Lento-onnettomuudet ja niistä keskustelua

Kazakstanissa putosi eilen lentokone. Koneessa oli eri tietojen mukaan 70 - 110 ihmistä, joista ainakin muutama kymmenen on selvinnyt hengissä. Ensitietojen mukaan olisi osunut lintuparveen, mutta muutama seikka sotii hiukan tätä teoriaa vastaan.

Matkustajalentokone syöksyi maahan Kazakstanissa, kertovat Venäjän valtiolliset uutistoimistot Tass ja Interfax.

Kazakstanin viranomaisten mukaan kone oli matkalla Azerbaidžanin pääkaupungista Bakusta Venäjän Groznyin kaupunkiin. Kone syöksyi lopulta maahan lähellä Aqtawin kaupunkia Kazakstanin lounaisosassa.

Viranomaisten mukaan onnettomuudessa on kuollut ainakin 38 ihmistä. Lisäksi 29 ihmistä selvisi onnettomuudesta.


Huomioitavia asioita:
  • osuma lintuparveen olisi tullut matkalentokorkeudessa, mikä on hyvin harvinaista
  • lentokoneesta otetuissa lähikuvissa näkyy hyvin paljon pieniä reikiä koneen rungossa
  • lentokone ennen mahansyöksyä nosti ja laski koneen nokkaa monta kertaa eestaas, eli korkeusvakaajan toiminnassa on saattanut olla jotain häikkää eikä konetta saatu kunnolla ohjattua hätälaskuun
 
WSJ epäilee, että Venäjän ilmatorjunta on ollut osallisena onnettomuudessa:

Kazakstanin lentokoneturma oli ”todennäköisesti” Venäjän ilmapuolustuksen aiheuttama, uutisoi yhdysvaltalaismedia Wall Street Journal.

Azerbaijan Airlines -yhtiön matkustajalentokone putosi keskiviikkoaamuna noin 3 kilometrin päässä Kazakstanin Aktaun lentokentältä.

WSJ perustaa tietonsa ilmailualan turvallisuusyritys Osprey Flight Solutionsin arvioon tapahtumista.

– Hylystä kuvattu video ja Lounais-Venäjän ilmatilan turvallisuusympäristön olosuhteet viittaavat siihen, että lentokoneeseen on mahdollisesti osunut jonkinlaista ilmatorjuntatulta, yhtiön tiedustelupäällikkö Matt Borie kertoi WSJ:n mukaan haastattelussa.

 
Onko minkä maan tutkijoita menossa tutkii koneen hylkyä ja mahdollista ns.mustaa laatikkoita?

Yleensä näissä on mukana se maa, jonka lentoyhtiö oli mukana onnettomuudessa, se maa, jossa onnettomuus tapahtui ja se maa, jossa lentokoneen valmistaja toimii.
Eli normaalisti tässä tilanteessa Azerbaidzan, Kazakstan ja Brasilia.

Toki kun puhutaan kaikenmaailman -staneista ja muista maista vastaavista maista, niin tutkinnat ovat vähän mitä ovat.
 
Yleensä näissä on mukana se maa, jonka lentoyhtiö oli mukana onnettomuudessa, se maa, jossa onnettomuus tapahtui ja se maa, jossa lentokoneen valmistaja toimii.
Eli normaalisti tässä tilanteessa Azerbaidzan, Kazakstan ja Brasilia.

Toki kun puhutaan kaikenmaailman -staneista ja muista maista vastaavista maista, niin tutkinnat ovat vähän mitä ovat.
Koneessa on myös GE:n moottorit joten Yhdysvalloilla pitäisi olla peruste saada osallistua tuohon myös koska tutkinnan tässä vaiheessa on jo esitetty teorioita jotka liittyisivät moottorien toimintaan. (lintuparvi ja moottorin tuhoutuminen tavalla joka olisi tuon näkyvän ulkoisen vahingon pyrstössä aiheuttanut)
 
Twitterissä oli huhu että Venäjä oli viimeiseen asti reilukerhoa ja ei antanut laskeutumislupaa Venäjän kentille niin joutui kääntymään ja lentämään takaisin Kazakstaniin meren ylitse. Ryssät vielä häiritsivät GPS koko matkan ajan. Oli ilmeisesti toive että kone olisi päätynyt meren pohjaan.
 
Twitterissä oli huhu että Venäjä oli viimeiseen asti reilukerhoa ja ei antanut laskeutumislupaa Venäjän kentille niin joutui kääntymään ja lentämään takaisin Kazakstaniin meren ylitse. Ryssät vielä häiritsivät GPS koko matkan ajan. Oli ilmeisesti toive että kone olisi päätynyt meren pohjaan.
Voisi olla aika kokonaan kieltää Euroopassa kaikki Venäjältä tuleva tai Venäjälle suuntaava lentoliikenne turvallisyyssyistä. Loppuisi se Kiinankin lentoyhtiöiden sodastasta hyötyminen kuin seinään.
 
Japanin taannoisen turman tutkimus valmistunut:
Liikaa radioliikennettä, risat liikennevalot, toimintatapojen epäselvyyttä....
 
^^Japanilaisten kulttuuria mitä mediasta olen käsittänyt niin ovatkohan kyseiset asianomaiset henkilöt siellä töissä enää? Pelkkä julkinen anteeksipyyntö ei taida olla riittävä rangaistusmuoto edes ao.puolestakaan.
 
Melkoista sähläämistä. Tulee vaikutelma, että yksi huonosti kuultu käsky voi johtaa onnettomuuteen. Ehkä eniten ihmetyttää, että miksi rannikkovartioston perämies ei puuttunut tilanteeseen, kun hän oli kuitenkin kuullut lennonjohdon oikein ja takaisinlukenut käskyn. Kapteeni kuitenkin ohjasi koneen kiitotielle, tässä vaiheessa perämiehen olisi tullut älähtää "wtf?".

Muitakin ihmetyksenaiheita toki, esim kun kerta tiedettiin että stop bar ei toimi, niin olisi voinut olla ylimääräistä varmistamista että kone ei mene sen yli jne.
 
WSJ epäilee, että Venäjän ilmatorjunta on ollut osallisena onnettomuudessa:




Eiköhän siellä ole reservimiehistöt (oikeat osaajat lienevät Moskovaa puolustamassa) ammuskelleet kaikkea mikä liikkuu, kun Ukraina on lähetellyt drooneja. Siinä sitten on tämä kone tutkasta valikoitu kohteeksi.

Hydrauliikka lienee pikkuhiljaa kadonnut ja konetta on ohjattu moottoreilla, Phugoid-liike on datasta aika selvä ja videoista myös.
phugoid.jpg
 
Melkoista sähläämistä. Tulee vaikutelma, että yksi huonosti kuultu käsky voi johtaa onnettomuuteen. Ehkä eniten ihmetyttää, että miksi rannikkovartioston perämies ei puuttunut tilanteeseen, kun hän oli kuitenkin kuullut lennonjohdon oikein ja takaisinlukenut käskyn. Kapteeni kuitenkin ohjasi koneen kiitotielle, tässä vaiheessa perämiehen olisi tullut älähtää "wtf?".
On ollut useampia tapauksia etenkin perinteisesti hierarkisissa kulttuureissa, joissa ei ole lopulta löydetty muuta selitystä kuin ettei perämies ole uskaltanut puuttua korkeampiarvoisen kollegansa tekemisiin vaikka virhe on selvä.
 
On ollut useampia tapauksia etenkin perinteisesti hierarkisissa kulttuureissa, joissa ei ole lopulta löydetty muuta selitystä kuin ettei perämies ole uskaltanut puuttua korkeampiarvoisen kollegansa tekemisiin vaikka virhe on selvä.

Teneriffalla kuoli liki 600 ihmistä kun hollannikas painoi kyljestä läpi Pan Amin jumbosta kun lähti luvatta liikkeelle eikä peräsmies saanonut mitään.
 
Teneriffalla kuoli liki 600 ihmistä kun hollannikas painoi kyljestä läpi Pan Amin jumbosta kun lähti luvatta liikkeelle eikä peräsmies saanonut mitään.
Tuohon aikaan ei tosin Crew resource management ollut vielä mikään juttu. Nyt sitä tekosyytä ei ole ollut enää aikoihin, tai siis enää 40 vuoteen...

Jossei yhä tänä päivänä uskalleta sanoa kun on sanottavaa, niin ei hyvää päivää. Asiaa pitäisi ilmeisesti takoa kalloon joka päivä varmuuden vuoksi näissä tällaisissa kulttuureissa.
 
Tuosta Teneriffan onnettomuudesta katsoin Lentoturmatutkinnan jakson jokin aikaa sitten... muistaakseni siinä oli asetelma jossa onnettomuuden aiheuttaneen koneen piloteilla oli liian rajoille viety "lentosuunnitelma" eli useita lentoja liian lyhyen ajan sisällä. Ja siellä Teneriffalla kuvio oli jotenkin niin että jos he eivät pääse nousemaan ilmaan suunnitellusti niin siinä on riski että tulee huomattavaa haittaa uralle koska saa negatiivisen merkinnän tilastoihin tai jotain. Siten vetivät ihan takki auki ja "pakko päästä nyt ilmaan" asenteella mistään muusta välittämättä. Lisäksi kyseinen pilotti oli jonkin sortin "sankaripilotti", en kylläkään muista miksi mutta loppuipahan se status siihen.
 
Tuosta Teneriffan onnettomuudesta katsoin Lentoturmatutkinnan jakson jokin aikaa sitten... muistaakseni siinä oli asetelma jossa onnettomuuden aiheuttaneen koneen piloteilla oli liian rajoille viety "lentosuunnitelma" eli useita lentoja liian lyhyen ajan sisällä. Ja siellä Teneriffalla kuvio oli jotenkin niin että jos he eivät pääse nousemaan ilmaan suunnitellusti niin siinä on riski että tulee huomattavaa haittaa uralle koska saa negatiivisen merkinnän tilastoihin tai jotain. Siten vetivät ihan takki auki ja "pakko päästä nyt ilmaan" asenteella mistään muusta välittämättä. Lisäksi kyseinen pilotti oli jonkin sortin "sankaripilotti", en kylläkään muista miksi mutta loppuipahan se status siihen.

Oli pääkouluttajapilotti ja KLM:n mainoskasvo. Eivät tosiaan tienneet, että kuinka myöhään voisivat vielä lähteä Las Palmasista takaisin kohti Amsterdamia, etteivät rikkoisi työaikasäännöksiä. Ja ensin piti tosiaan päästä Teneriffalta sinne Las Palmasiin. Työaikasäännökset olivat joustamattomia ja itseasiassa niiden rikkominen tarkoitti lain rikkomista, josta siis voisi seurata sakkoja ja jopa vankilaa lisenssin menetyksen lisäksi.
 
On ollut useampia tapauksia etenkin perinteisesti hierarkisissa kulttuureissa, joissa ei ole lopulta löydetty muuta selitystä kuin ettei perämies ole uskaltanut puuttua korkeampiarvoisen kollegansa tekemisiin vaikka virhe on selvä.
Näitä on tosiaan ollut, eikä tarvi olla edes missään aasian kulttuureissa, lentoturmatutkinnassa oli muistaakseni amerikkalainen kone joka tuli kenttään koska perämies ei saanut sanottua kapteenille että poltsikka loppuu.
 
Vakava onnettomuus Etelä-Koreassa. 180 ihmisen pelätään kuolleen kun kone törmäsi laskeutumisen päätteeksi ilmeisesti betoniseinään. Toistaiseksi kaksi matkustajaa löydetty elossa, ainakin 120 kuollut:


Kone näyttää laskeutuneen ilman mitään laskutelineitä. Mahdollisesti ainakaan toisen moottorin reverssit eivät ole olleet päällä. Ja mahollisesti laskusiivekkeet tai spoilerit olleet poissa käytöstä. Eli ehkä ollut hydrauliikassa pahasti vikaa. Epäillään ainakin osumista lintuihin. Nopeutta ollut liikaa, ehkä eivät ole pystyneet laskeutumaan kiitotien alkupäähän, ja lopussa ajautuneet kiitotien yli ja törmänneet kovalla vauhdilla seinään. Tämä spekulointia.

Ilmeisesti palokunta oli valmiudessa. Wikin mukaan saivat hälytyksen 9:03 kun törmäys tapahtui 9:07 UTC.

Video rajusta törmäyksestä (EDIT: parempi video lisätty):



Video hetkeä aiemmin kun kone vielä lentää. Sen oikeasta moottorista tulee lieska. Ehkä osunut lintuun?

 
Viimeksi muokattu:
Siellä oli tällainen seinämä vastassa. Tämä kiertää suunnilleen koko kenttäaluetta. Mutta siis tiiliseinänä lisäksi on tuo maavalli. Varmaan osittain ainakin blokkaa ääntä. Kenttä valmistunut 2007.

Screenshot 2024-12-29 at 9.20.06.png
 
Ihmetyttää miksei laskutelineitä ole saatu laskettua myöskään manuaalisesti, jos hydrauliikkajärjestelmä on ollut pois pelistä.

Jotain kommentteja näkynyt siitä, että koneeseen olisi tullut savua. Lisäksi kone ilmeisesti teki ainakin yhden laskeutumisyrityksen kiitotielle 1 jossa laskutelineet olivat alhaalla. Se päättyi ylösvetoon. Toinen yritys tapahtui kiitotielle 19 jok on ehkä sitten jouduttu tekemään todella hätäisesti savun/tulen takia. Liian kovalla vauhdilla, ilman laskutelineitä ja siivekkeitä ja vielä liian pitkälle kiitotielle jolloin tila on loppunut kesken.

Mutta ihan puhdasta arvailua tämä ja mitä tahansa muutakin on voinut tapahtua.
 
Tässä kannattaa muistaa, että koneen oli tarkoitus lasketua päinvastaisesta suunnasta. Mutta se päättyi ylösvetoon jonka jälkeen kone teki hätäisen (?) 180 asteen käännöksen. Tämä voi johtaa siihen että kaikki pelastustoimet olisivat olleet toisessa päädyssä kiitotietä.
 
