- Liittynyt
- 22.12.2016
- Viestejä
- 19 841
Varmaan niiden laskutelineidenkin manuaaliseen käyttöön joku protokolla on.Kannattaa vähän tutustua miten kaupallista lentokonetta lennetään. Toinen lentää ja toinen hoitaa radion ym, monitoroi, tekee konfiguraatio muutoksia jne. Tehtävät on aika tarkkaan jaettu ja CRM on jo pitkään koulutettu piloteille. Toinen ei siis voi vaan hommailla mitä huvittaa toisen lentäessä. Kun tehdään tärkeitä muutoksia vaikka sammutetaan viallinen moottori niin on tärkeätä, että molemmat lentäjät ovat samaa mieltä kumpi moottori se viallinen, joten ei sammuteta ehjää moottoria. Ihmiset tekevät virheitä ja siksi on tärkeätä, että se toinen pilotti tarkkailee ja toivottavasti huomaisi lentäjän virheet. Tämä kaikki vie aikaa, aivan kuten lennonjohdollekkin ilmoittaminen ja laskutumisluvan pyytäminen toiselle kiitoradalle jne. Jos siellä katosi hyrdauliikat, niin saattoi molemmat pilotit olla ohjaimissa kun ovat melko raskaat ilman hydrauliikkaa. Tuossa oli vaan niin vähän aikaa, että ei siinä nyt ihan kaikkea ehdi tekemään mitä siellä omassa nojatuolissa istuen tulee mieleen tehdä. Checklistit on käytössä, koska ne vähentää virheiden määrää ja niiden läpikäymisessä menee aikaa. Jos tehdään kaikki muistinvaraisesti, niin todennäköisyys virheisiin kasvaa.
Anyway, järki sanoo, että tuollaisessa tiukassa tai tiukaksi koetussa tilanteessa keskitytään oleelliseen ja unohdetaan kaikki turha, se on selvä, mutta laskutelineet ja koneen pysäytys kiitoradalla ja sen vaatimat jutut kuten spoilerit ei ole mikään kovin turha juttu, joten ehkä tällaisten asioiden pitäisi jotenkin tulla selkäytimestä vaikka olisi kuinka kiire.
Ja jossei näitä harjoitella niin ehkä pitäisi.