Jos katsoo tuon Jinxin aiemmin laittaman linkin taakana olevaa kuvaa, niin mielestäni tuo "about puolet" on kyllä aika vahvasti liioiteltua. Alla kuva jos et katsonut...
Moottorien alin kohta on alimmaisena joten moottorit laahaa kiitotien pintaa vasten ilman telineitä laskeuduttaessa. Sitten riippuu koneen painopisteestä ja kitkasta että laahaako "kolmantena pyöränä" perä vai keula. Jos/kun perä laahaa maata EMASin kohtaan tultaessa
vauhdilla, niin kone todennäköisesti "liitää pulkkana" tuon EMAS matskun yli.
Vrt. Kun laskutelineillä tullaan niin todennäköisesti valtaosa painosta on renkailla vaikka vauhtia olisikin ja sellainen uppoaa tuollaiseen matskuun pohjia myöten ja hidastuu voimakkaasti.
Toki jos moottorin etureuna uppoaa & haukkaa EMAS matskun alle niin sittenhän se kyllä hidastuu voimakkaasti, mutta tuota kuvaa kun katsoo niin mielestäni ei voi kovin kovalla varmuudella sanoa että näin välttämättä kävisi...
Ylläoleva toki vahvaa spekulaatiota, mutta en tiedä onko kukaan tuollaista mahtanut sen tarkemmin simuloida/tutkiakkaan että mitä tuollaisessa tilanteessa voisi käydä niin eipä taida olla oikein mitään konkreettista evidenssiä suuntaan tai toiseen...