Lento-onnettomuudet ja niistä keskustelua

Kazakstanissa putosi eilen lentokone. Koneessa oli eri tietojen mukaan 70 - 110 ihmistä, joista ainakin muutama kymmenen on selvinnyt hengissä. Ensitietojen mukaan olisi osunut lintuparveen, mutta muutama seikka sotii hiukan tätä teoriaa vastaan.

Matkustajalentokone syöksyi maahan Kazakstanissa, kertovat Venäjän valtiolliset uutistoimistot Tass ja Interfax.

Kazakstanin viranomaisten mukaan kone oli matkalla Azerbaidžanin pääkaupungista Bakusta Venäjän Groznyin kaupunkiin. Kone syöksyi lopulta maahan lähellä Aqtawin kaupunkia Kazakstanin lounaisosassa.

Viranomaisten mukaan onnettomuudessa on kuollut ainakin 38 ihmistä. Lisäksi 29 ihmistä selvisi onnettomuudesta.


Huomioitavia asioita:
  • osuma lintuparveen olisi tullut matkalentokorkeudessa, mikä on hyvin harvinaista
  • lentokoneesta otetuissa lähikuvissa näkyy hyvin paljon pieniä reikiä koneen rungossa
  • lentokone ennen mahansyöksyä nosti ja laski koneen nokkaa monta kertaa eestaas, eli korkeusvakaajan toiminnassa on saattanut olla jotain häikkää eikä konetta saatu kunnolla ohjattua hätälaskuun
 
WSJ epäilee, että Venäjän ilmatorjunta on ollut osallisena onnettomuudessa:

Kazakstanin lentokoneturma oli ”todennäköisesti” Venäjän ilmapuolustuksen aiheuttama, uutisoi yhdysvaltalaismedia Wall Street Journal.

Azerbaijan Airlines -yhtiön matkustajalentokone putosi keskiviikkoaamuna noin 3 kilometrin päässä Kazakstanin Aktaun lentokentältä.

WSJ perustaa tietonsa ilmailualan turvallisuusyritys Osprey Flight Solutionsin arvioon tapahtumista.

– Hylystä kuvattu video ja Lounais-Venäjän ilmatilan turvallisuusympäristön olosuhteet viittaavat siihen, että lentokoneeseen on mahdollisesti osunut jonkinlaista ilmatorjuntatulta, yhtiön tiedustelupäällikkö Matt Borie kertoi WSJ:n mukaan haastattelussa.

 
Onko minkä maan tutkijoita menossa tutkii koneen hylkyä ja mahdollista ns.mustaa laatikkoita?

Yleensä näissä on mukana se maa, jonka lentoyhtiö oli mukana onnettomuudessa, se maa, jossa onnettomuus tapahtui ja se maa, jossa lentokoneen valmistaja toimii.
Eli normaalisti tässä tilanteessa Azerbaidzan, Kazakstan ja Brasilia.

Toki kun puhutaan kaikenmaailman -staneista ja muista maista vastaavista maista, niin tutkinnat ovat vähän mitä ovat.
 
Yleensä näissä on mukana se maa, jonka lentoyhtiö oli mukana onnettomuudessa, se maa, jossa onnettomuus tapahtui ja se maa, jossa lentokoneen valmistaja toimii.
Eli normaalisti tässä tilanteessa Azerbaidzan, Kazakstan ja Brasilia.

Toki kun puhutaan kaikenmaailman -staneista ja muista maista vastaavista maista, niin tutkinnat ovat vähän mitä ovat.
Koneessa on myös GE:n moottorit joten Yhdysvalloilla pitäisi olla peruste saada osallistua tuohon myös koska tutkinnan tässä vaiheessa on jo esitetty teorioita jotka liittyisivät moottorien toimintaan. (lintuparvi ja moottorin tuhoutuminen tavalla joka olisi tuon näkyvän ulkoisen vahingon pyrstössä aiheuttanut)
 
Twitterissä oli huhu että Venäjä oli viimeiseen asti reilukerhoa ja ei antanut laskeutumislupaa Venäjän kentille niin joutui kääntymään ja lentämään takaisin Kazakstaniin meren ylitse. Ryssät vielä häiritsivät GPS koko matkan ajan. Oli ilmeisesti toive että kone olisi päätynyt meren pohjaan.
 
