Liharuoka vs. Kasviruoka ruuan terveellisyys ja muut näkökulmat

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 256
ongelmahan siinä että jos molemmat vanhemmat ovat vegaaniuskovaisia niin pakottavat lapsensa samaan ja tuo juttu on juuri se varoittava esimerkki mihin vegaaniuskovaisuus voi johtaa
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
469
laitetaas tännekin oikeaan osoitetteen tämä:
tässäpä varoittava esimerkki mihin vegaanius voi viedä: Ruotsalainen taapero oli kuolla nälkään vegaaniruokavalion takia - vanhemmille vankilatuomio
Johan se syy tossa artikkelissakin sanotaan; huonosti suunniteltu ja vajavainen vegaaniruokavalio. Varmaan sun mielestä vanhemmat ei olis tehny mitään väärin jos olis ollu liharuokavalio, mutta annettu niin vähän ruokaa että kuolis.
Lähinnä mielisairauteen toi liittyy, ei ruokavalioon.
 

Johto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
344
Eli kasvisruokako se kova suoliston tulehdustilan aiheuttaja nyt on? Onko ne suositukset vain fake news, missä tavallisesti tuon välttämämiseksi suositellaan kasvispainotteisuuden lisäämistä?
Kyllä. Kasvisruoka on suolistolle huono asia. Me emme ole lehmiä ! Otti aika pitkään, että tajusin tuon kaiken, eli kolesteroli on pahaa/kuitu hyvää/vihannes on hyvää-aivopesun jälkeen. On todella huvittavaa, että porukat on onnistuttu aivopesemään niin hyvin, että uskovat tätä virallista kantaa. Vapaaehtoisesti syövät orjien ruokaa.

Kannattaisi ehkä tutustua noihin videoihin mitä laitoin jokunen viesti ylempänä.

Tärkein on testata itse miten kroppa tykkää. Toki muutokseen voi mennä joku 1-2 viikkoa, kun suoliston bakteerikanta muuttuu. Raaka naudanliha itse asiassa "häviää" suolistossa ,eli imeytyy helvetin hyvin. Ei ummetusta, ei pieruja eikä maha pullota kuin olisi raskaana. Eikä tarvitse heti ruokailun jälkeen olla paskomassa sitä turhaa kuitua ulos suolesta kuin läpi paskova kana.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
469
Kyllä. Kasvisruoka on suolistolle huono asia. Me emme ole lehmiä ! Otti aika pitkään, että tajusin tuon kaiken, eli kolesteroli on pahaa/kuitu hyvää/vihannes on hyvää-aivopesun jälkeen. On todella huvittavaa, että porukat on onnistuttu aivopesemään niin hyvin, että uskovat tätä virallista kantaa. Vapaaehtoisesti syövät orjien ruokaa.

Kannattaisi ehkä tutustua noihin videoihin mitä laitoin jokunen viesti ylempänä.

Tärkein on testata itse miten kroppa tykkää. Toki muutokseen voi mennä joku 1-2 viikkoa, kun suoliston bakteerikanta muuttuu. Raaka naudanliha itse asiassa "häviää" suolistossa ,eli imeytyy helvetin hyvin. Ei ummetusta, ei pieruja eikä maha pullota kuin olisi raskaana. Eikä tarvitse heti ruokailun jälkeen olla paskomassa sitä turhaa kuitua ulos suolesta kuin läpi paskova kana.
Olis kiva saada jotain tutkimustietoa tästä lihan terveellisyydestä. Kukaan ei usko mitään virallista kantaa, vaan tutkimustuloksia joita on lukuisia, joista sitten se sun virallinen kantakin ottaa suosituksensa jne.
Jos tarkotat noilla aiemmin postatuilla videoilla näitä Sv3rigen räpellyksiä, niin sanoisin että kannattanee jättää väliin. Se äijä on yks vajaimmista ihmisistä mitä oon koskaan nähny.
Sillä ei ole mitään tutkimustuloksia näyttää todistaakseen väitteitänsä, sekä ne sen kaverit jotka on ollu vegaaneja ja "melkein" kuollu sen takia, on ollu jotai raakavegaaneja joilla ollu syömishäiriö, jonka takia ollu heikossa hapessa. Näitä ihmisiä tuntuu kaikki anti-vegaanit olevan, jotka sanoo olleensa joskus vegaani ja lopetti koska meinas kuolla.
Lisäksi tämä Sv3rige painotti yhdellä videolla elävänsä luonnollisesti ilman mitään ihmisten tekemää käyttän, samalla kun kuvas farkut jalassa kamerallansa videoita youtubeen ja lentäen lentokoneella vegaanifestareille uliseen. Sanoisin että 5/5 suoritus päävikasuudessa.
Noita Sv3rigen videoita muutama tullu katottua kun niistä saa yleensä hyvät naurut vähäks aikaa, ihan sama minkä niistä kattoo.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 256
Syökää vaan rehuja, jää mulle enemmän pihvejä. :smoke:

Painun nukkumaan ja kun herään, niin pihviä naamariin. Ihan vitun sama vaikka kuolisin huomenna, kuolisin ainakin hyvin syöneenä. :tup:

En ole ikinä välittänyt terveellisyydestä enkä tule välittämään.
oikein (nimimerkillä on tullut paistettua kilo pihvejä aamupalaksi kahvin kera, reipasta ulkofilepihviä kahvin kanssa oli jopa oikeastaan ihan bueno setti)
 

Johto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
344
oikein (nimimerkillä on tullut paistettua kilo pihvejä aamupalaksi kahvin kera, reipasta ulkofilepihviä kahvin kanssa oli jopa oikeastaan ihan bueno setti)
Äsken heräsin tässä aamulla ja nyt klo 5:40 on aamupalana entrecote pihvi medium rare:na valuraurapannulla voissa käristettynä. Naminami.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Asiaton käytös - nollapostaus ja flametus
Hyvä ruoka on aina nautinto.
 
Viimeksi muokattu:

Johto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
344
Asiaton käytös - toistuvat nollapostaukset ja flametus
Tässä ketjussa on näköjään turha toivoa asiallista keskustelua.

Mielenkiintoinen elämänasenne. Minua ainakin kiinnostaa elää pitkään ja säilyä hyväkuntoisena.
Jota et ainakaan vegaanina tule ylläpitämään :)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
832
Keskustelun taso on tosiaan ollut melkosta vuoristorataa, mutta availenpa tässä tylsistyneenä vähän omia kokemuksiani aiheesta.

Jätin testimielessä punaisen lihan ja siipikarjan pois ruokavaliostani helmikuussa 2018. Tämä tapahtui hetken mielenjohteesta, kun kaverini lähti johonkin "kuukausi ilman lihaa" -haasteeseen mukaan. Aihe oli jo jonkin aikaa kiinnostanut ja tästä sai viimeisen tönäisyn kokeilla. Perheessäni on ollut muitakin kasvissyöjiä, niin aihe oli sinänsä jo ennestään tuttu. Syön siis mereneläviä, maitotuotteita, munia ja hunajaa kuten ennenkin, enkä niistä ole toistaiseksi luopumassa. Tässä vaiheessa lienee parempi huomauttaa, että tein samoihin aikoihin muutenkin elämäntaparemonttia, kun aloitin liikunnan uudelleen ja rupesin keskittymään unen määrään, veden juontiin ja muuhun, jolla saa omaa yleistä oloa paremmaksi.

Alunperin tavoitteeni oli syödä nimenomaan kasvisruokaa, eli ei liharuokaa kasvismuodossa. En siis ostanut nyhtökauraa, härkistä tai muita lihankorvikkeita. Alkuun en myöskään koskaan tehnyt samaa ruokaa, vaan etsin netistä aina uusia reseptejä. Vasta viime vuoden lopuilla kasasin itselleni "reseptiarkiston", jossa on linkkejä hyväksi havaittuihin resepteihin. Näitä reseptejä taitaa listassa olla jo melkein 100, eli "ei niin hyviäkin" on tullut vastaan, mutta ei oikeastaan ainuttakaan huonoa. Etsin edelleen jatkuvasti uusia aina vähän kauden kasvisten mukaan, mutta joskus ei vaan jaksa, jolloin voi ottaa jonkun vanhan reseptin. Myös lihankorvikkeet olen testannut, mutta jos haluan syödä liharuokia, syön ne lihalla. Nyt haluan syödä kasvisruokia, joten syön ne kasviksilla.

Eli mitä hyvää tässä reilun vuoden aikana on tapahtunut?
  • Olen oppinut järkyttävä paljon lisää ruuanlaitosta ja oppinut oikeasti pitämään siitä.
  • Olen oppinut maustamaan ruokaa muullakin kuin suolalla, pippurilla, rasvalla ja chilillä.
  • Olen oppinut mitkä kasvikset ovat hyviä milloinkin. Tämä johtaa siihen, että ruuat ovat tuoreista kasviksista, joka johtaa parempiin makuihin.
  • Olen (kai) oppinut syömään monipuolisemmin ja terveellisemmin kuin ennen. Ei siis aina vaan kanaa ja riisiä tai jauhelihamakaronia, vaan lautanen on lähes joka päivä erilainen ja ihan eri tavalla värikäs.
  • Olen oppinut paljon eri maiden ruokakulttuureista. Etenkin lounailla tulee syötyä paljon ravintoloissa. Etnisissä ravintoloissa kasvisruoka on usein parempaa kuin suomiravintoloissa, vaikka jälkimmäiset ovatkin tasoaan nostaneet. Kokkaillessakin listalla on usein ruokalajeja Aasiasta, sillä siellä kasvisruualla on pitkät perinteet.
  • Rahaa jää enemmän säästöön, kun ostaa sesongin mukaisia kasviksia. Oikeastaan lihaa halvempaa tämä touhu on lähes aina, kunhan ei koske aiemmin mainitsemiini korvikkeisiin.
  • Syön kalaa paljon enemmän kuin ennen. Harvoin ostan sitä kotiin, mutta esim. lounailla valitsen useammin kalavaihtoehdon kuin ennen.
  • Oman kasvisruokailuni koen eräänlaisena harrastuksena, kun se tuntuu tuovan iloa ja jonkinlaista sisältöäkin elämään.
  • Vähän korkealentoisempi hyöty, mutta olen saanut itseni kiinnostumaan ilmastoasioita ja politiikasta yleensäkin enemmän kuin ennen. Tämä nyt ei ole täysin kasvisruokailun aiheuttamaa, mutta osittain kyllä.
Varsinaisia terveyshyötyjä on paha arvioida, sillä kuten tuli todettua, tämä rehujen syönti on ollut vain yksi osa suurempaa remppaa omissa elämäntavoissa. En ollut alussa ylipainoinen ja paino on pysynyt about samoissa. Olen muutenkin todella harvoin kipeä, enkä ole tämän "kokeilun" aikana ollut kipeä yhtään sen useammin tai harvemmin kuin ennenkään. Mitään allergioita minulla ei ole enkä seuraa esimerkiksi treenin tai muun vuoksi mitään (muuta) erityistä ruokavaliota tai mittaa saatavien ravintoaineinden määrää, joten varsinaisia rajoittavia tekijöitä ei kohdallani ole. Jos jotain pitää hakemalla hakea, niin olo ruokailu jälkeen on usein kevyempi kuin lihaa syödessä ja esimerkiksi lounaiden jälkeinen työtehon lasku on jäänyt kokonaan pois.

Mutta entäs ne huonot puolet sitten?
  • Ruuan suunnitteluun menee enemmän aikaa. En voi vain sokkona mennä ostamaan sitä kanapakettia kaupasta, sillä koska resepti on lähes aina uusi, joudun tekemään tarkahkon ostoslistan, jota sitten kaupassa seuraan. Vastaavasti näiden reseptien metsästykseen menee aikaa, mutta koko tämän kohdan voi oikeastaan laskea siihen harrastamiseen, jos sen niin ajattelee.
  • Ihmisten asenteet. Pahin möykkääminen aiheesta loppui ajan kanssa, mutta aihe on selvästi monelle herkkä. Tietoisuus ja hyväksyntä kasvaa sekä ennakkoluulot katoaa, mutta se vaatii aikaa. Tähän voisi lisätä, että olen saanut negatiivista kommenttia myös kasvissyöjiltä: miksi syön kalaa ja maitotuotteita ja että motiivini kasvissyöntiin on väärä. Minun olisi ilmeisesti pitänyt ryhtyä kasvissyöjäksi joko ilmaston tai eläinten vuoksi, ei siksi että minulla voisi olla parempi olo. Nämä kommentit molemmilta puolilta voi toki jättää omaan arvoonsa.
  • Kasvisruokaa on huonommin tarjolla PK-seudun ulkopuolella niin ravintoloissa kuin ihan ruokakaupoissakin.
  • Ulkomailla kasvisruokaa on saatavilla vähän maasta riippuen joko todella paljon tai todella vähän. Maassa maan tavalla, eli joskus on tehtävä myönnytyksiä ja syötävä lihaa. Vältän näitä myönnytyksiä toki viimeiseen asti, mutta ennemmin sitten vähän lihaa kuin nälkäkuolema.
  • Joskus tekee mieli nakkeja. Suolaisia ja epäterveellisiä välipaloja, niitä on vaikea korvata kasvisruualla. Oispa nakkeja...
Suosittelenko kokeilemaan? Ehdottomasti! Halu kokeiluun on kuitenkin lähdettävä omasta innostuksesta, eikä esim. kavereiden, perheenjäsenten, valtion tai median painostuksesta. Jos kokeilet, niin älä lähde asialla vouhkaamaan. Kukaan ei tykkää vouhkaajista, olivat he sitten vegaaneja, hifisteleviä kultakorvia, uskontoon hurahtaneita hihhuleita tai näyttisnörttejä.

Jatkan toisaiseksi samalla, hyväksi havaitsemallani linjalla.

E: Jäsentelin tekstiä paremmin ja lisäsin pari palluraa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
113
Keskustelun taso on tosiaan ollut melkosta vuoristorataa, mutta availenpa tässä tylsistyneenä vähän omia kokemuksiani aiheesta.

Jätin testimielessä punaisen lihan ja siipikarjan pois ruokavaliostani helmikuussa 2018....
Olen odotellut koska joku kirjottaisi jotenkin näin, niin voisi apinoida tekstin. Melkein samat, mutta en käytä kalaa, enkä tee myönnytyksiä. Oma himokki kohde on meetvursti ja aloitin 99. Reseptejä ei ole tullut keräiltyä.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 915
Ravitsemussuositukset kehottavat ensimmäistä kertaa syömään ilmastoystävällistä ruokaa: "Lihaa kannattaa laittaa enemmänkin mausteeksi"

"Pohjoismaisia ravitsemussuosituksia uudistetaan parhaillaan. Nyt ensimmäistä kertaa suosituksissa otetaan vakavasti huomioon ilmastonmuutos ja luonnon monimuotoisuus, kertoo Suomea edustavan ravitsemusneuvottelukunnan puheenjohtaja Sebastian Hielm."


Nyt voikin sitten ravitsemussuosituksilla pyyhkiä persettä jos haluaa sitä ruokaa syödä ensisijaisesti oma terveys etusijalla. Itse asiassa nimikin on nyt harhaanjohtava jos niitä suosituksia ei tehdä puhtaasti ravitsevuuden pohjalta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
403
Holy shit, aika karseata touhua. Onhan noissa ravitsemussuosituksissa ollut tietty ideologinen tausta aiemminkin eikä niihin ole voinut kunnolla luottaa, mutta että näin selkeästi annetaan poliittisen ideologian vaikuttaa on aika uskomatonta.
 

Ukko Ylijumala

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.07.2019
Viestejä
201
Syön lihaa koska se on hyvää. Olen kyllä aika ajoin syönyt oikein maittavaa kasvisruokaakin ravintolassa, mutta kun kotona kokkailen, niin lihaa on oltava. Ei ole muuta syytä, kuin että se on hyvää ja päivän proteiinit saa helposti siinä samalla.

En omista autoa vaan fillaroin kesät talvet kaikkialle ja viimeksi olen lentänyt ulkomaille vuonna 2009. Siinä mun ilmastotalkoot, joten syön ihan hyvin mielin jauhelihaa ja piereskelen kunnon pieruja ilmastoon. :D
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
Olihan hyvää. 1kg marmorifilettä tässä joutessani paistoin. Ja olihan se euforista. 10kg ulkofilettä löytyy kaapista, mutta pitää käydä ostamassa marmorifile pakkaseen. :) Joku 5kg jos hakisi :)
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
Onneksi itse pidän meidän talouden kuosissa tuon naudanlihan osalta. Menee reippaasti yli tuon 40kg/henkilö. Kiitos siitä oman työmaan, josta saan omat naudanlihani hankittua :cigar2:
 
Liittynyt
08.04.2017
Viestejä
1 298
Kaupunkien viherhipsterit tykkää syödä ravintoloissa kasvisruokaa, koska ilmastonmuutos. Mitähän tuollainen ravintolasyöminen aiheuttaa päästöjä, kun raaka-aineiden lisäksi tulee kuitenkin huomioida muitakin seikkoja? Esim. ravintolan rakentamisesta aiheutuneet päästöt, lämmitys/viilennys, henkilökunta, yms.

Eli onkohan sillä lopulta kovinkaan suurta merkitystä ilmaston kannalta että mitä siellä ravintolassa syö?
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 915
Kaikkien kannattaisi alkaa vegaaneiksi. :)
Sekoitatko nyt vegaaniuden kasvissyöntiin? Vegaanius ei ylipäätään ole edes mahdollista kaikille kun kaikilla ei esimerkiksi ole pääsyä vitamiinipurkkeihin tai muihin eläintuotteita korvaaviin tuotteisiin.
 

LJ123

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
144
Sekoitatko nyt vegaaniuden kasvissyöntiin? Vegaanius ei ylipäätään ole edes mahdollista kaikille kun kaikilla ei esimerkiksi ole pääsyä vitamiinipurkkeihin tai muihin eläintuotteita korvaaviin tuotteisiin.
En sekoita.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 915
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
593
Helsinki pyrkii vähentämään rajusti liha- ja maitotuotteiden kulutusta – valtuusto hyväksyi kiistellyn aloitteen

Onnitelut vaan kaikille hesalaisille. Mahtaa tulla ikävät olot kouluihin kun lapset eivät juurikaan pidä koulujen kasvisruuasta ja sitten karkkeja ja muuta menee enemmän. Vielä enemmän varmaan vituttaa vanhuksia laitoksissa jotka ovat koko elämänsä juoneet maitoa ja syöneet tavallista kotiruokaa kun nyt pakotetaan väkisin soijamaitoa ja jotain papulaatikkoa.
Älä hätäile, lapset kyllä tottuvat syömäänsä ruokaan kunhan ovat sitä muutamia kertoja maistelleet. Sama pätee ihmisiin yleensäkin. Voit olla rauhallisin mielin. On ikävää jos omat kokemuksesi kasvisruoasta ovat "soijamaitoa ja papulaatikkoa", löydät kyllä varmasti itsellesikin mieleisiä vaihtoehtoja jos vain viitsit yrittää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 817
Olihan hyvää. 1kg marmorifilettä tässä joutessani paistoin. Ja olihan se euforista. 10kg ulkofilettä löytyy kaapista, mutta pitää käydä ostamassa marmorifile pakkaseen. :) Joku 5kg jos hakisi :)
Onneksi itse pidän meidän talouden kuosissa tuon naudanlihan osalta. Menee reippaasti yli tuon 40kg/henkilö. Kiitos siitä oman työmaan, josta saan omat naudanlihani hankittua :cigar2:
Syökää vaan rehuja, jää mulle enemmän pihvejä. :smoke:

Painun nukkumaan ja kun herään, niin pihviä naamariin. Ihan vitun sama vaikka kuolisin huomenna, kuolisin ainakin hyvin syöneenä. :tup:

En ole ikinä välittänyt terveellisyydestä enkä tule välittämään.
Äsken heräsin tässä aamulla ja nyt klo 5:40 on aamupalana entrecote pihvi medium rare:na valuraurapannulla voissa käristettynä. Naminami.
Mikä näiden viestien pointti on kun keskustellaan liha vs. kasvis terveellisyydestä?
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 915
Älä hätäile, lapset kyllä tottuvat syömäänsä ruokaan kunhan ovat sitä muutamia kertoja maistelleet. Sama pätee ihmisiin yleensäkin. Voit olla rauhallisin mielin. On ikävää jos omat kokemuksesi kasvisruoasta ovat "soijamaitoa ja papulaatikkoa", löydät kyllä varmasti itsellesikin mieleisiä vaihtoehtoja jos vain viitsit yrittää.
Ei tämä nyt pidä paikkaansa kokemusten perusteella.

Suomen Kuvalehti: Kasvisruoka ei maistu suomalaiskoululaisille – 60 prosenttia yläkoulun oppilaista jättää kasvisruokapäivänä kouluruuan väliin

Sen kouluruuan hinnaks per lärvi tulee jotain senttejä. Sillä ei yksinkertaisesti saa oikein hyvää kasviruokaa vaan se menee johonkin asteelle papumuhennos tai linssipata ja lapset äänestävät jaloillaan. Ei se tuosta muutu vaikka sitä ruokaa yritetään väkisin pakottaa.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 001
Helsinki pyrkii vähentämään rajusti liha- ja maitotuotteiden kulutusta – valtuusto hyväksyi kiistellyn aloitteen

Onnitelut vaan kaikille hesalaisille. Mahtaa tulla ikävät olot kouluihin kun lapset eivät juurikaan pidä koulujen kasvisruuasta ja sitten karkkeja ja muuta menee enemmän. Vielä enemmän varmaan vituttaa vanhuksia laitoksissa jotka ovat koko elämänsä juoneet maitoa ja syöneet tavallista kotiruokaa kun nyt pakotetaan väkisin soijamaitoa ja jotain papulaatikkoa.
Juopa Helsingin ja muun maan välillä suurenee, kohta hesalaiset ovat paljon terveempiä.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 001
Ei suurene kun lapset korvaavat kokemusten mukaan kasvisruuan karkeilla ja muulla.
Kokemuksesi taitaa olla hesan ulkopuolelta? Kasvisruokailu on kasvanut muutenkin nuorilla, vaikka ei taifa olla lähellekään Berliiniä. Lisäksi täällä saa kunnon kasvisruokaa, ei vain liharuokaa josta liha nypitty pois. Sanon tämän lihaa syövänä, mutta tänäänkin vain yksi ateria oli lihaa (possun kylkeä). Kasvisruuatkin ovat maukkaita.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 915
Kokemuksesi taitaa olla hesan ulkopuolelta? Kasvisruokailu on kasvanut muutenkin nuorilla, vaikka ei taifa olla lähellekään Berliiniä. Lisäksi täällä saa kunnon kasvisruokaa, ei vain liharuokaa josta liha nypitty pois. Sanon tämän lihaa syövänä, mutta tänäänkin vain yksi ateria oli lihaa (possun kylkeä). Kasvisruuatkin ovat maukkaita.
Ei tämä ole mikään "minun kokemukseni". Luonnonvarakeskuksen tilastoissa on kyllä ihan Helsinkikin mukana. Eikä ne Helsingin lapset nyt mitenkään erityisiä ole.

Kasvisruokapäivinä 60 prosenttia yläkoululaisista ei tule syömään, mutta ruokaa päätyy silti jäteastiaan – ”Kouluruokailua ei arvosteta” - Suomenkuvalehti.fi

Puhutko mistä ruuasta? Kouluruuasta vai kasviruuasta yleisesti? Kai ymmärrät että sen koulun kasviruuassa ja kaupasta saatavassa kasviruuasta on massiivinen ero kun kouluruuan hinnaksi tulee jotain 50 senttiä annos kun taas kaupan muu-pihvit maksavat tyyliin 20 €+ kilo.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 001
Ei tämä ole mikään "minun kokemukseni". Luonnonvarakeskuksen tilastoissa on ihan Helsinkikin mukana.

Kasvisruokapäivinä 60 prosenttia yläkoululaisista ei tule syömään, mutta ruokaa päätyy silti jäteastiaan – ”Kouluruokailua ei arvosteta” - Suomenkuvalehti.fi

Puhutko mistä ruuasta? Kouluruuasta vai kasviruuasta yleisesti? Kai ymmärrät että sen koulun kasviruuan ja kaupasta saatavassa kasviruuasta on massiivinen ero kun kouluruuan hinnaksi tulee jotain 50 senttiä annos kun taas kaupan muu-pihvit maksavat tyyliin 20 €+ kilo.
”Ulkonäkö ja maku vaikuttavat ruoan houkuttelevuuteen ja menekkiin. Kasvisruokaa ei kannata valmistaa siltä pohjalta, että napataan lihat pois ja se on siinä. Tuolla reseptiikalla ilmastoa kuormittavaa hävikkiä syntyy varmasti”, sanoo tutkija Silvennoinen"
Tuon mainitsinkin. Halvallakin saa hyvää, kouluruokaa en ole syönyt pitkään aikaan. Naudan (muu) pihvit nyt on kouluun liian kalliita, tuskin ne niihin rahoja tuhlaavat.

Mutta tänään söin halpaa kasvisruokaa, puuroa mansikoilla. Olen tehnyt itsekin halvalla kasvisruokia, ei se ole vaikeaa. Mikään ei tosin voita maussa hyvin tehtyä naudanpihviä salaatin, punaviinin ja homejuuston kanssa, mutta tuollaista ei voi tarjota koulussa. Eikä se ole erityisen terveellistä, ei kannata nauttia joka päivä.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 915
”Ulkonäkö ja maku vaikuttavat ruoan houkuttelevuuteen ja menekkiin. Kasvisruokaa ei kannata valmistaa siltä pohjalta, että napataan lihat pois ja se on siinä. Tuolla reseptiikalla ilmastoa kuormittavaa hävikkiä syntyy varmasti”, sanoo tutkija Silvennoinen"
Tuon mainitsinkin. Halvallakin saa hyvää, kouluruokaa en ole syönyt pitkään aikaan. Naudan (muu) pihvit nyt on kouluun liian kalliita, tuskin ne niihin rahoja tuhlaavat.

Mutta tänään söin halpaa kasvisruokaa, puuroa mansikoilla. Olen tehnyt itsekin halvalla kasvisruokia, ei se ole vaikeaa. Mikään ei tosin voita maussa hyvin tehtyä naudanpihviä salaatin, punaviinin ja homejuuston kanssa, mutta tuollaista ei voi tarjota koulussa. Eikä se ole erityisen terveellistä, ei kannata nauttia joka päivä.
Esimerkkisi halvasta kasviruuasta on erittäin huono kun se ei käy lapsille ateriasta jonka täytyy sisältää reippaasti hyvälaatuisia proteiineja. Proteiini on se ongelma ja siitä ei tosiaan saa halvalla kovin hyvää mikä nyt on tullut ilmi ja näkyy noissa tilastoissa.

Jos se halvan ja hyvän kasviruuan teko ei olisi vaikeaa kuten väität niin ei tällaista ongelmaa olisi että lapset jättävät ruuan syömättä. Ei varmaan tarvitse huomauttaa että siellä on ammattilaiset väsäämässä niitä ruokia jotka todennäköisesti ovat sinua taitavampia kokkeja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 001
Esimerkkisi halvasta kasviruuasta on erittäin huono kun se ei käy lapsille ateriasta jonka täytyy sisältää reippaasti hyvälaatuisia proteiineja. Proteiini on se ongelma ja siitä ei tosiaan saa halvalla kovin hyvää mikä nyt on tullut ilmi ja näkyy noissa tilastoissa.
Sen proteiinin saa tietty lihasta. Kun ei ole tarkoitus luopua lihasta vaan vähentää. Vai meinaatko että lapset eivät saa proteiinia kotonaan?
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 915
Sen proteiinin saa tietty lihasta. Kun ei ole tarkoitus luopua lihasta vaan vähentää. Vai meinaatko että lapset eivät saa proteiinia kotonaan?
Siis kannatat että kouluissa tarjotaankin sittenkin liharuokaa josta se proteiini saadaan? Taisin ymmärtää aikaisemmin jotenkin väärin.

Tietenkin sen kouluruuan pitää sisältää joka aterialla kaikkia tarvittavia ravinto-aineita. Ei sitä nyt sillä periaatteella pidä alkaa tekemään että lapset saavat proteiinit sitten kotona lihasta ja mikä idea tuossa edes olisi minkään kannalta??
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Kuhan pinaattikeittoa saa edelleen munalla, niin homma on bueno :smoke:
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 001
Siis kannatat että kouluissa tarjotaankin sittenkin liharuokaa josta se proteiini saadaan? Taisin ymmärtää jotenkin väärin.

Tietenkin sen kouluruuan pitää sisältää joka aterialla kaikkia tarvittavia ravinto-aineita. Ei sitä nyt sillä periaatteella pidä alkaa tekemään että lapset saavat proteiinit sitten kotona.
Eihän tuossa sanottu että se ollaan poistamassa, vaan vähentämässä. Ihan suositusten mukaan lihansyöntiä tulee vähentää, ihan hyvin pärjättiin 30 vuotta sitten vähemmällä lihalla. Ja kokonaisuus ratkaisee, joten kotiruoka täytyy ottaa huomioon. Pelkkiin kasviksiin taas ei kannata siirtyä.

Edit. Eli kantani oli että lihaa ei tarvita joka päivä, ei varsinkaan joka aterialla.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
469
Eihän tuossa sanottu että se ollaan poistamassa, vaan vähentämässä. Ihan suositusten mukaan lihansyöntiä tulee vähentää, ihan hyvin pärjättiin 30 vuotta sitten vähemmällä lihalla. Ja kokonaisuus ratkaisee, joten kotiruoka täytyy ottaa huomioon. Pelkkiin kasviksiin taas ei kannata siirtyä.
Miksi pelkkiin kasviksiin ei kannata siirtyä? Sisältäen siis kaikki marjat yms.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 915
Eihän tuossa sanottu että se ollaan poistamassa, vaan vähentämässä. Ihan suositusten mukaan lihansyöntiä tulee vähentää, ihan hyvin pärjättiin 30 vuotta sitten vähemmällä lihalla. Ja kokonaisuus ratkaisee, joten kotiruoka täytyy ottaa huomioon. Pelkkiin kasviksiin taas ei kannata siirtyä.
Siis kannatatko jotain meininkiä että lapsille tarjotaan jotain puolikas kalapuikkoa tai yksi lihapulla ja sitten muu salaattia ja loppu proteiini päivän ruuasta on tarkoitus syödä kotona? Vai että pidetään osa viikosta pelkkiä salaatti ja perunapäiviä?

Kouluruuan pitää sisältää lapsille tarpeeksi ravintoa ihan pelkästään siitäkin syystä että kaikki lapset eivät saa hyvää ruokaa kotona. En olisi uskonut että löytyy tästäkin eri mieltä olevia. Uskallan väittää että olet aika yksin ideasi kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 001
Siis kannatatko jotain meininkiä että lapsille tarjotaan jotain puolikas kalapuikkoa tai yksi lihapulla ja sitten muu salaattia ja loppu proteiini päivän ruuasta on tarkoitus syödä kotona? Vai että pidetään osa viikosta pelkkiä salaattipäiviä?

Kouluruuan pitää sisältää lapsille tarpeeksi ravintoa ihan pelkästään siitäkin syystä että kaikki lapset eivät saa hyvää ruokaa kotona. En olisi uskonut että löytyy tästäkin eri mieltä olevia.
Lastensuojeluilmoituksen paikka silloin.

Ja osa päivistä voisi olla puuropäiviä. Toki maitoa tulisi tarjota.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 915
Lastensuojeluilmoituksen paikka silloin.

Ja osa päivistä voisi olla puuropäiviä. Toki maitoa tulisi tarjota.
Kerrotko vielä miten tässä on huomioitu se että lapset paikkaavat sitä nälkäänsä oma-alotteisesti karkeilla ja pitsalla?
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 001
Kerrotko vielä miten tässä on huomioitu se että lapset paikkaavat sitä nälkäänsä oma-alotteisesti karkeilla ja pitsalla?
Eli niillä on rahaa, vanhemmat ei vaan välitä. Tuossa jo sanoinkin vastauksen. Pizza taas on hyvä ruoka, samoin kebab.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 001
Lastensuojeluilmoitus jos lapsi ostaa kaupasta karkkia?
Sanoit että lapsi ei saa tarvitsemiaan ravintoaineita esim. puuropäivän takia. Jos lapsi saa iltaruuaksi vain karkkia jos sitäkään, niin lastensuojelun on syytä tarkistaa tilanne. Taikka muuten näkyy että terveys on laiminlyöty.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 568
Viestejä
4 191 079
Jäsenet
70 770
Uusin jäsen
Tekkiukko

Hinta.fi

Ylös Bottom