Dash 8 näkyy heikosti taaksepäin verrattuna moneen muuhun koneeseen ja pysähtynyt kone muutenkin näkyy erittäin huonosti. Pääasiassa valot osoittavat eteenpäin ja lisäksi laskeutuvan koneen HUD saattaa estää näkemistä. On aivan hyvin mahdollista, ettei lentokentän valomerestä pysähtynyt kone ole erottunut lentäjille.
Huomiota herättävä yksityiskohta tuo täysin erilliselle radiojaksolle siirtäminen. Siitä olen vakuuttunut, että konetta ei nähty, mutta "valomerestä" ja heikosti näkyvästä koneesta uskaltaisin olla eri mieltä. Lentäjä katsoo kentää lintuperspektiivistä ja kaukaa, koko näkymä on hyvin erilainen verrattuna terminaalista kuvattuun maatasokuvaan jota hallitsevat katuvalot ja muut asematason valot. Lentokenttä on itse asiassa usein muuta ympäristöä huomattavasti pimeämpi alue, jossa on rajoitetusti valoja. Rullausteiden valot ovat heikkotehoisia sinisiä ja vihreitä eivätkä näy häiritsevänä taivaalle. Kiitotietä reunustava suoja-alue on täysin pimeää nurmea ja opastetaulut eivät valaise ylöspäin. Kiitotie on käytännössä tumma kosketuskohtavalojen ja vaaleiden tasaisesti palavien reunavalojen rajaama alue pimeässä. Normaalisti kiitotiellä ei ole mitään välkkyvää vaan lähinnä jonkinasteista hämäryyttä tai mustaa asfalttia. Pelkkä vilkaisu lintuperspektiivistä riittää havaitsemaan siellä olevan koneen poikkeavat (sekä kirkas/punainen väri että vilkkuminen) valot - jos siihen on aikaa.
Tässä varmaan hyvin pian tulee animaatiota mistä näkee paremmin missä vaiheessa sinne eteen on tultu laskeutuvan koneen vinkkelistä.
Sitä ihmettelen, että eikö muka Hanedassa ole käytössä järjestelmää, joka kertoo, että kiitotiellä on kone laskeutuvan koneen tiellä. Tällaisia on monella paljon pienemmälläkin kentällä.
Onko näitä siis yleistynyt tai ylipäätään tullut nyt muuallekin kuin jenkkeihin?