Twitterissä oli huhu että Venäjä oli viimeiseen asti reilukerhoa ja ei antanut laskeutumislupaa Venäjän kentille niin joutui kääntymään ja lentämään takaisin Kazakstaniin meren ylitse. Ryssät vielä häiritsivät GPS koko matkan ajan. Oli ilmeisesti toive että kone olisi päätynyt meren pohjaan.
Voisi olla aika kokonaan kieltää Euroopassa kaikki Venäjältä tuleva tai Venäjälle suuntaava lentoliikenne turvallisyyssyistä. Loppuisi se Kiinankin lentoyhtiöiden sodastasta hyötyminen kuin seinään.
 
Japanin taannoisen turman tutkimus valmistunut:
Liikaa radioliikennettä, risat liikennevalot, toimintatapojen epäselvyyttä....
 
^^Japanilaisten kulttuuria mitä mediasta olen käsittänyt niin ovatkohan kyseiset asianomaiset henkilöt siellä töissä enää? Pelkkä julkinen anteeksipyyntö ei taida olla riittävä rangaistusmuoto edes ao.puolestakaan.
 
Melkoista sähläämistä. Tulee vaikutelma, että yksi huonosti kuultu käsky voi johtaa onnettomuuteen. Ehkä eniten ihmetyttää, että miksi rannikkovartioston perämies ei puuttunut tilanteeseen, kun hän oli kuitenkin kuullut lennonjohdon oikein ja takaisinlukenut käskyn. Kapteeni kuitenkin ohjasi koneen kiitotielle, tässä vaiheessa perämiehen olisi tullut älähtää "wtf?".

Muitakin ihmetyksenaiheita toki, esim kun kerta tiedettiin että stop bar ei toimi, niin olisi voinut olla ylimääräistä varmistamista että kone ei mene sen yli jne.
 
WSJ epäilee, että Venäjän ilmatorjunta on ollut osallisena onnettomuudessa:




Eiköhän siellä ole reservimiehistöt (oikeat osaajat lienevät Moskovaa puolustamassa) ammuskelleet kaikkea mikä liikkuu, kun Ukraina on lähetellyt drooneja. Siinä sitten on tämä kone tutkasta valikoitu kohteeksi.

Hydrauliikka lienee pikkuhiljaa kadonnut ja konetta on ohjattu moottoreilla, Phugoid-liike on datasta aika selvä ja videoista myös.
phugoid.jpg
 
Melkoista sähläämistä. Tulee vaikutelma, että yksi huonosti kuultu käsky voi johtaa onnettomuuteen. Ehkä eniten ihmetyttää, että miksi rannikkovartioston perämies ei puuttunut tilanteeseen, kun hän oli kuitenkin kuullut lennonjohdon oikein ja takaisinlukenut käskyn. Kapteeni kuitenkin ohjasi koneen kiitotielle, tässä vaiheessa perämiehen olisi tullut älähtää "wtf?".
On ollut useampia tapauksia etenkin perinteisesti hierarkisissa kulttuureissa, joissa ei ole lopulta löydetty muuta selitystä kuin ettei perämies ole uskaltanut puuttua korkeampiarvoisen kollegansa tekemisiin vaikka virhe on selvä.
 
On ollut useampia tapauksia etenkin perinteisesti hierarkisissa kulttuureissa, joissa ei ole lopulta löydetty muuta selitystä kuin ettei perämies ole uskaltanut puuttua korkeampiarvoisen kollegansa tekemisiin vaikka virhe on selvä.

