Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kaikki laitteet on olleet pimeänä tämän hetken tiedon mukaan, joten kyllä tässä nyt "hieman" on laitteillakin osuutta.Aika ilmiselvää että ohjaamossa on oltu paniikissa ja tehty summassa mitä sattuun. Turha laitteita syyttää.
Ei kai mikään vielä viittaa täydelliseen blackouttiin. Koneessa on kaksi järjestelmää, AC ja DC. Tallentimet ovat saattaneet toimia pelkällä AC:llä, jos säädökset eivät ole vielä edellyttäneet akkuvarmennusta koneen valmistusvuonna. Näin ollen mustien laatikoiden sammumisesta ei voi vielä vetää johtopäätöstä mistään katastrofaalisesta sähköviasta.
Näköjään ainakin Redditin keskustelujen perusteella homma toimii juurikin noin. Tallentimet ovat AC virran päässä, eli kun kone tippuu akkujen varaan, tallentimet lakkaavat toimimasta.
Mutta koneen kriittiset järjestelmät saavat silti virtaa akuista.
Vaan miksi kone tippuisi akkujen varaan, jos moottorit yhä toimivat edes jollakin tasolla.
Kerta siellä on nuo tallentimet sammuneet neljä minuuttia ennen törmäystä maahan, niin se vaikuttaisi aika vahvalta indikaatiolta siitä, että moottorit eivät ole toimineet millään tasolla.
Kerta jos ne olisivat toimineet, niin sitten myös ne generaattorit olisivat luoneet sitä AC virtaa, pitäen tallentimet päällä.
Jos moottorit eivät ole toimineet millään tasolla, niin miten ihmeessä kone tuosta korkeudesta olisi tehnyt vielä kierroksen ja laskeutunut sitten toiselta puolelta kenttää takaisin. Ei se nyt mikään liitokone ole ja siinä olisi vielä ollut aika tiukka kaarros, kun palattiin takaisin kohti kenttää.
Tuollainen uutinen mennyt ohi, missä noin sanottiin?Kaikki laitteet on olleet pimeänä tämän hetken tiedon mukaan, joten kyllä tässä nyt "hieman" on laitteillakin osuutta.
Aika ilmiselvää että ohjaamossa on oltu paniikissa ja tehty summassa mitä sattuun. Turha laitteita syyttää.
Tästä jo muut mainitsivatkin.Eiköhän koneessa ole ollut sen verran sähköä että joku hydraulipumppu on pyörinyt, muuten mikään siiveke ei olisi toiminut.
Aiemmin spekuloitu väärän moottorin sammuttaminen? Linnut tuhosivat toisen moottorin, kapteeni oli katsonut Sullynsä ja alkoi kääntää konetta välittömästi takaisin kentälle toisen moottotin tuottaessa tarpeeksi voimaa manooveriin, kunnes perämies töhöili väärän moottorin sammuksiin ja sitten liidettiin miten liidettiin?
Joo en tiiä mistään mitään etenkään lentämisestä kuhan tylsyyttäni spekullin...
Paniikki on käsittääkseni aika epätavallinen tilanne ammattilaisten ohjaaman liikennelentokoneen ohjaamossa ennen lento-onnettomuutta. Muita psykologisia ja sosiaalisia syitä taas on usein ollut, etenkin entisaikoina.Aika ilmiselvää että ohjaamossa on oltu paniikissa ja tehty summassa mitä sattuun. Turha laitteita syyttää.
Vaan kun siinä kohtaa, kun tallennus katkeaa, ollaan menossa suoraan kohti kenttää. Ja jos jompikumpi moottori toimii edes jotenkin, niin tallentimienkin pitäisi vielä toimia.
Jos moottorit eivät ole toimineet millään tasolla, niin miten ihmeessä kone tuosta korkeudesta olisi tehnyt vielä kierroksen ja laskeutunut sitten toiselta puolelta kenttää takaisin. Ei se nyt mikään liitokone ole ja siinä olisi vielä ollut aika tiukka kaarros, kun palattiin takaisin kohti kenttää.
Tuollainen vois myös selittää miksi toinen moottori näytti laskussa toimivan.
Jos moottorit olisivat toimineet jollain tasolla, niin ne moottorien generaattorit olisivat tuottaneet sähköä niille nauhoittimille.
Eli jos ne nauhoittimet eivät saaneet tarpeeksi virtaa, niin se on aika vahva indikaatio siitä, että ne moottorit eivät toimineet.
Josta taas voidaan päätellä, että joko ne moottorit sammuivat/rikkuivat sen jälkeen, kun ylösveto oli jo aloitettu, antaen koneelle tarpeeksi energiaa tuota kierrosta varten, tai sitten koneella oli tarpeeksi energiaa tehdä tuo ylösveto vaikka moottorit eivät enää toimineet.
Skenaario, missä moottorit toimivat mutta nauhoittimet eivät saa virtaa, on erittäin epätodennäköinen, joten siitä tuskin on kyse.
Kuitenkin ne nauhoittimet toimivat siihen pisteeseen asti, kunnes se sähkö menetettiin. Joten eivätköhän ne kerro koneen tilan siinä pisteessä, kun tippuivat pois linjoilta, josta voidaan sitten jonkin verran päätellä sitä, että mikä aiheutti niiden moottorien tippumisen linjoilta.
Kuten jo sanottu, miksi se tilanteen edelleenperkelöitymisen seuraus olisi nimenomaan paniikki? Kyllä hätätilanne ja hätätilanteen aikainen mahdollisuuksien rajoittuminen pahentaa tilannetta myös silloin, kun kukaan ei panikoi. Täystuhon tai vakavan vahingon ennakkoedellytys ei ole paniikki, vaikka paniikki ja tunteellinen pidätyskyvyttömyys on nykyään muuten muodissa. Ilmailussa poikkeuksena muuhun ympäröiviin ilmiöihin sitä ei siedetä tai ainakaan kannusteta moiseen.Jos kumpikin moottori on imaissut pelikaaneja ja toinen on tippunut heti pois ja toinen jäänyt jotenkuten käyntiin => GoAround päätös ja laskutelineet ylös ja laipat sisään, sitten kuitenkin heti kun ollaan lähdetty kiertämään, toinenkin fööni on porsinut => AC sähköt poikki & panik.
ADS-B tiedot loppuivat 8:58:50 jolloin kone oli 500 jalassa. Sopisi hyvin siis siihen, että myös tallennus loppui samaan aikaan. Silloin kone lensi kohti kiitorataa.
Oletko nyt sitä mieltä, että kone täysin ilman moottoreiden työntövoimaa tuolta korkeudelta vielä teki 180 asteen kaarroksen takaisin kiitoradalle? Kuulostaa täysin mahdottomalle.
Tai sitten se moottori oli idlenä ja vain windmillas ilmavirrassa.
Olen sitä mieltä, että tilanne, missä moottorit toimivat, mutta sähköt katoavat tallentimilta kuulostaa erittäin epätodennäköiseltä. En tiedä mikä selittäisi tuon ADS-B datan katkeamisen, mutta eiköhän sille joku selitys tule tutkinnan myötä.
Mutta mikä sitten on sun selitys sille, että moottorit toimisivat mutta sähköt katoavat noista tallentimista?
Kuten jo sanottu, miksi se tilanteen edelleenperkelöitymisen seuraus olisi nimenomaan paniikki? Kyllä hätätilanne ja hätätilanteen aikainen mahdollisuuksien rajoittuminen pahentaa tilannetta myös silloin, kun kukaan ei panikoi. Täystuhon tai vakavan vahingon ennakkoedellytys ei ole paniikki, vaikka paniikki ja tunteellinen pidätyskyvyttömyys on nykyään muuten muodissa. Ilmailussa poikkeuksena muuhun ympäröiviin ilmiöihin sitä ei siedetä tai ainakaan kannusteta moiseen.
Tarkoitat siis sitä, että aikakriittisessä tilanteessa ei ehdi ajatella tai tehdä kaikkea sitä, minkä voisi muuten pystyä tekemään. En ole eri mieltä. Tältä pohjaltahan turvallisuusajattelua on kehitetty jo varsin kauan.Ei nyt välttämättä kaoottinen paniikki sinällään, mutta jos sulla katoaa matalalla ja hitaasti lentävästä kulkineesta samaan aikaan sähköt ja työntövoima ainakin osittain, niin ihmisluonto noin yleisestiottaen ei ainakaan tuppaa kannustamaan rationaaliseen ja rauhalliseen ajatteluun vaikka kuinka olisi koulutettu, vaan jonkinlaisella todennäköisellä siinä saattaa jonkinlainen paniikki* iskeä, minkä seurauksena tilanteen lopputulema voi jäädä kauaskin optimista.
* Paniikki ei välttämättä ole paras sana, ehkä jonkinasteinen hätääntyminen vois olla parempi ja se mitä haen takaa