Sama. Varsinkin kun lentokentät ovat yleensä jossain keskellä peltoa, missä olisi kyllä tilaa rakentaa. Kustannuskysymys lienee tämä.

Kustanukset on tietnkin iso juttu. Ja se, millaisia onnettomuuksia aiemmin on sattunut. Oletan että tuo kenttä on säännösten mukana (sivistynyt maa, 2007 valmistunut kenttä eli suht uusi, rakentaminen aloitettu 1997). Eli ainakaan silloin kun tämä on luvitettu ei ole nähty tarpeelliseksi pitää tuota pidempää aluetta kiitottien päissä vapaana esteistä. Mutta tämä onnettomuus varmasti johtaa uudelleenarvioon että pitäisikö esteetöntä aluetta laajentaa. Ellei uudemmissa kentissä ole jo laajennettu.

Mutta tässä onnettomuudessa - kuten lähes kaikissa muissakin - on luultavasti useita yhtäaikaisia ongelmia jotka johtavat lopulliseen katastrofiin. Aika näyttää mitkä olivat kriittisiä ja miten parhaiten tältä voitaisiin jatkossa välttyä.
 
Niin, pysähtyikö kone betoni-vai tiiliseinään vai viimeistään tiiliseinän takana olevaan maavalliin? Kuvassa näkyvä tiiliseinä on sen näköinen, että siitä menisi jopa h-autolla läpi
 
Lentopostissa sekalaisia arvailuja:
En osaa referoida mitään yksittäistä tekijää, koneessa ollut vikaa jo aiemmin.
Tuskin nämä venäläiset linnut tuonne yltävät?
 
Onpa viisaaseen paikkaan laitettu betoniseinä.
No jaa...olisi siellä ollut käytettävissä tilaa peräti 3 km pysähtymiseen ennen seinää. Mutta eihän mikään määrä baanaa riitä jos kone tulee laskuun hidastamatta ja ilman mitään jarruja. Vielä törmäyshetkellä vauhtia lienee ollut jotain 200-250 km/h eli täysin tasaista varalaskualuetta olisi pitänyt olla kilometrikaupalla lisää.
 
Viimeksi muokattu:
Kone on itse asiassa saattanut törmätä jo ennen aitaa ja penkkaa tähän antennirakennelmaan, joka on kiitotien päässä (hieman kuvan keskeltä vasemmalle, oransseja tolppia):

Screenshot 2024-12-29 at 14.07.02.png


Tässä kuva turmapaikalta:

turma1.jpeg
 
Kone on itse asiassa saattanut törmätä jo ennen aitaa ja penkkaa tähän antennirakennelmaan, joka on kiitotien päässä (hieman kuvan keskeltä vasemmalle, oransseja tolppia):

Screenshot 2024-12-29 at 14.07.02.png


Tässä kuva turmapaikalta:

turma1.jpeg

Joka tapauksessa ilman tuota barrikaadia kone olisi liukunut turvallisesti eikä kukaan olisi kuollut.
 
Joka tapauksessa ilman tuota barrikaadia kone olisi liukunut turvallisesti eikä kukaan olisi kuollut.
Eikä kukaan olisi kuollut ? mihin väitteesi perustuu ?

Jos barrikaadilla tarkoitat tuota maavallia ja siis sen puuttuminen olisi tehnyt tilanteen turvalliseksi ?
Siellä kuitenkin parinkymmenen terästolpan rivistö, maantie , ja ennen merta rakennuksia, oliko hotellikin. Jos jontekin uskottavasti perustelet ettei koneen miehistö, matkustajat olisi vaarassa, (vauhti hiipunut tolppiin?) niin miten sivulliset oli turvassa ?

Jos tässä lähdetään ideoimaan miten moisella vauhdilla tienpäähän laskeutuvat saisi turvallisesti pysäytettyä, kentällä mihin laskeudutaan molemmista suunnista, ja varautua siihen että hätälasku yllättäen, niin aika haastavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka kiitotie lopuisikin kesken, on huomattavasti paremmat selviytymismahdollisuudet ilman tuollaista seinämää kuin sen kanssa. Sikäli voidaan kyseenalaistaan sen tarkoitus.
Formularadoillekin tuli laajat turva-alueet jo kauan sitten ja äkkinäisistä betoniseinistä luovuttiin mahdollisuuksien puitteissa.

Ayrton Sennakin voisi olla hengissä jossei olisi tuollaista äkkiseinää ollut.

En tunne Korean lentokenttää sen tarkemmin, mutta jossei betoniseinälle ole jotain todella hyvää syytä, niin sitten se on turha ja vaarallinen...
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
263 263
Viestejä
4 568 296
Jäsenet
75 133
Uusin jäsen
Korben Dallas

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom