini on tärkeä lihaksille ja mainittiin siinä kasviestrogeenikin mahdollisena vaikutusten aiheuttajana.

"Mahdollisia muita syitä syy kasvissyöjien madaltuneeseen mielialaan saattavat olla raudan puute tai kasviestrogeenin suuri määrä. On my;s mahdollista, että masennus on alun alkaen ollut alku kasvisruokavalion suosimiselle."
 

kusiainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 486
Pakkoko se kasvisruoka on yhdistää johonkin punavihreään telaketju-feministi-vegaaniin?
Varmaan siksi ettei kukaan täysipäinen suhtaudu kovin hyviin siihen, että sekopäät pakottavat omaa ideologiaansa sivullisille. Vastustan kaikki uskovaisia, feministejä, vegaaneja ja sjw:tä jotka yrittävät pakkottaa minua mukautumaan omiin ideologioihinsa/harhoihinsa.
 

kusiainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 486
No se valtaosa siitä energiasta kuuluu saada muista asioista kuin rasvasta. Rasvan osuus päivittäisestä energian saannista on jossain 30% paikkeilla.
Ja tuossakin pitäisi suosia juurikin niitä kasvisrasvoja, ei lihasta saatavia.
Rasvaiset kalat ovat kylläkin paras rasvan lähde.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 923
Luulen että asenne voi johtua evoluutiosta. Kivikaudella ja sen jälkeen miehekkäät miehet oli aina ne jotka tappo eläimet ja söi siksi lihaa, kun taas ne vähemmän miehekkäät sai syödä kasveja koska ei osannut tappaa eläimiä yhtä hyvin, ja heistä tuli siksi heikompia, mikä teki metsästyksen vaikeammaksi, koska proteiinia tarvii lihasten kehittämiseen.

Olen myös huomannut että vegaani miehet usein on aika naisellisen ja homon näköisiä. Vaikea sanoa sitten että johtuuko se veganismista, vai onko se päinvastoin että naisellisuus johtaa veganismiin. Veganismihan on paljon suositumpaa naisissa kuin miehissä.
Eli pelätään että itse tai pojat muuttuisivat homoiksi taikka naisillisiksi jos söisivät kasvisruokaa? Takana voi olla maaginen ajattelutapa että olet mitä syöt, karhunlihasta saisi erityisesti voimaa.
 

kusiainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 486
Eli pelätään että itse tai pojat muuttuisivat homoiksi taikka naisillisiksi jos söisivät kasvisruokaa? Takana voi olla maaginen ajattelutapa että olet mitä syöt, karhunlihasta saisi erityisesti voimaa.
Tai sitten vaan ihan se fakta, että ihmisen elimistöä ei ole "suunniteltu" toimimaan pelkillä kasviksilla.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Eli siis on jonkin ideologian pakottamista, jos 2 päivää viikossa syöt "pakosta" kasvista. Mites koulussa, jos on vaikkapa puuropäivä + pinaattilättypäivä samalla viikolla. Ei helvetti mitä ideologian pakottamista.

Kerrotko @kusiainen vielä, miksi tai miten ihmisen elimistö ei toimisi pelkillä kasviksilla? Tai mitä siis silloin tapahtuu, jos nyt oletetaan, että tämä henkilö syö yhden b12-tabletin 2x viikkoon?
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Kerrotko @kusiainen vielä, miksi tai miten ihmisen elimistö ei toimisi pelkillä kasviksilla? Tai mitä siis silloin tapahtuu, jos nyt oletetaan, että tämä henkilö syö yhden b12-tabletin 2x viikkoon?
"Toimiihan" se vaikka millaisella ravinnolla. Onhan niitäkin, jotka syö pelkkää lihaa ja näyttäähän sekin "toimivan". Miten hyvin se on sitten eri juttu.
Ihmisen elimistö on kuitenkin muovautunut evoluution mukana sekasyöjäksi ja sopivassa suhteessa sekaisin kasviksia ja lihaa syömällä se toimii parhaiten.

Jotenkin myös aina särähtää korvaan noiden pillerien suositteleminen. Tuo ainakin heittää sen luonnollisuus-argumentin romukoppaan, jos kerran ruokavalioon kuuluu olennaisena osana pillerien popsiminen.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
"Toimiihan" se vaikka millaisella ravinnolla. Onhan niitäkin, jotka syö pelkkää lihaa ja näyttäähän sekin "toimivan". Miten hyvin se on sitten eri juttu.
Ihmisen elimistö on kuitenkin muovautunut evoluution mukana sekasyöjäksi ja sopivassa suhteessa sekaisin kasviksia ja lihaa syömällä se toimii parhaiten.

Jotenkin myös aina särähtää korvaan noiden pillerien suositteleminen. Tuo ainakin heittää sen luonnollisuus-argumentin romukoppaan, jos kerran ruokavalioon kuuluu olennaisena osana pillerien popsiminen.
Kyllähän sulle puutostiloja jää, (ei toki b12) jos pelkkää lihaa syöt. Optimaalista ei ole sekään. Eikä täysi veganismikaan varmasti optimaalista ole. Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että jonkinlainen välimuoto on se paras. Juurikin tuommoinen 2 kasvisruokaa viikkoon ohjaa sitä kohti, tai näin sen itse näen, enkä minään ideologian pakottamisena. Itse syön enimmäkseen kasvispohjaista, kerran viikkoon kalaa, ravintolassa sitä mikä silloin huvittaa ja kavereilla tai sukulaisilla en kieltäydy mistään. Tämä on itselleni toimiva ratkaisu.

Mitä taas noihin pillereihin tulee, niin ainahan sitä D-vitamiinia "pitää" talvisin syödä ja vauvoille sitä suositellaan ympäri vuoden päivittäin. En näe tuota B12:a sen kummempana. Toki minä olen syönyt milloin minkälaista lisäravinnetta: heraa, maltoa, vitargoa, BCAA, EAA, "perus vitamiinit", sinkkiä, magnesiumia, maga-jauhetta ja MSM:ää. Ehkä meillä voi siis olla pienoinen näkemysero tässä. :D
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 107
Tuo B12 olisi kyllä hyvä lisä myös sekasyöjille, sen verran ravinneköyhää on nykyinen tehotuotettu liha. Ei minään pillereinä vaan suuhun sumutettavana ruiskeena, suosittelen kokeilemaan. Piristää kummasti, kun suihkeena se imeytyy ihan eri tavalla kuin tablettina.

Ei tuo pari kertaa viikossa ketään tapa, eikä siinä mitään ideologiaa tuputeta. Sama kuin rupeaisi taksijonossa huutelemaan että täällä tuputetaan dynaamista ajotapaa kun taksijonoon sattuu samaan aikaan pari Bemaria. :D

Se huolestuttavin asia tässä on, mikäli tehdään se perinteinen laitoskeittiön tulkinta asiasta, että kasvisruoka on liharuokaa josta on liha poistettu. Se on täyttä skeidaa ja jos tuo on vaihtoehto, niin toki silloin se "liha"ruoka on parempi vaihtoehto.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 228
Kyllähän sulle puutostiloja jää, (ei toki b12) jos pelkkää lihaa syöt.
Onhan se mahdollista saada kaikki tarvittavat hivenaineet lihasta. Tai jossei lihasta niin ainakin eläinperäisistä tuotteista.
Se tosin vaatii vähän eksoottisempaa diettiä kuten massiiviset määrät raakaa lihaa tai sitten raakoja sisäelimiä.

Ja tuohan on aika loogista kerta kaikki eläimet ja nisäkkäät etenkin ovat aika lähellä toisiaan. Jos meidän ruumis tarvitsee jotain hivenainetta niin todennäköisesti myös lehmän ruumis tarvitsee sitä. Joten syömällä sen lehmän varmaan saat sitä hivenainetta, olettaen ettet tee jotain mikä tuhoaa sen hivenaineen kuten paistat sen lihan.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 923
Tai sitten vaan ihan se fakta, että ihmisen elimistöä ei ole "suunniteltu" toimimaan pelkillä kasviksilla.
Se on eri asia, tuossa lainaamassani teksissä oli kyse muusta. Ilman lihaa ihminen kyllä pärjää siinä missä ilman kahvia tai suklaata, vegaanit tarvitsevat jo lisäravinteita.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 032
Tuo B12 olisi kyllä hyvä lisä myös sekasyöjille, sen verran ravinneköyhää on nykyinen tehotuotettu liha.
Mihin perustuu väitteet siitä, että "tehotuotettu" olisi jotenkin "ravinneköyhää" ? vihreiden propagandaan?


"tehotuotannossa" nimenomaan pitää pitää huoli siitä, että se eläin saa kaikki tarvitsemansa ravinteet, että se kasvaa hyvin tai terveenä, siinä missä jotain luomueläintä ruokitaan enemmän sillä ravinteella, mitä siihen aikaan vuodesta sattuu olemaan saatavilla.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 107
Mihin perustuu väitteet siitä, että "tehotuotettu" olisi jotenkin "ravinneköyhää" ? vihreiden propagandaan?
Eiku ruskeitten, ei vaineskaan, violettien. No ihan kuule omaan empiriaan jos olisit lainannut omaa postaustani laajemmin.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 923
Meillä emäntä on yksin kokkina isohkossa tehtaan työpaikkaruokalassa, ison firman palkkalistoilla joka sen ruokailun sinne järjestää. Semmoinen 100 ruokittavaa suuta päivittäin, fyysistä työtä tekeviä miehiä ja naisia sekä toimistotyöläisiä syöjinä. Eiköhän sinne tehtaalle tullut sitten yks perkeleen salaatinsyöjä mies jolle ei normi ruoka kelpaa, niin tälle sitten tehdä jokapäivä oma vegaaniruoka kun sitä oli vaatinut. Työn määrä yhden ihmisen takia sitten nousee, niin että teet sille sitte omat ruoat ja luuletteko että näkyy esim palkassa? No ei tietenkään.

Voisinko ite vaatia meille ruokalaan että pelkkää vähärasvasta nautaa pöytään mulle kiitos, kanankoivet ja possunpihvit käy hätätapauksessa. Eikä mitään kasviksia kiitos, ei sovi mun vasemmalle pottuvarpaalle ne.
Vegaaniruaan tarjoaminen on vapaaehtoista siinä missä muiden ei lääkärin määräämien dieettien. Kilpailussa se on kyllä etu. Kyseessä siis oli vegaani eikä kasvissyöjä, kasvisruuan tarjoaminen kun on nykyään normaalia ja taitaisi olla kaupallinen itsemurha jättää sen tarjoaminen pois. Sama kuin ei tarjoaisi lihaa ollenkaan.

Luultavasti siellä kuitenkin tehdään keliaakikoille ja allergisille omia ruokia muutenkin. Tuo kasvisten jättö lienee onnistuu mutta onnistuuko vähähiilihydraattinen ruokailu? Se on vegaaniruokavalioon verrattavissa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 032
Eiku ruskeitten, ei vaineskaan, violettien. No ihan kuule omaan empiriaan jos olisit lainannut omaa postaustani laajemmin.
Postauksesi lopussa ei tälle (typerälle) ennakkoluulollesi esitetty mitään perusteita.


Onko luomu parempaa?

tiede.fi sanoi:
Brandtin mukaan tulokset luomun ja tavanomaisen ruoan ravintosisällöistä ovat aivan liian vaihtelevia, jotta niistäkään voisi päätellä mitään.

Luomun käyttö on lähinnä ympäristörikos - sen tuottamiseen haaskataan suurempi määrä maapallon resursseja kuin ei-luomun.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 107
Vegaaniruaan tarjoaminen on vapaaehtoista siinä missä muiden ei lääkärin määräämien dieettien. Kilpailussa se on kyllä etu. Kyseessä siis oli vegaani eikä kasvissyöjä, kasvisruuan tarjoaminen kun on nykyään normaalia ja taitaisi olla kaupallinen itsemurha jättää sen tarjoaminen pois. Sama kuin ei tarjoaisi lihaa ollenkaan.

Luultavasti siellä kuitenkin tehdään keliaakikoille ja allergisille omia ruokia muutenkin. Tuo kasvisten jättö lienee onnistuu mutta onnistuuko vähähiilihydraattinen ruokailu? Se on vegaaniruokavalioon verrattavissa.
Ammattitaitoinen kokki selvittää tämän hienosti sillä, että saatavilla on kahdenlaista ruokaa, sekasyöjille kelpaavaa sekä sitten myös allergikot, keliaakikot ja vegaanit kaikki samalla kertaa huomioivaa ruokaa. Ja niin, että se allergikkojen ruoka maistuu myös sekasyöjille.

Tulkaa jo pois 1970-luvulta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 032
Ammattitaitoinen kokki selvittää tämän hienosti sillä, että saatavilla on kahdenlaista ruokaa, sekasyöjille kelpaavaa sekä sitten myös allergikot, keliaakikot ja vegaanit kaikki samalla kertaa huomioivaa ruokaa. Ja niin, että se allergikkojen ruoka maistuu myös sekasyöjille.

Tulkaa jo pois 1970-luvulta.
.. ja sitten kun kaikki erityisryhmät yritetään huomioida yhdellä samalla ruoalla niin se on tätä tasoa:




Ne oikeasti jonkun allergian tai keliakian omaavat ihmiset joutuvat kärsimään niiden nirsojen hippien oikkuilusta.


Kiva yrittää esimerkiksi tehdä proteiinipitoista ruokaa pähkinä- ja soija-allergikolle jos sen pitäisi olla vielä vegaanistakin ja sopia myös keliaatikoille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 923
Ammattitaitoinen kokki selvittää tämän hienosti sillä, että saatavilla on kahdenlaista ruokaa, sekasyöjille kelpaavaa sekä sitten myös allergikot, keliaakikot ja vegaanit kaikki samalla kertaa huomioivaa ruokaa. Ja niin, että se allergikkojen ruoka maistuu myös sekasyöjille.

Tulkaa jo pois 1970-luvulta.
Tuolla asiat hoituvat parhaiten jos vegaaneille tuo sopii, samalla hoidettua allergiset vegaanit. Mutta jos katsoo tuota listaa (Ruoka-aineallergiat ja yliherkkyys | Ruokatieto Yhdistys) niin aika mahdottomaksi menee oli vegaani tai sekasyöjä. Ehkä allergisille kuitenkin kannattaa jatkossakin tehdä omat ruuat. Sitten voisi olla tarjolla vegaaniruoka, liharuoka ja keitto tai puuro. Allergisten ruuat erikseen mutta joillekin jo pelkkä haju voi tuoda oireita (esim kala tai kananmuna).
Pelkkä haju voi aiheuttaa hengenvaaran
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Mitä taas noihin pillereihin tulee, niin ainahan sitä D-vitamiinia "pitää" talvisin syödä ja vauvoille sitä suositellaan ympäri vuoden päivittäin. En näe tuota B12:a sen kummempana. Toki minä olen syönyt milloin minkälaista lisäravinnetta: heraa, maltoa, vitargoa, BCAA, EAA, "perus vitamiinit", sinkkiä, magnesiumia, maga-jauhetta ja MSM:ää. Ehkä meillä voi siis olla pienoinen näkemysero tässä. :D
En mä pillereitä sinäänsä vastusta. Vaan kyse oli siitä että kasvisruokavalion väittäminen luonnolliseksi ja terveelliseksi ei kuulosta kovin loogiselta, jos heti seuraavassa lauseessa mainitaan että sun pitää syödä tälläisiä pillereitä muuten tulee vakava puutostila.

Eihän siinä mitään vikaa, jos syöt pillereitä paikkaamaan puutoksia. Mutta olisiko kuitenkin parempi jos ne tarvittavat vitamiinit ja hivenaineet tulisi siitä ravinnosta? Ainakin tuo olisi hyvä tavoite. Muutenkin noilla kaikilla ravintoaineilla on yhteisvaikutuksia mitä ei ihan ymmärretä. Sen tiivistetyn, vain yhtä ainetta sisältävän, pillerin popsiminen ei välttämättä ole se ideaali.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
367
Toi, että kasvisruokavalio ei ole luonnollista on ihan höpöhöpö puhetta.

Yhdysvalloissa, Loma Lindassa, jossa elää iso ryhmä adventisteja, noudattavat kasvisruokavaliota (lakto-ovo vegetarismi ja vegaani) ihmiset elävät keskimäärin lähes kymmenen vuotta pidempään verrattuna keskiverto amerikkalaiseen. Tuo alue on listattu Blue Zone alueeksi - alueita, joissa elää maailman pitkäikäisimmät ihmiset.

Muita alueita ovat: Okinawa (Japani), Sardinia (Italia), Nicoya (Costa Rica) ja Icaria (Kreikka).

Eikä ole mistää pienestä otannasta kyse, vaan melkein 100 000 osanottajaa.

Conclusions and Relevance

Vegetarian diets are associated with lower all-cause mortality and with some reductions in cause-specific mortality.
Vegetarian Dietary Patterns and Mortality in Adventist Health Study 2
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 032
Toi, että kasvisruokavalio ei ole luonnollista on ihan höpöhöpö puhetta.

Yhdysvalloissa, Loma Lindassa, jossa elää iso ryhmä adventisteja, noudattavat kasvisruokavaliota (lakto-ovo vegetarismi ja vegaani) ihmiset elävät keskimäärin lähes kymmenen vuotta pidempään verrattuna keskiverto amerikkalaiseen. Tuo alue on listattu Blue Zone alueeksi - alueita, joissa elää maailman pitkäikäisimmät ihmiset.

Muita alueita ovat: Okinawa (Japani), Sardinia (Italia), Nicoya (Costa Rica) ja Icaria (Kreikka).

Eikä ole mistää pienestä otannasta kyse, vaan melkein 100 000 osanottajaa.

Vegetarian Dietary Patterns and Mortality in Adventist Health Study 2
Adventistit taitavat juoda etanolia ja polttaa tupakkatuotteita myös aika paljon keskimääräisiä ihmisiä vähemmän.

Näillä voi olla huomattava vaikutus siihen elinajanpituuteen.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 006
Adventistit taitavat juoda etanolia ja polttaa tupakkatuotteita myös aika paljon keskimääräisiä ihmisiä vähemmän.

Näillä voi olla huomattava vaikutus siihen elinajanpituuteen.
Pari ensimmäistä lausetta kun lukee abstractia niin tuossa sanotaan että:

"Design

Prospective cohort study; mortality analysis by Cox proportional hazards regression, controlling for important demographic and lifestyle confounders."
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
367
Adventistit taitavat juoda etanolia ja polttaa tupakkatuotteita myös aika paljon keskimääräisiä ihmisiä vähemmän.

Näillä voi olla huomattava vaikutus siihen elinajanpituuteen.
Okinawalla oli pisin elinaikaodote ja eniten yli 100 vuotiaita kaikista Japanin alueista, kunnes sekin paikka alkoi 2000-luvun alussa länsimaalaistua. Ei mässäilty lihalla.

 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 827
Toi, että kasvisruokavalio ei ole luonnollista on ihan höpöhöpö puhetta.
Ei se sikäli ole että eläminen terveenä pelkällä kasvisruualla ei ole fyysisesti mahdollista koska et saa B-vitamiinia mistään mikä on suht. tärkeä.

Niukalla ravinnolla eläminen pidentää sitä ihmisten elinikää tutkitusti kyllä mutta siitä ei voi vetää suoria johtopäätöksiä terveyteen. Nälästä lapsina kärsineetkin ja aliravitut elävät pitkään mutta näillä on sitten muita negatiivisesti elämänlaatuun vaikuttavia asioita.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
367
No kyllä se sikäli on että eläminen terveenä pelkällä kasvisruualla ei ole fyysisesti mahdollista koska et saa B-vitamiinia mistään mikä on suht. tärkeä.
Olet oikeassa. B12-vitamiinin saanti kannattaa varmistaa. Ei ole onneksi iso vaiva ottaa yhtä pilleriä aamuisin purkista.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 228
Ei se sikäli ole että eläminen terveenä pelkällä kasvisruualla ei ole fyysisesti mahdollista koska et saa B-vitamiinia mistään mikä on suht. tärkeä.
B-12:ta saa tietyistä kasveista, tosin ei sellaisista jotka kuuluvat normaaliin länsimaalaiseen diettiin.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 827
B-12:ta saa tietyistä kasveista, tosin ei sellaisista jotka kuuluvat normaaliin länsimaalaiseen diettiin.
Ei kyllä saa ellet sitten ala laskemaan jotain luomukasveja jotka syödään pesemättömänä kirjaimellisesti paskalannoitekerros päällä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
367
@hkultala

Seitsemännen päivän adventistit eivät tupakoi, eivät käytä alkoholia, harrastavat säännöllistä liikuntaa ja pyrkivät elämään kaikin puolin stressivapaata elämää.

Varmasti vaikutusta - kysymys kuuluu kuinka paljon?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 228
Ei kyllä saa ellet sitten ala laskemaan jotain luomukasveja jotka syödään pesemättömänä kirjaimellisesti paskalannoitekerros päällä.
Merilevät ja fermentoituneet ruuat kyllä voi sisältää B-12:ta.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 006
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
367
Olen kuullut, että on vegaaneja joilla on B12-vitamiini arvot kunnossa, vaikka eivät ota erikseen purkista.

Yleisesti kaikki ravitsemustieteilijät suosittelevat ottamaan sen lisänä. Arvot mittauttamalla selviää, ja toi B12-vitamiini varasto kehossa riittää vuosiksi, jos lopetat sen ottamisen.

Unlike most other vitamins, B12 is stored in substantial amounts, mainly in the liver, until it is needed by the body. If a person stops consuming the vitamin, the body's stores of this vitamin usually take about 3 to 5 years to exhaust.
Vitamin B 12 - Disorders of Nutrition - MSD Manual Consumer Version
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
En mä pillereitä sinäänsä vastusta. Vaan kyse oli siitä että kasvisruokavalion väittäminen luonnolliseksi ja terveelliseksi ei kuulosta kovin loogiselta, jos heti seuraavassa lauseessa mainitaan että sun pitää syödä tälläisiä pillereitä muuten tulee vakava puutostila.

Eihän siinä mitään vikaa, jos syöt pillereitä paikkaamaan puutoksia. Mutta olisiko kuitenkin parempi jos ne tarvittavat vitamiinit ja hivenaineet tulisi siitä ravinnosta? Ainakin tuo olisi hyvä tavoite. Muutenkin noilla kaikilla ravintoaineilla on yhteisvaikutuksia mitä ei ihan ymmärretä. Sen tiivistetyn, vain yhtä ainetta sisältävän, pillerin popsiminen ei välttämättä ole se ideaali.
Lisään vielä edelliseen viestiini, etten suinkaan ole syönyt noita lisäravinteita yhtäaikaisesti kaikkia, luettelin vain mitä olen kokeillut/käyttänyt.

Harva saa tarvittavia vitamiineja ja hivenaineita puhtaasti ruuasta. Esim. suolaan lisätään Jodia ja maitoon lisätään D-vitamiinia. Muitakin varmasti on, mutta en keksi tähän hätään.
Tajuan kyllä pointtisi ja itse en ota edes tuota b12, muuta kuin silloin, jos kala jää joltain viikolta syömättä tai en ole syönyt ulkona.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Olet oikeassa. B12-vitamiinin saanti kannattaa varmistaa. Ei ole onneksi iso vaiva ottaa yhtä pilleriä aamuisin purkista.
Jotenkin outoa että et näe tässä ironiaa. Väität että kasvisruokavalio on luonnollinen vaikka sitä terveellisesti syöminen on ollut mahdollista vain mitä viimeiset 50 vuotta, onko sitäkään? Ennen sitä ei noita pillereitä ollut. Täällä on keski-ikäisiä ihmisiä, joiden syntyessä ei tota pilleriä oltu vielä keksitty ja sä väität että ihan luonnollinen on tälläinen ruokavalio mikä nojaa tohon pilleriin.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 827
Merilevät ja fermentoituneet ruuat kyllä voi sisältää B-12:ta.
Merilevässä taitaa olla ihan eläinplanktonin takia sitä. Mahtaako levät olla myös puoliksi sieniä kuten jäkälät?
 
Viimeksi muokattu:

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 827
D-vitamiini on toinen jonka vuoksi se luonnollinen elo kasviruualla ei ole ollut juuri mahdollista yhtään kylmemmillä leveysasteilla.

Olen kuullut, että on vegaaneja joilla on B12-vitamiini arvot kunnossa, vaikka eivät ota erikseen purkista.

Yleisesti kaikki ravitsemustieteilijät suosittelevat ottamaan sen lisänä. Arvot mittauttamalla selviää, ja toi B12-vitamiini varasto kehossa riittää vuosiksi, jos lopetat sen ottamisen.



Vitamin B 12 - Disorders of Nutrition - MSD Manual Consumer Version
Kuitenkin tuon Brittitutkimuksen mukaan yli puolet Britannian vegaaneista kärsii B12 puutoksesta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
367
Jotenkin outoa että et näe tässä ironiaa. Väität että kasvisruokavalio on luonnollinen vaikka sitä terveellisesti syöminen on ollut mahdollista vain mitä viimeiset 50 vuotta, onko sitäkään? Ennen sitä ei noita pillereitä ollut. Täällä on keski-ikäisiä ihmisiä, joiden syntyessä ei tota pilleriä oltu vielä keksitty ja sä väität että ihan luonnollinen on tälläinen ruokavalio mikä nojaa tohon pilleriin.
Se on melko merkityksetön asia siihen nähden millaisen määrän erilaisia vitamiineja, mineraaleja ja hivenaineita, joilla rakennetaan se vahva immuunijärjestelmä saat monipuolisesta kasviruokavaliosta.



Nutrient Scoring Method
To determine the ANDI scores, an equal-calorie serving of each food was evaluated. The following nutrients were included in the evaluation: fiber, calcium, iron, magnesium, phosphorus, potassium, zinc, copper, manganese, selenium, vitamin A, beta carotene, alpha carotene, lycopene, lutein and zeaxanthin, vitamin E, vitamin C, thiamin, riboflavin, niacin, pantothenic acid, vitamin B6, folate, vitamin B12, choline, vitamin K, phytosterols, glucosinolates, angiogenesis inhibitors, organosulfides, aromatase inhibitors, resistant starch, resveratrol plus ORAC score. ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity) is a measure of the antioxidant or radical scavenging capacity of a food. For consistency, nutrient quantities were converted from their typical measurement conventions (mg, mcg, IU) to a percentage of their Dietary Reference Intake (DRI). For nutrients that have no DRI, goals were established based on available research and current understanding of the benefits of these factors. To make it easier to compare foods, the raw point totals were converted (multiplied by the same number) so that the highest ranking foods (leafy green vegetables) received a score of 1000, and the other foods received lower scores accordingly.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 827
Se on melko merkityksetön asia siihen nähden millaisen määrän erilaisia vitamiineja, mineraaleja ja hivenaineita, joilla rakennetaan se vahva immuunijärjestelmä saat monipuolisesta kasviruokavaliosta.

Ai B12 vitamiinin puuttuminen on melko merkityksetön? :bored:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 571
Viestejä
4 166 666
Jäsenet
70 423
Uusin jäsen
ngocminh247

Hinta.fi

Ylös Bottom