Teneriffalla kuoli liki 600 ihmistä kun hollannikas painoi kyljestä läpi Pan Amin jumbosta kun lähti luvatta liikkeelle eikä peräsmies saanonut mitään.
 
Teneriffalla kuoli liki 600 ihmistä kun hollannikas painoi kyljestä läpi Pan Amin jumbosta kun lähti luvatta liikkeelle eikä peräsmies saanonut mitään.
Tuohon aikaan ei tosin Crew resource management ollut vielä mikään juttu. Nyt sitä tekosyytä ei ole ollut enää aikoihin, tai siis enää 40 vuoteen...

Jossei yhä tänä päivänä uskalleta sanoa kun on sanottavaa, niin ei hyvää päivää. Asiaa pitäisi ilmeisesti takoa kalloon joka päivä varmuuden vuoksi näissä tällaisissa kulttuureissa.
 
Tuosta Teneriffan onnettomuudesta katsoin Lentoturmatutkinnan jakson jokin aikaa sitten... muistaakseni siinä oli asetelma jossa onnettomuuden aiheuttaneen koneen piloteilla oli liian rajoille viety "lentosuunnitelma" eli useita lentoja liian lyhyen ajan sisällä. Ja siellä Teneriffalla kuvio oli jotenkin niin että jos he eivät pääse nousemaan ilmaan suunnitellusti niin siinä on riski että tulee huomattavaa haittaa uralle koska saa negatiivisen merkinnän tilastoihin tai jotain. Siten vetivät ihan takki auki ja "pakko päästä nyt ilmaan" asenteella mistään muusta välittämättä. Lisäksi kyseinen pilotti oli jonkin sortin "sankaripilotti", en kylläkään muista miksi mutta loppuipahan se status siihen.
 
Tuosta Teneriffan onnettomuudesta katsoin Lentoturmatutkinnan jakson jokin aikaa sitten... muistaakseni siinä oli asetelma jossa onnettomuuden aiheuttaneen koneen piloteilla oli liian rajoille viety "lentosuunnitelma" eli useita lentoja liian lyhyen ajan sisällä. Ja siellä Teneriffalla kuvio oli jotenkin niin että jos he eivät pääse nousemaan ilmaan suunnitellusti niin siinä on riski että tulee huomattavaa haittaa uralle koska saa negatiivisen merkinnän tilastoihin tai jotain. Siten vetivät ihan takki auki ja "pakko päästä nyt ilmaan" asenteella mistään muusta välittämättä. Lisäksi kyseinen pilotti oli jonkin sortin "sankaripilotti", en kylläkään muista miksi mutta loppuipahan se status siihen.

Oli pääkouluttajapilotti ja KLM:n mainoskasvo. Eivät tosiaan tienneet, että kuinka myöhään voisivat vielä lähteä Las Palmasista takaisin kohti Amsterdamia, etteivät rikkoisi työaikasäännöksiä. Ja ensin piti tosiaan päästä Teneriffalta sinne Las Palmasiin. Työaikasäännökset olivat joustamattomia ja itseasiassa niiden rikkominen tarkoitti lain rikkomista, josta siis voisi seurata sakkoja ja jopa vankilaa lisenssin menetyksen lisäksi.
 
On ollut useampia tapauksia etenkin perinteisesti hierarkisissa kulttuureissa, joissa ei ole lopulta löydetty muuta selitystä kuin ettei perämies ole uskaltanut puuttua korkeampiarvoisen kollegansa tekemisiin vaikka virhe on selvä.
Näitä on tosiaan ollut, eikä tarvi olla edes missään aasian kulttuureissa, lentoturmatutkinnassa oli muistaakseni amerikkalainen kone joka tuli kenttään koska perämies ei saanut sanottua kapteenille että poltsikka loppuu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 720
Viestejä
4 555 345
Jäsenet
75 048
Uusin jäsen
Lymppä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom