Lento-onnettomuudet ja niistä keskustelua

Tuossa tilanteessa moni muu kone olisi tullut tonttiin, mutta suihkuhävittäjistä nimenomaan Hornetilla on erinomaiset hidaslento-ominaosuudet ja hallittavuus suurilla kohtauskulmilla.

Esim F-16n ohjaustietokone ei olisi antanut vetää ylös yhtä jyrkällä kohtauskulmalla kuin mitä tuossa ihan lopussa teki, koska koneen ohjauspinnoissa ei riittäisi voima oikaisuun/nokan palauttamiseen alas vaan jos koneen kohtauskulma nousisi selvästi yli 30 asteeseen, kone jäisi lentämään maha edellä ja sakkaisi.

f-16lla muistaakseni kohtauskulmarajoitin n. 26 asteessa ja sitä ei voi kytkeä pois päältä, hornetilla muistaakseni oletuksena 35 asteessa ja sen voi kytkeä pois päältä ja kone säilyttää hallittavuutensa hyvin vielä jollain yli 50 asteen kohtauskulmalla, on taidettu lentonäytöksissä nähdä jopa 70 asteen hallittuja temppuja.
 
Tuossa tilanteessa moni muu kone olisi tullut tonttiin, mutta suihkuhävittäjistä nimenomaan Hornetilla on erinomaiset hidaslento-ominaosuudet ja hallittavuus suurilla kohtauskulmilla.

Esim F-16n ohjaustietokone ei olisi antanut vetää ylös yhtä jyrkällä kohtauskulmalla kuin mitä tuossa ihan lopussa teki, koska koneen ohjauspinnoissa ei riittäisi voima oikaisuun/nokan palauttamiseen alas vaan jos koneen kohtauskulma nousisi selvästi yli 30 asteeseen, kone jäisi lentämään maha edellä ja sakkaisi.
Kyllä, tuo Hornetin ns. high-alfa kohtauskulma oli tuossa espanjan tapauksessa varmaankin koneen ja pilotin pelastus. Hornetin (ja lentäjien) taitoja ja ominaisuuksia on viime aikoina ihasteltu esim. taannoisessa brittien RIAT 2025 lentonäyttelyssä. Aika vaikuttavaa settiä vaikkapa tässä videossa, jossa myös näkee millaisessa kohtauskulmassa Hornetti voikaan lentää (alkaen n. 5min kohdasta):

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Tämähän tosin ei enää liity lento-onnettomuuksiin juurikaan (ehkä vain siihen miten F/A 18:lla niistä voi välttyä).
 
Captain Steeeeeeeeeeeevelta uusi video 787:n fuel cutoff kytkimistä:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Se lainaa siinä toisen youtubettajan, joka on 787 mekaanikko, videota noiden kytkimien toiminnasta.

Niiden kytkinten ja bensapumppujen välillä ei ole mitään softaa. Kytkimet kontrolloi relettä, joka avaa tai sulkee virtapiirin, joka suoraan ohjaa niitä polttoaineventtiilejä. Sama virtapiiri myös haarautuu sinne, joka kerää noiden tilan lentokoneen tietokoneille (ja tallentimiin).
Eli kyseessä on aika yksinkertaisen varma mekanismi, joten käytännössä ainoa vaihtoehto on, että ne kytkimet ihan fyysisesti olivat siinä cutoff asennossa.
 
Captain Steeeeeeeeeeeevelta uusi video 787:n fuel cutoff kytkimistä:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Se lainaa siinä toisen youtubettajan, joka on 787 mekaanikko, videota noiden kytkimien toiminnasta.

Niiden kytkinten ja bensapumppujen välillä ei ole mitään softaa. Kytkimet kontrolloi relettä, joka avaa tai sulkee virtapiirin, joka suoraan ohjaa niitä polttoaineventtiilejä. Sama virtapiiri myös haarautuu sinne, joka kerää noiden tilan lentokoneen tietokoneille (ja tallentimiin).

Ja muistelin aiemmasta että kytkin tieto oli yhtenevä oliko se pumppujen , paineen vain minkä polttoaineen saantiin liittyvän kanssa.


Eli kyseessä on aika yksinkertaisen varma mekanismi, joten käytännössä ainoa vaihtoehto on, että ne kytkimet ihan fyysisesti olivat siinä cutoff asennossa.
No noilla tiedoilla voi keksia muitakin syitä
Eli on siis tieto virtapiiristä joka ohjaa polttoaine venttiilejä, Tässä venttiilejä ohjaavassa virtapiirissä on releen kärjet ja myös lentokoneen tietokone ja lentokoneen tallennin. Ja listään tarinan ulkopuolelta virtalähde, ylikuormitus suoja.

Tuota virtapiiriä ohjaa siis rele (avaa ja sulkee virtapiirin), ja relettä ohjaa kytkin.

Jos kaikki toimii, niin menee varmaan niin että jokainen seuraa pienellä viiveellä kytkemen kärkiä, joka seuraa sen kytkimen käyttövivun asentoa. Jokainen varmaa miettii mielessään vaikka mitä skenaarioita, unohtamatta sitä "tietokonetta" vähän toki ajatuksenjuksua hillitsee se että kyse laadukkaista ilmailualan komponenteista ja maineekkaasta tunnetusta valmistajasta. Jonka valmistamaa konetta käytti, hoivasi kyiseeseen tuotteeseen koulutettu pätevä henkilöstö.
 
Viimeksi muokattu:
Laitetaan päivän pienempi onnettomuus:
Uutisessa kuva kertoo kaiken kone on oikealla viivalla portaat väärässä paikassa. Rajaviiva menee kärryrivistön välissä.

Finavialla pitäis olla tarkastelun paikka tavarat on turhan levällään (myös tuossa ATR tapauksessa).
 
Laitetaan päivän pienempi onnettomuus:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/846e8736-6104-4f01-bce4-6c1609c5e025
Uutisessa kuva kertoo kaiken kone on oikealla viivalla portaat väärässä paikassa. Rajaviiva menee kärryrivistön välissä.

Finavialla pitäis olla tarkastelun paikka tavarat on turhan levällään (myös tuossa ATR tapauksessa).

Ja se onnettomuus (linkin mukaan)
Helsinki-Vantaan lentoasemalla tapahtui torstaina onnettomuus, kun lentokoneen siipi osui porrasautoon. Tapahtuneesta ei aiheutunut henkilövahinkoja.

kuva_2025-08-28_212022197.png

Kuva , rajaus linkisi, lukija kuvasta.
 
Kuva , rajaus linkisi, lukija kuvasta.
Turhan tiukka rajaus tuossa ei näy viiva jota pitkin koneen pitäisi kulkea ja myös alueen reuna ei näy muuten ok:)

Toivottavasti unelmakoneen hiilikuituihin ei tullut vaurioita, seutulan pläkkäri ei varmaan osaa korjata vaan täytyy tilata paikalle amerikkalainen erikoismies.
 
Laitetaan päivän pienempi onnettomuus:
Uutisessa kuva kertoo kaiken kone on oikealla viivalla portaat väärässä paikassa. Rajaviiva menee kärryrivistön välissä.

Finavialla pitäis olla tarkastelun paikka tavarat on turhan levällään (myös tuossa ATR tapauksessa).
Atr tapaus on kyllä ihan lentokoneen vika. Seisontajarru oli jäänyt kytkemättä, jolloin kone lähti liikkeelle, kun pyöräkiilat poistettiin. Ja se mihin törmäsi, oli lentokoneen moottoreiden startteri.

ATR koneista puuttuu apu-voimalähde, joka pääasiassa isommista suihkareista löytyy. Apu tuottaa sähköä silloin kun suihkumoottorit eivät käy ja ilmaa suihkumoottoreiden käynnistykseen. Atr (joo on potkurikone, mutta potkureita pyörittää turbiini, joka on karkeasti myös suihkukone) ei kylmiltään voi käynnistää itse moottoreitaan, joten tästä syystä tämä startti-vaunu oli vielä vieressä. Maakuntakenttien nopeaan kääntöön atr-koneen toisessa moottorissa on potkurijarru, jolloin toisen koneen voi jättää käyntiin stopin ajaksi.
 
Atr tapaus on kyllä ihan lentokoneen vika. Seisontajarru oli jäänyt kytkemättä, jolloin kone lähti liikkeelle, kun pyöräkiilat poistettiin. Ja se mihin törmäsi, oli lentokoneen moottoreiden startteri.

ATR koneista puuttuu apu-voimalähde, joka pääasiassa isommista suihkareista löytyy. Apu tuottaa sähköä silloin kun suihkumoottorit eivät käy ja ilmaa suihkumoottoreiden käynnistykseen. Atr (joo on potkurikone, mutta potkureita pyörittää turbiini, joka on karkeasti myös suihkukone) ei kylmiltään voi käynnistää itse moottoreitaan, joten tästä syystä tämä startti-vaunu oli vielä vieressä. Maakuntakenttien nopeaan kääntöön atr-koneen toisessa moottorissa on potkurijarru, jolloin toisen koneen voi jättää käyntiin stopin ajaksi.
Kyllä mun mielesttä Atr:n saa käyntiin ilman apua ehkä paineilma kompura en tiedä pitäis tutustua.

Mä katselin youtubesta keväällä livenä kun atr lähti väärään suuntaan ehkä jarrut vapautettiin ennenkun lapakulmat oli peruutus asennossa.
Tämä siis madeiralla sielä kentän toiminta on hyvin kurinalaista, kentällä ei ylimääräistä rojua.Tosin vahinkoja sattuu kuormain rikkoi moottorin suojan, ambulanssi siiven pään mutta kentän kokoon nähden homma toimii.

youtube haulla "madeira live" löytyy spottereiden striimejä. Atr koneista kannattaa tarkkailla Binter yhtiötä.
Myös vantaalta löytyy striimejä.
 
Lentonäytöksen harjotuksissa f16 tuli tonttiin.. 😔 paljosta ei ollu kii korkeudenkanssa ko videon katsoo kuis pitkään vaan liukuu maassa, joskin tulipallona
Se sama vanha tarina eli liian matalassa korkeudessa yritetään silmukkaa tehdä.

Tämä on niitä lento-onnettomuuksia, jotka todennäköisesti johtuu siitä miltä videon perusteella näyttääkin. Pilottikin on varmaan ollut tajuissaan loppuun asti koska selvästi kahvasta vetää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 410
Viestejä
4 901 832
Jäsenet
78 972
Uusin jäsen
janoinenlohi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom